|
Son cümlenizdeki bilgi için bir düzeltme yapayım... F-35'ler (eğer alınabilseydi) F-16'lar yerine değil envanterde o zamanlar 2 filo halinde bulunan F-4-2020 Terrminatörlerin yerini alacaktı. Bu modelin hikayesi de şöyledir: Bir tarihte envanterde bulunan en genç ve sair durumları moddernizasyona en elverişli 54 adet F-4E Phantom II seçildi. Bunların 26 adedi İsrail'de ve 28 adedi Türkiye'de ciddi bir modernizasyona tabi tutuldu. Bu modifikasyon kapsamında F-4'lerin gövde altında taşıdıkları 4 adet Sparrow hava-hava füzesi kabliyeti kaldırıldı (öz müdafaları için kanat altında kısa menzilli IR vedrsiyon Sidewinder hava hava füzesi taşıyabiliyorlardı), aviyonikler ve kokpit yenilendi ve uçaklar artık çok rollü olmaktan daha çok "derin darbe" uçağı görevine dönüştürüldü. Bir filo Eskişehir'de (1. AJÜ), ikinci filo Malatya Erhaç'ta (7. AJÜ) konuşlandı, bir miktar uçak da Konya (3. AJÜ'deki) tip eğitimi ve harbe hazırlık filosuna aktarıldı. Daha sonra F-35 programı olgunlaşmaya başladığında (maalesef bu süreçte F-4-2020'lerde birkaç kaza kırım da meydana gelmişti...) Malatya Erhaç'taki filo söndürüldü ve o filonun uçakları tamamen Eskişehir'e aktarıldı. (Bu süreçte Kuvvetin elindeki -2020 olmayan F4'ler de emekli edildi...) Malatya Erhaç pasif sayılır bir üs haline dönüştü (arada Kuzey Irak'a harekat yapan F-4-2020'ler burada ikmal yapıyorlardı) ve bu üs ilk F-35 filosuna ev sahipliği yapacak şekilde alt/üst yapı yenilenmesine girdi. Özetle burası için birtakım harcamalar da yapılmış oldu... Şimdi denebilir ki emekli edilecek F-4-2020'ler 2 filoydu (hadi bilemediniz o tarihlerde aktif kalabilen 42-46 uçak, kaza kırımlar vs. sonrasında) ama eninde sonunda 100 F-35A alınacaktı (eğer Türkiye program dışına itilmemiş olsaydı). Herhalde Kuvvet envanterine 100 F-35A aldığında bunlardan en az 4 aktif filo oluşturmayı planlamıştı. 1. Filo'nun adresi zaten belliydi: Malatya Erhaç. Buraya çok muhtemelen bir 2. F-35 filosu daha gelecekti. Olası hedefler de belli: Ermenistan ve daha büyük çapta İran. 3. Filo Eskişehir'de ve 4. filo da bir olasılıkla Merzifon'da (5. AJÜ) konuşlandırılabilirdi diye düşünürüm. Merzifon, Rusya'ya en yakın hava üssü olduğu için. Bazıların aklına "neden Diyarbakır (8. AJÜ) ve burasının yedek meydanı Batman olmasın?" diye gelebilir ama bence Kuvvet bu 2 üssü "gelecek için muhataralı" görüyordur. Yani, olması hiç arzu edilmez ama, bir Kürt Federe Devleti kurulması halinde bu iki üssün elden çıkacağı varsayımından. Özetle F-35A'lar Türk Hava Kuvvetlerine katılabilmiş olsaydı bunlar da "derin darbe" görevli olacak, hava-hava ve sair hava-yer ve keşif görevleri yine F-16 filolarına kalacaktı. Ek Bilgi olarak: Türkiye'de geliştirilip üretilen SOM serisi hava-yer seyir füzeleri F-4-2020, hem F-16'lara hem de ABD ile yapılan bir işbirliği ile F-35'lere de sertifiye edilmiştir. Amerikan mühimmatının yanısıra F-35'lere SOM dışında (bu mühimmata paralel) bir de Norveç üretimi seyir füzesi F-35'ler için sertifiyelidir. Şimdi F-35'ler çok çok büyük olasılıkla gelmeyeceğine göre KAAN hem F-4-2020'lerin hem de F-16'ların görevlerini üstlenmek zorundadır. Ama öncelik F-4-2020'lerin yerini almasında olacaktır. KAAN için, en başlarda bugün var olan prototipin, yani 2 motorlu bir savaş uçağına alternatif olarak (o tarihlerde ne KAAN ne de MMU tanımlaması vardı... Uçak TF-X olarak tanımlanıyordu...) 2 ayrı tek motorlu versiyon da (kâğıt üzerinde) teklif edilmekteydi. Sonra 2015'de kesin olarak 2 motorlu versiyonda karar kılındı, daha sonra da 5. Nesil konseptine uyumlu olması karara bağlandı. Adım adım bugünlere gelindi. Gelecekte Türk Hava Kuvvetleri sadece ve tamamen KAAN'lardan oluşacak bir yapıya dönüşürse bu da ilginç bir durum olacak: İsveç Hava Kuvvetlerinde şu anda kendilerinin tasarımı ve üretimi olan tek tip bir savaş uçağının (JAS-39 Gripen) bulunmasına benzer bir durum... Tabi tek tip bir uçağın olması Kuvvet'e lojistik açıdan büyük bir olumluluk katacaktır: eğitim, bakım, onarım, vb. konularda. Ancak bilindiği gibi şu anda Kuvvet bünyesinde aslında aktif (savaşa hazır, hiç değilse %70-75 düzeyinde) 2 filoya denk F-4-2020 (çift motorlu) ve 10 filo mertebesinde (mertebesinde dedim zira son zamanlarda yapılanmalarda ve üslenmelerde biraz kargaşa var gibi...) de F-16 bulunmakta. Bu da öyle ya da böyle 240-250 savaş uçağı demektir. Acaba ilerleyen yıllarda (diyelim 2040'ta falan) envanterde 240-250 Kaan görebilecek miyiz yoksa Kuvvet yeni bir yapılanmaya girip aktif uçak sayısını azaltacak mı? Ya da 2040'da halen uçar vaziyette olan F-16 Blok70 (sıfırdan üretilmiş olanları) kullanılmaya devam edecek mi? Tabi 2 motorlu bir uçağın işletmesi, yani yakıt harcama ayrıca bakım-onarım tarzı giderleri tek motoruya göre ister istemez daha yüksek kalacaktır. Kişisel tahminim gelecekte (varsayım olarak) 200 KAAN Kuvvet için üretilecekse bunların yarısı tam 5. Nesil (yani Stealth özellikli) diğer yarısı da Stealth özelliği olmadan üretilebilir. |
|
_____________________________
Önceleri tamamen AMD taraftarı olmakla beraber artık Intel'e de "hayır" diyemeyen, sonradan görme Windows kullanıcısı olmakla beraber artık sıkı bir MacSever ve kullanıcısı da olan AirTies-Zyxel destekleyicisi, kendi halinde TC vatandaşı, 1952 doğumlu "dedeleşmiş" bir elektronik mühendisi. Oppo A16S, iPod Touch 4G (64GB), Retina MacBook Pro (late 2012, i5 dual core, 8GB RAM, 256GB Flash SSD), late 2012 Mac Mini (i7 quad core, 12GB RAM, 1 TB HDD), iki değişik konfigürasyonlu AMD veya Intel İşlemcili masaüstü PC, iki Intel işlemcili Notebook ve Netbook, vs.
|




Yeni Kayıt

Konudaki Resimler

önceki
kullanıcısına yanıt
Hızlı






