Konu aslında sadece T. Telekom değil tüm Internet SErvis sağlayıcılarını ilgilendiren bir konu...
Bir süredir Türkiye'de internetin ve bilhassa fiber internetin daha hızlı yayılması için Ortak Altyapıya Geçilmesi gündeme getirilmiş durumda...
Bu "ortak altyapı" ülkedeki her yapının (kırsal alanlardakiler dahil) önüne bir kanala çılıp içerisinden orada hizmet vermek isteyen her servis sağlayıcının kendi fiber kablosunu çekmesi kadar basit ve bana göre anlamsız bir senaryo olmasa gerek...
Aşağıdaki linkteki yazıyı okuduğumda (yazının ne kadar taraflı/tarafsız olduğunu peşinen kestiremediğimden...) konunun bende pek olumlu bir girişim olmadığı izlenimini bırakıyor...
Bkz.:
Bu işin aslını astarını iyi bilenler (herhalde başta Ö1f1 forumdaş olmak üzere) burada biraz daha açıklık getirebilirler mi?
T. Telekom altpısından hizmet alan bu alternatif ISS'lerin bu hizmeti abonelerine ulaştırma yöntemleri anladığım kadarıyla tek tip değil. Bu nedenle olsa gerek ki T. Telekom'a ödedikleri ücretler farklı, aboneye de yansıttıkları ücretler (aynı hızdaki paket için) epeyce farklı olabiliyor. Ayrıca 100 Mbps üzeri paket satanlarda 200-500-1000 Mbps paketleri 100 Mbps paketleriyle oldukça orantısız olabiliyor.
Başka bir başlıkta gödüğüm bilgiyi aşağıya kopyalıyorum.
Bunlar T.Telekom'dan ya trafik kiralıyor ya da PoP noktasından yani trafik teslim noktalarından T.Telekomdan trafiği alıp kendi cihazlarından (PoP noktalarından) aboneye çıkartıyorlar.
Burada belli ki en azından 2 ayrı yöntem var. Bunları daha (teknik bağlamda) daha detaylı izah edebilecekler varsa hepimiz faydalanmış oluruz.
Harici Hard Disk'te alfabetik sıralama
Aslında sorunum sadece Windows 11 ile ilgili değil. Daha önceleri Win 7 ve Win 10'da da yaşamaktaydım.
Film arşivi yapıyorum. Bunlar genelde .mkv, .avi, .mp4 uzantılı dosyalardır. Hepsi de harici Hard Disklerde depolanıyor/arşivleniyor.
Ancak bazı indirimler dosya halinde değil klasör halinde iniyor (Video dosyaları, ek olarak .srt uzantılı altyazı dosyaları, iki veya daha fazla dosyayı içeren durumlar).
Şimdi bunları alfabetik olarak sıraladığımda önce klasörler, sonra dosyalar sıralanıyor. Ancak ben alfabetik olarak klasör ve dosyalar karışık olarak sıralansın istiyorum ki aynı/benzer olanlarını silebileyim.
Bunun bir yolu yordamı var mıdır?
Teşekkür ederim.
Herşeyden önce bu Daytona markası neyin nesi, kimin fesidir? Hemen hemen tün Web Satış Sitelerinde mevcut bu marka ve MediaMarkt teknoloji marketlerinin çoğunda da satılmakta. Ancak İnternet'te herhangi bir sitelerini bulamadım... Çin üretimi olduğu gayet açık, ancak hepsi o kadar. OEM (Özel) bir marka olduğu da belli ama zannederim sadece Türkiye için geçerli olan bir marka!
Türkiye'ye bu markayı acaba kim getiriyor? Bilen edeniniz var mı?
Ben geçelerde MediaMarkt'tan bu markanın FC10 modeli bir Hub'ını aldım. Yeni aldığım Huawei Matebook D16 (16"/i7/16GB RAM7512GB NvMe SSD/Win.11 OS) ile kullanmak için. Amaçlarım: 1) RJ45 Ethernet Kablosu bağlantısı sağlamak, 2) SD/mikroSD Kart okuyabilmek, 3) Gerekirse iki adet ek USB3.0 portu elde etmek idi.
Fiyat da günün koşullarında gayet makul idi: 599 TL (Internet Stelerinde daha da ucuza olabilir).
Ancak evdeki hesap pek çarşıya uymadı (veya tam tersi oldu)
İlk faul:
RJ45 Ethernet Girişine kabloyu taktığınızda kilitleme olmuyor; bu nedenle kablo kolaylıkla yerinden çıkıp internet bağlantınızı sonladırabilir.
İkinci ve daha önemli faul:
Hub'ı laptopa bağlayınca ve de hub'ın Ethernet Girişine RJ45 kabloyu artı sadece 2 adet USB3.0 Flash Bellek takınca, laptopta var olan (yani çlışmakta olan) Logitech Mouse bir süre sonra yok oluyor. Laptopta tanımlı bir de Microsoft Bluetooh Mouse var; keza o da çalışmıyor! Daha kötüsü laptoptaki Mousepad de çalışmaz duruma geliyor. Mouse ile birkaç dakika oynarsam kısa süreliğine mouse imleci geri geliyor ama sonra tekrar yok oluyor. FC10'u laptoptan çıkartırsam herşey düzeliyor. Belli ki hub bu haliyle aşırı kaynak tüketiyor ama böyle olmamalı. (Not: bu işlemler sırasında hub'ta ciddi bir ısınma da yok!...)
Bir tavsiyesi olan var mıdır?
Başıma maalesef tatsız bir olay geldi. Win 10 PC'ye (PC'de sadece İşletim Sistemini barındıran 240GB bir SSD ve bir de 2. dik olarak 1TB mekanik bir Hard Disk takılı). İndirilenler 1TB'a iniyor ve oradan da yıl yıl indirdiğim filmleri harici hard disklere taşıyorum. Zaman zaman dışarıdan powered (adaptörlü) bir hub üzerinden 3 ya da 4 adet harici disk olabiliyor.
O gün hubta 3 adet 4TB'lık 2.5" mekanik HDD takılı idi. Bunlardan 2'si Seagate biri de WD. Akşam PC'yi kapatmadan önce bu 3 harici HDD'i teker teker Windows üzerinden sorunsuz bir şekilde ayırdım, daha sonra kablolarını da hubtan çıkardım. Ve PC'yi kapattım. Ertesi gün tersine işlemi yapıp PC'yi açtım. Her 3 harici HDD (ki hepsinin özel verilmiş adları vardı...) PC'de (Bilgisayarım altında) "Yerel Disk" olarak göründü. Windows'taki Check Disk ile her üçünü onarmaya giriştim. Segate'lerden birisi kesinlikle onarılamadı. (Not: Disk oldukça yeni, Temmuz 2023'de alındı. Kesinlikle düşme falan yaşamadı...)
Onarılamayan diski daha başka PC ve Laptoplarda ve de değişik kablolarla denedim sonuç aynı. Hatta bu diskin üzerine sağ tıklayıp Check Diske girmenize dahi olanak yok ve Diskin içinde 10 yıllık bir film arşivi var. Disk PC'ye takılıyor, üzerindeki LED önce yanıyor, sonra veri aktarımı/alımı yapıyormuş gibi fasılalı (ama sabit fasılalarla) yanıp sönüyor. Diski, PC'ye taktığınızda titreşim başlıyor (yani disk motoru dönmekte). Bunun dışında diskte "kafa vurma" ya da başka bir sesli emare ("ciyaklama") hiç yok ve olmadı.
Problemli diski formatlayıp (o da eğer bir şekilde formatlayabilirsem) sonra bir Recovery programıyla içindeki verileri geri getirmek belki bir seçenek ama şu etapta ona cesaret edemedim. İç güdülerim sorunun HDD'nin elektronik devresinde değil ama tamamen mekanik tarafında olduğunu söylemekte...
Diski garantiden aldığım yere ve oradan da ithalatçısına yollarsam büyük olasılıkla bana yeni bir disk verilecektir ama problemli diskin içindeki arşiv de ölüp gidecek (problemli dik onlarda kalacağından...).
İşin ironik tarafı bu Seagate diskte normal ürün garantisi dışında bir de 2 yıllık veri kurtarma hizmeti var. Bu bizzat Seagate bir taahhüdü (ya da pazarlama oyunu/teşviki)
Halen Türkiye'de Seagate ithal eden 2 büyük distribütör var: Arena ve Koyuncu. Önce Arena'yı denedim. Diskin ithalatçısı onlar çıkmadı ama bana hiçbir şekilde veri kurtarma hizmeti vermedikleri söylendi. Uzun uğraşlarla Koyuncu'ya ulaştım; diskin ithalatçısı onlar çıktı. Ancak onlar da hiçbir şekilde veri kurtarma hizmeti vermediklerini, esasında bunun da yasal olmadığı söylendi.
Ancak Seagate'in yeni nesil harici ve galiba dahili mekanik HDD'leri böyle 2 yıllık veri kurtarma hizmeti ile satılıyor ve benim gibi buna safça inanan kullanıcılar "aldatılıyor"!
Bu arada Seagate yurt dışı ile görüştüm. Onlar HDD'yi Holanda'ya yollamamı önerdiler. Orada veri kurtarma yapılacak (yapılmaya çalışılacak) imiş. Başarılı olurlarsa Türkiye'ye kurtarılan veriler yeni bir HDD içinde yollanacak, ayrıca "özür" ya da "müşteri memnuniyeti" adına bir de fazladan aynı diskten gönderilecek.
Benim derdim yeni disk almak değil, olan verileri kurtarmak! O arşivi bir daha kolay kolay toparlayamam.
Şu anda şikayetimi diski aldığım Hepsiburada'ya ilettim. Şikayetim diskin neden bozulduğu değil: Türkiye'de uygulaması olmayan 2-yıllık veri hizmeti varmış gibi satış yapılması üzerine. Bakalım onlardan nasıl bir cevap gelecek??? (Bu arada aynı disk - Amazon Türkiye gibi - diğer E-Ticaret sitelerinde de satışta ve 2-yıllık veri kurtarma hizmeti var gibiymiş gibi satılmakta...)
Teknik bağlamda yapabileceğim yeni bir şeyler varsa önerilerinizi ve tavsiyelerinizi bekler, peşinen teşekkürlerimi sunarım.
Durumu teknik olarak tam bilmediğimden soruyorum:
1) Türk Telekom altyapısından hizmet veren alternatif ISS'ler, kullanıcının abone olduğu paket içinde kalmak koşuluyla download ve/veya upload hız ayarlaması teknik olarak yapabiliyorlar mı? Yani T.Telekom'dan (kaynak olarak) tam ya da tamam yakın hız alınabilse dahi alternatif ISS bununla oynayabiliyor mu? Yoksa böyle bir müdahaleyi "kaynak olduğundan" sadece T.Telekom mu yapabilmekte?
2) Bu alternatif ISS'ler abonelerin bazı sitelere girebilmelerini (BTK'nın yasaklaması olanlar dışında... ki bunlara da büyük çuğunlukla VPN kullanılarak girilebilmekte!) abone bazında ya da tün aboneleri için kısıtlayabiliyorlar mı?
Aşağıdaki sorumun ISS'lerle ilgisinin olmaması gerek:
Bazı Siteler ya VPN devredeyken size bağlanmıyor ya da bir süre geçip bazı taramalar yaptıktan sonra bağlanabiliyor. Bunun gerekçesi nedir?
TTNet/T.Telekom ADSL2/VDSL2 Modemleri piyasada
Yazlık komşumuza yardımcı olmak adına ADSL2/VDSL2 modem araştırayım dedim, hepslburada'ya girdim. Üzerinde TTNet veya T.Telekom logolar basılı, benim bildiğim kadarıyla T.T. tarafından abone olanlara verilen, kiralanan (hatta bazıları onlardan satın da alınabilen) modemler 3. şahıslardan satışta!...
Bu nasıl iştir; bu tür satışların 2 yıllık garantisini kim vermektedir? Bu cihazla sıfır, ambalajında olabilir mi?
Laptop "seçen" Wireless Router
Elimde EagleTec marka minyatür bir "travel nano router" var. Bu aleti bir VDSL modemin LAN portundan kablolu (Cat-5/6 Ethernet) bağlantıyla kablosuz bir access point olarak kullanacağım. Üretici firma artık tarihe karışmış; bu aleti yıllar önce Hong Kong'a gittiğimde beğenip almıştım.
Şimdi bahsettiğim gibi bağlantıyı yaptığımda elimdeki Macbook Pro late 2012 13.3" laptop hiçbir sorun olmadan oluşan kablosuz yayını görüyor ve internete bağlanıyor. Eldeki yine 6-7 yıllık ve OS olarak Windows 7 Basic kullanan bir laptopta da hiçbir sıkıntı yok. Velakin geçen yılın üretimi, Win 10 Home kullanan yepyeni bir Lenovo laptop wireless yayını görüyor ama kesinlikle internete bağlanamıyor.
Bu Lenovo laptopta bahsettiğim EagleTec travel routerla uyumlu olmayan bir sürücü olmaması problemin nedeni olabilir mi?
Powerline Adapter kullanımı
Başlık o kadar uzun ki ilk 10 sayfayı taradıktan sonra pes etmeye karar vermek zorunda kaldım.
Powerline Adapter üreticileri kullanım için şu 2 noktayı işaret ediyorlar:
1) 2 cihaz aynı fazdaki elektrik prizlerine takılmış olmalı. Ki bu normal, ona bir itirazım yok
2) Bu cihazlar çoklu (grup) prizlere takılarak kullanılmamalı.
Bu ikinci koşulun çok geçerli olduğunu zannetmiyorum; aksi yapılmış durumlarda rahatça kullananlar var.
Şimdi soracağım durum biraz değişik:
Bir arkadaşımın evinde ADSL/VDSL'den FiberNet'e (FTTH/G-PON) dönüşümü yapıldı. Fakat "Fiber Modem" denilen Home Gateway Z tipi bir ev içi düzeninde Z'nin bir ucunda, diğer ucunda da salon var. Anlayacağınız, salonda wi-fi sinyali görülemiyor bile. Malum wi-fi yayını köşeleri dönmekte pek başarılı değil. Salonda ne mobil telefonlar ne de bir laptop interneti çekemiyor!
Sonra farkettim ki evde iki ayrı konumda iki tane Digitürk settop box var. Bunlardan birisi Fiber Modem'in yanıbaşında, diğeri de salonda ve her ikisi de hem çanaktan Coaksiyel kabloyla hem de internet üzerinden çalışıyor. Fiber modemden yakınındaki Digitürk'e bir Cat5/6 bağlantısı yapılmış; modemin bir diğer ethernet portundan Digitürk'çülerin verdiği bir powerline adaptöre bir kablo gidiyor, adaptör de bir çoklu (grup) prize takılmış. Salonda da 2. powerline adaptör yine bir çoklu (grup) prize takılı ve de bundan çıkan Cat5/6 kablo salondaki Digitürk'e bağlı.
Yani arada hariçten bir Cat.5/6 kablo çekilmeden powerline adaptörlerle elektrik şebekesi üzerinden bir network kurulmuş ve rahatça çalışmakta.
Şimdi ben buraya (hemen hemen aynı çoklu/grup prizleri) kullanarak 2. bir takım powerline adaptör takabilir miyim? Buradaki amaç, Fiber modemden salona internet sinyalini ayrıca getirmek ve salondaki laptop ve mobil telefonları kablosuz erişime kavuşturabilmek.
Bilgisi/deneyimi olanların önerilerine açığım. Tşkler.
Superonline Dünyadan (!!!) Habersiz Midir?
İstanbul Etiler Maya Sitesinde oturmaktayım. Sitemiz, 13 Blok ve 96 Daire'den oluşmaktadır. (Ancak hukuki anlamda da zaten "site" değiliz, 13 blok, 13 ayrı bağımsız parsel var...) Site, 1976 yılından beri yerleşimli; binalarımız sağlamdır, bakımlı sayılır ama iç tesisat haliyle o yıllardan kalmadır! Bir de bizim Site'nin bir köşesinde, aynı Belediye yolunu kullandığımız 4 Bloklu Günhan Sitesi vardır.
Geçtiğimiz Şeker Bayramı öncesinde, önce Turk.Net ekibi gelmiş ve bize özel kablo çekmek istediklerini iletmiş. Bizim Site biraz başıboştur; ortak bir Yöneticimiz veya Site Müdürü yoktur. Sadece 4 Blok kendi aralarında anlaşıp kendilerine bir Müdür tuttular. Turk.Net bu müdüre çatınca olumsuz cevap almışlar. Onlar da "buradan bize ekmek çıkmaz nasıl olsa..." diye gidip şanslarını komşu Günhan Sitesinde deneyip onları ikna etmişler...
Bu arada Site genelinde TürkSat'ın kablo TV tesisatı var.
Ancak Şeker Bayramı'na 7-8 gün kala, Türk Telekom'un bir taşeron ekibi paldır küldür Site'ye daldılar ve "durun yahu, ne oluyorsunuz?" demeye vakit kalmadan bizim 13 Blok'a fiber kabloları çektiler (T-5 tipi saha dolabı zaten Site girişine 180 mt. kadar uzaklıkta... isteyenler oldukça kayıpsız VDSL2 hizmeti de almaktaydı!), binaların kapı girişine de (1 tanesi hariç...) siyah renkli IFDK (Bina İçi Fiber Dağıtım kutularını) taktılar ve iç tesisatı bizlerin çekmesi için bir miktar OBK bıraktılar.
Şimdi Site'de 96 daire var ama bunların zaten 5-6 tanesi boş ve ne zaman dolacakları belirsiz... Geri kalanların 3-4 tanesi TürkSat KabloNet kullanıcısı. Daha sonrakilerin en az 30-35 tanesi iyice yaşlı kişiler, internetle hatta mobil telefonla fazla ilişkileri yok. Bir de pandemi ve yaz tatili nedeniyle bazı daireler İstanbul'dan uzun süreliğine kaybolmuş durumda... Özetle, fiber internete acil ve yoğun bir talep yok.
Neyse biz 20 daire kadar dahili tesisatları çektirdik, yarımız "ileride fibere geçerim..." diye bir girişimde bulunmadı, şimdilik 10 kadar abone fibere geçtik...
Yani, bizim Sitemiz T. Telekom açısından çok bereketli bir yerleşim değil. Ama eksik olmasınlar bizi "adam yerine" koyup fiberi kapımıza kadar getirdiler ama umduklarını kim bilir ne zaman bulacaklardır???
Durum vaziyeti böyle iken Kurban Bayramı öncesinde Superonline keşif heyeti arz-ı endam etmişler. Bunlar da Sitemize altyapı getireceklermiş (Kablo Çekimi, sağa sola OFDK takılması gibi...). İstemeyiz kardeşim, gerek yok, potansiyel yok, Superonline'a daha fazla para verecek adam yok (olanlar zaten T.Telekom Fibernete geçti ya da geçecekler sonbaharda...). Yapacakları yatırıma yazık, boşuna gayret...
Site'de iyi niyetli bir teknisyen var; ortaklaşa kullandığımız. O gelen Superonline'cılara durumu anlatmış, Gelenler bu bilgiye teşekkür edeceklerine, "biz istediğimiz yere, istediğimiz zaman kablo çekeriz!" deyip adamı bir de güzelce terslemişler...
Ben oturduğumuz binanın Yöneticisiyim, eşim de yandaki binanın. Superonline kapımıza kadar fiber kabloyu getirdiğinle kalır; bu kabloyu biz kapıdan içeriye sokturmayız, binaya OFDK koydurtmayız, Belediye kaldırımı zannettikleri yerleri çoğu bizim "tapulu" arazimizdir; oralara da koydurtmayız.
Bu Superonline'nın dünyadan haberi yok. Bunların "altyapı planlamasını" yapan bölümüne erişimi bileniniz varsa lütfen bildirsin ki peşinen tavrımızı koyabilelim. Onlar da akıllarını başlarına alsınlar, bir ikinci adım atmadan!
Meslek: Elektronik ve Haberleşme Mühendisi
İlgi Alanları: Elektronik, Bilgisayarlar (şimdilerde Apple Ürünleri), Ses ve Görüntü Sistemleri, Askeri Konular, Havacılık
Önceleri tamamen AMD taraftarı olmakla beraber artık Intel'e de "hayır" diyemeyen, sonradan görme Windows kullanıcısı olmakla beraber artık sıkı bir MacSever ve kullanıcısı da olan AirTies-Zyxel destekleyicisi, kendi halinde TC vatandaşı, 1952 doğumlu "dedeleşmiş" bir elektronik mühendisi. Oppo A16S, iPod Touch 4G (64GB), Retina MacBook Pro (late 2012, i5 dual core, 8GB RAM, 256GB Flash SSD), late 2012 Mac Mini (i7 quad core, 12GB RAM, 1 TB HDD), iki değişik konfigürasyonlu AMD veya Intel İşlemcili masaüstü PC, iki Intel işlemcili Notebook ve Netbook, vs. |
Son Giriş: 2 sa. önce
Son Mesaj Zamanı: dün
Mesaj Sayısı: 5.705
Gerçek Toplam Mesaj Sayısı: 5.881
İkinci El Bölümü Mesajları: 10
Konularının görüntülenme sayısı: 23.311 (Bu ay: 428)
Toplam aldığı artı oy sayısı: 762 (Bu hafta: 1)
En çok mesaj yazdığı forum bölümü: Haberleşme ve Dijital Platformlar