Şimdi Ara

maymun hikayesi ve modernite denekliği..

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
27
Cevap
0
Favori
1.136
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • 1 grup maymuna şöyle bir deney yapılır,

    oluşturulmuş maymun kafesine bir muz ağacı yerleştirilip, ilk maymun kafese salınır.
    içeri giren hayvancağızın kafese girer girmez gözleri muz ağacındaki muzlara çarpar. ağaca tırmanmaya çalışan maymuna kaynar su dökülür, asılır, tartaklanır, ağzı burdu dağıtılır. artık maymun tedirgindir ağaca yaklaşma konusunda. aç karna da olmuyor. yavaş yavaş yaklaşmaya cesaret ededursun yeniden kaynarsu, ağız burun çarşamba çanağı....
    ilk denek kıvama gelmiştir...
    ikinci denek içeri salınır, yaratılışı gereği muz ağaçları ve meyvesi karşı konulamaz gereksinimidir. deney sahibi artık aktivite almaz çünkü görevini devraldığı karakter artık ilk maymundur. ikinci maymun ağaca her yaklaştığında hırlamaya, ikinci denekle boğuşmaya başlar.

    üçüncü...
    dördüncü..
    beşinci.... sonuç yine aynıdır.. görevi artık bir önceki ile beraber grup olarak üstlenirler.

    doğal gereksinim olan muz ağacı ve muz artık uzaklaşılması gereken bir unsurdur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi forvet09 -- 12 Haziran 2009; 10:29:51 >







  • anlaşılan ağaçla ilgilenen pek kimse yok..
  • günümüzde pekçok konuya uyarlanabilecek, güzel bir deney.
  • Çok kısaltarak yazmışsın.

    Deney gerçekten yapılmışmıdır bilmiyorum ama okuduğum kadarıyla detaylandırıyım biraz.

    İlk maymun, ikinci maymunu uyarır, engeller, döver. Ağaca yaklaşmamasını sağlar. İkinci maymun artık pes edip kıvama gelene kadar bu süreç devam eder. Daha sonra ikinci maymunda muzu almaya yeltenmekten vazgeçer.

    Üçüncü maymun içeri salındığında, bu sefer içerdeki iki maymun 3. yü engellemeye çalışır. . maymun neden dayak yediğinin farkında değildir. 3. maymuna en çok, en can hıraş saldıran ise neden dayak yediğini bilmeyen ikinci maymundur.

    Deney sonunda, odada asılı bir muz, muza uzandıkça dayak yiyen , birbirlerini muza gitmekten engelleyen maymunlar bir arada bulunmaktadır. Muza ulaşmalarını engelleyen tek şey, ilk maymunun tazzikli suyla devamlı yere düşürülmesnden başka birşey değildir.


    Bazı toplum kuralları buna benzer. Nerden çıkmış, nasıl oluşmuş belli değildir. Ama genede itibar görürler.




  • Gözden kaçan birşey var. Bu deney kullanılarak genellikle gelenek görenek v.s. gibi şeylerin aslında akılla mantıkla değerlendirilmeden veya tecrübe edilmeden direk aileden anneden, babadan, çevreden alınıp hayata yerleştirilmesi hicvediliyor. Fakat işin şöyle bir boyutu var. 1. Maymun bir olay yaşamış ve acısını çekmiş. Aynı acıyı giren her maymunun yaşayarak öğrenmesi gerekmez.

    Gelenek ve görenekler hicvedilirken sadece kötü ve yararsız adetler eleştirilmeli. Yani deneydeki gibi 1. maymunun dayak yemesinden değil de durduk yere kafasından saçma sapan bir şey uydurup gelen her maymunu dövmesi şeklindeki adetler. Sanırım anlatabildim.
  • şuna ingiliz özentisi "modernite "değilde adam gibi Türkçe "modernlik" denseymiş ne güzel olurdu...yazık oldu Türkçeye
  • quote:

    Orjinalden alıntı: NovariX

    günümüzde pekçok konuya uyarlanabilecek, güzel bir deney.


    aynen.. şuan istedikleri konuda, tüm görsel araçları kullanarak istedikleri kesime istedikleri şekli veriyorlar..

    quote:

    şuna ingiliz özentisi "modernite "değilde adam gibi Türkçe "modernlik" denseymiş ne güzel olurdu...yazık oldu Türkçeye

    zaten modern kelimesi gelmekle türkçe ye yazık olmuş. sonundaki "nite" olmuş yada "nlink" olmuş, farketmiyor..




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Peki, ikinci maymun güçlü olup birinciyi dövse ve muza ulaşsaydı sonuç ne olacaktı?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: metalok

    Peki, ikinci maymun güçlü olup birinciyi dövse ve muza ulaşsaydı sonuç ne olacaktı?


    Bunu yapabilseydi,zaten başkalarının sözüyle maymun olmazdı...
  • İkinci maymunun her zaman için güçlü olma ihtimali vardır. Bunu yapması için fazladan zeka değil kas gücü gerekiyor.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: metalok

    İkinci maymunun her zaman için güçlü olma ihtimali vardır. Bunu yapması için fazladan zeka değil kas gücü gerekiyor.



    dediğim gibi deney gerçekten yapıldımı bilmiyorum. Bugüne kadar google aratma gereğide duymadım. Dediğiniz sorun 2 maymuna su püskürtülerek aşılabilir. 3. maymunu elbet 2 maymun tutarda döverde. Anlatılmak istenen bellidir.

    Tıpkı Lehrer35 in açtığı golyanlılaştıramadıklarımızdanmısınız konusundaki gibi.

    onuda paylaşalım:

    Denizde toplu halde yaşayan Golyan balıkları üzerinde bilim insanları bir deney yaptılar. Balıklardan birinin beynini açarak sürüde birlikte hareket etmeyi kontrol ettiğini düşündükleri bölümünü etkisiz hale getirdiler. Daha sonra bu balığı türdeş balıkların arasına bıraktılar. Bu balığın sürüyü bırakarak ayrı gezmeye başladığı görüldü. "Yarım beyinli" balık böyle olunca, öteki balıklar da onun peşinden gitmeye başladılar. Böylece "yarım beyinli" balık, "tam beyinli" balıklari peşinden sürükledi.

    Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

    A) Liderlik için özgür düşünce gerekir.
    B) Liderlik, nitelikli olmayı gerektirir.
    C) Sürüde toplu hareket sorgusuz gerçekleşmektedir.
    D) Sürü hareketi, insanlar tarafından kontrol edilebilir.
    E) Sürüden ayrılmak Golyan balıkları için tehlikelidir.




  • Cevap veriyorum Ceeee....
  • Her sürününün bir başını çeken sürü çobanı vardır. Ehli olan sür başlarını da yönlendiren bir çobanları vardır. Çobanların üstünde kahyalar vardır. Onların üstünde sürü ve toprak ağaları vardır. En üste de onları pazarlayanlar ve kullananlar vardır. Hepsi de pazarlayanların sadece malıdır. Üretimi yapan da, üretileni alanda hep aynı sınıftır. Çünkü oranları diğerlerine göre oldukça fazladır. Çalışmazlar, üretmezler ama gelirin %80'i onlar alırlar.

    Onun için sürü, sürüdür. Yani sürünenlerdir! Sürüden ayrılmalar olmasın diye de: Sürüden ayrılanı kurt kapar demişler! Sürüyü ırklarla, dinlerle, azınlıklarla, etnik kökenlerle bölerseniz, küçük sürüleri daha iyi yönetir ve yönlendirisiniz. 1946'dan bu yana abd ve ab'nin ülkemizde oynadığı oyun bu değil midir? Ülke içindeki ırkçılar, dinciler, azınlıklar ve etnik guruplar onların maşası değiller mi?

    Paranın vatanı olmadığı gibi, para babalarının da vatanı yokmuş. Bunu iktidarda, patronlarda, sözde aydınlarda basbas söylüyorlar. Ama bunu anlayanlar sürülerin içinde var mı?

    Anlayanlar olsa idi, bu ülkede ne ırkçılık, ne dincilik, ne azınlık ve ne de etnik kökencilik olurdu. Ne diyeyim: Maraba veya Merhaba!

    Birinci maymun, ikinci maymunu insanlar döğmesin diye kendi dövüyor ve sistemi (yasaları) kötekle öğretiyor. Sistem okullarda böyle öğretilmiyor mu? Hani o elleri öpülese öğretmenlerce!




  • birturk;

    İşte bunu güzel yazmışsınız...


    Yalnız taştan duvar olmaz...

    Kaya olur,tek başıma duvar olurum desin...Kaya olmak kolay değil o kadar,zaten izin vermezlerya...

    Toplanıp duvar olalım dersin,3-5 kişiyi geçmeden dağıtıverirler...

    Sistem kurulmuş,duvar olmakla uğraşmak yersiz.Çıkarlarına bakıp,o duvarı yıkanların arasında yüksel...
  • ilginç ve güzel bir deney :S ama biraz daha ayrıntılı anlatılsa daha iyi olacakmış.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: bjk_tampon_t

    ilginç ve güzel bir deney :S ama biraz daha ayrıntılı anlatılsa daha iyi olacakmış.


    Nasıl bir ayrıntı aradınız,merak ettim?
  • Maymunların kim olduğunu merak ediyorum.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: birturk


    Maymunların kim olduğunu merak ediyorum.



    Yapabileceklerinin farkında olmadan,başkalarının yönlendirmesiyle yaşayan herks diyelim...
  • Hayvana kaynar su... Bu deneyi yapanlar bilimadama olamaz.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Yeni Türkü

    Çok kısaltarak yazmışsın.

    Deney gerçekten yapılmışmıdır bilmiyorum ama okuduğum kadarıyla detaylandırıyım biraz.

    İlk maymun, ikinci maymunu uyarır, engeller, döver. Ağaca yaklaşmamasını sağlar. İkinci maymun artık pes edip kıvama gelene kadar bu süreç devam eder. Daha sonra ikinci maymunda muzu almaya yeltenmekten vazgeçer.

    Üçüncü maymun içeri salındığında, bu sefer içerdeki iki maymun 3. yü engellemeye çalışır. . maymun neden dayak yediğinin farkında değildir. 3. maymuna en çok, en can hıraş saldıran ise neden dayak yediğini bilmeyen ikinci maymundur.

    Deney sonunda, odada asılı bir muz, muza uzandıkça dayak yiyen , birbirlerini muza gitmekten engelleyen maymunlar bir arada bulunmaktadır. Muza ulaşmalarını engelleyen tek şey, ilk maymunun tazzikli suyla devamlı yere düşürülmesnden başka birşey değildir.


    Bazı toplum kuralları buna benzer. Nerden çıkmış, nasıl oluşmuş belli değildir. Ama genede itibar görürler.


    benim okuduğumda tazzikli su vardı.




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.