Şimdi Ara

LPG uzmanları bu işin doğrusu nedir?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
13
Cevap
0
Favori
2.307
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Yaklaşık 10 gün önce forumda bir topic açmıştım.Yeni aracımızın lpg bağlandıktan sonra ki tüketiminin yaklaşık 1.2 katı olacağını belirtmiştim satır arasında.Fakat yazdığım cevapa bir arkadaş kızar gibi cevap verdi ve bazı teknik bilgiler verdi.Başta aklıma yatmasa da bu kadar kızdığına göre vardır bir doğruluğu diyerekten düşünmedim.Fakat 2-3 gündür fena halde kafamı kurcalar oldu bu soru.Arkadaşın bana ithafen yazmış olduğu cevabı olduğu gibi yazıyorum.Siz lpg uzmanlarından ricam bu yazıda geçen mevzu bahsin varsa yanlışlarının düzeltilmesi yok ise niye bizim araçlarımızın boş yere fazladan lpg tükettiğinin cevaplanmasıdır.Şimdiden çok teşekkür ederim.Saygılarımla...


    " şu lpg fazla yakar geyiğini bıraksak iyi olacak.lpg benzine göre daha az kalori içerir doğru ancak yakıtın kalitesini belirleyecek bir tek bu ölçüt yoktur.oktan sayısı,yanma hızı,flash point gibi etkenler de doğrudan motorun verimliliğini etkiler.ve yukarda saydıklarımın hepsinde de lpg benzinden öndedir.

    %30 butan + %70 propandan oluşan lpg

    benzinden %15 daha az kalori içerir.tek kötü yanı.
    ron oktan sayısı 110nun üstündedir.herksin 98 oktan benzinle arabasının uçağa dönüşeceğini sandığını düşünürsek 110 oktan oldukça yeterli.
    flash point zaten oda koşullarında gaz fazında bulunan bir gaz için çok düşüktür ve benzinli motorlarda bu değer ne kadar düşükse o kadar iyidir.
    yanma hızı karmaşık H-C zincirlerine sahip benzine göre çok daha yüksektir.yanma hızı motorun verimliliğini doğrudan etkiler çünkü termodinamik olarak ısı geçisi sabit basınç yerine sabit hacimde gerçekleşmeye ne kadar yaklaşırsa motor o kadar az yakıp o kadar fazla güç üretir.hatta şöyle diyebiliriz dizel motorların da benzinliye karşı kaybettiği noktalardan biri de budur.ama gene de dizel daha verimlidir o ayrı.

    lpg sistemi eğer işine teknik olarak hakim bir lpgci tarafından takılıp ayarları yapılırsa ya tüketim benzinle aynı olur ya da en fazla %5 oynar.çünkü yanma hızı yüksek olan lpg,uygulanmasının 3 nedeninden biri hızlı yanmayı sağlamak olan zengin karışıma daha az oranda ihtiyaç duyacaktır.ama kalkıp benzinle aynı lambda oranında ayarlanırsa araba hem gitmez hem de çok yakmaya başlar."







  • benim arabam uzun yolda benzinde 6.7 litre gazda 8 litre ş.içinde benzinde 8 lpgde 10 litre yakıyor bbuda 1.2 fazla yaktığını doğruluyor.
  • Evet hepimizin aracı 1.15-1.20 arası tüketiyor gazı fakat arkadaşın demek istediği farklı birşey.Yani kendisine göre bizim araçlarımız işin ehli ustaların elinden geçmemiş.Taş çatlasın 1.05 katı tüketmesi gerekiyormuş lpg yi.Gerçekten böyle bir imkan var mı? Ben bunu merak ediyorum.Varsa öyle bir lpg kiti 3000 tl olsa bile bağlatırım hiç beklemem.15.000 km de amorti edeceğime 25.000 de amorti ederim.çünkü 100.000 km ye vurunca çok ama çok farkediyor.
  • Daha önceki birçok yazımada belirttiğim gibi bu değerler heraraca göre değil motor gücüne göre değişir.

    Birileri bunu bir yerlerden alıntı yaparak aldığını satıyor ve maalesef kafa karıştırıyor. :))

    1- 1000 cc ile 1400 cc arasındaki araçlar,
    2- 1400 cc ile 1800 cc arasındaki araçlar,
    3- 1800 cc ile daha üstü araçlar, farklı yüzdelerde yakıt yakarlar.

    1. kategorideki araçlar için %30 dersek,
    2. kategoideki araçlar için %40 dersek,
    3. kategorideki araçlar için %50 tasarruf vardır diyebiliriz.

    Buna göre
    1. kategorideki araçlar için 1.2 çarpanı verirken,
    2. kategorideki araçlar için 1.1 çarpan verirken,
    3. kategorideki araçlara bire-bir yakıyor diyebiliriz.

    (Rakamlar yuvarlanarak örnek verilmiştir)
  • Alıntıda yazılanlar kısmen doğrudur. Ama bilmediği noktalar da var.

    Günümüz araçlarında arıza ışığı yakmamak için LPG, benzin lambda değerlerine göre ayarlanır. Halbuki benzine göre birebir yapılan ayarda araç LPG'de zengin kalacaktır. Çünkü benzin ile LPG'nin ideal karışım oranları, lambda değerleri farklıdır.

    Benzinde 14.7 a/f rasyosu(hava/yakıt karışım oranı) ideal yanma kabul edilirken LPG'de bu oran 15.5'leri bulmaktadır. Ama siz tutup da 15.5 a/f rasyosuna göre ayar yaparsanız araç benzinde olması gereken lambda değerini göremediği için fakir karışım hatası ile arıza ikazı verir.

    Şahsi aracım kendi programladığım ECU'ya ve haritaya göre yürüyor. Düzeltme de yapmıyor. Haliyle ikaz da vermiyor. Ben bu araçta benzinde 14-14.7 a/f rasyosuna göre haritalama yaparken LPG'de 15.5 civarına denk gelecek şekilde haritalama yapıyorum. Bu şekilde araç 1'e 1 yakıt tüketiyor. Ama bunu orjinal benzin ECU'su ile yürüyen arabada yaparsanız arıza lambası yanar.

    Sonuç;
    Olması gereken litre bazında birebir yakıt tüketmesidir. Ama benzin ECU'sundaki değerleri saptırmamak, benzin ECU'suna düzeltme yaptırmamak ve arıza ışığı yaktırmamak için benzinle birebir olacak şekilde benzin lambdasına göre yapılan ayarda araç LPG'de zengin yürür. Bu yüzden benzinin 1.1 katı civarında litre bazında LPG tüketimi olur.

    Bu bir sorun değildir. LPG'de bu oranda zengin karışımın herhangi bir yan etkisi, uzun vadede bir olumsuzluğu yoktur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 10 Kasım 2010; 22:11:05 >




  • O.B.K.
    Detaylı açıklama için çok teşekkür ediyoruz..
  • cok cok tesekkur ederim aciklayici cevaplariniz icin.sayin obk chiptuningli aracimin ariza lambasi yanmasi pahasina motora herhangi bir zarar vermeden 1e1 tuketmesi mumkunmudur?
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: MitsubishiLancer

    Evet hepimizin aracı 1.15-1.20 arası tüketiyor gazı fakat arkadaşın demek istediği farklı birşey.Yani kendisine göre bizim araçlarımız işin ehli ustaların elinden geçmemiş.Taş çatlasın 1.05 katı tüketmesi gerekiyormuş lpg yi.Gerçekten böyle bir imkan var mı? Ben bunu merak ediyorum.Varsa öyle bir lpg kiti 3000 tl olsa bile bağlatırım hiç beklemem.15.000 km de amorti edeceğime 25.000 de amorti ederim.çünkü 100.000 km ye vurunca çok ama çok farkediyor.


    Öncelikle Sn O.B.K nın verdiği aydınlatıcı bilgiler için kendisine teşekkür ederiz.
    80.000 Km oldu Lpg mopntajı yapılalı.
    Ekzos testlerinde hep zengin karışım ikazı gelmektedir

    Benim anlamadığım nokta bütün yetkili servislerin bunu neden bilmediği ve uygulamadığı
    Ayrıca ülke ekonomisine de yılda en az tahminimce 500-600 milyon dolar katkı yapabileceği
    Eğer uygulanırsa LPG kitleri 20-30 bin KM yerine 15-20 bin km de kendini amorti eder




  • quote:

    Orijinalden alıntı: MitsubishiLancer

    cok cok tesekkur ederim aciklayici cevaplariniz icin.sayin obk chiptuningli aracimin ariza lambasi yanmasi pahasina motora herhangi bir zarar vermeden 1e1 tuketmesi mumkunmudur?


    Konunun birkaç ayrı noktası var. Şöyle ki;

    Aracı LPG'de 15.5 afr'ye göre ayarlarsanız 15.5'i gören benzin ECU'su + yönde düzeltme yapacaktır. LFT +20 leri bulur. Yani yakıtı açacaktır. Sonuçta hem arıza lambanız yanar, hem de benzin ECU'sunun yaptığı düzeltme ile yine 14.7'de ilerlersiniz.

    Bunu yapabilmeniz için aracın benzin ECU'sunun LPG'de iken düzeltme yapmaması veya hiç düzeltme yapmaması gerekir.

    Bir diğer seçenek de araca benzin için ayrı, LPG için ayrı harita uygulayabilecek çift yakıtlı bir ECU bağlanması olur. Gelişmiş ECU'larda bu özellik mevcut.

    Olayın bir de lancer'daki magnezyum alaşımlı subap boyutu var ki bence bu araçta bu gibi denemeler yapılmamalı. Zaten hassas olan subaplar çok az bir fakir karışım görse ısıdan ötürü zarar görür. Bu araç LPG'de zengin yürümeli.

    Çelik subaplı araçlarda ECU değişiklliği ile veya ECU'nun düzeltmesi iptal edilerek LPG'de 15.5 afr uygulanabilir. Ama alaşım subaplı araçların LPG'de düzgün yürümeleri için zengin çalışmalarında fayda var.

    Kolay gelsin.




  • .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi manager71 -- 12 Kasım 2010; 12:02:40 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K


    quote:

    Orijinalden alıntı: MitsubishiLancer

    cok cok tesekkur ederim aciklayici cevaplariniz icin.sayin obk chiptuningli aracimin ariza lambasi yanmasi pahasina motora herhangi bir zarar vermeden 1e1 tuketmesi mumkunmudur?


    Konunun birkaç ayrı noktası var. Şöyle ki;

    Aracı LPG'de 15.5 afr'ye göre ayarlarsanız 15.5'i gören benzin ECU'su + yönde düzeltme yapacaktır. LFT +20 leri bulur. Yani yakıtı açacaktır. Sonuçta hem arıza lambanız yanar, hem de benzin ECU'sunun yaptığı düzeltme ile yine 14.7'de ilerlersiniz.

    Bunu yapabilmeniz için aracın benzin ECU'sunun LPG'de iken düzeltme yapmaması veya hiç düzeltme yapmaması gerekir.

    Bir diğer seçenek de araca benzin için ayrı, LPG için ayrı harita uygulayabilecek çift yakıtlı bir ECU bağlanması olur. Gelişmiş ECU'larda bu özellik mevcut.

    Olayın bir de lancer'daki magnezyum alaşımlı subap boyutu var ki bence bu araçta bu gibi denemeler yapılmamalı. Zaten hassas olan subaplar çok az bir fakir karışım görse ısıdan ötürü zarar görür. Bu araç LPG'de zengin yürümeli.

    Çelik subaplı araçlarda ECU değişiklliği ile veya ECU'nun düzeltmesi iptal edilerek LPG'de 15.5 afr uygulanabilir. Ama alaşım subaplı araçların LPG'de düzgün yürümeleri için zengin çalışmalarında fayda var.

    Kolay gelsin.

    Konuyu hortlatmak gibi olacak ama,bir şeye takılıyorum yazınızda....
    Şimdi stoichiometrik olarak ideal değerlerde(benzin için 14.7 afr,lpg içinde 15.5 afr) yakıtlar en ideal oranla yanmaktalar manasına geliyor....Peki ideal yanmada lambda 1 olarak okuma yapmazmı ???
    Yani benzin ecusu afr ile ilgilenmezki,oksijen sensörü direk olarak rölatif oksijeni okuyup lambda değerini verir,ecu da bunu our afr yi değil....İşte örneğin kullanılan wideband lerde bunu yakıt tipine bağlı olarak bir çarpanla afr olarak görmemizi sağlarlar.....
    Şimdi konuya dönersek:sizin dediğinize göre lpg de afr ye göre ayarlarsanız 15.5'i gören benzin ecusu + yönde düzeltme yapacaktır....Şimdi bende bu konuda şöyle diyorum...Benzin ecusu,okuduğu lambda ya göre afr görüyorsa benzinde 14.7 deki okuduğu lambda nın değeri 1 olacaktır....aynı lambda15,5 afr de de 1 görmezmi ?...Yani ecu yakıtı halen benzin olarak sanmakta,lpg ecusunden uzatılmış değerlerle 15.5 afr oranında okunması gereken lambda değeri de 1 olacağı için sanki ltft lerde bir oynama olmaması gerekir gibi geliyor bana.....

    Ya biryerlerde birşeyleri kaçırıyorum,yada okuyupta anlayamadığım biryer var yazınızda....Bu konuyla ilgili beni aydınlatırsanız sevinirim....




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Rifart

    quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K


    quote:

    Orijinalden alıntı: MitsubishiLancer

    cok cok tesekkur ederim aciklayici cevaplariniz icin.sayin obk chiptuningli aracimin ariza lambasi yanmasi pahasina motora herhangi bir zarar vermeden 1e1 tuketmesi mumkunmudur?


    Konunun birkaç ayrı noktası var. Şöyle ki;

    Aracı LPG'de 15.5 afr'ye göre ayarlarsanız 15.5'i gören benzin ECU'su + yönde düzeltme yapacaktır. LFT +20 leri bulur. Yani yakıtı açacaktır. Sonuçta hem arıza lambanız yanar, hem de benzin ECU'sunun yaptığı düzeltme ile yine 14.7'de ilerlersiniz.

    Bunu yapabilmeniz için aracın benzin ECU'sunun LPG'de iken düzeltme yapmaması veya hiç düzeltme yapmaması gerekir.

    Bir diğer seçenek de araca benzin için ayrı, LPG için ayrı harita uygulayabilecek çift yakıtlı bir ECU bağlanması olur. Gelişmiş ECU'larda bu özellik mevcut.

    Olayın bir de lancer'daki magnezyum alaşımlı subap boyutu var ki bence bu araçta bu gibi denemeler yapılmamalı. Zaten hassas olan subaplar çok az bir fakir karışım görse ısıdan ötürü zarar görür. Bu araç LPG'de zengin yürümeli.

    Çelik subaplı araçlarda ECU değişiklliği ile veya ECU'nun düzeltmesi iptal edilerek LPG'de 15.5 afr uygulanabilir. Ama alaşım subaplı araçların LPG'de düzgün yürümeleri için zengin çalışmalarında fayda var.

    Kolay gelsin.

    Konuyu hortlatmak gibi olacak ama,bir şeye takılıyorum yazınızda....
    Şimdi stoichiometrik olarak ideal değerlerde(benzin için 14.7 afr,lpg içinde 15.5 afr) yakıtlar en ideal oranla yanmaktalar manasına geliyor....Peki ideal yanmada lambda 1 olarak okuma yapmazmı ???
    Yani benzin ecusu afr ile ilgilenmezki,oksijen sensörü direk olarak rölatif oksijeni okuyup lambda değerini verir,ecu da bunu our afr yi değil....İşte örneğin kullanılan wideband lerde bunu yakıt tipine bağlı olarak bir çarpanla afr olarak görmemizi sağlarlar.....
    Şimdi konuya dönersek:sizin dediğinize göre lpg de afr ye göre ayarlarsanız 15.5'i gören benzin ecusu + yönde düzeltme yapacaktır....Şimdi bende bu konuda şöyle diyorum...Benzin ecusu,okuduğu lambda ya göre afr görüyorsa benzinde 14.7 deki okuduğu lambda nın değeri 1 olacaktır....aynı lambda15,5 afr de de 1 görmezmi ?...Yani ecu yakıtı halen benzin olarak sanmakta,lpg ecusunden uzatılmış değerlerle 15.5 afr oranında okunması gereken lambda değeri de 1 olacağı için sanki ltft lerde bir oynama olmaması gerekir gibi geliyor bana.....

    Ya biryerlerde birşeyleri kaçırıyorum,yada okuyupta anlayamadığım biryer var yazınızda....Bu konuyla ilgili beni aydınlatırsanız sevinirim....

    sağlam bir hort oluyor sanırım ama yapcak birşey yok benimde kafam bazı konularda karışık,

    rifart arkadaşımla aynı görüşteyim,

    araçlarımızda afr meter yokkki oksijen sensörü var

    yani bu sensör yanma sonrası oksijenin kalmadığı sınır noktayı kontrol ediyor benzinde iyi yanma 14,7 de gerçekleştiği için zaten oksijen ile kontrol sırasında 14,7 yi otomatik bulmuş oluyor

    gazda ise yine oksijen kontrolu yapıyor yani en verimli yanmayı arıyor ve dolayısı ile bilmeden 15,5 afr yi yakalamış oluyor,

    benim görüşüm bu şekilde hata varsa düzeltiniz keyifle okurum öğrenirim...




  • Merhaba arkadaşlar benim meram ettiğim benzinin yanması sonucu belli bir miktar gazlar açığa çıkıyor lpg de de açığa çıkan gazlar var. LPG yanması sonucu ne kadar oksijen çıkıyor ki arıza lambası yanıyor. yanı kıyaslama yapacak olursak 1 mol yada değeri herneyse yanma sonucunda benzinde ne kadar oksijen açığa çıkıyor LPG de ne kadar? bilen arkadaşlar bilimsel verilerle cevaplardan çok sevinirim. teşekkürler

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.