Şimdi Ara

lpg de aracın motor ısısının daha hızlı yükselmesi ve zararı (5. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
129
Cevap
1
Favori
23.121
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    neyse konu çok dağıldı eğer biliyorsanız konu başlığını açan arkadaşın sorusuna bilimsel olarak yanıt rica ederim.


    Doğru söylüyorsunuz.

    Daha önce sizin de söylediğiniz gibi benzinli motorlarda LPG % 100 uyumlu değildir. Motorlar benzinli çalışma için tasarlanmışlardır.

    LPG sıkıştırılabildiği için, zamanından önce tutuşmalar olur. Bu da vuruntuya sebep olur.

    LPG de hararetin daha çabuk yükselmesinin sebebinin bu olduğunu "tahmin ediyorum"

    Daha net sonuç için motoru açıp, denemeler yapmamız gerekir.

    Benzinin yağlama özelliği olduğu da söyleniyor. Benzin motoru yağlar mı, yağlamaz mı bu sorunun yanıtını da uzman olarak siz verirseniz daha yerinde olur kanısındayım.

    Saygılar




  • bossbee den alıntı:
    quote:

    LPGnin yanma ısısı, benzininkinden düşüktür. Yani LPG daha kolay tutuşur. Ancak yandıktan sonra, çevreye daha az ısı verir.


    Lpg nin madem yandıktan sonra çevreye verdiği ısı benzinkinden düşük o zaman motor sıcaklığını veya radtatördeki su sıcaklığını neden daha fazla artırıyor. Zaten arkadaşların birçoğunun kafasına takılan sorunun da bu olduğunu sanıyorum.

    LPG nin kalorifik değeri 46,1 MJ/kg
    Benzinin kalorifik değeri 43,5 MJ/kg dır.

    peki madem kalorifik değer yani ISISI LPG > Benzin

    buradaki olay nasıl oluyor sayın bossbee, s,zn yukarıdaki argümanınızdan ''yandıktan sonra sonra çevreye daha az ısı verir '' cümlenizle çelişmiyor mu !!
  • Arkadaşlar burası biraz karışmış. Ben birde şöyle sorayım.

    lpg kulanılan bir arabada sürtünmenin fazla olması gibi bir durum söz konusumudur?
  • nasıl bir sürtünmeden fazlalaşması , anlaşılamadı biraz daha açık sorabilir misiniz.

    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    Arkadaşlar burası biraz karışmış. Ben birde şöyle sorayım.

    lpg kulanılan bir arabada sürtünmenin fazla olması gibi bir durum söz konusumudur?
  • benzinin motorun içten yağlanmasını sağladığı ve lpg nin bunu sağlamadığı

    yani bu doğrumu gerçekten benzin içten yağlama yapıyorda lpg bunu yapmıyormu?
  • LPG Lİ ARAÇ MOTORUNUN ISISI BENZİNLİ KULLANIMA GÖRE DAHA ÇABUK ARTIŞ GÖSTERİYOR. KENDİM VE KULLANICILARDAN HATTA TAMİRCİLERDEN BUNU DUYMUŞTUM. YAPILACAK ŞEY KONTROLLÜ KULLANMAK.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: yüksel75

    LPG Lİ ARAÇ MOTORUNUN ISISI BENZİNLİ KULLANIMA GÖRE DAHA ÇABUK ARTIŞ GÖSTERİYOR. KENDİM VE KULLANICILARDAN HATTA TAMİRCİLERDEN BUNU DUYMUŞTUM. YAPILACAK ŞEY KONTROLLÜ KULLANMAK.



    işte benim de öğrenmek istediğim tam bu noktada bu ısı sürtünme artışındanmı?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    Arkadaşlar lpg bölümüne çok az kullanıcı baktığı be pek cevap veren olmadığı için buraya yazdım kusuruma bakmayın...



    Arkadaşlar arabama lpg dönüşümü yaptıralı 25000 km oldu. Allah a şükür bir problem yaşamadım. Bu zamanda bazı tesbitlerde bulundum ve bu tesbitler

    hakkında çeşitli ustalardan yorum ve onay aldım. Bunların başında gelen tesbit motor ısısının lpg de çok daha hızlı artması oldu. Motor ısısının artma nedenini

    araştırdığımda şununla karşılaştım. LPG kuru bir yakıttır ve benzin gibi yağlama özelliği yoktur. Buda sürtünmenin benzine oranla çok daha fazla olmasını ve

    doğru orantılı olarak ısınında çok daha hızlı yükselmesini sağlamaktadır. Tabii bu yanında motorun ömründen de çalmaktadır. Bunu teyit etmek ve buna karşı

    önlem almak için birkaç ustayla görüştüğümde çok samimi arkadaşım olan bir usta bir tür yağlama sisteminden bahsetti. Ayrı bir deposu olan bu sistem

    sanırım lpg borusuna bir enjektör iğnesi ile bağlanıyor ve benzinde olan yağlamaya benzer bir yağlama sağlamaya çalışıyor.

    Şimdi gelelim asıl soruya arkadaşlar bu sistem hakkında bilgisi olan yada kullanan varmı. Gerçekten işe yararmı? Yada bahsettiğim soruna başka bir çözüm

    bilen varmı?

    @atartutar
    Açmış olduğunuz bu topiği bu akşam ziyaret ettim ve başından sonuna kadar okudum oldukça keyifli dakikalar geçirdim. Hatta bilmediğim konularda bile bilgi sahibi oldum , Yazan arkadaşlara teşekkürler.

    Gelelim sorunuza

    Dilim döndüğünce yalın bir şekilde yanıtlamaya çalışayım :)

    1- Kalofirik ısıl değeri nedeniyle LPG nin benzinden daha fazla ısı ürettiği doğrudur. Aracınız buna şöyle yanıt verir Benzinli bir araç X yükte 5 dk.da bir fan açtırıyorsa , LPG li araç aynı X yükte 4 dk.da fan açtırır bunun motora hiç bir sakıncası yada zararı yoktur Motorlar sıcak çalışmaya göre dizayn edildiğinden bu sıcaklık motorun hoşuna bile gider. Motorun ömründen çalmaz (Bana adresinizi yazarsanız mak.müh.odasının konu ile ilgili yayınını size kargo ile gönderebilirim) Aksi takdirde zaten Üretici fabrikalar fabrikasyon lpg li araç üreterek piyasaya sürme riskini almazlardı.
    Shell firması Bir madeni yağ reklamında aynen şöyle slogan kullanıyordu (ARACINIZIN ÖMRÜNÜN %75 İNİN İLK ÇALIŞMADA GİTTİĞİNİ BİLİYORMUSUNUZ) siz kalan %25 ini kullanıyorsunuz yani. Eee LPG daha çabuk ısıttığına göre demekki %70 i ilk çalışmada gidiyor %30 unu siz kullanıyorsunuz. Kabaca bir örnekti hesap yapmadım faraza rakam verdim belkide daha fazla ?

    2-Gelelim benzinin yağlı lpg nin kuru oluşuna : Benzin yada lpg sadece yakıttır motora sadece enerji verir. her ikisininde yağlama misyonu yoktur. Bu misyonu karterinizdeki yağ ve bunu pompalayan pompa üstlenmiştir. Bir camın üzerine benzini dökün ve uçmasını bekleyin, benzin uçtuktan sonra kalan şey yağ değil ağır metallerdir. kalan yağ bile olsa sizin 3000 d/d dönen motorunuzu koruyamaz.

    LPG nin temiz bir yakıt olduğunu ve ağır metaller taşımadığını sanırım herkes biliyor artık Temiz ve çevreci bir yakıt olması sebebiyle aracınız daha sessiz ve vuruntusuz çalışır buda vuruntunun olmaması sebebiyle daha az sürtünme ve daha az talaşlanma demektir. Yani motorunuzun ömrü uzar

    3- Dışarıdan takılan yağlama sistemi ise şaka gibidir ve çok komiktir. İşini bilmez ve kendini yetiştirmemiş ustaların kuyuya attığı taş gibidir kırk akıllı bu taşı o kuyudan çıkaramaz. Bunu gören fırsat bilen ticaret erbaplarıda böyle birşey geliştirerek pazardan parsa toplarlar.
    Mimar sinanın minaresine yamuk diyen delinin eline ip veripte hadi sen düzelt bakalım şu minareyi demiştir ya o misal birileri elinize ipi tutuşturmaya çalışıyor işte, ipçilerde para kazanıyor bu arada :)
    Petrol firmaları milyon dolarlar harcayarak en temiz yakıtı üretmeye çalışırken birileri bu temiz yakıta 'LPG ye'yağ karıştırmaya çalışıyor :(

    Yardımcı olmaya çalıştım iyi geceler :)




  • quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar


    quote:

    Orjinalden alıntı: yüksel75

    LPG Lİ ARAÇ MOTORUNUN ISISI BENZİNLİ KULLANIMA GÖRE DAHA ÇABUK ARTIŞ GÖSTERİYOR. KENDİM VE KULLANICILARDAN HATTA TAMİRCİLERDEN BUNU DUYMUŞTUM. YAPILACAK ŞEY KONTROLLÜ KULLANMAK.



    işte benim de öğrenmek istediğim tam bu noktada bu ısı sürtünme artışındanmı?


    Bu topiğin adınıda ''lpg de aracın motor ısısının daha hızlı artmasının yararı'' diye değiştirirsiniz artık :)
  • evet ,

    konuyu uzatmadan gerekli cevapları vereyim. Bu arada bossbee ceza almış soruma kısa zamanda cevap veremeyeceğini umarak kendim yanıtlamaya çalışayım.

    sayın arkadaşlar,

    Bir yakıtın bir dört zamanlı motorda yanması olayı basite alınabilecek bir olay değildir. Aslında konu ciddi araştırma ve inceleme konusudur.yeni bir yakıt cinsi piyasaya çıktığında bunu pratik anlamda kullanmadan önce zaten bilinen gerçekler vardır. teoride birçok nokta mevcuttur ve pratikte de bunun sakıncalı yönleri herkezin bilebileceği gerçekleri oluşturmaktadır.

    Konuyu açıklamaya nbaşlarken bazı kelimelerin derin anlamlarının tam irdelenmeden olaya dalmak , konuya vakıf olmayanların kafasını daha da karıştıracağı için cevabı hemen vermek istemedim.Önce ISI olsun SICAKLIK olsun Kalorifik değer olsun , ALEV alma SICAKLIĞI olsun , bu gibi kavramların üzerinde belki biraz tartışarak konunun herkezce temel bilgiler açısından oturmasını bekledim.Ancak herşey tabiiki benim istediğim yönde ilerlemiyor dallanıyor budaklanıyor ve konuyu açan arkadaşın sorusu sanki arkalarda kalıyor gibi geliyor ama aslında durumun hiçde öyle olduğunu zannetmiyorum.

    Buradaki amaç bakıl tutmak değil, balık tutumayı öğretmektir. Sistematik düşünebilmek için konuların nerelerde düğümlenebileceğini öngörmek ve konunun dibine kadar detaylarını tüm artı ve eksileriyle öngörmek gereklidir ki, okuyan kişi tatmin edici bir yanıt alsın daha isabetli sorularla konunun anlaşılmasını sağlasın.



    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar


    quote:

    Orjinalden alıntı: yüksel75

    LPG Lİ ARAÇ MOTORUNUN ISISI BENZİNLİ KULLANIMA GÖRE DAHA ÇABUK ARTIŞ GÖSTERİYOR. KENDİM VE KULLANICILARDAN HATTA TAMİRCİLERDEN BUNU DUYMUŞTUM. YAPILACAK ŞEY KONTROLLÜ KULLANMAK.



    işte benim de öğrenmek istediğim tam bu noktada bu ısı sürtünme artışındanmı?




  • bazı başlıkları hem MMO yayınlarından hem alıntı yaparak hem de kendi yorumlarımı ekleyerek bir harmanlama olarak sizlerin huzuruna sunmak istiyorum.

    kaynak: tesisat mühendisliği , ocak -Şubar 2008


    LPG’nin alt ısıl değerinin yüksek olması, gaz fazında silindir içerisine girmesi benzine göre daha homojen bir karışım oluşturmasından dolayı olumlu etkileri görülmektedir.LPG’nin gaz fazında olması motorun volu-metrik verimi üzerinde olumsuz etkide bulunmaktadır. LPG dönüşümünde dikkat edilmesi gereken noktalardan biri LPG karıştırıcısı seçerken dikkatli olunmalı, belirli periyotlarla yakıt hava karışımı kontrol edilmelidir.

    Yukarıdaki cümleler yine gazi üniversitesinin bir araştırmasının sonuç cümleleridir.Belki tek tek kelimelerin anlamları üzerinde inceleme yapmak gereklidir ki konu netleşsin.

    ilk önce alt ısıl değer diye bir kavram vardır bunun kısa adı LHV olarak adlandırılır ve bir de HHV diye kavram vardır. Bunları linten kabaca ne olduklarına bakabilirsiniz.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lower_Heating_Value
    http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_Heating_Value

    bir yakıtın verimli olarak kullanabilmemiz bu kavramların irdelenmesi ile oluşur.
    faruk hocanın bahsetmeye çaıştığı gibi yağlama özelliği falan piyasa argümanları ile bütün bu kavramlar bir arada kullanılamaz.

    ikinci önemli noktalardan birisi bir yakıtın yanma odasına girerken ne kadarının buhar fazında ortama piskürtüldüğü de önem arz etmektedir.İlk bakışta ne kadar fazla buharlaşma o kadar iyi gibi bilmeyenin yorumlayabileceği bu durum içinde çok ciddi gerçeklerin barınacağı bir olaylar zincirine neden olmaktadır.

    Lpgnin benzine göre daha fazla buharlaşarak yanma odasına girmesi aslında termodinamik olarak ortamın ısısının düşmesine neden olmaktadır.Bir bir gerçektir.Ama daha yanmadan. yani ortama su buharı piskürtürseniz belirli bir ısı çekişi olur, LPG buharı püskürtürseniz belirli bir ısı çekişi olur, Benzin piskürtürseniz belirli bir ısı çekişi olur.yani bir tersinilik söz konusudur yanma öncesinde ortamın ısısını düşüren bir ısı çekme olayı ve hemen arkasından mili saniyeler mertebesinde bir ısı (ısrarla vurguluyorum sıcaklık değildir)çıkışıdır. İşte bir yakıtın yandığında ne kadar ısı çekeceği onun kolorifik değerine bakılarak yorumlanabilir.

    bu konuda yukarıda bazı değerler vermiştim. LPGnin kalorifik değeri benzinden yüksektir.Bunu yine basit bir örnekle vurgulamaya çalışayım.Elinizde 1 litre suyunuz olsa ve bunu bir LPG kullanan ocakta pişirseniz kısa sürede kaynadığınıgörürsünüz.Bu ocak doğalgaz veya benzin kullansa aynı miktar gaz veya benzinle daha uzun süre beklememiz gerekir idi.Yani benzin ve LPg aynı fiyat olsa LPG daha fazla ısı vereceği için daha değerlidir.Şimdi buraya kadar işlin kolay kısmıydı. Birçok kişinin aklına geleceği için hemen söyleyeyim, Peki arabalarda neden daha fazla LPG tüketiliyor gibi alt sorular gelecektir.Bunları da başka bir topikte yazarım artık. Ama konu buradan sonra ciddi olarak karşmakta olduğunusöyleyebilirim.

    nedeni şudurki,
    Eğer motorumuz sabit bir devirde çalışsa idi bu devirdeki hem verimlerini hem de tprk v egüç değerlerini kıyaslamak çok kolay olurdu .Ama lpg kullanan herkezin çok iyi bileceği gibi lpg benzin gibi değildir.Bir farklılık varıdr ama kimse bunu tam sizlerin tatmin olacağı şekilde açıklayamaz .ama herkez neyin ne olduğunu çok iyi bilir fakat bir türlü taşlar yerine oturmaz , ayarlar mayarlar filan benimde forum üyelerimizi oluyarak birçok detayı görmem bu şekilde oluyyorç Çünkü pratik gerçkleri çok farklı detaylar içermektedir.




  • LPgnin partik gerçekliklerinelerdir, yine alıntılar yaparak bazı grafikler veriyorum.bunları yorumlamaya çalışalım.

    Mootr tork grafiğinde çıkan değerler yine test edilen bir motorun lpg ygulamasında elde edilen değerleri göstermektedir.Burada LPGnin düşük devirlerde yüksek tork verdiğini görmektesiniz.Devir artmaya başlayınca benzin sazı eline alarak atak yapmaktadır.bu önemli bir bulgudur.

    Tork, motorun iş yapabilme kabiliyetinin ölçüsüdür. Düşük hızlardan yüksek hızlara doğru motor hızının artmasıyla tork da artmaktadır. Tork bir maksimum noktasından geçtikten sonra azalmaktadır. Torkun azalmasının sebebi yüksek hızlarda doğru oranda karışım sağlayamaması ve volumetrik verimin devir sayısı arttıkça azalmasıdır

    yine alıntı yapıyorum.

    Deney motorlarının tam açık gaz kelebeği konumunda devir sayısına bağlı olarak motor torklarının değişimi Şekil 2 ve 3’de verilmiştir. 1. motorda LPG dönüşümü yapıldıktan sonra motor torkunda ortalama olarak%1,5 azalma olmuştur. Şekil 3 incelendiğin-de ise 2. motorda LPG ile çalışmada tork değerlerinde ortalama %8’lik azalma olmaktadır. LPG’nin karbüratöre gaz fazında girmesi dolayısıyla volumetrik verimin düşük olması,düşük motor hızlarında silindirler içerisine giren hava hızı düşmesi ve karışım oranı-nın bozulması ile motor torkunda azalma olmaktadır.


     lpg de aracın motor ısısının daha hızlı yükselmesi ve zararı


     lpg de aracın motor ısısının daha hızlı yükselmesi ve zararı



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 10 Eylül 2008; 9:10:26 >




  • bilgiler için tşk.ler
  • Mil özgül yakıt tüketimi artan devir sayısıyla birlikte azalmakta, bir minimumdan geçtikten sonra ,artan devir sayısı ile artan sürtünme kuvvetleri ve soğutucuya olan ısı transferinin azalmasından dolayı, tekrar artmaktadır. Mil özgül yakıt tüketimi grafikleri incelendiğinde, motorun LPG ile çalışmasında kütlesel olarak daha az yakıt tükettiği görülmektedir. Bunun sebebi, LPG’nin alt ısıl değerinin benzinin ısıl değerine göre daha yüksek olmasıdır. LPG’nin yanması sonucundadaha fazla ısı enerjisi ortaya çıkmakta ve krank milinden 1 kWh’lik enerji almak için daha az yakıt tüketilmektedir

     lpg de aracın motor ısısının daha hızlı yükselmesi ve zararı




  • Özgül yakıt tüketimi, motorlarda kullanılan yakıtın kimyasal enerjisinin ısı enerjisine dönüşürken bu enerjinin ne kadarının krank milindeki güce dönüştürdüğünü gösteren değerdir. Mil özgül yakıt tüketimi, aynı zamanda motorun mil verimini belirleyen bir özelliktir.

    Şaftan alınan Verim

    Mil veya şaft verimin için benzin ve LPG için grafikleri ekte verilmektedir. Motorların LPG ile çalıştırılmasında mil verimlerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Bunun sebebi,LPG’nin ısıl değerinin daha yüksek olması ve LPG’nin gaz yakıt olmasından dolayı daha homojen bir karışım oluşturması ve daha verimli yanması olarak özetlenebilir

    Kaynak: tesisat mühendisliği 2008 ocak sayısı



     lpg de aracın motor ısısının daha hızlı yükselmesi ve zararı


     lpg de aracın motor ısısının daha hızlı yükselmesi ve zararı



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 10 Eylül 2008; 13:53:47 >




  • vezir ve faruksevgili ikinizede teşekkür ederim

    vezir hazırladığın dökümanlar konu anlatımı gibi olmuş gerçekten herşey açık ve net. İlgin ve ayırdığın zaman için teşekkür ederim.
  • işallah sorunuza cevap olmuştur.

    Aklınızda kalması gereken şeylerin temel kavramlar olması orum yapabilme yeteneğinizi artıracaktır.Bir konuya yaklaşırken bazen salt bir gerçekkonuyu açıklamaz veya yetersiz kalabilir.Dolayısı ile verim ölçümü yapılabilirse bu olaya tarafsız bakmada kesin bir bulgu olarak görülebilir.Bazen ortada o kadar çok veri olur ki bunlardan hangisinin bizim işimizi göreceğini yorumlayabilmek işte bu temel kavramların tam oturması ile anlaşılabilir.

    Bu kadar laftan sonra son söz olarak her ne kdar yukarıda gözlemsel ve teorik açıklamalar yapmış olsam da gerçekten kendi aracınızdaki performans ve çözümü yine sizlerin daha iyi bilebileceğini her zaman önsözümde tutarım. Çünkü çözüm bulmak, gerçekten deneyim ve pratik hayatın uygulamalarına hakim olmakla alakalı bir konudur. Bu nedenle LPG konusunda bu forumdan benim öğrenebileceğim çok şey olacağı gibi sizlerinde de aynı şekilde birşeyler öğrenebileceği şeylerin bulunabileceğini aklınızda tutmanız gerekir.


    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    vezir ve faruksevgili ikinizede teşekkür ederim

    vezir hazırladığın dökümanlar konu anlatımı gibi olmuş gerçekten herşey açık ve net. İlgin ve ayırdığın zaman için teşekkür ederim.




  • @vezir
    Açıklamalarınız için teşekkürler dostum.
    Sn.atartutarın tüm yazdıklarınızı anladığına eminim
    Sevgi ile kalın
  • sizler de sevgiyle kalın faruk hocam,


    quote:

    Orjinalden alıntı: faruksevgili

    @vezir
    Açıklamalarınız için teşekkürler dostum.
    Sn.atartutarın tüm yazdıklarınızı anladığına eminim
    Sevgi ile kalın
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    bossbee den alıntı:
    quote:

    LPGnin yanma ısısı, benzininkinden düşüktür. Yani LPG daha kolay tutuşur. Ancak yandıktan sonra, çevreye daha az ısı verir.


    Lpg nin madem yandıktan sonra çevreye verdiği ısı benzinkinden düşük o zaman motor sıcaklığını veya radtatördeki su sıcaklığını neden daha fazla artırıyor. Zaten arkadaşların birçoğunun kafasına takılan sorunun da bu olduğunu sanıyorum.

    LPG nin kalorifik değeri 46,1 MJ/kg
    Benzinin kalorifik değeri 43,5 MJ/kg dır.

    peki madem kalorifik değer yani ISISI LPG > Benzin

    buradaki olay nasıl oluyor sayın bossbee, s,zn yukarıdaki argümanınızdan ''yandıktan sonra sonra çevreye daha az ısı verir '' cümlenizle çelişmiyor mu !!



    LPG bir KARIŞIMDIR. KArışımların yanma ısılarında NET olarak bahsedilemez!

    Ayrıca LPG nin sıvı ve gaz fazları arasında, yanma ısıları bakımından fark vardır. Aynı değildir.

    Kalorifik değerler farklı kaynaklarda, farklı değerlerle ifade ediliyorlar.

    Verdiğiniz değerler birbirine çok yakın değerler zaten.

    Devam mesajlarımda anlatmaya devam edeceğim.




  • 
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.