Şimdi Ara

lpg de aracın motor ısısının daha hızlı yükselmesi ve zararı (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
129
Cevap
1
Favori
23.182
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    motor harereti ile LPg yanma sıcaklığı benzinin yanma sıcaklığı ve bunun motora etkileri uzun ve detaylı anlatılması gereken kavramlardır.

    Temel konu olarak bunları açıklayabilmek için ilk önce ısı yani Q ve scıaklık yaniT kavramlarını özümsemek gereklidir ki deyata inebilelim.motor yani sonuç olarak radyatördeki scıaklığın yükselmesi ISI yani Q ile alakalıdır.T sıcaklık , tamamen Q yani kcal veya joule veya kw cinsinden değer artınca artmaktadır.veya benzer şekilde T artar ama debi ve gazın spesifik entalpisi farklı ise Q değişömez ise su sıcaklığı artmayabilir. Biraz karışiık gibi görünsede aslında Q kavramini irdeleyebilmek işin özüdür.




    Hocam ben bile anlamadım, arkadaşlar nasıl anlasın? Biara daha basitleştirerek lütfen.

    Isı enerjidir. Aktarılır. Maddenin taneciklerinin hareketlenmesinin sonucudur. Maddenin atomları veya molekülleri bilardo topları gibi birbirlerine çarparak, soğuk cisimlerin taneciklerini hareketlendirir ve enerjilerini arttırır. Bu; enerji, yani ısı aktarımıdır.

    Sıcaklık dediğimiz şey de ısıyla bağlantılı, nicel(sayısal büyüklük) bir ölçümden ibarettir. Ortamın ısısı termometre ile ölçülmez, sıcaklığı ölçülür.

    Yanma ısıs dediğimiz şey; Bir cismin yanmaya başlaması için gerekli minimum ısıdır yani enerjidir. Havada oksijen var, ormanda ağaç da. Eğer başlangıç enerjisine sahip olsalardı, kibrit çakılmasına gerek kalmazdı, hepsi yanardı.Kayayı tepeden yuvarlamak için bir başlangıç enerjisi vermek gerekir. İteriz, devamını yerçekimi getirir.

    Bazı cisimlerin yanması için oda sıcaklığı bile yeterlidir. Örneğin sodyum, oda sıcaklığında bile havadaki oksijenle reaksiyona gire ve yanar.

    Sodyumun yanma ısısı düşüktür. Kağıdınki sodyumdan büyüktür. Ağacınki de kağıdınkiden büyüktür.

    LPGnin yanma ısıs, benzininkinden düşüktür. Yani LPG daha kolay tutuşur. Ancak yandıktan sonra, çevreye daha az ısı verir.

    Umarım anlatabilmişimdir. Saygılar




  • ağzına sağlık ,
    en azından giriş için bir seviye bilgi olması gerekir ki devamını getirebileyim.
    quote:

    Orjinalden alıntı: bossbee


    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    motor harereti ile LPg yanma sıcaklığı benzinin yanma sıcaklığı ve bunun motora etkileri uzun ve detaylı anlatılması gereken kavramlardır.

    Temel konu olarak bunları açıklayabilmek için ilk önce ısı yani Q ve scıaklık yaniT kavramlarını özümsemek gereklidir ki deyata inebilelim.motor yani sonuç olarak radyatördeki scıaklığın yükselmesi ISI yani Q ile alakalıdır.T sıcaklık , tamamen Q yani kcal veya joule veya kw cinsinden değer artınca artmaktadır.veya benzer şekilde T artar ama debi ve gazın spesifik entalpisi farklı ise Q değişömez ise su sıcaklığı artmayabilir. Biraz karışiık gibi görünsede aslında Q kavramini irdeleyebilmek işin özüdür.




    Hocam ben bile anlamadım, arkadaşlar nasıl anlasın? Biara daha basitleştirerek lütfen.

    Isı enerjidir. Aktarılır. Maddenin taneciklerinin hareketlenmesinin sonucudur. Maddenin atomları veya molekülleri bilardo topları gibi birbirlerine çarparak, soğuk cisimlerin taneciklerini hareketlendirir ve enerjilerini arttırır. Bu; enerji, yani ısı aktarımıdır.

    Sıcaklık dediğimiz şey de ısıyla bağlantılı, nicel(sayısal büyüklük) bir ölçümden ibarettir. Ortamın ısısı termometre ile ölçülmez, sıcaklığı ölçülür.

    Yanma ısıs dediğimiz şey; Bir cismin yanmaya başlaması için gerekli minimum ısıdır yani enerjidir. Havada oksijen var, ormanda ağaç da. Eğer başlangıç enerjisine sahip olsalardı, kibrit çakılmasına gerek kalmazdı, hepsi yanardı.Kayayı tepeden yuvarlamak için bir başlangıç enerjisi vermek gerekir. İteriz, devamını yerçekimi getirir.

    Bazı cisimlerin yanması için oda sıcaklığı bile yeterlidir. Örneğin sodyum, oda sıcaklığında bile havadaki oksijenle reaksiyona gire ve yanar.

    Sodyumun yanma ısısı düşüktür. Kağıdınki sodyumdan büyüktür. Ağacınki de kağıdınkiden büyüktür.

    LPGnin yanma ısıs, benzininkinden düşüktür. Yani LPG daha kolay tutuşur. Ancak yandıktan sonra, çevreye daha az ısı verir.

    Umarım anlatabilmişimdir. Saygılar




  • sayın atatutar ,

    Lpg olsun ne yakıt olursa olsun ilk önce bossbee arkadaşımızın yazdıklarını özümsemek gerekir.Bne güzelce açıklarım ama temel bilgi esastır yani ortadan başlayarak açıklama yapsam bile temel konu ISI =Q ile sıcaklık =T kavramlarının karıştırılmaması esastır.İkisi birbiriyle ilişkili ancak tamamen farklı kavramlardır.bu nedenle LPg den önce bu kavramların özümsenmesi işine ağırlık vermek istiyorum.

    yanma olayında ortaya çıkan ısı ile sıcaklık farklı şeylerdir. Türkçesi birbirine çok karıştırılabilecek bu kavramları ingilizcede Heat ve temparature diye yazılmış olmasının bir nedeni olsa gerek. neyse esas herkezin asla karıştırmayacağı şey birimleridir herhalde. ISI =kalari, joule , kwh , HP-hr eklinde birbirine sabir sayılar ile dönüştürülebilen enerji kavramlarıdır.Dolayısı ile enerjide kayıp olduğunda ısı olarak ortaya çıkmasının nedeni transfer olabilmeleridir.

    Ancak sıcaklık transfer olabilen bir kavram değildir.maddenin özünü oluşturan atom ,elektron vs vs ilişkisi ile önceden sabit eşik değerleri ile bilinebilecek bir şeydir.Bu nedenle yanma veya tutuşma sıcaklığı denen bir kavram da ısı ile karıştırılmaktadır.yanma sıcaklığı vardır .Yanma veya tutuşma ısısı diye birşey yanlış bir ifadedir.Ben de birçok kere hızlı yazarken aynı yanlışı yapabiliyorum. Buna rastlarsanız beni uyarınız.

    ISI aslında bizim temel olarak ilgilendiğimiz ve transfer edilebilen bir olgu olduğu için birbirini etkileyen cisim veya ortamları da ISI büyüklüğüne göre anlamaya çalışırız.

    yanma sıcaklığı hangi madde için nedir denirse internetten birçok değer rahatlıkla bulabilirsiniz.
    bende ilk aramada bulabildiğim bir linki koyuyorum.ingilizce arayacaklar için konu başlığımız ''auto ignition ''dır.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Autoignition_temperature

    ancak konumuz yakıtın ortamı ne kadar ısıttığı veya motorun hararet yapması veya motordan ne kadar güç alabildiğimiz gibi yukarıda aöıklamaya çalıştığım kavramlara dönüşüyorsa burada birim hacim veya ağırlıktaki yakıtın bomp calorimetrede kesin olarak hesaplanan ISI sına bakmamız gerekir.yani yorumları ve kıyaslamaları ISI kavramı üstünden yapmamız gerekir.Piyasada bulunan yakıtlar ile ilgili joule değerleri için yine bir link daha veriyorum.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

    burada görecekseniz ki gasoline MJ/litre değeri 34,8 iken LPG (%60 propan+%40 bütan karışımı ) 26,8 MJ/litre dir.

    eğer bir kıyaslama yapacak olursak aynı kw veya Hp üretebilmemiz için daha fazla miktarda LPG ye ihtiyaç duymamızın temel nedeni budur.

    yani birim miktarda kullnımı nedeniyle ISI olarak daha az enerji veren bir LPG ile benzin bu nedenle farkoluşturmaktadır.

    Hint: Ben asla ezber tutmam ve tutamam, sadece kendi telefonum ve eşimin doğum tarihleri dışında ezber bilgim yyoktur.Ancak zman içinde topladığım ve zip yaptığım çok çok büyük bir link dosyam kafamda duruyor.Şimdi internet denen olay çıktı , kapasitem linkleme sayesinde 100kat artı diyebilirim.Bu nednele her zmaan sizlere link vermemin temel sebebi budur.İşinize yarayanı alırsınız ve linki aklınızda tutuan diye. Yoksa yorum yapma kabiliyetiniz her geçen günden güne azalarak devam eder.





    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    vezir verdiğin bilgiler gerçekten güzel ellerine sağlık

    Ama ben motor ısısının lpg de daha hızlı artmasının edeninin lpg nin kuru bir yakıt olması nedeniyle meydana gelen fazla sürtünmedenmi yoksa lpg nin yanma sırasında daha fazla ısı çıkarmasındanmı olduğunu anlayamadım. Beni bu konuda da aydınlatabilirsen sevinirim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 28 Ağustos 2008; 13:25:59 >




  • şimdi orta seviyedeki bilgileri yorumlamak daha kolay olacağını sanıyorum.

    Ateşleme sıcaklıkları açısından LPG ile benzin arasında fark bulunmaktadır. Aslında LPG bir karışım olduğu ve bu işte ince ayarlar yapılabilecği için LPG yanma sıcaklığı yerine temel bunlaı oluşturan gazların değişmeyen sıcaklıkları vermke daha bilimsel olacaktır.

    kendiliğinden alev veya ateş alma sıcaklıkları şöyledir:

    Propan : 740 Kelvin=400-466 celcius
    Butan :500 Celcius
    Benzin : 246 Celcius

    belki ufak faklı sıcaklıklar veren kaynaklar olabilir bunları sonra nedenlerini merak eden olursa açıklarım.
    burada değerlieri değil neyin neden büyük veya küçük olduğunu aklınızda tutmanız yeterlidir.
    Butan>Propan >Benzin

    dikkat edilecek olursa benzinin tutuşma sıcaklığı açısından oldukça geridedir.işte bu sıcaklık değerine göre bi,r yorum yapılmakytadır veya olaylar açıklanmaktadır.yani bir yakıtın tutuşöma sıcaklığı benzin veya dizelden yüksek olabildiği halde toplam kalorisi düşük olanilir.Bu yakıtı ne iyi ne de kötü ypar. Buana göre sistemler ayarlanır ve motor uygun hale getirilir ise hiçbir problem olmaz. Çıkan bütün problemler benzin için tasarlanmış araca LPGnin giydirilmesinden çıkmaktadır ki artık uzun yıllardır LPG yi kullanan piyasa bunalara da gerekli küçük ayar ve çözümlerini kendisi bulmuştur.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    arkadaşlar sorulan sorulara teknik açıdan bildiğim kadarıyla cevap vemeye çalışayım.
    atatutar arkadaşımızn bahsettiği beynin donması olayı doğrudur .Soğuk havalarda olmasının nedeni ve olayı hakkında biraz daha bilgi vereyim.

    Lpg oda sıcaklığında ve basıncından gaz fazında olan bir yakıttır. Aslında bileceğiniz gibi tüm mamddelerin katı sıvı ve gaz fazıbulunmaktadır ve sıckalık değerleri hepsinde farklıdır.Ancak konumuz LPG olduğu için bu yakıtımız sıfır derecenin üstünde hava basıncında gazdır.Ancak LPG araçlarıza doldurulurken sıvı fazında depolanmaktadır .(Aslında basit geçiyorum her basınçlı kapta hem sıvı hemde gaz halinde gaz bulunur.)

    yaklaşık deponuz full dolu ise 6-7 atm civarında lpg niz deponuzda sıkışmış halde bulunmaktadır.Bu gazı kullanıma sunduğunuzda basıncını beyin diye bilinen (aslında basınç düşürme cihazı diye basit tanımızlarsa ifade edebiliriz) cihazda basıncını ani şekilde düşürmekteyiz.son çıkış basıncı nın ne olduğu beyinin üstünde yazmaktadır cihaza göre büyüklüğüne yani Kw cinsinden değerine göre değişir.Bu ani basınç düşümü gazlarda endotermik yani çevreden ısı alımı durumuna neden olur.Meşhur PxV=n*R *T formülü kapalı kaplar için geçerli olduğu için P yani basıncı düşen LPG mizin T yani sıcaklığı ani olarak düşecektir.Bunu hesaplamanzı da mümkündür 7 atmden çıkış basıncı cihazda yazan 0,5-1atm sanıyorum (kataloglarına bakmak lazım).LPG nin aniden düşen sıcaklığı beyin denilen basınç düşürücünün yani regulator ün tam çıkışında meydana gelir.Ani ısı düşüşü nedeniyle gaz donar ve akışı yani viskositesi değişir ve hesap kitap işi şaşar , bu nedenle donan cihazın ısıtılması gerekir.Aslında eski sistemlerde bu durumu önlemek için tradyatörden çekilen ve hepimizin bildiği sıcak su girişinin olmasının nednei bdur. Yani soğuyan gazı tekrar ısıtarak miksere göndermektir. Eğer araç benzinle çalıştırılır ve bir miktar ısınırsa bypass borusundan gelen sıcak su gazın tekrar ısısının yükseltilmesini sağlayarak dengede tutar. Unutmayalım ki gazın debisi ne kadar fazla ise donma olayının hızı da o kadar fazla olmaktadır. tabii kibu olay yazın değiş kışın raslanmasındaki temel neden ise kışın dışi hava ısısının aşırı düşük olması nedeniyle gazın daha da soğuk kalmasıdır. Ama yazın 30 derece dışi hava sıcaklığında eski LPG sistemlerindeki regulator zaten belirli bir ısıda olduğu için gazımız soğutsa bile ilk dakikalarda sınırda geçiş yapabilmektedir.bu arada araç sısınmaya başladığı için su da ısınarak hiç benzin kullanmadan yapmanızın nedeni budur
    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    bosbee verdiğin bilgiler için teşekkür ederim bede bildiğim bazı şeyleri yazıyım

    doğan ve şahinlerin soğuk havada zor çalışması bildiğim kadarınca lpg nin sıvıdan gaza geçmesi için gereken sıcaklığın olmaması eski taksiciler soğuk

    havada lpg ile arabayı çalıştırmak için lpg beyni denen sıvı halden gaz hale geçişi sağlayan parçaya sıcak su döktüklerini söylüyorlar.

    ben bu ısınma olayını lpg li palio kullanan bir arkadaştan lpg li şahin kullanan dayımdan da duydum. Şu işin gerçeğinin sizin dediğiniz gibi olması benimde

    işime gelir ama butür bilgiler kafamda soruişareti bırakıyor.




    Hata aramaya yönelik yazmaya başladık sanırım, üslubumuzu da biraz değiştireceğiz o zaman.

    1. PV=nRT formülü İDEAL GAZLAR için geçerlidir. Gerçek gazlar için değil. İdeal gaz gerçekte yoktur. Sıvılar ve katılar için kullanılamaz. Hele hele sıvı-gaz karışımı için...

    2. Maddenin sadece 3 hali yoktur. 25 e yakın farklı hali olduğu tahmin ediliyor. (Likid kristal, plazma vs.vs)

    Diğer yazdıklarınız doğrudur.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    sayın atatutar ,

    Lpg olsun ne yakıt olursa olsun ilk önce bossbee arkadaşımızın yazdıklarını özümsemek gerekir.Bne güzelce açıklarım ama temel bilgi esastır yani ortadan başlayarak açıklama yapsam bile temel konu ISI =Q ile sıcaklık =T kavramlarının karıştırılmaması esastır.İkisi birbiriyle ilişkili ancak tamamen farklı kavramlardır.bu nedenle LPg den önce bu kavramların özümsenmesi işine ağırlık vermek istiyorum.

    yanma olayında ortaya çıkan ısı ile sıcaklık farklı şeylerdir. Türkçesi birbirine çok karıştırılabilecek bu kavramları ingilizcede Heat ve temparature diye yazılmış olmasının bir nedeni olsa gerek. neyse esas herkezin asla karıştırmayacağı şey birimleridir herhalde. ISI =kalari, joule , kwh , HP-hr eklinde birbirine sabir sayılar ile dönüştürülebilen enerji kavramlarıdır.Dolayısı ile enerjide kayıp olduğunda ısı olarak ortaya çıkmasının nedeni transfer olabilmeleridir.

    Ancak sıcaklık transfer olabilen bir kavram değildir.maddenin özünü oluşturan atom ,elektron vs vs ilişkisi ile önceden sabit eşik değerleri ile bilinebilecek bir şeydir.Bu nedenle yanma veya tutuşma sıcaklığı denen bir kavram da ısı ile karıştırılmaktadır.yanma sıcaklığı vardır .Yanma veya tutuşma ısısı diye birşey yanlış bir ifadedir.Ben de birçok kere hızlı yazarken aynı yanlışı yapabiliyorum. Buna rastlarsanız beni uyarınız.

    ISI aslında bizim temel olarak ilgilendiğimiz ve transfer edilebilen bir olgu olduğu için birbirini etkileyen cisim veya ortamları da ISI büyüklüğüne göre anlamaya çalışırız.

    yanma sıcaklığı hangi madde için nedir denirse internetten birçok değer rahatlıkla bulabilirsiniz.
    bende ilk aramada bulabildiğim bir linki koyuyorum.ingilizce arayacaklar için konu başlığımız ''auto ignition ''dır.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Autoignition_temperature

    ancak konumuz yakıtın ortamı ne kadar ısıttığı veya motorun hararet yapması veya motordan ne kadar güç alabildiğimiz gibi yukarıda aöıklamaya çalıştığım kavramlara dönüşüyorsa burada birim hacim veya ağırlıktaki yakıtın bomp calorimetrede kesin olarak hesaplanan ISI sına bakmamız gerekir.yani yorumları ve kıyaslamaları ISI kavramı üstünden yapmamız gerekir.Piyasada bulunan yakıtlar ile ilgili joule değerleri için yine bir link daha veriyorum.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

    burada görecekseniz ki gasoline MJ/litre değeri 34,8 iken LPG (%60 propan+%40 bütan karışımı ) 26,8 MJ/litre dir.

    eğer bir kıyaslama yapacak olursak aynı kw veya Hp üretebilmemiz için daha fazla miktarda LPG ye ihtiyaç duymamızın temel nedeni budur.

    yani birim miktarda kullnımı nedeniyle ISI olarak daha az enerji veren bir LPG ile benzin bu nedenle farkoluşturmaktadır.

    Hint: Ben asla ezber tutmam ve tutamam, sadece kendi telefonum ve eşimin doğum tarihleri dışında ezber bilgim yyoktur.Ancak zman içinde topladığım ve zip yaptığım çok çok büyük bir link dosyam kafamda duruyor.Şimdi internet denen olay çıktı , kapasitem linkleme sayesinde 100kat artı diyebilirim.Bu nednele her zmaan sizlere link vermemin temel sebebi budur.İşinize yarayanı alırsınız ve linki aklınızda tutuan diye. Yoksa yorum yapma kabiliyetiniz her geçen günden güne azalarak devam eder.





    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    vezir verdiğin bilgiler gerçekten güzel ellerine sağlık

    Ama ben motor ısısının lpg de daha hızlı artmasının edeninin lpg nin kuru bir yakıt olması nedeniyle meydana gelen fazla sürtünmedenmi yoksa lpg nin yanma sırasında daha fazla ısı çıkarmasındanmı olduğunu anlayamadım. Beni bu konuda da aydınlatabilirsen sevinirim.




    Yanma Isısı diye bir şey yanlış mıdır? Fizikokimya ve Termodinamiğin en önemli konularından biri olan REAKSİYON ISISI konusunu çöpe attınız.

    Bırakın orta seviyeyi, ileri seviyeyi falan da.

    Başlangıç olarak Lise 2 kimya kitabında REAKSİYON ISISI kavramıyla başlamanızı tavsiye ederim. Oluşum entalpileri, Hess Yasası gibi kavramları da es geçmeyin. ÖSS sınavına giren öğrencilerden yardım alabilirsiniz.

    Orta seviye için Üniversitelerin Kimya bölümlerinde okutulan herhangi Anorganik Kimya, Fizikokimya kitaplarından yardım almanızı tavsiye ederim.

    Isı ve sıcaklık tabi ki farklı kavramlardır. Tabi ki transfer olan(aktarılan) ısıdır. Tabi ki sıcaklık bir nicelik(büyüklük) ölçü birimidir. Ancak ısı ve sıcaklık birbirinden bağımsız değildir. Isı doğrudan ölçülemez. Biz termometre kullanarak sıcaklığı ölçeriz. Ancak sıcaklı artışı, ısı transferinden kaynaklandığına göre, Biz dolaylı olarak bir anlamda ısıyı da ölçmüş oluruz.

    Isının değişimi ölçülebilir ancak. Bu konuda problem yok. Elementlerin standart oluşum entalpileri de sıfır kabul edilir bu yüzden.

    Bir reaksiyonun meydana gelebilmesi için elementlerin taneciklerinin (atom veya moleküller) yeterince hızlanıp birbirleriyle "çarpışmaları" gerekir. Buradaki çarpışma teoriktir. Arabaların çarpışmasıyla karıştırmayın.

    Eğer yeterince hızlandılarsa, yani enerjileri yükseldiyse bileşik oluşturmak üzere çarpışmalar yaparlar. Yani tepkimenin(etkileşme) oluşup, sonrasında reaksiyonun gerçekleşmesi için eşik enerjisini aşmaları gerekir.

    Buraya dikkat: Eşik enerjisini aşabilmeleri için, enerjilerini yükseltirler. Peki enerji yükselmesi nasıl olur? Sıcaklık transfer edilemez, transfer edilen ısıdır. Gerekli enerji düzeyine ulaşan tanecikler, nasıl olur da yanma sıcaklığına ulaşırlar? Isınmadan mı?

    Sıcaklık yükselecek ama ısıdan bahsetmeyeceğiz. Öyle mi? Aslolan enerjidir. Sıcaklık üzerinden yapılan hesaplar ortamın örneğin basıncına göre değişir. Ya da ortamdaki başka maddeler yüzünden...

    Yoksa bütün maddeleri aynı sıcaklıkta yakmaya başlayabiliriz eğer ortamın şartlarıyla oynarsak.

    Yanma sıcaklığı yerine tutuşma sıcaklığını tercih ederim ve kullanımı yanlış değildir. Cismin yanmaya başlaması için yükselmesi gereken sıcaklık tutuşma sıcaklığı olabilir. Yanma sıcaklığı kullanılabilir ancak kısmen hatalıdır. Diyelim ki tutuşma sıcaklığı 300 C olan cismi 400 C ye çıkardınız. Yanmaz mı? Yanması için illa ki 300 C mi olması lazım?

    Yine de ketum olmamak lazım. Normal koşullarda yanma sıcaklığı kavramı kullanılabilir, doğrudur.

    Yanma Isısının yanlış olduğunu iddia eden biri, Kimyadan çok çok eksiktir. Yanmanın da bir reaksiyon türü olduğu sanırım ÖSS ye hazırlık kitaplarında falan var. Yanma; cismin oksijenle reaksiyona girmesidir. Hızlı yanma veya yavaş yanma (paslanma) dediğimiz olayların tamamı yanmadır. Sonucunda oksitli bileşikler ve çoğunlukla su buharı çıkar.

    Yanma ısısı kavramı da vardır, yanlış falan da değildir. Cisimlerin yanmaları için almaları gereken ısıyı ifade eder. Başlangıç ısıları bilinmediğinden, sadece değişim hesaplanabilir.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    şimdi orta seviyedeki bilgileri yorumlamak daha kolay olacağını sanıyorum.

    Ateşleme sıcaklıkları açısından LPG ile benzin arasında fark bulunmaktadır. Aslında LPG bir karışım olduğu ve bu işte ince ayarlar yapılabilecği için LPG yanma sıcaklığı yerine temel bunlaı oluşturan gazların değişmeyen sıcaklıkları vermke daha bilimsel olacaktır.

    kendiliğinden alev veya ateş alma sıcaklıkları şöyledir:

    Propan : 740 Kelvin=400-466 celcius
    Butan :500 Celcius
    Benzin : 246 Celcius

    belki ufak faklı sıcaklıklar veren kaynaklar olabilir bunları sonra nedenlerini merak eden olursa açıklarım.
    burada değerlieri değil neyin neden büyük veya küçük olduğunu aklınızda tutmanız yeterlidir.
    Butan>Propan >Benzin

    dikkat edilecek olursa benzinin tutuşma sıcaklığı açısından oldukça geridedir.işte bu sıcaklık değerine göre bi,r yorum yapılmakytadır veya olaylar açıklanmaktadır.yani bir yakıtın tutuşöma sıcaklığı benzin veya dizelden yüksek olabildiği halde toplam kalorisi düşük olanilir.Bu yakıtı ne iyi ne de kötü ypar. Buana göre sistemler ayarlanır ve motor uygun hale getirilir ise hiçbir problem olmaz. Çıkan bütün problemler benzin için tasarlanmış araca LPGnin giydirilmesinden çıkmaktadır ki artık uzun yıllardır LPG yi kullanan piyasa bunalara da gerekli küçük ayar ve çözümlerini kendisi bulmuştur.


    Bu söylediklerinizin tamamı doğrudur.

    Ancak arkadaşın sorduğu sorunun cevabı olmamış. LPG de hararet yükselmesi normal midir? Soru buydu sanırım.




  • Orjinalden alıntı: vezir

    şimdi orta seviyedeki bilgileri yorumlamak daha kolay olacağını sanıyorum.

    Ateşleme sıcaklıkları açısından LPG ile benzin arasında fark bulunmaktadır. Aslında LPG bir karışım olduğu ve bu işte ince ayarlar yapılabilecği için LPG yanma sıcaklığı yerine temel bunlaı oluşturan gazların değişmeyen sıcaklıkları vermke daha bilimsel olacaktır.

    kendiliğinden alev veya ateş alma sıcaklıkları şöyledir:

    Propan : 740 Kelvin=400-466 celcius
    Butan :500 Celcius
    Benzin : 246 Celcius

    belki ufak faklı sıcaklıklar veren kaynaklar olabilir bunları sonra nedenlerini merak eden olursa açıklarım.
    burada değerlieri değil neyin neden büyük veya küçük olduğunu aklınızda tutmanız yeterlidir.
    Butan>Propan >Benzin

    dikkat edilecek olursa benzinin tutuşma sıcaklığı açısından oldukça geridedir.işte bu sıcaklık değerine göre bi,r yorum yapılmakytadır veya olaylar açıklanmaktadır.yani bir yakıtın tutuşöma sıcaklığı benzin veya dizelden yüksek olabildiği halde toplam kalorisi düşük olanilir.Bu yakıtı ne iyi ne de kötü ypar. Buana göre sistemler ayarlanır ve motor uygun hale getirilir ise hiçbir problem olmaz. Çıkan bütün problemler benzin için tasarlanmış araca LPGnin giydirilmesinden çıkmaktadır ki artık uzun yıllardır LPG yi kullanan piyasa bunalara da gerekli küçük ayar ve çözümlerini kendisi bulmuştur.


    Bu söylediklerinizin tamamı doğrudur.

    Çakmakla bile 800 C sıcaklık elde edebilirsiniz. LPG gaz olması sebebiyle(donma noktası benzininkinden düşüktür) soğuklarda benzinden daha kolay tutuşur çünkü daha zor donar, daha hızlı yayılır. Benzin ve LPG ürünlerinin yanma sıcaklıkları 800 C nin altındadır.

    LPG mi daha kolay tutuşur, benzin mi? Deneyin isterseniz.

    Ancak arkadaşın sorduğu sorunun cevabı olmamış. LPG de çalışırken, benzinli çalışmaya göre hararetin yüksek olması normal midir? Soru buydu sanırım.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ogün® -- 30 Ağustos 2008; 1:57:32 >




  • Son olarak:

    1. Ben hiç bir konuda kendimi UZMAN ilan etmedim, etmem de...

    Allah dışında her şeyi bilen hiç bir varlık yoktur. Hepimiz insanız, hata yaparız ve mutlaka belli noktalarda tıkanırız. Bu çok normaldir. Her şeyi bilemeyiz.

    2. ÇOK BİLEN ÇOK YANILIR.

    Her şeyi bildiğini iddia eden biri, hiç bir şey bilmiyordur.

    İlim ilimbilmektir, ilim kendin bilmektir

    Sen kendini bilmezsen ya nice okumaktır. Yunus EMRE

    Sınırlılıklarımızı kabul etmeden, herşeyi cevaplayabileceğimizi sanarak, karşımızdakinin hatalarını arayarak doğruya ulaşmamız mümkün değildir.

    Bilim de insan elinde ilerlemektedir ve bir arpa boyu yol almamıştır. Hücrenin benzerini yapamadık, kütle çekiminin sebebini açıklayamadık, okyanusların dibine inemedik, iklim değişikliklerinin sebeplerini ortaya koyamadık, psikolojide hala ciddi yol katedemedik, ışık hızı ile uğraşamadık, enerji problemini halledemedik, nereden gelip, nereye gittiğimizi bile bilmiyoruz. vs.vs

    Bilim denen şeyin de durağan olmadığını, yanlışlarla ve eksikliklerle dolu olduğunu kabul etmeden bilgiye hükmettiğini zannetmek, insanı felakete götürür. Doğru bildiğiniz kuralların tamamı bir anda değişebilir.

    10 yıl önce doktorlar 2. aydan sonra bebeklerde mamayı öneriyordu, bugün ilk 6 ay anne sütünden başka hiç bir besin vermeyin diyorlar.

    10 yıl önce balıkların uyumadıkları sanılıyordu, bugün gözleri açık uyudukları tahmin ediliyor.

    Antibiyotikler 70lerde çıktığında 1 miligram düzeyinde veriliyordu. Bugün 500 mg düzeyinde. Ve zırt pırt antibiyotik almanın zararlı olduğu söylenmeye başlandı. Peki 30 yıl sonra 25000 mg yani 25 gramlık antibiyotikler mi kullanacağız?

    Cep telefonları ilk çıktığında devrim olarak nitelendirildi. Kanser vakalarındaki geometrik artış dikkatinizi çekiyor mu? 10 yıl sonra cep telefonları bazı ülkelerde yasaklanacak tahminim. Bu da bilim adamlarının sayesinde oldu.

    1970 lerde ozon tabakasının delik olduğu "TESADÜFEN" keşfedildi. Buna Kloroflorokarbon gazının yol açtığı sonradan anlaşıldı. Eminim deodorantlar ilk çıktıında da devrim gibi sunulmuştur.

    Bir panelde rahmetli hocam oradaki profsörlere "basit" bir soru yöneltti. Kendisi de Yrd. Doçentti. "Radyoaktif maddeler neden yarılanarak bozunuyor da, birden hepsi bozunmuyor?" Kıyamet koptu. Cevaplar, açıklamalar... Hiç biri bugün bile tatmin edici cevaplar değil. Bir tanesi aklımda kaldı: "Siz hiç mısır patlatınız mı? Isıya yakın mısırlar, aktivasyon enerjisini daha çabuk geçecekleri için daha çabuk patlamazlar mı?"

    Bunu bilmeyen birine yutturabilirisiniz. Radyoaktif maddenin bütün tanecikleri aynı enerji düzeyindedir ve hepsi bozunmaya hazırdır. Mısır taneleri soğukken patlayamaz. Sıcağı gören patlar. Ancak radyoaktif maddelerin taneciklerinin hepsi "sıcak"

    Kimsenin bir şey bildiği yok yani. Herkes ezbere, kitaplardan aldığı bilgilerle "falcılık" yapıyor.

    Ne acıdır, kanser üzerine konferans üzerine konferans verip, aktarlara veryansın eden adamın kendi çocuğu kansere yakalandığında gidip hacılardan hocalardan medet umması...

    Kendi felsefe mezunu olup, mimar sinanda master yapan tanıdığım, kendi çocuğu prematüre doğunca ne otlar, ne çaylar, ne şifalı bitkiler verdi, ne hocalara okuttu çocuğunu görseniz şaşarsınız.

    Allah korusun, herşeyi bildiğini zanneden insan, gün gelir tüm bildiklerini unutur ve bambaşka bir insan olur.

    Çok uzattım...

    3. Burası bir otomobil forumu, panel değil.

    Yoksa ben de linkler, fotoğraflar, animasyonlar, makaleler bulup atarım. İş mi peki? Kim okur? Kime ne faydası olur?

    Bu konuda SCHOLARGOOGLE. com adresini tavsye ederim. Her türlü makaleyi "İngilizce" olarak bulabilirsiniz. Üniversitelerin kullandığı bir INTRANET

    Herkesin anlayabileceği kadar basit konuşmaya çalışıyorum. Bilimsel konuşmanın bir faydasını görmedim. Bilimsel konuşanların da çok şey bilmediklerini biliyorum.

    İleri derecede (ne demekse) akışkan mekaniği bilgisine sahip insanlar daha suyun molekül yapısının bile tartışma konusu olduğunun farkındalar mı acaba? Bildiğinizi zannettiğiniz tüm bilgiler her an değişmeye müsait. Bunu unutmayın.

    Isı ve sıcaklık kavramını çözdüğünü zanneden insanlar MUTLAK SIFIR (-273,15 C veya 0 Kelvin) a inmenin mümkün olup olmadığını, daha ileri gideyim o sıcaklığın altına inince maddenin doğasında ne gibi değişiklikler olacağını biliyorlar mı? BEN BİLMİYORUM

    İleri derecede akışkan mekaniği bilgisine sahip insanlar, neden kuzey ve güney yarımkürede dökülen suyun farklı yönlerde dönerek döküldüğünü biliyorlar mı? BİLMİYORLAR. (Bazı formüllerle, dünyanın dönüşünden kaynaklandığını üfürdüler. Tabi ki bir kaç km çapında olunca mümkün ama, 3-5 cm lik dönüş ekseninde suyun neden dönerek aktığını BİLMİYORLAR)

    Neden sigara dumanının bir süre düz çıktığnı, sonra dalgalı dalgalı ilerlediğini BİLMİYORLAR.

    Neden suyun damlala halinde dağıldığını, YÜZEY GERİLİMİNİN sebebinin ne olduğunu BİLMİYORLAR.

    vs.vs.

    Bilim "nasıl" sorusunu cevaplayabilir. Ancak "neden" sorusunu hakkıyla cevaplayamaz.

    Örneğin; "Dünya niye dönüyor?"

    Üzerine kitaplar yazıldı. Peki niye döndüğünü gerçekten bilen var mı? Bence yok.

    Burada bırakayım.

    Saygılar



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ogün® -- 30 Ağustos 2008; 14:28:59 >




  • oktan bir enerji birimi degildir , basinca karsi kendi kendine alev almama dayanikliligini ifade eder...


    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    RqJnr ilgin için teşekkür ederim

    yazdıkların mantıklı geliyor ama kafama takılan bir nokta var eğer lpg 108 oktana denk geliyorsa neden 1 L benzin =1.2L lpg deniyor

  • Örnek:95 oktan benzin kullanan araca 98 oktan benzin koy sabahları 1-2 sn daha geç çalıştığını görürüz
    quote:

    Orjinalden alıntı: 26_bbz_26

    oktan bir enerji birimi degildir , basinca karsi kendi kendine alev almama dayanikliligini ifade eder...


    quote:

    Orjinalden alıntı: atartutar

    RqJnr ilgin için teşekkür ederim

    yazdıkların mantıklı geliyor ama kafama takılan bir nokta var eğer lpg 108 oktana denk geliyorsa neden 1 L benzin =1.2L lpg deniyor







  • O kadar fizik kimya kuralları hava da uçuşmuş için de arakadaşın sorusuna pek cevap göremedim
  • Benzinli motorlarda sıkıştırma zamanında silindir içerisindeki yakıt + hava karışımının sıcaklığı sıkıştırmadan dolayı artar. Bu sıcaklık artışından dolayı, karışımın zamanından (buji ateşlenmeden) önce tutuşması vuruntuya neden olur. Vuruntu motorun performansını düşüren ve de ömrünü azaltan bir durumdur. wikipedia

    Önce tutuşma vuruntuya sebep oluyorsa, yanma sıcaklığı daha yüksek olan yani yanması daha zor olan LPG nasıl oluyor da vuruntu yapıyor?

    Çok bilenler...?
  • .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ogün® -- 31 Ağustos 2008; 12:29:59 >
  • quote:

    Orjinalden alıntı: talfar

    O kadar fizik kimya kuralları hava da uçuşmuş için de arakadaşın sorusuna pek cevap göremedim



    çok güzel bilgiler verildi ama benim sorumun tam cevabı malesef verilmedi
  • bosbee konuyu açıklamaya yönelik cevap yerine anlaşılmaz bir uzlup görüyorum bu nednele burada konuyu sonlandırıyorum.

    ancak benim anlatmaya çalıştığım kavramları kendinize göre yorumlayı bıranın. tabiiki isin anladığınız seviyede yanlış kullanıyorsunuz diye cümle sarf etmedim ama alınganlık iletişimin en olumsuz yanlarından biridir.

    yanma ısısı
    reaksiyon ısısı
    tepkime sıcaklığı
    tepkime ısısı
    alev alma tutuşma sıcaklığı

    farkı biribiriyle içiçe ancak yazı dilinde konunun içeriğine göre ifade edilmesi gereken kavramlardır. Bunu siz kafanızla doğru düşünüop yazarken karşıkında okuyanlarında nasıl alpılayacağını düşünmeden yazarsanız bilginizin bana göre aktarılabilr değeri yoktur. Bilime inanınız ve bilim herşeyi açıklamaya muktederdir.bilginiz mertebenizde olayları yorumlamaya çalışırsanız eksik kalırsınız bu konuda kendim de dahil herkesin öğreneceği birçok açıklanabilr detay vardır.Açıklanamayanlar konu dışıdır.Başka forumlarda sıkca tartışılmaktadır benim de ilgi alanlarımdan biridir.Kişsel yorumla bilimsel yorum örtüştüğü sürece herkez birbirini aynı mertebede anlayacak tır.bu nedenle benim yazdıklarımı doğru ve yanlış yerine
    eksikliklerimi veya vurguda hatalar ,ifade yetersizliği gibi yorum konularında olabilecek şeyler konusunda ek veya düzeltme yaparsanzı diğer forum okuyucularına daha faydalı olacağını düşünüyorum. Zira bilgilerimin düzeyi ve detayını sizin onaylamanızı gerektirecek bir tarz yüklenmenize gerek olduğunu sanmıyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 1 Eylül 2008; 11:35:04 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: armi

    quote:

    LPG kullanılan motor daha uzun ömürlü olur. Çünkü daha düşük ısıda çalışır.


    bir de lpg li arabada kendi adıma yaşadığım tek sorun şu; son devirlere doğru motor kesiliyor. orta devirlerde hiç bir sorun yok ama üst devirlerde motor baya bir kesiliyor. Oysa benzinde son devirlerde yine gaza bastıkça devir yükseliyor...

    örneğin benzinde son hızı 200km/h olan aynı araba lpg de 180km/h'e ulaşabiliyor...burda lpgnin yanma ısısının bir alakası yok sanırım. neden böyle oluyor peki? LPG nin içindeki birim kalori miktarı mı az yoksa başka bir nedenden mi?

    bunun nedeni bildiğim kadarı ile lpg enjekörlerinin aracın orjinal enjektörlerine göre kavaş kalmasından kaynaklanıyor. kabaca devir yükseldikçe lpg enjektörleri bu hızda yakıt verememeye ve geç kalmaya başlıyor. mantık olarak hata olmasada terim vs. hatası olabilir yazdıklarımda, malum açlık




  • quote:

    Orjinalden alıntı: suicide


    quote:

    Orjinalden alıntı: armi

    quote:

    LPG kullanılan motor daha uzun ömürlü olur. Çünkü daha düşük ısıda çalışır.


    bir de lpg li arabada kendi adıma yaşadığım tek sorun şu; son devirlere doğru motor kesiliyor. orta devirlerde hiç bir sorun yok ama üst devirlerde motor baya bir kesiliyor. Oysa benzinde son devirlerde yine gaza bastıkça devir yükseliyor...

    örneğin benzinde son hızı 200km/h olan aynı araba lpg de 180km/h'e ulaşabiliyor...burda lpgnin yanma ısısının bir alakası yok sanırım. neden böyle oluyor peki? LPG nin içindeki birim kalori miktarı mı az yoksa başka bir nedenden mi?

    bunun nedeni bildiğim kadarı ile lpg enjekörlerinin aracın orjinal enjektörlerine göre kavaş kalmasından kaynaklanıyor. kabaca devir yükseldikçe lpg enjektörleri bu hızda yakıt verememeye ve geç kalmaya başlıyor. mantık olarak hata olmasada terim vs. hatası olabilir yazdıklarımda, malum açlık



    Yani LPG de iken gaza fazla basılması olabilir mi sebep?




  • hayır tam olarak değil aslında, misal (tamamen atıyorum) aracımız 3000 devirde çalışıyor, pistonlardan her biri saniyede 10 kere emme zamanı yapıyor diyelim. bu nispeten düşük devirde lpg enjektörümüz her emme zamanına gayet rahat şekilde yakıt yetiştirebiliyor. fakat devir 5000e çıksın mesela, bu sefer her bir piston saniyede 20 emme zamanı yapsın(sallama değerler yine) böyle yüksek hızlarda yakıt sağlayamayan enjektörler ve lpg kitleri yüzünden araçlarda üst devirler ölebiliyor.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: bossbee

    Benzinli motorlarda sıkıştırma zamanında silindir içerisindeki yakıt + hava karışımının sıcaklığı sıkıştırmadan dolayı artar. Bu sıcaklık artışından dolayı, karışımın zamanından (buji ateşlenmeden) önce tutuşması vuruntuya neden olur. Vuruntu motorun performansını düşüren ve de ömrünü azaltan bir durumdur. wikipedia

    Önce tutuşma vuruntuya sebep oluyorsa, yanma sıcaklığı daha yüksek olan yani yanması daha zor olan LPG nasıl oluyor da vuruntu yapıyor?

    Çok bilenler...?


    Kendim cevaplayayım. LPG sıkıştırılabilir, benzin sıkıştırılamaz. (çok çok az sıkışabilir.)

    Sıkışınca ısısı artar, tanecikler arası çarpışmalar artar. Ateşleme olmadan önce yanmalar olur. Vuruntu sebebidir diyebiliriz.

    Benzinin ve LPg nin yanma ısıları veya sıcaklıkları bu noktada önemsizdir. Zaten bujilerde ikisinin de ateşlenebilmesi için yeterli sıcaklığa çıkılabilir. Süre olarak aradaki fark saniyelerle bile ölçülemez.

    Motorların benzinlilere uygun olarak tasarlandığı ve LPG nin uyum sağlamadığı konusunda Vezir haklıdır.




  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.