Şimdi Ara

Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
74
Cevap
3
Favori
9.134
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • https://www.tr.varta-automotive.com/tr-tr/varta-aku-destek/sarj-etme/araba-akusu-nasil-sarj-edilir

    Merhaba. İşyerimdeki bilgisayarların kesintisiz güç kaynağına , yüksek kapasiteli akü kullanacağım için Tunçmatik fabrikasından şarj soketi taktırdım. Bu şekilde normalde 1 amperle şarj eden güç kaynağı,(Newtech pro online 1 kw), yaklaşık 7-8 amperle şarj etmeye başladı. 3 adet 12 V 60ah lik Varta akü aldım .Sistemi 3 yıl boyunca sorunsuz kullandım. 3 yıl sonunda 2 bilgisayarın çalışma süresi 33 dakikaya inince aküleri değiştirme kararı aldım... ilk başlarda 5-6 saat gidiyordu.

    Ancak bu sefer daha kapasiteli olsun diye Varta H17 12 V 108 ah lik 3 adet Deep Cycle akü (klasik sulu ama bakımsız kapalı akü)aldım. Bunu yapmadan önce de Tunçmatikten onay aldım. Onay verdiler. Aküler Ağustos 2017 üretimliydi. Voltaj testinde 12.50 ,12.55 volt gibi çıktılar. Bu sebeple 5 aylık raf süresi olmasına rağmen kabul ettim. Deşarj testi yaptım. 3 akü , 2.5 saat sonunda yaklaşık 200 wattlık sarfiyatla (200/37volt= 5.5 Amper lik doğru akım tüketimiyle ) 36.2 volttaydı. Bu sebeple akülerin sağlam olduğuna ikna oldum.Çünkü 30 volta kadar çalışacaktı..


    Şimdi bu kadar detaydan sonra gelelim soruma. Yukarıdaki Varta şarj talimatında 12 Voltluk bir freshpack akü yani benim akü için 15 volta kadar kısa süreli şarj yapabilirsiniz diyor.

    Ama grafikte absorbsyon voltajı olarak 14.4 e kadar çıkın diyor. 3 akü için 3×14.4=43.2 volt yapar.

    Ancak benim Tunçmatik güç kaynağı sabit olarak sürekli seri bağlı 3 akümü 41 voltla şarj yapıyor. 41/3=13.66 volt akü başına gerilim yapar.

    Grafiğe bakınca şunu görüyorum. Benim akülerin voltajı hiçbir zaman 14.4 e çıkamayacağı için
    1-) Akülerim tam kapasite şarj olamıyor mu?
    2-) Akülerin tam kapasite şarj olamaması, şarj olmayan kısımlarda sülfatlaşma yapıp akünün ömrünün kısalmasına sebep olur mu?
    3-)Varta firmasının şarj talimatına uymak amacıyla , aküleri 3 ya da 6 ayda bir , akıllı akü şarj aletiyle tam doldurma fikri iyi bir fikir midir? Bu amaçla Blackanddeckerin 10 Amperlik akıllı şarj aletini ( http://www.hepsiburada.com/black-decker-bdsbc10a-aku-sarj-aleti-p-OTKALBDSBC10A?magaza=Hepsiburada&wt_gl=cpc.nelk.6817-oto.pla&gclid=EAIaIQobChMI7e7Jo9n62AIVDd0bCh34Mg8OEAQYAyABEgIY9_D_BwE )

    kullanabilirmiyim?Elbette aküleri sistemden ayırıp tek-tek şarj edeceğim.. Bunun faydası olur mu? Yoksa aküler hep 41 volt yani 13.66 voltla şarj edileceği için bir faydası olmaz mı?

    Bu konuda görüşleriniz nedir?

    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?

    Vartanın tavsiye ettiği şarj voltajı
    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 29 Ocak 2018; 11:13:3 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >







  • 13,8v tam şarjlı akü için sağlıklı değer ki rakamların yanındaki grafiksel arayüz de 4 çizgi full diyor (13,8x3=41,4v)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mavi-kaplan -- 28 Ocak 2018; 16:12:46 >
  • Evet ama o yüksek voltajlara 14.5 =43,5 çıkılmazsa %100 şarj durumuna erişilemiyor sanki... Tam şarj durumuna geçmeden de 13.4 yani 40.2 voltaj pili asla tam şarjlı durumuna getiremeyecek ve şarj olmayan kısımda sülfatlaşma başlayacakmış gibi geliyor..



    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 28 Ocak 2018; 18:58:19 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Size arabamdan örnek vereyim.
    Otolarda sizin akülerin aynısı kullanıldığından şarj voltajı 14.4 volttur. Bu herkesin bildiği bir şeydir.
    Önceki arabamda da çalışırken 14.4 volt görürdüm.
    Fakat son aracımda motor çalışırken ve akü doluyken voltaj ölçtüğümde 13.8 voltu geçmiyor.
    Aracı sıfır km aldım, yani arıza falan yok, sistemi bu şekilde 13.8 voltla şarj edecek şekilde kurmuşlar.
    7 yıldır da aynı aküyü kullanıyorum ve aküm gayet sağlıklı.
    Demek ki 13.8 voltla şarj etmek de uygunmuş. Yani sonuç öyle gösteriyor.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tomshardware

    Size arabamdan örnek vereyim.
    Otolarda sizin akülerin aynısı kullanıldığından şarj voltajı 14.4 volttur. Bu herkesin bildiği bir şeydir.
    Önceki arabamda da çalışırken 14.4 volt görürdüm.
    Fakat son aracımda motor çalışırken ve akü doluyken voltaj ölçtüğümde 13.8 voltu geçmiyor.
    Aracı sıfır km aldım, yani arıza falan yok, sistemi bu şekilde 13.8 voltla şarj edecek şekilde kurmuşlar.
    7 yıldır da aynı aküyü kullanıyorum ve aküm gayet sağlıklı.
    Demek ki 13.8 voltla şarj etmek de uygunmuş. Yani sonuç öyle gösteriyor.



    benim araç da 14.4 voltla şarj ediyor. Siz o zaman hiç derin deşarja düşmemişsiniz... Zaten arabanın elektrik aksamında sorun yoksa düşülmez..

    İlginçtir. Akünün kullanma kılavuzunda, eğer voltaj 12,50 Volt altına düşerse,kapasitenin 1/20si akımla 16,1 V ye kadar şarj edilmelidir diyor... Yani fabrika, yüksek voltaj şarjına izin veriyor. Ancak akünün ısınması ve su atması riski de var elbette.
    İşte modern akıllı şarj aletleri, akü yüksek voltaja çıkınca, şarj voltajını düşürüyorlar anladığım kadarıyla..




  • Samsung galaxy J7 pili %100 şarjlı durumdayken voltajı.



    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    Pil 3.8 volt ama samsung şarj cihazı 5 volt yani pil voltajının %32 fazlası..
    Aynı pilin şarj bittiğindeki (%0 daki)voltajını ölçtüm 3.53 volt geldi
    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 4 Şubat 2018; 21:48:24 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Ozan Artun O kullanıcısına yanıt
    Bu sıralar ben de 18650 lipolara taktım kafayı.

    Dediğiniz gibi üzerinde yazan nominal değer 3.7 volt, fakat şarja takılıyken ölçünce 4.3'ü gördüm (devre "darbeli" olarak 4.3 volt uyguluyor pile)
    Şarj eden devrenin ışığı söndüğünde ise pilin voltajı 4.1 veya 4.2 civarı oluyor.

    Konu biraz saptı ama bilgi bilgidir, yazalım şurada dursun, birinin işine yarar. :)

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • Lipoları ilk defa duydum. Li ion pilden daha dayanıklıymış ve kendi kendilerine deşarj olmama özellikleri varmış..
  • Aşşağıdaki bilgilerden sonra tereddütüm kalmadı..

    1-)
    https://www.emarineinc.com/Batteries-Maintenance-101

    Multi-stage Battery Charging

    A typical 12-volt lead-acid battery must be taken to approximately 14.2-14.4 VDC before it is fully charged. (For 24 volt systems, double these figures.) If taken to a lesser voltage level, some of the sulfate deposits that form during discharge will remain on the plates. Over time, these deposits will cause a 200 amp-hour battery to act more like a 100 amp-hour battery, and battery life will be considerably shortened. Once fully charged, batteries should be held at a considerably lower voltage to maintain their charge - typically 13.2 to 13.4 volts. Higher voltage levels will "gas" the battery and boil off electrolyte, again shortening battery life.

    Çok kademeli Pil Şarjı

    google çeviri..

    Tipik bir 12 voltluk kurşun asitli pil, tam olarak şarj edilmeden önce yaklaşık 14,2-14,4 VDC'ye alınmalıdır. (24 voltluk sistemler için bu rakamları iki katına çıkarın.) Daha düşük voltaj seviyesine getirilirse, boşaltma sırasında oluşan sülfat çökeltilerinden bazıları kalıplarda kalır. Zamanla, bu birikimler 200 amper-saatlik bir pilin 100 amper-saatlik bir pil gibi hareket etmesine ve pil ömrünün önemli ölçüde kısalmasına neden olacak. Tam şarj olduktan sonra, pilleri şarjlarını korumak için oldukça düşük voltajda tutulmalıdır - tipik olarak 13.2 - 13.4 volt. Daha yüksek gerilim seviyeleri aküyü "gazlandırır" ve elektroliti kaynatır, böylece pil ömrü kısalır.


    2-)
    http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery

    Lead acid batteries must always be stored in a charged state. A topping charge should be applied every 6 months to prevent the voltage from dropping below 2.05V/cell and causing the battery to sulfate.

    Google çeviri

    Kurşun asit pilleri daima şarj edilmiş bir durumda saklanmalıdır. Gerilimin 2,05V / hücrenin altına düşmesini ve pilin sülfatlaşmasını önlemek için her 6 ayda bir bir tepe yükü(tam şarj) uygulanmalıdır.




  • Benmi yanlış okuyorum 1kw cihaza kaç amper akü bağladınız?
  • Yoo bir hata yok. 1 kwlık güç kaynağına 3 adet 12 Volt 105 Ampersaatlik akü bağladık.Ancak içindeki 1 amperlik şarj soketi, Tunçmatik tarafından 10 amperlik şarj soketiyle değiştirildi üstelik garantili olarak . Orjinalinde 1 amperlik şarjör ve 3 adet 12 volt 7 ah lik akü vardı... 3 yıl boyunca da 3 adet 12 volt 60ah lik aküyle kullandık. Şimdi 3 adet 12 volt 105 ahlik aküye geçtik. Yaklaşık 1 haftadır bu şekilde kullanıyoruz..



    Akünün 105 olan rakamı ,gücünü değil enerji miktarını verir.Önemli olan voltudur.



    1kwlık güç kaynağı 3 adet bilgisayar, 2 adet mürekkep püskürtmeli yazıcıyı , besliyor.Bu 5 cihaz yaklaşık 300 wattlık güç çekiyor.. İlk deşarj denememizi 2 bilgisayarla yaptık. 150. Dakikada 36.2 voltluk değer vardı.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 29 Ocak 2018; 21:48:14 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yarım anahtar açık haldeyken araç aküsünden çekilen akımı ölçtüm tam 10 amper çıktı.

    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    Demekki 10 x12.6 volt=126 wattlık tüketimi varmış aracın. Bu arada çalışırken voltajı ölçtüm voltaj 13.5 gibi çıktı gaza bastım enfazla 13.7 volta kadar çıktı. Demekki alternatör aracı bu voltajla şarj ediyor akünün yüksüz voltajı 12.6 gibiydi...

    Bu şekilde araçların aküleri 4-5 yıl gidiyor ama bu aküler , kesintisiz güç kaynakları ,solar sistem gibi derin deşarjların yapıldığı sistemlerde 3, en fazla 3,5 yıl gidiyor...

    Buradan 2 sonuç çıkartıyorum.

    1-)Araçların üstündeki starter aküler , hemen hemen hiçbir zaman tam deşarj olmadıkları için sülfatlaşmaya maruz kalmıyorlar ve 4-5 yıl bazen daha fazla ömürle çalışıyorlar...
    2-)Bu starter aküler, solar sistemler, kesintisiz güç kaynakları gibi derin deşarja maruz kalan sistemlerde kullanılırsa ve ardından tam şarjla doldurulmazlarsa, sülfatlaşma sonucu kapasitelerini yitiriyorlar.

    Çözüm:
    Solar ve kesintisiz güç kaynağı sistemlerinde deep cycle (yani derin çevrim) derin deşarja dayanıklı aküler kullanılmalı. Eğer bu yapılamıyorsa ve starter aküler kullanılıyorsa, bu aküler 3 ila 6 ayda bir akü şarj cihazlarıyla tam şarjlı hale getirilip oluşan sülfatların dağılması sağlanmalı... Bu şarj işlemi mümkünse mikroçipli akıllı şarj cihazlarıyla yapılmalı bu şekilde akünün iç basıncının artması , akünün patlaması, aküden su ve asit çıkması engellenmeli.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 30 Ocak 2018; 16:6:28 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Deşarj testi yapıyorum.

    1.7 saatte yani 1.7×60=102 dakikada ,3 akü voltajı 36.5 e indi..



    36.5 volt ve 10,49 amperlik akım var. Bu 3 bilgisayar, modem ve switchin harcadığı elektrik ..tabi güç kaynağının invertırı da güç harcıyor bunun yaklaşık 80 watt olduğunu tahmin ediyorum.





    36.5 ×10.49=383 watt yapar. Şuanda akülerden 383 watt gücünde elektrik çekiliyor.

    Normalde 12 volt 105 ah lik 3 akünün 3*12*105=3780 watt.saat enerji vermesi lazım.

    bu şekilde sistemi 3780watt.saat/383watt=9,86saat yani 10 saat çalıştırması lazım ama çekilen amper yüksek olduğu için bu kadar çalıştırmayacağını kesinlikle söyleyebilirim.


    Tabi bir süre sonra voltaj inmeye devam edecek ve bunu telafi etmek için çekilen amper artacak.Bu da deşarjın hızlanmasına yani voltaj düşümünün hızlanmasına sebep olacak.







    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?

    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 1 Şubat 2018; 13:5:32 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 3,5 saat 210 dakika sonunda 35,9 volta indi ve deşarj işlemini sonlandırdım.

    Sonra kesintisiz güç kaynağına (kgk)'ya tekrar elektrik verdim.
    8,29 amperle şarj ettiğini gördüm. İlginçtir. Şarj ederken akım değeri eksi yani negatif olarak -8,29 Amper olarak ölçüldü..
    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?

    Şarj doldukça , akülerin çektiği akım da azalıyor.
    Akülerin toplam voltajı 39.0 a geldiğinde, şarj akımı -1.52 ampere düşmüş.
    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 2 Şubat 2018; 10:56:29 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Yukarıda yazdığım üzere KGK akülerini tam şarj yapmak amacıyla akü şarj cihazı aldım. Sözde en iyisidir diye Bosch un C7 modelini tercih ettim. Fabrika verisinde 14.4 voltla şarj ettiği yazıyordu. Bu arada Araba aküm de 12.30 volta düşmüş, arabanın ilk seferde marş almama durumu ortaya çıkmışdı. Bugün arabamın aküsünü şarj edeyim dedim. Fabrika verisinde 14.4 voltla şarj eder demesine rağmen şarjı 13.4-13.7 voltajında yaptı ve aküyü tam şarj edemedi. Bosch C7 benim için tam bir hayal kırıklığı oldu bu sebeple cihazı iade etmek için gerekli prosedürü başlattım. Aynı şekilde KGK aküsünü de 13.4 gibi değerde bırakarak full şarja getiremedi. Bundan sonra voltaj göstergesiz bir akü şarj cihazı almam..


    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?]
    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?
    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?
    Kurşun asit akü(Agm ve jel olmayan) ideal şarjı nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 4 Şubat 2018; 0:11:49 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Geçen gün yaptığım ölçümde şebeke elektriğini kestiğimde 3 bilgisayar'ın anlık tüketimi 383 watt gibi çıkmışdı...

    Watt ölçerle yaptığım bazı ölçümler aşşağıdadır.
    2 bilgisayar 200 watt
    1 bilgisayar 90 watt enerji tüketiyor.

    Güç kaynağı hiçbir yük altında değilken 42 watt enerji tüketiyordu.

    200+90+42=332 watt yapar.
    Ancak ampermetreyle yaptığımız akım ve voltaj ölçümünde sistemin akülerden 383 watt gücünde elektrik çektiğini görmüştük.
    Demekki 383-332=51 watt da invertörün doğru akımı alternatif akıma çevirirken harcadığı güçdür diyebiliriz...
  • Kendi UPS'imin ölçümünde çıkan değerlere güvenemiyordum, ama sayenizde doğru ölçmüş olabileceğine biraz daha inandım.

    Bende 300w güç kaynaklı core2duo sistem ile 17 inç lcd ekran ortalama 100-110 watt civarı harcıyor görünüyordu.
    Sizde de benzer sonuçlar çıktığına göre demek ki ölçülen değer doğruymuş.

    UPS'inizin invertörü için de yaklaşık % 15'lik bir kayıp normal bence.

    Ben de bu sıralar "netbook'umu 12 volt ile çalıştırma" hevesi baş gösterdi.
    Step-up devresi ile 12>18 volt yapıp netbooku besleyince 3 amper civarı çekiyor. (ki bu devrenin veriminin % 95'lerde olduğu yazıyordu)
    oto çakmak invertörü ve netbookun kendi adaptörünü kullanarak 12>220>18 volt yaptığımda ise aküden çekilen akım 4 ampere çıkıyor.

    Yani step-up devresi neredeyse kayıpsız olduğu için onu "devre yok" farz edelim. invertör+adaptör kombinasyonunun toplam kaybı % 30 falan.
    İkiye eşit bölersek aradaki her çevirici % 15 kayba neden oluyor diyebiliriz.

    Çok yuvarlak bir hesap oldu, ama zaten ince hesapları siz yapmışsınız. Benimki sadece "olayı kendime uyarlama".



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Windows95 -- 7 Şubat 2018; 15:15:24 >
    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Evet mantıklı



    Step upı ilk defa duydum. Akımı azaltıp voltajı arttıran bir devre değil mi? Eğer watt ölçümü önemliyse trotecin watt ölçeri gayet başarılı..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Evet aynen dediğiniz gibi bir devre.

    Çıkışı 18 volt 2 amperle laptopu şarj ediyor. Girişinde ise 12 volt aküden 3 amper çekiyor.

    https://urun.n11.com/diger/step-up-modulu-dc-to-dc-converter-xl6009-cevirici-P220837095?cid=604001&gclid=CjwKCAiAqvXTBRBuEiwAE54dcGyCPL1Zu9eW3uQZHcLtnzBarArZ2f7_KEKQ2cnFNxF9WblrI0vHhBoCZ1oQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Ozan Artun O kullanıcısına yanıt
    Aküleri tam şarj yapabiliyorsa güzel.
    Fakat full şarj o cihazla toplam akü amperajında zor gibi.
  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.