Şimdi Ara

Elektronikçiler bir bakın lütfen...

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
10
Cevap
0
Favori
2.862
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • merhaba arkadaşlar. uzaktan kumandalı arabamla sıkıntım var :) ilk başta sıkıntı max 14.4v luk batarya takılacağına bnm kuzenin 18v luk matkap bataryası takmasıyla başladı olaylar.. ileri gidip geri gelmemey başladı anladım h köprü transistörlerinde sorun var cihazı açtım bir işlem yapmama rağmen alıcı komple bozuldu... uğrastım biraz yapamadım. sonra onu attım kenara rx-2b entegreli alıcı devresini taktım bu sefer 12v batarya taktım( alıcı kartına 7805 ile sabit 5 volt gelmekte) h köprüsü yandı bu kartında sonra h köprüyü iptal ettim bundada kendim bd139-bd140 ile yaptım köprü bundada bir iki ileri geri yaptı sonra bu transistörlerde ısıdan yandı gitti. en sonunda linktekihttp://aelexian.4rumer.com/t312-10a-h-bridge-motor-controller şekilde tip142-tip149 ile yaptım h köprü bu köprüde 11v un aşağısında hiç ısınma olmuyor sorunsusz çalışıyor... (ayarlı 7 amper güç kaynağım var ordan veriyorum voltajı) akım olarak 11v un altındayken motorlar dönerken devreler toplam 350ma güç çekiyor ama 12v ve üzerine çıkınca çektiği akım 2 amperlere ulaşıyor vede geçiyor... acaba motormu bozuk yada motorun max alabileceği voltaj 11v civarımı(motora direk 18v verdiğimde sıkıntısız ısısız dönüyor.. motor üzerindeki 0.1uf lik creamik kondansatör sağlam.. 2 de bobin var uclarda motorun.) (birde 12v verdiğimde h köprüsüne motor bir dönüp duruyor bazende dönmeye devam ediyor bn kumandadan sinyal vermediğim halde.. ve trabsistöler ısınıyor... bu tip transistölerini süren 2n2222 yerine olmadığı için mps2222a transistörü aldım alttada gördüğünüz gibi isis teki gibi kurdum devreyi neden böyle çok ısınıyor transistörler 12v da 11v un altında hiç ısı yok..) arabanın ilk orjinal kartında c8050-c8550 transistörleri vardı h körüsünde bu şekildeyken 14.4 v la o motoru nasıl çalsıtırıyordu hala şaşkınım.. c8050-c8550 1,5 amper güçle 14 voltta çalsıyordu orjinalinde şimdi tip142-147 lerle 10 amper 12v ta aşırı ısınıyor.. ama işin enteresanı 11voltun aşağısında hiç sıkıntı yok hiç ısı yok.. ne yapcam kafayı yedim niye böyle bu devre..
     Elektronikçiler bir bakın lütfen...
     Elektronikçiler bir bakın lütfen...
     Elektronikçiler bir bakın lütfen...
     Elektronikçiler bir bakın lütfen...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Elektrox -- 19 Temmuz 2012; 21:47:49 >







  • sorununun çözümü, lm317 veya dc-dc çevirici devrelerinde yatıyor.
  • 1. Q1-Q4 aktif hale getirdin, ileri yada geri yöne hareket ettirdin. Tarnsistörler açık konumda. Akım akıyor. Motorda 12V var.
    2. Q2-Q3 aktif hale getirdin, tam tersi yöne hareket ettirmek istedin. Motor tam tersi yöne yönlendirilecek, -12V olması gerekecek.

    Motorun önceki voltajı ile yeni voltajı arasında 24V fark var. Bu farkı boşaltmak gerekiyor. Boşalacak yer olarak aktif olan transistörleri tercih ediyor. Farkı dengelemek için besleme voltajının iki misli bir değişime soktuğun için haliyle normalin iki misli akım geçiyor. Devre önce motoru durduracak şekilde ayarlanmalı. Bu H köprüsü ucuza kaçılmış bir versiyon olduğu için (Çin keşfi gibi) koruma diyotları 30V civarına dayanıyor ama sen 18V vererek 36V ve hatta hareket enerjisi de işin içinde girince belki daha fazla bir voltaj vererek transistörleri zorluyorsun. İşin içine bobin yada bobinli motor gibi sistemler girince voltaj değeri anlık olarak aşırı yükselir, bunu hesaba katmak lazım. Daha güçlü ve hızlı diyotlarla desteklersen çözümün bir parçası olur. Tam çözüm için ise köprüyü kontrol eden transistörleri + voltaja çeken ve GND yapan olarak seri halde çalıştırmak, sürücü transistör sayısını artırmak olur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goçhisar

    1. Q1-Q4 aktif hale getirdin, ileri yada geri yöne hareket ettirdin. Tarnsistörler açık konumda. Akım akıyor. Motorda 12V var.
    2. Q2-Q3 aktif hale getirdin, tam tersi yöne hareket ettirmek istedin. Motor tam tersi yöne yönlendirilecek, -12V olması gerekecek.

    Motorun önceki voltajı ile yeni voltajı arasında 24V fark var. Bu farkı boşaltmak gerekiyor. Boşalacak yer olarak aktif olan transistörleri tercih ediyor. Farkı dengelemek için besleme voltajının iki misli bir değişime soktuğun için haliyle normalin iki misli akım geçiyor. Devre önce motoru durduracak şekilde ayarlanmalı. Bu H köprüsü ucuza kaçılmış bir versiyon olduğu için (Çin keşfi gibi) koruma diyotları 30V civarına dayanıyor ama sen 18V vererek 36V ve hatta hareket enerjisi de işin içinde girince belki daha fazla bir voltaj vererek transistörleri zorluyorsun. İşin içine bobin yada bobinli motor gibi sistemler girince voltaj değeri anlık olarak aşırı yükselir, bunu hesaba katmak lazım. Daha güçlü ve hızlı diyotlarla desteklersen çözümün bir parçası olur. Tam çözüm için ise köprüyü kontrol eden transistörleri + voltaja çeken ve GND yapan olarak seri halde çalıştırmak, sürücü transistör sayısını artırmak olur.

    hocam ilgilendiğin için saol bu üstte yazdığınız nasıl yapcam isis de çizip gösterebilrmisiniz şuanki devre üzerinde zahmet olmazsa bnmde hep aklıma takılıyordu 12 v gidiyor devreye ama motor dönüşte olduğu için motorun ürettiği voltaj ne oluyor.. diye bunun için diyot bağlamak gerek sanırım ama nereye kaç amperlik hangi diyottan bağlamalıyım.. veyada tip transistörlerini sürmek için nasıl seri transistörler bağlarım... şema oldumu elimde yapıyorum ama kendim türetemiyorum bilgisayar öğretmenliği okuyorum liseyide bilişim teknololjileri okudum elektroniği 3 yaz takıldığım elektronik tamircisi 1 yaz beko arçlik teknikservis ve 2 yaz pc-ntebook onarım teknik servis ve hobi olarak uğrastığım kadarıyla biliyorum yardımcı olursanız sevinirim..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Elektrox -- 19 Temmuz 2012; 23:34:02 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: dergul

    sorununun çözümü, lm317 veya dc-dc çevirici devrelerinde yatıyor.

    hocam lm317 dc-dc yi voltajı 10-11v gbi bir değere indirmek içinmi söyledniz 1,5 amper akım veriyor lm317 yeterli olurmu sizce onun yerine lm338 kullansam 5 amper.. 10v ile motor biraz yavaş kalıyor ama fazlada yapcak bişey yok sanırım... birde bn 7 amperlik güç kaynağından veriyorum akımı batarya 1.2 amper olcak (batarya şuan elimde değil deneyemiyorum) 1.2 amper olduğunda 12v versem bile amper istesede 1.2 amperden fazla çekemicek bu transistör ısısına çözüm olurmu ve bataryaya zarar verirmi...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Elektrox -- 19 Temmuz 2012; 23:43:39 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Elektrox

    quote:

    Orijinalden alıntı: dergul

    sorununun çözümü, lm317 veya dc-dc çevirici devrelerinde yatıyor.

    hocam lm317 dc-dc yi voltajı 10-11v gbi bir değere indirmek içinmi söyledniz 1,5 amper akım veriyor lm317 yeterli olurmu sizce onun yerine lm338 kullansam 5 amper.. 10v ile motor biraz yavaş kalıyor ama fazlada yapcak bişey yok sanırım... birde bn 7 amperlik güç kaynağından veriyorum akımı batarya 1.2 amper olcak (batarya şuan elimde değil deneyemiyorum) 1.2 amper olduğunda 12v versem bile amper istesede 1.2 amperden fazla çekemicek bu transistör ısısına çözüm olurmu ve bataryaya zarar verirmi...

    lm317'yi basit bir örnek olarak verdim. lm317 veya lm338 entegre ile 12 veya 10 volt almak zorunda değilsin. referans bacağına bağlayacağın dirence göre çıkış verirler. internette hesaplayıcı programlarını bulabilirsin.

    akıma gelirsek, motorun gücüne göre değişir. motora düşük gerilim verirsen, düşük devir elde edersin. dişliler düşük devirde dönerse, tekerleklerde düşük güçle döner.




  • sistemde bir sıkıntı daha var h köprüsüne herhangi bir sinyal vermediğimde h köprü giriş ucları boşta alıcı devresindeki entegrenin ileri geri sinyal çıkısına bağlı değil. 10voltta kumandadan sağa sola yaptığımda sadece elektrik aldığı sistemden dolayı ileri geri motoru yavaş hızda dönmeye başlıyor... ve döndüğü tarafa güç veren tip transistöleri ısınmaya başlıyor yine 12volt verdiğimdede aynı yöne yavaş dönüyor sinyal vermediğim ve hiçbişey yapmadığım halde ve yine aynı tip transistörleri ısınıyor... acaba h köprüsündeki 2n2222 yerine taktığım mps2222a sürücü transistörlerinden dolayımı böyle oluyor.. yada transistörlerden birinde kazanç farklılığımı var diğer eş transistörüne göre.. isis tede bd139 bd140 yaptığım köprüde bdx53 transistöleri ile değişmiştim hangisiydi hatırlamıyorum bd139-140 lardan çiftini yapısal aynı olanını sinyal vermeden belirli bir yöne dönüyordu isisde motor bu tip transistörleri h köprüde mps2222a ların birbirine kazanç farkındanmıdır(devredeki dirençleri ölçdüm onlar nerdeyse birebir değerde..) transistörleri yanlış bağlamış olamam değilmi yanlış bağlasam 10 voltta sinyal verdiğimde ileri geri dönmezdi.




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Arkadaşlar bir bakın lütfen!!!!
    20 yıl önce açıldı
    Arkadaşlar lütfen bi bakın
    7 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • seri direnç baglayabilir misiniz ? 1 a sınırlayacak ?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: why_living

    seri direnç baglayabilir misiniz ? 1 a sınırlayacak ?

    bağlama bağlarımda direncin değerleri ne olmalı ve nereye bağlıcaz.. 10v olsa elimde 5w 2 tane 4r7 taş direnç var iş görürmü seri bağladığımda 10v ta 1 amper civarları sınırlamış oluyor sanırım..
  • yüksek voltajla çalışacaksan örnek yapı şurdaki gibi olmalı: http://forums.parallax.com/showthread.php?115492-HELP!-Stepper-motor-problems

    Bu devre step motor kontrolü için çift taraflı yapılmış bir devre. Sana bir tarafı yeterli. Tetikleme için not kapılı bir devre kullanarak çalıştırırsan sorun çıkartmaz. İlk mesajda ortaya çıkan soruna cevaplarda aynı konuda var.

    google araması için "stepper h bridge" dersen daha fazla sonuçta bulursun. Üstteki transistörleri kapatmak için yüksek voltaja çekilmesi, alttakileri kapatmak için ise düşük voltaja çekilerek sürülmesi esasına dayalı bir sistem kurmalısın. Boş vaktim olursa bir çizim yapar yollarım.




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.