Şimdi Ara

Elektrikli Araç Furyası - Tüketim Hesabı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
5 Misafir (1 Mobil) - 4 Masaüstü1 Mobil
5 sn
7
Cevap
0
Favori
1.214
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhaba herkese. Açıkcası bir süredir araştırma içerisindeyim. Elektrikli araçlar ne kadar gerekli, günlük yaşamımıza ne kadar adapte edebiliriz onu inceliyordum. Bir kaç anektod paylaşmak isterim. Çoğu internette bulabileceğiniz bilgiler fakat bu araştırmalar daha uzun süreceği için bu yazıyı okuduğunuzda temel bilgilere sahip olacağınızı düşünüyorum. Tabi yorumlarda daha iyi açıklayan ve deneyimleyen arkadaşlar katkı sağlarsa çok sevinirim.


    Öncelikle elektrikli araçlar tamamen "çevreci" değildir. Çevreci kisvesi altında çoğu otomobil kadar enerji harcar. Egsoz gazı üretmese de elektrik üretimindeki gazlar ve tüketimler nedeniyle çevreci demek yanlış olur. Tabi son yıllarda çıkan güneş panelli modeller ile bunu sağlamaya çalışsalar dahi, pil teknolojisi gereği üretim proseslerinde bir çok sağlığa zararlı gaz çıkmaktadır.


    Bir çok insanın da bildiği gibi asıl amaç son tüketici için ekonomidir. Ekonomi konusunda ise yapılan petrol zamları sonrası elektrik zamlarının sübvanse edilmesi nedeniyle çok daha ekonomik olmuştur. Aslına bakarsanız tüketim bazlı düşünüldüğünde geçen yıllarda 2 kat olan fark artık şehir dışı tüketimlerde bile 5 kata kadar çıkmıştır. Eğer bir denkleme söz konusu olursa yine 2 kat farka düşeceğini düşünüyorum. Gerçek rakamlara bakarsak bu ara tüketim ve maliyet olarak iyi bir noktada olan Kona Elektrik modelinin tüketimleri uzun yolda 16kw dersek ve elektrik fiyatını 1,89TL der isek 30kr gibi bir rakama tekabül ediyor. Dizel bir araç ise yaklaşık 5lt tüketim ile 150kr bir tüketim ortaya çıkıyor ve aradaki fark 5 kat oluyor. Şehir içinde ise bu fark artıyor ve 11kw tüketim değerlerine kadar düşüyor. Onu da 20kr gibi bir rakam kabul edelim. Şehir içinde dizel bir araç ise 6lt tüketim yapsa dahi 180kr bir tüketim ortaya çıkıyor buradaki fark 9 kat olmuş oluyor. Uzun yolda eşarj gibi bir üniteden hızlı şarj yapar iseniz yaklaşık 1 saatte 215TL doldurabilir. Bu şarj karşılığında uzun yolda 255km yol yapılabilir. Bu haliyle 85kr gibi bir rakama denk geliyor. Bu haliyle uzun yolda dizel ile arasındaki fark yarı yarıya diyebiliriz.


    Özet olarak baktığımızda kullandığımız otomobillere entegre edilen kitler de ülkemize gelmeye başladığında daha da çok bu tip araçlar artacaktır. Gerek sosyal medya gerek ana akım medya denen mecralar sayesinde satışları artan bu elektrikli araçların ilerleyen yıllardaki pozisyonunu merak ediyorum. Menzil arttıkça harici şarj azalacağı için tüketim maliyetleri oldukça az olacak. Şehir içinde kullanılacak olan Doblo tarzı araçların gelmesi ile asıl satışın yükselme eğilimini göreceğimizi düşünüyorum.


    İzlediklerim arasında tüketim karşılaştırması bakımından iyi videolardan biri olanını ekliyorum.


    Elektrikli vs Dizel - Şehir İçi Tüketim Kapışması | Hyundai Kona Electric vs VW Passat 1.6 TDI - YouTube








  • Elektrikli aracın elektriğinin kaynağı önemli. Nasıl üretiliyor? Kömür santraliyle mi? Nükleer enerji mi, güneş enerjisi mi? Dizel jeneratörle arabasını şarj eden adam sıfır emisyon diye geziniyor ortalıkta.
  • KararanBitki kullanıcısına yanıt

    Çok merak ettim, Dizel jeneratörle nasıl Elektrikli Araç şarj ediliyor???

  • Sıfır emisyon olayı hikaye kısmı. Ne zaman ki elektrik üretimi için fosil kaynaklardan vazgeçilir, o zaman bundan bahsedebiliriz. Elektrikli araçların göz ardı edilen artılarından birisi sadece yakıtsal olarak değil, yürütme maliyeti olarak da ekonomik olması. İçten yanmalı araçlarda mekanik parçalar çok. Parçalar eskiyip aşındıkça hem bakım maliyeti artıyor hem de aracın verimi düşünüyor. Elektrikli araçların çoğunun motorları direkt aks üzerine konumlandırıldığı için çok daha verimli. Araç üreticilerinin elektrikli araçlara geçmesinin diğer bir temel nedeni de bu aslında. Sıfırdan şanzıman, motor tasarlamak zor fakat elektrikli araçların altyapısı çok basit onların yanında.


    Bir dizel kullanıcısı olarak artık arabayı kullanmaya elim gitmiyor. XEV Yoyo çok hoşuma gidiyor ama en büyük sorunu satış sonrası ve uzun vadede batarya durumu. Elektrikli araçların en büyük handikapları şarj süresi ve ömrünü tamamlamış bataryaya ne olacağı. Bu ikisi çözülürse piyasada fosil yakıtlı araba hiç görmeyeceğiz.





  • tefennili kullanıcısına yanıt
    https://www.youtube.com/watch?v=yjOM_P_y5Mc&feature=youtu.be


    https://twitter.com/1Nicdar/status/1504401227425198084?t=zEaZbTqTu0m3JAwgCRkcag&s=19

    Burada 2 örnek var. Tabii ki bu çevreyi daha az kirletiyor ancak elektrik böyle elde edilirse sıfır emisyon diye bir şey olamaz. Ama güneş enerjisinden elektrik elde edilir ve araba onla şarj edilir, o zaman sıfır emisyon diyebiliriz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi KararanBitki -- 23 Haziran 2022; 10:8:7 >




  • Bu sıfır emisyon ve elektriğin kaynağı konusuna zamanında ben de takılmıştım. Elektrik kaynağı fosil yakıt ise sıfır emisyondan söz edilemez.

    Ancak elektrikli araçların ön plana çıkmasının sebebi verimli olmasıdır. İçten yanmalı motorlarda maksimum verim teorik olarak ancak %35'e ulaşırken elektrikli motorda çok daha yüksek bir verim var.

    Bununla da kalmıyor, motor elektrik veya fosil yakıtı harekete dönüştürdükten sonra içten yanmalı araçlarda karmaşık bir şanzıman vasıtasıyla aktarma yapılırken elektriklilerin çoğunda motor direk tekerlekleri çeviriyor. Yani aktarma kayıpları da minimumda.

    Bir de üzerine elektrikli motorun tork eğrisi sayesinde gücü devirlenme gibi süreçlerle kayıplar yaşamadan aktardığımız düşünülürse geleceğin teknolojisi olacağı aşikar.

    Bu konu ile ilgili bir detay daha vereyim:

    Aktarma organları üretilen gücü hem törpüler hem de şanzıman gibi karmaşık yapılar nedeniyle işletme ve bakım giderleri ile üretimleri maliyetlidir.

    Bu nedenle dizel lokomotiflerde çalışan motor tekerlekleri değil alternatörü döndürür. bu sayede üretilen elektrik ile dingillere doğrudan bağlı elektrik motorları vasıtası ile hareket eder. Mekanik veya hidrolik şanzımana sahip demiryolu araçları az miktarda bulunmakla beraber pratik olmadıklarından pek tercih edilmezler.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Fox913 -- 23 Haziran 2022; 10:31:33 >




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.