Şimdi Ara

Elektrikli araba motoru için 2 Kutup mu 4 Kutup mu?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
32
Cevap
0
Favori
312
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhabalar elektrikli bir araba yapacağız motor için 2 kutup mu 4 kutup mu olmalı hangisi daha mantıklı bu işlerden pek anlamadığım için yardıma ihtiyacım var




  • dönme hızını çok iyi bir performans isterseniz 2 kutuplu daha iyi olacaktır.4 kutupluda hız yarıya düşer.

  • quote:

    Orijinalden alıntı: eren.cmp

    dönme hızını çok iyi bir performans isterseniz 2 kutuplu daha iyi olacaktır.4 kutupluda hız yarıya düşer.

    Gücünde herhangi bir azalma yapar mı peki

  • Arabada hangi aşamadasınız ? Diff, redüktör vb. oranları ne ? Ağırlık ne ? Voltaj ne ? Ona göre bir yanıt verelim.

  • Bence motorun kutubundan önce voltajını iyi tespit etmek gerekir. Teoride kutup sayısı arttıkça devir düşer ama tork artar. Bu arada motor tipi ne olacak? AC asenkronmu, DC step mi, DC fırçalımı?




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 29 Şubat 2024; 12:54:14 >
  • malisert32 kullanıcısına yanıt

    Ac asenkron olacak,önceliğimiz az güç tüketimi ve verimli olması




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MehmetKılıç56335678 -- 1 Mart 2024; 19:10:17 >
  • Amphitritel kullanıcısına yanıt

    Daha tasarım aşamasındayız elle tutulur bir şey yok

  • MehmetKılıç56335678 M kullanıcısına yanıt

    geç cevap verdiğim için kusura bakmayın.inşallah sizin gibi bizler gibi evlatlar yetişir bu ülkeye.hızı düşer.çünkü araştırdım da 2 kutuplu 3000devir yaparken 4 kutuplu 1500devire düşer.

  • eren.cmp E kullanıcısına yanıt

    Önemli değil,Amin inşallah :),şimdi demek istediğim 2 kutupluda tork da vs azalma olur mu acaba?Burda önceliğimiz az güç tüketimi nasıl bir şey tavsiye edersiniz? Teşekkür ederim.

  • MehmetKılıç56335678 M kullanıcısına yanıt

    Asenkron motorlarda kural; devir düştükçe kutup sayısı artacağından ve iki tek kutupluya göre 4 tek kutuplu bir motor en az % 60-70 ağır olacağından tavsiyem; 2 tek kutuplu 3 faz bir motor olmalı. Bilinir ki, elektrikli araçlarda ağırlık büyük problem. Verimlilik birazda marka ile ilgili. Çünkü her önüne gelen motor üretiyor.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 1 Mart 2024; 19:21:7 >
  • MehmetKılıç56335678 M kullanıcısına yanıt

    eğer 2 kutupu kullanırsanız tork azalır 4 kutupluya göre .devir sayısı ile tork ters orantılıdır.

  • malisert32 kullanıcısına yanıt

    Hocam voltajını iyi tespit etmek gerekir demiştiniz neye göre tespit etmem gerekir voltajı peki?

  • MehmetKılıç56335678 M kullanıcısına yanıt

    Bir elektrik devresinde voltaj ne kadar yüksek olursa çekilen akımda o derece düşer. Bu sebeple iletken kayıpları minimize edildiği gibi daha ince çaplı iletkenle (kablo ile) tesisat çekilerek hem masraf hemde ağırlık kısılmış olur.Ör; Siz 50 Kw. max. bir motor kullanacaksınız. Bu voltaj 380V olursa 50.000W/380= 131 Amper max. eder. Voltaj 760V olduğunda 65 amper eder. Kaynak makinalarının kaynak kablo çaplarının en az 20mm olduğunu bildiğimize göre.

    Yok ben ilk etapta 50 kw değil 2-3 kw. bir güç düşünüyorum dediğinizi duyar gibiyim. 2 Kw. gücü aynen o hesaba göre kıyas edin, farkı göreceksiniz.

    Bir konu daha,,, ben olsaydım; AC asenkron değil DC step motor düşünürdüm. Neden? Çok uzun konu ama, başlıca iki sebebini yazayım; 1= Daha ucuz kontrol edersiniz. 2= Asenkrona göre verim kayıbı daha az olur yani asenkrona göre verim daha yüksektir.

    Özel not= Diğer işi bilen arkadaşlara sesleniyorum farkındayım şimdilik COS.Fİ değerini atladım. Kısa tutmak adına bilerek yaptım.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 2 Mart 2024; 11:17:38 >




  • Konuya farklı bir açıdan bakmak istedim.


    Öncelikle bu bir yarışma ise bir bitiş takvimi vardır. Bu bitiş takvimine sıfırdan birşey bilmeden motor tasarlama, imalatının tamamlanıp araca takılma işinin yetişmesini beklemek hayal kırıklığı olur.


    Motorun bir elektrikli arabada kullanılacağı belirtilmiş. Burada sistemi bir bütün olarak düşünmeniz gerekir. Motor - motor sürücü - batarya bu üç temel parçanın bir biri ile uyumu, optimizasyonunu planlamanız gerekir.


    Örneğin 2 kutuplu 170 volt bir motor sardınız, bunu sürecek muhtemelen hazır bir sürücü bulamayacaksınız, sürücüyü kendinizmi yapacaksınız? Veya batarya gurubunuz 48V a göre planlandıya 170 volt motor seçimi yine anlamsız olacaktır. Demek istediğim sadece motor ve kutup sayısına saplanıp kalmayın, aracın diğer sistemleri ile birlikte bir bütün olarak düşünün.


    Hevesinizi kırmak istemem ama bu işi ciddi olarak yapmayı düşünüyorsanız halletmeniz gereken çok fazla detay olduğunu söyleyebilirim.


    Proje ekibinin eğitim durumu nedir, ortaokul-lise-üniversite ?





  • rafet32 kullanıcısına yanıt

    Eğitim durumu lise


    Öncelikle belirlenmesi gereken şey nedir sizce? Biz öncelikle arabanın tasarımını belirleyip aracın ağırlık ,hava sürtünmesini vs belirleyerek motorun uygulayacağı gücü hesapladıktan sonra motoru tasarlamak daha sonrasında da sürücüye geçmeyi düşündük. Bataryayı da bunlara uygun bir şekilde paketleyecektik. Nasıl yapılmalı sizce?

  • quote:

    Orijinalden alıntı: malisert32

    Bir elektrik devresinde voltaj ne kadar yüksek olursa çekilen akımda o derece düşer. Bu sebeple iletken kayıpları minimize edildiği gibi daha ince çaplı iletkenle (kablo ile) tesisat çekilerek hem masraf hemde ağırlık kısılmış olur.Ör; Siz 50 Kw. max. bir motor kullanacaksınız. Bu voltaj 380V olursa 50.000W/380= 131 Amper max. eder. Voltaj 760V olduğunda 65 amper eder. Kaynak makinalarının kaynak kablo çaplarının en az 20mm olduğunu bildiğimize göre.

    Yok ben ilk etapta 50 kw değil 2-3 kw. bir güç düşünüyorum dediğinizi duyar gibiyim. 2 Kw. gücü aynen o hesaba göre kıyas edin, farkı göreceksiniz.

    Bir konu daha,,, ben olsaydım; AC asenkron değil DC step motor düşünürdüm. Neden? Çok uzun konu ama, başlıca iki sebebini yazayım; 1= Daha ucuz kontrol edersiniz. 2= Asenkrona göre verim kayıbı daha az olur yani asenkrona göre verim daha yüksektir.

    Özel not= Diğer işi bilen arkadaşlara sesleniyorum farkındayım şimdilik COS.Fİ değerini atladım. Kısa tutmak adına bilerek yaptım.

    Teşekkür ederim tavsiyeleriniz için, ne demeye çalıştığınızı anladım. DC step motorun kontrolü kolay mıdır peki? Bu verdiğiniz bilgiler gerçekten işimize yarayacak çok sağolun:)




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MehmetKılıç56335678 -- 2 Mart 2024; 12:55:15 >




  • MehmetKılıç56335678 M kullanıcısına yanıt

    Ben teşekkür ederim. Hocam bu motor olayı 3-5 günde öğrenilecek mesele değil. En uygun olan hazır bir motoru tavsiye ederim. Çünkü motor yapmak için çok emek lazım ve bu sizin enerjinizin büyük bölümünü alır, araba yapmaya enerjiniz, şevkiniz kalmaz. Ömrüm alternatör tasarımı ve yapımıyla geçti. Eklediğim resimde 48 oyuklu, 16 tek kutuplu 3 faz bir sabit mıknatıslı alternatörün sarım aşamasında çektiğim resimi görülmekte. (2016 yılında çekmişiyim).

    Step motor tekniği de aynen bunun gibi.Kutup sayısı arttıkça daha düşük devirde döner. Yani 2 tek kutuplu bir alternatör bir tam devir yaptığında 1Hz üretirken bu resimdeki alternatör bir tur attığında 8 Hz üretir. Yani bir turu 8 adımda tamamlar ve bu sebeple torku yüksek olur. Evet bir sabit mıknatıslı alternatör hem üreteç hemde motor olarak kullanılabilir. Aynen step motorlarda üreteç olarak kullanıldıkları gibi.

    Hangi motor uygun olur, verimli olur sorusuna cevap; arkadaşım Amerika'yı yeniden keşfe çıkmak hamakatlık olur, elin çinlisi envai çeşit şarjlı bisiklet yapıp bize satıyor. En yaygın olanı hangisi? Elbette motoru teker olan modeller. Adım motoru yani step motor. Sabit mıknatıslı. Neden bu motorlar tercih edilmeli? Çünkü 1= Bir step sürücü ile kontrol edilirler, 2= bir turda (motor çeşidine göre) çok adım yaptıklarından kontrolu kolay olur. 3= AC asenkron motorlardaki rotorun kısa devreli olup verim kayıbına sebep oldukları gibi stepler bu verimsizliği yapmazlar. Çünkü rotoru hazır mıknatıslı olduğu için ayrıca birde manyetik akı üretmek için akım tüketmezler.

    Bakın birde video eklemeye çalışacağım. Bu video da ise kendi yapımım sabit mıklnatıslı iki farklı alternatörün bir birini sürdüğü bir görüntü. Burada faz kayması olmadığına dikkat çekiyorum.Kusura bakmayın, aslında kısa yazmak isterdim ama yine uzun oldu, umarım sizi sıkmamıştır.

    Elektrikli araba motoru için 2 Kutup mu 4 Kutup mu?


    Not= Video formatını kabul etmedi, youtube a yükleyip link paylaşacağım.





  • Video çekim zamanları 8-10 yıllık. Umarım faydası olur.

    Elektrikli araba motoru için 2 Kutup mu 4 Kutup mu?mehmet ali Sertdemiryoutube
    İkisi de sabit mıknatıslı alternatör
    https://www.youtube.com/watch?v=v6H_uz2UNFY

    Af edersiniz, bir üstteki yazımda tekeri motor olan derken; yani step motor diye tavsiye etmiştim. Yoksa sizde illa tekeri motor olan çeşidini seçmezsiniz tabi. Bir örnek (eklediğim resim)

    Elektrikli araba motoru için 2 Kutup mu 4 Kutup mu?

    , 400 watt yaklaşık güçte bir step motordu, araştırıp incelemek adına bobin sargılarını sökmüştüm. Yani sizde bu şekilde bunun daha büyüklerini tercih edersiniz.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 2 Mart 2024; 16:43:43 >




  • malisert32 kullanıcısına yanıt

    Elinize sağlık bu kadar uzun yazmanız beni mutlu etti gerçekten. Teşekkür ediyorum emek verip zaman ayırdığınız için. Aslında bu işle ilgili sizin kadar olmasa da hatırı sayılır bilgim var fakat sizin gibi tecrübeye sahip değilim iş biraz orda kopuyor. Ülgen Presto isminde bir araba yapılmıştı bir ara 5kw BLDC motor kullanılmıştı. Aynı şekil bir motor kullansak nasıl olur sizce? Attığınız videoya da bakıyorum şuanda gerçekten teşekkür ederim.


    Motoru gösteriyor burada abi linke tıklarsan abi geçerli zamana atar


    Elektrikli araba motoru için 2 Kutup mu 4 Kutup mu?ENİGMA YAPIMyoutube
    Uzun bir maceranın sonunda, tamamen öğrenci tasarımı olan Ülgen Presto Elektrikli Araba yapım süreci videosuyla sizlerle. İnstagram hesabımızdan takip etmeyi unutmayın --- @darten.industry ÜLGEN PRESTO Teknik Özellikler Uzunluk - 415 cm Genişlik - 160 cm Yükseklik - 105 cm Ağırlık - 600 kg Max. Hız - 60 km/s Menzil - 100 km Motor - 4.8 kW BLDC Batarya - 4.8 kW/s Li-ion Jant - 17 inç Diferansiyel Aktarım Oranı - 1/4 Kasnak Aktarım Oranı - 1/2 Motordan Tekere Genel Güç Aktarım Oranı - 1/8 Fren - Hidrolik Disk Fren Büyük Ekran - 10.1 inç Küçük Ekran - 7 inç ÜLGEN PRESTO Takım Üyeleri Ragıp Semih TEZGÜL – Takım Kaptanı, Akdeniz Üniversitesi Makine Mühendisliği Çağatay MORÇİÇEK – Akdeniz Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği İbrahim Efe AKPINAR- Akdeniz Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Efecan BAŞ – Akdeniz Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Fatih Yunus TAŞAN – Akdeniz Üniversitesi Makine Mühendisliği Nohat KONUKLU – Akdeniz Üniversitesi Elektrik Teknikerliği Baran KARAKOÇ – Akdeniz Üniversitesi Elektrik Teknikerliği Çağatay KAYA – Akdeniz Üniversitesi Makine Mühendisliği Habibe ARSLAN – Akdeniz Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Talha ÇİLOĞLU – Akdeniz Üniversitesi Makine Mühendisliği Emrullah YILMAZ – Akdeniz Üniversitesi Mekatronik Teknikerliği Kaan KUM – Akdeniz Üniversitesi Makine Mühendisliği Melisa KEKLİK – Akdeniz Üniversitesi Makine Mühendisliği Saadettin BABAOĞLU – Akdeniz Üniversitesi Makine Mühendisliği Utku ÇELİKER – Gazi Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Zehra TEKİN – Gazi Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Akademik danışmanımız Doç. Dr. Nuri ÇAĞLAYAN hocamıza, yardımlarından dolayı Dr. Öğr. Üyesi Emre BAL ve Prof. Dr. Orhan ÖZÇATALBAŞ hocalarımıza, desteklerinden dolayı Antalya Bilim Merkezi ve Kepez Belediyesi'ne teşekkürlerimizi iletiriz. #akdenizüniversitesi #öğrenciyapımı #elektrikliaraba
    https://www.youtube.com/watch?t=56&v=5nj8JcT34gk&feature=youtu.be



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MehmetKılıç56335678 -- 2 Mart 2024; 18:9:34 >




  • Videoyu izledim ve çok duygulandım. Çünkü ben 24 yıldır üniversite de çalışırım, böyle gayretli heyecanlı akademist personel görmedim. Dolayısıyla gayretli hoca yoksa gayretli öğrenci de yok maalesef. Bu bizim kanayan yaramız.Elektrikli araba motoru için 2 Kutup mu 4 Kutup mu? 

    Domates fidesi ile otu ayıramayan ziraat mühendisi (yüksek lisans öğrencimiz),,, bana lütfen lehim yapmayı öğret diyen elektronik hocası,, henüz pwm entegrelerinden haberi olmayan elektrik-elektronik bölüm başkanı gördüm ama yok arkadaş şöyle adam gibi vatanına devletine hizmet için heyecanlanan bir hoca ben henüz görmedim burada.Yok yaa bizden bir cacık olmaz.

    Küçük bir anımı paylaşayım; 5-6 yıl önce fotokopi görevlisi arkadaş izinliydi ve ben geçici olarak fotokopiye bakıyordum. Tam sınav zamanı ve günde 5-6 bin sayfa belki daha fazla fotokopi çekiyorum. Haa unutmadan bu görevli arkadaş da özellikle sınav zamanı izin alır kayıp olur ne hikmetse..Evet biyokimya bölüm başkanı prof. geldi soruları verip çoğaltmamı istedi bende hemen işe koyuldum ilk soruya gözüm ilişti, PH nedir yazıyordu ben; hocam bu sorunun cevabını verebilirmiyim dedim kabul etti. Kısaca PH bir çözeltide ki H ve OH iyonlarının sayısıdır, miktarıdır H fazlasıyla asidiktir dedim evet doğru dedi. Bende bir soru sorabilirmiyim dedim sor dedi; PK değeri nedir dedim, çözeltinin nötürlük göstergesidir dedi. Bende ona; ben başka biliyorum kısaca; PK değeri asitlerin sertlik derecesinin ölçümüdür dedim. Bana; sen nereden öğrendin bunu sana öğreten hoca Türk'müydü dedi. Evet Türk'tü, yaklaşık 30 yıl önce İstanbul'da okuduğum okulda öğrendim dedim. Bana; sen tabii ki yanlış bileceksin, ben Amerika'da ihtisas yaptım Amerika'lı hocalardan öğrendim, Amerikalılar doğrusunu Türkler yanlış olanı bilir benimle tartışma dedi. Haya imandandır,,, tüyü bitmemiş yetimin hakkı sözleri, değerleri unutulmuş. Haa bunlar daha hafif olanı. Daha ağır, daha aşağılık daha seviyesiz durumlar da var ama elimden bir şey gelmiyor maalesef.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 2 Mart 2024; 19:41:41 >




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.