Şimdi Ara

DÜŞÜK RPMDE TORK NEDEN DÜŞÜK OLUR?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
28
Cevap
1
Favori
1.112
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • benzinli bir motor maksimum torkunu örneğin 4000 devir civarında verir deniyor şimdi bu tork denilen şey pistonun içindeki hava ve yakıt karışımının yanması ve oluşan basıncın pistonu itmesi sonucu elde edilen kuvvet değil mi sabit viteste örneğin 2.viteste gaza sabit olarak bastığımızda motor düşük devirlerdeyken bu hava ve yakıt doluşu için gerekli zaman daha fazla olduğundan daha rahat ve tam olacağı için, yüksek devirlerde ise doluş zamanı kısaldığından her periyotta piston aralığına daha az yakıt ve hava dolacağından daha düşük bir yanma basıncı yani tork üretilmesi anlamına gelmez mi. yani sonuç olarak devir yükseldiğinde torkun düşmesi gerekmez mi ama grafiklere verilere baktığımızda tork belli bir devre kadar artıyor sonra düşüyor. bu olayı mantıklı bir şekilde açıklayacak bilgili birisi var mı



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tosbağa 06 -- 5 Şubat 2015; 23:25:56 >







  • bu konu malesef bizim liselerde öğrendiğimiz basit tork moment kavramıyla açıklanacak bir şey değil. Bilimsel olanını da biz anlamayız zaten
  • quote:

    Orijinalden alıntı: batkent

    bu konu malesef bizim liselerde öğrendiğimiz basit tork moment kavramıyla açıklanacak bir şey değil. Bilimsel olanını da biz anlamayız zaten

    bu forumda mühendislikten pek çok kişi var birisi açıklar inş
  • Silindirlerin tam dolmaması yüzünden.

    Motor neticede bir hava pompasıdır. Düşük devirlerde silindirler tam dolmadığı için güç üretimi daha düşük olur.


    Twin turbolarda bu sorun tamamen aşıldı artık 1750 den 5000 e kadar sabit tork üreten uygulamalar var.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Delifisek.Tux

    Silindirlerin tam dolmaması yüzünden.

    Motor neticede bir hava pompasıdır. Düşük devirlerde silindirler tam dolmadığı için güç üretimi daha düşük olur.


    Twin turbolarda bu sorun tamamen aşıldı artık 1750 den 5000 e kadar sabit tork üreten uygulamalar var.


    Nokta.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 2800de veren atmosferikler de var ama baktığım opel motorları düşük güçlü
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Delifisek.Tux

    Silindirlerin tam dolmaması yüzünden.

    Motor neticede bir hava pompasıdır. Düşük devirlerde silindirler tam dolmadığı için güç üretimi daha düşük olur.


    Twin turbolarda bu sorun tamamen aşıldı artık 1750 den 5000 e kadar sabit tork üreten uygulamalar var.


    hocam iyi de 1.si biz gaza sabit basıyoruz yani yakıt miktarı sabit 2. si eğer motor hava ile dolacak ise en iyi düşük devirlerde dolar çünkü yeterli doluş zamanına sahiptir ve daha fazla geri çekilip silindir hacmini artırma imkanına sahiptir ancak devir yükselince bu şans azalır
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Bu sorunun cevabını anlayabilmen için motor çalışma tekniğini çok iyi bilmen lazım, istenirse maks torku 1500 devirde veren bir motor bile tasarlanabilir atmosferik olarak fakat o motor devir çevirmeyecegi için hp alınamaz.
    Motorlar tasarlanırken optimum değerler yakalanmaya çalışılır(standart araçlarda)
    Hem istenildiğinde belli güçleri üretebilecek hemde istenildiğinde alt devirlerde kullanılabilecek.


    Şöyle anlatayım motorun
    piston çapi ve strok,
    sohc ve dohc olması
    8 valf veya 16 valf olması
    hatta egzos manifoldunun 4-2-1 veya 4,1 olması bile tork devrini ve maks güç devrini doğrudan etkiler.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    benzinli bir motor maksimum torkunu örneğin 4000 devir civarında verir deniyor şimdi bu tork denilen şey pistonun içindeki hava ve yakıt karışımının yanması ve oluşan basıncın pistonu itmesi sonucu elde edilen kuvvet değil mi sabit viteste örneğin 2.viteste gaza sabit olarak bastığımızda motor düşük devirlerdeyken bu hava ve yakıt doluşu için gerekli zaman daha fazla olduğundan daha rahat ve tam olacağı için, yüksek devirlerde ise doluş zamanı kısaldığından her periyotta piston aralığına daha az yakıt ve hava dolacağından daha düşük bir yanma basıncı yani tork üretilmesi anlamına gelmez mi. yani sonuç olarak devir yükseldiğinde torkun düşmesi gerekmez mi ama grafiklere verilere baktığımızda tork belli bir devre kadar artıyor sonra düşüyor. bu olayı mantıklı bir şekilde açıklayacak bilgili birisi var mı

    Aslında cevap sorunun içinde gizli,
    Hava ve yakıt alma zamanından bahsetmişsin ama hava ve yakıtın ne kadar verildiğinden bahsetmemişsin.
    Üst devirlerde hava ve yakıt dolma zamanı daha az demişsin ama zaman az olmasına rağmen yeterli karışım gönderilebiliyor.
    Sorunun cevabını anlamak için bi aracin hava filtresini çikarip bi 2000 rpmde bide 4000 rpmde elini dayayıp bi bakabilirsin ne kadar hava çektiğine.Yazdığım iki cevabı iyi düşünün.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    benzinli bir motor maksimum torkunu örneğin 4000 devir civarında verir deniyor şimdi bu tork denilen şey pistonun içindeki hava ve yakıt karışımının yanması ve oluşan basıncın pistonu itmesi sonucu elde edilen kuvvet değil mi sabit viteste örneğin 2.viteste gaza sabit olarak bastığımızda motor düşük devirlerdeyken bu hava ve yakıt doluşu için gerekli zaman daha fazla olduğundan daha rahat ve tam olacağı için, yüksek devirlerde ise doluş zamanı kısaldığından her periyotta piston aralığına daha az yakıt ve hava dolacağından daha düşük bir yanma basıncı yani tork üretilmesi anlamına gelmez mi. yani sonuç olarak devir yükseldiğinde torkun düşmesi gerekmez mi ama grafiklere verilere baktığımızda tork belli bir devre kadar artıyor sonra düşüyor. bu olayı mantıklı bir şekilde açıklayacak bilgili birisi var mı

    Motor içerisinde bazı dengeler mevcuttur. Mesela düşük devirdeyken hava emmek için yeterince uzun zaman vardır belki ama, sonuçta atmosferik ve benzinli bir motordan bahsediyoruz.
    1500 devir dakika ile çalışırken bir dakikada 1500 kere hava emişi yapılıyor (4 silindirli 4 zamanlı motor). 4000 devirde çalışırken de aynı silindirin içerisine hava 4000 kere dolduruluyor. Enjeksiyon sisteminin yakıt yetiştirebildiği, yakıtın yanmaya fırsat bulabildiği en yüksek devirde doğal olarak da en yüksek tork geliyor. Piston vakum ile çalıştığı için, 1500 devirde de 4000 devirde de aynı miktarda havayı içine emebiliyor. Bu yüzden devir arttıkça güç de artıyor. Ancak ne zaman ki motorun devri aşırı yükselir, benzinin yanması için yeterli zaman kalmaz (Çok çok çok küçük bir miktarda havanın akışkanlığından dolayı çok yüksek devirde valf açılıp kapanma anlarında emiş kaybı olabilir ama ihmal edilir) işte o zaman motor tork kaybetmeye başlar. Zaten o zaman da benzini çiğ atma sorunu baş gösterir ki bu yeni motorlarda pek olmaz (EGR si var, elektronik kontrollü enjeksiyonu var, oksijen sensörü var, ecusu var bilmem neyi var ama karbüratörlü ve distribütörlü 77 model bi R12 ile devir çevirtin, benzin kokusunu duyarsınız) ki yeni motorlar hususi yakıtı azaltarak torkun kontrollü bir şekilde düşmesine müsaade eder.


    Edit: Esasen yüksek tork düşük devirde gelir kanısı doğrudur ancak, motorun tasarımı da önemlidir. Hamal ve yük çekmek için tasarlanan motorlarda düşük devirlerde yüksek tork gelse de, yine de tork grafiği yükselerek gelir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi goodorevil -- 6 Şubat 2015; 3:39:05 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: Delifisek.Tux

    Silindirlerin tam dolmaması yüzünden.

    Motor neticede bir hava pompasıdır. Düşük devirlerde silindirler tam dolmadığı için güç üretimi daha düşük olur.


    Twin turbolarda bu sorun tamamen aşıldı artık 1750 den 5000 e kadar sabit tork üreten uygulamalar var.


    hocam iyi de 1.si biz gaza sabit basıyoruz yani yakıt miktarı sabit 2. si eğer motor hava ile dolacak ise en iyi düşük devirlerde dolar çünkü yeterli doluş zamanına sahiptir ve daha fazla geri çekilip silindir hacmini artırma imkanına sahiptir ancak devir yükselince bu şans azalır

    Cevap çok komplike çünkü işin içinde birde hp faktörü var. Bunun yanında türbo var mı yok mu? Motorun üretiliş amacı ne hepsi ayrı ayrı sorular.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Delifisek.Tux

    Silindirlerin tam dolmaması yüzünden.

    Motor neticede bir hava pompasıdır. Düşük devirlerde silindirler tam dolmadığı için güç üretimi daha düşük olur.


    Twin turbolarda bu sorun tamamen aşıldı artık 1750 den 5000 e kadar sabit tork üreten uygulamalar var.


    Belki biraz temel basit düşünce gibi duracak ama 2. vitese attık 2000 devirde gaza yarım bastık silindir içine aktarılan hava yakıt miktarı bizim gaza hangi ölçüde bastığımız ile ilgili değil mi yine 2. vites bu sefer 4000 devirde gaza yarım bastık yine aynı yakıt ve hava alınmayacak mı silindire... hatta 4000 devirde olduğundan yeterli süre kısa olacağından belki 2000 devirdeki kadar rahat dolamayacak bunu kastediyorum
  • Bu konu öyle birkaç cümle ile anlatılacak kadar basit değil. 1 milyon tane bileşen var motor karakteristiklerini belirleyen.

    O bakımdan kafanızı yormayın
  • turbo basıncının erkenden vermesinden dolayı ve

    turbo olmayan araçlarda düşük devirlerde max torka ulaşamaz.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: motorcu35

    turbo basıncının erkenden vermesinden dolayı ve

    turbo olmayan araçlarda düşük devirlerde max torka ulaşamaz.



    hocam önce bir normal motoru anlayalım da turbo sonra
  • 20k devir çevirebilen motorlar var yani anlayacağın gerekli havayı emebiliyor motor zaten devir arttıkça emiş de artıyor yani birim zamanda daha fazla hava emip daha fazla benzinle yakıyor, sorun benzinin yanması için gerekli zamanın olmaması. Yukarida bir arkadaş açıklamış güzelce. Turboda durum farklı tabi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi pazer89 -- 6 Şubat 2015; 23:38:09 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: Delifisek.Tux

    Silindirlerin tam dolmaması yüzünden.

    Motor neticede bir hava pompasıdır. Düşük devirlerde silindirler tam dolmadığı için güç üretimi daha düşük olur.


    Twin turbolarda bu sorun tamamen aşıldı artık 1750 den 5000 e kadar sabit tork üreten uygulamalar var.


    Belki biraz temel basit düşünce gibi duracak ama 2. vitese attık 2000 devirde gaza yarım bastık silindir içine aktarılan hava yakıt miktarı bizim gaza hangi ölçüde bastığımız ile ilgili değil mi yine 2. vites bu sefer 4000 devirde gaza yarım bastık yine aynı yakıt ve hava alınmayacak mı silindire... hatta 4000 devirde olduğundan yeterli süre kısa olacağından belki 2000 devirdeki kadar rahat dolamayacak bunu kastediyorum

    Ama şu var, 4000 devirde silindir 2 kat hızlı hareket ediyor, yani birim zamanda 2 kat hızlı hava dolduruyor. 2000 devire göre yarı yarıya süresi varken, 2 kat hızlı hava emiyor.




  • Cpt.Ee kullanıcısına yanıt
    1400 devirde bile verenler mevcut emsal Ecoboost 1.0 gibi
  • HP ve Tork birbiriyle yakın ilişkilidir. Basitçe anlatmak gerekirse, piston kolları uzadıkça tork artar güç azalır, kısaldıkça tork azalır güç artar. Piston kolunun uzaması için silindir çapının azalması gerekir. Gerekli oksijeni atmosferik motorda almak için belirli bir devir gerekir bu bakımdan silindir çapının maksimum verim alınacak şekilde hesaplanması gerekir. Özetle devir arttıkça tork azalır, devir azaldıkça tork artar ama bu seferde oksijen çekmekte sorun yaşanır.

    Atmosferik motorda düşük devirde gerekli oksijen sağlanamadığı için yüksek tork almak için yeterli yakıt yakmaya yetecek oksijen alınamaz. Yeterli oksijen yüksek devirde çekilebilir. Olayın özü oksijen beslemesidir.
  • Kapalı kap basınçlarıyla düşünmek hata olur, açık sistem akışkanlarda basınç farklı çalışır. Silindirde emme valfi kapaıcaya dek akışkanlardaki basınç dinamikleri geçerlidir.

    Bu sebeple bir silindirin içine 1 atm.den daha yüksek basınçtaki hava alınabilir (veya 1 atm. basınçta silindirin hacminden daha büyük bir hava alınabilir). Çünkü sıvıların tersine hava esnektir, pistonun aşağı hızlı hareketiyle hava silindire dolmaya başladığında bir atalet kazanır, bu atalet sayesinde piston alt ölü noktaya gelmesine rağmen hava dolmaya devam eder. Emme valfi bu dolma payı beklendikten sonra ideal bir zamanda kapatılır. Emme valfi kapatıldığında piston geometrik olarak kompresyona başlanmıştır. Böylece kompresyona 1 atmosferden daha yüksek basınçla başlayan silindirde genleşme basıncı da katları halinde yüksek olacaktır.

    Devire göre (motor hızına göre) en çok havaının alınabildiği devir pompalama kabiliyetini en yüksek olduğu devirdir. Motorun bu "tasarım devri" (design rpm) değiştirilebilir. Buradaki verimlilik performans/tüketim değil, performans/motor hızı verimliliğidir.




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.