Şimdi Ara

CNG niye yayginlastirilmiyor ??? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
160
Cevap
2
Favori
19.469
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • bence bilerek yaygınlaşmıyor keşke yaygınlaşsa 2.5 liraya lpg almaktan kurtulur 1 l,raya cng alırız. kayderide otobüsler cng kullanıyor arkadaşlar toplu taşıma aracı bile cng kullandığına göre arabalarda cng kullanılması gayet normaldir.
  • Ankara Gülveren(Aktaş)de bir petrol ofisi istasyonu var ve bilenler olacaktır her tür yakıtta baya indirim yapıyor.İstasyonda CNG de var ve sorduğumda alan alıyor abi demişti.Ya kim alıyor,ben hiç rastlamadım dedim.Bir şeyler geveledi pompacı arkadaş.Geçmiş zaman baya kafa yormuştum bu konuya ama konu açmak aklıma gelmedi nedense.Bence de değerlendirilmesi gereken bir durum.Özellikle büyük şehirlerde yaşayanlar bir şekilde ulaşabilir,yaygınlaşınca zaten şirketler doluma başlar ama TÜVTÜRK olayı am olarak nedir öğrenmek lazım.
  • vergi yok. vergi koysa doğalgaza vergi binecek o zaman da evde kullandığımız doğalgaza da zam gelmiş olabilecek. he belki cng adı altında vergi koyarlar oradan yırtarız belki ama bizim insanımız çözümü bulur. evden dolum yapar gene vergiden muaf olur.


    bence gelişmesini istemeyen gizli kişiler, gizli kurum ve kuruluşlar var. burası türkiye sonuçta. otomobil fabrikası-uçak fabirkası-demir yolu fabrikası kapatalıması.

    şu an eskişehir şeker fabrikasının yıllık net geliri 15 milyon veya milyar dolar. (tam hatırlamayadım) kurulduğundan beri hiç ama hiç zarar etmemiş bir fabrika. şimdi satılmak isteniyor. çok ilginç ve garip. zarar etse tamam devletin sırtına yük dersin ama kâr eden bir fabrikayı özelleştirmek.
  • Zamanında okul projesi için az araştırmadım cng ve lng sistemini. Lpg kadar küçük tanklar kesinlikle yetersiz kalıyor, çok büyük tanklar taşımanız gerekmekte. Ayrıca fazla sıkıştırmaya maruz kalmaları lazım. Lng sisteminde ise tankları küçültmeniz mümkün ama yanlış hatırlamıyorsam -173 derecede tutmanız lazım. Sıcaklık yükseldiğinde genleşme yüzünden arabada atom bombası taşıyor olma durumunuz var.
  • Biz aracımızda kullanıyoruz yaklaşık 35 litre alıyor deposu sehir icinde 120-130 km gidiyor ama performansli bir sistem olduğunu söyleyemem aracımız 6.8 litre v10 olmasına rağmen rampalarda tıkanıyor ama isin ekonomik kısmı herseye deger
  • CNG olayının yaygınlaştırılmamasının en büyük nedeni ilk önce LPG karteli olduğunu düşünüyorum. Ama asıl olay teknik nedenlerden kaynaklanıyor teknik derken LPG işinde dizel ile çalışan sistemler çok çok nadir ,halbuki sıkışabilme olayından dolayı en güzel kullanılacağı alan kamyon , tır ve şehirlerarası otobüs taşımacılığıdır. Bu işin bir kere önü açılırsa dizel sektör büyük darbe yer ,
    silsileli olarak kamyonlar , traktörler diye yüksek tüketimi olan araçlar için CNG yolu açılır , buradan sonrasının senaryosunu sizler yazabilirsiniz. Rafinerilerde dizel satışı düşecek kaçak oranları azalacak vs , birçok rant kesiminin ekmeğinin önü kesilecektir.

    Devlet olarak taşımacılıkta böyle bir kapının açılması birçok faydası olacaktır. Taşıma maliyetleri düşer , kaçak mazot girişi azalır, rafinerilerin kapasiteleri zorlanmaz , peşin almak zorunda olduğumuz gazın parası heba olmaz .Bunlar artı yanları ,

    eksileri de tahmin etmek zor değil, uygunsuz montaj nedeni ile kaza yapan araçların patlayarak yanmaları , gazetelerde yanan kamyon , otobüslerin yaratacağı kamuoyu baskısı vs, insan taşımacılığında sanırım kanunen yasaklanabilir ama şehir içinde bal gibi taşınıyor orası ayrı bir tartışma mevzusu .

    Teknik yönden bilinmesinde fayda var LNG ile CNG kimyasal olarak tamamen ayrı gazlar ve kimyasal formüller .

    CNG metan gazıdır
    LPG Propan ve bütan karışımıdır.

    metan gazı sıkıştırılmaya oldukça meyillidir .Bu nedenle oksijen tüpleri gibi kalın çeperli tanklarda depolanabilir ortalama kullanım basıncına düşürülerek tüketilir. Saklama basıncı 200 bar civarında olduğu için yüksek basınçlı kompresörlerden transferi gereklidir. Kısa sürede dolum isteniyor ise 3-5 dakikada böyle yüksek güçlü kompresör olan istasyonlardan yükleme yapılabilir. Ev tipi olan kombi gibi olan kompresörün çıkış basıncı düşüktür bu yüzden dolum uzun süre alır akşam eve gelince bağlanır saatler sonra dolar ve şarj makinası gibi aşırı beslemeyi önleyen sistemler ile donatılmıştır.

    Özetle CNG geçiş kaçınılmaz bir sondur. Petrol fiyatlarının gidişi sonucunda 200 usd mertebelerine ulaşılırsa artık alternatif yakıtların devreye alınması gereklidir. Ülkemizin yaygın boru hatları bu iş için bulunmaz bir kaftandır. Çünkü boru hatlarının ana taşıma basıncı yüksektir ve ana şehir girişlerinde istasyon yapmak işletme maliyetlerini oldukça düşürecektir. Çünkü mesela 70 bar gelen bir gazı 1 bardan 200bara basmak var , 70 bardan 200 bara basmak var aynı maliyet değildir. Ayrıca gazın ana hattının basıncı şehir girişlerinde ve ara terminallerde mecburen düşürülmek durumundadır. Evlere girişte ayrıca bir daha düşüyor yani evden dolum demek düşürülmüş bir basıncı tekrar üstüne para vererek yükseltmekken başka birşey değildir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    CNG olayının yaygınlaştırılmamasının en büyük nedeni ilk önce LPG karteli olduğunu düşünüyorum. Ama asıl olay teknik nedenlerden kaynaklanıyor teknik derken LPG işinde dizel ile çalışan sistemler çok çok nadir ,halbuki sıkışabilme olayından dolayı en güzel kullanılacağı alan kamyon , tır ve şehirlerarası otobüs taşımacılığıdır. Bu işin bir kere önü açılırsa dizel sektör büyük darbe yer ,
    silsileli olarak kamyonlar , traktörler diye yüksek tüketimi olan araçlar için CNG yolu açılır , buradan sonrasının senaryosunu sizler yazabilirsiniz. Rafinerilerde dizel satışı düşecek kaçak oranları azalacak vs , birçok rant kesiminin ekmeğinin önü kesilecektir.

    Devlet olarak taşımacılıkta böyle bir kapının açılması birçok faydası olacaktır. Taşıma maliyetleri düşer , kaçak mazot girişi azalır, rafinerilerin kapasiteleri zorlanmaz , peşin almak zorunda olduğumuz gazın parası heba olmaz .Bunlar artı yanları ,

    eksileri de tahmin etmek zor değil, uygunsuz montaj nedeni ile kaza yapan araçların patlayarak yanmaları , gazetelerde yanan kamyon , otobüslerin yaratacağı kamuoyu baskısı vs, insan taşımacılığında sanırım kanunen yasaklanabilir ama şehir içinde bal gibi taşınıyor orası ayrı bir tartışma mevzusu .

    Teknik yönden bilinmesinde fayda var LNG ile CNG kimyasal olarak tamamen ayrı gazlar ve kimyasal formüller .

    CNG metan gazıdır
    LPG Propan ve bütan karışımıdır.

    metan gazı sıkıştırılmaya oldukça meyillidir .Bu nedenle oksijen tüpleri gibi kalın çeperli tanklarda depolanabilir ortalama kullanım basıncına düşürülerek tüketilir. Saklama basıncı 200 bar civarında olduğu için yüksek basınçlı kompresörlerden transferi gereklidir. Kısa sürede dolum isteniyor ise 3-5 dakikada böyle yüksek güçlü kompresör olan istasyonlardan yükleme yapılabilir. Ev tipi olan kombi gibi olan kompresörün çıkış basıncı düşüktür bu yüzden dolum uzun süre alır akşam eve gelince bağlanır saatler sonra dolar ve şarj makinası gibi aşırı beslemeyi önleyen sistemler ile donatılmıştır.

    Özetle CNG geçiş kaçınılmaz bir sondur. Petrol fiyatlarının gidişi sonucunda 200 usd mertebelerine ulaşılırsa artık alternatif yakıtların devreye alınması gereklidir. Ülkemizin yaygın boru hatları bu iş için bulunmaz bir kaftandır. Çünkü boru hatlarının ana taşıma basıncı yüksektir ve ana şehir girişlerinde istasyon yapmak işletme maliyetlerini oldukça düşürecektir. Çünkü mesela 70 bar gelen bir gazı 1 bardan 200bara basmak var , 70 bardan 200 bara basmak var aynı maliyet değildir. Ayrıca gazın ana hattının basıncı şehir girişlerinde ve ara terminallerde mecburen düşürülmek durumundadır. Evlere girişte ayrıca bir daha düşüyor yani evden dolum demek düşürülmüş bir basıncı tekrar üstüne para vererek yükseltmekken başka birşey değildir.


    Basınç olayı hakkında yanlış düşünüyorsunuz, su değilki bu 10m den çıkarmak farklı 50m den çıkarmak farklı gibi bir durum olsun. isterse 200 bar dan 220 bara çıkarma işi olsun yine 220 bar nasıçlı makine gerekecek ister 1 bar dan 220 bara....




  • quote:

    Basınç olayı hakkında yanlış düşünüyorsunuz, su değilki bu 10m den çıkarmak farklı 50m den çıkarmak farklı gibi bir durum olsun. isterse 200 bar dan 220 bara çıkarma işi olsun yine 220 bar nasıçlı makine gerekecek ister 1 bar dan 220 bara....


    makinadan bahsetmiyoruz ki,
    ne kadar miktar gazı ,işletme maliyetini etkileyen şey onu ne kadar basınçlandırdığınızdır.

    1 bardan 200 bar 10 m3 gazı basmak mı daha ucuzdur , 60bar dan 200 bar baınca aynı miktar gazı basmak mı daha EKONOMİKTİR.Sonuçta gazı basmanın da bir maliyeti var ve satış yapan bunu gaza yükleyecektir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 1 Mart 2012; 10:46:02 >
  • işte bu işi yapacak olan unsur; sizin tabirinizle "basınçlandırma" işlemini yapan unsurlar kompressör olarak adlandırdığımız makinelerdir. Ve kompressörlerin alıcı kısmındaki basınç makinenin çalışma maliyetini etkilemez her koşulda makine 220 bar basınç çıkış düzeni ile çalışacaktır. Alış kısmındaki basınç 1 de olsa 200 de olsa aynı güçle çalışacaktır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ugurozer -- 1 Mart 2012; 10:52:54 >
  • yau dert ettiginiz seye bakin, yeter ki is, basinclandirma noktasinda tikansin, komsu komsunun kulune muhtactir, bir kisi alir herkes faydalanir


    o degilde, verim konusunda bir sikinti var herhalde, 140ps lik 1.8 honda motoru, 110 ps e dusmus, yaklasik, % 20 guc kaybi var


    Dogalgazin oktani daha yuksek degil miydi ???


    Dogalgazli civici konunun en basina aliyorum, bilgilerinize ...


    Tank ciddi buyuk, resimlerden gordugum kadariylada malzemesi cok farkli birsey sanki ..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi McManamann -- 1 Mart 2012; 11:29:28 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ugurozer

    işte bu işi yapacak olan unsur; sizin tabirinizle "basınçlandırma" işlemini yapan unsurlar kompressör olarak adlandırdığımız makinelerdir. Ve kompressörlerin alıcı kısmındaki basınç makinenin çalışma maliyetini etkilemez her koşulda makine 220 bar basınç çıkış düzeni ile çalışacaktır. Alış kısmındaki basınç 1 de olsa 200 de olsa aynı güçle çalışacaktır.

    Ben özellikle birim işletme maliyetinini basınçlandırılmış bir sistemde daah az olacağından bahsediyorum ,siz güç kısmına takılıyorsunuz. Bir sistemdeki güç paraya çevirilebilmesi için zaman ile birlikte anılır

    yani KW veya HP tek başına birşey ifade etmez kaç saat veya saniye çalışacağını yapmak istediğiniz İŞ in büyüklüğü belirler.
    Özetle kwh dir ,bizim işletme maliyetimizi belirleyen.

    bir pompa olur 2kW ama bir saat çalışır
    bir pompa olur 20 kw olur aynı işi 6 dakikada yapar. Bizim burada parasal (kayıplar sıfır kabul edilirse ki imkansızdır) olarak hesap yapacak isek pompanın kaç kwh tükettiğini bulmamız esastır.

    Özetle vurgulamaya çalıştıım şey sizin ana basınç terminalinizi sabit olarak 60 barda tutuan bir sistem var ise bunu sıfırdan yapmak daha maliyetlidir. çünkü birisi basınçlandırılmış ve sıcaklık dengesi sağlanmıştır. SOnuçta basınçlandırma işini botaş kompresör istasyonlarını kullanarak ve para harcıyarak yapmaktadır. Bunun basıncını düşürmeden üzerine eklemek (eeğr planlı bir proje olursa yapılabilir) işletme için gaz alım ve satım arasındaki işletme maliyetini düşürecektir.

    Konu derin ama bilgi istiyorsanız ekten ne anlatmak istediğimi anlayabilirsiniz.

    http://web.itu.edu.tr/~ismail/KOMPR.pdf



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 1 Mart 2012; 12:29:57 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: SeKSandDoRT

    CNG nin sisteminden, depolanmasindan, araca doldurulmasindan kisaca isletmesindeki herhangi bir noktasinda sakincasi olan arkadaslar, vw - volvo orjinal fabrikasyon cikisli CNG bi fuel yakitli arac uretmektedir, musterih olalim
    vw bir adim daha one tasimis olayi, TSI motorda kullaniyor hemde, tam adi Passat TSI Ecofuel
     CNG niye yayginlastirilmiyor ???


    Bırak VW'i, Tofaş bile CNG'li araç (Fiorino) üretip ihraç ediyor..




  • yani, CNG li aracin, uretiminde, tuketiminde, alim-satiminda, fiyatinda hicbir problem yok, problem, niye biz kullanamiyoruz ...
  • Montaj maliyeti ne kadardır ve ekstra bakım vs gerektiriyor mu acaba?
  • ankara'daki bütün belediye otobüsleri cng ile çalışır
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ugurozer

    1. Sebep: cngnin araçta kullanılabilmesi için 220 bar gibi muazzam ötesi bir basınçla sıkıştırılması gerekiyor bunu her kompressör yapamaz öyle evde kurulcak basit sistemler ise hiç yapamaz, bu kompressörler çok ama çok pahalı ve maliyetlidir.

    2. Sebep: Yüksek basınca dayanıklı depolar gereklidir bunlarda yaklaşık 2cm kadar kalın olmalıdır buda çok büyük bir ağırlık ekler araca (depo full dolu iken cng havadan hafif olduğu için bu ağırlık bir miktar düşmüş olur bunuda yeri gelmişken belirtmeliyim.

    3. Sebep: Bu kadar sıkıştırmaya rağmen araç en fazla 200 km yol alacaktır bu depolama ile buda hiç kullanışlı değil hele hele piyasada istasyon kıtlığı varken hiç değil.

    4. Sebep bütün bunlara rağmen cng sistemlerinde büyük bir performans kaybı mevcut (şuan itibari ile ileriye doğru ne olur bilinmez)

    Bunlarin hepsi aşılmış sebepler. Fabrika cikis cng olan araclari inceleyin isterseniz. Gercek sebep teknik bir problem degil tamamen duygusal. Bir tarafta Cari acigin buyuk bir kismini olusturan petrol tuketimi var, diger tarafta dogru durust vergi toplayabildigin tek kalem olma gercegi var. Her ulkede bazi seyleri degistirmek, ozellikle enerji sektorune comak sokmak zordur, turkiyede ise cok daha zor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: SeKSandDoRT

    yani, CNG li aracin, uretiminde, tuketiminde, alim-satiminda, fiyatinda hicbir problem yok, problem, niye biz kullanamiyoruz ...

    nedeni için anlaşılmaz bir yavaşlık söz konusu , LPG yaygınlaşınca bu konu atıl kaldı. Halbuki Dizel araçlarda belirli bir masraf ile CNG li çalıştırma mümkün . Yeni nesil araçlarda problem çıkarır mı bilemiyorum ama euro 1-2-3 kadar problem yoktu , en büyük kusuru ağır tanklar ve menzilinin kısa olmasıdır. Yani bu uğraşa girecek kişinin bagaj ve depolama derdinini olmaması lazım yoksa bu kadar az menzil 200 km bulmuyor galiba , ve buna mukabil bagaj büyüklüğü sıkıntı yaratıyor.

    Halbuki 1990 lar ile 2000lerde araç tipleri farklılaştı , pickuplar yaygınlaştı.Bunların baraj derdi olmadığı için ideal olabilir. Çünkü mazot tüketimleri de fazla olan araçlarda asıl kar olacaktır. 4-5 litre tüketen araç masraf yapıp aracın orjinalliğini bozmaz. Ama 10 litre yakan bir 4x4 için etkili bir çözüm olabilir.




  • Niye yaygınlaşsınki, bizim daha ucuz yakıt tüketimimiz olması imkansız, sorun alternatif olmamasında değil, yönetim zihniyetinde.
    Ülkemizin 3 tarafı denizle değil de, petrolle çevrili olsaydı gene değişmeyecekti, çünkü devlete büyük gelir kapısı. O yüzden mesela eski romantikliğimi bıraktım, Türkiye kendi petrolünü çıkaracak, kendi madenini bulacak gibi şeylere sevinmiyorum, hiç mi hiç ilgilendirmiyor beni, yok Bor maden rezervimiz şu kadarmış, değeri trilyon dolarmış, banane, benim gelir seviyemi artırmayacak, ülkedeki gelir dengesi problemine katkısı olmayacaksa koca bir hikaye.
    Nasıl ÖTV sadece geçici iken, ülkenin vatandaşa en büyük kazığı olmuşsa, bu sistem yaygınlaştığı anda hepimizi Öpmek isteyen bir devlet olacaktır, boş hayaller peşinde koşmaya gerek yok o yüzden.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Medelhavet

    Niye yaygınlaşsınki, bizim daha ucuz yakıt tüketimimiz olması imkansız, sorun alternatif olmamasında değil, yönetim zihniyetinde.
    Ülkemizin 3 tarafı denizle değil de, petrolle çevrili olsaydı gene değişmeyecekti, çünkü devlete büyük gelir kapısı. O yüzden mesela eski romantikliğimi bıraktım, Türkiye kendi petrolünü çıkaracak, kendi madenini bulacak gibi şeylere sevinmiyorum, hiç mi hiç ilgilendirmiyor beni, yok Bor maden rezervimiz şu kadarmış, değeri trilyon dolarmış, banane, benim gelir seviyemi artırmayacak, ülkedeki gelir dengesi problemine katkısı olmayacaksa koca bir hikaye.
    Nasıl ÖTV sadece geçici iken, ülkenin vatandaşa en büyük kazığı olmuşsa, bu sistem yaygınlaştığı anda hepimizi Öpmek isteyen bir devlet olacaktır, boş hayaller peşinde koşmaya gerek yok o yüzden.

    Katılıyorum. Ben şimdi hobi olarak bir bütçe yaratabilirsem eski bir tarz araba alıp, onu elektrikliye çevireceğim. Becerebilirsem ruhsat çıkarttırırım. Beceremezsem öyle binecek, 2 yılda bir muayene için motoru ve benzin aksamını geri takıp muayene yaptıracağım falan... Polis'in anlayacağını hiç mi hiç sanmamakla beraber, elektrikli araba yaygınlaşıncaya kadar vergisiz ve dizel arabanın 1/8'i maliyeti ile rahat rahat bineceğim...

    Tabi bu çevirimin maliyeti uçuk. Hakkını verip Li-FEPO4 akü kullanılırsa, sadece akü 6-7000$. Controller, motor, vakum pompası, BMS, Şarj aleti, ısıtıcı rezistans, kablolama derken maliyet 11-12.000$'ları bulacak. Ancak eğlenceli bir iş...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Dj_Hutnu!

    quote:

    Orijinalden alıntı: Medelhavet

    Niye yaygınlaşsınki, bizim daha ucuz yakıt tüketimimiz olması imkansız, sorun alternatif olmamasında değil, yönetim zihniyetinde.
    Ülkemizin 3 tarafı denizle değil de, petrolle çevrili olsaydı gene değişmeyecekti, çünkü devlete büyük gelir kapısı. O yüzden mesela eski romantikliğimi bıraktım, Türkiye kendi petrolünü çıkaracak, kendi madenini bulacak gibi şeylere sevinmiyorum, hiç mi hiç ilgilendirmiyor beni, yok Bor maden rezervimiz şu kadarmış, değeri trilyon dolarmış, banane, benim gelir seviyemi artırmayacak, ülkedeki gelir dengesi problemine katkısı olmayacaksa koca bir hikaye.
    Nasıl ÖTV sadece geçici iken, ülkenin vatandaşa en büyük kazığı olmuşsa, bu sistem yaygınlaştığı anda hepimizi Öpmek isteyen bir devlet olacaktır, boş hayaller peşinde koşmaya gerek yok o yüzden.

    Katılıyorum. Ben şimdi hobi olarak bir bütçe yaratabilirsem eski bir tarz araba alıp, onu elektrikliye çevireceğim. Becerebilirsem ruhsat çıkarttırırım. Beceremezsem öyle binecek, 2 yılda bir muayene için motoru ve benzin aksamını geri takıp muayene yaptıracağım falan... Polis'in anlayacağını hiç mi hiç sanmamakla beraber, elektrikli araba yaygınlaşıncaya kadar vergisiz ve dizel arabanın 1/8'i maliyeti ile rahat rahat bineceğim...

    Tabi bu çevirimin maliyeti uçuk. Hakkını verip Li-FEPO4 akü kullanılırsa, sadece akü 6-7000$. Controller, motor, vakum pompası, BMS, Şarj aleti, ısıtıcı rezistans, kablolama derken maliyet 11-12.000$'ları bulacak. Ancak eğlenceli bir iş...

    Ama genedaha ekonomik olmuyorki
    Güzel bir hobi çalışması olur bence, ruhsat konusunda sıkıntı kesinlikle olacaktır, işletirim diye düşünme bence kesinlikle.
    Aslında projeyi de biraz daha geliştirebilirsin, güneş enerjisi, rüzgar türbini, yelken, bir de tüm hepsini tükettiğinde kullanabileceğin pedal takarsan süper olur

     CNG niye yayginlastirilmiyor ???



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Medelhavet -- 1 Mart 2012; 18:45:22 >




  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.