Şimdi Ara

Bu devrenin çalışma mantığı nedir ?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
9
Cevap
0
Favori
350
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
Öne Çıkar
0 oy
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Kendime sabit akım yükü yapacağım. Evdeki adaptörleri pilleri vs test edebilmek için , ve çok basit bir devre buldum.
    %100 çalışıyor çünkü yüzlerce kişi uygulamış.

    Devre ;

    Bu devrenin çalışma mantığı nedir ?

    Tam anlayamadım enerji mosfet üzerinde mi harcanıyor yoksa 1ohm direnç üzerinde mi ? Bu devrenin çalışma mantığı nedir ?

    Teşekkürler

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >



    _____________________________
    İnsanlara Fazla Değer Vermeyin...




  • Fet ve her türlü anahtarlama elemanı kontrol içindir, burda yük dirençtir. Eşdeğer lamba veya soba reziztansı da kullanabilirsiniz.Veya bu yükün düşük kaldığı yerde, elbet fetin de sınırlarını zorlamıyorsa ;).
    _____________________________
  • Devrenin çalışma prensibi kısaca şu şekilde:

    Devrede opamp "comparator / karşılaştırıcı" modunda kullanılmış.

    Bunu anlamı; opamp (+) ve (-) girişleri arasındaki voltajları karşılaştırır, (+) büyükse opampın çıkışı 5V (besleme 5V olduğu için), (-) girişdeki büyükse çıkış 0V olur (Opampda simetrik besleme kullanılsaydı, -6V..0..+6V gibi çıkış -6V olurdu).

    Bu çalışma/kullanım şeklinde opamp çıkışı (mosfetin gateine bağlı pin) ya 0V yada 5V olur. Mosfette buna göre iletime geçer ve kesime gider.

    Örnek bir değer üzerinden çalışma döngüsünü ifade etmeye çalışayım.

    Trimpot ile opampın 3(+) nolu bacağınıdaki gerilimi 2V a ayarladığımızı kabul edelim.

    Mosfet kesimde olduğu için R1 direnci üzerinden bir akım geçmiyor, dolayısıyla opampın 2(-) nolu bacağında 0V var.

    Bu durumdan sonraki adımlar;
    (a)- (+) girişdeki voltaj daha büyük olduğu için opamp çıkışı 5V a yükselir,

    (b)- Mosfet iletime geçer ve R1 (1 Ohm) üzerinden akım akmaya başlar,

    (c)- Akım değeri 2A çok az geçtiğinde opampın 2(-) girişindeki voltaj 3(+) girişindeki ayarladığımız 2V dan daha büyük olur,

    (d)- Opamp çıkışı 0V olur,

    (f)- Mosfet kesime gider,

    (g)- Artık direnç üzerinden akım geçmediği için (-) pindeki voltaj 0 olur, opamp tekrar çıkışını 5V yapar,




    (a)- (+) girişdeki voltaj daha büyük olduğu için opamp çıkışı 5V a yükselir,

    (b)- Mosfet iletime geçer ve R1 (1 Ohm) üzerinden akım akmaya başlar,

    (c)- Akım değeri 2A çok az geçtiğinde opampın 2(-) girişindeki voltaj 3(+) girişindeki ayarladığımız 2V dan daha büyük olur,

    (d)- Opamp çıkışı 0V olur,
    ............
    ..........


    döngü bu şekilde devam eder.


    Aslında direnç üzerinden geçen voltaj on/off (kare dalga benzeri) şeklinde kontrol edilir. Bu anahtarlama frekansı temel olarak şu etmenlere bağlıdır.

    - Mosfet iletime geçme ve kesime gitme zamanları
    - Opamp slew rate (SR) oranı (Girişdeki işaret değiştiğinde, bunun çıkışa yansımasını ifade eden bir terim.)

    Slew Rate ile ilgili kısa açıklama ve görsel aşağıda. Bundan sonrası artık opamplar ve kuvvetlendiriciler dersi müfredatına girer.


    Bu devrenin çalışma mantığı nedir ?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi rafet32 -- 26 Eylül 2020; 10:32:3 >
    _____________________________




  • İlave: Enerji Mosfet ve R1 üzerinde direçleri oranında harcanır.

    Mosfet iç direnci: 0.028 ohm (Gate tetikleme voltajı 5V da)
    R1: 1 ohm

    Kabaca enerjinin %3 ü mosfet, %97 si direnç üzerinde ısıya dönüşür.
    _____________________________
  • İkinizede çok teşekkür ederim.

    Yani kısaca şöyle diyebiliriz miyiz ? Pot ile giriş gerilimi ayarlanıyor ? Yani pot burda bir nevi gerilim bölücü olarak kullanıldı herhalde. Mantıken güç kaynağı bile diyebiliriz pot için . Bu ayarlanan gerilime göre mosfet üzerinden geçecek akım miktarı ayarlanmış oluyor. Lm358'de bu akım miktarı mosfet üzerinden geçene kadar mosfet bacağını sürmeye devam ediyor. Ne zaman ki ayarlanan akım geçerse , mosfeti sürmeyi kesiyor. Sür-bırak yapıyor yani sürekli.

    Aklıma şey geldi , 555 ile pwm motor kontrol devreleri var. Onlarda da bildiğim kadarı ile motoru sürme gerilimi aynı ama sinyal pwm şeklinde geldiği için motorun açık kalma süresi değişiyor sadece. Gerilim aynı doğru mu ?

    Doğru anlamış mıyım

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
    İnsanlara Fazla Değer Vermeyin...




  • "Sür-bırak" ifadeniz olayı özetliyor aslında.

    555 ve pwm ile motor sürmede, motora elektriği bir miktar verip bir miktar enerjisiz kendi ataleti ile dönmesini sağlayarak, hız kontrolü yapmış oluyoruz. Bu devredeki gibi bir geri besleme olmadığı için, motor elektrik geldiği sürece max devire çıkmak için çabalar, fakat enerji tekrar kestiğimiz için bir noktada dönme hızı dengelenmiş/sabitlenmiş olur.

    Olayı başka bir şekilde anlatmaya çalışalım:

    Düz yolda aracınızın gaz pedalı bir noktada sıkıştı ve vitesde takılı kaldı, sadece debriyajı kontol edebiliyorsunuz varsayımını kabul edelim. Bu durumda debriyajdan ayağınızı çektiğinizde araba takılı kaldığı vites ve gaz pedalı açısına göre ulaşabileceği hıza çıkmak isteyecektir. Siz bu hıza ulaşmadan tekrar debriyaja basarsanız araç boşta hız kaybederek yavaşlamaya başlayacaktır. Tekrar ayağınızı çektiğinizde hızlanacaktır. Debriyaja basma bırakma zamanları arasındaki süreyi ayarlayarak ortalama bir hızda gidebilirsiniz. Bu oranı koruyarak pedala basmayı ne kadar hızlı tekrarlarsanız hızlanma ve yavaşlama arasındaki hissedilen farkda azalacaktır.

    Bu arada baskı balata ve dişili kutusu bu durumdan pek hoşlanmayacaktır.

    Değişik bir benzetme oldu ama anlamak için manuel vitesli araba sürmeyi bilmek gerekiyor.

    555 de pwm duty/cycle (darbe/genişlik) oranına ve frekansına biz karar verebiliriz. Ama yukarıdaki devre; malzemelerin (opamp, mosfet, trimpot ile set edilen voltaj değeri...) doğrudan yapılarına göre kendiliğinden oluşan doğal bir osilasyon frekansı ile "sür-bırak" işlemi gerçekleşir.
    _____________________________




  • Sorduğunuz soruların kısa cevaplarını vermeyi unuttum.

    quote:

    Yani kısaca şöyle diyebiliriz miyiz ? Pot ile giriş gerilimi ayarlanıyor ? Yani pot burda bir nevi gerilim bölücü olarak kullanıldı herhalde. Mantıken güç kaynağı bile diyebiliriz pot için . Bu ayarlanan gerilime göre mosfet üzerinden geçecek akım miktarı ayarlanmış oluyor. Lm358'de bu akım miktarı mosfet üzerinden geçene kadar mosfet bacağını sürmeye devam ediyor. Ne zaman ki ayarlanan akım geçerse , mosfeti sürmeyi kesiyor. Sür-bırak yapıyor yani sürekli.


    Pot gerilim bölücü olarak çalışıyor. Bu özelliğini aslında dolaylı olarak istediğimiz akım miktarını kontrol etmek için kullanıyoruz. Radyonun ses kontrol potunu çevirdiğimizde aslında bir çeşit gerilim bölme yapıyoruz, fakat gerçek dünyada bunun etkisini duyduğumuz sesin artıp/azalması şeklinde görüyoruz.



    quote:

    Aklıma şey geldi , 555 ile pwm motor kontrol devreleri var. Onlarda da bildiğim kadarı ile motoru sürme gerilimi aynı ama sinyal pwm şeklinde geldiği için motorun açık kalma süresi değişiyor sadece. Gerilim aynı doğru mu ?


    Evet Gerilim aynı.
    _____________________________




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • rafet32 kullanıcısına yanıt
    Vay be ,,, gerçekten debriyaj olayı muhteşem bir örnek oldu. Araba 8 bin devirde de takılı kalsa.... Debriyaj ile istediğimiz hızı ayarlayabiriz. Bir kare dalga misali

    Ama o gün sonrası arabayı baskı balata değişimi için sanayiye bırakmak en mantıklı hareket olacaktır

    Valla çok teşekkür ederim hocam , çok güzel özetlediniz. Elinize emeğinize sağlık.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
    _____________________________
    İnsanlara Fazla Değer Vermeyin...




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.