Şimdi Ara

Bir çeşit anahtarlama devresi (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
38
Cevap
0
Favori
1.632
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • bobinin primer sarımı azaltılırsa sekonder gerilimi artar. Sekonder sarımı arttırılırsa yine sekonder gerilimi artar.
    eski araç bobini üzerinde denenebilir.

    Sizin istediğiniz devre gayet basit ama gerilimi yükselten LM kısmı acaba efektif olur mu? AYnı elektriği gerilim yükselterek verdiğini sanarken enerjisi yetmediğinde yükseltemeyebilir. Uzmanları aydınlatabilir.

    Ama siz giriş gerilimini toptan yükseltebiliyorsunuz. Mesela akünüz 12V üzerine çıksa sorun kalmaz. Bobin kısmına oturaklı bi devre ya da operasyonla gerilim yükseltmenizi tavsiye ederim.

    Aracın bu kısımlarını resmedip detaylandırırsanız konuya keyif katarsınız.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ghostmanzero

    şimdi çizim aşağıda .aşağıda ama bu çizim sizin bu konuyu açarken belirttiğiniz ve anlattığınız neyse ona yönelik bir çizim.araç içi kullanmı şuyu buyu hakkında birşey diyemem .ama teknik olarak sıkıntı olmayacaktır. istediğiniz şey, normalde 12V gerilime sahip ve belli bir anahtarlama yapan(periyodu eşit veya değil farketmez.12 v ne kadar ve kaç defa anahtarlanıyorsa yükseltilmiş olacak o gerilim de aynı şekilde anahtarlanıcak) bir pin ile(eksi-artı artık hangi uç ise .çünkü bizim bu devre gelenin anahtarlaması neyse aynen aktarıyor çıkışa .ama gerilim değeri yüksek) çıkışa daha yüksek bir gerilim verecek bir devre olacak. buraya kadar doğru ise devam edelim.
    şimdi arabada sabit 12v veren ucu alıp devrenin (1) işareti ile başlayan girişine vericeksiniz .biz bu gerilimi anahtarlamak istiyoruz ama önce istediğimiz o gerilimi elde edelim. linkini verdiğim devre, girişine max 10a çekerek çıkşa max 6 A aktarabiliyor.siz 3-4 A gibi birşey istiyorsunuz galiba . 6A iş görür herhalde.şimdi devrenin çıkışından 16 v ve max 6A aldık mı ? aldık. şimdi bunu anahtarlaycak kısma aktarıyoruz.
    anahtarlama yapacak kısımda sadece bir pin var elimizde. bu pine gerilim bazen gelecek bazen gelmeyecek. anahtarlama var yani. şimdi ben bu pinin bu özelliğini kullanmak istediğim için, neredeyse hiç akım harcamadan sadece gerilim değişimi ile işleyecek bir elemana (mosfete) başvuruyorum. mosfetimiz n kanal . onun için yükü üst kısma koyuyoruz ki min vgs gerilimini yükseltmesin.(hoş bu duruma sadece logic seviyede dikkat ediliyordu galiba.tam emin değilim.emin olmadığım için işimi garantiye aldım.üste koydum.) gate ucuna da anahtarlama pinini girdim.
    son olarak çizimde (2) ile belirttiğim çıkış uçlarına istediğiniz yükü bağlayabilirsiniz .ister röle , ister bobin, ister motor.

    devre; anahtarlama pini +12 v iken çıkıtaki yüke +16 v gerilim verir.
    anahtarlama pini 0 v iken çıkıtaki yüke 0 v gerilim verir.

    edit : şuan baya yorgunum. aklıma ilk gelen olası sıkıntı iki devrenin topraklarının ortaklanmamış olması ama sonuçta girişe gelen 12 v da , tetikleme yapacak 12 da aynı akuye baglı. bu durumda sıkıntı olmaz herhalde.
    arkadaşlar da şimdi bi baksınlar. varsa hatam veya kaçırdığım bir kısım ,onlar da yardımcı olurlar.sonrasında alıp denersınız devreyi.
    http://www.kartalotomasyon.com.tr/Dc-Dc-Converter-150W,PR-139862.html?gclid=CjwKEAjw9_jJBRCXycSarr3csWcSJABthk07HyW0TUTx0jYEnwaROe85jr5B410dGr2TL6OrZAeH4xoCgoXw_wcB
    Bir çeşit anahtarlama devresi



    Yardımlarınız için çok teşekkür ederim bence bir problem çıkmayacak çünkü her şey puzzle gibi yerli yerine oturdu.Ve sizinde söylediğiniz gibi tüm sistem aynı akü üzerinden besleneceği için topraklanmada da sorun olmaz sanıyorum.Devrenin hazırının olması gerçekten çok güzel en kısa zamanda temin edip en azından devreyi masa üzerinde kurarak sistemi dışarıda önce denemek istiyorum elimde extra olarak bir adet bobin ve buji var deneme yapabilirm.

    Deneme yaptığımda mutlaka sonuçları burada paylaşacağım :)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: karafetva

    bobinin primer sarımı azaltılırsa sekonder gerilimi artar. Sekonder sarımı arttırılırsa yine sekonder gerilimi artar.
    eski araç bobini üzerinde denenebilir.

    Sizin istediğiniz devre gayet basit ama gerilimi yükselten LM kısmı acaba efektif olur mu? AYnı elektriği gerilim yükselterek verdiğini sanarken enerjisi yetmediğinde yükseltemeyebilir. Uzmanları aydınlatabilir.

    Ama siz giriş gerilimini toptan yükseltebiliyorsunuz. Mesela akünüz 12V üzerine çıksa sorun kalmaz. Bobin kısmına oturaklı bi devre ya da operasyonla gerilim yükseltmenizi tavsiye ederim.

    Aracın bu kısımlarını resmedip detaylandırırsanız konuya keyif katarsınız.

    Biz öncelikle amplifier li sistemi bir deneyelim zaten projenin sonuna geldik gibi görünüyor artık denemesi kaldı bakalım bize ne verir.Denemelerimi ve araç üzerindeki uygulamalarımı bu başlık altından paylaşacağım tabiki sizede teşekkür ederim bu arada




  • Sn. Karafetva konudaki önemli bir detayı yakalamış, bobinin ateşleme hattı üstünden gerilim yükseltilirse avans gibi ciddi bir problem oluşacak. Yüksek devirde çok ciddi bir sorun. Dışardan anahtarlama yaptırılsa gene zaman gecikmesi olabilir. Bobini değişmek daha mantıklı olabilir, eski bir yarış aracında (Mercedes 300 SL martıkanat) çift bobin gördüğümü hatırlıyorum. Acaba nasıl çalışıyordu? İncelemek faydalı olabilir....

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 0M42 kullanıcısına yanıt
    Önceden denenmesi iyi,,

    Benim aklıma gelen, araç çalışırken 12v akü beslemesi, 14v a çıkar hatta 14.4v. 2v ile pek değişim olurmu bilmiyorum.. hatta siz DC 16v vereceksiniz fakat bu akü gibi saf değil, galiba yüksek frekans anahtarlamalı olacak, buda göz ile görülmeyen performans düşümüne neden olabilir .. benimki sadece tahmin tam bilmiyorum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Sayın Hocam ben avansı kastetmemiştim. Ama siz yazmadan önce aradaki anahtarlama devresindeki zaman kaybı aklıma gelmişti. Avans değil de retard sebebi yani gecikme ama pek de önemli olmayabilir. Vatandaş 10000 devirlerden bahsetmiş ama aslında 3000 devir. Yani saniyede 50 devir ve bir devir 0,02milisaniye. Bu bir devir stroğun hem gitmesi hem de geri gelmesi bu yüzden tek gidiş hareketi 0,01milisaniye. Bu gidiş hareketinde de ateşlemenin yapıldığı zamanlama çok dküçük. Yani bu 0,01ms nin de çok küçük bölümü. Bu durumda elektronik devrede önemsiz sanılan bir gecikmenin sonuçta neler doğurabileceği düşünülmeli.

    Diğer taraftan dc-dc gerilim yükseltme entegresi, katlayıcı devresi enerjisi yetmediğinden katlayıcı kondansatörler yeterince şarz olamayıp aslında gerilimi yükseltemeyecektir diye düşünüyorum. Yani eğer enerji ihtiyacını karşılayamazsa. ENtegre iç yapısının enerjitik kapasitesi yetmeyebilir entegre uygun mudur diye yazıyorum.

    Araç alternatörü 18V mu yoksa daha fazla mı veriyordu? Konjektör düşürüyordu alternatör gerilimini. Aslında bağlarsın alternatör elektriğini bitirirsin işi...

    Diğer taraftan ateşleme verimliliği açısından çift kıvılcım ve dahası düşünülebilir. Çoklu kıvılcım incelenebilir. Aslında benim aklımda olan buji yerine lazer kullanmak. Silindir içine lazer atışı yapılacak ateşleme esnasında. Bunun için ön penceresi yüksek frekansta açılabilen lazerler, ön pencerenin mekanik açılması, ya da lazerin uygun zamanda enerjilenmesi yöntemler düşünülebilir. Lazerin etkinliğini arttırmak için pistondaki çarpma yerine yüksek derecede sıcaklığı artacak siyah ytüzey ya da her tarafa lazeri yayacak reflektif yüzey düşünülebilir.

    İçeriye kıvılcım ya da lazerden başka alevin kendisini vermek de ayrı bir fantezim. Yüksek sıcaklıktaki gaz beklemededir ve ateşleme esnasında içeriye basılır.




  • Banada işe yaramaz gibi geliyor, yani sorunu doğru anladıysam. Ateşleme devresini tamamen 16 Volta göre tasarlamak daha mantıklı olabilir. ms mertebesinde bir süre için konvertör devresinin doğru çalışma ihtimali pek yok gibi. Birde çıkışta ateşleme bobinine giden sinyalin aynısını vereceğide şüpheli, yani çıkış gerilimini çok kısa sürelide olsa artan şekilde veriyorsa o bobine bağlı buji bu sefer daha düşük gerilimde çakacaktır.

    Konjektör üstünde gerilim düşürmesi yapmıyor, alan sargısını kontrol ediyor. Çıkışlar statordan direkt alınıyor, sonra diyot tablası. Alternatör 14,4 Volt çıkış verir.

    Saygılar...
  • Alternatörün 14.4V verdiğine inanalım mı?
    Motor 750 devir rölantide de dönüyor 7000devirde de. 3000 devirde 14.4V veriyorsa 5000 devirde ne verecek?
    Yeni nesil sistemlerde değişim yaşanmış olabilir ama eskiden alternatör çıkışı yükseldiğinde devreye giren bir değişken dirençle gerilim sabitleniyordu. Yani gerilimin yükselmesi ile devreye giren direncin değeri azalarak kısadevre oluyordu.

    Ama elektronikçiler için 12V dan 16-24 V almak sorun mudur? Kast ettiğim; entegrenin kapasitesinin zayıf kalması ile gerilim artımını sağlayamamasıır. Katlayıcı devresi kondansatörleri yeterince şarz olamayabilir. Ve ya şarz olsa bile çalışma esnasında gerilimi yüksek gibi görünen elektriğin azalması ile gerilimi de düşeceğinden giderek azalan bir gerilim değeri olur. Yani 18Vla başlar 12V la biter. Ortalama 15V olmuştur. Ve ya hiç kayda değmez. Uygun entegre midir diye katalog bilgisi incelenmelidir.




  • İnanabilirsiniz, sabit mıknatıslı değil. Siz gaza dokunduğunuz anda alternatör alan sargısı geriliminde de derhal değişim olur. Bu şekilde gerilim sabit tutulur.



    Hatta çıkış terminaline multimetre bağlayıp ölçebilirsinizde.



    Kademeli tip olanlar çok eskide kaldı, yaşı 60 olanlar belki görmüştür. Elimde 80 basımı oto elektrik kitapları var onlarda bile nadiren bahsediliyor. Eskiden dinamolu sistemde vardı tabi.



    Çok eski sistemlerde devreden çıktığıda olurdu.



    Konvertör devresini sabit akımda kullandım. 12 Volttan 24 Volta. Sorun olmamıştı.



    Saygılar....

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • dc-dc converter da 12 den 24V alırken ne kadar akım çektiniz? Maksimum ne akım çekilebilir ve bu maksimum akım aşıldığında gerilim yükselttiği gerilim değeri düşüyor mu?

    Bu konvertörlerin verebileceği maksimum akım değeri yazıyor mu kataloglarında? Bazı konverter değerlerini yazabilen arkadaşlar olur mu? Ve konverterde çıkış geriliminin ne oranda değiştirğini formülleştirebilir miyiz? Yani konverter desteklediği akımı ne oranda aştığımızda çıkış gerilimi ne oranda düşer?
  • Arkadaşlar yapacak olduğum sistemde kusur arıyorsunuz fakat daha öncede belirttim bu sistem yeni yapılacak bir sistem değil hali hazırda bu mantık ile çalışan sistemler var ilk sayfada açıklama yapmıştım zaten "ignition amplifier" leri araştırırsanız avansmış gecikmeymiş bu tür sorunların yaşanmayacağını anlayacaksınız.



    İşn özü amerikayı yeniden keşfetmiyor hali hazırdaki çalışan bir sistemin kopyasını yapmaya çalışıyorum.



    Mosfetle sürülmesinin nedeni zaten gecikme yaşanmasın diyedir röleyle sürülseydi o zaman haklı olurdunuz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Entegrenin gücünü aşmassak voltajda çökme olmaz sanıyorum neden olsun ki yada hızlı anahtarlama yüzünden kondansörlerin yeterince şarj olamayıp voltajda düşüş olacağınıda sanmıyorum çünkü voltajı ayarlayan devre sürekli çalışır konumda olacak hali hazırda çalışan devrenin çıkışı anahtarlanacak bu durumda da kondansatörler sürekli şarj olmuş durumda olacak yani.



    Yani devre girişinden değilde sürekli çalışıyorken çıkışından anahtarlanacak gibi düşünün.



    ghostmanzero arkadaş ilk sayfada bu konuya değinmişti zaten.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hali hazırdaki sistemler yapılmadan önce o kadar hataları aranmış, bulunmuş, düzeltilmiştir ki.... Siz o devreleri kopyalasanız sorun yoktu ama kendi kendinize devre uyarlıyorsunuz.

    Bahsettiğiniz yükseltici entegrenin bir gücü vardır. Neden entegre güç desteğine ve sisteminizin güç gereksinimine bakmadan yazıyorsunuz?

    Devre çıkışından anahtarlanıyor demişsiniz ama devrenin gerilimini arttıran başka bir devre eklediğinizden yeni giriş çıkışlarınız var.
  • Ben kullanacağım devrenin karşılaması gereken güç değerini belirtmiştim taş çatlasın 5 amper sarfiyatım olacak bobinlerin en güçlüsü 5 amper akım çekiyor eksiği var fazlası yok.



    Tetiklemeyi voltajı arttıran yani son devrenin çıkışından mosfetle yapmayı düşündük birinci sayfayı incelerseniz orada anlatıldı herşey.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • dc dc gerilim yükseltici kullanıyorsunuz ve devrenin içindeki devrelerin de giriş çıkışları oluyor, anlaşılmicak bişi yok.

    Ayrıca 5Amper düşük mü? entegreniz 5 Amper harcanırken gerilimi tam kapasitesinde yükseltebilecek mi? AMper sarfiyat yazıyor ama entegrenin destek akımı nerede?

    Bobin belki 5 amper çekmeyecektir. Ama eğer entegre destek akımını aşarsa yükseltme gerçekleşmeyebilir. Devir arttığında iş değişebilir.
  • İşte bu söylediklerinizi deneyip göreceğim artık dediğim gibi olumlu yada olumsuz burada paylaşır duruma göre sistemi hep beraber geliştiririz (inşallah)
  • arkadaşlar merhaba konuyu bi hortlatayım.

    Elimde çok eski bir ses sistemi vardı. ben bu ses sistemini güncellemek için üstüne bir kontrol paneli ekledim.

    Bir çeşit anahtarlama devresi

    şekilde görüldüğü gibi kumandalı bluetooth, fm, sd, usb desteği filan var ayrıyeten kumanda da mevcut.

    birde tek kanal 5v role aldım
    Bir çeşit anahtarlama devresi

    kumanda ile ses sistemini açıp kapatmak için aldığım paneli, müzik sisteminden bağımsız olarak ayrı bir 5v güç kaynağı ile besledim fakat panel üzerinden ölçüm yaptığımda aç kapa sırasında sadece DC +1.1 v gerilim alabildiğim bir uç buldum. bu da roleyi açıp kapamak için çok düşük geldi.

    bunun için birde arduino nano almak istemiyorum.

    onun yerine 2adet transistör ile bu işi halletmek istiyorum (1ad PNP 1ad NPN) trasistör ile çözülür diye umuyorum 1.1v ile ile 5v tetikleyip onunla da roleyi tetiklemeyi düşünüyorum.

    ama transistörler ile ilgili pek bilgim yok.

    biraz araştırdım B335 transistör filan gördüm ama +1.1v gerilime uygun mu bilemedim.

    Bir çeşit anahtarlama devresi

    yapmak istediğim devre bu ama +1.1v ile +5v tetiklemek için hangi transistörleri kullanmam gerek hiç bilmiyorum.

    cevaplarınızı bekliyorum.




  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.