Şimdi Ara

Aşırı besleme nedir? (Kompresör ve turbo)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
7
Cevap
0
Favori
6.491
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Aşırı besleme hakkında genel bilgileri size yazmak istedim.

    Amacı: Belirli kapasitedeki motor hacminden, daha yüksek güç elde etme ihtiyacı

    Tanımı: Aşırı besleme, içten yanmalı motorlarda birim zamanda emilen hava-yakıt karışımını arttırarak daha fazla karışımın silindir boşluğuna alınmasını sağlayan bir sistemdir. Bu sayede silindirin emme zamanında emebileceği yakıt-hava karışımını basınçla arttırarak daha fazla karışım yanma odasına alınır, bu sıkıştığı zaman ateşleme yapılır ve normale göre daha fazla enerji açığa çıkar ve silindir daha hızlı itilir. Yani motorun gücü artar. Dizel ve benzinli araçlar için uygulanır.

    Intercooler: Turbonun sıkıştırma yaptığı havanın soğutulmasıdır. Fizik kuralı gereği soğuyan gaz sıkışır, ısınan gaz genişler. Hava da bir gaz olduğundan soğutulduğunda birim hacimdeki oksijen molekülleri artar, dolayısıyla sıkıştırdığınız havayı soğutursanız, daha da fazla hava sıkıştırmanız mümkün olur. Intercooler, aslında bir radyatördür, hızlı giden arabanın rüzgarı ile soğuyan radyatör, içerisinde dolaşan havayı daha da soğutur ve karışım ortamına verir. Böylece soğutulan hava daha sıkışık hale geldiğinden yakıt ile karıştırıldığında daha iyi yanma sağlar, güç daha da artar.

    Çalışma Prensibi: 2 tip aşırı besleme olduğu için her ikisinin de çalışma prensipleri aşağıda açıklanmıştır.

    Genelde uygulaması 2 tipte olur;
    1-Motordan tahrik alanlar (Kompresörlü besleme)
    2-Motordan tahrik almayanlar (Turbo besleme)

    Şimdi bunların detaylarına girelim;

    Motordan tahrik alanlar (Kompresörlü besleme)
    Motordan V kayışı ile tahrik alıp, vidalı tip tabir edilen ve iç içe dönen iki sonsuz vida prensibi ile çalışan kompresör, belirli hacimdeki havayı sıkıştırarak yakıt püskürtme odalarına basar. Burada enjektörden gelen yakıt sıkışmış havanın üzerine püskürtülür ve silindir emme zamanına geçtiğinde odaya basılır.

    Avantajları: Kompresör motor çalıştığı andan itibaren devreye girebilir, bu sayede düşük band devirlerde de efektif olarak kullanılabilir.

    Dezavantajları: Motor çalıştığı her an devrede olduğu için ürettiği fazla enerjinin bir miktarını kendi çalışması için harcar. Yani motordan klima gibi güç çalar. Modern motorlarda iki kompresör kullanılabilmektedir. Düşük devrilerde sadece küçük kompresör çalışmakta, az güç çalmaktadır. Yüksek devirlerde zaten çok yüksek olan güçler, büyük kompresör devreye girerek üretilmekte, küçük olan devreden çıkmaktadır. Böylece kayıp fazla ama tahammül edilebilir olmaktadır.

    Motordan tahrik almayanlar (Turbo besleme)
    Motorun egsoz gazının sıcaklığını kullanarak devir alan bir türbin sistemi, o türbin milinin diğer ucunda yer alan pompa ile çalışan kompresör, belirli hacimdeki havayı sıkıştırarak yakıt püskürtme odalarına basar. Burada enjektörden gelen yakıt sıkışmış havanın üzerine püskürtülür ve silindir emme zamanına geçtiğinde odaya basılır. Eskiden sadece dizel araçlar için kullanılabilen turbo besleme, zamanla benzinli araçlar içinde yaygınlaşmış olup, günümüzde motorsikletlere de uygulanmaktadır.
    ilk seri üretim benzinli araç uygulaması, 1973 yılında BMW tarafından 2002 modeline yapılmıştır.

    Avantajları: Motorun egsoz gazı ile çalıştığı için motordan klima gibi güç çalmaz, çok yüksek basınç miktarlarına çıkabilme kapasitesi ile en performanslı aşırı besleme yöntemidir.

    Dezavantajları: Tam kapasiteli çalışıp basınç üretebilmesi için türbin pallerinin yüksek sıcaklıkta gaza ihtiyacı vardır. bu da egsoz gazının ancak motoruna göre 1500-3000 devrilerde çalışması ile sağlanabilir. Bu, turbonun "açmadı" diye tabir edilen düşük devirlerde güç üretememesi manasına gelir. Modern motorlarda twin turbo olabilmektedir. Düşük devrilerde sadece küçük turbo çalışmakta, çok sıcak olmayan gazlarla dönebildiği için düşük devirlerde de devrede güç üretebilmektedir. Yüksek devirlerde zaten çok yüksek olan sıcaklık, büyük turboyu devreye sokmakta ve küçük olan devreden çıkmaktadır. Böylece çok yüksek güçler elde edilebilmektedir.

    Egsoz manifolduna geri besleme sıkıntısı da olabilmektedir. Gaz, türbin pallerini döndürmeye çalışırken rahat boşalamaz, bu da istenmeyen geri beslemeler yaratır ve egsoz gazı silindirde kalabilir.

    Ayrıca ortalama 100.000 devir dönen türbin milinin çok iyi yağlanması gerekir, eski tiplerde motor yardımıyla yağlama yapıldığından motor istop edilmeden turbonun devrinin düşmesi beklenirdi, modern motorlarda bu sorun elektrikli yağlama ile çözülmektedir.



    İlk heves bunları yazdım, sonra daha zengin yazılar da yazıp paylaşacağım.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi meke -- 3 Eylül 2004, 22:25:02 >







  • Yapay Zekanın Yanıtı

    Aşırı Besleme Devresi Arızası

    Aşırı besleme, bir motorun hava/yakıt karışımına, standart atmosferik basınçtan daha yüksek bir basınçta hava verilmesi sürecidir. Süper şarj cihazları veya turboşarjlar tarafından gerçekleştirilen bu işlem, motorun daha fazla güç üretmesine olanak tanır.

    Aşırı besleme devresi, aşırı besleme işlemini kontrol eden bir sistemdir. Bu devrede bir arıza meydana gelirse, motora çok fazla veya çok az hava sağlanabilir. Bu durum, motorun performansını olumsuz yönde etkileyebilir ve hatta hasara yol açabilir.

    Aşırı Besleme Devresi Arızası Belirtileri

    Aşırı besleme devresi arızasının bazı yaygın belirtileri şunlardır:

    • Motor gücünün azalması
    • Egzoz dumanı
    • Motorun zor çalışması veya stop etmesi
    • Hava giriş veya çıkış sisteminden gelen anormal sesler

    Turbo Aşırı Besleme Arızası

    Turboşarjlar, egzoz gazlarını kullanarak hava basıncını artıran aşırı besleme cihazlarıdır. Turboşarjlı motorlarda aşırı besleme devresi arızası, özellikle zararlı olabilir.

    Turboşarjlı bir motorda aşırı besleme devresi arızası meydana gelirse, aşağıdakiler gibi daha ciddi sorunlara yol açabilir:

    • Turboşarjın zarar görmesi
    • Motorun aşırı ısınması
    • Pistonlara ve valflere zarar

    Renault Aşırı Besleme Devresi Arızası

    Renault araçları, aşırı besleme devresi arızalarına eğilimli olabilir. Bu arızalar, genellikle aşağıdakiler gibi sorunlara neden olur:

    • Güç kaybı
    • Artan yakıt tüketimi
    • Motorun zor çalışması veya stop etmesi

    Aşırı besleme devresi arızasını önlemek için, aşağıdaki adımları takip etmenizi öneririz:

    • Motor yağını ve filtresini düzenli olarak değiştirin.
    • Hava filtresini temiz veya yenisiyle değiştirin.
    • Aşırı besleme sistemini düzenli olarak kontrol edin.
    • Aracınızı yetkili bir serviste bakımını yaptırın.

    Aşırı besleme devresi arızası şüphesiyle karşılaşırsanız, aracınızı en kısa sürede yetkili bir servise götürmeniz önemlidir. Erken teşhis ve onarım, daha ciddi hasarları önlemeye yardımcı olabilir.

    Yapay Zekanın Yanıtını Genişlet
  • Bu güzel yazı için teşekkürler..
  • Eyvallah
  • meke biz senle ortalığı kavururuz bee - hll sana devamı da gelsin
  • ist.de yaptırıcak yer varmı bilen varsa bi yazsa
  • quote:

    Orjinalden alıntı: PNR05

    ist.de yaptırıcak yer varmı bilen varsa bi yazsa



    walla irili ufaklı pek çok uygulama yapıyorlar.

    bu konuda tecrübeli olduğunu söyleyenlere değil,
    bu konuda tecrübeli olduğu bilinenlere yaptırmanı tavsiye ederim.
    Mesela Onno usta, adamı 15 senedir okuyorum, hala okuyorum...

    Maslak sanayide otorem galiba, Autoshow alırsan irtibat bilgilerini veriyor orada.
  • meke kullanıcısına yanıt
    Onno ustayı Youtube videolarından takip ediyorum.Büyük bir zevkle dinliyorum.

    Çok bilgili ve tecrübeli...
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.