Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir (1 Mobil) - 3 Masaüstü1 Mobil
5 sn
785
Cevap
209
Favori
297.626
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • SSS yapılıp, Teknik Yardım bölümünede aynaladık. Bu sayede daha çok kişi okuyup daha çok kişi yararlanabilir hem de konu daha kolay tekrar üstlere gelebilir.
    Ellerine sağlık üstad. Denk geldiğinde şöyle bir bakılası değil, zaman ayırıp detaylıca okunası bir konu olmuş.
  • tralles hocam..
    -----------------
    herhangi içten yanmalı motorun en yüksek tork devri değiştirilebilirmi.(en yüksek torkun elde edildiği devir.benim aracımda bu 1700 dd.dir)
    değiştirilemezse niçin.değiştirilebilirse nasıl.kolay gelsin.verdiğiniz bilgiler için teşekkür.
    not:sorum sadece motor içindir.
  • Merhaba! Ellerinize sağlık, tamamını okudum, çok güzel bir yazı olmuş. Teşekkürler.
    Fakat, beygire bakın yeterli olur diyorsunuz en son. Yani genel anlamda beygire bakın, o yeter diyorsunuz sanırım. Yoksa önce beygir sonra beygir(madalyon) in iki yüzüne de bakılacak diye anlıyorum.
  • Hocam tekrar ellerinize sağlık. Yaklaşık olarak 3-4 sorumun cevabını okudum.


    - Şasede güç kayıpları ile ilgili bir başlık açmıştım, başlığı şu an bulamıyorum ama oradaki soru işaretlerime faydası oldu.

    Oradaki asıl soru işaretim; üreticiler bize neden motordan çıkan beygir gücünü ve motor torkunu verirler de şasedeki kayıplardan sonra tekerlekteki hp ve torku vermezler idi. Bunun cevabı irdelenmesi gereken bir konu ama kısmen nedenlerini anlayabiliyorum. Çünkü motor torku eğer yük taşımayacaksak bizi çok ilgilendirmiyor ama tekerlekteki tork bizi ilgilendiriyor diye düşünüyorum.


    - O.B.K Hocamın Turboşarjlı Motorlar konusunda bir soru yöneltmiştim:


    quote:

    Orijinalden alıntı: Quadrifoglio

    Hocam konuyla biraz alakasiz olacak ama;

    Otomotiv firmalari bizlere hep motorlarin urettigi maksimum beygir gucu degerlerini sunuyorlar, maksimum beygir gucunu anlik degil de surekli kullanabilmek icin CVT sanziman olmak zorunda.

    Son donemde turbo beslemeli araclar da arttigi icin ozellikle degisken geometrili turbo pali kullanan araclarin motorlari pek homojen olmuyor, gelmek istedigim nokta misalen:

    X motor 5000 d/d'da maksimum 100hp guc uretiyor, devir bandi da avans vurdurmadan cekis saglanabilecek 1700 d/d'dan, kesiciye girdigi 5500 d/d'ya kadar olsun diyelim. Bu motorun maksimum gucunu ele almak yerine 1700-5500 devir arasinda uretebildigi ortalama gucu ele almak bana mantikli geliyor ama foruma boyle bir calisma yapmaya calissak, tahmin edilenden daha kotu ortalama degerler verecek motorlar sizce cikar mi? Yoksa bosuna mi ugrasmis oluruz?


    Sağolsun, o da elinden gelen özveriyle yanıtlamıştı tabiki, şimdi rpm-tork-hp ilişkisini biraz daha iyi kavrayınca daha da net anlayabildim.

    - Tork'un hızının nasıl hesaplandığını merak ederdim çünkü tork bir güç kavramı olduğu için uyguladığı gücün ivmesi ve hızı hep soru işaretiydi kafamda...
    Motor torku yüksek olduğu zaman daha mı hızlı devir çevirir diye düşünürdüm, Yazmış olduğunuz cümle ona da yanıt oldu.

    quote:

    Beygir gücü bize torkun hızını verir.




    Bu arada 'Tabana kuvvet' diye boşuna dememişler.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: selim82

    benzin 2 tl olsun bak kimse tork dan bahsediyor mu. dizeller az yakıyor diye alınıyor , yoksa yok yokuşu iyi çıkıyomus cok perfomanslıymış diye değil , bu tork muhabetinin tek sebebi benzinin pahalı olmasıdır . 2 tl ye düşsün benzin , bak tork muhabeti kalıyor mu. :):)



    Bence en güzel yorum bu olmuş
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fbcemo


    quote:

    Orijinalden alıntı: selim82

    benzin 2 tl olsun bak kimse tork dan bahsediyor mu. dizeller az yakıyor diye alınıyor , yoksa yok yokuşu iyi çıkıyomus cok perfomanslıymış diye değil , bu tork muhabetinin tek sebebi benzinin pahalı olmasıdır . 2 tl ye düşsün benzin , bak tork muhabeti kalıyor mu. :):)



    Bence en güzel yorum bu olmuş




  • Hocam üreticiler daima daha yüksek/daha iyi görünen rakamları tercih ederler. ben de aynısını yapardım. Bu dünya "pazarlama" dünyası. Motor gücü transmisyon kayıpları yüzünden tahrik tekerinde daha düşüktür. kayıp miktarı arcın önden veya arkadan veya dört-çeker oluşuna, şanzıman ve diferansiyel türü ve tipine bağlı olarak değişmektedir ama benim yıllardır edindiğim tecrübelere göre bu rakam %8 ile %18 aeasında seyretmektedir. Tam otomatik dört-çekerlerde transmisyon kaybı tavan yapmakta, manuel vites önden çekişlilerde de taban yapmaktadır.

    Bir de kafa karıştırmamam sorunu var. Üreticiler aynı motoru farklı platformlara koyuyorlar. Eğer teker gücünü speklerinde verselerdi, bu defa alıcılar, "nasıl aynı motor farklı platformlarda farklı hp üretiyor" sorusunu soracaklardı.

    Bizim bilmemiz gereken şu:
    1. HP söz konusu olduğunda üreticiler mümkün olan en yüksek rakamı basmayı tercih ederler. Mesela fotorğraf makinesi üreticilerinin megapiksel savaşı gibi.

    2. Mümkün olan en yüksek HP çıksın diye de en yüksek HP değerlerini veren ölçüm yöntemlerini tercih ederler.

    Bütün bunlar pazarlamada rakipten 1 adım öne geçmek uğruna yapılır ama rakipler de aynı yöntemleri izledikleri için bu yarış bir türlü sonuç vermez.

    Torka gelince, zaten sadece motor krankındaki tork verilebilir, tekerlekteki tork transmisyon spesifik olduğu için verilemez.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Quadrifoglio

    Hocam tekrar ellerinize sağlık. Yaklaşık olarak 3-4 sorumun cevabını okudum.


    - Şasede güç kayıpları ile ilgili bir başlık açmıştım, başlığı şu an bulamıyorum ama oradaki soru işaretlerime faydası oldu.

    Oradaki asıl soru işaretim; üreticiler bize neden motordan çıkan beygir gücünü ve motor torkunu verirler de şasedeki kayıplardan sonra tekerlekteki hp ve torku vermezler idi. Bunun cevabı irdelenmesi gereken bir konu ama kısmen nedenlerini anlayabiliyorum. Çünkü motor torku eğer yük taşımayacaksak bizi çok ilgilendirmiyor ama tekerlekteki tork bizi ilgilendiriyor diye düşünüyorum.


    - O.B.K Hocamın Turboşarjlı Motorlar konusunda bir soru yöneltmiştim:


    quote:

    Orijinalden alıntı: Quadrifoglio

    Hocam konuyla biraz alakasiz olacak ama;

    Otomotiv firmalari bizlere hep motorlarin urettigi maksimum beygir gucu degerlerini sunuyorlar, maksimum beygir gucunu anlik degil de surekli kullanabilmek icin CVT sanziman olmak zorunda.

    Son donemde turbo beslemeli araclar da arttigi icin ozellikle degisken geometrili turbo pali kullanan araclarin motorlari pek homojen olmuyor, gelmek istedigim nokta misalen:

    X motor 5000 d/d'da maksimum 100hp guc uretiyor, devir bandi da avans vurdurmadan cekis saglanabilecek 1700 d/d'dan, kesiciye girdigi 5500 d/d'ya kadar olsun diyelim. Bu motorun maksimum gucunu ele almak yerine 1700-5500 devir arasinda uretebildigi ortalama gucu ele almak bana mantikli geliyor ama foruma boyle bir calisma yapmaya calissak, tahmin edilenden daha kotu ortalama degerler verecek motorlar sizce cikar mi? Yoksa bosuna mi ugrasmis oluruz?


    Sağolsun, o da elinden gelen özveriyle yanıtlamıştı tabiki, şimdi rpm-tork-hp ilişkisini biraz daha iyi kavrayınca daha da net anlayabildim.

    - Tork'un hızının nasıl hesaplandığını merak ederdim çünkü tork bir güç kavramı olduğu için uyguladığı gücün ivmesi ve hızı hep soru işaretiydi kafamda...
    Motor torku yüksek olduğu zaman daha mı hızlı devir çevirir diye düşünürdüm, Yazmış olduğunuz cümle ona da yanıt oldu.

    quote:

    Beygir gücü bize torkun hızını verir.




    Bu arada 'Tabana kuvvet' diye boşuna dememişler.







  • Elbette değiştirilebilir.
    Bunun için kullanılacak yöntemlerden bazıları:
    1. kam zamanlamasını değiştirmek yani farklı kam milleri kullanmak
    2. daha fazka avans veya daha az avans kullanarak, silindir içi pik basınç noktasını mesela 30 dereceden 25'e veya 35'e kaydırmak.
    3. Farkılı piston/biyel kolu/krank kombinasyonları kullanmak.
    4. Chip üzerinde remapping yapmak

    Bunlar motorun maksimum verim devrini değiştiren modifikasyonlar. maksimum verim devri = max. tork devri olduğu için de torkun geldiği devri değiştirmek mümkün ama modifikasyon gerektirir.


    quote:

    Orijinalden alıntı: hezerfen

    tralles hocam..
    -----------------
    herhangi içten yanmalı motorun en yüksek tork devri değiştirilebilirmi.(en yüksek torkun elde edildiği devir.benim aracımda bu 1700 dd.dir)
    değiştirilemezse niçin.değiştirilebilirse nasıl.kolay gelsin.verdiğiniz bilgiler için teşekkür.
    not:sorum sadece motor içindir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER:

    ....


    Gerçekten, uzun ama anlamlı ve teknik bir makale olmuş, biryerlerde arşivlenesi ... ihtiyaç halinde ortaya çıkarılası ...
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
  • tralles

    Meraktan soruyorum otomobille ilgili bir bölüm falan okudunuzmu?Yoksa kendiniz mi edindiniz bu kadar bilgiyi.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
  • yanlış alıntı idi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hezerfen -- 12 Mart 2010; 10:32:45 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Elbette değiştirilebilir.
    Bunun için kullanılacak yöntemlerden bazıları:
    1. kam zamanlamasını değiştirmek yani farklı kam milleri kullanmak
    2. daha fazka avans veya daha az avans kullanarak, silindir içi pik basınç noktasını mesela 30 dereceden 25'e veya 35'e kaydırmak.
    3. Farkılı piston/biyel kolu/krank kombinasyonları kullanmak.
    4. Chip üzerinde remapping yapmak

    Bunlar motorun maksimum verim devrini değiştiren modifikasyonlar. maksimum verim devri = max. tork devri olduğu için de torkun geldiği devri değiştirmek mümkün ama modifikasyon gerektirir.


    quote:

    Orijinalden alıntı: hezerfen

    tralles hocam..
    -----------------
    herhangi içten yanmalı motorun en yüksek tork devri değiştirilebilirmi.(en yüksek torkun elde edildiği devir.benim aracımda bu 1700 dd.dir)
    değiştirilemezse niçin.değiştirilebilirse nasıl.kolay gelsin.verdiğiniz bilgiler için teşekkür.
    not:sorum sadece motor içindir.



    teşekkür ederim.anladığım bu dizayn imalatta belirlenir.kolay gelsin.




  • Yaş 42, ben üniversitede okurken otomotiv bölümü hak getireydi, şimdi bile olduğundan emin değilim. Fizik okudum, Otomotivle ilgili sayılabilecek bir firmada çalıştım ve orada dizel motorlar ve yürüyen aksam üzerine bazı firma içi teorik ve pratik eğitimler aldım. Şimdi yaptığım iş otomotivle ilgili değil.

    Ama esas bilgim 20 yıldır bu işlere kafa yormamdan geliyor, ağırlık kendi çabamda yani..


    quote:

    Orijinalden alıntı: Kerasuslu


    tralles

    Meraktan soruyorum otomobille ilgili bir bölüm falan okudunuzmu?Yoksa kendiniz mi edindiniz bu kadar bilgiyi.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
  • Avensis 132 hp ve Passat Tsi 122 hp motorların performans karşılaştırmasını yapabilir miyiz?
    D sınıfında en iyi benzinli 1.6 motor ve yine çok iyi olduğu bilinen 1.4 tsi hangisi?
  • İlk defa benzinli-dizel konusunda tartışma çıkmadı ağlamak istiyorum
  • Bu karşılaştırmayı hangi veriyle yapacağız? Elimizde karşılaştırılabilir nitelikte güç grafikleri yok...

    quote:

    Orijinalden alıntı: ilker67

    Avensis 132 hp ve Passat Tsi 122 hp motorların performans karşılaştırmasını yapabilir miyiz?
    D sınıfında en iyi benzinli 1.6 motor ve yine çok iyi olduğu bilinen 1.4 tsi hangisi?
  • çok güzel ve bilgilendirici bir başlık olmuş tralles hocam. ellerine, emeğine sağlık.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Akhilleus

    İlk defa benzinli-dizel konusunda tartışma çıkmadı ağlamak istiyorum



    tabiki dizel!!! verilerde ortaya koymuş zaten
  • Eline sağlık tralles hocam.

    Benim de rahatsızlık duyduğum bir konuydu tork-hp karmaşası... Daha önce de birçok başlıkta kısaca değinmiştik. Lakin benden önce siz vakit bulmuşsunuz, daha güzel olmuş.

    Ben de bir iki açıklama ekleyeyim;

    HP = f(tork,devir)
    f(tork,devir)=(tork x devir) / 5,252

    Yani

    HP = Tork X Devir / 5,252

    denklemini ve hp-tork grafiğinin nasıl oluştuğunu anlamadan tork-hp ilişkisini anlamak da oldukça güç.

    Yukarıdaki formül yerine aşağıdaki linkten de değerleri girip tork-hp-devir'den herhangi ikisi varken, ötekini hesaplayabilirsiniz.
    http://www.pumpcalcs.com/calculators/view/79/

    Aşağıda örnek bir atmosferik motorun (porsche 914 2.0) hp-tork grafiğini göreceksiniz.



    Grafikte görüldüğü gibi tork çok dar bir bantta sınırlı olsa da artan devir ile birlikte beygir gücü artmaktadır. Beygir gücü tork ile devirin çarpımının bir fonksiyonu olduğundan ikisinde birlikte oluşan bir artış beygir gücünü de artırır. Birindeki düşüş, ötekindeki artıştan fazla olduğunda ise beygir gücü düşüşe geçer. Torktaki düşüş, devirdeki yükselmeyi geçtiğinde beygir gücü düşüşe geçmektedir. Bu noktaya kadar devirle beygir gücü doğru orantılıdır.

    Tork ve beygir gücü birbirinden bağımsız kavramlar değildir. İkisi de aynı grafik üstünde korelasyonlu olarak hareket ederler. Bir araç yüksek devir çevirebiliyorsa düşük tork ile de yüksek beygir gücüne de sahip olabilir. Veya bir araç yüksek tork üretiyorsa düşük devirde de yüksek beygir gücüne sahip olabilir.

    Yukarıda tralles hocam da benzer örnekler vermiş. Kabaca, atmosferik bir benzinli motor 4000 devirde 150nm tork üretiyorsa bu turbo dizel bir motorun 2000 devirde 300nm tork üretmesine denktir. (aktarmayı eş varsayarsak)

    Nice böyle güzel paylaşımlara...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 12 Mart 2010; 15:56:02 >




  • Süper bir paylaşım.. ellerine sağlık
  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.