Türkiye'nin önde gelen anayasa hukukçuları, TBMM Başkanlığı'na sunulan anayasa değişiklik teklifinin, ülkeyi kuvvetler birliği sistemine ve otoriterleşmeye götüreceği uyarısında bulundu.
Hukukçular, teklifle oluşturulmak istenen 'Cumhurbaşkanlığı sisteminde' kontrol-denge mekanizmasının olmadığını vurgularken, 316 milletvekilinin görmeden imza attığı tekliften demokratik bir sistemin çıkmayacağını, bunun 'Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'a göre kurgulanmış bir sistem' olduğunu kaydetti.
YÜRÜTME TAMAMEN DENETİMSİZ OLACAK'
Yargıtay Onursal Cumhuriyet Başsavcısı Sabih Kanadoğlu: İktidara mensup 316 vekilin biat etme zihniyeti içerisinde üç dört kişinin hazırladığı bir metni görmeden okumadan değerlendirmeden imzaladığı bir tekliften demokratik bir anayasa değişikliği çıkmaz. Bu anayasa değişikliği teklifinin nedeni sayın Cumhurbaşkanı'nın fiili durum yaratması, anasayı askıya aldığını ilan etmesi karşısında ona anayasal bir zemin hazırlama gayreti ise sayın Cumhurbaşkanı'nın bundan sonra yine kendisinin uygun gördüğü bir şekilde yeniden fiili durum yaratmasının veya yapılan değişiklikleri askıya almasının önüne geçecek herhangi bir güvence bulunmamaktadır. Yapılan ‘Cumhurbaşkanlığı' ismi altında gerçekte başkanlık sisteminde bulunan denge ve kontrol gereğinin bir tarafa bırakılması ve yürütmenin tamamen denetimsiz hale getirilmesidir.
'BURADAN TARAFSIZ YARGI ÇIKMAZ'
Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Necmi Yüzbaşıoğlu: Teklif, sayın Tayyip Erdoğan'a göre kurgulanmış bir sistemdir. Cumhurbaşkanlığı sistemi diye bir sistem yok. Bu teklif, ülke açısından Türkiye'deki parti disiplini de düşünüldüğünde çoğunluğun yasama ve yürütmeye hâkim olacağı bir otoriteleşmeye götürür. Çünkü Cumhurbaşkanlığı seçimi ile Meclis seçimi beraber yapılıyor. Parti lideri, Cumhurbaşkanı adayı olacaktır. Seçimi kazandığında Cumhurbaşkanlığı makamı, parlamentoda çoğunluğu aynı partide olacağından yargıya ilişkin atamalar Cumhurbaşkanı ve TBMM tarafından yapılıyor. Çoğunluk partisi yargıya atamaları yapacak. Yasama, yürütme ve yargının çoğunlukta odaklandığı kuvvetler birliğine dönüşecektir. Bunun doğuracağı sistem otoriter bir rejim olacaktır. Yargı da kuvvetler birliğine dahil olmuş olacak. Bunun adı çoğunlukçu demokrasi, çoğulcu değil. Yasama, yürütme ve yargı bir çoğunluk doğrultusunda oluşacak. Kontrol-denge mekanizması yoktur. Buradan bağımsız tarafsız yargı çıkmaz.
'KARANLIK DÖNEME GEÇİŞ'
Avukat Turgut Kazan: Anayasa kitaplarının yazdığı başkanlık sistemi dahi değildir. Bu, çokça edebiyatını yaptıkları Türk tipi başkanlık sistemidir. Getirdikleri sistem tek adam sistemi. Bütün yetkilerin Saray'a teslim edileceği bir sistem. Oysa başkanlık sistemi kitaplarda, kuvvetler ayrılığının en kesin olduğu sistem olarak anlatılır. Çünkü başkanlık sistemi denilen sistem tek adam sistemine, krallığa, imparatorluğa dönüşeceği için kesin ayrılıklar vardır. Yasama organı bir frendir. Denetleme görevi yapan bir organdır. Yargı organı kesin bir denetim organıdır. Bizde ise sayın Erdoğan'ın Genel Başkanı olacağı bir sistemi düşünün. Milletvekillerini Erdoğan belirleyecek. Yasama organı Saray'a bağlı bir organ ve onay makamı olacak. Yargı organının da hem AYM hem HSYK hem de Danıştay, Yargıtay ve bütün mahkemeleri Saray'a bağlı olacak. Dolayısıyla hiçbir fren mekanizması olmayacak. Böyle bir sistem korku imparatorluğudur, karanlık bir döneme geçiştir. Getirilen bu sistem padişahlıktır. Bir gün bu anlayışın da teleffuz edileceğine inanıyorum.
Baskanlik sistemi gelsinde yaptiklarimdan yirtiyim derdinde Gürcü
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
Başka nasıl yürütecekler
Şu denetimsizlik ve dokunulmazlık kadar adalet dışı olaylar görmedim.
Şu zamana kadar zaten denetim varmıydı arkadaşlar ? Örnek olarak 500 millet vekili koltuğu olan bir mecliste 251 tane vekil bir partiden olsa bile -ki bu rakam oran olarak daha fazla mevcut hükumette- demokrasi yerini meşruti monarşiye bırakır. bunun önünün kapanması lazımken geldiler birde tamamen denetimi kaldırıp tek bir insana bağladılar.. Ben diyorum bunların akıllarında bir plan var yoksa hiçbir insanoğlu böyle bir anayasa değişikliğini onaylamaz..
NE ANLADIM BEN BU İŞTEN, HANİ ESED KÖTÜYDÜ, OZAMAN ONLARIN SİSTEMİNİ NEDEN ALIYORSUN?
quote:
İŞTE SURİYE ANAYASASI İLE AKP’NİN TEKLİFİNİN BENZERLİKLERİYüksel, Suriye Anayasası ile AKP - MHP ittifakı ile hazırlanan Anayasa değişiklik paketindeki benzerlikleri de madde madde anlattı. İşte CHP’li Yüksel’in verdiği örneklerle, anayasa paketinin Suriye Anayasası ile benzerlikleri,
* Suriye Anayasası Madde 93; “Cumhuriyet başkanı -yani cumhurbaşkanı- bu anayasada tanınan sınırlar dâhilinde halk adına yürütme yetkisini uygular.” - AKP’nin paketindeki 8. madde- “Yürütme yetkisi ve görevi Cumhurbaşkanı tarafından kullanılır”
* Suriye Anayasası madde 95; “Cumhurbaşkanı, bir veya daha fazla başkan yardımcısı seçer, görevlerinin bir kısmını onlara verir. Cumhurbaşkanı, ayrıca bakanları atar, istifalarını kabul eder, görevlerinden uzaklaştırır.” - AKP’nin paketindeki 104. madde değişiklik önerisi; “Cumhurbaşkanı, yardımcıları ile bakanları atar ve görevlerine son verir.”
* Suriye Anayasası 107. Madde; “Cumhurbaşkanı sebepleri açıklayan bir kararla halk meclisini feshedebilir.” - AKP’nin paketindeki 116. maddeye ilişkin değişiklik önerisi; “Cumhurbaşkanı Meclisi feshedebilir.”
* Suriye Anayasası’nın 139. Maddesi; “Anayasa Mahkemesi 5 üyeden oluşuyor, hepsini, Yüce Divan sıfatıyla kendini yargılayacak olanları 139’uncu maddesinde Cumhurbaşkanı atıyor.” - AKP’nin paketindeki Anayasa Mahkemesi maddesi 15; “Anayasa Mahkemesi üyesinin 12’sini Cumhurbaşkanı atıyor, 3’ünü de ona bağlı olan Meclis atıyor.”
* Suriye Anayasası’ndaki ülke bütçesine ilişkin madde; “Meclis, bütçeyi yeni mali yılın başlangıcından önce onaylamazsa bir önceki mali yıl, yeni mali yıl onaylanıncaya kadar yürürlükte kalır.” - AKP’nin paketindeki ülke bütçesine ilişkin madde; “Bütçe, Meclis tarafından kabul edilmediği takdirde, eski yılın bütçesi artırılarak devam eder.”
* Suriye Anayasası’nda 111. Madde; “Cumhurbaşkanı kanun çıkarıyor” - AKP’nin paketindeki 104. maddeye ilişkin değişiklik, “Cumhurbaşkanı kanun çıkarıyor, kararname çıkarıyor.