Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (11. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
785
Cevap
209
Favori
308.027
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 910111213
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Sn.tralles bu tork sohbetinde sanıyorum saçları ağartacak gibi duruyor.
    Ben bu konuya biraz daha mahalle deyimleri kullanarak kısa bir açıklama getireyim sanıyorum bu açıklama motor dinamiği hesaplarını anlamakta doğal olarak zorlanan arkadaşlara yardımcı olacaktır.
    Günümüzde küçük hacimli birçok dizel veya benzinli araçların aşırı besleme,direkt injeksiyon,downsizing bla bla yöntemler ile hacimlerinin çok üstündeki atmosferik motorlara eşdeğer tork değerleri ürettiğini kataloglarda bolca görüyoruz .Bu değerlerde bizim ağzımızı sulandırıyor ve allahhhhhh diyoruz.
    Arkadaşlar elmayı elma ile armudu armut ile mukayese etmeniz gerekmekte bu işte maalesef.
    Aranızdan hiç biriniz 1.3 motorlu fındık kadar turbolu ama 203Nm tork üreten bir ekonomi odaklı motor ile aynı tork değerlerini sunan 2 lt veya 2.2 lt benzinli atmosferik motorlu bir otomobili havada karada yerim yutarım hayallerine kapılmasın .Gerçekten üzülürsünüz.Eğer geçtiysenizde ya adam gazlamamıştır yada başka bir etken vardır.2.2 benzinli ile 1.3 bilmemne jet aynı torku üretebilirler ama o tork alınırkenki beygir güçlerini karşılaştırma fırsatınız varsa arada uçurumlar olduğunu görürsünüz.Bir 1.9 commonrail turbodizeli farklı markalar altındaki bu hacimlerdeki commonrail turbolar ile kıyaslayın .Asıl amacı yük taşımak olan bir 4 tekerlekli dizeli kalkıpta M3 falan ile karşılaştırmaya yada oynaştırmaya kalkmayın adam sizi delip geçer ne olduğunu dahi anlayacak zamanınız olmaz.Ben geçmiş yaşamımda uzunca bir süre rover 620 turbo kullandım ve bu tarz işlere seyahatlerim sırasında bol miktarda maruz kaldım.Sonucu tahmin edebilirsiniz benim aracım 3. vitesin sonlarına doğru 180 km hızlara yaklaştığında turbodizelci arkadaşlar nefes darlığı yaşıyorlardı.
    Küçük hacimli motor torku sizi zıplatır hoplatır büyük hacmin torku ise sizi ensenizden kapıp hiç bitmeyecekmiş gibi gelen bir tünele sokar.aradaki fark güçten gelmektedir.
    hayırlı bayramlar diliyorum tüm arkadaşlara...




  • @yalkinh

    yanılıyorsunuz ne yazık ki, çünkü motordan başlamışsınız ama ağırlık ve aerodinamik etkenleri gözardı etmişsiniz ve büyük motorlu araçların küçük motorlulardan daha hızlı olduğu genellemesi ile bitirmişsiniz :)

    onun için belirttim, performans odaklı karşılaştırma yapacaksanız, gücü, torku, motor hacmini bir kenara bırakıp araçların akselerasyon ve son hız değerlerine bakmak kafidir diye. üstad bir cevabında motorsikletlerden örnek vermiş işte. 1000cc ama 4000cc+turbo bir otomobilden de hızlı.

    şu anda piyasada birçok küçük hatchback araç var 1.4, 1.6 motorlara sahip olup, 2.0-2.5 litrelik D ve E segmenti araçların çoğundan akselerasyon ve son hız değerleri iyi olan. tabiri caizse bu araçları "yiyen" :)

    örnekler:
    grande-punto 1.4 t-jet
    207 rc 1.6
    mini one cooper s ve jc works 1.6
    corsa opc 1.6
    golf 1.4 tsi
    vs..

    genellemelere gitmek yerine bilimsel ölçümlerin sonucu olan verilere bakmalıyız kısaca.




  • Benmi anlatamadım sizmi yanlış yorumladınız bilemiyorum ben duruma ortalama olarak değerlendirme yaptım.Araçların Cw değerleri şanzıman oranları vs gibi diğer etkenleri yoruma katmadım.İşi o boyutta değerlendirmeye kalkarsak bu zaten bir forum sohbeti olmaktan çıkıp aerodinamik,kinematik,vs vs ciddi birmühendislik tartışmasına girerki inanın mühendislik boyutunda tartışmada bile bu duruma net nokta koyamazsınız.Benim söylemek istediğim şey piyasada herzaman gördüğümüz araçlar esas alınarak söylenmiş bir durumdur.Ekstrem durumlara örnek vermek çok kolay inanın iş performans ise neyin performansı önce onu belirlemek gerekiyor.Forumda bugün okuduğum bir sohbet vardı bir arkadaş mercedes slr a kimse kafa tutamaz demişti ama biraz araştırma yapınca O süper aracın kendisinin yarı hacmindeki motorlu birçok araç tarafından nurburgring pistinde darmaduman edildiği ortaya çıktı.Ama düz bir pistte durum anında slr lehine gelişiyor.Burada iş motorla bitmiyor aracın sürüş dinamikleri ,şanzıman oranları,şasi tasarımı vs birçok faktör sonuca etki ediyor.Bu gibi durumlar işin ekstrem boyutu olup bizim buradaki genel sohbetimize zaten konu olamazlar.Benim savunduğum şey Sn.tralles ile aynıdır sadece tork ile bir yere varamazsınız güçte gerekmektedir.Bu ikisi aynı anda gelirlerse ortaya iyi bir sonuç çıkar.Ama bu sonuçta kısıtlı bir çerçeve içerisinde değerlendirilir.Siz V8 ile debelenirken 350 cc lik bir gokart viraj içinden yanınızdan sinek gibi vızıldayarak geçer gider.
    Buna en basit örneği size şöyle sunabilirim.BMW 330 530 vs serilerindeki 3.0lt lik atmosferik sıralı 6 silindirli makine 2003 ve 2004 senelerinde dünyanın en iyi sıralı 6 silindirlisi ödülünü almış bir makinedir,ama o makineye sahip 3 serisi veya 5 serisi en iyi araç ödülünü almadılar.Keza aynı yıllarda dünyanın en iyi V6 3lt ödülünüde Infiniti Q30 modelinde yer alan motor almıştı ama o araçta sıralamalarda hiçbir başarıya imza atmamıştı.
    Biz burada iyi kombinasyonlardan bahsediyoruz sanıyorum iyi kombinasyonlarda genellikle iyi satış grafiklerine sahip marka veya model imajları parlak olan üretimlerdir ve pazarda bolca bulunurlar.Bizler burada iyi kombinasyonların tork değerleri,elastikiyet değerleri,tork eğrisi dağılımları max.hp/tork devirleri gibi konuları tartışıp sohbet ediyoruz.
    WRC motor teknolojilerinide başka bir sohbet açıp konuşur tartışırız ordaki downsizing ve retarder teknolojisinin nasıl 1.6 lt den 300hp ve 650nm tork değerlerine imza attığını adamların birkaç milisaniye için ne hesaplar yaptıklarını sizlere mühendis olarak anlatabilirim.
    Selamlar sevgiler...




  • Yazınızı tekrar dikkatle okudum, bana sorarsanız, siz anlatamamışsınız. havada karada yeme, delip geçme, zıplatma hoplatma gibi kelimeler seçerek yazdığınızdan, çok net bir büyük motor üstünlüğü savunucusu gibi görünüyorsunuz.

    ama önemli değil, birbirimizi anlıyoruz son tahlilde..

    Dizeller için de negatif bir hava hakim yazınızda bu arada, tabi ki teker değil de motor torkuna bakıp benzinliye kafa tutulmaz ama bmw den verelim örneği (hp, tork, cd, vites vs karıştırmadan). Hem en mantıklı karşılaştırma olmuş olur, motor hacimleri aynı, gövdeler aynı:

    3 serisi sedan, 335d ile 335i'nin performanslarını karşılaştırınca eski amacı yük taşımak olan dizelin asıl amacının artık yük taşımak olmadığı açıkça belli oluyor. Dizel hemen hemen aynı performansı cok daha az yakit tuketerk veriyor. Asıl fark burada.

    Benzinli ve dizellerin birarada yarıştığı FIA WTCC'deki Seat Leon TDI ile Le Mans'daki Audi R10 TDI'in sonucu da gelinen son durumu özetliyor.




  • Bu konuyu fazlada uzatmadan ben son yorumumu yapmak istiyorum çünkü bu tarz kılçıklanan konulara çok sabır gösteremiyorum yapım gereği.Öncelikle ben asla dizel motora karşı değilim hayatımın hiçbir dönemindede olmadım .meslek hayatımın çok uzun bir süresi enaz 7lt den başlayıp 14 lt ye kadar uzanan ağır dizel motorlu iş makineleri ile geçti ve sanıyorum yılbaşından sonra en az 2 seneliğine yine ağır dizeller ile boğuşmak üzere dubai ye gidiyorum.
    o yorumları yapmamın başlıca sebebi de ufacık dizeller ile sadece katalogdaki tork değerlerine güvenerek çok daha kaslı makinelere kafa tutmaya çalışan bir çok insana yaptıklarının saçma olduğunu anlatmak içindi.Daha bu bayramda böyle bir saçmalığı 1 saatten fazla canlı olarak seyrettim bozüyük bilecik arasında.Arkadaşın birisi F430 ferrariyi bölünmüş yolda VW caddy ile yakın markaja aldı ve bu acaip takip f430 sürücüsünün baskıdan kurtulmak için canını bir benzin istasyonuna atması ile son buldu.Kesin eminimki o vw sürücüsü f430 u dağıttım diye anlatıyordur halen.Ya gazlayıp 250 üzeri bir hızla radarlara yem olacaktı yada ensesindeki sinekten strese girecekti en doğrusunu yaptı f430 sürücüsü.Dizeller yapıları gereği mukavemet veya sabit devirli yüksek hızlı yarışlarda kesinlikle artık çok başarılı oluyorlar bu gerçek. Zaten R10 örneğini siz vermişsiniz,fakat iş vıdıvıdı denilen geniş devir aralığı gerektiren F1 veya WRC gibi işlere gelindiğinde maalesef yapıları gereği asla benzinlinin o geniş devir bandında gezinme başarısını sağlayamıyorlar ve sağlayabileceklerinide açıkçası zannetmiyorum.535d dediğiniz aracı birkaç yıl önce antalya burdur arasında kullanma fırsatım oldu ve sürüş esnasında ciddi olarak motor tepkilerini ölçecek testleri yapma imkanımda oldu.uzun düzlüklerdeki hiç bitmeyecekmiş gibi gelen hızlanmaları çok keyifli idi ve kesinlikle benzinli bir V6 dan kötü değildi hatta fındık V8 gibiydi ama iş çeltikçi rampası denilen rampaya giripte o rampadaki sayısını bilmediğim virajlarda kaçtı kovaladı yapmaya geldiğinde altımdaki motor hemen dizel olduğunu bana hatırlattı.Altımdaki BMW 535d otomatik şanzımanlı olduğu için zaten arka arkaya hızlı alınan virajlarda gaz komutlarını iletimini benim istediğim hızda gerçekleştiremiyordu bu kesin bir etkendi.Ama viraj apeks noktalarında aracın kafasını içeriye toplamak amacı ile gaza asıldığımda turbo lag inde sebep olduğu devir almaların ne kadar geciktiğinide farketmemek mümkün değildi.Söz ettiğim rampayı en az 3 veya 4 defa kuzenime ait ve türkiyede sayılı olan BMW 540i manual şanzıman ilede geçtim ve ikisi arasındaki fark siyahla beyaz gibiydi.Tabiri caiz ise 540 motoru saz teli gibi gaz komutu alırken 535d makinesi alt devirden çıkma çabası içerisinde iken biz virajı bitiriyordukBen sürüş tekniğime uymadığı için asla özel hayatımda dizel kullanmadım ama bazı dizeller varki önünde saygı ile şapka çıkartırım.Mercedes e ait OM457LA makinesi ve MAN a ait D2066 kodlu makineler bunlardan sadece ikisi olup bu makineler 11 lt sınıfında yer alırlar ve max torklarını sadece 900 devirde yakalayıp 1500 lü devirlere kadarda kesintisiz taşırlar.Bu motorlarda yolcu olarak bindiğiniz setra ve neoplan otobüslerde size hizmet ederler.Toparlamak gerekirse benim tork güç tartışmalarına bakış açım biraz farklı ben kibrit alevi gibi patlayıp yok olan tork ve güç işlerini sevmiyorum bu tarz araçları kullanırken kendimi oyuncağı elinden alınmış çocuk gibi hissediyorum.Bu yüzdende özel hayatımda 2 aracım var bir tanesi ailem ile normal seyahatlerimi gerçekleştirdiğim bir megane II 1.6 diğeri ise sadece arada sırada tekbaşıma kullanıp egomu beslediğim 4 ileri hurst şanzımanlı 489 cubic 73 model bir camaro ss28.
    Selamlar sevgiler hepinize..




  • Evet şimdi gayet iyi anlaşıldınız ve yazdıklarınıza katılıyorum.
    Dizelin zaten mevcut konjonktürde avantajı performans/tüketim. Yakıtı bedavaya veriyoruz deseler hemen herkes benzine döner tahminim.
    Camaro. 420+ hplik SS şu anda Amerikada 32,000 dolara satılıyor. Biz aynı parayla bu ülkede 100 hp civarında araçlar alabiliyoruz. :)
    Trajikomik bir durum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tolga509

    Fiat Doblo 1.3 2. viteste 5000 rpm de ibre kaçı görür. Bilen varsa yazabilirmi.

    85 km olması gerek denemiştim bi ara
  • sakin kafayla mutlaka bir daha okumam lazım teşekkürler
  • herkese teşekkürler bu faydalı bilgiler için
  • öncelikle tralles'e harcadığı emekten dolayı teşekkür ederim. ancak yazdığı düşüncelerinin bir kısmına katılmıyorum. çünkü tralles hocamın oluşturduğu senaryolarda benzinli ve dizel motorları karşılaştırmış. benzinli ve dizel motorları karşılaştırmak bence mantıksız. bir arkadaşında dediği gibi elmayı elma ile armudu armut ile karşılaştırılmalı bence. çünkü mazotun yanma hızı ile benzinin yanma hızı aynı değildir. benzin daha hızlı yandığı için benzinli motorlarda daha yüksek devirlere çıkabilirsiniz ancak dizel motorların aynı devirlere çıkabilmesi imkansızdır. durum böyle olunca bu iki tip motorları performans olarak karşılaştırılması mantıksızdır. eğer ben yarışacağım diyorsanız alacağınız araç benzinli olmalı çünkü daha yüksek devirlere çıkabildiği için vites oranları itibarı ile daha yüksek hızlara çıkabilirsiniz ancak dizeller yüksek devirlere çıkamadığı için yüksek hızlara çıkması daha zordur. zaten yüksek devirde daha fazla tork verememesinin sebeplerinden biride mazotun yanma hızının yavaş olmasıdır. eğer ben sakin kullanacağım ekonomik olsun dersenizde dizelden başka seçeneğiniz yok. dizel motorlar benzinlilere oranla daha düşük devirlerde daha yüksek güç verebilir. iş makineleri, kamyon ve tırlar, büyük gemiler, trenler vs vs hepsi dizel motorludur. bu sınıflarda benzinli motora sahip bir araç hiç görmedim eğer varsa bile dünyada sayılıdır.

    yani işin özü

    ekonomik olsun, düşük devirlerde çalışarak az yıpransın, yangın riski daha az olsun diyorsanız dizel

    ama performans benim için herşeydir diyorsanız benzinli bir araç alacaksınız.

    buradaki tartışma şuan için benim gördüğüm kadarıyla başka arkadşlarında dedi gibi elma ile armutu karşılaştırmaya dönmüş durumda...




  • Bence asıl olan motorun torku, HP si ..vs değil
    düşük devirde verdiği yüksek HP dir bir motor ne kadar düşük devirde yüksek güç üretirse o kadar iyidir. Maalesef üretici firmalarda hep maksimum değerleri veriyorlar yani 5000 devirde 110HP, ya da 3750 devirde 150 nm gibi esas olan 2000-4000 devir bandındaki HP den ya da tork tan hiç bahsedilmiyor. bu durumda da yani düşük devirde yüksek güç isteniyorsa en iyi alternatif ve sürüş keyfi turbo dizel araçlarda diye düşünüyorum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: TUFANER

    Bence asıl olan motorun torku, HP si ..vs değil
    düşük devirde verdiği yüksek HP dir bir motor ne kadar düşük devirde yüksek güç üretirse o kadar iyidir. Maalesef üretici firmalarda hep maksimum değerleri veriyorlar yani 5000 devirde 110HP, ya da 3750 devirde 150 nm gibi esas olan 2000-4000 devir bandındaki HP den ya da tork tan hiç bahsedilmiyor. bu durumda da yani düşük devirde yüksek güç isteniyorsa en iyi alternatif ve sürüş keyfi turbo dizel araçlarda diye düşünüyorum.


    O zaman sadece katolog verilerine değil, tork-güç grafiklerine bakabilirsiniz. Hangi devirde ne kadar güç, ne kadar tork veriyor görebilirsiniz..
    Ör:
     TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE  TEMEL BİLGİLER


    veya

     TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE  TEMEL BİLGİLER




  • güzel konu olmuş eline sağlık mesaj bulunsun
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mak3615

    öncelikle tralles'e harcadığı emekten dolayı teşekkür ederim. ancak yazdığı düşüncelerinin bir kısmına katılmıyorum. çünkü tralles hocamın oluşturduğu senaryolarda benzinli ve dizel motorları karşılaştırmış. benzinli ve dizel motorları karşılaştırmak bence mantıksız. bir arkadaşında dediği gibi elmayı elma ile armudu armut ile karşılaştırılmalı bence. çünkü mazotun yanma hızı ile benzinin yanma hızı aynı değildir. benzin daha hızlı yandığı için benzinli motorlarda daha yüksek devirlere çıkabilirsiniz ancak dizel motorların aynı devirlere çıkabilmesi imkansızdır. durum böyle olunca bu iki tip motorları performans olarak karşılaştırılması mantıksızdır. eğer ben yarışacağım diyorsanız alacağınız araç benzinli olmalı çünkü daha yüksek devirlere çıkabildiği için vites oranları itibarı ile daha yüksek hızlara çıkabilirsiniz ancak dizeller yüksek devirlere çıkamadığı için yüksek hızlara çıkması daha zordur. zaten yüksek devirde daha fazla tork verememesinin sebeplerinden biride mazotun yanma hızının yavaş olmasıdır. eğer ben sakin kullanacağım ekonomik olsun dersenizde dizelden başka seçeneğiniz yok. dizel motorlar benzinlilere oranla daha düşük devirlerde daha yüksek güç verebilir. iş makineleri, kamyon ve tırlar, büyük gemiler, trenler vs vs hepsi dizel motorludur. bu sınıflarda benzinli motora sahip bir araç hiç görmedim eğer varsa bile dünyada sayılıdır.

    yani işin özü

    ekonomik olsun, düşük devirlerde çalışarak az yıpransın, yangın riski daha az olsun diyorsanız dizel

    ama performans benim için herşeydir diyorsanız benzinli bir araç alacaksınız.

    buradaki tartışma şuan için benim gördüğüm kadarıyla başka arkadşlarında dedi gibi elma ile armutu karşılaştırmaya dönmüş durumda...

    1.5 CRDİ kullanma fırsatın olursa fikrin değişecektir....



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mehmet 26 -- 8 Mayıs 2011; 15:19:45 >




  • Benzinlilerin de torkunun alt devirlerde çok ta ölü olduğu söylenemez..

    Şekildeki motor atmosferik benzinlidir, kodundaki D harfi sizi aldatmasın..



     TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE  TEMEL BİLGİLER
  • Gayet bilimsel aynı zamanda da net açıklamalr yapılmış. Çok teşekkürler. Neredeyse ben bile tamamına yakınını anladım diyebilirim:)
  • teşekkürler...
    geniş bir zamanımda detaylı okuyacağım.
  • Teşekkür ederim hocam. Ancak görüşüne maalesef katılamıyorum çünkü çıktıları (ve girdileri) aynı olan şeyler karşılaştırılır, bunda bir beis yoktur. Burda yapılan elmayla armut karşılaştırması değil, Amasya elmasıyla İsparta elmasının karşılaştırılmasıdır. Dizel motorun çıktısı beygir gücüdür. Benzinli motorun çıktısı da beygir gücüdür. Kullanıldığı platformlar aynıdır. Dolayısıyla karşılaştırılır. Evet termodinamik olarak biri Otto cycle diğeri Diesel cycle diye geçer ama nihayetinde ikisi de 4 zamanlı fosil yakıtlı motorlardır. Ama örneğin turbofan bir jet motoruyla bir içten yanmalı motoru kıyaslamanız zordur çünkü birinin çıktısı thrust (kg veya newton) iken diğerinin çıktısı HP veya KW'dır ve bunları birbirine çevirmek için başka parametreler gerekir.
    Ben "aksine" diyorum, bu iki motoru karşılaştırmazsanız, aradaki farkları anlayamazsınız...



    quote:

    Orijinalden alıntı: mak3615

    öncelikle tralles'e harcadığı emekten dolayı teşekkür ederim. ancak yazdığı düşüncelerinin bir kısmına katılmıyorum. çünkü tralles hocamın oluşturduğu senaryolarda benzinli ve dizel motorları karşılaştırmış. benzinli ve dizel motorları karşılaştırmak bence mantıksız. bir arkadaşında dediği gibi elmayı elma ile armudu armut ile karşılaştırılmalı bence. çünkü mazotun yanma hızı ile benzinin yanma hızı aynı değildir. benzin daha hızlı yandığı için benzinli motorlarda daha yüksek devirlere çıkabilirsiniz ancak dizel motorların aynı devirlere çıkabilmesi imkansızdır. durum böyle olunca bu iki tip motorları performans olarak karşılaştırılması mantıksızdır. eğer ben yarışacağım diyorsanız alacağınız araç benzinli olmalı çünkü daha yüksek devirlere çıkabildiği için vites oranları itibarı ile daha yüksek hızlara çıkabilirsiniz ancak dizeller yüksek devirlere çıkamadığı için yüksek hızlara çıkması daha zordur. zaten yüksek devirde daha fazla tork verememesinin sebeplerinden biride mazotun yanma hızının yavaş olmasıdır. eğer ben sakin kullanacağım ekonomik olsun dersenizde dizelden başka seçeneğiniz yok. dizel motorlar benzinlilere oranla daha düşük devirlerde daha yüksek güç verebilir. iş makineleri, kamyon ve tırlar, büyük gemiler, trenler vs vs hepsi dizel motorludur. bu sınıflarda benzinli motora sahip bir araç hiç görmedim eğer varsa bile dünyada sayılıdır.

    yani işin özü

    ekonomik olsun, düşük devirlerde çalışarak az yıpransın, yangın riski daha az olsun diyorsanız dizel

    ama performans benim için herşeydir diyorsanız benzinli bir araç alacaksınız.

    buradaki tartışma şuan için benim gördüğüm kadarıyla başka arkadşlarında dedi gibi elma ile armutu karşılaştırmaya dönmüş durumda...




  • eline sağlık...
  • ..konuyu kaybetmemek için yazıyorum
  • 
Sayfa: önceki 910111213
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.