vertical synchronization kelimesinin yaygin kullanilan kisaltmasi (bkz: v sync). turkcesi "dikey senkronizasyon" anlamina gelen bu kelime, 3d ekran kartlarinin yaygin kullanilmaya baslanmasiyla daha da sik anilir olmustur.
kisaca, ekran kartindan gelen frame sayisinin, monitorun o cozunurlukte verdigi tazeleme hizindan fazla olmamasi seklinde sinirlanmasi seklinde aciklanabilir.
boylece ornegin 1024x768 cozunurlukte 85 hz tazeleme veren monitore saniyede en fazla 85 fps gonderilir, eger v sync aciksa.
acik - kapali durumda olmasi ekran karti ayarlarinda kullanici secimine birakilmis olsa da, normalde acik olmasi daha uygundur. boylece monitore 1 snde gosterebileceginden fazla frame gitmeyecek oldugundan, v sync kapali oldugunda olusan ve "tearing" (yirtilma) adiyla bilinen goruntu bozulmasi olusmayacaktir.
off konumuna getirmek ise benchmark yapmak, yani ekran kartinin veya bilgisayarin genel performansini olcmek icin yapilan kimi testler icin uygundur. boylece 3d mark gibi benchmark programlari veya quake 3 gibi oyunlarla herhangi bir frame sinirlamasi olmadan test yapilabilir. (3dmark zaten v synci kendi kapar o ayri)
ama yurdum insani sik karsilasilan xp'de 60 hz sorunu veya dandik monitor + yuksek cozunurlukte dusuk tazeleme hizi gibi sorunlari v sync off yaparak cozdugunu sanar. birazcik bile isi bilenin pek fazla olmadigi bir teknik destek forumunda takilirsaniz, ekran karti, performans gibi sorulara 70% "v sync kapa 100 fps al" seklinde cevap verildigini gorursunuz. tabii buradaki 100 fps, boyle bir forumdaki cogunlugu olusturan "oyun = cs" mantigindaki insanlarin hayallerini susleyen olgudur. ama onlar bilmez ki vsync kapayinca 60 hz monitorlerinde cikan "100 fps" yazisinin aslinda oyun motorundan kaynaklandigini, ve de aslinda hala max fps alabildiklerini... ustune bir de yirtilma efekti*
v sync'in test haricinde kapatilmasi tek bir durumda iyi olabilir; cs oynayanlarin bildigi bir bug olan smoke grenade efektinin fps'yi dogal olarak degil de 60 - 30 - 15 gibi kademe kademe dusuren ve yabancilarin "fps halving" dedigi durumu. bu durum nvidia chipsetli ekran kartlarinda gorulen bir driver problemidir, ve v sync kapatilirsa tipki voodoo chipsetli bir ekran kartindaki gibi fpsnin dogal olarak dusmesi saglanabilir. v sync'i kapatmanin bundan baska normal oyuncuya yarari yoktur, aksine yukarida belirtildigi gibi kalite olarak zarari vardir.
Arkadaşım sorunun cevabı burada fazlasıyla bilgi verilmiş