Şimdi Ara

Masaüstü Warhammer Fantasy / 40K

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
7
Cevap
0
Favori
2.943
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Savgili arkadaşlar merhabalar,


    Forumda warhammer fantasy, 40k, masaüstü, strateji, model, boyama..vs diye araştırdım ama bu konu ile ilgili daha önceden açılmış bir başka konuya rastlamadım maalesef.

    Warhammer Fantasy ve/veya 40K masaüstü strateji oyununu aranızda oynayan, bu oyunun ufak modellerini biriktiren ve boyayan arkadaşlar var mı aranızda?

    Buradan fikir alışverişi yapabiliriz diye düşündüm.

    Ben senelerden beri merkalısıyım ancak oyununu oynamaya bir türlü cesaret edemedim zira bana yakın bu oyun ile uğraşan kimse yok maalesef. İstanbul Beylikdüzünde ikamet ediyorum, yakınlarda bir arkadaş varsa bana yol gösterebilecek çok sevinirim.

    Bilmeyenler için Warhammer Masaüstü Oyunu Nedir...Onu açıklayalım.

    Kaynak: kanguncesi.com



    _____________________________
    Bir Magnum Opus için didinip duracağım...


    www.yap-poz.com




  • Warhammer Hakkında Genel Bilgi

    Warhammer; iki veya daha fazla kişinin oynayabileceği, masaüstü minyatür savaş-strateji oyunlarından biridir. Oyun 1/44 oranındaki minyatürlerle oluşturulan ordular vasıtasıyla oynanır. Bir hobi oyunu olarak da tanımlanan Warhammer, dünya üzerinde en çok oynanan ve bilinen hobi ve masaüstü strateji oyunudur.

    Oyun ilk kez 1983 yılında “Warhammer Fantasy Battles” ismiyle Games Workshop firması tarafından piyasaya sürülmüştür. Rick Pristley, Bryan Ansell ve Richard Halliwell tarafından tasarlanan oyun, Fantastik bir dünyada Elf, Dwarf, İnsan, Ork, Dark Elf ve Chaos güçlerinin küçük çaplı savaşlarını konu alır. Yaklaşık 20-30 figürden oluşan ordular zarlarla belirlenen kıstaslara göre savaşırlar. Böyle bir oyun, her ne kadar firma o güne kadar normalin dışında oyunlar yapmış olsa da, yeni bir tarz ve sistemdir. İlk etapta oyunun vereceği sonuçlar için endişe duyulmuştur. Oyun endişeleri haksız çıkartarak, çok başarılı olmuş ve Games Workshop'un bugünkü şeklinin temellerini atmıştır. Bu oyunun başarısından sonra firma Minyatür Oyunu ile masaüstü arası yeni oyunlar çıkartmaya devam etmiş; fakat hepsinin altına kendi hikayesini koyarak ve geliştirerek insanlara hikayeyi benimsetmiştir. Fakat asıl insanları etkileyen oyun yine Rick Pristley imzasıyla 1987 yılında gelecek ve oyunun ismi de “Warhammer 40000-Rouge Trader” olacaktır. Oyunun ilgi çekmesini sağlayan yönüyse; Warhammer Fantasy Battles'ın 20-30 modelle oynanan çarpışma tabanından farklı olarak hikaye tabanlı olması, küçük bir grup ile oynanması, her modelin isim ve özelliklerinin zamanla gelişmesi ve bir oyun yöneticisi gözetimi altında oynanması oldu. Bir noktada RPG ile çok benzeşiyordu ve bu, oyuna RPG oynayan kişilerin daha da fazla ilgi göstermesine neden oldu.

    Games Workshop'un Warhammer 40000 hikayelerinin esas çocukları olan Space Marineler o kadar çok ilgi çekmişti ki, firma bundan yararlanarak hem sürmekte olan Bilimkurgu furyasından pazar kapmaya çalışmak hem de hikayeye bir şeyler ekleyerek bunu bir evren haline getirmek amacıyla 1988 ve 1989 yıllarında peş peşe, “Horus Heresy” (Jervis Jhonson), “Adeptus Titanicus” (Richard Halliwell), “Space Marine” (Rick Priestley) oyunlarını çıkardı. Özellikle “Horus Heresy” ve “Space Marine” hikayeyi çok değiştiriyor ve işin içine “Chaos Space Marine”leri de sokuyordu. Hikaye tamamen revize oldu ve öncesinde muallakta olan Tanrı-İmparator inancı ve Space Marine tarihçesi değişmez bir temele oturdu.
    Warhammer Fantasy ile ilgili bir iki yenilik ile yetinen firma, 1990 yılında Nigel Stillman ve Rick Priestley tarafından tasarlanan “Mighty Empires” adlı Campaign Setting ile bu oyunda çok büyük bir atak yapmış ve harita tabanlı strateji, gerçek zamanlı Warhammer savaşlarıyla yeni ve güzel bir sistem başlatmıştır. Hatta bu sistem günümüzde pek çok kişinin oynadığı bilgisayar oyunu “Total War” serisinde de kullanılmaktadır.Yine 1990 yılında Stephen Baker'ın yaptığı ve Warhammer 40000'in sıçrama noktası olan “Space Crusade” oyunu piyasaya çıktı. Oyun uzay boşluğunda sürüklenmekte olan bir gemiye bordalayan Space Marine takımlarını konu alıyordu.

    Eski Warhammer oyunlarının kuralları bu yeni sistemleri kaldıramayacak duruma gelmişti. Bir revize gerçekleştirildi. Oyunların yeni kural sistemleri “Edition” adıyla değiştirilirken, firma hem değişen kural sistemlerini barındıracak, hem de hikayedeki yenilikleri ve gelişimleri insanlara aktaracak bir sistem oluşturmak amacıyla 1980'de yayınlanmaya başlanmış olan ve içerik olarak daha çok RPG ve Savaş oyunlarını barındıran “White Dwarf” adlı derginin tüm lisans haklarını satın alarak dergiyi yalnızca Warhammer içeriğiyle çıkarmaya başladı. 1990 yılında “Mighty Empires” ve “Space Crusade” çıktıktan sonra “Warhammer Fantasy Battles 3rd Edition”, “Warhammer 40000 2nd Edition” olarak revize edildi. İşin içinde yine Rick Priestly ve Jervis Johnson vardı. Oyunun 1996 ve 1998 yıllarında çıkan “Warhammer Fantasy Battles 5th Edition” (1996 – Rick Priestley, Nigell Stillman) ve “Warhammer 40000 3th Edition” (1998 – Andy Chambers, Rick Priestley, Gavin Thorpe) ile ırk sayıları Fantasy'de on üçe, 40000'de ise sekize çıkmıştır ve oyun bugün bildiğimiz kimliğine kavuşmuştur.

    2001 yılında gelen “Warhammer Fantasy Battles 6th Edition”, oyunun temel hatlarını değiştirmemiş; kurallardaki ve ırklar arasındaki dengeyi düzenleyerek oyunun daha eğlenceli ve güzel bir hale gelmesini sağlamıştır. White Dwarf'larda gelen yeni kurallar ve çıkan her Codex'teki eklentilerle iyice şişen Warhammer 40000 için dördüncü edition yeni tamamlandı. Andy Chambers, Rick Priestley, Jervis Johnson ve Pete Haines imzalı yeni kurallar ve düzenlemeler bu yazı yayınlandığı günlerde piyasaya çıkmış olacaktır. Şu anda Warhammer Fantasy'de on beş ırk, Warhammer 40000'de ise on bir ana ırk var. Yeni kural revizeleri ile oyun süreleri; Fantasy için iki bin puanlık bir savaşta ortalama iki buçuk-üç saat, 40000 içinse ortalama bir buçuk-iki saattir. Oyunlar şu anda ortalama olarak, normal ordularda 60-70, kalabalık ordularda ise 90-110 arası modelle oynanmaktadır. Warhammer oyuncuları en fazla Space Marine oynamaktadır ve satılan her on modelden altısı Space Marine modelleridir.


    1983 yılından günümüze kadar geçen bu zaman aralığı içinde oyunun ve firmanın ününün artmasını sağlayan ve oyunu hobi haline getiren en önemli unsur minyatürlerdi. “Citadel Miniatures” ismindeki firmanın çıkarmış olduğu bu minyatürlerin kalitesi, benzer oyun firmalarının ve bazı maket firmalarının modellerinden çok daha kalitelidir. Citadel'in kurulması ise oyunun artık tamamen modellerle oynanan bir oyun olma tarihine kadar uzanır. İlk yıllarında fason çalışan firmalara modellerini ürettiren Games Workshop tarafından bir yan sanayi olarak kurulan Citadel, günümüzde dünyadaki en önemli model üreticileri arasında yer almaktadır.




    Oyunun tüm hobi yönünün üretimi ve tasarımı Citadel firmasındadır. Firma model, boya, fırça ve hatta yapıştırıcı üreterek Warhammer'ın tüm mekanik ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Firmanın yaptığı her ürün kalite bakımından çok iyi düzeydedir. Hatta oyunlar ile hiç ilgisi olmadığı halde Citadel modellerine sahip ya da modellerinde firmanın boyalarını ve fırçalarını kullanan maketçilik hobisine tutkun insanlar vardır.


    Citadel bünyesinde direkt oyunculara yönelik faaliyet gösteren, biri model diğeri de boyama teknikleri geliştiren iki farklı ekip vardır. Bunların ilki “E'avy Metal Team” isimli model birleştirme ve boyama ekibidir. Geliştirdikleri kolay boyama teknikleri ile oyuncular için çok zor olan boyama işini çok daha basit bir seviyeye getirirken, bu teknikler sayesinde görünümde çok etkileyici olmaktadır. Yeni çıkan modellerin örnek olarak boyanması ve elde edilen görüntü efektlerinin nasıl yapılacağı bu takım tarafından detaylı bir biçimde aktarılır. Her ay yayınlanan White Dwarf dergisinde bu takımın en az iki sayfa yeri vardır. İkinci ekip ise “Forge World”tür. Bu ekibin asli görevi hikayede ve oyun mekaniğinde yeri olmasına rağmen mevcut olmayan ya da eskimiş ve diğerleri yanında göze batan modellerin yerine yenilerini yapmaktır. Bazı durumlarda mevcut bulunan ve beğenilmeyen modellerin yerine değişik görünümlü modeller yaptıkları da olur. Forge World amblemli ürünler söz konusu ise, Warhammer oyuncularının hiçbir zaman görünüşten yana sıkıntıları olmaz. Ayrıca oyundaki alt orduları özelleştirecek modeller tasarlayarak kural bakımından özgün olan ordunuzun görünüşünün de özgün olmasını sağlarlar. Örnek vermek gerekirse; Space Wolf ordusu aslında bir Space Marine Chapter'ıdır. Fenris gezegeninde yaşayan barbar ve amblemi kurt olan bir ordudur. Space Wolf ordusunun standart tankları Space Marine tankıdır ve diğer chapterlar ile aynıdır. Fakat Forge World'den temin edeceğiniz kurt sembollü kapılar ve ekstra zırhlar ile tankınızın görünüşünü değiştirebilir ve ordunuza özgü bir hale getirebilirsiniz. Tüm bunların yanında Citadel firmasının destek verdiği bir diğer oluşum ise “Convertion” yani farklı parçaları birleştirerek elinizde olmayan ya da görüntüsünün özgün olmasını istediğiniz modeller yapmaktır. Citadel firması bu oluşumu desteklemek için modellerinin tüm parçalarını tek tek de satmakta, hatta aldığınız bir modelden fazladan değişik görünümlü parçalar da çıkmaktadır. Yani bir modelin bacakları ile bir diğerinin gövdesini birleştirip üçüncü bir modelin kolları ile hiç kimsede olmayan bir modeli yaratabilirsiniz. Games Workshop'un her yıl düzenlediği “Games Day” adlı etkinliklerde bu konuda da ödül verilmektedir.

    Son üç yıldır, üretim ve kalıp sistemlerinde gözle rahatça hissedilen bir ilerleme kaydeden Citadel firmasının şu andaki model kalitesi takdir görmektedir. Özellikle son zamanlarda “Maximum Plastic Minimum Price” sloganıyla yola çıkan firma, son dönem modellerinde neredeyse tamamen plastiğe dönmüş ve bu sayede oyunun mali yönü giderek azalmıştır. Plastik ve kurşun modeller yapan firma, son kalıp teknolojileri ile aşırı derecede detaylı ve çapaksız bir üretim tekniğine kavuşmuş ve plastik modellerin bile detay kalitesi göz kamaştıran bir seviyeye çıkmıştır. Bu sayede oyunun zaman alıcı bölümü de azalmıştır. Plastik modeller, kurşun modellere göre daha kolay boyanmaktadır ve çapaksız modelleri temizlemek gibi bir sıkıntı da yoksa bir modele ayıracağınız zaman dörtte bir oranında düşer.

    Oyun masasının hazırlanmasıyla ilgili kısımda da Citadel amblemine rastlıyoruz. Ağaçlar, nehirler, kayalıklar, yapay çimler ve hatta çimenli katlanabilir yüzeyler üreten firma sayesinde minyatür savaş alanları üretmek gayet kolay bir hal almıştır. Buna rağmen, Forge World sayfalarında, eldeki malzemeler ile nasıl yeryüzü şekilleri, binalar, ağaçlar, nehirler, vs. yapılacağı anlatılmaktadır.

    Games Workshop'un oyun kuralları revizelerinin olmadığı zamanlarda hikaye ile ilgili ciddi çalışmalar yaptığı ve sürekli yeni bir şeyler eklediğini biliyoruz. Bunun sonucunda hikaye oyunla birlikte gelişmiş ve büyümüştür. Bu işin görünen en zor kısmıdır. Çünkü iki ucu açık, belirsizlikler ve komplo teorileriyle dolu, sürekli kin, nefret ve düşmanlığı barındıran hikayeler yazılmalıydı ki bunlar kullanılarak oyuna destek verilebilsin. Fakat bu belirsizlikler ve komplo teorileri içeren ve standardın dışında olan hikayeler insanların o kadar ilgisini çekti ve beğeni gördü ki sonun da Warhammer RPG oyunu çıktı ve “Black Library” kuruldu.

    “Black Library” Warhammer dünyasında geçen, hikayeleri basan ve yayınlayan bir kuruluş. Yine Games Workshop'un yan kuruluşu olarak hizmet vermekte. Warhammer ile ilgili pek çok roman çıkaran firmanın asli görevi yan hikayeler ile ana hikayeyi desteklemektir. Çünkü ana hikaye, ordulara ait kitaplarda, kural kitaplarında ve dünya çapında düzenlenen ve oyuncuların hikayeyi birebir etkilemesi şansını veren campaignlerde anlatılmakta, gelişmekte ve büyümektedir. Özellikle hikayelerin alışıldık ve kendini tekrarlayan Fantastik veya Bilimkurgu hikayelerinden olmaması kaliteyi arttırmıştır.

    Bünyesinde çok iyi yazarlar barındıran Black Library'nin eserlerinden özellikle; William King (Green Troops and Red Garden-1988, Skyrider-1989, Easy Steps to Posthumanity-1996) imzalı “Gotrek & Felix” ve “Space Wolf” serileri, Jack Yeovil takma adıyla Kim Newman (Bram Stoker ödülü, İngiltere Bilimkurgu Ödülleri En İyi Kısa Kurgu Ödülü, Gecenin Çocukları Kurgu Ödülü, Lord Ruthven Topluluğu ve Uluslararası Korku Eleştirmenleri Ödülleri En İyi Roman ödülü sahibi, Night Mayor-1989, Anno Dracula-1992) imzalı “Genevieve” serileri oyunla ilgisi olmayan insanların bile raflarında yer tutmaktadır.

    2000 yılından itibaren, hikayeler aşırı gotik ve karanlık olarak karşımıza geliyor. Hatta bazı hikayelerde on altı yaş sınırlaması dahi görmek mümkün. Bunu da yazarların ve editörlerin değişimi ve gelişiminin yanı sıra, çizerlerin değişiminin olaya eklediği bir yenilik olarak nitelemek daha doğru olur. Warhammer 40000 3th Edition'dan beri değişen çizimler art planın ne kadar gotik ve ortaçağ havasında olabileceğini gösterdiğinden beri, tüm Warhammer yaratım ekibi bu felsefeyi benimsemiş görünüyor. Bu değişimde olayın hikaye yönüyle uğraşan kimseleri oyuna yaklaştırırken Black Library eserlerinin oyuncu kitlesinin dışına daha çok ulaşmasını sağlıyor.

    Black Library, iki ayda bir içinde kısa hikayeler ve çizgi romanlar barındıran “Inferno” isimli bir dergi de yayınlamaktadır. Bunun yanı sıra, çizgiromanlar (Lone Wolf, Blood Quest, vb.) da yayınlayan firmanın bir de Warhammer kart oyunu vardır.



    Games Workshop firmasının şu anda çıkardığı oyunlardan, “Lord of The Rings” (2001) hariç, tamamı Warhammer evreninde geçmektedir. Bu oyunlar sırasıyla şöyledir; “Blood Bowl” (Jervis Johnson-1986), “Necromunda” (Gavin Thorpe-1995), “Warhammer Epic 40000” (Gavin Thorpe, Jervis Jhonson, Andy Chambers-1997), “Gorkamorka” (Rick Priestly, Andy Chambers, Gavin Thorpe-1997), “Warhammer Ancient Battles” (Rick Priestly, Jervis Jhonson, Alan ve Michael Perry-1998), “Battlefleet Gothic” (Andy Chambers-1999), “Mordheim-City of The Damned” (Tuomas Pirinen, Rick Priestly, Alessio Cavatore-1999), “Warmaster” (Stephan Hess, Rick Priestley, Alessio Cavatore-2000) ve “Inquisitor” (Gavin Thorpe-2004). Warhammer 40000, Warhammer Fantasy Battles ve Lord of The Rings dışındaki oyunlar Games Workshop bünyesinde bulunan “Specialist Games” grubu tarafından yönetilmekte ve geliştirilmektedir.

    Warhammer oyunlarıyla ilgili olarak pek çok bilgisayar oyunu da yapılmıştır. İflas etmeden önce SSI (Strategic Simulation Inc.) firmasının sahip olduğu, bilgisayar oyunu hakları ile; Space Curusade, Dark Omen, Chaos Gate, Final Liberation ve Rites of War oyunları çıkmıştır. SSI'ın iflasından sonra Kuju Intertainment firması Fire Warrior isimli oyunu çıkarmış ve şu anda Dawn of War üzerinde çalışmaktadır. Ayrıca yapımına başlanmasına rağmen aşırı maaliyet gerektiren Warhammer Online oyunu iptal edilmiştir.

    PC oyunlarıyla ilgili en dikkat çekici özellikler ise Bilizzard oyunlarındaki aşırı benzerlikler yüzünden olmuştur. Fakat iki firma da telif ile ilgili hiçbir müdahele yapmamaktadır. Özellikle Starcraft oyunundaki Terran, Zerg ve Protos ırklarının Warhammer 40000 ile benzerliklerinden yola çıkan PC Gamer dergisi bu konuyla ilgili olarak Bilizzard ile bir röportaj yapmıştır. Hatta bir şehir efsanesi niteliğinde olmakla birlikte, oyun yazarlarının Warhammer 40000 oynarken röportaj yapıldığı söylenmektedir. Artık buna alışıldığından mıdır bilinmez, Warcraft 3 oyunundaki benzerliklerle hiç ilgilenilmemiştir. Thunderer, Gyrocopter, Steam Tank, vb. ünitelerin görüntülerinin ve isimlerinin birebir aynı olmasının yanında Griphon Rider'ların “This hammer goes to 40K” diye bağırması olayı iyice göz önüne getirmiş olmasına rağmen bir harekette bulunulmamıştır.

    Oyununmekanik kısmından basitçe söz etmek gerekirse; yapay ve modelboyutlarına uygun yeryüzü şekilleri ile döşenmiş 48x72 inç ebatlarındabir masada oynanır. Masa üzerinde herhangi bir çizgi, kare vs.olmaksızın cetvel ya da mezuro ile ölçülerek oynanılır. Oyun esnasındasadece altı yüzlü normal zarlar, “Artilery Dice” ve “Scatter Dice”kullanılır. Oyun öncesi kararlaştırılan puan ve senaryoya uygun ordularhazırlanır. Yine senaryoya uygun şekilde iki orduda masaya yerleşir.Senaryoda aksi belirtilmemişse yüksek zar atan taraf oyuna başlamayıseçme hakkına sahip olur. Warhammer bir model oyunudur ve oyunbaşladığı andan itibaren modeller gidebilecekleri inç miktarına göreoyuncu tarafından hareket ettirilir. Bir modelin neyi görüp neyigörmediğini anlamak için masaya eğilinir ve modelin bakış açısındanbakılır. Bunun nedeni uğraşıp emek verdiğiniz modellerin masadayarattığı muhteşem görüntüyü daha iyi fark edebilmektir.

    Oyunun Kuralları Hakkında

    Oyunun kurallarından da bahsetmek isterim; ama Warhammer kural kitabının büyük boy ve 288 sayfa olduğunu göz önüne alırsak ancak genel hatlarına şöyle bir bakabiliriz:

    Oyun tur tabanlıdır. Fakat oyuncunun turları kendi içinde de evrelere ayrılır. Bu evreler Warhammer Fantasy için sırasıyla, Hücum Deklare Etmek (düşman birliğine hücum edecek birliklerinizin belirtilmesi), Hareket Evresi (hücum eden birliklerin ve diğer birliklerin hareketlerinin yapılması), Büyü Evresi (büyücülerinizin büyülerinin yapılması), Atış Evresi (menzil silahına sahip birimlerinizin atışlarının yapılması), Yakın Dövüş (birbiri ile yakın dövüşte olan birimlerin dövüşlerinin yapılması), Çarpışma Çözümleme (yakın dövüş sonuçlarının hesaplanması ve buna göre gerekli işlemlerin yapılması) şeklindedir. Warhammer 40000 turlarının evreleri ise sırasıyla; Hareket Evresi (birimlerin hareketlerinin yapılması), Atış Evresi (menzil silahı olan birimlerin atışlarının yapılması), Saldırı Evresi (yakın dövüşe girmesini istediğiniz birimleri düşman birimlerine hareket ettirme), Yakın Dövüş (temas halindeki modellerin dövüşlerinin yapılması), Çarpışma Çözümü (yakın dövüş sonuçlarının hesaplanması ve buna göre gerekli işlemlerin yapılması) şeklindedir.

    Her askerin belirli özellikleri vardır.

    Oyunda meydana gelen durumlara göre hazırlanan tablolardan, bu özellik skorları kullanılarak atılması gereken zar miktarı ve rakam hesaplanır; elde edilen sonuçlara göre zar atılır. Oyun, tur sınırlamasına ya da senaryoya göre biter. Duruma göre rakibinden daha fazla puan alan ya da senaryonun gereğini yerine getiren taraf oyunu kazanır.

    Oyunun kural kitabı çok büyük ve karışık gibi gelse de oyun kuralları hiç de zor değildir. Oyun oynamaya yetecek kural bilgisini edinmek için, oyunu bilen birinin gözetiminde bir-iki kez oynamak yeterli olacaktır. Her ne kadar çevrenizde oyunu bilen birileri olsa da bütün kurallarına öğrenmek için kitabı okumak en iyisi olacaktır.

    Warhammer oyunu gelişmiş ve içine şans faktörü katılmış bir satranç olarak görülebilir. Oyunda iddialı olabilmek için deneyimli olmak ve çok miktarda maç yapmak gereklidir. Oyunu daha fazla oynayan insanların giderek kendini geliştirmesi kaçınılmazdır. Çünkü oyun genel olarak bakıldığında bir pozisyon oyunudur. Üstelik sınırlar belirleyen hareketleri sabitleyen çizgi ve kareler olmadığından rakip karşısında strateji uygulayabilmek için pozisyon almak çok önemlidir. İşte bu boşlukları görmek ve değerlendirmek de deneyimle olur.

    Oyunla Alakalı Dezavantajlar ve Sonsöz

    Şu ana kadar oyunun iyi yönlerinden bahsettik; biraz da Warhammer oyunuyla ilgili şikayetlere bakalım:

    Warhammer pahalı bir oyun. Ortalama bir ordunun yaklaşık olarak 250-300$ civarında olduğunu belirtelim. Bu miktar gerçekten de yüksek bir meblağ. Özellikle; boya, fırça, yapıştırıcı ve vernik maliyetlerini de eklersek yaklaşık olarak 350$'a varan meblağ bir oyun için gereksiz gözüküyor. Bir diğer gerçek ise; oyunun minyatürlerinin, kendisine denk olan 1/44 maketlerden sadece %5 ya da %10 daha pahalı olması. Aslında oyunun masrafları eşit sayıda bir maket koleksiyonundan çok pahalı değil. Fakat ülkemizin gelir düzeyi göz önünde tutularak oyun pahalı olarak addedilebilir. İkinci olarak; Warhammer zaman isteyen bir uğraş ve hobidir.

    Özellikle modellerin hazırlanması aşaması uzun sürer. Fakat bu bir hobi olarak algılanırsa zaman kaybı olarak görülmeyecektir. Her ne kadar kolay boyama teknikleri ve kaliteli malzeme kullanılsa da basit bir model özen gösterilmeden yarım saat gibi sürelerde boyanmaktadır. Elinizde doksan ya da yüz model olduğunu düşünürsek bu süre çok fazladır.

    Ayrıca oyunun oynanma süresi de iki ile üç saat arasında değiştiğinden oyunun mekanik olarak oynanması da zaman almaktadır. Üçüncü olarak, mekan sorunu karşımıza çıkmaktadır. Oyuna talep az olduğu için oyunu desteklenecek ve oynanmasını sağlayacak kuruluşlar açılamamakta ya da iflas etmektedir. Böylelikle, oyun genellikle üniversitelerin oyun klüplerinde oynanmakta ve buradan dışarıya pek fazla çıkamamaktadır.

    Genel olarak bakıldığında; güzel bir hobi, eğlenceli bir uğraş ve merak uyandıran dev hikayesiyle, Warhammer, 1983 yılından bu yana bir sektör haline gelmiş ve kendi adını taşıyan bir ekol olmuştur. Tabii ki kötü yönlerinin de olduğunu unutmamak gerekir. Benzerleriyle arasındaki popülerlik uçurumu mükemmel olmasından değil, sadece iyi ve kötü tarafları toplandığında iyi taraflarının ağır basmasındandır. Sonuçta benzersiz bir oyun değildir. Fakat Games Workshop firmasının bu işe bir ruh kattığını da belirtmemek haksızlık olacaktır.

    Warhammer 40000 kural kitabının kapağını çevirdiğinizde birinci sınıf bir kağıdın kokusunun burnunuza gelmesi değildir bu. Ruh o kağıdın üzerinde yazanlar ve genel olarak Warhammer evrenine yön veren satırlardır;


    There is no time for Peace
    No Respite
    No Forgive
    There is only WAR!



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi cag_a_tay -- 21 Nisan 2011; 11:39:56 >
    _____________________________
    Bir Magnum Opus için didinip duracağım...


    www.yap-poz.com




  • Warhammer’a Başlamak

    Dergimizdeki Warhammer köşesini okudunuz, bilgisayardaki Warhammer oyunlarını
    oynadınız ve/veya Warhammer’a ilgi duymanızı sağlayacak başka şeyler yaptınız. Sonuçta
    Warhammer’a başlamaya karar verdiniz. Şimdi ne yapacaksınız? Amacım bu konuda size
    yol göstermek.

    Warhammer hem bir hobi hem de bir oyundur. Bu işin sadece hobi veya sadece oyun
    kısmını seven insanlar olsa da büyük bir çoğunluk bu oyunu her iki unsuru ile birlikte sever.

    Bir Warhammer'cı kısaca:
    - Modellerini satın alır ve birleştirir.
    - Modellerini boyar.
    - Modelleri ile kurallar dahilinde oluşturduğu orduyu masaya sürerek savaşır.

    Sadece model boyayan veya sadece başkaları tarafından boyanmış modeller ile oyun
    oynayan insanlar olsa da büyük bir çoğunluk bahsedilen bu üç işi severek yapar.
    Warhammer hakkında çok az şey bilen birinin Warhammer'a başlayabilmek için önce
    aklındaki bazı soruları cevaplandırması gerekir. Ben bu soruların bir kısmını aşağıda
    toparlamaya çalıştım.

    Sıkça Sorulan Sorular

    Warhammer pahalı bir hobidir diye duydum. Ne kadar para harcamam gerekir? Maddi
    durumum buna yeter mi?

    Warhammer, bütün hobiler gibi belli bir miktar para ve zamanın kendisine harcanmasını
    gerektirir. Genelde FRP ile haşır neşir olan çevrelerde Warhammer'ın çok pahalı bir hobi
    olduğu ile ilgili sohbetler geçse de bu kişiden kişiye değişen ve kısmi doğruluğu olan bir
    durumdur. Kısaca:

    - Warhammer'ı üreten Games-Workshop (GW) firması, minyatür oyun alanında nerdeyse
    tekel durumda olduğu için Warhammer minyatürleri kendi ölçeklerindeki başka firmaların
    minyatürlerinden daha pahalıdır.

    - Başlangıç için gereken malzemeler (boya fırça yapıştırıcı vs...) duruma ve kaliteye göre
    10-100 TL arası değişir. Modelciler arası malzeme paylaşımı ve toplu siparişler yaygındır ve
    maddi yükü biraz daha hafifletir. Her ordunun başlangıç seti 100 TL civarıdır ve birçoğu
    çok ufak eklemelerle direk ilk savaşınızı yapmaya yetecek kadar model içerir.

    - Ordular tatmin edici boyutlara ulaşana kadar toplam 500-2000 TL arası bir harcama
    yapmış olursunuz. Unutulmaması gereken şey ordunuzun bu hale gelmesinin eğer aceleniz
    yoksa 1-2 yıl civarı sürmesidir. 1000 TL'lik bir harcamayı 2 yıla yayarsanız ayda 40 TL civarı
    eder ki bu zaten bu kadar süre ayıracağınız başka bir hobinin az çok size harcatabileceği
    bir miktardır.

    - Standart bir birlik kutusu 40TL civarıdır ve ordusuna göre 10-20 arası asker içerir. Bu sizi
    aceleniz yoksa 1 ay oyalayacaktır.

    - 2. el model satın alma, conversion ve scratchbuild gibi ileride bu köşede anlatılacak
    teknikler sayesinde ordunuzu yarı (hatta benim gibi çeyrek) fiyatına getirebilirsiniz.
    Hayatımda düz bir çizgi bile çekemedim. Modelleri boyayabilir miyim? Ne kadar beceri
    gerekir?

    Bir modeli bir turnuvaya katılabilecek kadar boyamak nerdeyse hiç beceri gerektirmez.
    Ama boyama yarışmalarında başarılı olmak gerçekten beceri ve teknik işidir. Kısaca
    beceriksizseniz oynayacak kadar, becerikliyseniz insanlara "vay be!" dedirtecek kadar
    boyarsınız. Burada önemli olan bu hobiye ilgi duymanızdır.

    Türkiye'de bu hobi ne durumda?

    Yurtdışındaki popülaritesinin aksine, Türkiye'de bu hobi çok ufak bir çevrede biliniyor ve
    bilen kesimin çok ufak bir kısmı Warhammer oynuyor. Bu yüzden hobinin içindeki insanlar
    birbirlerine oldukça sıkı bir biçimde bağlılar ve yardımlaşma-iletişim oldukça fazla. Eğer bu
    yazıyı okuduktan sonra Warhammer'a başlamaya karar verirseniz göreceksiniz ki herkes
    size elinden geldiğince yardım etmeye çalışacak.

    İstanbul/Göztepe'de Karargah adında bir kulübümüz var ve üye sayısı 30-40 civarlarında.
    Hafta içlerinde kulüp biraz sönük olsa da hafta sonu ve tatillerde yoğunluk artıyor.
    Karargah grubu olarak diğer şehirlerdeki arkadaşlarımıza uzaktan destek vermeye
    çalışıyoruz. (Karargah iletişimi için bana başvurabilirsiniz)

    İzmir Kule Sakinleri ekibi oldukça iyi işler yapıyor, onlara da ufak bir internet araması ile
    ulaşabilirsiniz. Bunun dışında Ankara ve Bursa gibi şehirlerde de iletişimde olduğumuz ufak
    oyuncu grupları var.

    Bahsettiğin şehirlerin dışında bir yerdeysek ne olacak?

    Eğer bulunduğunuz şehirde bu hobi ile ilgilenen başka birileri yok ise işiniz oldukça zor
    ama eğer arkadaşlarınızı da ikna ederseniz, bir hobici grubu oluşturmanız ve kendi
    aranızda oynamanız için yardımcı olmaya çalışırız. Kişisel deneyimlerim bu işe gönül
    verecek 3-4 kişinin Türkiye’nin herhangi bir yerinde kendi kendini idare edecek ve kişi
    sayısını zamanla arttırabilecek bir hobici grubu kurabileceğini gösteriyor.

    Warhammer Fantasy veya 40000 dışında seçeneğim yok mu?

    Ne yazık ki hayır. Aynı firmanın (GW) Yüzüklerin Efendisi temalı savaş oyunu ilk başlarda
    Türkiye'de biraz tutsa da bu aralar popülerliğini epeyce yitirdi. Bunun dışında piyasada pek
    çok minyatür savaş oyunu olsa da bunların oyuncusunu Türkiye sınırları içinde bulmak
    epeyce zor.

    Kulüplerde ne gibi aktiviteler yapılıyor?

    Kulüplerde genellikle;

    Campaign: Belli bir hikayeye dayanan oyun dizileri. Genelde hikayeyi yazan bir oyun
    yöneticisinin kontrolünde hikayeye özel amaçlar içeren savaş senaryoları oynanır ve bu
    savaşların sonuçları hikayenin gidişatını belirler. Bazı durumlarda oyuncuların hikayedeki
    belli karakterleri canlandırması ve hikayenin bir kısmının rol yapma oyunu şeklinde devam
    etmesi vakit vakit görülen durumlardır.

    Turnuva: Belli giriş kuralları olan ve oyuncuların birbirlerini çeşitli savaş senaryolarında
    yenerek birinci olmaya çalışmasına dayanan etkinliklerdir. Genelde katılım ücretinin bir
    kısmı dereceye girenlere hediye almak için kalanları kulübün masrafları için kullanılır.
    Birincilik sadece ne kadar iyi bir komutan olduğunuza göre değil, aldığınız centilmenlik ve
    boyama puanlarına göre de belirlenir.

    Lig: Uzun soluklu bir turnuva diyebileceğimiz lig süresince oyuncular sabit bir ordu listesi
    kullanarak haftalar boyunca ligdeki diğer bütün oyuncularla karşılaşıp puan toplarlar.
    Boyama Günleri: Maketçilik ve boyama konusunda bilgi alışverişinin yapıldığı, yeni
    gelenlerin eğitildiği ve hobicilerin yeteneklerini arkadaşlarına gösterdiği etkinliklerdir. Bazen
    boyama yarışmaları ile beraber yapılır.

    Taktik eğitim: Bazı deneyimli oyuncuların yeni oyunculara masa başında oyun kurallarını ve
    taktikleri anlattığı etkinliklerdir. Genelde talebe göre düzenlenir.
    Warhammer 40000 mi? Warhammer Fantasy mi? Ayrıca hangi ordu(lar) bana uygundur?
    Bu iki soruyu aşağıdaki bölümde cevaplandırmaya çalışacağım...

    Oyun Sistemi ve Ordu Seçimi

    Warhammer'a yeni başlayacak olan arkadaşlarımızın yapacakları en önemli tercih hangi
    oyun sistemi ve hangi ordu ile başlayacaklarını belirlemektir. Bu konuda yardımcı olmak
    için bu iki oyun sistemini ve orduları artıları ve eksileri ile tanıtmaya çalışacağım. Eğer
    ileride ordu sayınızı arttırmak istiyorsanız iki sistemde de en az bir ordu kurarak ikisini de
    görme şansı edinmenizi öneririm.

    Warhammer Fantasy Battles

    WFB fantastik temalar içeren bir meydan savaşı oyunudur. Savaş alanı boyunca dizilen
    üniteler kare formasyonlar halinde hareket ederek (az sayıdaki skirmisher üniteleri hariç)
    okçu/tüfekçiler, kahramanlar, savaş makineleri ve büyücüler desteğinde savaşırlar. WFB'da
    ünite içindeki askerler ünite ile birlikte kare formasyonu bozmadan hareket ettikleri için
    aynı sayıda model içeren bir WFB oyunu bir 40K oyunundan genelde daha kısa sürer.

    Kısaca oyunu özetlemek için şunları diyebiliriz:

    - Daha kısa oyun süresi.
    - Epik meydan savaşı atmosferi.
    - FRPciler için çok tanıdık olan fantastik temalar.

    Warhammer 40K

    Warhammer 40K, "gothic/cyberpunk" bir atmosferde geçen ve meydan savaşından çok
    yaklaşık "bölük" büyüklüğündeki birliklerin çeşitli arazilerde çatışmasını konu alan bir savaş
    oyunudur. 40K'da sıralı formasyon mantığı olmadığından birlikler 10-20 kişilik "manga"lar
    halinde dağınık bir biçimde hareket ederler ve her model savaşın içinde aktif rol üstlenir.
    Oyun gelecekte geçtiği için WFB'ın aksine yaklaşık her ünitenin menzilli bir silahı vardır
    ama bu durum çatışmaların bir kısmının yakın dövüşte sonlanmasının önüne geçmez.

    Özet:

    - Çatışma seviyesinde görev bazlı savaş.
    - Daha küçük ama bütün modellerin aktif olarak kullanıldığı ordular.
    - Kitaplar, bilgisayar oyunları ve çizgi romanlar ile detaylandırılmış bilimkurgu arka plan.

    Ordu Seçimi

    Oyuna başlayacağınız sistemi seçtikten sonra sıra geldi ordu seçimine. Seçiminizi yaparken
    dikkat eteniz gereken üç şey var.

    - Modellerini ve hikayesini sevdiğiniz bir orduyu seçin.
    - Ordunuzun rengini kendiniz belirleyin.
    - Ordunuzun taktik anlayışı sizin oyun oynama tarzınıza uygun olsun.

    Eğer siz X ordusu ile başlamak istiyor ama etrafınızdaki insanlar X ordusunun güçsüz-kötüdengesiz-
    çirkin vs... olduğunu söylüyorlarsa sırf onlar dedi diye içinize sinmeyen başka bir
    Y ordusuna başlamayın!

    Bundan önceki yazılarda ordu hikayeleri anlatıldığı için ben orduların diğer özelliklerinden
    bahsedeceğim. Ordular hakkında verdiğim bilgilerin bir kısmı sübjektiftir ve detaylı bilgi için
    konuyu bilen başka insanlara da başvurabilirsiniz. Orduların modellerini görmek için
    aşağıdaki linkler bölümünde GW’ın sitesinin linkine bakabilirsiniz.

    Warhammer Fantasy

    - Beasts of Chaos: Bu yazı yazıldığı sırada yeni kural kitabı çıkıyordu. Atış gücü ve
    zırhı zayıf, büyüsü ve dövüş gücü yüksek hayvan adamlar ordusu.

    - Brettonia: Şövalye ağırlıklı vurduğu yeri dağıtan bir ordu. Güzel boyama ile çok
    güzel gözükecek modellere sahipler. Menzilli silahlara ve büyüye karşı biraz zayıflar.

    - Daemons of Chaos: Büyüsü ve yakın dövüşü çok kuvvetli bir ordu. Hakkını vererek
    boyaması çok meşakkatli.

    - Dark Elves: Büyü, atış gücü ve manevra bazlı bir ordu. Dayanıksızlık problemleri var.

    - Dwarfs: Atış gücü, dayanıklılığı ve zırhı tepe noktada olan fakat manevra kabiliyeti
    ve büyünün yerlerde süründüğü bir ordu. Statik defans ordusu.

    - The Empire: Cücelere göre daha düşük moral ve dayanıklılığa sahip olan statik
    defans ordusu. Buna karşılık olarak büyü gücü ve manevra kabiliyeti daha iyi.

    - High Elves: Az sayıda ama güçlü üniteleri var. Büyü ve atış gücü yüksek. Tek
    problemi düşük asker sayısı ve dayanıksızlık.

    - Lizardmen: Yüksek moralli ve sayıca çok sürüngenlerin yanı sıra kuvvetli büyücüler
    ve dev yaratıklar. Sürüngen deri ve kabuğu boyamak bünyeyi biraz zorlayabilir.

    - Ogre Kingdoms: Az sayıda güçlü ve dayanıklı Ogrelerden oluşan bir ordu. Büyü gücü
    zayıftır ve zırhları yoktur. Model sayısının azlığından dolayı boyamak kolaydır.

    - Orc & Goblins: Oyunun modelleri ve kuralları ile açık ara en eğlenceli ordusu. Savaş
    sırasında iyi ve kötü yönde saçmalayabilen, sayıca çok, zırh ve moral olarak az olan
    bir ordu. Oyunu kazanmaktan çok eğlenmek için oynayacaksanız en iyi seçim.

    - Skaven: Sayıca kalabalık fare adamların yanında büyük yaratıklardan oluşan bir
    ordu. Atış gücü yüksek ve sayı üstünlüğü avantajı var. Bir sürü fare boyamak
    severek yapmıyorsanız biraz can sıkabilir.

    - Tomb Kings: Mısır temalı iskelet, mumya, savaş arabası ve büyücü ordusu.
    Dayanıksızlık problemlerini moral problemi olmaması ile aşıyorlar. Büyü güçleri
    oldukça iyi.

    - Vampire Counts: Zombi, iskelet, büyücü ve vampir ordusu. Undeadlerin standart
    avantaj ve dezavantajlarına sahipler.

    - Warriors of Chaos: Dayanıklılık, zırh ve yakın dövüş odaklı bir ordu. Büyü gücü iyi
    fakat atış gücü sıfıra yakın.

    - Wood Elves: Atış gücü ve manevra kabiliyeti ağırlıklı bir ordu. Dayanıksız ve büyü
    gücü o kadar iyi değil.

    Not: Büyük üçlü olarak adlandırılan Dark Elves, Daemons ve Vampire Counts orduları
    oyun içi ufak kural dengesizlikleri yüzünden diğer ordulara göre biraz daha güçlüler.
    Yeni kural kitapları çıktıkça bu dengesizlikler azalacaktır. Ayrıca Orklar herkesi döver!!!

    Waaaaaaaaaaaagh!!!!!!


    Warhammer 40K

    - Chaos Daemons: Fantasy daemonları ile aynı ünitelere sahip olan bir ordu. 40K
    dünyasında öteki tarafta olduğu kadar iyi iş yapamıyorlar. Masanın istedikleri yerine
    inme opsiyonları var fakat zırhları oldukça kötü.

    - Chaos Space Marines: Space Marinelerin kaotik güçlerle daha semirmiş halleri.
    Herşeyleri ortalamadan daha iyi ama puanları yüksek ve model sayıları daha az.

    - Daemonhunters: Grey Knights. Çok karizmatik modellere sahip olmasına rağmen
    hem puan açısından hem de para açısından pahalı bir ordu. Üniteleri diğer
    imparatorluk ordularına alınabiliyor ve çok iş görüyorlar fakat kendi başlarına bir
    ordu olarak çok iyi değiller.

    - Dark Eldar: Uzun süredir modelleri ve kural kitabı yenilenmemesine rağmen hala
    tercih edilebilecek bir ordu. Manevra kabiliyetleri ve atış güçleri çok yüksek.
    Dayanıksızlıkları en büyük eksileri.

    - Eldar: Taş, makas, kağıt’ın vücuda gelmiş hali. Her ünitesi kendisine biçilmiş görevi
    en iyi şekilde yapar fakat kalan işlerde çok kötüdür. Puan açısından çok pahalı bir
    ordu olduğundan model sayısı azdır. Her maçta ya karşı tarafın oyuncusunu ya da
    kendi oyuncusunu ağlatması ile ünlü bir ordudur. Modelleri iyi boyandığında tam bir
    sanat eseri olurlar.

    - Imperial Guard: Sayıca çok ve güçsüz askerler ile birlikte zırhlı araç ve ağır silah
    ordusu. Statik defans ağırlıklı bir ordudur fakat az sayıda manevra kabiliyeti yüksek
    ünitesi vardır. Model çeşitliliği çoktur. Asker boyamaktan kişiyi halsiz düşürebilir.

    - Necrons: Stratejik çeşitlilikten yoksun bir ordu. Atış gücü iyi fakat yakın dövüşü çok
    zayıf. Yeni kural kitabı gelene kadar başlanmamasını öneriyorum.

    - Orks: Tıpkı Fantasyde olduğu gibi oyunun en eğlenceli ordusu. Çok güçlü fakat her
    an ters tepmeye hazır silah ve teknolojilerin yanı sıra yüksek yakın dövüş gücü ve
    sayı üstünlüğü.

    - Space Marines: Oyunun standart başlama ordusu. Her şeyleri ortalamanın üstü olan
    korkusuz savaşçılar. 5 farklı kural kitapları vardır:

    o Space Wolves: Yakın dövüş ağırlıklı ve kurt temalı eğlenceli bir ordu.

    o Black Templars: Yakın dövüşün kralı olan fakat kalan bütün opsiyonları diğer
    ordulara göre daha kısıtlı olan bir ordu.

    o Blood Angels: Yakın dövüş ve orta menzil ateş ordusu.

    o Dark Angels: Uzun ve orta menzil ateş ağırlıklı bir ordu

    o Space Marines: Kalan bütün Space Marine orduları için kullanılabilen standart
    kural kitabı. Bu kitap kurulabilen ordu çeşitliliğinin çok olması sebebi ile en
    çok tercih edilen kitaplardan.

    - Tau: Yüksek teknolojili, anime tarzı mecha robotlara sahip uzun menzil ve vurkaç
    ordusu. Yakın dövüşleri çok kötü.

    - Tyranids: Bir sürü ufak yaratık ve onların yanındaki dev yaratıklar ordusu. Bu yazı
    yazılırken yeni kural kitapları çıkıyordu. Hız ve yakı dövüş ağırlıklı bir ordu.

    - Witchhunters: Sisters of Battle. Modelleri oldukça pahalı fakat bir ordu olarak
    oldukça efektifler. Uzun menzilde ve yakın dövüşte biraz problemliler fakat orta ve
    yakın menzilin tartışmasız lideri konumundalar.

    KAYNAK: kilerik.com
    _____________________________
    Bir Magnum Opus için didinip duracağım...


    www.yap-poz.com




  • Ooo masaüstü severlerin sayısı artıyor. Her ne kadar Warhammer fantasy ve 40k tarzım olmasa da bu başlığı gördüğüme sevindim.
    Ben daha ziyade old world of darkness, new world of darkness, pathfinder, eclipse phase, unknown armies gibi settinglerle ilgileniyorum.
    Türkiye' de bu mevzulara ilgi ne yazık ki çok az gerçekten. Bir de Türkiye şartlarında minyatüre, orjinal kitaba para verebilecek adam çok az. İnşallah zamanla artacak
    _____________________________
  • Randeas valla ben daha oyun safhasında çok yeniyim. Hatta daha başlamadım bile. Hep modellerini alıp boyadım şu zamana kadar. Oyun kısmına geçmek hem çok istiyorum hem de karar veremiyorum...Hangi ordu ile başlasam...ne yapsam...başlasam mı? :) Yoksa sadece boyasam mı :)
    _____________________________
    Bir Magnum Opus için didinip duracağım...


    www.yap-poz.com
  • Valla dediğim gibi benim pek aram yok minyatür oyunlarıyla. Bilgim çok yüzeysel kalır. Ancak sana kulesakinleri sitesini önerebilirim. Orada pek çok sorunun yanıtını bulabilirsin. Warhammer üzerine odaklanmış pek çok arkadaş mevcut o sitede.

    Yalnız sadece minyatürle değil de diğer alanlarla da ilgilenirsen, seni de kazanmış oluruz.
    _____________________________
  • Hocam konuyu hortlattım ama eline sağlık uzun ve güzel bir yazı yazmışsın. Ben de yeni başlamayı düşünen birisiyim. Ama önümde o kadar çok plan var ki :) 32 yaşındayım. Evleniyorum. Bilgisayar yazılımı üzerine de çalışmak istiyorum. Bakalım bunu da ekleyince ne olacak. Bir de magic the gathering de girecek yeniden hayatıma. Ama hareket iyidir tabi :)
    _____________________________
    Intel i9 14900K @ 6Ghz | Asus Dark Hero Z790 Anakart | Zotac RTX 5090 Solid OC | 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHZ Ram | 2 TB M2 Samsung 980 Pro + 2 TB M2 Kingston + 4 TB M2 Kingston | DeepCool LT720 360mm Sıvı Soğutucu | Phanteks Evolve X Kasa | NZXT 1200 PSU | Razer Blackshark V2 Pro Headset | Connexion3D Mouse | Asus Strix Scope 96 Klavye
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.