Şimdi Ara

Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s. (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
127
Cevap
6
Favori
38.868
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Ceyhun dostum bi sn bekle..iyi olup olmadığımı söylemem için hesap yapmam lazım deeeeeeeeeeeeeeeeermişim

    İyiyim iyi merak etme... sen konuyu takibe devam et... bak ileride çok zevkli konular olacak mesela 2 arabaya yokuş yarışları yaptırtacağız... hangisi geçer oynayacağız ::))



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 16 Ocak 2007; 13:29:44 >




  • 3

    şuana kadar ivmeye örnek verirken araba ivmelenmesini kullandık.. Ancak bizim esas öğrenmemiz gereken ivme yerçekimi ivmesidir.. Nedir bu yerçekimi ivmesi?

    İşte şudur
    Yerçekimi ivmesi 9,8m/sn^2 dir…. Önceki bilgimizden hatırlayacak olursak,ivmenin hızlanma olduğunu söylemişdik ozaman havaya atılan bir cisimin yere düşerken hızı saniyede 9,8 birim artarmış…( bu teorik olarak doğrudur gerçekde hiçbir zaman bu ivme sabit kalmayacakdır... Hızlanması yavaşlayacak belirli bir süre sonra hızı sabit olarak düşmeye devam edecektir)

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Şimdi yukarıdaki vatandaş elindeki taşı yere bıraksın ve bu taşın hızına bir bakalım .

    Hızlanması (ivmesi) 9,8 m/sn^2 idi..
    Peki m/sn yi Km/s ‘e çevirmek için 3,6 ile çarpıyorduk…şimdi hızı hem m/sn hemde km/s cinsinden verelim..



    Zaman(saniye) Hız(m/sn)----------------Hız(km/saat)
    1----------------9,8-------------------------35,28
    2----------------19,6-----------------------70,56
    3----------------29,4-----------------------105,84
    4----------------39,2-----------------------141,12
    5----------------49-------------------------176,4
    6----------------58,8-----------------------211,68
    7----------------68,6-----------------------246,96
    8----------------78,4-----------------------282,24
    9----------------88,2-----------------------317,52
    10---------------98-------------------------352,8
    11---------------107,8---------------------388,08


    demekki teorik olarak yani sadece kağıt üstünde hesap yaptığımızda, bu taşın 11. saniyedeki hızı, saatte 388 kmye kadar çıkacakmış ..Oooo çok yüksek bir rakam…Bu rakama Formula 1 arabaları bilem yetişemez…

    Peki şimdi teorik olarak(hesapla) bulduğumuz bu rakam neden gerçekte hiç olmaz?Çünkü havanın sürtünme kuvveti yerçekimi kuvvetine karşı ,karşı bir kuvvet (kaldırma kuvveti)oluşturur…

    Bunu şöyle düşünelim..Mesela banyodaki çamaşır makinesini kendimize doğru çekeceğiz… peki bunu rahatlıkla çekebilirmiyiz? Hayır çünkü çamaşır makinesi yerle temas ettiği noktada yer ile sürtündüğü için bizim çekmemize karşı yönde bir direnç oluşturur yani sanki o çamaşır makinasını diğer tarafından başka birisi çekiyormuş gibi… Bizim makinayı hareket ettirmek için en az bu sürtünme kuvveti kadar kuvvet uygulamamız gerekir..

    yerin çamaşır makinasına uyguladığı çekme kuvveti gibi, havaya attığımız cisimede sürtünme kuvveti uygulanmaya başlar… Bu sürtünme kuvveti okadar artarki bir noktada yerçekimi kuvvetine eşit olur işte bu noktadan sonra cisim sabit hızla yere iner… Sanırım buna en güzel örnek paraşüt örneği… Paraşüt, yapısından dolayı o kadar çok sürtünme kuvvetine maruz kalıyorki paraşütcünün hızı mesela saatte 10km/s hıza ulaştıktan sonra (son derece düşük bir hız) yere sabit hızla iniyor…. Halbuki paraşüt olmasaydı bu limit(ulaşabileceği en üst hız) hız belki 150 km/s belki 200 km/s olacakdı…
     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Demekki bir cismin hızının sabit olması için o cisme etki eden itici(yada çekici) kuvvetle durdurucu kuvvetin eşit olması gerekir..Peki itici kuvvet durdurucu kuvvetten fazla olursa ne olur? Cisim hızlanır..Durdurucu kuvvet itici kuvvetten fazla olursa neolur? Cisim yavaşlar…




    Peki ivmeyide anladıktan sonra artık yavaş yavaş kuvvetin ne olduğuna geçelim..


    Kuvvet, bir cismin hızlanmasına yada yavaşlamasına sebep olan etkendir..


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Formülü şudur:

    Kuvvet= cismin ağırlığı * ivme

    Şekile bakacak olursak motorun kendine çektiği cismin ağırlığı 1kg imiş cismin ivmeside 1 olsun…Yani nedemekdi bu? Cismimizin hızı saniyede 1 birim artacak

    Zaman(sn)----------Hız (metre/sn)
    0----------------------0
    1----------------------1
    2----------------------2
    3----------------------3
    4----------------------4

    işte şimdi şunu söyleyebiliriz…

    Bu motorun kuvveti şudur

    Kuvvet =cismin ağırlığı* ivme olduğuna göre
    Kuvvet= 1 *1=1 dir birimi
    kg*metre
    ------------ dir…
    sn^2

    yada metreyi kısa yazalım

    kg*m
    -------- dir.. bu motorun kuvveti sadece 1 imiş…yada 1 kg*m/sn^2
    sn^2


    örnek-2

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.

    Peki bu örnekte, yükü kendine doğru çeken ve onun hızını saniyede 2 birim arttıran motorun kuvveti nedir?
    Kuvvet = ağırlık*ivme
    Kuvvet =5*2=10 kg.m/sn^2 olurmuş….

    Demekki 2. örnekteki motorumuz 1. motorumuzdan 10 kat daha kuvvetliymiş….

    Peki örnek 2 deki kuvveti 10 olan motorumuz yükü sağtarafa doğru çekerken bu yükün sol tarafınada bir motor bağlantısı yapalım..aşşağıdaki örnekte motorlar çalışmaya başladıktan sonra ne olur bakalım..



    örnek3
     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Şimdi şu örneğe bakalım… sağdaki motor bu cismi kendine doğru çekerken sol tarafa kuvveti 15 olan bir başka motor bağlanmış…Şimdi son sürat sağ tarafa gitmekte olan bu yük ,sol tarafındaki motor çalışmaya başladıktan sonra nasıl bir harekette bulunur? İnceleyelim..


    Nedemiştik çekici kuvvet(2. motorun kuvveti), durdurucu kuvvetten(1. motorun kuvvetinden) az olursa( ki ,burda gerçektende o durum var) o cisim durmaya başlar…peki sadece dururmu? Hayır durduktan sonra sol tarafa gitmeye başlar… Kuvvet vektöreldir..Yani zıt yönlerdeki kuvvetleri birbirlerinden çıkararak net kuvveti bulabilirsin..

    Burda hesabı yapalım..

    Net kuvvet=2.motorun kuvveti -1.motorun kuvveti = 10-15= -5 kgm/sn^2 çıkar…..demekki sağa doğru giderken bu cisme uygulanan kuvvet =-5 imiş … eksi çıktığı için şöyle deriz.. net olarak bu cisme ters yönden(sol motordan) 5 kgm/sn^2 lik bir kuvvet uygulanıyormuş…

    Ozaman şunu söyleyebiliriz…
    Kuvvet=ağırlık* ivme formülünden ivmeyi buluruz..

    5=5* ivme..

    5
    ---=ivme
    5

    5
    ---= 1 m/sn^2 …
    5

    demekki bu cisim sağ tarafa giderken önce saniyede 1 m/sn^2 lik bir hızla yavaşlar.. sonra dururur..
    sonrada yine aynı ivmeyle sol tarafa hareket etmeye başlar…






    Son örnek ancak bakın bu çok önemli..Bence en önemli örnek bu…

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.

    Yükümüz yine sağ tarafa hareket etmektedir….ve sol tarafına diğer motor bağlanmış ve çalıştırılmışdır…Ancak bu sefer 1. motorun kuvveti 2. motorun kuvvetine eşittir..


    Peki yükümüzün durumu şimdi neolacakdır? Bakalım….


    Nedemiştik zıt yöndeki kuvvetleri birbirinden çıkararak o yük üstündeki net kuvveti buluruz..

    2.motorun kuvveti-1. motorun kuvveti= 10-10=0 sonuç sıfır çıktı..

    peki Kuvvet =ağırlık* ivme ise
    Kuvvet
    -----------=ivme idi….. kuvvvet kaçdı? Sıfır ağırlık kaç? 5
    ağırlık

    ozaman ivmesi

    0
    ----=0 sıfır dır… Peki ivme nedemekdi? Bir cismin hızındaki değişim…Eğer değişim sıfır ise hız değişmez
    5
    yani sabit kalır demektir..

    Zaman(sn)----------Hız (metre/sn)
    0----------------------0
    1----------------------2
    2----------------------4
    3----------------------6
    4----------------------8

    5. saniyede soldaki motor çalışmaya başlasın ve bakın hız bundan sonra neoluyor...


    5----------------------8
    6----------------------8
    7----------------------8
    8----------------------8
    9----------------------8
    "
    "


    Bu sonuç çok önemli

    ******demekki bir cismin ivmesi sıfır ise o cismin hızı sabitdir******

    Peki burdan şu sonucada varabilirmiyiz?

    ******bir cismin hızı sabit ise ivmesi sıfırdır…******

    Son ve en en önemli sonuç ise şu olmalı…
    ******bir cismin hızı sabit ise,yada hareket etmiyorsa, o cisme uygulanan ittirici ve durdurucu kuvvetler birbirine eşittir******

    ofbee yoruldum.. Yarın tork olayına giriyoruz… torku öğrenmeyen kimse kalmayacak ::)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 17 Ocak 2007; 1:55:07 >




  • hadi hocam geldik nezaman basliyor ders
  • Ceyhun bak derse geç kaldın vallahi sıfırı basıcam sana
  • hocam bak üstüme gelme yokusta sollarim bak
    quote:

    Orjinalden alıntı: Rocapitol

    Ceyhun bak derse geç kaldın vallahi sıfırı basıcam sana
  • arkadaşlar fizikçiyiz galiba nerden mezunsunuz?
  • racapitol toyota yaris asiri hizlanma mezunu saka bi yana bilmiyorum sanirim muglada okuyor

    quote:

    Orjinalden alıntı: mavim1974

    arkadaşlar fizikçiyiz galiba nerden mezunsunuz?
  • Muğla işletme de okuyorum..yahu bırakın bunları konuyla ilgilenin kardeşim
  • izmire nezaman geliyorsun diğer konu
    quote:

    Orjinalden alıntı: Rocapitol

    Muğla işletme de okuyorum..yahu bırakın bunları konuyla ilgilenin kardeşim




  • o zaman sende bırak torku beygiri,işletme masterini nerde yapacağını düşün,bunları senin yerine hesaplayıp kafa yoranlar var dostum
    quote:

    Orjinalden alıntı: Rocapitol

    Muğla işletme de okuyorum..yahu bırakın bunları konuyla ilgilenin kardeşim




  • 4

    Hız ivme, güç derken şimdide geldik torka… Torku anlamamız için önümüzde duran en büyük engel, birimi olan N dir… N yi anladığımızda torku anlamakda güçlük çekmeyeceğiz…
    Nedir bu N? N , Newtonun kısaltılmış şeklidir…

    Peki Newton nedir? Newton Ünlü fizikci Isaac Newtonun soyadı olup bu kuralları bulan kişi olduğu için ona atfedilmiş kuvvet ölçüsü birimidir.

    Kuvveti hatırlayacak olursak
    Kuvvet=Kütle(kg) *ivme idi..birimi kg.metre/sn^2 idi..
    İşte bu kg.m/sn^2 biriminin yerine N yazabiliriz…
     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Kuvvet=kg *ivme
    Burda kütlemiz(kg) 1 olsun ivmemizde 1 olsun

    Ozaman bu motorun kuvveti kaçdır?
    Kuvvet=kg *ivme
    Kuvvet=1 *1 =1 dir peki birimi nedir? Ağırlığın birimi kg ivmenin birimi ise m/sn^2 idi
    Ozaman sonuç:
    Kuvvet=1 kg.m/sn^2 dir…. Peki kg.m/sn^2 ne idi? Newton idi değilmi
    Ozaman bu motorun kuvvetini şu şekildede ifade edebiliriz.
    Kuvvet=1 kg.m/sn^2 = 1 N

    Peki motorumuzun kuvveti 5 kg.m/sn^2 olsaydı N olarak kuvvet ne olacakdı?

    Kuvvet=5 kg.m/sn^2 = 5 N

    Şimdi kuvveti 1 N ve 5N olan bu motorların gücünü 1er cümleyle ifade edelim..

    1-)Kuvveti 1 N olan motor 1 kg lık bir ağırlığın hızını,sürtünmesiz bir düzlemde saniyede 1 birim arttırma gücüne sahipdir.


    2-) Kuvveti 5 N olan motor;
    a-)1 kg lık bir ağırlığın hızını,sürtünmesiz bir düzlemde saniyede 5 birim arttırma gücüne sahipdir. Yada bir başka deyişle
    b-)5 kglık bir ağırlığın hızını,sürtünmesiz bir düzlemde saniyede 1 birim arttırma gücüne sahipdir.

    Şimdi N yi yerçekimiyle ilişkilendirelim…

    Havaya attığımız taş, yere hangi ivmeyle düşüyordu? 9,8 m/sn^2 .
    İşte dünya,havaya attığımız taşı yada havadaki 1kglık bir yükü kendine çeken bir motor olsaydı
    Bu motorun kuvveti
    Kuvvet= kg* ivme den
    Kuvvet= 1*9,8 =9,8 kg m/sn^2 =9,8 N olacakdı…

    Peki şimdi aşşağıdaki resme bakalım…


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.

    Eğer dünya,havaya bıraktığımız 1 kglık kütleyi kendine çeken bir motor olsaydı
    Bu motorun kuvveti Kuvvet= 1*9,8 =9,8 kg m/sn^2 =9,8 N olacakdı…dedik…. Peki
    Burdan şu sonuca varabilirmiyiz? Eğer kahrolası dünya 1 kglık bir yükü,9,8 N kuvvetle aşşağıya çekiyorsa, bu yükün düşmemesini sağlamak için o yükün yukarıdan bağlı olduğu motorun da 9,8 N kuvvetle yani aynı kuvvetle bu yükü kendine doğru çekmesi lazım…

    Şimdi şunu söyleyebiliriz… Hatırlayacak olursanız bir cismin hızının sabit olması yada o cismin yerinde hareketsiz durabilmesi için cisme etki eden çekici ve durdurucu kuvvetlerin toplamının 0 olması lazımdı ..

    Peki burda öylemi?
    Çekici kuvvet(yerçekimi kuvveti)=9,8 durdurucu kuvvet(motor kuvveti)=9,8

    9,8-9,8= 0 N yapar evet gerçektende bu yükümüz ne aşşağıya hareket eder nede yukarıya…

    Ve biz şunu söyleriz.. Bu motor, 1 kglık bir yükü havada tutabildiğine göre bu motorun gücü 9,8N dur..


    Peki eğer motor 20 N kuvvetle çalışsaydı ozaman yükümüz;

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    20-9,8=10,2 N kuvvetle yukarı çekilecekdi..= 10,2N=10,2 kgm/sn^2
    Peki ozaman bu cisim hangi ivmeyle yukarı çekilirdi?
    Kuvvet= kg * ivme ise
    Kuvvet
    -----------= İvmedir..
    kg

    10,2
    -------=10,2 m/sn^2 çıkar yani 20 Nlik kuvvetle çalıştığında bu yükün hızı yukarı doğru saniyede
    1
    10,2 m/sn artar...

    Peki eğer motorumuz 7,8 N lik bir kuvvetle çalışsaydı?

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    9,8-7,8=2 N yani ozaman bu cisim 2 N lik bir kuvvetle yada 2 kg.m/sn^2 kuvvetle aşşağıya çekilirdi..Yada bir başka ifadeyle aşşağıya doğru hızı saniyede 2 birim artarak hızlanmaya başlardı…

    Evvet Artık Torkun ne olduğunu söyleyebiliriz..

    Tork belirli bir eksen etrafında dönen cismin kendisine r metre uzaklıktaki diğer cisme uyguladığı kuvvettir..

    Formülü

    Tork= Kuvvvet * r dir. Burda r yarı çaptır ama neyin yarı çapı? Dönen cismin çizdiği dairenin yarı çapı..

    Sizce birimi ne olur? Kuvvetin birimi N idi… r yarı çapın birimi metredir..

    Ozaman Torkun birimi
    Tork= Kuvvvet * r
    Tork=N*m dir…..

    Eğer bir motor 2 metre ilerdeki bir noktaya 10 N lik bir güç aktarıyorsa bu motorun torku nedir?

    Tork=Kuvvet* r
    Tork=10*2 = 20 Nm olur….

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Peki şimdi Ceyhunun arabasının torkunun ne anlama geldiğine bakalım…
    Ceyhunun arabasının motoru maximum 19,4 kg.m/sn^2 lik bir tork üretiyormuş… Bu nedemektir?

    Yani Ceyhunun arabasının motorundaki krank miline 1 metre uzunluğunda bir çubuk bağlamışlar..Ve bu çubuğun ucuna 19,4 kglık bir yük koymuşlar.. Motor bu yük konduktan sonra sabit devirde çalışmış yani devri değişmemiş ve bu yük hareketsiz olarak havada asılı kalmış..


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.




    peki bu çubuğun ucuna 20 kiloluk yük bağlansaydı yükün durumu ne olurdu? Bu yükün ağırlığı motorun gücünden daha kuvvetli olduğu için (20 >19,4) yük aşşağıya düşecek ve motor stop edecekdi..

    peki bu çubuğun ucuna 18 kiloluk yük bağlansaydı yükün durumu ne olurdu? Bu yükün ağırlığı motorun gücünden daha zayıf olacağı için(19,4>18) motor yükü kaldıracak ve diğer tarafa atacakdı…
    Ozaman şunu söyleyebiliriz… Konunun en başından beri söylediğimiz neydi? Bir yük hareketsiz kalıyorsa bu yüke uygulanan çekici kuvvet (burda yerçekimi) ile kaldırıcı kuvvet (motorun kuvveti) birbirine eşittir..

    Peki yerçekimi kuvvetini nasıl hesaplıyorduk?

    Kuvvet = kg * ivme idi
    Burdaki ivme 9,8lik yerçekimi ivmesiydi…peki kilogram kaç? 19,4
    Peki burdan 19,4 kglık yüke uygulanan yerçekimi kuvvetini hesaplayalım…

    Kuvvet=19,4 *9,8=190,12=190 kg.m/sn^2= 190 N şimdi bu yüke yerçekimi 190 Nluk bir kuvvet uyguluyormuş…. Peki bu yük havada kalıyorsa kaldırıcı kuvvetin bu çekici kuvvete eşit olduğunu söyleyebilirmiyiz? Bence evet

    Demekki Ceyhunun arabasının motoru bu yüke 190 Nlik bir kuvvet uyguluyor ki bu yük havada duruyor..

    Ozaman bu arabanın torku bu yüke uygulanan yerçekimi kuvvetiyle yükün motora olan mesafesinin çarpımı kadardır diyebilirmiyiz? evvett..


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Tork= Kuvvet * r
    Tork= 190*1= 190 Nm

    Demekki Ceyhunun arabasının maksimum torku 190 Nm imiş… Ceyhun bak torkun ne kadar düşük çıktı utanmıyormusun bu torkla ortalıkta dolaşmaya.. milletin dizel arabası en az 200,250,300 350 Nm senin şu haline bak



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 18 Ocak 2007; 14:00:20 >




  • Rocapitol

    Alem adamsin ya utanmiyorum tokatlanan jetta 1.6 fsi utansin 45 milyar para versin adam 30 milyarlik yaris gecsin onu

    ha bu arada senin tork gide gele artti galiba beni örnek vermissinde rengimiz bile ayni yanina park ederim bak karistirma otoparkta arabayi
  • Dostum dik yokuşta jettanın hiç şansı yok ama düz yolda yakaldımmı bizi şapur şupur öper vesselam bu arada geçen gün focusu tokatlayamadım canım ona çok sıkkın.. alet çok seri çıktı yaw




  • Ben okuldan kurtulduk şurda 1 hafta kaldı derken karşıma forumda da fizik dersi çıkmasınmı

    Hocam ben bunları bu dönem yaladım yuttum bana bi sözlü verirsin heralde
  • eminmisin gel izmire jetta düz yolda öpebilyormu gör (120 ye kadar ....)
    quote:

    Orjinalden alıntı: Rocapitol

    Dostum dik yokuşta jettanın hiç şansı yok ama düz yolda yakaldımmı bizi şapur şupur öper vesselam bu arada geçen gün focusu tokatlayamadım canım ona çok sıkkın.. alet çok seri çıktı yaw




  • @Rocapitol emuca başka yerlerden alıntı yapıp kendin yazmış gibi birşeyler yazıyorsun.İşletmecilikte okuyup milleti işletmeye ne gerek var.

    Sen torku morku bırakta Opel 1.3 Cdi'mi motor mu iyi, yoksa Toyota 1.4 D4D
    motormu iyi.Bunu herkesin anlayacağı şekilde bi anlatıver.
    O zaman bütün bu yazdıkların rahatça anlaşılacak.
  • bi laf vardır erkekler arasında başınımı tuttun diye, ya ben çok kibar ve seviyeli bi adamım aslında forumda beni bilen bilirde, sana söylemeden duramıycam başınımı tutuyosunda böyle bi ithamda bulunabiliosun bi yerlerde gördün bu yazıları buna binayen konuşuyosan ben senden şimdiden özür diliyim sen linkini yada kitabın ismini herneyse söyle yok seninki bi hisse brak zaten forum yalan oldu bir süredir, hiç adam gibi konular konuşulmaz oldu, böyle paylaşım yapan birini karalama...

    saygılar

    quote:

    Orjinalden alıntı: ec865

    @Rocapitol emuca başka yerlerden alıntı yapıp kendin yazmış gibi birşeyler yazıyorsun.İşletmecilikte okuyup milleti işletmeye ne gerek var.

    Sen torku morku bırakta Opel 1.3 Cdi'mi motor mu iyi, yoksa Toyota 1.4 D4D
    motormu iyi.Bunu herkesin anlayacağı şekilde bi anlatıver.
    O zaman bütün bu yazdıkların rahatça anlaşılacak.




  • Lordum bunlar komik şeyler sen yorma kafanı... Burda yazılan formülasyonları elbette ben keşfetmedim elbette başka kaynaklardan aldım ancak bunları kendi anladığım şekilde anlatıyorum..önemli olanda bu bence...

    Burda benim için önemli olan bu konuyu işlemem...Çünkü konuyu anlattıkca aslında bigilerini geliştiren kişi ben oluyorum...Yani insanlar birşeyler öğrenmiş öğrenmemiş umrumdada değil açıkcası..Ama bu anlattıklarımla ilgili soru sorarsanız ki bunu çok isterim,sorularınızı cevaplamaya çalışırım...

    Şimdi gelelim sorusuna... Bakmayın Ceyhuna laf attığıma.. 1.4d-4d cdtiden elbette daha iyi..coltu saymazsanız Türkiyede segmentinin en hızlı arabası..İnanmıyorsanız bir kapışın yolda ::))..

    Bunun dışında 1 tek konumuz kaldı güç konusu... o konuyuda işledikten sonra teknik karşılaştırmalara geçeceğiz ama dediğim gibi 0-100 hızlanmada opelin hiç şansı yok..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 21 Ocak 2007; 3:09:34 >
  • 5

    Evet. Bugüne kadar öğrendiklerimizi özetleyecek olursak şunları söyleyebiliriz…

    1-) Hız= Bir maddenin birim zamanda( 1 saniyede yada 1 saatte) gittiği yol miktarı

    Yol
    --------=Hız idi
    zaman
    birimi ise
    a-)
    metre
    ------- = m/sn
    sn
    yada
    b-)
    kilometre
    ------------=km/s
    saat

    2-) İvme(hızlanma) =Bir maddenin birim zamanda (1 snde) hızında meydana gelen artış…

    Hız
    -------= ivme
    zaman

    birimi ise

    m
    -------
    sn
    -------------=m/sn^2
    sn

    Örn:Yerçekimi kuvvetinin ivmesi

    9,8 m/sn^2

    3-)Kuvvet= Bir kütlenin hızında 1 snde meydana gelen değişikliği sağlayan etkinin değeridir. Kuvvetimiz nekadar büyük bir ağırlığı hızlandırabiliyorsa o kadar kuvvetlidir demiştik..yada belirli bir kütleyi ne kadar çok hızlandırırsa o kadar kuvvetlidir diyebiliriz..

    Not= Kütle sizin kilonuzun ifadesidir.. birimi kg dir.. Eğer terazide 70 kilo geldiyseniz işte sizin kütleniz 70 kg dir..(kütle ile ağırlık arasındaki farka daha sonra değineceğim…)

    Kuvvetin formülü:

    Kütle* ivme

    Birimi:

    Kg*m
    ---------
    sn^2
    yada

    N yani Newtonun kısaltılmışı

    Örnek: Yerçekimi kuvveti( bu kuvvet kütle değiştikce değişir..)
    Kuvvet=
    kütle* ivme

    yerçekimi kuvveti
    kütle *9,8 kg .m/sn^2

    mesela kütlemiz 1 kg(yani basküle koyduğumuzda 1 kilo geliyorsa) ise ozaman yerçekiminin buna uyguladığı kuvvet..
    1*9,8=9,8 kg*m/sn^2 yada 9,8 N olurdu..Yada şunuda söyleyebiliriz..1 kglık bir yükü havada tutabilmek için onu 9,8 N luk bir kuvvetle yukarıdan çekmeliyiz…çünkü yerçekimi bu yükü 9,8 N luk bir kuvvetle aşşağıya çekmektedir…

    yada kilosu 10 olan bir maddemiz olsun bu maddemizi yerden belli bir yükseklikte havada tutmayı amaçlayalım…

    yer çekiminin bu yüke uyguladığı kuvvet nedir?

    Kuvvet=Kütle*ivme
    Kuvvet= 10*9,8=98 kg*m/sn^2=98 N….demekki 10 kglık bir kütleyi havada tutmak için bu yüke bağlı bir ipi 98 N luk bir kuvvetle yukarı doğru çekmeliyiz…

    Peki burda aklıma gelmişken şunu sorayım.. Bir adamın kuvveti neye göre ölçülür?
    Bence bu kaldırabildiği kuvvetle ölçülür..Yani siz eğer tek elle 50 kg lık bir ağırlığı kaldırabiliyorsanız, sizin ağırlığı kaldırmak için uyguladığınız kuvvet
    50*9,8=490 N dur..(çünkü yerçekimi kuvvetide 50*9,8=490 N dur.. siz yüke bukadarlık bir kuvvet uygularsanı yük kalkar yada en azından havalanır…) Ozaman sizin kuvvetiniz 490 N dur diyebiliriz…

    4-) Tork:Tork Belirli bir mesafedeki noktaya uygulanan kuvvetdir…

    Tork un formülü
    Tork= Kuvvet* mesafe(yada yarıçapda diyebiliriz)……..

    Birimi
    kg*m
    ------------ * m
    sn^2

    yada
    kg*m
    ---------=N olduğuna göre
    sn^2

    Torkun birimi Kuvvet*mesafeden

    N*m yani= Nm dir..

    Tork=N*m

    Peki şimdi 5 metrelik dev gibi bir ingiliz anahtarı düşünelim..

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Kuvvete örnek verirken ne demiştik?

    “siz eğer tek elle 50 kg lık bir ağırlığı kaldırabiliyorsanız, sizin ağırlığı kaldırmak için uyguladığınız kuvvet:
    50*9,8=490 N dur..(çünkü yerçekimi kuvvetide 50*9,8=490 N dur.. siz yüke bukadarlık bir kuvvet uygularsanız yük kalkar yada en azından havalanır…) Ozaman sizin kuvvetiniz 490 N dur diyebiliriz…”

    Peki kol kuvveti 490 N olan bir vatandaşın bu vidayı hareket ettirebilmesi için Bu ingiliz anahtarını hangi noktadan tutmalı? Bakalım…

    Tork=N*m idi Bu vidanın dönmesi için bu noktaya 1470 N luk bir kuvvet uygulamam lazım..ancak benim kuvvetim 490 ozaman… ingiliz anahtarının merkeze uzak olan yerinden tutmalıyım..Peki bu yer neresidir bakalım..

    Tork= Kuvvet* mesafe(yada r(yarıçap))
    1470=490*m

    1470
    ----------= m ------ m=3 çıkar demekki ben 3 metre uzaklıktan 490 N luk bir kuvvet uygularsam, bu
    490

    uyguladığım kuvvet 3 metre ileriye 1470 N luk bir kuvvet olarak yansır….

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Uçtan merkeze uygulanan kuvvete ve merkezde oluşan kuvvete örnek verdik peki son olarak merkezden(tekerleğin ortasından) uca(tekerleğin yola temas ettiği yüzeye) uygulanan kuvvete örnek verelim…


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    bu örneğimizde diferansiyel her bir tekerleğe 3000 N luk kuvvet-(tork) yolluyor peki tekerleğin yola temas yüzeyinde ne kadarlık bir kuvvet oluşur..?
    Burda aks aracılığıyla tekerleğin merkezine gelen kuvvet 3000 N imiş ancak tekerleğimizin
    Yarıçapından dolayı tekerleğin yolla temas noktasındaki kuvvet değişecektir..

    Hemen formüle girelim..

    Tork=Kuvvet * mesafe… (Tork neydi dönen merkezdeki kuvvetdi değilmi? Mesela motorun kuvveti 200 Nm dediğimizde aslında bu tork krank milinde meydana çıkan torkdu..)

    Burda difernasiyelden tekerleğin merkezine gelen kuvvet= 3000N imiş tekerleğin yarı çapı yani boyunun yarısı =0,30 m imiş….

    Tork=Kuvvet * mesafe…
    Tork
    --------=Kuvvet
    mesafe

    3000
    -------=10.000 N imiş diğer tekerleğe de aynı güç gider onun da tekerlek kuvveti 10.000 N olur toplam
    0,3
    tekerlek çekiş kuvveti 10000+10000=20.000 N olurki bu çok yüksek bir rakam…Yani arabamız bir porsche olabilir..
    Peki önceki öğrendiklerimizden bu 20.000N yi yorumlayacak olursak …..şunu söyleyebilirmiyiz?

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    demekki şu durumda tekerleklerimiz sanki bir motor gibi olsaydı,yada bir başka deyişle bu 2 tekerleğe ip bağlasaydık ve bu 2 ipi bir ağırlığa bağlasaydık bu tekerleklerin 20000N luk kuvvet üretirken kaldırabileceği ağırlık 2040 kg olurmuş… Bu kadar tekrar yeter




  • bir öğrencinin üzerine bu kadar giderlerse sonuç bu
  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.