Şimdi Ara

GPU Pazarında Son Durum: AMD ve Intel Yükselişte, Nvidia Düşüşte (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
29
Cevap
0
Favori
908
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • @Rubisco,
    Maalesef, bahsettiğim rop değil, rasterizer. Çok ince bir nüans olduğunu tahmin ediyorum. Rasteriser geometrik olarak ona ulaşmış çizimlerdeki üçgenlerin çözünürlük üzerinde hangi noktaların üstüne düştüğünü hesaplayan, roplara komut vererek çizdiği haritalarda ropların hangi noktaları renklendireceklerini atayan ara basamağı yönetiyor.
    quote:

    À l'inverse, le fillrate peut être vu comme le point faible du GK110. Ainsi, il n'augmente que très peu par rapport au GK104, un peu plus de 10% en théorie pour la GTX Titan et un petit peu moins en pratique. Pour rappel, les 14 SMX de la GeForce GTX Titan sont capables de transférer 56 pixels par cycle vers les ROP et ceux-ci sont capables d'en écrire 48 en mémoire par cycle, contre 32 et 32 pour une GeForce GTX 680. La limitation se situe en fait au niveau des rasterizers : le GK110 en dispose de 5 contre 4 pour le GK104. Chacun de ceux-ci étant capable de générer 8 pixels, le GK110 est en réalité limité à 40 pixels par cycle contre 32 pour le GK104. La différence de fréquence réduit encore cet écart

    Teyit etmek isterseniz, bağlantı her zamanki alıntı yaptığım Hardware.fr sadece bu kez yazana dikkat ettim. Techreport gibi sayfalar da aynısını yazıyor; fakat 48 rop için atanmış 40 bellek aktarımı olduğunu bu incelemedeki gibi vurgulamadıklarından incelik gözden kaçıyor.
    Bu darboğazın gözden kaçmamasının sebebi sizin de bahsettiğiniz şimdiki altyazılımların ne kadar renklendirme tasarrufunda verimsiz çalışmaları olduğu ve bu sebeple AMD'nin bu alandaki üstünlüğünü bir an evvel sergileyebilmek için neden bu Mantle gayreti içinde bulunduğu zannedersem çok açık. @Rubisco

    Ekleme: Risc çiplerin aynı görevi yapmakta cisc çiplerden 4 kat daha verimli çalıştıklarından yola çıkıyorum. Performansa ve güç tüketimine göre de pekâlâ tasarım farkı olur. Soğutması zor olan çipin aynı tablet kasasında yer bulması, aynı pil ömründe olmayacağı belli olduğu gibi aynı taşınabilirlikte ve aynı güç tüketiminde eş performansta olması da sorunludur.
    Intel'in ucuz ürün ve verimli mimari sınıfına girmesi beni şahsen düşündürüyor. 200tl'ye Intel'in tabletlerini bulmamızda, Intel'in çiplerinin fiyatlarını cazip kılmaya çalışarak senelik 2 milyar $ kaybeden mobil sınıfı kullanıcı tabanı yüzdesini genişletme amacının, Apple ve Android-Arm gibi geniş kitlelere hitap edebilen üreticilerle rekabetindeki yeri ne kadardır sence?
    Bir tarafta sağlam çözümler sunabilen markalar, diğer taraftan özelleşmediğinden dolayı 2. sınıf ürünlere imza atan 'tekil' markalar işte bahsettiğim üretim stratejisindeki uçurumun "yenilikçi" ve "geleneksel" denebilecek kutuplarını temsil ediyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Mete Can Karahasan -- 19 Ağustos 2014; 19:51:45 >




  • Birde daha r285 geliyor
  • Nvidia Bellek Yüzünden kaybetti bu sefer hep ... 2 yerine 3 GB Olsaydı böyle olmazdı.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mete Can Karahasan

    @Rubisco,
    Maalesef, bahsettiğim rop değil, rasterizer. Çok ince bir nüans olduğunu tahmin ediyorum. Rasteriser geometrik olarak ona ulaşmış çizimlerdeki üçgenlerin çözünürlük üzerinde hangi noktaların üstüne düştüğünü hesaplayan, roplara komut vererek çizdiği haritalarda ropların hangi noktaları renklendireceklerini atayan ara basamağı yönetiyor.
    quote:

    À l'inverse, le fillrate peut être vu comme le point faible du GK110. Ainsi, il n'augmente que très peu par rapport au GK104, un peu plus de 10% en théorie pour la GTX Titan et un petit peu moins en pratique. Pour rappel, les 14 SMX de la GeForce GTX Titan sont capables de transférer 56 pixels par cycle vers les ROP et ceux-ci sont capables d'en écrire 48 en mémoire par cycle, contre 32 et 32 pour une GeForce GTX 680. La limitation se situe en fait au niveau des rasterizers : le GK110 en dispose de 5 contre 4 pour le GK104. Chacun de ceux-ci étant capable de générer 8 pixels, le GK110 est en réalité limité à 40 pixels par cycle contre 32 pour le GK104. La différence de fréquence réduit encore cet écart

    Teyit etmek isterseniz, bağlantı her zamanki alıntı yaptığım Hardware.fr sadece bu kez yazana dikkat ettim. Techreport gibi sayfalar da aynısını yazıyor; fakat 48 rop için atanmış 40 bellek aktarımı olduğunu bu incelemedeki gibi vurgulamadıklarından incelik gözden kaçıyor.
    Bu darboğazın gözden kaçmamasının sebebi sizin de bahsettiğiniz şimdiki altyazılımların ne kadar renklendirme tasarrufunda verimsiz çalışmaları olduğu ve bu sebeple AMD'nin bu alandaki üstünlüğünü bir an evvel sergileyebilmek için neden bu Mantle gayreti içinde bulunduğu zannedersem çok açık. @Rubisco

    Ekleme: Risc çiplerin aynı görevi yapmakta cisc çiplerden 4 kat daha verimli çalıştıklarından yola çıkıyorum. Performansa ve güç tüketimine göre de pekâlâ tasarım farkı olur. Soğutması zor olan çipin aynı tablet kasasında yer bulması, aynı pil ömründe olmayacağı belli olduğu gibi aynı taşınabilirlikte ve aynı güç tüketiminde eş performansta olması da sorunludur.
    Intel'in ucuz ürün ve verimli mimari sınıfına girmesi beni şahsen düşündürüyor. 200tl'ye Intel'in tabletlerini bulmamızda, Intel'in çiplerinin fiyatlarını cazip kılmaya çalışarak senelik 2 milyar $ kaybeden mobil sınıfı kullanıcı tabanı yüzdesini genişletme amacının, Apple ve Android-Arm gibi geniş kitlelere hitap edebilen üreticilerle rekabetindeki yeri ne kadardır sence?
    Bir tarafta sağlam çözümler sunabilen markalar, diğer taraftan özelleşmediğinden dolayı 2. sınıf ürünlere imza atan 'tekil' markalar işte bahsettiğim üretim stratejisindeki uçurumun "yenilikçi" ve "geleneksel" denebilecek kutuplarını temsil ediyor.

    Rasterizerın nolduğunu neye yaradığını biliyorum elbet, Ama bu ne GCN'nin (Bonarie sonrası) iyice verimi artmış fillrate başarısını (FP16 dahil, nihayetinde de ROP / cache performansını, öncesinde ister geo. başarımından bahset ister bunun raster edilmesiyle alakasından) gölgeler, nede Nvidia'nın kötü olmasınında tek etken olarak açıklar.

    Önemli olan her daim yazılımdır. GPU'lar raster için farklı sistemler kullanırlar hepsi bir değildir, project ederken farklı kurallar yollar izlerler, bu da senin kodladığın şekle yönteme göre performans üstünde büyük etkisi olur. GPU'nun kullandığı yönteme uymayan bi şekilde kodlarsan cache kullanımının içine edersin. GPU'ya uymayan yöntemle ama senin yıllardır alışa geldiğin yöntem ile oluşturduğun yapılar cache kullanımını rezil edebilir. Defalarca forumlarda eski yöntemler vs. diye bahsedip durduğum şeylerden biri de bu. Eski Ps3 x360 zamanında, eski donanımlara göre olan projeksiyon yöntemlerini şimdiki donanımlara uyguladığında GPU'yu verimli kullanmaktan uzakşalıyorsun, mesela cache verimi düşüyor. AMD/Nvidia'nın Dx compilerı (veya GL) varolan donanıma uymayan yöntemine müdahele edemezken çıktı şekline müdahele edip düzeltmeye çalışıyorlar. Ama kullandığın yöntem eninde sonunda compilera galip gelir, rezil de eder iyi sonuç da verir. Mesela cache için %75 hit ratio ile 95% arasında insanların kararını değiştirecek kadar fps farkı üretebilirsin, yada burdaki bikaç ms ilave kazancı ilave efekte dönüştürebilirsn. Yazılım dönüp dolaşıp tosladığın yer. Kimi kendine daha uygun kodlamaya çekersen kazancın o kadar çok olr. Oyun programından tut gameworks gibi zımbırtıların amaçları bunları ortaya çıkarmak.



    Lütfen işi risc vs. cisc noktasına getirme. Ne cisc dediğin x86 artık 30 sene önceki işlemciler gibi sabit yapıları var (hepsi microcoded , risc benzeri uops ile çalışan,uzmanlaşmış iç yapılara sahip), nede Arm temelli dediklerinin hepsi hardwired, mutlaka microcoded yapıları ve kod dönüşümleri var. Bi noktadan sonra bunlar komut seti olayından bağımsız, mimariyi nasıl tasarladığın ile alakalı(ISA agnostic). Bununla ilgil bi uni de araştırma da var, A8 , Cortex A9 vs. Intel Atom N450, i7 2700. Komut yoğunluğu , komut başına cycle, komut uzunluğu (ne kadar yer kapladığı, bellek izi / mem.footprint) vs. vs. Ben ilk okuduğumda gururuma yediremeyip "olrmu ya x86 ile nasıl bir tutuyorlar, x86'da bi tarafını kurtaracak komutlar var" vs. gibisinden yaklaşmıştım. Ama işi ortalamaya vurduğunda ve araştırmayı düzgün incelediğinde hiç ama hiç de öyle olmadığını görüyorsun. Komut seti, eğer yeterince etraflıca bişeyleri kapsıyorsa temeldir, net performans açıısndan güç tüketimi açısından direk etkisi yok, belirleyici değil.

    Araştırma linki burda:
    http://research.cs.wisc.edu/vertical/papers/2013/isa-power-struggles-tr.pdf

    İşletim sistemi komut setine göre yazılıyor. Önemli olan o komut setiyle uyumlu tasarımı yapmak. Ne kadar iyi tasarım ekipleri varsa işi yapmak için daha iyi yöntemler buluyorlar. Bu noktadan sonra Komut setinin tasarımı etkileyip bu sayede düşük güç / daha düşük alan içeren tasarıma müsade ettiği iddia edilebilir. Burda hedef platformu, hedef performasnı, güç tüketimi vs. gibi şeyleri yok sayarak "bahsettiğin şeyler tasarımı büyütüyor, karmaşıklaştırıyor, çok güç tüketiyor" yolundan gidersen spekülasyon yapmış olursun.

     GPU Pazarında Son Durum: AMD ve Intel Yükselişte, Nvidia Düşüşte

    Burda mesela ARM risc temelinde olmasına rağmen, risc komutları kısadır-az yer kaplar vs. gibi mitleri yıkabilecek veriler var. Ortalamada ARM'dan komut uzunlukları ve boyutları rekabet edebilecek seviyede (ortalamada daha iyi olduğunu da görüyoruz tablodan). Üstelik bunun N450 Atom olduğunu, 2010 Bonell mimari tasrımı olduğunu unutmayalım.

    "O bahsettiğin daha kısa veya küçük komutlar sabit uzunlukta olmadığı için bunların fetch-decode mekanizmaları daha karmaşık olmak zorunda. bu da artan karmaşıklık güç tüketimi vs. neden oluyor" denirse dediğim gibi bu alakasız oluyor. Bu tasarım ile alakalı. değişken uzunluktaki kodu daha verimli çağırmanın, çözülmüş kodu yeniden kullanmanın daha iyi yolunu bulmak mimari tasarım ile alakalı olan şey. Aynı mimariyi kullanan bütün geliştriciler daha iyi tasarım yapmanın peşindedir hep. Dizayn takımları vs. bunlara yarar. Intel AMD aynı komut zincirini daha iyi işlemek için çalışıyorlar (diğer herkes gibi). Bu sayede aynı komut seti daha iyi mimari tasrım ile iyileşiyor.

    Aynı tasarımı daha az güç çekip işleyecek hale getirmek de yine tasarım ile alakalı. Daha yüksek frekansa çıkabilmek de tasarım ile alakalı. Kaçak akımı iyileştirmekten tut transistörleri sürecek daha iyi bi mesh tree yapısına kadar birbiri ile bağlantılı. ARM yıllardır düşük güç alanında, 1 tane bile +3 ghz'de çalışabilen seri üretilebilme imkanı olan tasarımını gördün mü? Deneysel olanlar da olur. Intel AMD ise CPU alanında görece daha kısa bi zaman boyunca ARM'ın olduğu mobil alanda rekabet edebilmek için uğraşıyorlar. Bunu tekrar kısırdöngü şeklinde, karmaşık yapıları yüzünden (10 tane komutu fetch etmesi gerektiğini bilecek karmaşık tahmin mekanizması istiyor) diyip kestirip atamazsın. Aynı mekanizma Haswell de farklı N450/Bonell'de farklı Z24xx Clovertrail'de farklı, Z3xxx Silvermont'da farklı. Bu sayede Silvermont ile gayet rekabetçi kullanıcı demeyimi/perf/güç tüketimi verebiliyor. AMD, aşırı derecede kısıtlı imkanlarına rağmen 4.5w tdp seviyesine gayet iyi performansı olan çipler tasarlayabildi. Daha fazlası için daha fazla kaynak zaman lazım, onlar da AMD'de yok şimidilik.



    Intel'e karşı gıcıklık durumun varsa bilemem ama tek tek Cortex A15, Krait, Tegra3 , Apple (A5 yada A6 hangisi ile yaptılarsa) Clovertrail'ı power raillardan bağlayıp güç tüketimlerini vs. karşılaştırdıkları inceleme vardı, Anandtech'den bakarsın. Clovertrail ve sonrası gayet uygun performansa ve güç tüketimine sahip. Bunlarla kurulan mobil cihazlarda Intel özellikle kullanıcı deneyimi için özel lab/robot kol vs. kurup üstünde kullanıcı deneyimini etkileyecek takılmama akıcılık düzgün tepki verme vs. gibi şeyler için iyileştirmeler yaptı. AMD daha o noktada değil kabul, ama Intel 50-80$ istediği Atomlardan daha rekabetçi fiyatlar ister noktaya geldi ve bu sayede tablet/telefon için benimsenmeye başladı. Sürekli milyarlarca zararda değil, iyi satış noktasına geldiler ve bu sene bunun meyvesini almaya başladılar. Qcomm'un girmediği yerde de ürünleri var şu an. Mediatek ile 100$ altı zımbırtılar için rekabet etme noktasına geliyor. Sade mobilden değil ama iyileşen gidişat yüzünden anca Mayıs ortasına doğru analistler Intel için iyi finansallar getirecek demeye başladı. Daha öncesini gören ona göre pozisyon aldı zaten. Lakin 2. çeyrek durumu iyi INtel'in, bunda mobilinde düzgün katkısı var, meyve vermeye başladı diye.

    A50'leri uygun güç tüketimi ile pazara sunulacak tasarımlar gelene kadar Intel güven altında şimdilik. Apple erken davrandı kabul ama onun kulvarı ayrı.Onun konusunda da yazdığım gibi şimdiye kadar hep lanse edilmiş tasarımlar üstünden gitti Apple. Şimdi ise benim bildiğim A50 serisi üstüne lanse edilmiş tasarım yok ARM tarafında. Oysa öncesinde hep vardı, hem pazarda kabul görmüş ürünler açısından hem Apple açısından (A8 A9 A15 A57 vardı yani). Ürünlerin Pazarda olma süresi ile yeni tasarımların lanse edilmesi arasındaki süre gittikçe daraldı. Arm11 cihazlar varken A8 lanse edilmişti, A8 cihazlar varken A9 lanse edilmişti vs. gibi. Ama bu pazarda varolan ortalama kabl görme- yeni tasarımın lanse edilmesi- yeni tasarımın ortalama olarak kabul görmesi arasındaki zaman geçişleri cycle'ları hızlandı. 1,5 sene içinde ARM'dan A57 ötesinde tasarımlar gelmez ise sıkışma olacak. Intel AMD ise tasarımlarını iyileştiriyorlar, daha da rekabetçi olabilirler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Rubisco -- 20 Ağustos 2014; 5:27:31 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: melikulupinar

    Titan-Z tam fiyasko zaten.

    Sen 3000 dolara kartı duyur. En hızlı, über-hiper diye reklam yap. Üstelik bu TDP ile hala tek fan kullan.

    Bu sırada rakibin olmadık bir kıllık yapsın. Daha hızlı bir kartı, sıvı soğutma ile yarı fiyatına verip tekerine taş koysun.

    Herhalde NVIDIA tarihinde bu kadar afallamamıştır. Zira AMD X2 kartını alışık olduğu süreden çok daha erken çıkardı. Belli bir süre böyle bir kart beklemeyip tek olmanın keyfini sürmeyi düşünen NVIDIA tam anlamıyla FAIL oldu.

    Bunu beklese kesinlikle Titan-Z duyurusu yapmaz geliştirirdi. Veya 3000 dolar demez rakibi gibi 1500+ civarı bir şey derdi en azından. Duyurudan sonra tükürdüğünü yalayıp geri cekemedi. Fiyatı da indiremedi, zira böyle yapsa ortalık karışır tüm kartlar iki kat pahalı diye algı oluşurdu. Zor durum, düşmek istemezdim.

    780 kartı geçen 290X darbesinden sonra bu NVIDIA için sersemletici olduğundan bu zamanlar için sakladığı Tİ kozunu kullanarak 780 Ti ile tek kartta liderliği aldı ama daha aşağısında durum hiçte istediği gibi değil. 270X-280-280X-290 kartlar F/P ile esas pazar olan kendi 760-770 kartlarının belini büküyor. 660-660ti-670 tadını bulamadı.

    Birde 7970 GHZ Ed. olduğu gibi 780 Ti silahına karşılık acaba AMD de 290X GE (GHz Edition) çıkarır mı şüphesi vardır muhtemelen. En azından ben olsam kıllanırdım.

    Bütün bu hayal kırıklıkları sonucu beklenenden ve olağan olandan çok daha önce 8xx serisi duyuruldu ama ciddi ilerleme görünmüyor perf olarak. 880 kart 780 kart veya az iyisi (ki altında deniyor) olacaksa pek anlamı yok. Tek avantaj watt görünüyor ama 780-880-780 Ti alacak adam için PSU watt o kadar önemli olmaz. Yani bu şekilde çıkarsa pek de istediğini alamayabilir.

    Üstüne AMD bir kıllık daha yaptı. 3xx serisini sızdırıverdi. bilgileri ise iştah açıcı. 3072 stream olan 380X ile 4224 olan 390X acaip görünüyor. Bu durum 290X için şu an 2560 ve 280X için 2048 zira. Aynı mimari bile olsa %65 ve %50 teorik güç artışı demek. Watt olayına çözüm buldularsa 8xx serisi duman olabilir. Veya frekansı düşürüp %20-30 oranına da inebilir. tamamen üretim gücüne bağlı bu da Globalfoundries FD-SOI tekniğinin başarısına bağlı. Yaparlarsa NVIDIA çok sağlam darbe alır.

    Yeni CPU olsun GPU olsun iş FD-SOI olayında bitiyor açıkçası. 28 nm FD-SOI tekniği intel 22 nm tekniğine denk veya az iyi deniyor. Böyle ise güç sorununu epey toparlamışlardır. Üretim verimliliği de sağlandıysa kozlar AMD eline geçer. Yoksa TMSC kapısında sıra bekler.

    3870 X2, 4870 X2, 5970 ve 6990 kartları, 295X2'ye göre çok daha çabuk çıkmıştı. Sadece 7990 yılan hikayesine dönmüştü.

    295X2, Titan Z şovuna bayağı darbe vurmuş olsa da, nVidia'nın 295X2'yi öngörememesi mantıklı değil. Neticede, FP64 ve -duruma göre- vram'dan kısarak bir GTX 790 da çıkarıp durumu toparlayabilirdi.
    Titan Z'nin olayı farklı (Titan Black'in hala 1000 dolar olması gibi). Ha o olay nedir, bir insan 780 Ti SLI veya Titan Black SLI yerine neden Z alır, onu çözebilmiş değilim



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Castle Bravo -- 20 Ağustos 2014; 6:20:16 >




  • 8XX serisi çıksada şu piyasa şenlense. Benim gibi fakirlerde 2. gtx 760'ını alıp sli'sini yapsa.
  • Forum hiç değişmeyecek.

    Neyseki arada işi bilen birileri çıkıp bir şeyler yazıyor da durumun ne olduğu az buçuk olsa da anlaşılıyor.

    Yoksa meydan böylelerine kalıyor:

    quote:

    Orijinalden alıntı: melikulupinar

    Herhalde NVIDIA tarihinde bu kadar afallamamıştır.




    Yahu bu nedir arkadaş! Tamam dünyadan habersiz olabilirsin de böyle ahkâm kesme kudretini nerden buluyorsun onu anlamıyorum.

    Böyle mesajlar sayesinde forumun yaş aralığını da öğrenmiş oluyoruz. Her habere bir gazla atlayanlar acaba haberin ne kadarını okuyorlar merak ediyorum. Bu haberlere sevinenler Hawaii tanıtımında AMD'nin açıkladığı hedeflerin yanına bile yaklaşamadığını, kârlılık durumunun süründüğünü bilseler ne düşünürlerdi acaba?

    Öncelikle haberde geçen pazar araştırması tüm pazarı kapsıyor. Yani dahili, harici, masaüstü ve taşınabilir pazarların tamamı. Bu da zaten Intel'in devasa pazar payından anlaşılıyor.

    Ama benim yurdum insanı 3 sn düşünmeye bile tenezzül etmiyor. Nasıl olsa hayalini kurduğu bilgi çorba olmuş halde olsa bile önüne sunulmuş.

    Öncelikle bahsi geçen pazarın yaklaşık %75'inde Nvidia'nın bulunmadığı gerçeğini bir yere koyup durumu öyle yorumlarsanız daha sağlıklı bilgiye ulaşırsınız dostlar. Yoksa her çeyrekte "yeeeeaaa bu Nvidia hep reklam sayesinde kazanıyor, yoksa çoktan batmıştı yeaaa" diyerek veya "olum Amd kârdan zarar ediyor, yoksa bu kadar zarar etse çoktan batmıştı" modunda dolanmaya devam edersiniz.

    Yanlış bilmiyorsam güncel pazarın %11-12'sini masaüstü harici GPU'lar oluşturuyor. Yani bizim burda konuşup durduğumuz kartlar var ya; hah işte onlar. Ufak değişimlerle birlikte %13 kadarını da taşınabilir harici GPU'lar oluşturuyor. İşte Nvidia ve AMD'nin GPU rekabeti yalnızca bu kısımdan ibaret. Zira gerisinde Nvidia yok diyebiliriz. İşte bu %25 kadar pazar payı olan harici GPU pazarında da %15 civarı pazar payı ile Nvidia ciddi şekilde önde. Yukarıda da görülebileceği üzere bu pazar payı daha önceden %16,5 civarıydı. Yani belli bir düşüş var. Ama Nvidia açıklanan dönemde kâr oranını korumaya devam ederken AMD hem GPU departmanında gelir kâybı hem de kârlılık durumunda düşüş yaşadı. E o halde bunun sebebi nedir?

    Yukarıda @Rubisco baya açıklamış. İşi bilen adam durumun vahametini da hemen kavrıyor. Ama piyasayı son 1-2 yıldır takip eden arkadaşlar hemen "AMD çaktı, Nvidia mal oldu, yakında Tonga da geliyor, Nvidia hapı yuttu!!!111!!" moduna geçmiş. He deyip geçmek isterdim ama her dönemde aynı şeyleri görünce insan az da olsa durumu anlatmak istiyor. Belki bir okuyan çıkar da daha sonradan böyle sapırsaçma yorumlar yapmaz diye.

    Öncelikle şunu bilmek gerekiyor ki; AMD'nin yeni serisinin oturduğu dönem 2014 ilk çeyrektir. Hatta 2. çeyrek başıdır diyebiliriz. Zira kartların adam akıllı pazara yayılması ve talebi karşılaması, yazılım kısmının düzelmesi, bu dönemde olmuştur. Ve aynı dönemde kartların fiyatları da düşmüştür. Mobil tarafta da sunulan yeni kartlar pazarda varlık göstermeye başlamıştır. Bunun sonucunda da harici GPU pazar payında belli bir artış yaşanmıştır. Ancak diğer taraftan son dönemde ekran kartı satışlarında da azalma yaşandığı bilinmektedir. Hatta bizim forumda da haberi çıkmıştı, gördüm diye hatırlıyorum. Bunun sebebini yeni nesil konsollara da bağlamak mümkündür. Hatta GPU üreticilerinin yeni serilerini erken sunması da söz konusu olabilir deniyordu. Öyle bir şey olmadı ama. Bu da ekran kartı satışlarının azalmasına neden oldu. Yani zaten pazar payı düşük olan harici GPU pazarı, biraz daha daraldı. Bu da doğrudan Nvidia'yı etkilemektedir. Gerçi ayrı bir rapor sunulmadığı için şuan tam olarak pazarın ne kadarı harici ne kadarı dahili GPU'lardan oluşuyor onu da bilemiyoruz. Yalnızca harici GPU pazarında düşüş olduğunu biliyoruz. Artan dahili GPU pazar payı ise Intel ve AMD için olumlu gelişmelerdir.

    Diğer taraftan Nvidia'nın bu dönemde yaptığı işlerde sonucun böyle olmasında etkili. Malum, ilk çeyrekte (hatta Nvidia'nın mali dönemine göre ilk çeyrek başında) ilk Maxwell GPU'lu masaüstü kartlar ve Kepler-Maxwell karışık mobil GPU ailesi olan G800M'ler sunuldu. Ancak Nvidia bu kartlara ebesinin nikahını istediği için çok büyük potansiyele sahip olduğu halde bunu elde edemedi. Zira Maxwell GPU'lardan yaptığı kâr burdan Santa Clara'ya olur. Benzer şekilde üst seviyede de öyle ahım şahım indirimler görülmedi hiç GTX 780 TI 650$ civarı, GTX 780 470$. Bu da Nvidia'nın tamamen işi kâra vurduğunu gösteriyor. Zaten son mali çeyrekteki durumuna bakınca daha iyi anlışıyor mesele:

    http://home.anandtech.com/show/8365/nvidia-fy-2015-q2-financial-result

    Mali raporlar kârın arttığını gösteriyor, pazar araştırmalarında ise pazar payı kaybı görülüyor. Bu aslında firmanın elinde ne kadar güçlü ürünler olduğunun da kanıtıdır aynı zamanda. Örnek olarak Apple'ı ve ürünlerini gösterebiliriz. Adamlar az satıyor ama en fazla kârı yapan şirket oluyor. Aynı şekilde Nvidia az satmış ama esas kârı yapan taraf olmuş. Bunun sebebi, yukarıda söylediğim gibi yeni ürünlerinde işi kâra vurmak istemiş olması. Hatta G800M'lerle birlikte, düşük güç tüketimi-yüksek performans, daha uzun pil ömrü, video kaydı, daha iyi yazılım desteği gibi bir sürü özelliğini ön plâna çıkararak yüksek fiyattan GPU satmaya çalışıyorlar ve bunu başarıyorlar. Adam resmi olarak aynı güç tüketimiyle Intel'den 3 kat, AMD'den 2 kat daha fazla performans sunuyoruz. Kepler döneminde bu durum AMD'den %30 kadar daha iyi W/P sunulmasından ibaretti. Şuan resmen nesil farkı var ve doğal olarak bunu kullanıyorlar. Aynı şekilde yazılım tarafı da güçlü olunca, yüksek kâr oranlarıyla ürün satabiliyor adamlar.

    Nvidia'nın fiyatları yüksek tutmasının bir diğer sebebi ise algı oluşturma çabasıdır. Nvidia bunu her zaman yapmıştır, Kepler ile abartmıştır. Adamlar ekran kartı piyasasının artık düşük fiyatlarla ürün sunulan bir pazar olmasını istemiyorlar. Bu çok açık. Bunun arkasındaki sebep ise gittikçe küçülen pazar. Zaten az GPU satılıyor. O halde fiyatları ve kârı düşürmenin bir mantığı olabilir mi bu firma için. Olamaz. O yüzden de mümkün olduğu kadar yüksek fiyatlar çekilmesi, insanların da buna itiraz etmemesi gerekir. İşte bu yüzden de piyasada pahalı kart algısı oluşturulmalı ve azcık düşük fiyat sunulduğunda F/P kralı ilan edilip milleti bu kartlara sürmeli. İşte zamanında yaptıkları 8800 GT de buydu, GTX 460 da buydu, GTX 670 de buydu, GTX 780 de buydu, GTX 780 TI da bu oldu. Dikkat ederseniz bu kartların hepsinden önce yüksek fiyatlı ürünler bulunduruldu ve piyasada pahalı kart algısı oluşturuldu. Ardından ise daha düşük fiyata benzer veya daha yüksek performans söylemleri ile bu kartlar sunuldu ve çok ciddi satışlar elde edildi. Sonucunda ise Nvidia hem kâr oranını hem de pazar payını artırdı. Şimdi ise görece yüksek fiyatlı kalan GTX 780'lerin fiyatlarında düşüş yaşanmıyor. Yani pazarda yine pahalı kart algısı oluşturulmaya çalışılıyor. Hatta GTX Titan'larla bu algı büyük ölçüde yaratıldı. Hatta GTX Titan Z ile acayip uçtular artık. AMD ise neye alet olduğundan habersiz, o da ekran kartı tarihinin en pahalı 2. kartını sunmuş oldu. Yani yeni dönemdeki kartlar için Nvidia'nın ekmeğine yağ sürmüş oldu (gerçi bu ilk değil. Aynı gerzekliği HD 5830'la ve HD 7000'lerle de yapmıştı, sonucunu biliyoruz). Belki Nvidia Maxwell'lerle de çok yüksek fiyatlar sunacak ve bu pahalı kart algısını iyice yükseltecek ve ardından sunacağı F/P oranı çok iyi olan bir kartla ortalığı yıkacak (HD 5830 sonrasında da bunu yapmıştı Nvidia; GTX 465 gibi bir ucubeyi daha yüksek fiyatla sunup GTX 460 için gerekli zemini hazırlamıştı). O nedenle daha önce yaşananları ve Nvidia'nın elindeki potansiyeli iyi görmek gerekiyor. Tonga iyi sinyaller veremezse, AMD için şuankinden çok daha sıkıntılı bir dönemin başlayacağını öngörmek için müneccim olmaya gerek yok.

    Peki AMD için bu sıkıntılı dönem ne alaka diyecekseniz. Yukarıda ifade edilen pazar payı çok önemli değildir. Elbette önemi var ama öyle sanıldığı gibi AMD'ye çok büyük getirisi olan bir durum söz konusu değil. Zira firma kâr edemiyor. Yılbaşı döneminde talebi karşılayarak piyasaya gerekli şekilde ürün sağlamış olsaydı, ciddi kâr elde edebilirdi. Kartlar bulunmadığı için fiyatlar yükseldi, kart üretip satmaya başlayınca da mining hadisesi bitti. Yine de Nisan-Mayıs döneminde yapılmış satışların da bahsi geçen 2. çeyrek pazar paylarında etkisi olduğunu düşünüyorum. Ancak o dönemde de kart fiyatları normale döndüğü için firmanın kârlılık durumunda bir değişiklik olmadı sanıyorum. Bilakis GPU gelirleri iyice azalmış durumda. Bunun sebebi ise gerek harici GPU pazarının daralması gerekse de bu alanda Nvidia'yla olan rekabetin iyice sertleşmesi. Şuan AMD pazar payını korumak ve artırmak için çok düşük fiyatlarla sunuyor ürünlerini. Bu da doğrudan kârlılığı etkiliyor. Sonuç itibariyle de ortaya her çeyrek yapılan zararlar çıkıyor. Mesela mevcut durumda AMD'nin Maxwell GPU'ları ile rekabet edebilecek ürünü bulunmuyor. Bu da çok ciddi bir sorundur AMD için. Son 6 aydır, bu GPU'lara karşı çok ciddi F/P ürünleri sunuyor. Ancak bu da AMD'nin gelirini ve kârını düşürüyor. Benzer şekilde mining hadisesinin ardından üst seviye kartların satışlarında da azalma olunca, elde birikmiş kartları çok düşük fiyatlarla satmak durumunda kalıyorlar (en son 290'ın yurtdışında kampanyalı fiyatı 300$'a kadar inmişti). Zaten yüksek fiyatlandırma Nvidia karşısında AMD'yi zor durumu sokacağı için yine firma gelir ve kâr kaybına uğruyor. Son olarak APU tarafında da istediği çıkışı yakalayamamış olması, firmanın F/P'ye oynayarak ürün satmasına ve gelir ve kârının azalmasına sebep oluyor. Tüm bunları topladığımızda da devamlı yayımlanan o zarar tabloları ortaya çıkıyor işte.

    İşin esas kötü tarafı, AMD'nin devamlı olarak daralan bir pazarda F/P'ye oynamak zorunda kalıyor olması. Bu böyle devam edemeyeceği açık. Çünkü firma kâr yapamıyor. Nvidia'ya karşı çok daha güçlü ürünler sunmak zorunda oldukları açık. Zira Nvidia yıllar öncesinden pazarın daraldığı görmüş ve kendine yeni pazarlar oluşturmaya çalışmıştır. Bunun haricinde gelecekte daha az satılacak olan ekran kartlarının da fiyatlarını yükselterek daha fazla kâr yapmayı amaçlamıştır ve bunu şuanda da sürdürmektedir. Ancak bu durum AMD için kesinlikle geçerli değildir. AMD daha çok günü kurtarma derdinde ve hamleleri de buna göre. Ancak bu kısa vadede işe yarayacak çözümler AMD'nin geleceğini kurtarmaya yetmez. İşte bu nedenle AMD'den Nvidia'ya karşı rekabet gücü daha yüksek ürünler görmemiz gerekecek. Tonga da bunun yeni dönemdeki temsilcisi olacak diyebiliriz. Bunu AMD de çok iyi bildiği için hiç yapmadıkları bir şeyi yapıyorlar şuan ve firmanın 30. yılını kutlayacakları bir etkinlik hazırlıyorlar. Oysa henüz 30. yılı da değil. Tamamen güçlü bir duruş sergilemek ve yeni ürünlerini güçlü göstermek amacıyla bunu yaptıkları anlaşılıyor. Zira Nvidia'nın yeni dönemde ortalığı silmek isteyeceği iyice anlaşılıyor. Adamlar 2,5 yıldır AMD karşısında daha verimli bir mimariye, daha fazla satan ürünlere, daha istikrarlı bir çizgiye sahipler. Geçen yıl Montreal'deki tanıtımda daha da güçlü teknolojiler sunacaklarını gösterdiler. 6 ay önce ise ellerinde çok çok daha verimli bir mimari olduğunu ve o tarihte kullanıma sunabildiklerini gösterdiler. Yoksa AMD neden 1 yıl öncesinden firmanın 30. yılını kutlasın? Neden her ürününü (Tonga GPU'lu 285 dahil) kullanıma sunmadan çok önce halka açık etkinliklerle tanıtsın? Çünkü AMD'nin kaybedeceği her gün, Nvidia'nın yeni ve güçlü ürünlerini sunmasına biraz daha yaklaşıyor adamlar. 285'lerin satışa çıkacağı tarihte tanıtılması demek, Maxwell'in sunulacağı dönemin etkisine girilmesi ve tanıtımın ilgi çekmemesi demek olacak. Firmanın 30. yılını gelecek yıl kutlamaları gerektiğine girmiyorum bile. O nedenle ne bu pazar payını, ne de Tonga'yı öyle dünyaları değiştirmiş/değiştirecek işler gibi görmeyelim derim. Daha çok AMD toparlanmaya çalışıyor gözüyle bakmak gerekir diyorum ben.

    Son olarak GTX Titan Z vakasına da değinip kapatayım. Aslında yukarıda kısmen değindim ama rekabet durumunu da biraz açıklamak gerekir. Öncelik GTX Titan Z'nin karşısındaki 295X2'ye değinmek isterim. Salt bir kart olarak bakacak olursak, 295X2 oldukça başarılı ve GTX Titan Z'yi ters köşe yaptı diyebiliriz. Ancak işin arka planına da bakmak gerekiyor. Öncelikle bu çift GPU sevdasının nerden geldiğine bakalım derim. 2005 döneminde ATI mühendisleri, R520 (X1800'ler)'in verimlilik durumunu görünce bir sonraki nesil için farklı bir yol izlemeleri gerektiğini anladılar ve enerji verimliliği yüksek orta-üst seviye GPU'lar üretmeye koyuldular. O dönemde R580 ve R600 hazırlanmakta olduğu için bunların ardından gelecek olan yeni GPU'larına yönelik olarak bu fikri hayata geçirdiler ve ortaya RV670 GPU'su çıktı. Ancak bu GPU Nvidia'nın hiçbir üst seviye kartı ile kapışamayıp, hemen ardından sunulan 9600 GT ile rekabet etmek zorunda kalmıştı. Zira o dönem AMD için üst seviye demek bu verimli GPU'ların çiftini kullanarak hazırlanacak X2 kartlardı. Hatırlayanlar bilir, AMD o dönemde çok eleştirilmişti, ancak oldukça verimli bir GPU yaparak geleceğe yönelik olumsu sinyaller vermiş. İşte o dönemde ilk örneğini gördüğümüz ve gerek GPU'dan gerekse de mimarinin kendisinden kaynaklanan sebeplerle başarısız olan HD 3870X2'yi görmüştük. Bu kartla birlikte AMD/ATI'nin yeni dönemde izlediği üst seviye ürün politikası şekillenmişti. Daha sonradan çok daha vurucu olan RV770 ve çiftini kullanan R700'le istenen başarıyı yakalamıştı (ama pazardaki başarısı hiç de AMD'nin istediği gibi değildi). Cypress GPU'su ise tam manasıyla bu politikanın ulaştığı en üst nokta olmuştu (aslında pazardaki başarısı yine çok büyük değildi). Daha sonrasında ise AMD'nin GPU alanında yanlış bir yol izlediği her seride biraz daha ortaya çıktı ve firmanın "Sweet Spot" olarak adlandırdığı GPU üretim polikitası iflas etti. Malumunuz, adamlar HD 7990'ı söz verilen tarihten bir yıl sonra anca sunabildi ki o da aylarca kırk takla atıp, daha sonrasında sürücü sorunları ile boğuşarak ve rakiple tam manasıyla rekabet edemeyen bir kart sunarak mümkün oldu. İşte 295X2 ise, AMD'nin "verimli GPU yap, onun çifti ile üst seviyeye oyna" mantığının yerle bir olduğu ikinci seri ve kart olmakta. Zira Hawaii GPU'su bugüne kadar gördüğümüz en yüksek güç tüketimine sahip GPU olma özelliğini taşıyor (evet GF100'den bile daha fazla). Hem de bunu iki yıldır üretim yapılan 28nm'de ve 2 yıldır GPU üretilmekte olan GCN mimarisi ile yapıyor. Bu da Hawaii GPU'sunun verimli olmaktan çok uzak olduğunu gösteriyor. Zaten bir diğer göstergesi de GPU'nun 400mm^2'nin üzerindeki zar alanı. AMD "Sweet Spot" politikasını benimsediğinde "bundan sonra 400$'ın üzerinde ve 400mm^2'nin üzerinde GPU tasarlamayacağız" tarzında açıklamalar yapıyordu. Ancak Hawaii'nin bu söylemleri de yerle bir ettiği açık. İşte bu açıdan verimsiz olan Hawaii GPU'su, "AMD'nin bizim elimizdeki ürün de oldukça güçlü, istersek çok güçlü ürünler sunabiliriz" mantığına kurban gitti ve çift GPU'lu bir kart yapılmak istendi. Ancak bu kart ekran kartı tarihinde bir ilke imza attı ve ilk su soğutmalı kart olma özelliğine sahip oldu. Zira Hawaii GPU'sunu kullanan tek GPU'lu kartların bile hava soğutma ile yaşadıkları sıkıntı ortada iken çift GPU'lu bir kartın hava soğutma ile üretilmesi mümkün değildi. Bunu baştan kabul eden AMD de kartı su soğutma ile hazırladı. Hatta sıcaklığına göre hız düşüren GPU'lar sebebiyle kartı serin tutmak için kart üzerine bir de fan yerleştirdi ki bu da kartın daha gürültülü olmasına neden oldu. Yani kart su soğutmaya sahip olduğu halde sesli. Bu da aslın 295X2'nin garip şekilde başarısız olduğu bir nokta. Tabi su soğutmanın avantajını kullanmak isteyen AMD, kartı olabildiğince hızlı hale getirmeye çalıştı ve normalden daha hızlı çalışacak şekilde ayarladı GPU'ları. Bu da 295X2'nin adının 290X2 olmasının önüne geçti. Zira 290 CF, çok çok az farkla 295X2'nin gerisinde kalıyor. Yani performans konusunda oldukça başarılı bir kart sunulmuş görünüyor.

    Nvidia tarafına baktığımızda ise GTX Titan Z hamlesinin gayet kasıtlı olduğu anlaşılıyor. Çünkü GTX Titan Z, 3000$'lık fiyatı ile tanıtılırken AMD çoktan site editörlerine fotoğraflar, içinde su olan şişeler gönderip X2 kartının ön tanıtımlarını yapıyordu. Yani AMD'nin su soğutmaya sahip bir X2 kart sunacağı açıktı. Ayrıca fiyatının da çok uçuk olmayacağı belliydi (aslında o dönemde AMD kartların fiyatları uçtuğu için AMD'nin su soğutmalı X2 kartını da 2000-2500$ gibi bir fiyatla sunabileceği düşüncesinden hareket ederek Nvidia'nın da Z'yi çok yüksek bir fiyatla sunmuş olması ihtimalini düşünmüştüm ama çok mantıklı gelmiyor). Buna rağmen Nvidia 3000$ gibi uçuk ötesi bir fiyatla sundu kartını ve ilk testler hiç de iç açıcı değildi. Z, 295X2'nin %5 kadar gerisindeydi. Daha sonradan incelemeler ufak ufak dökülünce (büyük ihtimalle bios'a da ayar çektiler), Z biraz kendine geldi ve 295X2 ile benzer, azcık önünde yer almaya başladı. Misal:

    http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/66869-nvidia-titan-z-performance-review-13.html

    Ancak yine de fiyatı 295X2'nin iki katı. Nvidia'nın indirime gitme gibi bir niyeti de yok. Çünkü Nvidia önde olduğunu düşünüyor (haksız da değil) ve önde olan kartını (hatta Nvidia'ya göre rakipsiz, biz kullanıcılara göre ise 295X2 rakipsiz) fiyat anlamında 295X2 ile yarıştırmak istemiyor. Zira teknik anlamda GTX Titan Z, 295X2'ye fark atmış durumda. 295X2'nin GTX Titan Z ile yarışabildiği tek nokta performans. Bunun haricinde daha fazla güç tüketen daha fazla gürültü çıkaran ve serin çalışabilmek için su soğutmaya ihtiyaç duyan bir kart 295X2. Nvidia daha güçlü olan GPU'sunun çifti için hiç bu böyle bir hamleye girişme gereği görmeden çok daha temiz bir tasarımla benzer performansı sunmayı başarmış durumda. İşte burada esas dikkat edilmesi gereken nokta, AMD'nin yıllar önce başlattığı çift GPU'lu kart üretme politikasında Nvidia'ya karşı resmen yenilmiş olması. Zira burada verimli GPU'yu ve kartı yapan Nvidia. AMD ise onunla yarışabilmek için su soğutmaya ihtiyaç duyan bir ucube ortaya çıkarmış durumda. E doğal olarak rakipsiz olduğunu iddia ediyor ve bunu göstermeye çalışıyor. Yoksa GTX Titan Z'nin veya 295X2'nin kamyonlarca satmayacağını herkes biliyor. Bizler de F/P'ye bakarak 295X2'yi daha başarılı buluyoruz.

    Evet 1500$'lık bir kartı F/P buluyoruz. İşte burada tam olarak Nvidia'nın istediği şeyi nasıl yaptığını, yani pahalı fiyat algısını nasıl oluşturduğunu da görmüş oluyoruz.

    Bunun üzerine başka bir şey yazma gereği duymuyorum.

    Biraz uzun oldu, idare edin.




  • Nvidia'nın "pahalı ekran kartı" algısını oluşturma derdi, kendisine özelleşebileceği alan olarak "performans"ı seçmesinden kaynaklanmakta diye düşünüyorum. Bundan önce Intel'den de benzeri açıklamalarla ARM işlemcileri kendi performans rekabet sınıflarında görmedikleri açıklamaları geliyordu. Halbuki kazın ayağı pek öyle değil. Bu iki şirket için de masaüstü "ayrık" ürünler için yolun sonunun gözükmekte olduğu, kullanıcıların daha taşınabilir bilgisayarlar için davranacağı açık. Sorunu doğru tarif etmek gerekiyor: sorun masaüstünde "ayrık" parçalarla bir araya gelen bilgisayarlar, kullanıcılardan çok sunucular için tasarlanmışa benziyor; güç tasarrufu yapmıyorlar, kullanım kolaylığı sunmuyorlar; nereden baksan masraf, üstelik kalite ve performansta da mobil çözümlerden geri kalıyorlar(Nexus 7'nin ekranına bir bakın, sonra tartışalım).

    Bunun sebebi oldukça açık: teknoloji ilerliyor ve kimsenin yeri kayan kumda sabit değil. Her şirket - bir nevi - kendi çölüne adapte olup çölde yeşerebilmek durumunda. Bilgisayar denen tekmili birden sistem sadece tek bir "çip" ile tanımlanmanın çok ötesine geçti ve hala eski tip "çipiniz Intel-Nvidia olsun" diyen reklamcılar da silkinip kendine gelmeye başlamalı.

    Başlamış bulunuyorlar da; Intel tek çipte çözümleri ile akıllı telefon ve tabletlere atlama yapmak gayretinde, Nvidia ise Tegra hamlesini yaptıktan sonra planlarının suya düşmesiyle geç gelen bir aydınlanma yaşadı. Her iki firma da kendilerini en ön plana atmakla hata etmekteler. İşin aslı, artık bilgisayarlar gündelik hayatımıza girdi ve eğer artık firmalar, "tek ben olacağım" derse, kullanıcı "hadi sen sunucu tarafına" diye demeye başladı. Bilgisayarlar artık hizmet boyutunda var olan aygıtlar olarak, "hizmetin bedeli" ve "hizmetin getirisi" çok önemli unsurlar olarak hayatımızda yer alıyorlar.

    Bugün, hiçbir çipi tek başına alıp istediğiniz cihaza yerleştirmiyorsunuz. İstediğiniz cihaz, bir çiple özelleştirilmiş olarak geliyor. O takdirde firmaların kendi tanıtım kurallarını gözden geçirmeleri gerekiyor. Kimsenin tutup, "İçinde Intel-Nvidia varmış" şartlanımı ile cihaz almadığı dönemlere giriyoruz; çünkü artık cihazlar o kadar küçüldü ki; bizim balık hafızamızla bile hatırlayabileceğimiz kadar kısa sürelerde pil ömrüne direkt etkileri olmaya başladı. Artık cihazlarda yeni kral, pil ömrü; izninizle takdim edeyim:
     GPU Pazarında Son Durum: AMD ve Intel Yükselişte, Nvidia Düşüşte

     GPU Pazarında Son Durum: AMD ve Intel Yükselişte, Nvidia Düşüşte

    Hangi tarafta olduğum zannedersem oldukça kolay açıklanabiliyor bu tablolara bakınca görüldüğü üzere. Nvidia, performansına yaptığı vurguyu - eğer Nvidia ortam dinamiklerini iyi takip edip böyle bir sonucu hedef alıyorsa - başka şirketlerin de hedefleriyle kendisini kıyaslamak zorunda kalacak, öyle veya böyle.

    Misal olarak söyleyelim: Intel, AMD'nin Mantle teknolojisi ile ilgileniyor. Sebebi de dahili ekran kartları konusunda AMD'nin liderliğinin olması. Düşünecek olursanız, dahili ekran kartlarının tek çipte çözüm olma niteliği, tıpkı telefon ve tablet gibi mobil seri bilgisayarlardaki tek çipte çözüm çipleri ile bir benzerlik taşıyor ve Intel'in mobile adım atabilmesi için akıllı telefon-tablet furyasındaki diğer firmalar gibi bu adımı sağlam atması bekleniyor. Aksi takdirde Intel, üçüncü şirketlerden temin etmiş olduğu modem ve çevresel aygıt çipleri ile kendisi için özelleştirebileceği performans özellikleri fırsatını kaybetmiş olur ve bu seviye bir şirket için "sıradanlık" en kötü sonuçtur. Şirket 2012'de atladığı akıllı telefon fırsatında, yola çıkarken bu hedefe yaptığı planın eksik yaptığı gözüküyordu. Dijital modem olmadan, akıllı telefon olmuyor.

    Intel bu uğurda,
    -Infineon'u satın aldı,
    -Fujitsu'nun Wireless taşınabilir bölümününü aldı,
    -Sonra planladığı taşınabilir seri çözümlerden vazgeçti ve TSMC ile anlaşarak Atom serisi işlemcileri ile modem çiplerini TSMC sayesinde üretmeye başladı.
    Intel şu aşamada TSMC ile olan anlaşmasının geçici bir çözüm olduğunu ve 14nm serisi çipleri ile meseleyi çözeceğini söylese de sürekli olarak tarih erteliyor. 14nm 2014'te çıkacak diyordu, lte modemini ise 2016-7'de tanıtacağını söylüyor. Hangisi doğru?
    Şu aşamada şirket, bol sıfırlı yanlışlar yapan ancak gelirleri ile durumu karşılayan bir konumda. Farkettiyseniz daha önceki verdiğim Nvidia da aynı pozisyonda. Ne zaman rekabet kızışırsa alt seviyeyi kaybetmeye başlıyorlar.

    Şimdi bunun böyle olmasının nedeni, yeterince özelleşememiş olmaktan kaynaklanıyor. Olsa ki; Intel tek çipte x86 çekirdeklerini üretmiş olsa, yanına da AMD'den lisansıyla GCN çekirdeklerine ait bir dahili ekran kartı olsa, tablet piyasasında tutunabilir mi? Yine olmaz. Sebebi de AMD'nin zaten Qualcomm'a vermiş olduğu mobil patentleri lisansı ile çok yakın bir ilişkisi olmasında. AMD'nin bakış açısıyla, zaten öndeler. Tabletlerde Qualcomm'a satmış olduğu lisans Nvidia'ya havlu attırıyor, konsollarda "kendine özelleştirdiği" mimarisi PS4'te Nvidia'nın yerini alıyor. Bakın yüksek kar marjı değil, ARM takımındakilerin oynadığı oyun planı. Olay, işi kökten halletmekte:
    "-Kullanıcının elinde çözümüm var mı?"
    "-Var."

    Yakın zamanda Intel de Nvidia da, kullanıcı pazarında ancak sunucu hizmetleri ile var olabilen bir konumda varlıklarını sürdürüyor olabilirler ve bu bir hizmettir, marka isminin göz önünde olması kadar sabit değildir, rüzgar hangi yöne dönerse hizmetin şartına göre değişebilir.

    Burada önemli olan şu: sunucular birden çok kullanıcıya hizmet ediyor - yani kişiye has değil. Kimse de bu sebeple bir sunucudaki "GRID altyapısıyla çalışan bir Nvidia ekran kartı üzerinde şu oyun çok güzel çalışıyor" demeyecek. Herkes kendi elinin altındakini beğenmeye devam edecek.

    Nvidia'nın ShadowPlay, AMD'nin Game DVR özellikleri ile ekran kartı sürücülerine kayıt fonksiyonun entegre edilmesinin 6 ayı geçmeden canlı yayın olarak "hemen hemen" tüm oyunları Twitch.tv'de zaten izleyebiliyorsunuz(Google Twitch'i 1 milyar $'a aldı demiş miydim?). Daha ileri olarak, direkt sunucu tipi yayın yapmak üzere çıkartılan Nvidia'nın GRID fonksiyonlu ekran kartları, AMD'nin de Radeon Sky serisi ekran kartları da OnLive benzeri servis sağlayıcılarının sunucularında yerini alacak. Kısacası gelecek için ekran kartları fiyatları artacak; ancak her biri yüzlerce kullanıcının grafik hesaplamasını yapabilecek kadar kuvvetlenecekler. İşte bunun için de yine önceki dengeyle çarpışacaklar - ağız sulandıracak pazara rağmen rekabetten üstün performans grafiklerine sahip olmak gerekecek.

    Kullanıcıların tercih edeceği "taşınabilir" donanım ise çok daha yüksek hacimde el değiştirecek. Bu ortama hakim şirketler, Nvidia'nın Tegra serisi ile taşınabilir kullanıcı bilgisayarları seviyesinde yenildiğini açıkladığı, rakibi Qualcomm gibi şirketler olacak. Şu anda AMD'yi rakipleri Nvidia ve Intel'den ayıran tek bir şey varsa o da yenileceği maça çıkmamak. Kullanıcılar tercihleriyle daha taşınabilir serilere yöneldikçe bu masaüstünden uzaklaşma devam edecek ve AMD bu bol sıfırlı yanlışları yapan rakiplerine karşı çıkaracağı ARM/x86 çipiyle yanıt verebilir.




  • M@U kullanıcısına yanıt
    Küçük bir ekleme yapayım Origin gibi yüksek performans PC üreticileri TITAN Z yi ortalaama 2000 dolardan sisteme ekliyorlar bu şekilde görünmeyen bir indirim olmuş alacak olanlara tavsiye
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.