Şimdi Ara

Elektrikli otomobil reklamlarında yanıltıcı menzil beyanına 15,8 milyon TL ceza!

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
24
Cevap
0
Favori
2.163
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
6 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Elektrikli otomobil reklamlarında yanıltıcı menzil beyanına 15,8 milyon TL ceza!
    Ticaret Bakanlığı, elektrikli otomobil reklamlarında tüketiciyi yanıltan beyanlara karşı önemli bir adım attı. Reklam Kurulu, 12 Haziran 2025 tarihinde gerçekleştirilen son toplantısında ağırlıklı olarak elektrikli araçların tanıtımlarına odaklandı. 103 dosyanın değerlendirildiği toplantıda, mevzuata aykırı bulunan 92 reklam için durdurma kararı verilirken, toplamda 15 milyon 846 bin 894 TL idari para cezası kesildi.



    Elektrikli otomobillerde gerçek dışı menzil sorunu



    Kurula gelen şikayetler doğrultusunda yapılan incelemelerde, bazı markaların araç menzilini laboratuvar ortamında elde edilen WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) verileriyle sunduğu ve bu bilgileri, gerçek sürüş koşullarını yansıtmadan tanıttığı ortaya çıktı. Bu durum, tüketicilerin beklentilerinin gerçeğe uymayan biçimde şekillenmesine yol açıyor.



    Ticaret Bakanlığı, sektörde şeffaflığı sağlamak ve tüketici güvenini korumak amacıyla menzil bilgisi konusunda reklamlarda dikkat edilmesi gereken unsurları da açıkladı. Buna göre, araçların menzil değerlerinin hangi test standardına göre belirlendiği reklamda açıkça belirtilmeli. Ayrıca bu değerin gerçek kullanım koşullarında değişiklik gösterebileceği net biçimde ifade edilmeli. Bununla birlikte, hava sıcaklığı, sürüş tarzı, klima ve ısıtıcı kullanımı gibi etkenlerin menzil üzerinde doğrudan etkili olduğu bilgisi de tüketiciyle paylaşılmalı.



    Ayrıca Bkz.Normal bisikleti 3 dakikada elektrikli bisiklete dönüştüren kit tanıtıldı: İşte fiyatı



    2025 yılının ilk altı ayına ilişkin genel değerlendirmeye göre 838 dosya incelendi, bunlardan 753’ü mevzuata aykırı bulundu. Toplamda ise 141,1 milyon TL tutarında idari para cezası uygulandı. Ticaret Bakanlığı, tüketici haklarını koruma ve piyasada adil rekabeti sağlama amacıyla denetimlerini sürdüreceğini belirtti.




    Kaynak:https://x.com/ticaret/status/1937017994636410897







  • Wltp test koşulları:
    - Dinamometre üzerinde yapılır.
    - Eğimsiz test.
    - Klima, radyo ve far kapalı.
    - Araçta sadece 75kg’lık sürücü olur.
    - Lastik basınçları fabrika verisi.
    - Hava sıcaklığı 23-27 derece arası.



    Şehiriçi sürüş: 589 saniye 3km, ortalama hız 19km/sa
    Banliyö sürüş: 433 saniye 4.8km, ortalama hız 39,5km/sa
    Anayol sürüş: 455 saniye 7km, ortalama hız 56.6km/sa
    Otoyol sürüş: 323 saniye 8km, ortalama hız 94km/sa

    Toplam süre 30dk
    Toplam mesafe 23.25km
    52 kez dur kalk yapılır.

    Eğimsiz olması, 1 kişinin binmesi ve klima/radyo/farın kapalı olması gerçekçiliğini yitiriyor testin. Eğimli ve dik Türkiye yollarını simüle eden kendi test laboratuvarımızı neden oluşturmuyoruz? Avrupa’nın dandik testine güvenmek zorunda değiliz. Bir laboratuvar kurup buradan sertifika aldırabiliriz kendi ülkemizin dağ-bayır yollarına uygun test prosedürüyle. Ayrıca biz ülkece aileyi önceliyoruz öyle değil mi, anne-baba ve 1 çocuk + valiz konulmalı arabaya testte. Ayrıca mutlaka müzik açılır yolda. Klima da açılır yine de buna %20-30 ihtimalle diyelim. Ancak vantilatör mutlaka açılır. Hava sıcaklığı 23-27 derece arası olmaz daima sıfırın altına da düşer Türkiye’de.
  • Nasıl yani şimdi WLTP aslında yalan bilgi mi? EPA?

  • V4LKyR V kullanıcısına yanıt
    WLTP belirli test koşullarında aracın verdiği ortalama menzili ifade eder. İçten yanmalı araçlardaki fabrika verisi olan yakıt tüketimi gibi düşünebilirsiniz.

    Nasıl ki fabrika verisi 7lt olan bir içten yanmalı aldığınızda kendinizce "Demek ki 8-9 litre arası yakarım" diyorsanız, elektrikli araç alırken de WLTP 500km olan bir araç için "Demek ki 400-450 km alırım" diyebilirsiniz.

    Yine kullanıma bağlı olarak ben bu araca 6lt yaktırırım diyebileceğiniz veya gerçekten de 6lt yaktırabileceğiniz gibi ben bu elektrikli araçla 600km giderim de diyebilir ve gerçekten de o menzili alabilirsiniz.

    Kısaca kullanım tarzınız, aracın yük durumu, hava şartları ve yolun eğimi vb. faktörler verilen değerleri etkiler.

  • Firmalar şehir içi menzili normal menzil gibi pazatlıyorlar en büyük sıkıntı orada

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • "2025 yılının ilk altı ayına ilişkin genel değerlendirmeye göre 838 dosya incelendi, bunlardan 753’ü mevzuata aykırı bulundu."



    Neredeyse incelenen dosyaların tamamı (%90) uygun değilmiş.

    Reklamın iyisi kötüsü (yalanı) olmaz demişler herhalde.😆



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi std350 -- 23 Haziran 2025; 12:2:18 >
  • erdem552 kullanıcısına yanıt
    Madem böyle ise, bu durum artık halk tarafından kanıksanmış ise, reklam kurulu neden ceza kesmiş?

  • Bence bu wltp test sonuçlarının merkezi bağımsız bir otorite tarafından yapılıp detaylı raporun halka açık olarak yayınlanması gerekiyor.
    Euro ncap yada iihs gibi. Firmaların inisiyatifine kalırsak sağlıklı bir sonuç çıkmaz.

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • std350 S kullanıcısına yanıt
    Yüksek hız cezaları çok yükseltildi.

    Biraz olsun yüksek hıza çıkınca menzili çok düşen e-araçları, düşük hızda kullanmaya yönlendirerek WLTP değerlerine yakın menzil tutturabilmek için hız cezaları yükseltildi.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ceza alanlar arasında ısı pompalı deyip, ısı pompası olmayan araç satanlarda vardır umarımElektrikli otomobil reklamlarında yanıltıcı menzil beyanına 15,8 milyon TL ceza! 

  • V4LKyR V kullanıcısına yanıt
    WLTP verilerinde karma ve şehir için menzil vardır. İçten yanmalı araçlardaki şehir içi ve şehirlerarası tüketim gibi.

    Elektrikli araçlarda bazı firmalar sadece şehir içi menzil değerini verip, aracın menzilini gerçekte olduğundan uzun lanse ediyor. Çünkü elektrikli araçlar için en büyük korku menzil. Uzun olması elektrikli araç almayı düşünenlerin kendini daha rahat hissetmesini sağlıyor.

    Sakin kullanımla karma menzilin üstünü alabilirsiniz ancak şehir içi menzili almanız için gerçekten her anlamda ideal bir sürüş ortamına sahip olmanız gerekir ki bu pek mümkün değil. Asla o menzili göremeyeceğinizi bildikleri halde o değerleri verdikleri için yanıltıcı reklam yapıyorlar...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi erdem552 -- 23 Haziran 2025; 13:12:05 >
  • Opel firması Astra'yı "tek depo benzinle 1000 Km" diye reklam yaparak satıyor, kullanıcılar 500 Km'de depo bitiyo diyolar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 01001101 -- 23 Haziran 2025; 13:19:11 >
    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Wltp test koşulları:
    - Dinamometre üzerinde yapılır.
    - Eğimsiz test.
    - Klima, radyo ve far kapalı.
    - Araçta sadece 75kg’lık sürücü olur.
    - Lastik basınçları fabrika verisi.
    - Hava sıcaklığı 23-27 derece arası.

    Elektrikli otomobil reklamlarında yanıltıcı menzil beyanına 15,8 milyon TL ceza!


    Şehiriçi sürüş: 589 saniye 3km, ortalama hız 19km/sa
    Banliyö sürüş: 433 saniye 4.8km, ortalama hız 39,5km/sa
    Anayol sürüş: 455 saniye 7km, ortalama hız 56.6km/sa
    Otoyol sürüş: 323 saniye 8km, ortalama hız 94km/sa

    Toplam süre 30dk
    Toplam mesafe 23.25km
    52 kez dur kalk yapılır.

    Eğimsiz olması, 1 kişinin binmesi ve klima/radyo/farın kapalı olması gerçekçiliğini yitiriyor testin. Eğimli ve dik Türkiye yollarını simüle eden kendi test laboratuvarımızı neden oluşturmuyoruz? Avrupa’nın dandik testine güvenmek zorunda değiliz. Bir laboratuvar kurup buradan sertifika aldırabiliriz kendi ülkemizin dağ-bayır yollarına uygun test prosedürüyle. Ayrıca biz ülkece aileyi önceliyoruz öyle değil mi, anne-baba ve 1 çocuk + valiz konulmalı arabaya testte. Ayrıca mutlaka müzik açılır yolda. Klima da açılır yine de buna %20-30 ihtimalle diyelim. Ancak vantilatör mutlaka açılır. Hava sıcaklığı 23-27 derece arası olmaz daima sıfırın altına da düşer Türkiye’de.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mystiery_ -- 23 Haziran 2025; 19:31:10 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Menzile göre vergi geleceği doğru demekki

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Haklı. Bayiler cok yaniltiyor

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Yanıltıcı beyanlar veren bakanlar hakkında hiçbir yaptırım olmaması…

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • erdem552 kullanıcısına yanıt
    Bu WLTP prosedürünü kim denetliyor? Bununla ilgili bir kurum var mı dünya çapında? Her firma kafasına göre menzil belirleyici prosedür çıkarmadığına göre vardır herhalde.

    O zaman diğer bir soru; otomobil firması düzgün uygulanan WLTP prosedürü ile elde edilen sonuçlardan sadece şehir içi tüketim verisini cımbızla alıp öyle mi yayınlıyor? Neden bu sonuçlar WLTP'nin uygulanmasını sağlayan kurum tarafından "şu marka'nın şu aracı şu değerlere sahiptir" diye yayınlanmıyor?

    Bir de CLTC var?

  • Nasıl olsa bizim milletimiz alıyor yapıştırın açıklama yapmadan. Sonra adam full yolcu klima yük ile yari yarıya menzil kullanıp pişman oluyor fakat atı alan Üsküdar i geçmiş oluyor. Doğru ve geç alınmış bir karar.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • Emine hanımın bileziklerini bozdurarak kurduğu araç yok mu?

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • Firmaların beyanları her zaman gerçeklikten uzak olur. Araç satın almadan önce, gerçek kullanıcı verileri için evdatabase gibi sitelerden kontrol etmek faydalı olur.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • 01001101 kullanıcısına yanıt
    3000km menzilli araç cıkto hocam, ne bini


    Elektrikli otomobil reklamlarında yanıltıcı menzil beyanına 15,8 milyon TL ceza!

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.