Şimdi Ara

Dizel avantajı yüksek sıkıştırma bujisiz yeni nesil HCCI benzinli motorlar

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
19
Cevap
1
Favori
1.087
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
9 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • 2000'li yılların ortalarında çeşitli markalar bujsiz ateşleme yapabilen benzin motorlarını geliştirmeye başladılar. 2005 yılında Honda, yeni nesil Hybrid güç sistemine sahip araçlarında kullanılmak üzere bu tip motorları tasarladığını duyurmuştu. 2007 yılında ise GM'in geliştirdiği motor Opel Vectra C kasa araca monte edilmişti ve 97km/saat hızın altından motor bujisiz olarak kendiliğinden sıkıştırma yolu ile ateşlenebiliyorken 97km/saat üstünde bujili ateşleme devreye giriyordu. Araçta 2.2lt hacminde Ecotec atmosferik-benzin motoru bulunuyordu ve ortalama olarak 6.6lt/100km yakıt tüketimi elde edilmişti.

     Dizel avantajı yüksek sıkıştırma bujisiz yeni nesil HCCI benzinli motorlar

    Opel Vectra 2.2lt Ecotec HCCI prototipi


    VW ise normal sürüş şartlarında kendiliğinden ateşleme sistemi ile çalışan ancak hızlanmalarda bujinin devreye girerek ateşleme yaptığı motorunu VW Touran araçta test etmişti. Mercedes (DiesOtto) ve Hyundai de benzer sistemleri halen test etmeye devam ediyor. Mazda ise bu teknolojiyi Wankel motorlarda kullanmak üzere hala çeşitli çalışmalarda bulunuyor. Ayrıca markanın halen kullandığı Sky-Activ teknolojisi de bujisiz ateşlemenin temellerini oluşturuyor. Nissan'ın da bu konuda çalışmaları olduğu biliniyor.


    Sıkıştırma oranı ile bujisiz benzin motoru ilişkisi nedir?

    Mazda'nın yeni geliştirdiği Sky-Activ teknolojisine sahip benzin motorlarında sıkıştırma oranları oldukça yüksek ve bu da aslında bujisiz ateşlemenin temelini oluşturuyor. Mazda'nın 1.5lt atmosferik benzin motoru 14.0:1 gibi inanılmaz bir sıkıştırma oranına sahip ve bu aynı hacimdeki dizel motorunın 14.8:1 oranı ile hemen hemen aynı. Bu sayede de 1.5lt atmosferik bir motordan ortalama olarak 5.0lt tüketim elde edilebiliyor.

    Sıkıştırma oranı nedir? Benzin ve dizel motorlarda neden farklıdır?

    Diğer taraftan dizel yakıtın daha zor tutuşan bir yakıt olması nedeniyle dizel motorlar benzin motorlarına göre daha yüksek sıkıştırma oranlarına sahiptir. Ancak benzin motorlarında bu oran yükseldiği zaman detonasyon yani vuruntu ihtimalinin artması nedeniyle yüksek sıkıştırma oranı çok fazla tercih edilmez. İşte Mazda'nın bu teknolojisi sayesinde hem sıkıştırma oranı oldukça yüksek hem de vuruntu gerçekleşmiyor. Bu arada Sky-Activ'in 2 jenerasyonu halen geliştirme aşamasında ve benzin motorunda 14.0:1 olan oranın 18.0:1 oranına çıkması planlanıyor. Bunun da bujisiz benzin motorunun yakın gelecekte önünü açacak en büyük gelişme olduğunu söyleyebiliriz.


    Bujisiz benzin motoru nasıl çalışıyor?


    HCCI yani Homogeneous Charge Compression Ignition ifadesi Türkçe'ye anlaşılır bir şekilde çevrilirse Homojen hava-yakıt karışımının (dolgusunun) sıkıştırma ile tutuşması olarak düşünülebilir. Bu da yanma odası içerisinde tam olarak karışmış hava-yakıt karışımına sahip olduğumuzu belirtiyor diyebiliriz. Ayrıca sıkıştırma konusuna yukarıda değinmiştik. Burada hava-yakıt karışımının tutuşabilmesi için yüksek bir sıkıştırma oranı gerekiyor. Kısacası bu motor homojen hava-yakıt karışımının yüksek basınçta kendiliğinden tutuşması ile çalışıyor denilebilir.



    Aşağıdaki teknik resimden sistemin dizel ve benzin motoruna göre farkına bakalım;

    Dizel motorda piston tarafından sıkıştırılan havanın üzerine dizel yakıtı yüksek basınçlı enjektörden püskürtülüyor ve bunun sonucunda da tutuşma hemen püskürtmeyi yapan enjektörün önünde başlıyor ve ilerliyor. Ancak homojen bir karışım söz konusu değil.
    Benzin motorda emme supabından gelen hava ile bu sırada püskürtülen yakıt karışmaya başlar ve piston tarafından sıkıştırılır. İdeal sıkıştırma oranında ise buji çakarak ateşlemeyi gerçekleştiriyor. Ancak yine homojen bir karışım söz konusu değil.
    HCCI motorda ise aynen benzin motorunda olduğu gibi emme supabından hava alınırken enjektörden yakıt püskürtülüyor. Piston ise yukarı hareket ederek hava yakıt karışımını yüksek bir oranda sıkıştırıyor. İyice sıkışan ve basıncı artan hava-yakıt karışımı pistonun hareketi sırasında homojen bir şekilde karışmış oluyor. Basıncın ve dolayısı ile sıcaklığın artması ile de homojen karışımın çeşitli noktalarında tutuşmalar başlıyor ve karışım daha verimli bir şekilde yanıyor.

     Dizel avantajı yüksek sıkıştırma bujisiz yeni nesil HCCI benzinli motorlar


    Her ne kadar HCCI motor için dizel gibi çalışan benzinli motor desek de görüldüğü gibi tutuşma aşaması dizel motorda yakıtın çok yüksek basınç ile püskürtülmesi sayesinde gerçekleşiyorken HCCI motorda hava-yakıt karışımının tamamen karışarak farklı ve çoklu noktalarda kendiliğinden tutuşması ile gerçekleşiyor. Yani dizel motorlardaki gibi yüksek basınçlı enjektörler bu sistemde gerekmiyor. Sadece yakıtın yanma odasına düşük bir basınçla püskürtülmesi yetiyor. Kısacası bu sistem tipik bir direk enjeksiyonlu benzin motorunun çok yüksek sıkıştırma ile ayarlanmış yüksek teknolojiye sahip gelişmiş bir versiyonu ve bujiye de gerek kalmıyor.

    Bilgi açısından aşağıda direkt yakıt enjeksiyonlu bujili benzin motorunun detayını görebilir, HCCI sistemde ise bujinin olmadığı bir şekli kafanızda canlandırabilirsiniz. Ayrıca yakıtın basınçlı şekilde yanma odasına püskürtülmesine gerek kalmadığı için hava-yakıt karışımı dışarıda hazırlanarak emme supabı ile yanma odasına alınabilir. Bu sayede yüksek ısıya supablardan başka bir parça maruz kalmaz.

    İzah ettiğimiz HCCI prensibi sadece bujisiz çalışan sistem için olsa da bir de hem bujisi olan ancak bazı zamanlar bujinin ateşleme yaptığı karma bir sistem bulunuyor. Bu sistem farklı otomobil üreticileri tarafından deneniyor ancak çalışma prensipleri birbirlerinden farklı. Kimisinde aracın belli bir hızına kadar bujisiz ateşleme gerçekleşirken belli hızların üstünde buji devreye girerek ateşleme gerçekleşiyor. Bir diğerinde ise normal ve sakin kullanımlarda bujisiz sistem devrede iken gaza fazla basılırsa buji devreye girerek ateşeleme yapıyor. Kısacası HCCI sistemi geliştirilmeye çok müsait ve farklı kombinasyonlar uygulanabilir.

    HCCI motorun avantajları nelerdir?

    Dizel motorlarına göre benzer hatta daha yüksek verim, benzin motorlarından çok daha yüksek verim sayesinde dizel motordan bile daha düşük yakıt tüketimi
    Düşük yanma sıcaklığı sayesinde daha basit parça kullanımı sonucu dizel motordan çok daha düşük, benzin motor ile aynı veya daha düşük motor parça maliyeti
    Düşük basınçlı enjektörler sayesinde daha düşük maliyet
    Daha düşük yanma süresi sayesinde daha iyi gaz tepkileri

    SONUÇ

    HCCI motorlar ve hem bujili hem bujisiz ateşleme yapabilen karma motor sistemleri halen birçok otomobil üreticisi tarafından sessiz sedasız ve derin bir şekilde geliştiriliyor. Bu sistemin modern anlamda 10 yıllık mazisi olsa da oldukça üstünde duruluyor ve özellikle hybrid araçlar için kilit bir teknoloji olabilir. Sağladığı yüksek verim, düşük tüketim ve emisyon ile maliyet sayesinde içten yanmalı motorların iyiden iyiye küçülerek ve ucuzlayarak hybrid sistemlerde çok daha rahat bir şekilde kullanılabilirler.


    Faydası genellikle sakin ve sabit hızlı sürüşlerde ortaya çıktığı için büyük motorlarda kullanılmayabilir ancak öyle görünüyor ki özellikle hybrid sistemlerde kullanılacak geleceğin içten yanmalı motorlarında bu sistem yaygın bir şekilde yer alabilir. Çözülmesi gereken en büyük sorun ise yüksek sıkıştırma oranı nedeniyle vuruntu riski. Ancak Mazda Sky-Activ teknolojisine sahip yüksek sıkıştırma oranlı motorlar şu anda sağlıklı bir şekilde kullanılıyor ve ikinci nesil Sky-Activ teknoloji ile 14.0:1 oranı 18.0:1 oranına çıkabilir. Bu da HCCI teknlojisinin önünü açacak gibi görünüyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >







  • Lpg takılabiliyor mu acaba

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Mercedes amg motoelarlarından bu teknolojiy kullanıyor diye biliyorum, belli bir güc gereainiminde yada sabit hızlarda bujisiz ani hızlanmalarda ise buji ile ateşleme yapılıyordu.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Güzel gelişmeler, bujisiz olarak piyasaya çıkması uzun sürmezse bizim gibi ülkelerde dizel hakimiyetini bitirir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi acr -- 21 Eylül 2016; 17:55:34 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Millet nelerle uğraşıyor vay be vay beeeee Yok değişken sıkıştırılmalar ( koenigsegg ) , Otonom Driftler ( BMW )

    Üzülüyorum yani Aziz Sancar abimiz gibi isimler keşke bire bir ülkemizde yetişse diye bizde hala dünya düzdür diyen adamlar var .

    Ha yine de ne olursa olsun gelecekte favori olacak olan Hidrojen Yakıt hücreli ( hydrogen Fuel Cell ) sistemlerdir bana göre . Mercedes , BMW kafa yoruyor bu işe



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TheCaliph_ -- 21 Eylül 2016; 17:36:17 >
  • Çok güzel bir gelişme
  • bujisiz diye araç başına servet isteyeceklerse kalsınbujilerimden memnunum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Çok güzel ve bilgilendirici bir konu olmuş elinize sağlık

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Gukama

    Çok güzel ve bilgilendirici bir konu olmuş elinize sağlık

    Kaynağı belirtmemiş arkadaşhttp://www.sekizsilindir.com/2016/09/hcci-motor-diesotto-motor.html?m=1

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: SCARF4CE


    quote:

    Orijinalden alıntı: Gukama

    Çok güzel ve bilgilendirici bir konu olmuş elinize sağlık

    Kaynağı belirtmemiş arkadaşhttp://www.sekizsilindir.com/2016/09/hcci-motor-diesotto-motor.html?m=1

    Onu yazanın eline sağlık o zaman

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Dizel motorda piston tarafından sıkıştırılan havanın üzerine dizel yakıtı yüksek basınçlı enjektörden püskürtülüyor ve bunun sonucunda da tutuşma hemen püskürtmeyi yapan enjektörün önünde başlıyor ve ilerliyor. Ancak homojen bir karışım söz konusu değil
    --------

    Dizelde bu konu asilali yillar oluyor. Multijet teknolojisi ile cevrimde birden fazla puskurtme sayesinde yanma verimli ve homojen olmaktadir.
    Multijet dizellerin dayanikli olmasinin nedenlerinden birisi budur. Yanma ne kadar verimli ve homojen olursa silindir icindeki parcalar o kadar az strese magruz kalir. Dizelin omurunu curuten yegane olay duzensiz puskurtme yapan enjektordur.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Benzinli motorlarda gelişme fırsatları halen mevcut
    Dizelin geleceği şu an için yok gözüküyor



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi pegasuson -- 24 Eylül 2016; 11:16:25 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: zotacing

    Saygı duymadığım saçma sapan bir teknoloji.


    97km/saat üstünde bujili ateşleme devreye giriyordu. Araçta 2.2lt hacminde Ecotec atmosferik-benzin motoru bulunuyordu ve ortalama olarak 6.6lt/100km yakıt tüketimi elde edilmişti.

    E39 M5'de uygun devirde, yavaş ve sabit devirler 7 litre yakıyor.

    97km hız ile 6.6 litre yakmak hiç zor değil ki.


    Mazda geri kalmışlığı böyle savunarak ekmek yiyebileceğini sanıyor herhalde.

    Ortalama yakit tuketiminden bahsetmis orda. 97 km sabit giderken emin ol daha az yakit tuketmistir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: anaconda41

    ?

    skyactive teknolojisi hakkına sizlere daha önce bilgi vermiştim linke bakınız

    21 mayıs 2016

    https://forum.donanimhaber.com/m_27899914/tm.htm#117168167
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    Orijinalden alıntı: anaconda41

    ?

    skyactive teknolojisi hakkına sizlere daha önce bilgi vermiştim linke bakınız

    21 mayıs 2016

    https://forum.donanimhaber.com/m_27899914/tm.htm#117168167

    Vezir hocam bu bujisiz benzinli motor başlığa göz atmadınız sanırım. Sizin yorumlarınız benim için önemli olduğundan sizi haberdar ettim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Belirli devir aralıklarında verimli ve düzgün çalışma problemleri var. Jeneratörler için ideal. Ya da seri tip hybrid araçlar için.
  • Yararlı konu
    Eline sağlık
  • vezir kullanıcısına yanıt
    linkte konuya dikkat çekmiştim. Ama teorikten çok pratik sonuçlarını görmeden iyi mi kötü mü karar veremeyiz.

    mazda skyactive sisteminde emisyon kontrolü nedeniyle çıkarılan masraflı ek malzemeler için daha pratik ve ucuz sistemler sunulmuş .Bu kısmı bakım açısından benim dikkatimi çekti. Öünkü emisyon sistemlerini değiştirmek motor tamiri kadar belki daha fazla masraf tutuyor
    Euro 6 dan sonra belki de bu fark daha da açılacak. Yani işin özünde emisyon gazı az üreten yeni nesil motorlara ihtiyaç var abra kadabra geçen yüzyılda kaldı .(20 .yüzyıl)
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.