Şimdi Ara

Dc Motor Seçimi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
19
Cevap
1
Favori
1.969
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhaba arkadaşlar,

    Bitirme tezi olarak yaptıgım bir araç projesinde motor secmem gerekiyor. Aracım yaklasık 150 kg gelmektedir. Önceki 2 tekere(çapı 15cm) 24V redüktörlü DC motor düşünmekteyim. Ama motor secımı yaparken tork hesabından emin olamıyorum. Aracımın boyu yaklasık 1m,ağırlık merkezi olarak tam ortası alınabilir. Tork ve güç hesabında yardımcı olabilir misiniz? Sizce hangi momentli ve hangi güçteki motoru seçmeliyim.(Hesaplarıma göre 66Nm tork buluyorum sizce çok mu buluyorum)

    Şimdiden teşekkür ederim.

    F=150*9,81=1475N

    Fs=s*F= 0,6 *1475N =885N

    M=Fs*r=885N* 0,075m=66 Nm

    Ek= motor devri 30d/dk yeterli olucaktır.



  • Fs herhalde tekerdeki sürtünme diye kabul edilmiş. Tekerdeki sürtünme kuvvetinin 885N yani 80kg çıkması aklına yatıyor mu? Hangi tekerde 80kg sürtünme varmış? Tekeri ittin mi gidiyor? Belki 1 tondan fazla yük alan hamal arabaları vardı eskiden. Araba tekeri takılıydı. Senin hesabına göre bu hamal arabalarını ds 500kgla itmek gerekiyor ama Bir tek kişi 1tonluk arabayı çekip götürüyordu?

    Tekerin yol temasında ööle bir sürtünme katsayısı yok. Ayrıca sürtünme sadece tekerlekte değil. Aktarma kısımları, miller felan filan... Ama belki en önemlisi eylemsizliğidir. F = m * a Kütlenin sürtünmesiz ortamda bile hızlandırılması bir meseledir. Uçak kalkarken ne kadarlık sürtünme görüyor ki? peki devasa itme kuvveti ne için uçakta? Koca uçak bünyesini hızlandırmak için.

    Hesap yapacaksan, sürtünmeli denklemleri ve eylemsizlik denklemlerini birleştirip birkaç deney yaparak denklemlerini doğrularsın. Bu taktirde matematik modelinin deney hatası ile de kombinasyonunu gerçekleştirmiş olursun.

    Ama en kısa yolu başka örnek araçlardan fikir elde etmek. Mesela neden redüktör ile uğraşıyorsun? Direk elektrikli bisikletler ve elektrikli arabalardaki gibi motor-jant kullansana? Tekerlek hem elektrik motoru hem de tekerlek. Eğer mekanik redüktör tipi bi şeyler kullanırsan senin çekiş tekerlerin için diferansiyele ihtiyacın olucak. Çok basit bir diferansiyel vardı üç teker bisikletler için ama satıldığı yeri internette bulamadım.
    http://www.baskentfreze.com/ mini diferansiyel satıyor ama hiç satın almadım. Elektrik motoruyla diferansiyeli sürebilirsin.

    Ama eğer elektrikli tekerlekle işini görürsen çekiş tekerlerin de 2 tane olursa bu iki tekerleği aynı hızda sürmen gerekecek ki sorun sayılır. Çekiş tekerini tek teker yapabilirsin. Aracın üç tekerlekli olur. Ya da 2 tane olan çekiş tekerini aynı hızda sürecek elektronik devreyi kurmak gerekecek.
    başarılar...
    Bu arada hangi üni, hangi bölüm?




  • Simdi orada Fs dedigim sürtünmenin oluşturdugu kuvvet oluyor. Yani sürtünme kuvveti Fs =k * N 'den gelıyor. Sİmdi benım vaktım cok olmadıgı ıcın kabaca bır hesap yapmak ıstıyorum. Bu arada yıldız' da okuyorum. cevabınız ıcın teşekkür ederim. Bu sistemi surmek için mantıklı olarak kac Nm torklu bır motor kullanmak gerekıyor.Bu konudan emın olamıyorum.

    Fs: Sürtünme Kuvveti, k: Sürtünme katsayısı, N:Yüzeyin tepki kuvveti
  • Sayın Hocam Fs yi anladık ki soruyoruz. 80 kg lastik-yol arası sürtünme kuvveti nerede görünmüş??? 0.6 sürtünme katsayısı nereden fırlamış? Tekerlekte bu kadarlık bir sürtünme yok.

    Hesap çok vakit alıcak bi şey değil, eylemsizlikle kombine sürtünme yazılabilir ve ya sadece ivme kabulü ile eylemsizlik yazılabilir.

    Ama en kısa yolu: elektrikli bisiklette tek teker elektrikli motordur. Sen bu tekerden iki tane kullansan işini görmez mi? Ya da bu tekerin 2-3 misli güçlü bir motor. Go-Kart tipi araçların motor gücü de örnek alınabilir. Ama neyi örnek alırsan buraya detaylı yaz ki millet bilgilensin.

    Eğer jant-motor kullanmazsan yani tekerleğin kendisi elektrik motoru olan cinsten kullanmazsan diferansiyel kullanman gerekeceğini anldaın değil mi?
  • Aslında bu bir prototip bir kepçe olucak. Zincir dişli aracılıgı ile palet sistemi yapılcaktır. Önceki 2 dişliye 2 adet redüktürlü DC motor düşünülüp ileri geri hareketi ele alındı. Tüm hesaplar ve tasarımlar bu yönde oldu. Maliyetimiz fazla olduğu için olabildiğince düşürmeye çalışıyorum.

    Sistemde bunlar göz önüne alınarak motor seçimi yapılacaktır. İleri-geri hızı da 0,2m/s olarak baz alınmıstır. Yani dişlim 15cm oldugundan 30 rpm devirli bir motor yeterli olucaktır. Sadece sistemin ağırlığının oluşturdugu momenti yenecek güçlü torklu bir Dc motor alınmaya karar verilmiştir. Araştırmalarımda elektrikli bisiklet ve arabaların cam silecek motorlarının kullanılabileceği görülmektedir.

    Bunların hepsi göz önüne alarak moment hesabını en doğru şekilde hesaplamamız gerekmektedir.
  • 30rpm li motor nerede var ki? Bu düşük devirler servoda yakalanıyor ama konuyla ilgisi yok. Size redüktörlü bi sistem lazım.
    Elektrikli bisiklet tekeri hiç uygun değil. Cam silecek motoru da araba değil otobüs vb için düşünülebilir. Daha önce otobüs silecek motoru ile mini robot hareket ettireni görmüştük. 150 kg ağırlıklı sistem bayyaaaa bi ağır sayılır ama devir düşük seçilirse iş çözülür. Yani ufak motor işi bitirir.
    Redüktörü ile kompakt dcler var hazırda. İnceleyebilirsin.
    Palet için zincirle uğraşmadan lastik paletler düşünülebilir. Belki tam istediğiniz gibi hazır lastik paletler vardır. Hatta eski teker felan kesilip de uygun boyda birleştirilip palet yapılabilir. Ve hatta eskiden eni geniş kayışlarla patoz çalıştırılırdı. Bu enli kayışla da palt düşünülebilir.

    Aslında benim hayalimdi bu. Minicik bir kepçe yapma hayalim vardı. Ama komple hidrolik. Nasip... Bu arada sen de minik bir motor aracılığı ile sistemini çalıştırıp komple hidrolik yapabilirsin. Zaten kova hareketleri felan silindirle değil mi??

    Silecek motorları, elektrikli bisiklet tekeri güç bilgileri vb yazıp konuyu renklendirmeni rica ederiz...
    Başarılar..




  • Bu proje pek minik sayılmaz aslında :) Palet boyu 1m yaklasık ve bunların hepsı suan kesıldı montajı yapılmaya baslandı. Kol hareketleri de gercek hidrolik sistem ile olucak. Kepcenın önce ileri geri hareketini gerçekleştirdikten sonra hidrolik montajı yapılcak. 4/3 konum valfleri ile kol hareketleri gerçekleşcek. 15 bar basıncımız var.

    İleri geri hareket için yüksek torklu düşük devirli motorlar secmemiz gerekmektedir. Suan elimde Linixin 24V DC 40Watt 30d/dk redüktörlü dc motoru var onu sistemde test ediceğim.

    Dc Motor Seçimi




  • 40 wattlık motor ne etsin bu makinaya??
    paletlere neden hidro motor koymadınız? Silindirin felan hareketi için yağı kim basacak? Yani hidrolik için nasılsa motora ihtiyacınız olucak?
    Küçük yakıtlı bir ana motor düşünülebilir.
  • Şekilde gördüğün motor 10 d/dk hızla dönüyor. 40 watt diosun ama şekildeki motorun nerdeyse 40Nm lik tork gücü var. Ben 30d/dk olanı sececegımden 18Nm torka denk geliyor.

    Tork (Nm) = (9550) * Güç (kW) / Devir (d/dk)

    Bende ilk basta hidromotor düşünüyordum ama çok pahalı oldugu ıcın vazgectık mecburen. Sistemi hidrolik yagı da pompa ile basıcam. ordan yön kontrol valflerine aktarcam kolları hareket ettircem. Suan bile çok maliyetli oldu.
  • deviri düşürerek torku arttırırken yerinde sayan bi makineyle karşılaşabilirsin. İşlevsiz kalabilir düşük hız.
    30devir/dak. Yani 30rpm ne demek? 2 saniyede 1 devir demek....
    Ayrıca 40Nm 15cm çap için;
    F=T/d=40/0.15=267N kuvvet yapar. Yani 30 kg bile değil. Hem mini minnoş bi hız hem de küçük bi kuvvet.... Ayrıca motorda yazan güç bilgisi de mekanik çıkış değil elektriksel çıkıştır belki. Mekanik olarak yarı yarıya düşük olabiliyor çıkışlar. Bi de redüktör kaybı derken....



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi karafetva -- 9 Mayıs 2017; 21:3:44 >
  • Evet söylediğinde haklısın ama benıim motor milim 15cm çapında bir dişliye direk bağlanıyor. Yani dişlimin 1 snde aldıgı yol yaklasık 25cm oluyor.
    yani yaklasık 0,25m/sn oluyor. Bu hızda bana suan için yeterli

    (dişli çevresi = 2*Pi*r=50cm)
  • Tamam da motorun gücü ne kadar zamanda sabit devre ulaşmasını sağlıyacak? O makinanın kütlesini o hızda harekete geçirebilmesi için motorunun gücü az olduğundan daha çok zaman alıcaktır. Hatta kalkış anında kayıp torkuna kendi torku yetmezse sistem hiç kalkmayabilir.
    40Watt çok düşük bir değer geliyor. Sen tak da sonuçları yazarsın. AMa hem etiketteki elektriksel gücün mekanik olarak yarı yarıya çıkışta düştüğünü, hem de sistemdeki eylemsizlik-kayıp matematiğine göre motorun sabit devrine ya ulaşamadığını ya da ulaşmasının zaman aldığını hatırlatırım.
  • EDIT: Hesaplar yanlış.

    Bu konuyu ben de merak ediyorum. Mekanik konularda fazla becerikli değilim o yüzden biraz kafam karışıyor olabilir. Motor momentini ve hızını, gücünü seçmek için belli kriterler belirlenmesi lazım.

    1. Motor momenti sürtünmeyi yenebilmeli. Bu alt sınır.
    2. Motor momenti istenilen ivmeyi sağlayabilmeli.
    3. Motor hızı aracın maksimum hızını sağlayabilmeli.
    4. Motor momenti aracı yokuşta karşılayabilmeli.


    İnternette bulduğum şu makale üzerinden gidersek:http://www.ijstr.org/final-print/aug2015/Motor-Torque-Calculations-For-Electric-Vehicle.pdf

    Moment bunları, bunların toplamın aşacak:

    1. Rolling resistance (RR): Tekerlek sürtünmesi direnci

    RR = GVW * Crr
    RR: Tekerlek sürtünmesi
    GVW: Aracın ağırlığı
    Crr: Katsayı, asfalt için 0.01 - 0.02 arası.

    RR = 150*0,01 = 1.5 N

    2. Grade resistance (GR): Aracın yokuş çıkarken geriye doğru oluşturduğu ağırlık

    GR = GVW * sin(teta)

    GR: Yokuş çıkma kuvveti
    teta: Yokuşun açısı (yatay düzlemle yaptığı açı)

    15 derece yokuş desek, (genel olarak yokuşların açısı nedir bilmiyorum)

    GR = 150*sin15 = 38,8 N

    3. Acceleration force (FA): İvmelenme

    Burada aracın nasıl bir ivme yeteneğine sahip olması gerektiğine karar veriyoruz. 100 kmh'ye 20 saniyede çıkıyor desek, ivmeyi de sabit kabul edersek:

    100 * 1000 m / 3600 s / 20 s = 1,38 m/s^2 ivme gerekli. Bunu verecek kuvvet de 1,38*150kg/9,81m/s^2 = 21,1 N

    İki senaryoya göre yapabiliriz:

    a. Şimdi biz aracın düz yerde 100 kmh'ye çıkabilmesini istiyorsak:

    TTE = RR + FA = 1,5 + 21,1 = 22,6 N olur.
    TTE: Toplam kuvvet.

    b. Eğer hem 15 derece yokuşta gitsin hem de 100 kmh'ye 20 saniyede çıkabilsin istiyorsak:

    TTE = RR + GR + FA = 1,5 + 38,8 + 21,1 = 61 N


    Diyelim ben ikinci seçeneği seçtim. Bu durumda momenti bulmak için:

    T = Rf * TTE * Rw

    Rf: Motor ile tekerlek arasındaki dişlilerin sürtünmesi için katsayı. Şimdilik 1 alsak uygun.
    Rw: Tekerlek yarıçapı

    T = 1*61*0,15 = 9,2 Nm moment gerekli.


    Buna ek olarak, motorun maksimum hızını bulalım. Aracın en yüksek hızı 100 kmh desek, yani 27.7 m/s. Bir saniyede 27,7/2*pi*r tur atacak demektir.
    Buradan 28,8 tur/s yani 1728 d/dk yani rpm çıkar.

    Bu durumda motorun maksimum gücünü de bulabiliriz. Burada bu güç hesabını araç 100 kmh ile giderken, 15 derece yokuş çıkarken ve 1,38 ivme ile hızlanırken yapıyoruz. Gerçek için ekstrem bir durum yani - senin araban için. O yüzden dikkate almamalısın.

    P = MW = 9,2 Nm * 181 rad/s = 1665 W

    NOT1: Karşılaştırma olsun diye söyleyeyim. Tesla Model S'inki 285 kW. Momenti de 480 Nm.
    NOT2: Dişli oranını katmadım. Motor direkt bağlı gibi yaptım. Dişli katıp uygun dengeyi yakalayabilirsin. Senin yerinde olsam yokuş momentini toplama dahil etmezdim, ama arabayı taşıyabilmesine de dikkat ederdim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ali2255 -- 10 Mayıs 2017; 20:0:17 >




  • Sayın Ali; hesapların baştan aşşağı yanlış. Zaten bu kadar mini minnacık kuvvetlerle 150kg ı nasıl bağdaştırabiliyorsun?
    1Rolling Resistance yuvarlanma direnci manasına gelir. Sadece sürtünme değil, tekerin esnemesiyle harcanan enerjiyi de içermelidir.
    Sürtünme katsayısının 0.01 olacağını kim söylüyor? Bu taktirde 80kg lık bir insanı 800gramlık bir kuvvetle kaydırabilirsiniz. Heryer buz pisti gibi olurdu....Acaba buz pisti katsayısı mıdır o??

    Diğer taraftan 150kg ı sürtünme kuvvetini hesaplarken Newtona çevirmen lazım. 150 değil 1500olucak.

    İvmeyi hesaplamışsın ve;
    1.38*150/9.81 demişsin.... Ve 21N... Yani 2kg... Bizim ferrari demek ki 2kg ın az fazlasıyla çalışabiliyor...
    F=m*a=150*1.38=207N Yani 20kgf. 9.81 e bölmiiceksin alakası yok. 1.38 in zaten birimsel değeri 150kg ı Newtona çevirecek
  • karafetva K kullanıcısına yanıt
    Teşekkürler. Mekanik konularda gerçekten iyi değilim, bir de gece yazdığım için iyice bulamaç olmuş.

    Ben orada sürtünme demek istemedim, yani Türkçe'ye çevirirken sıkıntı oldu, yoksa neyi temsil ettiğini anladım. Şimdi baştan yapayım istersen.

    RR = 150 kg * 9,81 N * 0.01 = 15 N
    FA = 150 N * 1,38 = 207 N
    TTE = 207+15 = 222 N
    T = 222*0,15 = 33,3 Nm

    Burada bir örnek de var ama ABD birimleri kullanılmış, moment pound-inç olarak bulunmuş.
    http://www2.mae.ufl.edu/designlab/motors/EML2322L%20Drive%20Wheel%20Motor%20Torque%20Calculations.pdf




  • Rica ederiz. Yalnız hocam sürtünme ve ya başka bir kayıp için 0.01 katsayısı hiç akla yatmıyor. Tabi bir önceki mesajımda eksik oldu. Bu aslında yuvarlanma anındaki sürtünme katsayısı olabilir. Çünkü ortada gerçek bir sürtünme yok yuvarlanma var. Göremediğimiz tip bir sürtünme için bu tip bir katsayı doğru mudur bilmem.
  • karafetva K kullanıcısına yanıt
    Katsayı, linkini verdiğim ilk PDF'deki tabloda yer alıyor. İyi durumda asfalt 0.01, kötü durumdaki 0.02 diye. Tabi ne kadar gerçekçidir bilemem. Bu arada son moment hesabı doğru mu?
  • a=1.38 için doğru görünüyor. Her ne kadar 100km/h hızdan bahsettiğin için bu ivme tatminkar görünüyor ama aslında zayıftır diye düşünüyorum. Ufak aletler özellikle de binicisi olmayanlar yüksek ivme değerlerine ulaşabilme kapasitesinde. Ve de bazen hız çok düşük olur ama ivme yüksektir. Yani maksimum hız 30 km/h olur ama ivme bu hıza minimum zamanda ulaştıracak seviyede o biçim yüksek olabilir.

    F=m*a hesabında kütle olan 150 için N yazmışsın. 150 Newton değil kg. Kütle birimi kg. Sonuçta Newton olarak kuvvet çıkması sana ilginç gelebilir ama böyle. İvme birimi olan m/s^2 aynı zamanda N/kgdır. m/s^2 = N/kg

    Bi de 0.01 lik bi katsayı ile kayıp alakalanamıyor. Yuvarlanmadaki sürtünme için 0.01 geçerlidir belki ama bir aracın kayıpları hesaplanırken o derece kayıp çıkar ki bu 0.01in hükmü kalmaz. Yani bu basit hesaplarda o kadar ele almadıklarımız dururken 0.01 le çarptığı değeri başka bir toplama ekleyerek belki 1000 de 1 etki etmiicek şeyi düşünmüş oluyoruz.

    Mesela mekanik sağlamlık hesabı yapılırken sağlamlık sınırının 2 misli ile sistem kurulur. Burada da gerekenin birkaç misli ile sistem kurulabilir.




  • karafetva K kullanıcısına yanıt
    Teşekkürler. 150 N olarak kopyalarken hata yapmışım. N=kg*m/s^2 :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.