Şimdi Ara

2000-2003 1.6 Motor Karşılaştırma

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
13
Cevap
0
Favori
2.173
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • İsveçli RRI Enstitüsünün beygir gücü ölçümlerinden derleyerek oluşturduğum grafikleri forum üyeleriyle paylaşmak istiyorum.

    Araçlar 2000-2003 model yıllarına ait.
    Araçların hepsi 1.6 benzinli, atmosferik standart motorlara sahip:
    Honda Civic 2001
    Ford Focus 2002
    Opel Meriva 2003
    Peugeot 307 2001
    Volkswagen Golf 8V 2004
    Volkswagen Golf 16V 2000

    Ayrıca 1.6 motor grubunda Toyota Coralla 2000 ve 2002 modelleriyle Citroen Xsara 1.6 2002 dinamometre grafiklerini de aynı kaynaktan buldum.

    Beygir gücü, tork ve rpm arasındaki ilişkinin daha net görülebilmesi için referans amacıyla bir de 1350 cc (1.4) Kawasaki ZX-14 motorunun grafiğini ekledim.

    Bunu daha önce yapmayı düşünüyordum ama aynı dinamometrede ve aynı şartlar altında ölçülmüş bir dizi grafik bulmak mümkün olmamıştı.

    Oysa bu çok önemli, farklı dinamometreler farklı sonuçlar üretiyorlar. Ayrıca farklı ölçüm şartları da sonuçları etkiliyor.

    Tüm ölçümler RRI tarafından aynı dinamometrede ve aynı şartlarda alınmış.
    1. Güç PS cinsinden
    2. Tork NM cinsinden

    Grafikleri hazırlarken rpm'i 500'devirlik aralıklara böldüm. Ama dinamometre çıktıları bazen tam bu devirlere karşılık gelmiyordu. Bu nedenle bazı devirleri, ona en yakın ölçümlerle veya averajını almak suretiyle tamamladım.

    KB sınırı yüzünden grafikler tek bir topiğe sığmayacak. Bu nedenle aynı başlık altında 2 ayrı topikte yayınlamaya çalışacağım.

    Grafiklerde göreceğiniz üzere Honda Civic motoru en geniş güç bandına ve en akıcı tork ve PS eğrilerine sahip motor. O nedenle diğer motorları Honda Civic motoruyla karşılaştıran 3-4 grafik var.

    Ayrıca Golf'ün 8 ve 16 süpaplı 2 motorunun da karşılaştırması var.

    Umarım bu grafikler motorların doğasını daha iyi anlamanız konusunda yardımcı olur.







    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Ağustos 2007; 15:39:31 >







  • Bunlar da Civic motorunun diğerleriyle karşılaştırması...








    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Ağustos 2007; 15:43:37 >
  • Bunlar da Göründüğü kadarıyla en geniş güçbandına sahip 1.6 motor olan Civic motorunun 1352 cc. hacmindeki (3 ccm yüzünden 1.4 kabul ediliyor 1249 olsa 1.3 kabul edilecekti) Kawasaki ZX-14 motosiklet motoruyla kıyaslaması ve

    8 süpaplı Golf motoru ile 16 süpaplı Golf motorunun kıyaslaması...








    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Ağustos 2007; 15:45:23 >




  • EDİT: TABLO GÜNCELLENDİ. COROLLA VE CITROEN XSARA MOTORLARI DAHİL EDİLDİ

    Son olarak da tüm bu grafiklere veri kaynağı olan tabloyu vermek istiyorum.

    Unutmayın tablodaki ölçüm değerleri motor volanından değil güçün iletildiği tekerlerden alındığı için Fabrika değerleriyle ölüçüm değerleri arasında %10-15 arası bir fark vardır. Bu fark debriyajdan itibaren vites kutusu, şaft, diferansiyel ve aks milleri boyunca dahili sürtünme nedeniyle kaybedilen beygir gücüdür.

    Yetişirse yarın Toyota Corolla ile Citroen Xsara 1.6'yı da vermek istiyorum.
    Xsara motoru 307 ile görece aynı olduğu için ilginç değil ama Corolla motorunun Civic motoruna karşı performansını görmek ilginç olacak...













    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Ağustos 2007; 15:47:08 >




  • Corolla ve Xsara'nın grafiklerini de yetiştirdim. Sonuçlar:

    Xsara motoru, hemen tamamen Peugeot motoruyla aynı. Corolla motoru ise beklediğim kadar güçlü çıkmadı, beni hayal kırıklığına uğrattı. Bir de, motorların güç bandı ortalamalarını (HP/1000 rpm ve NM/1000 RPM) aldım. Buna göre en güçlüden en zayıfa motor sıralaması aşağıdaki şekilde oluştu:

    1. Honda Civic
    2. Peugeot 307
    3. Citroen Xsara
    4. VW Golf 16V
    5. Toyota Corolla 2002
    6. VW Golf 8V
    7. Ford Focus
    8. Toyota Corolla 2000
    9. Opel Meriva

    Bunlar beygir gücünün güçbandına göre sıralamalar. Bir de tork bandına göre sıralarsak:

    1. Peugeot 307
    2. Honda Civic
    3. Citroen Xsara
    4. VW Golf 16V
    5. Toyota Corolla 2002
    6. Ford Focus
    7.VW Golf 8V
    8. Opel Meriva
    9.Toyota Corolla 2000

    Honda Civic beni şaşırtmadı. Zaten bekliyordum. Ayrıca Peugeot ve Citroen motorlarının güçlü çıkması da beni şaşırtmadı, bunu epeydir biliyordum. VW yanıltmadı ama Ford Focus ve Toyota Corolla beni şaşırttı.

    Grubun en güçlü otomobil motoruyla (Civic) En iyi motosiklet motorlarından birini (Kawasaki ZX-14) kıyaslamıştım.

    Bir de grubun en zayıf motoruyla (Opel Meriva) ZX-14 motorunu karşılaştırdım.

    Motosiklet motoruyla otomobil motorunu karşılaştırmamdaki amaç, tork ve rpm arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılması içindir...

    Kawasaki ZX-14 dinamometreye bağlandığında Honda Civic'ten %73 daha güçlü (190 PS'ye 110 PS). Yoldayken (mesela 300 kms hızda) Kawasaki ZX-14, Honda Civicten %82 daha güçlü (200 PS'ye 110 PS)
    (Kawasaki'nin bir tür statik aşırı besleme sistemi olan Ram-Jeti 300 kms hızda 10-11 hp daha ekliyor)

    Bu iki motorun torkları aynı. Civic 155 NM ZX-14 154 NM.

    0-100 ve 0-160 ivmelenmelerinde eğer aracı hızlandıranın sadece MOTOR TORKU olduğunu düşünüyorsanız, o zaman size şu örneği vermek isterim. ZX-14 motorunu Civic'e koyalım ve ona uygun vites dişli oranları seçelim. İşin sırrı tork ise her iki motorun torku aynı olduğu için hızlanma değerlerinin de aynı olması gerekir.

    Ama hayır. ZX-14 motorlu Civic, %73 ile %75 daha fazla güce sahip olduğu için daha çabuk hızlanacaktır.

    Ne kadar çabuk?

    Torkları aynı. Neleri farklı? Maksimum rpm tavanları farklı. 11000 rpm'e karşı 7000 rpm. Burda Kawasaki motoru %57'lik bir avantaja sahip. Dolayısıyla en azından bu oranda daha çabuk hızlanacaktır. Tabii burada vites-dişli oranlarını gözardı ediyoruz. Onları da hesaba katarsak iş çok daha komplike hale geliyor. Ama tüm bunlardan çıkarmamız gereken ders şu:

    İşin sırrı BEYGİR GÜCÜNDE!..












    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Ağustos 2007; 16:34:50 >




  • Son olarak güç ve tork bandı grafiklerini de ekleyerek bu konuyu kapatmak istiyorum.

    Güçbandı ve torkbandı kavramları maksimum hp ve maksimum tork kavramlarından daha kullanışlıdırlar çünkü;
    Maksimum beygirgücü (tepe Hp değeri) sadece belirli bir motor devrinde(mesela 110 HP@5800 rpm) gereçkleşen en yüksek güç değerini ifade eder ama motorun tğm rpm aralığı boyunca ne kadar güçlü olduğu hakkında net bir fikir vermez. Güçbandı motorun rölanti devri ile maksimum devri (redline) arasında ölçülen her HP değerinin kümülatif toplamıyla elde edilir. Kümülatif toplamı toplam ölçüm sayısına bölerseniz güçbandının derinliğini elde edersiniz. Güçbandı ne kadar derinse motor o kadar kullanışlıdır (güçlüdür demiyorum, kullanışlıdır ama gebellikle aynı zamanda güçlüdür de). Ben verdiğim tablonun en alt satırında güçbandı ve torkbandı derinliklerini verdim. Ve bu değerlerden yola çıkarak aşağıdaki 2 grafiği hazırladım.

    Daha önce bir arkadaş güçbandının (powerband) ne olduğunu sormuştu. Böylece onun sorusunu da bir kez daha ama bu defa gerçek değerlerle yapılmış grafiklerle açıklamış olayım.










    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 11 Ağustos 2007; 16:31:35 >




  • Arkadaşlar kusura bakmayın. Civic ve Focusu'un devri aralığı 2-3 dilim kaymış, 307'nin tork değerlerinde de 1 dilim kısa kalmış bazı grafiklerde. Sonuçları değiştirmiyor ama görsel çıktıda yanlış değerlendirmelere yol açma ihtimalini düşünerek hepsini tek tek kontrol edip düzelltim. Dolayısıyla tüm resimler değişti. Bunları kullanmak amacıyla indirmiş arkadaşlar varsa yeniden indirmelerini tavsiye ederim.

    Ama sonuçlar ve sıralamalar değişmedi. Küçük bir marjinle de olsa Civic motoru grubun lideri. Onu 307 motoru gerçekten ensesinde takip ediyor.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Son olarak güç ve tork bandına Kawasaki ZX-14'ünküleri dahil edince ortaya aşağıdaki gibi bir tablo çıkıyor.






    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 13 Ağustos 2007; 9:41:39 >
  • renault megane 1,6 16 v 120 ps bu motoru unutmuşsun ? renaultun 1,6 16v motorlarıda ne durumda rakiplerine karşı ,,bu motoruda ekleyebilirmisin grafiklerde görelim rakiplerine göre nasılmış ??



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mendel50 -- 5 Mart 2010; 11:44:31 >
  • Elimde sözünü ettiğin motorun dyno çıktısı yok. Zaten onu ekleyebilseydim bu defa Honda ve Ford'un 125 PS'lik, Toyota'nın 124 PS'lik yeni motorlarını da eklemem gerekecekti rekabette eşitlik için. Dikkat edersen motorlar 2000-2003 yıllarına ait. O yıllara ait elimde (2000) Megane 1.6 16V motor çıktısı var.

    Bunu nasıl atlamışım hayret. Yarın eklerim inşallah.

    Bir de yine 2005 model 110 HP'lik Clio 1.6 motorun çıktıları var. Ancak bu motor görece yeni. Bununla beraber, talep gelirse bunu da eklerim. Ne de olsa yeni ama gücü 110 HP.

    Bir de, topikteki bir başka tartışmadan esinlendim. Arkadaşın biri Toyota Yaris 1.0 motoru için motosiklet motoru demiş. Ben de Yaris'in 1 lt'lik motorunu Kawasaki ZX-10R ve Suzuki GSX-R1000 motosiklet motorlarıyla kıyaslamaya karar verdim ve duno çıktılarını buldum da. Bu da çok enteresan olacak çünkü Yaris 1000 cc. 68 HP ve 93 NM, Suzuki ve kawasaki ise 183-184 HP 120 NM broşür tepe değerlerine sahip. Tabii sınıfları aynı değil ama 1000 cc atmosferik motor hacminden motosiklet firmalarının 120 NM tork ve 190 PS (Yamaha R1) güç elde edebilmelerine hayret ediyorum. Tamam beygir gücünü artırmak o kadar zor değil ama torkun bu denli artmış olması inanılmaz.

    Yetişirse onu da yayınlarım.




  • Hocam dediğini kısmen de olsa yaptım. 2 adet Reno motoru ekledim. Biri 2000 Megane 1.6 16V, diğeri 2006 1.6 Clio motoru.

    İstediğn 120 HP'lik Reno motorunu ekleyemedim çünkü
    1. O motorun dyno çıktısını bulamadım herhalde yeni bir motor olduğundandır.
    2. Bulsaydım, bu motorlarla değil, 2006-2007 Honda-Ford-Toyota motorlarıyla kıyaslardım çünkü sözünü ettiğin motorun muadilleri onlar, benim buraya aldıklarım değil. Aksi anokronik hata olurdu. Bugünün motorunu geçmişin motorlarıyla kıyaslamak yerine mümkünse bugünün motorunu yine bugünün diğer motorlarıyla kıyaslamayı tercih ederim.

    Benim derdim şu ya da bu markayı öne çıkarmak değil. Beni hiç ilgilendirmez. O taraklarda bezim yoktur. Ama bir sıralama yapıyorsanız, sıralamanın kaçınılmaz olarak birincisi ve sonuncusu olur.
    Bu sıralamada Honda'nın birinci çıkması sürpriz değil çünkü Honda dünyanın en büyük motor üreticisi.
    Beni asıl ilgilendiren diğerlerinin performansıydı. Zaten bunu hazırlarken esas amacım buydu. Ben asıl diğer markaların performansını ve varsa tork ve hp çıktı kalitesindeki önemli farkları görmek niyetindeydim. Gördüm ki, Honda dahil tüm motorlar birbirlerine çok yakın eğriler üretmişler. Aralarındaki farklar marjinal sayılabilir düzeyde.

    Gelelim yeni duruma. Listeye megane ve Clio (2006) motoru da girince sıralamalar değişti:

    1. Civic (2001) 69,22 PS
    2. 307 (2001) 69,17 PS
    3. Xsara (2002) 68,2 PS
    4. Clio (2006) 68,1 PS
    5. Golf (2000) 67,8 PS
    6. Corolla (2002) 66,5 PS
    7. Megane (2000) 65,8 PS
    8. Meriva (2003) 64,6 PS
    9. Focus (2002)64,3 PS

    Tork-bandı ortalamasında da yukarıdaki sıralama çıktı. Bu durumda yine grafiğin iyi okunabilmesi için grafikteki motor sayısını azaltmak zorunda kaldım ve sıralama değişmediği için yine benchmark olarak Civic motorunu alarak reno motorlarının grafiğini verdim.

    Bu arada bulursam RX-7 veya RX-8 Wankel motoruyla, güçlü bir elektrik motorunun dyno çıktılarını da grafik haline getirip karşılaştırmak istiyorum. Özellikle elektrik motorunun tepsi gibi düz grafik eğrisini görmek ilginç olacak sanırım.




    quote:

    Orjinalden alıntı: mendel50

    renault megane 1,6 16 v 120 ps bu motoru unutmuşsun ? bu motor eklenince sonuç nasıl olacak merak ediyorum ? çünkü renaultun 1,6 16v motorları tam bir canavardır,,
    bu motoruda ekleyebilirmisin grafiklerde görelim rakiplerine göre nasılmış ??








    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 15 Ağustos 2007; 17:06:53 >




  • Bu harika bir konu, eline sağlık tralles hocam.

    Tork ile dünyayı fethedebileceğini düşünen fanatik dizelcilerin bu başlığı okumalarını istiyorum.
  • demekki o kadar canavar değilmiş reno motorları :)
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.