Şimdi Ara

Yarım debriaj + Fren (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
43
Cevap
0
Favori
2.010
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • debriyaja basılıyken devir rölantiye kadar düşecek.daha sonra debriyajdan ayağınızı çekinde araç 6binli devirlere gelecek.motor için zararlı olabilir.bu zararı en aza indirmek için sağ ayağınızla fren yaparken,debriyaja basılıyken gaza basıp aracın devrini yükseltip debriyajdan öyle çekmek gerekir.buna tekniğe heel and toe deniyordu sanırım.
  • Burada bir çelişki var;

    Hem motor freni ile aks'ı kompresyona sokup yavaşlıyorsunuz, hem de aynı zamanda hafif fren yapıyorsunuz.

    İlginç tarafı bu şekilde kazadan kurtuldum diyorsunuz ki; Minimum mesafede durabilmek için tekerleklerle motorun bağlantısını tamamen kesip, fren pedalına tam güç uygulamanız gerekir bunun harici bir uygulama ile daha kısa bir mesafede durabilmeniz mümkün değildir. (İstisnai durumlar hariç)

    Demek ki kazadan kaçarken zaten tam güç fren yapmışsınız ve bu durumda zaten kompresyonun bir anlamı kalmıyor.

    Kompresyonu kullanmanın en verimli olduğu ve asıl gerektiği yer; viraja girerken hafif fren ile beraber, yapabiliyorsanız da Heel&Toe uygulayarak hem olabildiğince süratli hem de aracın dengesini maksimumda tutarak viraj içine yatmaktır.

    Bununla birlikte frenaj ekipmanlarını gereğinden fazla ısıtmayı engellemek için, ağır vasıtalarda hemen hemen aynı işi gören 'Retarder' vardır.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: berkcanvardali


    ... 2.viteste max. hızı kaç ki meganenin


    1.6'lar yanılmıyosam 90km.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: 19can84

    ....
    motor freni fren mesafesini kısaltmaz, en kısa fren mesafesi tam debriyaj tam fren ile olur.


    quote:

    Orjinalden alıntı: Tubo

    Burada bir çelişki var;
    ....
    Minimum mesafede durabilmek için tekerleklerle motorun bağlantısını tamamen kesip, fren pedalına tam güç uygulamanız gerekir bunun harici bir uygulama ile daha kısa bir mesafede durabilmeniz mümkün değildir.




    Bu kısım biraz tartışmalı. Daha önce konu açılıp konuşulmuştu, daha çok yeni nesil programlarda yada organizasyonlarda yukardaki gibi bir durumdan bahsediliyor. Gerekçe olarakta motorun tekerlekleri döndürme isteği öne sürülüyor. Bu çok yavaş hızlarda daha doğrusu düşük devirde geçerli olan bir durum. Yani araç durmasına yakın kompresorden çıkartmak yani debriyaja basmak fren mesafesini kısaltabilir ama direk olarak yüksek hızda panik frende debriyaja basmanın kısaltıcağını sanmıyorum. Zaten kamyonlara bakın, motor freni olmadan nerdeyse duramazlar. Denildiği gibi motorun lastikleri döndürme isteği olsaydı kamyonlar motor freni yerine boşa alıp frenlerlerdi. Zaten 120 ile giderken 3-4 e alıp sert fren yapın, birde boşa alıp yapın farkı direk anlarsınız. Dediğim gibi bu belirtilen gerekçe sadece durmaya yakın hızlarda çok düşük devirlerde anca geçerli olabilir.




  • Devir redline'a gelmez,debriyajdan tam çekilmiyor sonuçta...Bazı arkadaşlar bunu gözardı etmiş,frene dokunmanın şanzımana gelecek zararı azaltmaya yönelik yararrı var.Ani durumlarda hem kompresyondan hem de frenlerden yararlanmak büyük ustalık gerektiriyor.Mutlaka kendinizi test edin,yoksa çok sakat durumla karşılaşabilirsiniz.Bunun virajlardan kullanılan versiyonu var,zaman kaybetmemek için yağışlı-yağışsız havalarda vites viraja girmeden önce çıkış hızında redline'a varmayacak şekilde vites ayarlanır ama giriş hızı fazla olduğu için yarım debriyaj-fren kombinasyonu kullanılır.Niye fren çünkü motorun oluşturacağı kompresyon özellikle yağışlı havalarda virajdan çıkmaya en büyük nedendir.Fren ile bu kompresyon ayarlanılarak hem denge korunmuz hem de optimum performans sağlanmış olunur.Dediğim gibi bu işler içi tabanı ince bir ayakkabı ve hassas bir ayak lazım.Yapılacaksa mutlaka önceden denenmeli boş bir alanda.




  • Bu kadar basit bir soru bile anlaşılmamış şaşırdım.Hiç mi genç işi araç süren yok aranızda
    Hiç bir zararı olmaz.Spor arabalarda özellikle GTİ larda çok yapılır bu hareket.Sadece sürekli yapılması tavsiye edilmez.Ne de olsa aktarma organlarına ekstra bir yük biniyor.Fakat devir kesiciye sokarsanız ya motor ya şanzuman iner.Belli tecürbesi olmayan kişiler yapmasın.Aslı astarını geçebilir.
    Birkez fren mesafesi kesinlikle çok daha azalır.Aracı acil bir durumda en etkin durdurmanın tek yolu budur.35 mt durma mesafesi olan bir aracı 30 mt hatta daha altı mesafelerde ancak bu şekilde durdurabilirsiniz.
    Birkez yarım debriyajda sürekli ayağını tutmuyorsun.Vites değiştirebilmen için debriyaja basman lazım.Sonuna kadar basarsan aracı ataleti ile bırakırsın ki bu aracı durdurmak daha zordur.Gözümüzde canlandırmak için kamyon örneğini verirsek boşa vites atılan bir kamyonu durdurmak çok daha zordur.Debriyaja bastın 3 ten 2 attın zaten bu esnada hafif ayağın frende,vites değiştirir değiştirmez ayağını debriyajdan çekiyorsun zaten.Bunu daha çok makas atan gençlik yapar.Burada amaç,aracı hem çok fren kullanmadan yavaşlatmak hemde bir alt viteste maksimum devir civarında aracı tutarak aracın sürat ve devrini kaybetmemektir.Kaldı ki bu işi çok kısa zamanda yaptığın için zaten debriyaja basmanla çekmen bir oluyor diyebilirm.
    Eğer amaç çok kısa mesafede durmak ise bu sefer debriyaja yarım basılır ama frene tam basılır,3 ten 2 ye, 2 den 1 e seri hareketle atarsın.Atarken dikkat etmen aracın dediğim gibi devir kesiciye ( kırmızı bölgeye) sokmaman ve senkromeçlere zarar vermemen( vites direnç noktasını kaybeder kaybetmez alt vitese sokman lazım) .Böylece minimum mesafede araç durur.Fakat bunu yapmak ciddi alışkanlık gerektirir.Dediğim gibi bu hareketler 1-2 saniye içinde yapılan şeyler.Buradaki amaç motor kompresyonundan faydalanmaktır.Benzinli araçta bu dizel araca göre çok daha fazla kullanışlıdır.
    Fakat bu yöntemi bilmeyen sıradan bir kullanıcı için panik anında debriyaj ile frene aynı anda basılır.Minimum durma mesafesi bu şekilde elde edilir.Bu yöntem otoriteler tarafından test edilmiştir.Kulağa biraz ters gibi gelsede sizde deneyip göre bilirsiniz.En iyi duruşu bu sergiler.
    Motor kompresyonundan yararlanma ile kamyonlardaki egzoz frenini karıştırmayın.İkisi farklı şeylerdir.
    Ağır vasıta motorlarında devir düşük,dizel motor,ayrıca şanzuman dişli oranları birbirine çok yakın,vites değiştirmek binek araç kadar kolay olmadığı için bu yöntem uygulanmaz.1500 rpm de giden araçtan hangi kompresyonu elde edeceksin.
    Konu farklı yerlere doğru budaklanmadan durdurayım.Birde ağır vasıtaya girersek hepten çorba olacak.




  • @Szopen

    Ağır vasıtalarda Retarder olmasının sebebini dediğim gibi frenaj aksamının daha uzun ömürlü olabilmesi ve sürüş esnasında daha az yorulmasıdır.

    Minimum mesafede durabilmek için tekerleklerle motorun bağlantısını tamamen kesip, fren pedalına tam güç uygulamanız gerekir bunun harici bir uygulama ile daha kısa bir mesafede durabilmeniz mümkün değildir. (İstisnai durumlar hariç) Demiştim.

    Nedeni de herkesin ani fren anında motor frenini beceremeyeceğiydi, yani kimseye yapamayacağı bir bilgi vermek istemedim.

    O zaman ekstra durumları da konunun içerisine katıyorum ve diyorum ki;

    Kuru Asfaltta:

    Fren pedalına tam güç + Motor freni + Sağ - Sol kısa direksiyon kontrası + 1. vites kompresyonundan sonra el freni.

    Islak zemin her şartta değişkenlik gösterebilir, ona kesin bir şey yazmak istemiyorum.
  • Bence:

    Amaç en kısa mesafede durmak ise, en etkili fren debriyaja tam basılarak yapılır. Bunun nedeni, motor frenini sağlayan ve motorun dönmesini yavaşlatan sürtünme kuvvetinin, aracın durmasından daha önce motoru durdurabilecek kadar güçlü olmamasıdır. Yani eğer debriyaja basılmadan ani frenaj yapılıyorsa, fren sistemi hem aracı hem de dönmekte olan motoru durdurmaya çalışır. Doğal olarak da, devir ne kadar yüksekse, gereken fren gücü de o kadar yüksek olacaktır.
    Bu durum yalnızca aracın fren sistemi, motor rolantideyken aracı durduracak gücü üretemiyorsa geçersiz olabilir. Tecrübe ettiğim Tata, Şahin, Toros, Suzuki Samuray ve Serçe gibi otomobil demeye şahit isteyen araçlarda bile fren sistemleri bu gücü üretebilir kudretteydi.

    Amaç aracı en az zorlayarak, uzun bir mesafede durmak ise, motor freni kullanılabilir. Ancak fren balatalarını daha az harcayacağım diye, ani bir şekilde vites küçülterek çok yüksek devirlere aracı çıkarmak; çok daha pahalı olan vites kutusu ve debriyaj sistemine hasar verebilir diye düşünüyorum. Hatta bir arkadaşımın otomobilinde bu duruma bizzat şahit oldum.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: LouisRenault


    quote:

    Orjinalden alıntı: berkcanvardali


    ... 2.viteste max. hızı kaç ki meganenin


    1.6'lar yanılmıyosam 90km.


    rodaja bağlı olarak 100'e kadar çıkabiliyorlar, bizim megané I 95'te falan devir kesiyor. tüm 1.6'ları genellemek doğru olmaz bence
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Tubo

    Burada bir çelişki var;

    Hem motor freni ile aks'ı kompresyona sokup yavaşlıyorsunuz, hem de aynı zamanda hafif fren yapıyorsunuz.

    İlginç tarafı bu şekilde kazadan kurtuldum diyorsunuz ki; Minimum mesafede durabilmek için tekerleklerle motorun bağlantısını tamamen kesip, fren pedalına tam güç uygulamanız gerekir bunun harici bir uygulama ile daha kısa bir mesafede durabilmeniz mümkün değildir. (İstisnai durumlar hariç)

    Demek ki kazadan kaçarken zaten tam güç fren yapmışsınız ve bu durumda zaten kompresyonun bir anlamı kalmıyor.

    Kompresyonu kullanmanın en verimli olduğu ve asıl gerektiği yer; viraja girerken hafif fren ile beraber, yapabiliyorsanız da Heel&Toe uygulayarak hem olabildiğince süratli hem de aracın dengesini maksimumda tutarak viraj içine yatmaktır.

    Bununla birlikte frenaj ekipmanlarını gereğinden fazla ısıtmayı engellemek için, ağır vasıtalarda hemen hemen aynı işi gören 'Retarder' vardır.


    niye yarış mı yapıyorsunuz.ne gerek var heel and toe tekniğine.normal trafik seyrinde gereksizdir.herkes ralli yapmıyor trafikte.




  • @ Eirp

    O yazıdan o sonucu çıkardıysanız tebrik ederim.

    Yazdıklarım da bunlar..

    Kompresyonu kullanmanın en verimli olduğu ve asıl gerektiği yer; viraja girerken hafif fren ile beraber, yapabiliyorsanız da Heel&Toe uygulayarak hem olabildiğince süratli hem de aracın dengesini maksimumda tutarak viraj içine yatmaktır.

    Minimum mesafede durabilmek için tekerleklerle motorun bağlantısını tamamen kesip, fren pedalına tam güç uygulamanız gerekir bunun harici bir uygulama ile daha kısa bir mesafede durabilmeniz mümkün değildir. (İstisnai durumlar hariç) Demiştim.

    Daha sonra @Szopen nickli arkadaş konunun daha derinine indi, doğru da bilgiler verdi. Ben aşağıda yazdığım düşüncem nedeniyle herkesin anlayacağı bir şekilde ifade etmek istemiştim.

    Nedeni de herkesin ani fren anında motor frenini beceremeyeceğiydi, yani kimseye yapamayacağı bir bilgi vermek istemedim.

    Sonra iş derinleşince bir tane ekstra teknikten söz ettim.

    O zaman ekstra durumları da konunun içerisine katıyorum ve diyorum ki;

    Kuru Asfaltta:

    Fren pedalına tam güç + Motor freni + Sağ - Sol kısa direksiyon kontrası + 1. vites kompresyonundan sonra el freni.

    Islak zemin her şartta değişkenlik gösterebilir, ona kesin bir şey yazmak istemiyorum.


    Ben ne anlatıyorum, siz ne anlatıyorsunuz.. Aslında haklısınız ne gerek var? Kime ne anlatıyorum? Allah göstermesin başınıza da gelmesin de; bir gün ileri sürüş'e ihtiyacınız olacağı bir pozisyona düşerseniz trafikte ancak o zaman gerekliliğini anlarsınız..

    Bu forum eskiden bilgiyi kaldırıyordu ama artık iş sadece Şu otomobil mi ? Bu otomobil mi ? Konularına kalmış..




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Tubo

    @ Eirp

    O yazıdan o sonucu çıkardıysanız tebrik ederim.

    Yazdıklarım da bunlar..

    Kompresyonu kullanmanın en verimli olduğu ve asıl gerektiği yer; viraja girerken hafif fren ile beraber, yapabiliyorsanız da Heel&Toe uygulayarak hem olabildiğince süratli hem de aracın dengesini maksimumda tutarak viraj içine yatmaktır.

    Minimum mesafede durabilmek için tekerleklerle motorun bağlantısını tamamen kesip, fren pedalına tam güç uygulamanız gerekir bunun harici bir uygulama ile daha kısa bir mesafede durabilmeniz mümkün değildir. (İstisnai durumlar hariç) Demiştim.

    Daha sonra @Szopen nickli arkadaş konunun daha derinine indi, doğru da bilgiler verdi. Ben aşağıda yazdığım düşüncem nedeniyle herkesin anlayacağı bir şekilde ifade etmek istemiştim.

    Nedeni de herkesin ani fren anında motor frenini beceremeyeceğiydi, yani kimseye yapamayacağı bir bilgi vermek istemedim.

    Sonra iş derinleşince bir tane ekstra teknikten söz ettim.

    O zaman ekstra durumları da konunun içerisine katıyorum ve diyorum ki;

    Kuru Asfaltta:

    Fren pedalına tam güç + Motor freni + Sağ - Sol kısa direksiyon kontrası + 1. vites kompresyonundan sonra el freni.

    Islak zemin her şartta değişkenlik gösterebilir, ona kesin bir şey yazmak istemiyorum.


    Ben ne anlatıyorum, siz ne anlatıyorsunuz.. Aslında haklısınız ne gerek var? Kime ne anlatıyorum? Allah göstermesin başınıza da gelmesin de; bir gün ileri sürüş'e ihtiyacınız olacağı bir pozisyona düşerseniz trafikte ancak o zaman gerekliliğini anlarsınız..

    Bu forum eskiden bilgiyi kaldırıyordu ama artık iş sadece Şu otomobil mi ? Bu otomobil mi ? Konularına kalmış..


    bilgi doğru yerde kullanılınca yararlı olur.heel and toe tekniği viraj içinde hızınızı korumak,max. süratle virajı geçmek içindir.sorulan soru ise daha kısa durabilirmiyim?konuya bu noktadan bakınca,gereksiz bilgi oluyor ama kesinlikle yanlış bilgi değil!

    ileri sürüş tekniklerinden bahsetmişşiniz ama kaçımız o panikte bunu aklına getirip uygulayabilir.o an aklına gelen ilk şeyi yapar insan.
    kendimden örnek vermem gerekirse,yandan bir araba çıktı,o an aaaa şunları yaparsam kurtarırım dedim,verdim sağ sol kontrayı,asıldım gaza,takla atıyodum.son anda kurtardım.ancak spin atıp kaldırıma girmekten kurtaramadım.ve bana kırık bir aksa ve yamulmuş bir janta maloldu.halbuki ben kornaya asılsaydım belki o araba duracaktı ve ben rahatça yoluma devam edecektim.profesyonel sürücü ve profesyonel bir araç olmadığı zaman çok çok tehlikeli de olabilir anlattığınız ileri sürüş teknikleri.

    amaç fazla bilgi göz çıkarmaz mantığı ise söyleyecek bir sözüm yok.ben bunun gereksiz olduğunu söyleyince(gereksiz olduğunu söylemekte bir bilgidir aslında),biraz da sert cevap verince,sizin verdiğiniz tepki de yersiz.

    ayrıca şöyle bir şey daha ekleyeyim,güncel araçların 100-0 testleri panik fren ölçümüne göre yapılır.yani orda kompresyon ne kadar etkili,kompresyon bize ne kazandırır gibi bir şey söz konusu değil.zaten megane II 38 metre gibi kısa mesafede durabilen bir araç.abs zaten var,eğer esp de varsa küçük kontralar ile aracını çok rahat kurtarabilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi EIRP -- 7 Nisan 2009; 5:07:18 >




  • Arkadaşların da söylediği gibi hem gereksiz hem de aktarma organlarına çok zarar verici bir teknik (tabi teknik olarak kabul edilirse) bu yaptığınız. Hızla dönen volandan baskı balatayı bu şekilde yakarak ayırmaya çalışmaktır bu. Zaten baskı balata buna çok fazla dayanmaz. Sizin baskı balatanızdan ciddi şekilde şüpheliyim mesela.

    Sonuçta bahsettiğimiz bir taksi. Ağırlığı yüklü durumda 1.5 ton olan Megane.dan bahsediyoruz. Tam debriyaj + fren ile sadece fren (kompresyon) arasında 1 m fark olacağını bile düşünmüyorum. Çünkü bu araçta AFU var. Siz fren pedalına tam asıldığınızda (fren pedalına panik halde basarak bile) bu sistem devreye girerek zaten durabileceği en kısa mesafede durur. Ayrıca birde yarım debriyaj yapıp ya da vites küçülterek yavaşlamaya çalışmak sadece eskiden kalma psikolojik bir davranıştır.

    Siz herhalde hiç panik hali yaşamadınız. 100 km süratle giderken hiçbir sebep yokken frene tam asılın ve mesafenizi ölçün. Sonra aynı yerde yine 100 km ile giderken bahsettiğiniz yarım debriyaj + fren yönteminizi uygulayın. Sadece bunu yapabilmek için harcadığınız zaman fren mesafenizi oldukça uzatır.

    Panik halinde frende birde debriyaja basma ile uğraşmak bence gereksiz. Frene asılın başka birşey yapmaya gerek yok. Zaten panik halinde birde aracın stop edip etmemesini düşünecek halde olmazsınız tahmin ediyorum.




  • panik frende tekerlekler ve balatalar zaten max. sürtünmeyi uygular.fiziksel olarak(frenlerin bakımlı normal olduğunu varsayıyorum) daha büyük bir güç uygulayamazsınız.şöyle anlatayım;abs olmayan bir araçta frene sonuna kadar bastığımızda tekerlekleri çok rahat kilitleyebiliyoruz.demekki fren tertibatı tüm gücü durdurabilecek kadar güçlü.burda iş tekerlekler ve yer arasındaki sürtünmeye kalıyor.

    en güçlü frenleme tekerlekler ile yer arasındaki sürtünme max. değerine çok yakınken ve frenler kilitlenmeye yakınken olur.bu anda motoru kompresyona sokmanız size bir avantaj sağlamaz çünkü frende max. güç vardır zaten.diyelimki işe yaradı,bu durumda zaten yere tutunmanın sınırında olan lastikleriniz yere tutunamaz ve kızaklar ki ben hayatımda motor freniyle lastiği durdurma gibi birşey görmedim.anlattığım üzere panik fren anında lastiğe binecek hiçbir ekstra kuvvet yavaşlamaya katkıda bulunmaz,lastikler sınırlar.

    ama olurda hava sürtünmesinden dolayı bir kuvvet yaratırsanız (paraşüt vb.) daha kısa mesafede durabilirsiniz.

    motor freni ile yavaşlama frene basmanın tehlikeli olduğu zeminlerde(ıslak yok,hızlı girilen virajlar...) size emniyetli yavaşlama sağlar.bunun yanında normal kullanımlarda fren balatalarına düşen yükü azalttığından fren bakım maliyetlerini azaltır.bunun haricinde panik (normal yavaşlamalardan bahsetmiyorum)fren mesafesini kısalmaz.




  • arkadaşlar, bu teknikle kılpayı kurtulmaktansa 5-10 km/h hızla çarpmayı tercih ederim galiba çok karışık şeyler bunlar, panik halinde 100'le giderken 70'te falan zaten 2'ye atıyorum yararı var mı yok mu bilmiyorum ama frene de tam basmış olurum, önemli olan o mesafede manevra yapabilmek bence, manevra yapabilmek daha önemli
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Yavuz
    Panik halinde frende birde debriyaja basma ile uğraşmak bence gereksiz. Frene asılın başka birşey yapmaya gerek yok. Zaten panik halinde birde aracın stop edip etmemesini düşünecek halde olmazsınız tahmin ediyorum.


    hocam buraya kadar iyi gelmişsinde burda şöyle bişey eklemek istiyorum, panik fren dahi yapılsa debriyaja sonuna kadar basmak gerekir. yoksa dediğiniz gibi araç stop edecek ve h.direksiyon, fren hidroliği vs. gibi sadece motor çalışırken devrede olan bütün herşey duracaktır. buda tamamen kendi başına buyruk hareket edecek bi araç demektir.
  • çok yazılmış ama bende kısaca yazayım
    3,vites 110 diosan 5000 devir vardır zaten, o yüksek devirde iken 2 ye atmak olur şey değil.Çok zararı olur ki aynısını arladaşım yaptı golf5 motor gittti.Garantiden sıfır motor geldi.Dediğin şey yarım debr,yaj değilde motor freni.5.vites 110 giderken 4e alıp hafif fren hemen 3 e alıp hafif fren yaparsan kompresör yapmış olursun ve aşırıı devir yapmamaış olursun.Senin dediğini oyunda bile yapınca motor arıza veriyo çekmio
  • Kuyuda taş var çıkarıverin bakem şunu
  • soruyu şöyle degiştirsek tam fren tam debriyaj yarım el freni o zaman daha etkili bir fren saglarmıyız
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Sline

    soruyu şöyle degiştirsek tam fren tam debriyaj yarım el freni o zaman daha etkili bir fren saglarmıyız

    normal fren tam olduktan sonra diğerlerine hiç gerek yok acil durumlarda...el freniylede arkalar kilitlersin,belki 1-2m erken durursun ama arka savurabilir daha riskli.
  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.