Şimdi Ara

Yağ Eksiltme ile ilgili Ufak Bir Soru (7. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
129
Cevap
0
Favori
8.377
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    Ancak zamanın toleransı yoktur.

    Benim için günün analojisi oldu. Cebime koydum.

    * * *

    Konuyu hızlıca taradım, verildiyse belki atlamış olabilirim ama yağ basıncı ile ilgili pratik bir şey yazmak gerekiyor sanki

    Yağ basıncı tipik olarak rolanti ve düşük devirlerde 15~25 psi dır. Orta devirlerde 45~55 psi gerekir. Bazı motrolarda üst devirlerde daha da yukarıda, 80psi civarı olması gerekebilir.

    Şu kırmızı yağ lambası, yani yağ müşürü basıncı ölçerek çalışır. Seviye düşerse basınç da düşer bu da lambayı yakar. Doğrudur. Peki kaç psi basıçta açılır? 6 psi.

    Kırmızı lamba, kullanma kılavuzlarında da yazdığı gibi, arterde dolaşım yok, motoru durdurun demektir. Maksadı budur. Karter tapası düşerse, veya delerseniz haber verir. Fazlasını beklemeyin.

    Sportif arabalarla profesyonel ağır vasıtalarda yağ basınç göstergeleri, seviye hatırlatıcıları, yağ ömrünü ölçen hatırlatıcılar (Oil Life Monitor) bulunabilir. Bu sistemlerin raporlarına güvenilebiir. Ama bizim şu kırmızı yağ lambası tipik olarak basınç 5~6psi kadar düşmeden hiçibir şey söylemez. Ona güvenir de seviyeyi yağ çubuğuna bakmadan aşarsanız motoru fena halde bozabilirsiniz.


    Karbon hocam ,

    zaten özünde anlatmaya çalıştığım şey bu , tolerans bizi pratikte olabileceklere karşın korur. MIN yağ seviyesinin de belki bir toleransı vardır ama sınırları zorlamanın anlamı yok , pratikte yağ mın seviyesine düşerse maksimuma tamamlayın diyoruz ki her yola çıkışta kontrol edilme durumu mevcut olamayacaktır. Zaten pratik de değildir.




  • quote:

    Etkinlik katsayısı konusunda bir karışıklık oldu sadece, biz zaten bununla ilgilenmiyoruz konumuzun dışında


    aslında bu konu yağ seviyesinin neden MIN da tutulması gerektirdiği sorusunun tam da göbeğindedir. Çünkü ideal şartlarda soğutma ancak laboratuvar şartlarında mümkündür. İdealden ne kadar uzaklaşma şansı var ise ki araçlarımızda bu çoğu kez dir, o zaman yağ seviyesi Maksimumda değilse bile orta noktada tutulmalıdır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 27 Mart 2013; 17:12:01 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: alpernbugra

    quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    Ancak zamanın toleransı yoktur.

    Benim için günün analojisi oldu. Cebime koydum.

    * * *

    Konuyu hızlıca taradım, verildiyse belki atlamış olabilirim ama yağ basıncı ile ilgili pratik bir şey yazmak gerekiyor sanki

    Yağ basıncı tipik olarak rolanti ve düşük devirlerde 15~25 psi dır. Orta devirlerde 45~55 psi gerekir. Bazı motrolarda üst devirlerde daha da yukarıda, 80psi civarı olması gerekebilir.

    Şu kırmızı yağ lambası, yani yağ müşürü basıncı ölçerek çalışır. Seviye düşerse basınç da düşer bu da lambayı yakar. Doğrudur. Peki kaç psi basıçta açılır? 6 psi.

    Kırmızı lamba, kullanma kılavuzlarında da yazdığı gibi, arterde dolaşım yok, motoru durdurun demektir. Maksadı budur. Karter tapası düşerse, veya delerseniz haber verir. Fazlasını beklemeyin.

    Sportif arabalarla profesyonel ağır vasıtalarda yağ basınç göstergeleri, seviye hatırlatıcıları, yağ ömrünü ölçen hatırlatıcılar (Oil Life Monitor) bulunabilir. Bu sistemlerin raporlarına güvenilebiir. Ama bizim şu kırmızı yağ lambası tipik olarak basınç 5~6psi kadar düşmeden hiçibir şey söylemez. Ona güvenir de seviyeyi yağ çubuğuna bakmadan aşarsanız motoru fena halde bozabilirsiniz.


    Yağ basıncı çubuktaki min. seviye altına düşmedikçe yağ basıncının değişeceğini düşünmüyorum hocam? Siz ne düşünüyorsunuz? Bu seviye mutlaka bu durum gözetilerek ve bir miktarda tolerans bıraklıarak belirlenmiştir.

    Ayrıca bahsettiğiniz ölçüm aletleri(yağ basınç, yağ seviye, yağ sıcaklığı, yağ filtresi diferansiyel basıncı...) büyük jeneratörlerde bulunuyor eğer o makinelerle çalıştıysanız bize biraz daha bilgi verebilir misiniz?

    Ekleme:

    http://www.youtube.com/watch?v=i8fpsVQ4RLA

    Merak eden arkadaşlar yukarıdaki videoda 1:15'den sonra ayrıntılı olarak görebilirler.

    Saygılar...

    karbon hocama sormuşsunuz kendisi detaylı olarak cevap verecektir ,ama bazı bilgileriniz belki pratik tecrübe kazanarak perçinlenecektir. Bu nedenle kesin net ifadelerden sakınınız . Çünkü pratikte birçok koşul altında düşük yağ basıncı ne kötü anlamına gelir ,ne de yüksek yağ basıncı var diye içimiz rahat eder.

    quote:

    Yağ basıncı çubuktaki min. seviye altına düşmedikçe yağ basıncının değişeceğini düşünmüyorum


    uzun uzun yazmayı pek beceremediğim ve çokca imla hatası yaptığımdan dolayı , en güzeli size bir link vermek . Bir konu aslında ne kadar çok alt detay barındırıyor böylece görülmüş olur. Unutmayın ki bizler aldığımız eğtim ve araştırmacı kişiliğimiz iile bu tür konulara meraklı olup da şehir efsanelerine bağlanan forumdaşlarımızı aydınlatmamız gerekir. Elimizden geldiğince bunu yapmalıyız ama tabii ki anlatabileceğimiz kadar iletişim kurabiliriz. Bu işler zorla olmuyor maalesef , size başarılar dilerim.

    http://lubricants.s5.com/oil_pressure.htm




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alpernbugra

    quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    Ancak zamanın toleransı yoktur.

    Benim için günün analojisi oldu. Cebime koydum.

    * * *

    Konuyu hızlıca taradım, verildiyse belki atlamış olabilirim ama yağ basıncı ile ilgili pratik bir şey yazmak gerekiyor sanki

    Yağ basıncı tipik olarak rolanti ve düşük devirlerde 15~25 psi dır. Orta devirlerde 45~55 psi gerekir. Bazı motrolarda üst devirlerde daha da yukarıda, 80psi civarı olması gerekebilir.

    Şu kırmızı yağ lambası, yani yağ müşürü basıncı ölçerek çalışır. Seviye düşerse basınç da düşer bu da lambayı yakar. Doğrudur. Peki kaç psi basıçta açılır? 6 psi.

    Kırmızı lamba, kullanma kılavuzlarında da yazdığı gibi, arterde dolaşım yok, motoru durdurun demektir. Maksadı budur. Karter tapası düşerse, veya delerseniz haber verir. Fazlasını beklemeyin.

    Sportif arabalarla profesyonel ağır vasıtalarda yağ basınç göstergeleri, seviye hatırlatıcıları, yağ ömrünü ölçen hatırlatıcılar (Oil Life Monitor) bulunabilir. Bu sistemlerin raporlarına güvenilebiir. Ama bizim şu kırmızı yağ lambası tipik olarak basınç 5~6psi kadar düşmeden hiçibir şey söylemez. Ona güvenir de seviyeyi yağ çubuğuna bakmadan aşarsanız motoru fena halde bozabilirsiniz.


    Yağ basıncı çubuktaki min. seviye altına düşmedikçe yağ basıncının değişeceğini düşünmüyorum hocam? Siz ne düşünüyorsunuz? Bu seviye mutlaka bu durum gözetilerek ve bir miktarda tolerans bıraklıarak belirlenmiştir.

    Ayrıca bahsettiğiniz ölçüm aletleri(yağ basınç, yağ seviye, yağ sıcaklığı, yağ filtresi diferansiyel basıncı...) büyük jeneratörlerde bulunuyor eğer o makinelerle çalıştıysanız bize biraz daha bilgi verebilir misiniz?

    Ekleme:

    http://www.youtube.com/watch?v=i8fpsVQ4RLA

    Merak eden arkadaşlar yukarıdaki videoda 1:15'den sonra ayrıntılı olarak görebilirler.

    Saygılar...

    Seyir halinde hep ~45psi oluyordu gördüğüm göstergeli otomobiller. Bu bakımdan bana da seviyenin etkisi gözardı edilebilir gibi geliyor.

    Tabii yukardakileri kullanıcı (motorist) şapkamla yazdım. Ben mühendis değilim, endüstriyel tasarımcıyım. Mesela radyatör için bir alan öngörüldüğünde mühendisi anlamam gerekiyor. Mühendislerle çok toplantılara katılmış, onlardan çok şey öğrenmişimdir. Bir kaç senedir malzemelerin ve mekanizmaların sınırlarını zorlamak için de tribolojiye merak sardım (mesela kumun üzerinde çalışacak bir mekanizma nasıl yağlanabilir). Yeri geldikçe burada öğrendiklerimi satıp dururum.

    Kartere dönelim :) Min. max. arası zaten ~1lt fark olabiliyor. Max. a yakın tutmaya çalışıyorum, ama sürekli ekslten bir motorda kaçınılmaz olarak min.e yaklaşabiir bence.

    Karter aynı zamanda bir dinlendirme havuzu. Burada yağ kabarcıklardan kurtuluyor. Yağa zaman vermek bu bakımdan bence kritik. Kabarcıklar çok zararlı. Sıvılar esnemiyor ama hava fena esniyor. Mikroskobik bir kabarcık yatakta iş zamanında o kadar hızlı küçülüyor ki sıcaklığı binlerce dereceye çıkıyor. Tabii bu mikroskobik bir olay, sadece çevresindeki molekülleri yakıyor ama sürekli tekrar etmesi yağ ömrünü öngrülmez hale getirecektir.

    Duyduğuma göre büyük jenaratörlerde yüzlerce litre yağ dolaşımda olabiliyor. Yağı sürekli değiştirmek yerine çok yakından analiz ediyorlar. Eksilen katkıları ekliyorlar, filtrasyon için santrifüj filtreler kullanılıyor. Başka filtreler varsa süzgeç (element) tipi, onlarda difernsiyel basınç göstergeleri tıkanmaları öngörmek için kullanılıyor. Yatakların seslerini düzenli aralıklarla kaydedip frekanslarını analiz ediyorlar. Hataları öngörmek için sürekli trend analizi yapıyorlar.

    * * *

    Sıvılar (neredeyse) sıkıştırılamazlar. O halde neden basınçla uğraşıyoruz... Basınç okumayı bilen için önemli bir gösterge. Ama açık bir sistemde gaiba daha temel olan parametre sirkülasyon hızıdır. Yüzeyler hız farklarının yardımıyla birbirlerinden ayrılıyorlar. Basınç da bu konuda fikir vereblir. Basınç sistem hatlarında eşit olablir ama sirkülasyon hızları her farklı geometride farklı olacaktır.

    ~3cm seviye farkı 45 psi basınç üreten bir pompanın çıkışında kritik olmayabilir. Ama -galiba- başa döndük. Çünkü yüzeyleri ayıran şey de o pompanın ürettiği 45psi değil. O basınç da yataklardaki basıncın yanında önemsiz (negligible) kalıyor. Yüzeyleri filmin kaltesi ve devamlılığı ayırıyor.

    Tribolojide gördüğüm hep kozmik bir ölçek var. Mikro bir alana odaklanınca sıvının yüzeyde yaptığı deformasyon, binlerce psi basınç, sıvıaki esnemelerden bahsediliyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    Ancak zamanın toleransı yoktur.

    Benim için günün analojisi oldu. Cebime koydum.


    Karbon hocam ,

    zaten özünde anlatmaya çalıştığım şey bu , tolerans bizi pratikte olabileceklere karşın korur. MIN yağ seviyesinin de belki bir toleransı vardır ama sınırları zorlamanın anlamı yok , pratikte yağ mın seviyesine düşerse maksimuma tamamlayın diyoruz ki her yola çıkışta kontrol edilme durumu mevcut olamayacaktır. Zaten pratik de değildir.


    Yok hocam, o değil, basınç kısmını ortaya yazmak istemiştim... Bugün daha büyük dersler çıkardım:

    Form faktörde kalması gerekeni zamana tahvil ederek hayatı kaybediyoruz bazen. Müzik, edebiyat gibi uzamasal tarafa yakın sanatları daha çok seven toplumlarla, heykel, mimari gibi uzaysal sanatları daha çok seven toplumlar var. Ama birini hiç yapamayan zamanla diğerini de kaybediyor galiba. Meğer basit bir form konusunu kompleks bir zaman problemine çevirmek mühendisliklikte de olabiliyormuş.

    Bir cümlede anlatabilecek bir şey buldum bugün. Müsadenizle eskitirim ben bu "zamanın toleransı" konusunu :)




  • Şu animasyondan da anlaşıldığı üzere; yağ pompası, başka bir hortum vasıtasıyla yağı dibe daha yakın bir noktadan çekiyor. Yağ o seviyenin üstünde kaldığı sürece yağ basıncı nasıl düşebilir? İşin mühendislik tarafı konusunda yetersiz kalacağım kesin ama mantığa aykırı bu olay.



    Bir de; motor çalışır vaziyetteyken, kanallarda dolaşan yağ miktarı, basınç düşmemek şartıyla hep aynı değil mi? Dolayısıyla; bu sabit miktardaki yağın ne kadar ısınacağının karterde bekleyen yağ ile nasıl bir alakası olabilir? Eğer karterde beklediği süredeki bir soğumadan bahsedilecekse, yağ daha çok olduğu zaman da, daha uzun sürede olmak kaydıyla aynı ısıya yükselmeyecek mi?

    Ben bu bağlantıyı cidden kuramadım.

    Benim arabamda karter soğutma da yok.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Utku -- 27 Mart 2013; 20:32:16 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    Orijinalden alıntı: alpernbugra

    quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    Ancak zamanın toleransı yoktur.

    Benim için günün analojisi oldu. Cebime koydum.

    * * *

    Konuyu hızlıca taradım, verildiyse belki atlamış olabilirim ama yağ basıncı ile ilgili pratik bir şey yazmak gerekiyor sanki

    Yağ basıncı tipik olarak rolanti ve düşük devirlerde 15~25 psi dır. Orta devirlerde 45~55 psi gerekir. Bazı motrolarda üst devirlerde daha da yukarıda, 80psi civarı olması gerekebilir.

    Şu kırmızı yağ lambası, yani yağ müşürü basıncı ölçerek çalışır. Seviye düşerse basınç da düşer bu da lambayı yakar. Doğrudur. Peki kaç psi basıçta açılır? 6 psi.

    Kırmızı lamba, kullanma kılavuzlarında da yazdığı gibi, arterde dolaşım yok, motoru durdurun demektir. Maksadı budur. Karter tapası düşerse, veya delerseniz haber verir. Fazlasını beklemeyin.

    Sportif arabalarla profesyonel ağır vasıtalarda yağ basınç göstergeleri, seviye hatırlatıcıları, yağ ömrünü ölçen hatırlatıcılar (Oil Life Monitor) bulunabilir. Bu sistemlerin raporlarına güvenilebiir. Ama bizim şu kırmızı yağ lambası tipik olarak basınç 5~6psi kadar düşmeden hiçibir şey söylemez. Ona güvenir de seviyeyi yağ çubuğuna bakmadan aşarsanız motoru fena halde bozabilirsiniz.


    Yağ basıncı çubuktaki min. seviye altına düşmedikçe yağ basıncının değişeceğini düşünmüyorum hocam? Siz ne düşünüyorsunuz? Bu seviye mutlaka bu durum gözetilerek ve bir miktarda tolerans bıraklıarak belirlenmiştir.

    Ayrıca bahsettiğiniz ölçüm aletleri(yağ basınç, yağ seviye, yağ sıcaklığı, yağ filtresi diferansiyel basıncı...) büyük jeneratörlerde bulunuyor eğer o makinelerle çalıştıysanız bize biraz daha bilgi verebilir misiniz?

    Ekleme:

    http://www.youtube.com/watch?v=i8fpsVQ4RLA

    Merak eden arkadaşlar yukarıdaki videoda 1:15'den sonra ayrıntılı olarak görebilirler.

    Saygılar...

    karbon hocama sormuşsunuz kendisi detaylı olarak cevap verecektir ,ama bazı bilgileriniz belki pratik tecrübe kazanarak perçinlenecektir. Bu nedenle kesin net ifadelerden sakınınız . Çünkü pratikte birçok koşul altında düşük yağ basıncı ne kötü anlamına gelir ,ne de yüksek yağ basıncı var diye içimiz rahat eder.

    quote:

    Yağ basıncı çubuktaki min. seviye altına düşmedikçe yağ basıncının değişeceğini düşünmüyorum


    uzun uzun yazmayı pek beceremediğim ve çokca imla hatası yaptığımdan dolayı , en güzeli size bir link vermek . Bir konu aslında ne kadar çok alt detay barındırıyor böylece görülmüş olur. Unutmayın ki bizler aldığımız eğtim ve araştırmacı kişiliğimiz iile bu tür konulara meraklı olup da şehir efsanelerine bağlanan forumdaşlarımızı aydınlatmamız gerekir. Elimizden geldiğince bunu yapmalıyız ama tabii ki anlatabileceğimiz kadar iletişim kurabiliriz. Bu işler zorla olmuyor maalesef , size başarılar dilerim.

    http://lubricants.s5.com/oil_pressure.htm



    Şimdiye kadar sabırla yazdığınız tüm mesajlar için teşekkürler. Forumların teknik kısımlarında yazışmayı çok severim. (Başka forumlarada üyeyim)

    Otomobiller ve içten yanmalı motorlar konusunda edindiğim ilk bilgiler ilkokul sonları orta okul başlarında başladı, üniversitede devam ediyor

    İlk bilgileri edindiğim iki kitap dün gibi aklımda ;

     Yağ Eksiltme ile ilgili Ufak Bir Soru


     Yağ Eksiltme ile ilgili Ufak Bir Soru


    Özellikle otomobil motorları konusunda bir miktar tecrübem var, tabi bu üniversitenin öngördüğü bir kaç haftalık stajlardan ibaret değil, çocukluktan başlayan imkanlarımız, kişisel merakım ve hobilerim nedeniyle edindiğim şeyler var yeterli mi elbette değil.

    Mesleğimle ilgili şeyleri merak edip araştırmayı öğrenmeyi çok seviyorum, bu konuyu bu kadar uzatmamın bir sebebide bu kızdırdıysam sizi kusura bakmayın lütfen.

    Saygılar....



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kerosen -- 28 Mart 2013; 1:11:19 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: alpernbugra

    quote:

    Orijinalden alıntı: Karbon 12

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir
    Ancak zamanın toleransı yoktur.

    Benim için günün analojisi oldu. Cebime koydum.

    * * *

    Konuyu hızlıca taradım, verildiyse belki atlamış olabilirim ama yağ basıncı ile ilgili pratik bir şey yazmak gerekiyor sanki

    Yağ basıncı tipik olarak rolanti ve düşük devirlerde 15~25 psi dır. Orta devirlerde 45~55 psi gerekir. Bazı motrolarda üst devirlerde daha da yukarıda, 80psi civarı olması gerekebilir.

    Şu kırmızı yağ lambası, yani yağ müşürü basıncı ölçerek çalışır. Seviye düşerse basınç da düşer bu da lambayı yakar. Doğrudur. Peki kaç psi basıçta açılır? 6 psi.

    Kırmızı lamba, kullanma kılavuzlarında da yazdığı gibi, arterde dolaşım yok, motoru durdurun demektir. Maksadı budur. Karter tapası düşerse, veya delerseniz haber verir. Fazlasını beklemeyin.

    Sportif arabalarla profesyonel ağır vasıtalarda yağ basınç göstergeleri, seviye hatırlatıcıları, yağ ömrünü ölçen hatırlatıcılar (Oil Life Monitor) bulunabilir. Bu sistemlerin raporlarına güvenilebiir. Ama bizim şu kırmızı yağ lambası tipik olarak basınç 5~6psi kadar düşmeden hiçibir şey söylemez. Ona güvenir de seviyeyi yağ çubuğuna bakmadan aşarsanız motoru fena halde bozabilirsiniz.


    Yağ basıncı çubuktaki min. seviye altına düşmedikçe yağ basıncının değişeceğini düşünmüyorum hocam? Siz ne düşünüyorsunuz? Bu seviye mutlaka bu durum gözetilerek ve bir miktarda tolerans bıraklıarak belirlenmiştir.

    Ayrıca bahsettiğiniz ölçüm aletleri(yağ basınç, yağ seviye, yağ sıcaklığı, yağ filtresi diferansiyel basıncı...) büyük jeneratörlerde bulunuyor eğer o makinelerle çalıştıysanız bize biraz daha bilgi verebilir misiniz?

    Ekleme:

    http://www.youtube.com/watch?v=i8fpsVQ4RLA

    Merak eden arkadaşlar yukarıdaki videoda 1:15'den sonra ayrıntılı olarak görebilirler.

    Saygılar...

    Seyir halinde hep ~45psi oluyordu gördüğüm göstergeli otomobiller. Bu bakımdan bana da seviyenin etkisi gözardı edilebilir gibi geliyor.

    Tabii yukardakileri kullanıcı (motorist) şapkamla yazdım. Ben mühendis değilim, endüstriyel tasarımcıyım. Mesela radyatör için bir alan öngörüldüğünde mühendisi anlamam gerekiyor. Mühendislerle çok toplantılara katılmış, onlardan çok şey öğrenmişimdir. Bir kaç senedir malzemelerin ve mekanizmaların sınırlarını zorlamak için de tribolojiye merak sardım (mesela kumun üzerinde çalışacak bir mekanizma nasıl yağlanabilir). Yeri geldikçe burada öğrendiklerimi satıp dururum.

    Kartere dönelim :) Min. max. arası zaten ~1lt fark olabiliyor. Max. a yakın tutmaya çalışıyorum, ama sürekli ekslten bir motorda kaçınılmaz olarak min.e yaklaşabiir bence.

    Karter aynı zamanda bir dinlendirme havuzu. Burada yağ kabarcıklardan kurtuluyor. Yağa zaman vermek bu bakımdan bence kritik. Kabarcıklar çok zararlı. Sıvılar esnemiyor ama hava fena esniyor. Mikroskobik bir kabarcık yatakta iş zamanında o kadar hızlı küçülüyor ki sıcaklığı binlerce dereceye çıkıyor. Tabii bu mikroskobik bir olay, sadece çevresindeki molekülleri yakıyor ama sürekli tekrar etmesi yağ ömrünü öngrülmez hale getirecektir.

    Duyduğuma göre büyük jenaratörlerde yüzlerce litre yağ dolaşımda olabiliyor. Yağı sürekli değiştirmek yerine çok yakından analiz ediyorlar. Eksilen katkıları ekliyorlar, filtrasyon için santrifüj filtreler kullanılıyor. Başka filtreler varsa süzgeç (element) tipi, onlarda difernsiyel basınç göstergeleri tıkanmaları öngörmek için kullanılıyor. Yatakların seslerini düzenli aralıklarla kaydedip frekanslarını analiz ediyorlar. Hataları öngörmek için sürekli trend analizi yapıyorlar.

    * * *

    Sıvılar (neredeyse) sıkıştırılamazlar. O halde neden basınçla uğraşıyoruz... Basınç okumayı bilen için önemli bir gösterge. Ama açık bir sistemde gaiba daha temel olan parametre sirkülasyon hızıdır. Yüzeyler hız farklarının yardımıyla birbirlerinden ayrılıyorlar. Basınç da bu konuda fikir vereblir. Basınç sistem hatlarında eşit olablir ama sirkülasyon hızları her farklı geometride farklı olacaktır.

    ~3cm seviye farkı 45 psi basınç üreten bir pompanın çıkışında kritik olmayabilir. Ama -galiba- başa döndük. Çünkü yüzeyleri ayıran şey de o pompanın ürettiği 45psi değil. O basınç da yataklardaki basıncın yanında önemsiz (negligible) kalıyor. Yüzeyleri filmin kaltesi ve devamlılığı ayırıyor.

    Tribolojide gördüğüm hep kozmik bir ölçek var. Mikro bir alana odaklanınca sıvının yüzeyde yaptığı deformasyon, binlerce psi basınç, sıvıaki esnemelerden bahsediliyor.






    Ayrıntılı cevap için teşekkürler Karbon Hocam. 45 psi yaklaşık 3 Bar bende böyle bir değer hatırlıyorum. Rölantide yaklaşık 1 bar civarlarında.

    3cm fark kritik değil elbette ancak bu seviye farkını forumdaki arkadaşlar biraz daha büyük gördüğünden sanki pompa yağı çekemeyecekmiş gibi düşünüyor olabilirler. Karışıklık çıkmasının bir sebebide bu oldu sanırım.

    Zaten yağ eksilmesi gibi durumları göz ardı ettiğimizi veya olması durumunda ilave yapacağımızı düşünerek cevaplar yazmıştım, mesajlarımda da yazıyor.

    Tekrar görüşmek üzere...

    Saygılarımla...




  • Selamlar,

    Bence göz ardı ettiğiniz konu motor dururken karterdeki yağ seyiyesinin minimumda olmasının yeterli olacağı ama dolaşım başladığında yukarıya pompalanan yağ miktarı aşağıya süzülene kadar ne kadarının dolaşımda kaldığı.

    Sonuçta yağ pompalanmaya başladığında motor kafasına ulaşan yağ miktarı kanallardan aşağı hemen süzülmez dolayısıyla bir miktarı dolaşımda kalır bu da karterdeki yağ seviyesini oldukça aşağı çeker. Eğer minimum seviye doğru tespit edilemezse mesela araç tam düz değil ise yada yanlış okuma olursa yağ çubuğundan farkında olmadan daha düşük seviye yağ ile dolaşırız. Bence en risksiz olanı iki yağ seviyesi çizgisinin ortasından üst sınıra kadar olmasıdır.

    Aracımda yağ seviyesini sıklıkla kontrol ederim. Orta bakımda yani iki bakım arası km de mutlaka yağ eklerim. Tam sentetik mobil yağ kullanıyorum. İkinci defa tam sentetik ekledim. Yağ seçiminde Vezir arkadaşın yağ konusundaki paylaşımları da etkili olmuştur teşekkür ederim kendisine. İlkinde bayağı eksiltme de olmuştu ama ikincisinde aynı km de neredeyse yarı yarıya yağ eksiltme oldu. Katalog verisinde 1000km/0.5lt maks. eksiltmeye kadar normal deniyor ki. Şimdiye kadar hep sınırlar içinde kaldı eksilme miktarı. Motor 2.0 lt 223.000 km de. Sadece kontrol için üst kapağı açtırdım onda da iyiki açtırmışım içi silindir arası conta %50 kadar erimişti. Gömlek yüzeyleri pırıl pırıldı.

    Bir defa 140.000 km de motor silk kullandım daha sonra motor temizleyici olarak casaron kullandım. Şu anda motorun en azından kam milleri ve yuvaları pırıl pırıldı. Sıklıkla da yağ değiştiririm. Şu anda hiçbir katkı vs kullanmama taraftarıyım. Bu casaron maddesi de temizlik amaçlı konmuştu aracıma piyasada çok bilinen bir ürün değildir zaten .

    Sevgiler




  • 
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.