Şimdi Ara

Tarihin en büyük BT kesintisi yaşandı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
8
Cevap
0
Favori
320
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Tarihin en büyük BT kesintisi yaşandı
    Küresel bir teknoloji arızası 19 Temmuz’da birçok sektörde operasyonları aksattı, uçuşları durdurdu ve bankacılıktan sağlık sistemlerine kadar her şeyi altüst etti. Yaşanılan kesinti nedeniyle telekomünikasyon hizmetleriyle birlikte yayıncılık hizmetleri de aksaklıklar yaşadı. Sorunun arkasında ise siber güvenlik firması CrowdStrike’ın hatalı bir Windows güncellemesi yer aldı.



    Ne oldu?



    ABD'li bir siber güvenlik şirketi olan CrowdStrike, dünya çapında 20.000'den fazla müşterisiyle alanının devleri arasında yer alıyor. CrowdStrike tarafından siber güvenlik hizmeti veriler şirketlerde yaygın olarak kullanılan “Falcon Sensor” yazılımı için bir güncelleme yayınlandı ancak bu güncelleme Falcon’un bulunduğu tüm sistemlerde mavi ekran hatasına neden oldu.



    Tarihin en büyük BT kesintisi yaşandı
    Falcon Sensor esasında bir EDR yazılımı. EDR ise şirketlerin müşterilerinin bilgisayarlarını bilgisayar korsanlarından korumaya yardımcı olmak için yerleştirdikleri bir siber güvenlik ürünü konumunda. Müşterilerin makinelerinde çalışan bu yazılım, siber güvenlik firmaları tarafından müşterilerinin ağlarındaki saldırı işaretlerini izlemek için kullanılıyor. Hatalı güncelleme sonrasında mavi ekran döngüsüne giren sistemler ise yeni bir güncelleme ile düzeltilemiyor, zira sistemler açılmıyor. Şirketlerin BT ekipleri bu sorunu manuel olarak çözmek zorunda. Olayın Microsoft ayağında ise firma, kendi sistemlerindeki sorunları gidermeye çalışıyor. Firma çoğu temel sistemde sorunların giderildiğini açıkladı. Ancak yaşanılan kesinti ve sorunların etkileri birkaç gün daha devam edecek.



    Siber güvenlik uzmanı ve ASafaWeb güvenlik analiz firmasının kurucusu Troy Hunt, bunun "tarihin en büyük BT kesintisi" olduğunu söyledi.



    Kimler etkilendi?



    Tarihin en büyük BT kesintisi yaşandı
    Sorun küresel ölçekte olduğu için etkilenen şirket ve bu şirketlerden hizmet alan kullanıcıların sayısı çok fazla. Binlerce şirket ve milyonlarca kullanıcı sorundan etkilendi. Bankalar, medya, havalimanları ve havayolu şirketleri başta olmak üzere demiryolu sistemleri de etkilenenler arasında.



    Ayrıca Bkz.Dev Microsoft Windows kesintisi: Dünya çapında “mavi ekran” hatası!



    Aynı zamanda ödeme sistemleri, Microsoft’un kendi hizmetleri, ABD’de 911 acil servisi, borsalar etkilendi. Türkiye’de THY, Denizbank, TÜVTÜRK başta olmak üzere birçok şirket de sorundan etkilendi. Kesinti nedeniyle dünya genelinde 1.000’den fazla uçuş iptal edildi.



    Bir hata neden bu kadar çok kişiyi etkiledi?



    Buluta geçiş çağında ve şirketlerin büyük pazar paylarına sahip olmasıyla birlikte, yazılımları dünya çapında milyonlarca bilgisayarda çalıştığı bir dönemde yaşıyoruz. Temel sistemlerdeki bir arıza dolaylı olarak küresel ölçekte hissediliyor ve milyonlarca kişiyi doğrudan etkiliyor.






    Internet tarihi bunun gibi benzer kesintiler ve sorunlarla dolu olsa da CrowdStrike’ın Falcon krizi şimdiye kadarki en büyük BT kesintisine neden oldu. Daha önceleri 1997 yılında DNS TLD kesintisi yaşanmıştı. .com ve .net alanlarını etkileyen sorun, dünya çapında 50 milyon kişiyi etkilemişti. 2003 yılında ise yine tarihin en büyüklerinden Blaster olayı meydana gelmişti. Blaster solucanı o dönemlerde yüzbinlerce sisteme bulaşmış ve milyonlarca kişiyi etkilemişti.



    Ve akıllara ilk gelenlerden bir diğer kesinti de Y2K veya milenyum hatasıydı. Y2K sorunu, 1 Ocak 2000 tarihinden sonra eski bilgisayar ve yazılımlarında görülen ve tarih ve zamanla ilgili işlemlerde hatalı sonuçlara yol açan bir yazılım hatasıydı. Hata, bazı kurum ve kuruluşlarda (örneğin bankamatiklerde) ve devlet bilgisayarlarındaki çeşitli işlevlerin 31 Aralık 1999 tarihini müteakip 1 Ocak 2000 gecesi kesilmesi şeklinde ortaya çıkmıştı.



    Sorun düzeldi mi?



    Microsoft'tan yapılan son açıklamada küresel boyutta sistem sorunlarına neden olan ve çok sayıda havalimanı, banka ve hastanede hizmet kesintilerine neden olan "temel sorunun çözüldüğü" ifade edildi. Firma, bazı servislerde ise problemin bir sürede daha devam edeceğine dikkat çekti.




    Kaynak:https://www.reuters.com/technology/what-caused-global-cyber-outage-2024-07-19/
    Kaynak:https://www.smh.com.au/business/companies/microsoft-outage-across-australia-brings-down-major-businesses-20240719-p5jv2w.html#selection-4071.9-4071.29







  • Deney tamamlandı diyebiliriz.

  • Buna sebep olan yazılımcı şu an napıyor acaba

  • Bu Google translateçi editör arkadaş yine translate'i doğru kullanamamış ve yanlış bilgiler veriyor.

    EDR, şirketlerin müşterilerinin bilgisayarlarını bilgisayar korsanlarından korumaya yardımcı olmak için yerleştirdikleri bir siber güvenlik ürünü değil.

    Şirketler müşterilerinin bilgisayarlarına kurmuyorlar bu ürünü. Şirketler kendi "endpoint"lerine yani çalışanlarının makinelerine, kendi sunucularına ve kendi istemcilerine( örneğin havalimanında check in yaptığınız cihazlar) kuruyorlar bu EDR ürününü.

    THY gidip sizin makinenize EDR ajanı falan kurmuyor doğal olarak ama editörümüz EDR, XDR, MDR gibi kavramları bilmediği ve bunları öğrenmek de istemediği için gidip yabancı sitelerden Google translate ile yalan yanlış ne olursa çevirip buraya haber diye koyuyor.

    Milyonlarca insanın bilgi almak, haber okumak için girdiği bir Web sitesinin düştüğü durum çok acı.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >




  • sayz kullanıcısına yanıt
    Şimdi şöyle:

    Haberde şunu demiş: (mealleriyle)

    quote:

    EDR ise (bu yazılımı üreten) şirketlerin (Crowdstrike, Comodo, OpenEDR, Gartner vs) müşterilerinin (uzun saymacağım, dün çöken şirketler işte) bilgisayarlarını bilgisayar korsanlarından korumaya yardımcı olmak için yerleştirdikleri bir siber güvenlik ürünü konumunda.


    Doğru bir cümle.

    Çünkü CrowdStrike'ın gözünden baktığımızda, müşterilerinin (THY, DenizBank vs) tüm bilgisayarları (endpoint, startpoint, server vs farketmez) aynı niteliktedir. Ama evet, anlam daralması var; EDR şirketleri demeliydi. Şirketler derken siz mesela çöken şirketler diye anlamışsınız, yani sanki THY kurmuş bu EDR yazılımını kendi çalışanlarının bilgisayarlarına diye.

    Akış şöyledir:

    EDR yazılım firması (Crowdstrike, Comodo, OpenEDR, Gartner vs) aradaki anlaşmaya göre, müşterisi olan şirketin endpoint cihazlarına kuruyor. Çalışanların cihazları da endpoint'tir bu arada, istisnai departmanlarda çalışanların hariç. Adı üstünde, endpoint. Yani "son noktaya" kurulur bu yazılım.





  • V4LKyR V kullanıcısına yanıt
    Çok çok zorlama bir çıkarım bu.

    "Şirketlerin BT ekipleri bu sorunu manuel olarak çözmek zorunda."

    Cümlesinde bu şirketlerin yazılımı üreten şirketler değil ürünü kullanan şirketler olduğuna atıf var.

    Neyse zaten, sonuç olarak Google translate haberi olduğu gerçeğini de değiştirmiyor.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • Dr.Perga D kullanıcısına yanıt

    Aynen öyle mesajlar verildi.


    Ayrıca neden her şeyi tek yere bağlamamak gerektiğinin mesajı da verildi. Tabi görene.

  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.