Arkadaslar bircok kaynakta Latin Harfleri'nin kabulunun laiklik ile ilgisi yokken cozdugum birkac kaynakta da laiklik ile ilgili diyor. Fem'in 25 Sosyal denemesinde bile ayri denemelerinde bu celiski var. Okuldaki tarihciye soruyorum kesin bir sey soylemiyor. Siz nediyorsunuz?
Up
Bildigim kadarıyla Laiklik ve İnkilapçılıkla ilgilir
quote:
Orijinalden alıntı: abdurrahmanz
Bildigim kadarıyla Laiklik ve İnkilapçılıkla ilgilir
Bende böyle biliyorum.. Eğer değilse biri uyarsın !
benim bildiğim kadarıyla dil ile ilgili inkilaplar milletçiliğe giriyor yanlışım varsa düzeltin
Harf İnkılabı sadece İnkılapçılık ile alakalıdır. Ne milliyetçilik ne de laiklik güdülmez. Sonuçta Arap alfabesi, Kuran alfabesi falan değildir Osmanlıca yazı. Sadece biz şu anda "kalem" kelimesini nasıl Latin harfleriyle yazıyorsak o dönemde de Arap harfleriyle yazılıyordu hepsi bu. İrticai bir faaliyet değildir yani. Milliyetçilik de değildir sonuçta Göktürk Alfabesi'ni değil de Romalıların, Fenikelilerin katkılarıyla gelişen bir alfabe almışız.
quote:
Orijinalden alıntı: crazymafya
Harf İnkılabı sadece İnkılapçılık ile alakalıdır. Ne milliyetçilik ne de laiklik güdülmez. Sonuçta Arap alfabesi, Kuran alfabesi falan değildir Osmanlıca yazı. Sadece biz şu anda "kalem" kelimesini nasıl Latin harfleriyle yazıyorsak o dönemde de Arap harfleriyle yazılıyordu hepsi bu. İrticai bir faaliyet değildir yani. Milliyetçilik de değildir sonuçta Göktürk Alfabesi'ni değil de Romalıların, Fenikelilerin katkılarıyla gelişen bir alfabe almışız.
ama kendi Türk alfabemizi yapmışız arap alfabesinden kurtulup hatta türk dil kurumu kurulmuştu.bu yüzden milliyetçilik ile ilgili olamaz mı
Harf İnkılabı'nın alakası yok milliyetçilikle. TDK'nin kurulması tabii ki milliyetçiliktir. Çünkü Atatürk Türk tarihinin sadece İslam sonrasından ibaret olmadığını, 5000 yıllık bir tarihi olduğunu söyleyerek Türk tarihinin araştırılması için kurmuştur bu kurumu. Ama Harf İnkılabı öyle mi? Bakın Latin Alfabesi diyoruz. Türk Alfabesi demiyoruz.
quote:
Orijinalden alıntı: crazymafya
Harf İnkılabı'nın alakası yok milliyetçilikle. TDK'nin kurulması tabii ki milliyetçiliktir. Çünkü Atatürk Türk tarihinin sadece İslam sonrasından ibaret olmadığını, 5000 yıllık bir tarihi olduğunu söyleyerek Türk tarihinin araştırılması için kurmuştur bu kurumu. Ama Harf İnkılabı öyle mi? Bakın Latin Alfabesi diyoruz. Türk Alfabesi demiyoruz.
dediğinde haklısın bir şey daha sorcam geçen sene çıkan bir soru vardı aşağıdaki ilkelerden hangisinin kötüye kullanımı amaçlanmıştır diye geçen gün dershan e sınavında çıktı da kötü kullanım derken ona yönelik saldırı mı kastediliyor
laiklik, sadece din ve devlet işlerinin ayrılması değildir. akıl ve bilimle ilgili inkılaplar da laikliğe girer.
laiklik;akılcılık,bilimsellik anlamındadır.ayrıca din ve devlet işlerinin bağımsız olmasıdır.
harf inkılabının kabulünün laiklikle ilgisi VARDIR.ama atatürk bu devrimi inkılapçılık adına yaptı.soruyu koy öyle tartışalım bence.
Latin Harflerini Benimseme Gerekçeleri
1. Batı kültürüne duyulan hayranlık veya Avrupa'nın üstünlüğüne olan inanç, Latin alfabesinin kazandığı prestijin temeliydi. 1850-60'lardan itibaren Türk aydın sınıfının tümü Fransızca biliyor ve bazen kendi aralarındaki yazışmalarda Fransızca kullanacak kadar bu dili benimsiyordu. Telgrafın yaygınlaşmasıyla birlikte, Türkçenin Latin alfabesiyle ve Fransız imlasına göre yazılan bir biçimi de günlük yaşamın bir parçası haline geldi. Beyoğlu, Selanik, İzmir gibi kozmopolit çevrelerde dükkân tabelaları ve ticari reklamlarda çoğu zaman bu yazı kullanılıyordu. 2. İkinci Meşrutiyet döneminde, Türk ulusal kimliğini İslamiyetten bağımsız olarak tanımlama çabaları, özellikle İttihat ve Terakki'ye yakın aydınlar arasında ağırlık kazandı. Arap yazısı İslam kültürünün ayrılmaz bir parçası sayıldığı için, bu yazının terkedilmesi aynı zamanda Türk ulusal kimliğinin laikleşmesi ve kendi özbenliğini ortaya çıkarması anlamına gelecekti. 3. 19. yüzyılın son çeyreğinde İstanbul ve Anadolu'da Rum ve Ermeni harfleriyle basılan gazete ve kitaplar önemli bir sayı tutmaya başlamıştı. Bu yayınların kazandığı popülerlik, Türkçe'nin Arap yazısından başka yazıyla da yazılabileceği düşüncesinin benimsenmesine yardımcı oldu. 1908-1911'de Latin temelli Arnavut Alfabesi'nin kabulü ve 1922'de Azerbaycan'ın Latin alfabesini kabulü Türkiye'de büyük yankı uyandırdı.
O zaten kazık sorulardan biriydi. Ama şöyle anlatabilirim belki: Çok partili hayata geçişin ertelenmesinin sebebi, laikliğin zedelenmesinden korkulmasıdır. Sonuçta Şeyh Sait İsyanı ve Menemen Olayları partilerin kapatılmasında etmendir. Cumhuriyetçilik değil de Laiklik ağır basıyor gibi.
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme