Şimdi Ara

SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
69
Cevap
4
Favori
64.993
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: emre.

    AŞIRI DOLDURMA SİSTEMLERİ

    Atmosferik motorlarda(havanın silindire motorun kendi vakum basıncıyla alındığı motorlar) hava veya hava yakıt karışımı silindirlere pratik olarak pistonun Ü.Ö.N’dan A.Ö.N’ya olan hareketi sırasında oluşan emme ile alınır. Bu emme işlemi sırasında giren hava veya karışım miktarı emme manifoldunun ve subapının direnci , kesit daralma ve genişlemesi gibi konstrüktif sebepler yanında , silindirlere hava veya hava yakıt karışımının dolması için(müsaade edilen) subapın açık kalma süresinin kısalığı , silindirin içersinin sıcak olması , eksoz sonunda artık gazların kalması nedeniyle silindirin giriş şartlarında alabileceği maksimum değere ulaşamaz.

    AŞIRI DOLDURMA:

    Silindirler içine atmosferik motorlardan daha fazla hava gönderme işine aşırı doldurma denir.
    İçten yanmalı motorlarda elde edilen güç:
    1) Belirli bir zamanda silindire alınan hava miktarına,
    2) Bu havanın silindirde tamamının kullanılmasına ,
    3) Motor iş çevriminin termik verimine ,
    4) Püskürtülen yakıtın miktarına bağlıdır.
    Silindire alınan havanın artırılmasıyla daha fazla yakıt yakabilme imkanı doğacağından motorun gücü arttırılabilir.Eğer motor kendi emme stroku içinde , istenen güce uygunyakıtı yakacak yeterli havayı temin etmiyorsa , bu durumda herhangi bir aşırı doldurma sistemi ile silindire daha çok hava gönderilir. Böylece hem daha fazla yakıt yakılarak motorun gücü artırılır , hemde eksoz gazlarının motordan atılması daha kolaylaştırılır.
    Dört zamanlı motorlarda aşırı doldurma kullanıldığı zaman , subap bindirmesi artar ve yakıt pompası eleman çapı büyür. Örneğin normal emişli 4 zamanlı bir motorda subap bindirmesi dir. Aşırı doldurmalı sistemlerde ise civarındadır. Bu durum emme subapını daha erken açıp eksoz subapını daha geç kapamakla temin edilir.
    Aşırı doldurmaların temin ettiği fazla hava , fazla yakıtı gerektirir. Bu da silindire püskürtülen yakıt miktarını artırmakla mümkün olacağından , yakıt pompası piston çapının büyümesi gerekir.

    Aşırı doldurmanın faydaları:
    1) Motorlarda küçük boyut ve ağırlığa karşı yüksek güç elde edilir.
    2) Maliyette tasarruf sağlar.
    3) Yakıt ekonomisi sağlar.
    4) Yüksekliğin kötü etkilerini yok eder. Zira hava yoğunluğunun düşmesi sebebiyle aşırı doldurmasız bir motor 3000m yükseklikte normal gücünün %25’ini kaybeder.

    AŞIRI DOLDURMA ÇEŞİTLERİ VE ÇALIŞMALARI:
    Aşırı doldurma havası için kullanılan pompalara teknikte kompresör denir. Bunlar:
    a) Tahrik şekline göre,
    b) Yapılarına göre olmak üzere iki grupta incelenir.

    a) Güç kaynağına göre kompresörler:
    1- Motordan hareket alan kompresörler : Bu kompresörler dişli , zincir veya kayış vasıtası ile motordan hareket alarak çalışır. Bunlar superchargerlardır.
    2- Ayrı bir güç kaynağından hareket alan kompresörler: Bu kompresörler ayrı bir kaynaktan güç alır. Bu kaynak genellikle elektrik motorudur.
    3- Eksoz gazıyla çalışan kompresörler: Bunlar turbochargerlardır.

    b) Yapılarına göre kompresörler:
    1- Pozitif hareketli kompresörler: Roots tipi olup iki veya üç kanatlıdırlar. Dönme hareketini dişli sistemi ile motordan alırlar. Daha ziyade düşük devirlerde çalışırlar.
    2- Santrifuj hareketli kompresörler : Santrifuj sıvı pompalarına benzerler. Yüksek devirlerde çalışırlar. Bir türbin veya ayrı bir motor ile döndürülürler.
    3- Turbocharge doldurucuları: Bu doldurucular eksoz gazında bulunan artık enerjiden yararlanılarak çalışırlar. Pek çok tipleri vardır. En çok kullanınlanı BÜCHİ SİSTEMİ’dir.


    EKSOZ TÜRBİNİ YARDIMIYLA AŞIRI DOLDURMA:

    Bilindiği gibi aşırı doldurmasız çalışan dört zamanlı bir motorun emdiği hava miktarı silindir hacmine eşit değildir. Bu miktar aşağıdaki nedenler yüzünden azalmaktadır;
    a) Silindirin belli bir kısmı , daha önceki çevrimden kalan artık gazlarla işgal edilmiştir.
    b) Artık gazlar ve yanma odasının sıcak çeperleri tarafından ısıtılması sebebiyle , emilen havanın özgül ağırlığı azalmaktadır.
    c) Emme subapındaki direncin tesiri. Bu tesir özellikle yüksek devirli motorlarda oldukça önemlidir.
    Eğer motora sıkıştırılmış ve mümkünse soğutulmuş hava sevk edilirse , silindirdeki hava ağırlığı artırılmış olur. İlaveten daha üst bir basınçta silindire giren hava yanma odasının artık gazlardan temizlenmesini temin eder.


    a)Turbocharge(Türbin enerjisi motora)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    b)Supercharge(Türbin enerjisi motora)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    c)Mekanik charge (türbin enerjisi dışarıya)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?



    a) ‘Direkt’ aşırı doldurmalı iki stroklu bir Diesel motorun çalışma şeması. D-iki stroklu bir Diesel motoru , T-eksoz gazlarıyla çalışan bir türbin , V-eksoz türbinine doğrudan doğruya bağlanmış olan kompresör , Ne-Faydalı güç veren mil
    b) ‘Yüksek doldurmalı’ iki stroklu bir Diesel motorunun çalışma şeması. D-Diesel motoru , K-kompresör , T-türbin , G-eksoz türbiniyle ile Diesel motor arasındaki transmisyon , Ne- Faydalı güç veren mil
    c) ‘Muharrik gaz usulü’ D-iki stroklu Diesel motoru , V-aksıyal kompresör , G-Kompresör ile Diesel motor arasındaki transmisyon , T-Türbin , Ne- Faydalı güç veren mil
    Böylece termodinamik yönden aşırı doldurmanın tesiri birkaç bakımdan faydalıdır.
    1) Yanmaya mahsus hava ağırlığının artırılması,
    2) Artık gazların süpürülmesi,
    3) Yanma odasının bütün kısımlarının soğutulması
    Havanın artırılmış ağırlığı , sıcaklıklar artırılmadan yakıtın daha büyük bir miktarının yanmasına sebep olur. Bu esnada ısı debisi genellikle daha küçüktür ve ancak gücün %50-70 kadar artırılması halinde aşırı doldurmasız motorunkine eşit olmaktadır. Diğer taraftan krank biyel mekanizmasının , krank milinin ve yataklarının da zorlanmaları normal sınırlarda tutulabilir. Gerçekte aşırı doldurmalı bir motorun diyagramı normal motorunkinden daha büyüktür. Gücü takriben %60 kadar artırılmış aşırı doldurmalı bir motor , eksoz sıcaklığı ve soğutma suyunun sıcaklığı bakımından aşırı doldurmasız motora denktir. Aşırı doldurmalılar sürekli bir rejimde çalışırlar. Bu tip motorlar ayrıca üst yükleme kabiliyetine sahiptir. Büchi sistemine göre aşırı doldurmalı motor , üst yükleme bakımından adi motora nazaran daha iyi şartlarda bulunmaktadır.
    Aşırı doldurma havasının hazırlanması , tabiki belli bir enerji sarfiyatına ihtiyaç göstermektedir. Bu ihtiyaç aşırı doldurma derecesiyle yani gücün artırılmasıyla büyümektedir. Aşırı doldurmanın ekonomik olması bakımından sözü edilen enerjinin dışardan verilmesi tavsiye edilmez. İşte bunun için Büchi sisteminde aşırı doldurma havası kompresörü , eksoz gazları enerjisinden istifade eden bir gaz türbini tarafından tahrik edilir.
    Dört stroklu Diesel motorlarında bilindiği gibi , eksoz subapı açıldğı anda , eksoz gazları nisbeten yüksek basınca ve oldukça mühim bir ısı enerjisine sahiptirler. Gaz türbininde genişleme atmosfer basıncına kadar devam ettirilir. Şekil .3teki 1541 alanı

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    Şekil 1.3 Eksik genişleme kaybının p,V diyagramında gösterilişi

    Dolayısıyla atmosferik motorda kaybolan enerjiden yararlanılmış olur. Sistem şematik olarak şekil 1.4’te gösterilmiştir. Aynı mil üzerinde bulunan kompresör ve eksoz gazlarıyla çalışan türbin tek bir grup , aşırı doldurma grubunu teşkil eder. Şekilden görüldüğü gibi herhangi bir dış enerji kaynağı veya herhangi bir otomatik ayarlama kesinlikle mevcut değildir. Aşırı doldurma grubu direkt olarak motora bağlıdır. Kompresör çarkında sıkıştırılan hava emme borusundan ve sonrada emme subapından silindire gönderilmektedir. Şekil 1.4’te pistonun Ü.Ö.N’da bulunduğu an tespit edilmiştir. Emme ve eksoz subaplarının ikisi birden bir müddet açık bulundurulur. Bu esnada silindire giren basınçlı hava , yanma odası hacminin artık gazlardan şiddetli bir şekilde süpürülmesini ve silindir kafasının , piston yüzünün ve eksoz subapının soğutulmasını sağlar. Bundan sonra eksoz subapı kapatılır ve bütün silindir sıkıştırılmış taze hava ile doldurulur.
    Eksoz türbini ile tahrik edilen aşırı doldurma grubu her yükleme rejimine kendiliğinden uymaktadır. Yük artırılınca silindire fazla yakıt püskürtülür , eksoz gazlarının miktarı büyür böylece eksoz türbini fazla güç verir ; türbin çarkı hızlanır ve buna direkt olarak bağlı olan kompresör daha yüksek basınç altında daha büyük hava debisi temin eder. Motorun her yükleme rejimine karşı , aşırı doldurma grubunun belli bir devir sayısı karşılık gelir.


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?



    Şekil1.4 4stroklu motorların eksoz türbini yardımıyla aşırı doldurulmalarının şeması.
    1- Motorun silindiri
    2- Aşırı doldurma kompresörü
    3- Eksoz gazıyla çalışan türbin
    4- Emme subapı
    5- Eksoz subapı


    alıntıdır.

    Alıntıları Göster
    BÜCHİ USULÜ:

    Çok silindirli bir Diesel motorunda her silindir kendisine mahsus bir aşırı doldurma grubuna sahip değildir. Silindirlerin hepsine ait tek bir grup vardır. Şekil 1.5’den görüldüğü gibi eksoz kollektörü iki kollu olarak gerçeklenmiştir. Eksoz borusunun bu şekilde tertiplenmesi Büchi usulünün esasını teşkil eder. Ancak bunun sayesinde eksoz türbini yardımıyla aşırı doldurma geniş tatbik sahası bulmuştur.
    Yanma odasının süpürülmesinin mümkün olabilmesi için , bir silindirin eksoz basıncının kollektörde meydana getirdiği basıncın , diğer silindirlerin eksoz basınçlarından fazla olması gerekir. İşte bu maksatla Büchi , motorla eksoz türbini arasındaki kollektörde büyük basınç değişmelerinin suni olarak elde edilmesini teklif etmiştir. Bu ise kollektörün yukarıda söylendiği gibi , ikiye bölünmesini gerektirir. Pratik süpürmenin tesirli olması için , eksoz gazlarının kollektöre girişleri arasında ’lik krank dönüş açısından daha az bir aralık bulunmaması gerektiğini göstermiştir , bu ise 4 stroklu motorlarda dörtten fazla silindirin aynı kollektöre bağlanmaması demektir.
    Bu suretle , kollektörde basınç dalgaları oluşur. Basınç dalgaları bir taraftan eksoz stroklarının başlangıcında türbin önünde oldukça büyük basınç darbeleri doğurur , diğer taraftan süpürme periyodu esnasında iyi bir süpürme tesiri sağlayan basınç düşüklüklerini temin etmiş olur.


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.5 Büchi aşırı doldurma sistemine sahip 4stroklu 6silindirli bir Diesel motoru (a-motor silindirleri , b-iki kollu eksoz kollektörü , c-aşırı doldurma grubu , d-eksoz türbini çarkı , e-kompresör çarkı, f-aşırı doldurma havası) Motorda yanma sırası 1 3 5 6 4 2 şeklindedir.

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.6 Dört stroklu bir Diesel motorun Büchi usulüne göre aşırı doldurulması.

    a) Basınç değişimlerinin hasıl olması
    Ordinatlar: basınç, ata , (logaritmik ölçek)
    Absisler : krank yolu(dört strok)
    1: 1 numaralı silindirde basınç değişimleri,
    2: 2 numaralı silindirde basınç değişimleri,
    3 : 3 numaralı silindirde basınç değişimleri,
    Aş : 2 ile 3 numaralı silindirlerin ayar şemaları ,
    ün: Üst ölü nokta
    an : Alt ölü nokta
    eka : eksoz subapı açılır
    ekk: eksoz subapı kapatılır
    S: Süpürme peryodu
    Pa: Aşırı doldurma havasının basıncı
    Pg’: Eksoz gazlarının kollektördeki maksimum basıncı
    Siyah şeritler: eksoz subapı açıktır ,
    Beyaz şeritler : emme subapı açıktir.
    b) Dört stroklu , altı silindirli Diesel motorun şeması.
    L1: 1 ile 3 numaralı silindirlere ait ait eksoz borusu,
    L2 : 4 ile 6 numaralı silindirlere ait ait eksoz borusu,
    L3 : Aşırı doldurma havası resiveri ,
    G : Aşırı doldurma grubu


    c) Silindirden kesit.
    ek : eksoz subapı
    em : emme subapı.

    Şekil 1.6’da basınç dalgalarının meydana gelmesi şematik olarak gösterilmiştir. ( 6 silindirli motor için). 1,2 ve 3 eğrileri 1-3 silindirlerindeki basınç değişimlerini temsil etmektedir. Bu eğriler silindirlerin her birisinin serbest bir şekilde eksoz yapabilmesine göre çizilmiştir. Fakat sözü geçen üç silindirin aynı kollektöre eksoz yaptıkları zaman , bu kollektörde şekilde gösterildiği gibi üç eksozun süper pozisyonundan meydana gelen bileşke bir basınç dalgası oluşur. Pa sıkıştırılmış havanın basıncı ve S de , 1 numaralı silindirin eksoz ve emme subaplarının aynı anda açık bulunduğu süpürme periyodudur. Bu periyod esnasında şemadan açıkça görüldüğü gibi ; eksoz basıncı aşırı doldurma havasının basıncına nazaran daha küçüktür. Hava resiveri ve eksoz kollektörü arasındaki basınç düşüşü kuvvetli bir süpürme akımını temin eder. 3 numaralı silindirin eksoz subapının kapatılmasından önce (ekk noktası) , 2 numaralı silimdirin eksoz subapı açılır.(eka noktası sil.2). Yeni bir eksoz hareketi muayen bir zaman aralığı için basınç artışı doğurmaktadır, (Pg’ maksimum değerine sahip Pg tepeleri). 1 ve 3 numaralı silindirlerin subapları bu sırada kapalı olduğundan gazların diğer silindirlere girmesi önlenmiştir. Daha sonra olaylar benzer şekilde devam eder.(Sil.2 ve Sil.1 için)

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.7 Aşırı doldurma ve eksoz basınçlarının çeşitli yüklere ait ossilogramları

    Siyah şeritler : Eksoz subapı açıktır.
    Beyaz şeritler : Emme subapı açıktır.
    Şekil 1.7’de basınç dalgalarının gerçekte ne şekilde olduklarını göstermektedir. Bunlar 700d/dak’da muhtelif yükler (Pme=5,6;9,05ve10,3kp/cm2) için ossilograf yardımıyla elde edilmiştir. Aşırı doldurma grubunun verimi ne kadar iyi olursa aşırı doldurma basıncı o kadar büyük ve süpürme karınlarıda alçak ve geniş olur.

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    alıntıdır.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: emre.

    BÜCHİ USULÜ:

    Çok silindirli bir Diesel motorunda her silindir kendisine mahsus bir aşırı doldurma grubuna sahip değildir. Silindirlerin hepsine ait tek bir grup vardır. Şekil 1.5’den görüldüğü gibi eksoz kollektörü iki kollu olarak gerçeklenmiştir. Eksoz borusunun bu şekilde tertiplenmesi Büchi usulünün esasını teşkil eder. Ancak bunun sayesinde eksoz türbini yardımıyla aşırı doldurma geniş tatbik sahası bulmuştur.
    Yanma odasının süpürülmesinin mümkün olabilmesi için , bir silindirin eksoz basıncının kollektörde meydana getirdiği basıncın , diğer silindirlerin eksoz basınçlarından fazla olması gerekir. İşte bu maksatla Büchi , motorla eksoz türbini arasındaki kollektörde büyük basınç değişmelerinin suni olarak elde edilmesini teklif etmiştir. Bu ise kollektörün yukarıda söylendiği gibi , ikiye bölünmesini gerektirir. Pratik süpürmenin tesirli olması için , eksoz gazlarının kollektöre girişleri arasında ’lik krank dönüş açısından daha az bir aralık bulunmaması gerektiğini göstermiştir , bu ise 4 stroklu motorlarda dörtten fazla silindirin aynı kollektöre bağlanmaması demektir.
    Bu suretle , kollektörde basınç dalgaları oluşur. Basınç dalgaları bir taraftan eksoz stroklarının başlangıcında türbin önünde oldukça büyük basınç darbeleri doğurur , diğer taraftan süpürme periyodu esnasında iyi bir süpürme tesiri sağlayan basınç düşüklüklerini temin etmiş olur.


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.5 Büchi aşırı doldurma sistemine sahip 4stroklu 6silindirli bir Diesel motoru (a-motor silindirleri , b-iki kollu eksoz kollektörü , c-aşırı doldurma grubu , d-eksoz türbini çarkı , e-kompresör çarkı, f-aşırı doldurma havası) Motorda yanma sırası 1 3 5 6 4 2 şeklindedir.

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.6 Dört stroklu bir Diesel motorun Büchi usulüne göre aşırı doldurulması.

    a) Basınç değişimlerinin hasıl olması
    Ordinatlar: basınç, ata , (logaritmik ölçek)
    Absisler : krank yolu(dört strok)
    1: 1 numaralı silindirde basınç değişimleri,
    2: 2 numaralı silindirde basınç değişimleri,
    3 : 3 numaralı silindirde basınç değişimleri,
    Aş : 2 ile 3 numaralı silindirlerin ayar şemaları ,
    ün: Üst ölü nokta
    an : Alt ölü nokta
    eka : eksoz subapı açılır
    ekk: eksoz subapı kapatılır
    S: Süpürme peryodu
    Pa: Aşırı doldurma havasının basıncı
    Pg’: Eksoz gazlarının kollektördeki maksimum basıncı
    Siyah şeritler: eksoz subapı açıktır ,
    Beyaz şeritler : emme subapı açıktir.
    b) Dört stroklu , altı silindirli Diesel motorun şeması.
    L1: 1 ile 3 numaralı silindirlere ait ait eksoz borusu,
    L2 : 4 ile 6 numaralı silindirlere ait ait eksoz borusu,
    L3 : Aşırı doldurma havası resiveri ,
    G : Aşırı doldurma grubu


    c) Silindirden kesit.
    ek : eksoz subapı
    em : emme subapı.

    Şekil 1.6’da basınç dalgalarının meydana gelmesi şematik olarak gösterilmiştir. ( 6 silindirli motor için). 1,2 ve 3 eğrileri 1-3 silindirlerindeki basınç değişimlerini temsil etmektedir. Bu eğriler silindirlerin her birisinin serbest bir şekilde eksoz yapabilmesine göre çizilmiştir. Fakat sözü geçen üç silindirin aynı kollektöre eksoz yaptıkları zaman , bu kollektörde şekilde gösterildiği gibi üç eksozun süper pozisyonundan meydana gelen bileşke bir basınç dalgası oluşur. Pa sıkıştırılmış havanın basıncı ve S de , 1 numaralı silindirin eksoz ve emme subaplarının aynı anda açık bulunduğu süpürme periyodudur. Bu periyod esnasında şemadan açıkça görüldüğü gibi ; eksoz basıncı aşırı doldurma havasının basıncına nazaran daha küçüktür. Hava resiveri ve eksoz kollektörü arasındaki basınç düşüşü kuvvetli bir süpürme akımını temin eder. 3 numaralı silindirin eksoz subapının kapatılmasından önce (ekk noktası) , 2 numaralı silimdirin eksoz subapı açılır.(eka noktası sil.2). Yeni bir eksoz hareketi muayen bir zaman aralığı için basınç artışı doğurmaktadır, (Pg’ maksimum değerine sahip Pg tepeleri). 1 ve 3 numaralı silindirlerin subapları bu sırada kapalı olduğundan gazların diğer silindirlere girmesi önlenmiştir. Daha sonra olaylar benzer şekilde devam eder.(Sil.2 ve Sil.1 için)

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.7 Aşırı doldurma ve eksoz basınçlarının çeşitli yüklere ait ossilogramları

    Siyah şeritler : Eksoz subapı açıktır.
    Beyaz şeritler : Emme subapı açıktır.
    Şekil 1.7’de basınç dalgalarının gerçekte ne şekilde olduklarını göstermektedir. Bunlar 700d/dak’da muhtelif yükler (Pme=5,6;9,05ve10,3kp/cm2) için ossilograf yardımıyla elde edilmiştir. Aşırı doldurma grubunun verimi ne kadar iyi olursa aşırı doldurma basıncı o kadar büyük ve süpürme karınlarıda alçak ve geniş olur.

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    alıntıdır.

    Alıntıları Göster
    Nasil calistigini aciklayan arkadaslara cok tesekkurlar.
    Fiyat konusunda hicbir fikrim yok. 5.000 YTL midir 50.000 YTL midir? Asagi yukari yani... (2.0 bir araca icin ornegin)
    Bilen arkadaslar paylasirsa sevinirim.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: h_jumper

    Nasil calistigini aciklayan arkadaslara cok tesekkurlar.
    Fiyat konusunda hicbir fikrim yok. 5.000 YTL midir 50.000 YTL midir? Asagi yukari yani... (2.0 bir araca icin ornegin)
    Bilen arkadaslar paylasirsa sevinirim.

    Alıntıları Göster
    AŞIRI DOLDURMANIN PRATİK SINIRLARI



    Otto Motoru:

    İzin verilen maksimum aşırı doldurma genel olarak termik zorlama , ekonomiklik sınırı ve mukavemet düşünceleri ile verilmiştir. Otto motorunda müsaade edilen aşırı doldurma , öncelikle vuruntu sınırı ile belirlenmiştir. Vuruntu , silindirdeki sıcaklık ve basıncı artıran tesirlerle artar. Yüksek sıkıştırma ve silindir içersindeki kızgın noktalar vuruntu meylini artırır. Vuruntu sınırı için müsaade edilen basınçla sıcaklık artırılırsa dolgu basıncının azaltılması gerekir. Bunun akside doğrudur.
    Vuruntu sınırında emilen hava için müsaade edilen maksimum basınç ile maksimum sıcaklık arasındaki bağıntılar , su ile soğutmalı bir motorda yapılan deney sonuçları değerlendirilerek Şekil 1.16’da gösterilmiştir. Mesela = 0,9 olan bir durumda kurşun tetra etilli benzin kullanılırsa (Oktan sayısı Oz=87) vuruntu yapmadan sıcaklığı ’den ’ye çıkarmak için motorun önündeki dolgu havasının basıncını 1,5 ata’dan 1,4ata’ya indirmek gerekir.


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.16 Muhtelif hava katsayılarında vuruntu sınırlarının , emilen havanın sıcaklık ve basıncına bağlılığı.


    Kurşun tetra etilli ve kurşun tetra etilsiz yakıt , n=2000d/dak , =7. Kesik hatlardan oluşan eğriler ,kurşun tetra etilli benzine karşılık gelen değerlerin sabit bir faktörle çarpılmasıyla elde edilmiştir.
    Hava katsayısının büyük olduğu durumlarda mesela =1,1’de vuruntu meyli azdır. Buna karşılık sıcaklığın vuruntu üzerindeki etkisi büyüktür. Böyle bir durumda sıcaklık artmasının gerektirdiği basınç azalmasıda fazladır.
    Aynı benzin , kurşun tetra etilsiz halde kullanıldığı zaman , basınçlarla sıcaklıklar arasındaki bağıntı benzer şekildedir. Yalnız aynı sıcaklıklarda izin verilen aşırı doldurma basınçları 0,4ata kadar daha küçüktür.
    Böylece , kurşun tetra etil ilavesi ile izin verilen dolgu basıncının işleme esnasında lineer olarak artırılmasını sağlar.Şekil 1.16’da kesik hatlardan oluşan eğri. İkinci bir yakıtla yapılan deneyde , aynı şekilde vuruntu sınırında maksimum izin verilen aşırı doldurma basıncının , kurşun tetra etil ilavesiyle belirli bir oranda artırıldığı görülmektedir. Emilen havanın sıcaklığının artması halinde , gereken basınç düşürülmesi(vuruntu sınırlarında) hem mutlak değer hemde karakteristik değişme bakımından muhtelif yakıtlarda birbirinden farklıdır. Fakat sıcaklığın artması ile vuruntu meylinin kuvvetlendiği bilinmektedir. Deneylerde elde edilen bu sonuçlar , vuruntu üzerinde yapılan bu açıklamalarla iyi olarak örtüşmektedir. Vuruntu sınırında izin verilen en büyük ortalama basınçlar , Şekil 1.17’de kurşun tetra etil ilave edilmiş ve edilmemiş bir benzin için ve benzin-benzol karışımı için (tam çizgiler kurşun tetra etil ilave edilmiş 87 oktan sayılı ve kurşun tetra etil ilavesiz 73 oktan sayılı benzine aittir.) gösterilmiştir. Benzol , kurşun tetra etilli benzinde olduğu gibi , 87 oktan sayısı elde edilinceye kadar ilave edilmiştir. Benzol ilave edilen yakıtta vuruntu sınırında , sıcaklığa olan bağlılık önemli derecede kuvvetlidir.


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

    Şekil 1.17 Vuruntu sınırında elde edilebilen maksimum ortalama basınçlar.

    Ateşleme Avansı ve Vuruntu Sınırı:

    Maksimum gücün vuruntu ile sınırlanması aynı zamanda seçilen ateşleme avansınada bağlıdır. Ateşleme ne kadar erken yapılırsa dolgu basıncı vuruntu sınırında o kadar küçük seçilmelidir.
    Vuruntu sınırının ateşleme avansına bağlılığı Şekil 1.18 a’da gösterilmiştir. Emilen havanın basıncı o şekilde seçilmiştirki seçilen her ateşleme avansında vuruntulu çalışma önlenmiştir. Ateşlemenin etkisi üç farklı hava katsayısı için gösterilmiştir. Yüksek güç elde edebilmek için ateşleme avansı , vuruntuyu önelemek amacıyla küçültülmelidir. Fakat bu işlem sarfiyatın artmasına sebep olur. Bunun için kullanılma amacına göre motorun ayarlanmasında en iyi şartları sağlayacak şekilde bir karma yapı aranmalıdır.
    Erken ateşlemede vuruntu meylinin artmasının sebebini , vuruntu olayı için yukarıda yukarıda yapılan açıklamalara dayanarak , vuruntu başlamadan evvel art karışımın sıcaklık ve basıncının artması olarak gösterebiliriz. Erken ateşlemede , alev yüzeyinin erken yayılmasından dolayı ölü nokta civarında basınç ve sıcaklık yükselmesi çok seri olur. Olayın bu şekilde açıklanması tecrübi olarak sabit olan dolgu sıcaklığı ile izin verilen ateşleme avansı arasındaki değişmez bağıntıyada uymaktadır. Şekil 1.18 b’deki eğrilerde , bir örnek yardımıyla , ateşleme Ü.Ö.N’dan sonra yapıldıkça daha yüksek dolgu sıcaklğına izin verilebileceği gösterilmiştir.

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    edit: alıntıdır



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi emre. -- 4 Haziran 2006; 7:29:55 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: h_jumper

    Nasil calistigini aciklayan arkadaslara cok tesekkurlar.
    Fiyat konusunda hicbir fikrim yok. 5.000 YTL midir 50.000 YTL midir? Asagi yukari yani... (2.0 bir araca icin ornegin)
    Bilen arkadaslar paylasirsa sevinirim.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: h_jumper

    Nasil calistigini aciklayan arkadaslara cok tesekkurlar.
    Fiyat konusunda hicbir fikrim yok. 5.000 YTL midir 50.000 YTL midir? Asagi yukari yani... (2.0 bir araca icin ornegin)
    Bilen arkadaslar paylasirsa sevinirim.



    Arkadaşım fiyat konusu turbonun vereceği basınçtan tutta koullanılacak markanın modeline kadar değişir ancak şöyle bir genelleme yaparsak şahine şu an turbonun altyapısıyla takılması sadece motor bölümü için sağlan bişey 3.000 ytl.........ki bu araç karbüratörlü ecu lu araçlarda bu fiyat iyice artıyor....... bunun söylenmesi için kullanış tarzının yakıt tüketiminimdeki isteğinin, motor ömrünün öneminin aracı ne için kullanacağınında bilinmmesi gerekir....... kısacası baya uzun bi işlem..


    bu arda emre bilgiler için sağol........




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Fiatci

    quote:

    Orjinalden alıntı: h_jumper

    Nasil calistigini aciklayan arkadaslara cok tesekkurlar.
    Fiyat konusunda hicbir fikrim yok. 5.000 YTL midir 50.000 YTL midir? Asagi yukari yani... (2.0 bir araca icin ornegin)
    Bilen arkadaslar paylasirsa sevinirim.



    Arkadaşım fiyat konusu turbonun vereceği basınçtan tutta koullanılacak markanın modeline kadar değişir ancak şöyle bir genelleme yaparsak şahine şu an turbonun altyapısıyla takılması sadece motor bölümü için sağlan bişey 3.000 ytl.........ki bu araç karbüratörlü ecu lu araçlarda bu fiyat iyice artıyor....... bunun söylenmesi için kullanış tarzının yakıt tüketiminimdeki isteğinin, motor ömrünün öneminin aracı ne için kullanacağınında bilinmmesi gerekir....... kısacası baya uzun bi işlem..


    bu arda emre bilgiler için sağol........

    Alıntıları Göster
    Blow-off u sakın unutmayın turbo taktırırken
    ben bu olaya bayılıyorum vrrrrrrrrrrrrrrrrrr çuffffffffffffffff




  • quote:

    Orijinalden alıntı: _HYPNOTIC_

    Blow-off u sakın unutmayın turbo taktırırken
    ben bu olaya bayılıyorum vrrrrrrrrrrrrrrrrrr çuffffffffffffffff

    Alıntıları Göster
    Beyler ben aracıma blow off taktırıym dedim, biri takmasıyla birlikte 400YTL alırız dedi!!!!
    Yaw bu basit bir Valf degil mi? Eger bu bir Valf ise bunun cok ucuz ve etikili versiyonlarının olması lazım degil mi?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: CANuser

    onno usta kim.?

    Alıntıları Göster
    amcam hiç mi araba dergisi okumuyosun. Bi de son mesajlar cok enteresan teknik bir soru sorulunca insanlar birşey bildiklerini kanıtlamak istercesine yolluyo da yolluyo bence bu konunun cevabını ilk cavabı veren arkadaş gayet guzel acıklamıs. Bu arada o grafiklerin ve hesaplamaların kralı 2. sınıf 1. donem makine muh. tarafından kullanılır ve yapılır yani cok temel seyler karısık bile diyemem
    quote:

    Orjinalden alıntı: CANuser

    onno usta kim.?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Huseyin-ZST

    Beyler ben aracıma blow off taktırıym dedim, biri takmasıyla birlikte 400YTL alırız dedi!!!!
    Yaw bu basit bir Valf degil mi? Eger bu bir Valf ise bunun cok ucuz ve etikili versiyonlarının olması lazım degil mi?

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: Dj_Hutnu!

    Beyler ben aracıma blow off taktırıym dedim, biri takmasıyla birlikte 400YTL alırız dedi!!!!
    Yaw bu basit bir Valf degil mi? Eger bu bir Valf ise bunun cok ucuz ve etikili versiyonlarının olması lazım degil mi?



    valla ne marka takıcaklar bilmiyorum ama montaj dahil 100 ytl yede taktırırsın.. monzanın blow u şu an 125 ytly di yanlış hatırlamıyosam.almaya niyetin varsa bi kaç yere bak ve internettende araştır... montaj sadece dizellerde biraz zor oluyor yoksa benzinliye rahat takılır.bu arada eğer turbonun arkasında geri basınç sensörü varsa alacağın blow un tipine dikkat et derim........


    başka sorun olursa buralardayım..........




  • quote:

    Orijinalden alıntı: daywaker82

    amcam hiç mi araba dergisi okumuyosun. Bi de son mesajlar cok enteresan teknik bir soru sorulunca insanlar birşey bildiklerini kanıtlamak istercesine yolluyo da yolluyo bence bu konunun cevabını ilk cavabı veren arkadaş gayet guzel acıklamıs. Bu arada o grafiklerin ve hesaplamaların kralı 2. sınıf 1. donem makine muh. tarafından kullanılır ve yapılır yani cok temel seyler karısık bile diyemem
    quote:

    Orjinalden alıntı: CANuser

    onno usta kim.?


    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: daywaker82

    amcam hiç mi araba dergisi okumuyosun. Bi de son mesajlar cok enteresan teknik bir soru sorulunca insanlar birşey bildiklerini kanıtlamak istercesine yolluyo da yolluyo bence bu konunun cevabını ilk cavabı veren arkadaş gayet guzel acıklamıs. Bu arada o grafiklerin ve hesaplamaların kralı 2. sınıf 1. donem makine muh. tarafından kullanılır ve yapılır yani cok temel seyler karısık bile diyemem



    buradaki amaç zaten herkesi memnun etmek değil....

    bilgi sahibi olmak isteyen insanlara her yerde bulamayacakları kitabi bilgiler içeren kaynakları sunabilmek.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: emre.

    quote:

    Orjinalden alıntı: daywaker82

    amcam hiç mi araba dergisi okumuyosun. Bi de son mesajlar cok enteresan teknik bir soru sorulunca insanlar birşey bildiklerini kanıtlamak istercesine yolluyo da yolluyo bence bu konunun cevabını ilk cavabı veren arkadaş gayet guzel acıklamıs. Bu arada o grafiklerin ve hesaplamaların kralı 2. sınıf 1. donem makine muh. tarafından kullanılır ve yapılır yani cok temel seyler karısık bile diyemem



    buradaki amaç zaten herkesi memnun etmek değil....

    bilgi sahibi olmak isteyen insanlara her yerde bulamayacakları kitabi bilgiler içeren kaynakları sunabilmek.


    Alıntıları Göster
    Arac benzinli ve 94 model, geri basınc sensoru oldugunu sanmamakla birlikte aracım bugune kadar beni hep şaşırttı, emin degilim.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Huseyin-ZST

    Arac benzinli ve 94 model, geri basınc sensoru oldugunu sanmamakla birlikte aracım bugune kadar beni hep şaşırttı, emin degilim.

    Alıntıları Göster
    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: 34 SRY 86

    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?

    Alıntıları Göster
    Tüm söylenenlere ilave olarak, VW yeni TSI motorlarında bu ikisini birden aynı anda kullanıyor, düşük devirlerde supercharger motoru beslerken yeterli devre ulaşınca bu iş turbonun oluyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Eveready

    Tüm söylenenlere ilave olarak, VW yeni TSI motorlarında bu ikisini birden aynı anda kullanıyor, düşük devirlerde supercharger motoru beslerken yeterli devre ulaşınca bu iş turbonun oluyor.

    Alıntıları Göster
    cok guzel bı topıc
    emegı gecenlere tesekkuler
    ınsallah boyle topıclerın sayısı artar




  • quote:

    Orijinalden alıntı: 34 SRY 86

    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: sadikxp

    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?




    valla dediklerinin hepsi artı birçok değişik sistemde yapılır... güç olarakta o tamamen yapılacak sisteme ve kullanış tarzına bağlıdır..
    istersen nosta atarsın turboyuda büyültürsün güç artışına gelince o yapılan işlemle orantılıdır direk sana şu olur demek yanlış olur...


    filtredede soruyu anlamadım güç içimi sordun? ses içinmi?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Fiatci

    quote:

    Orjinalden alıntı: sadikxp

    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?




    valla dediklerinin hepsi artı birçok değişik sistemde yapılır... güç olarakta o tamamen yapılacak sisteme ve kullanış tarzına bağlıdır..
    istersen nosta atarsın turboyuda büyültürsün güç artışına gelince o yapılan işlemle orantılıdır direk sana şu olur demek yanlış olur...


    filtredede soruyu anlamadım güç içimi sordun? ses içinmi?

    Alıntıları Göster
    Paylaşımın için teşekkür ederim arkdaşlar




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Fiatci

    quote:

    Orjinalden alıntı: sadikxp

    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?




    valla dediklerinin hepsi artı birçok değişik sistemde yapılır... güç olarakta o tamamen yapılacak sisteme ve kullanış tarzına bağlıdır..
    istersen nosta atarsın turboyuda büyültürsün güç artışına gelince o yapılan işlemle orantılıdır direk sana şu olur demek yanlış olur...


    filtredede soruyu anlamadım güç içimi sordun? ses içinmi?

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci


    quote:

    Orjinalden alıntı: sadikxp

    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?




    valla dediklerinin hepsi artı birçok değişik sistemde yapılır... güç olarakta o tamamen yapılacak sisteme ve kullanış tarzına bağlıdır..
    istersen nosta atarsın turboyuda büyültürsün güç artışına gelince o yapılan işlemle orantılıdır direk sana şu olur demek yanlış olur...


    filtredede soruyu anlamadım güç içimi sordun? ses içinmi?


    Bu saydıklarım genel amaçlı ucuza kaçacak değişiklikler...
    Bunları yapınca güvenlik açısından başka bir değişikliğe gerek kalır mı ?

    Sadece bunlar yapılınca yakıtta çok oynama olurmu
    birde güç artışı çok farkedilirmi diye sorayım o zaman.

    Ses için sorum... turbo dizellerde düz benlilerdeki gibi mi ?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: 34 SRY 86

    quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci


    quote:

    Orjinalden alıntı: sadikxp

    Turbodizel bir araçda ne gibi modifikasyonlara gidilebilir...
    Ayrıca yakıtı çok aşırı arttırırmı ?

    Örn.

    Chip tuning,
    Büyük intercooler,
    Headers ve sportif son susturucu,
    Kule gergileri
    Büyük jant, geniş lastik
    Büyük fren diskleri
    Blow-off,

    Bunlar yapılınca
    başka bir değişikliğe gerek olur mu ?

    Astra GTC 1.9 150Hp 320Nm araca bunlar yapılsa tahmini gücü ne olur.

    Birde benzinli motorlardaki hava filtresi
    turbodizellerde nasıl oluyor ?




    valla dediklerinin hepsi artı birçok değişik sistemde yapılır... güç olarakta o tamamen yapılacak sisteme ve kullanış tarzına bağlıdır..
    istersen nosta atarsın turboyuda büyültürsün güç artışına gelince o yapılan işlemle orantılıdır direk sana şu olur demek yanlış olur...


    filtredede soruyu anlamadım güç içimi sordun? ses içinmi?


    Bu saydıklarım genel amaçlı ucuza kaçacak değişiklikler...
    Bunları yapınca güvenlik açısından başka bir değişikliğe gerek kalır mı ?

    Sadece bunlar yapılınca yakıtta çok oynama olurmu
    birde güç artışı çok farkedilirmi diye sorayım o zaman.

    Ses için sorum... turbo dizellerde düz benlilerdeki gibi mi ?

    Alıntıları Göster
    Arkadaşlar böyle bir sistemi yakıt tasarrufu açısından kullanmak mümkünmüdür sizce.Yani egsoz gazından atılan buharı yoğunlaştırmak ve burdan elde edilen verimi kullanmak.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alkanm20

    Arkadaşlar böyle bir sistemi yakıt tasarrufu açısından kullanmak mümkünmüdür sizce.Yani egsoz gazından atılan buharı yoğunlaştırmak ve burdan elde edilen verimi kullanmak.

    Alıntıları Göster
    sayın fiatcı,ars287duff,cenkx,emre. ve diger bilgi veren yani bilgili arkadaslar sizin bu paylasımlarınızı tezimde kullanacağım size cok tekkür ederim bana cok yardımcı oldunz. onno usta buraya takılırmı? onla bir röpartaj tadında bilgi Almak isterdim. sözün özü Allah razı olsun sizden. paylasım veren parmaklarınız dert görmesin .

    OTAMATİV SEKTÖRÜNE SELAMLAR

    => HAYATTA BİR GERCEK VARSA ODA RAP LE ANLATILIR <=
    RAP HAYATIN TADIR
    ÖNEMLİ OLAN İNSAN OLMAYI BİLMEK
    İNSAN OLMAYANLARIN SORUNU BİRİLERİNİ DÜZMEK
    KENDİNE NEKADAR AYNADA BAKIYORSUN SÖYLE
    İNSANA YARDIM ETMEKTEN KACIYORSUN
    BİLİYORSUN SENDE YOZLASAN TOPLUMUN PARCASI OLUYORSUN
    YARDIM ELİNİ UZATA CENNETTEN BİR BAHCEN OLSUN
    ( Nasıl edebiyat parcaladım ama :P )




  • quote:

    Orijinalden alıntı: emre.

    AŞIRI DOLDURMA SİSTEMLERİ

    Atmosferik motorlarda(havanın silindire motorun kendi vakum basıncıyla alındığı motorlar) hava veya hava yakıt karışımı silindirlere pratik olarak pistonun Ü.Ö.N’dan A.Ö.N’ya olan hareketi sırasında oluşan emme ile alınır. Bu emme işlemi sırasında giren hava veya karışım miktarı emme manifoldunun ve subapının direnci , kesit daralma ve genişlemesi gibi konstrüktif sebepler yanında , silindirlere hava veya hava yakıt karışımının dolması için(müsaade edilen) subapın açık kalma süresinin kısalığı , silindirin içersinin sıcak olması , eksoz sonunda artık gazların kalması nedeniyle silindirin giriş şartlarında alabileceği maksimum değere ulaşamaz.

    AŞIRI DOLDURMA:

    Silindirler içine atmosferik motorlardan daha fazla hava gönderme işine aşırı doldurma denir.
    İçten yanmalı motorlarda elde edilen güç:
    1) Belirli bir zamanda silindire alınan hava miktarına,
    2) Bu havanın silindirde tamamının kullanılmasına ,
    3) Motor iş çevriminin termik verimine ,
    4) Püskürtülen yakıtın miktarına bağlıdır.
    Silindire alınan havanın artırılmasıyla daha fazla yakıt yakabilme imkanı doğacağından motorun gücü arttırılabilir.Eğer motor kendi emme stroku içinde , istenen güce uygunyakıtı yakacak yeterli havayı temin etmiyorsa , bu durumda herhangi bir aşırı doldurma sistemi ile silindire daha çok hava gönderilir. Böylece hem daha fazla yakıt yakılarak motorun gücü artırılır , hemde eksoz gazlarının motordan atılması daha kolaylaştırılır.
    Dört zamanlı motorlarda aşırı doldurma kullanıldığı zaman , subap bindirmesi artar ve yakıt pompası eleman çapı büyür. Örneğin normal emişli 4 zamanlı bir motorda subap bindirmesi dir. Aşırı doldurmalı sistemlerde ise civarındadır. Bu durum emme subapını daha erken açıp eksoz subapını daha geç kapamakla temin edilir.
    Aşırı doldurmaların temin ettiği fazla hava , fazla yakıtı gerektirir. Bu da silindire püskürtülen yakıt miktarını artırmakla mümkün olacağından , yakıt pompası piston çapının büyümesi gerekir.

    Aşırı doldurmanın faydaları:
    1) Motorlarda küçük boyut ve ağırlığa karşı yüksek güç elde edilir.
    2) Maliyette tasarruf sağlar.
    3) Yakıt ekonomisi sağlar.
    4) Yüksekliğin kötü etkilerini yok eder. Zira hava yoğunluğunun düşmesi sebebiyle aşırı doldurmasız bir motor 3000m yükseklikte normal gücünün %25’ini kaybeder.

    AŞIRI DOLDURMA ÇEŞİTLERİ VE ÇALIŞMALARI:
    Aşırı doldurma havası için kullanılan pompalara teknikte kompresör denir. Bunlar:
    a) Tahrik şekline göre,
    b) Yapılarına göre olmak üzere iki grupta incelenir.

    a) Güç kaynağına göre kompresörler:
    1- Motordan hareket alan kompresörler : Bu kompresörler dişli , zincir veya kayış vasıtası ile motordan hareket alarak çalışır. Bunlar superchargerlardır.
    2- Ayrı bir güç kaynağından hareket alan kompresörler: Bu kompresörler ayrı bir kaynaktan güç alır. Bu kaynak genellikle elektrik motorudur.
    3- Eksoz gazıyla çalışan kompresörler: Bunlar turbochargerlardır.

    b) Yapılarına göre kompresörler:
    1- Pozitif hareketli kompresörler: Roots tipi olup iki veya üç kanatlıdırlar. Dönme hareketini dişli sistemi ile motordan alırlar. Daha ziyade düşük devirlerde çalışırlar.
    2- Santrifuj hareketli kompresörler : Santrifuj sıvı pompalarına benzerler. Yüksek devirlerde çalışırlar. Bir türbin veya ayrı bir motor ile döndürülürler.
    3- Turbocharge doldurucuları: Bu doldurucular eksoz gazında bulunan artık enerjiden yararlanılarak çalışırlar. Pek çok tipleri vardır. En çok kullanınlanı BÜCHİ SİSTEMİ’dir.


    EKSOZ TÜRBİNİ YARDIMIYLA AŞIRI DOLDURMA:

    Bilindiği gibi aşırı doldurmasız çalışan dört zamanlı bir motorun emdiği hava miktarı silindir hacmine eşit değildir. Bu miktar aşağıdaki nedenler yüzünden azalmaktadır;
    a) Silindirin belli bir kısmı , daha önceki çevrimden kalan artık gazlarla işgal edilmiştir.
    b) Artık gazlar ve yanma odasının sıcak çeperleri tarafından ısıtılması sebebiyle , emilen havanın özgül ağırlığı azalmaktadır.
    c) Emme subapındaki direncin tesiri. Bu tesir özellikle yüksek devirli motorlarda oldukça önemlidir.
    Eğer motora sıkıştırılmış ve mümkünse soğutulmuş hava sevk edilirse , silindirdeki hava ağırlığı artırılmış olur. İlaveten daha üst bir basınçta silindire giren hava yanma odasının artık gazlardan temizlenmesini temin eder.


    a)Turbocharge(Türbin enerjisi motora)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    b)Supercharge(Türbin enerjisi motora)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    c)Mekanik charge (türbin enerjisi dışarıya)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?



    a) ‘Direkt’ aşırı doldurmalı iki stroklu bir Diesel motorun çalışma şeması. D-iki stroklu bir Diesel motoru , T-eksoz gazlarıyla çalışan bir türbin , V-eksoz türbinine doğrudan doğruya bağlanmış olan kompresör , Ne-Faydalı güç veren mil
    b) ‘Yüksek doldurmalı’ iki stroklu bir Diesel motorunun çalışma şeması. D-Diesel motoru , K-kompresör , T-türbin , G-eksoz türbiniyle ile Diesel motor arasındaki transmisyon , Ne- Faydalı güç veren mil
    c) ‘Muharrik gaz usulü’ D-iki stroklu Diesel motoru , V-aksıyal kompresör , G-Kompresör ile Diesel motor arasındaki transmisyon , T-Türbin , Ne- Faydalı güç veren mil
    Böylece termodinamik yönden aşırı doldurmanın tesiri birkaç bakımdan faydalıdır.
    1) Yanmaya mahsus hava ağırlığının artırılması,
    2) Artık gazların süpürülmesi,
    3) Yanma odasının bütün kısımlarının soğutulması
    Havanın artırılmış ağırlığı , sıcaklıklar artırılmadan yakıtın daha büyük bir miktarının yanmasına sebep olur. Bu esnada ısı debisi genellikle daha küçüktür ve ancak gücün %50-70 kadar artırılması halinde aşırı doldurmasız motorunkine eşit olmaktadır. Diğer taraftan krank biyel mekanizmasının , krank milinin ve yataklarının da zorlanmaları normal sınırlarda tutulabilir. Gerçekte aşırı doldurmalı bir motorun diyagramı normal motorunkinden daha büyüktür. Gücü takriben %60 kadar artırılmış aşırı doldurmalı bir motor , eksoz sıcaklığı ve soğutma suyunun sıcaklığı bakımından aşırı doldurmasız motora denktir. Aşırı doldurmalılar sürekli bir rejimde çalışırlar. Bu tip motorlar ayrıca üst yükleme kabiliyetine sahiptir. Büchi sistemine göre aşırı doldurmalı motor , üst yükleme bakımından adi motora nazaran daha iyi şartlarda bulunmaktadır.
    Aşırı doldurma havasının hazırlanması , tabiki belli bir enerji sarfiyatına ihtiyaç göstermektedir. Bu ihtiyaç aşırı doldurma derecesiyle yani gücün artırılmasıyla büyümektedir. Aşırı doldurmanın ekonomik olması bakımından sözü edilen enerjinin dışardan verilmesi tavsiye edilmez. İşte bunun için Büchi sisteminde aşırı doldurma havası kompresörü , eksoz gazları enerjisinden istifade eden bir gaz türbini tarafından tahrik edilir.
    Dört stroklu Diesel motorlarında bilindiği gibi , eksoz subapı açıldğı anda , eksoz gazları nisbeten yüksek basınca ve oldukça mühim bir ısı enerjisine sahiptirler. Gaz türbininde genişleme atmosfer basıncına kadar devam ettirilir. Şekil .3teki 1541 alanı

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    Şekil 1.3 Eksik genişleme kaybının p,V diyagramında gösterilişi

    Dolayısıyla atmosferik motorda kaybolan enerjiden yararlanılmış olur. Sistem şematik olarak şekil 1.4’te gösterilmiştir. Aynı mil üzerinde bulunan kompresör ve eksoz gazlarıyla çalışan türbin tek bir grup , aşırı doldurma grubunu teşkil eder. Şekilden görüldüğü gibi herhangi bir dış enerji kaynağı veya herhangi bir otomatik ayarlama kesinlikle mevcut değildir. Aşırı doldurma grubu direkt olarak motora bağlıdır. Kompresör çarkında sıkıştırılan hava emme borusundan ve sonrada emme subapından silindire gönderilmektedir. Şekil 1.4’te pistonun Ü.Ö.N’da bulunduğu an tespit edilmiştir. Emme ve eksoz subaplarının ikisi birden bir müddet açık bulundurulur. Bu esnada silindire giren basınçlı hava , yanma odası hacminin artık gazlardan şiddetli bir şekilde süpürülmesini ve silindir kafasının , piston yüzünün ve eksoz subapının soğutulmasını sağlar. Bundan sonra eksoz subapı kapatılır ve bütün silindir sıkıştırılmış taze hava ile doldurulur.
    Eksoz türbini ile tahrik edilen aşırı doldurma grubu her yükleme rejimine kendiliğinden uymaktadır. Yük artırılınca silindire fazla yakıt püskürtülür , eksoz gazlarının miktarı büyür böylece eksoz türbini fazla güç verir ; türbin çarkı hızlanır ve buna direkt olarak bağlı olan kompresör daha yüksek basınç altında daha büyük hava debisi temin eder. Motorun her yükleme rejimine karşı , aşırı doldurma grubunun belli bir devir sayısı karşılık gelir.


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?



    Şekil1.4 4stroklu motorların eksoz türbini yardımıyla aşırı doldurulmalarının şeması.
    1- Motorun silindiri
    2- Aşırı doldurma kompresörü
    3- Eksoz gazıyla çalışan türbin
    4- Emme subapı
    5- Eksoz subapı


    alıntıdır.

    Alıntıları Göster
    İçtenten yanmalı motora aşırı doldurma sistemlerini ve sınırlarını çok iyi açıklamışsın ancak mekanik charge şekli gereksiz ve kafa karıştırıcı olmuş.Kusuruma bakma ama bildiğim kadarıyla otomobil endüstirisinde boyle bi basınçlı sistem kullanılmamakta ayrıca bazı grafikler çok silik çıkmış.Ayrıca dilide biraz ağır anlamak bazı verlerde güçleşiyor,sanki teknik okul kitabından alıntıymış gibi keşke direk alıontı değilde biraz değiştirip koysaydın daha anlaşılır olurdu




  • quote:

    Orijinalden alıntı: daywaker82

    amcam hiç mi araba dergisi okumuyosun. Bi de son mesajlar cok enteresan teknik bir soru sorulunca insanlar birşey bildiklerini kanıtlamak istercesine yolluyo da yolluyo bence bu konunun cevabını ilk cavabı veren arkadaş gayet guzel acıklamıs. Bu arada o grafiklerin ve hesaplamaların kralı 2. sınıf 1. donem makine muh. tarafından kullanılır ve yapılır yani cok temel seyler karısık bile diyemem
    quote:

    Orjinalden alıntı: CANuser

    onno usta kim.?


    Alıntıları Göster
    Buraya gelenlerin çoğu zaten makina mühendisi felan değil,bildiğim kadarıyla amatör modifiyeciler kendi işini kendisi yapmak için bilgi almaya çalışıyo,burda insanlar bilgilerini paylaşıyo tabiki herkes bildiğini açıklayacakki bilgi almak isteyenler bilgi sahibi olsun


    quote:

    Orjinalden alıntı: daywaker82

    amcam hiç mi araba dergisi okumuyosun. Bi de son mesajlar cok enteresan teknik bir soru sorulunca insanlar birşey bildiklerini kanıtlamak istercesine yolluyo da yolluyo bence bu konunun cevabını ilk cavabı veren arkadaş gayet guzel acıklamıs. Bu arada o grafiklerin ve hesaplamaların kralı 2. sınıf 1. donem makine muh. tarafından kullanılır ve yapılır yani cok temel seyler karısık bile diyemem
    quote:

    Orjinalden alıntı: CANuser

    onno usta kim.?






  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.