Şimdi Ara

\*Ses Hızına Varan Uçaklar*/ (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
47
Cevap
0
Favori
14.370
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Sesin hızı km olarak : 1224Km/Saat
    Yani şu videoda izlediğim uçak sesten daha hızlı bir uçuş yaptı.Peki bu uçuşun hızı ne kadara kadar çıkmış ?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vasago

    Adamlar ses hızını aşan uçaklar yapmış, gökleri fethetmişler ve bu teknolojiyi bizlere ve bütün dünyaya milyar dolarlar karşılığında yalvarta yalvarta satıyorlar. Bizimse tek yapabildiğimiz kalkıp "fotoşap mı değil mi" muhabbeti yapmak.

    Adamlar Ben tanrıyım dese inanacaksın o halde. Yalvartıyorlarsa tanrıdırlar zihniyeti.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: ßy Spécops.

    Sesin hızı km olarak : 1224Km/Saat
    Yani şu videoda izlediğim uçak sesten daha hızlı bir uçuş yaptı.Peki bu uçuşun hızı ne kadara kadar çıkmış ?

    prototiplerle en yüksesk hız 6.7 mach http://www.einsteins-emporium.com/technology/aviation/famous/ab1fd.htm

    ama bu o kadar büyük başarı değil
    önemsiz olduğunu savunmuyorum ama şu anki teknoloji ile fazlasıyla gereksiz ve kullanışsız
  • Ses duvarı aşılırken niye patlma sesi duyulur şeklinde bir soru sormuştum.

    Bilindiği gibi; bir göle taş attığımızda, çarpma noktasından başlayarak, yarıçapı zamanla büyüyen dairesel dalgalar oluşur. Dalgaların hızı, göl suyunun niteliklerine ve bulunulan derinliğe bağlı olup, bu özelliklerin yaklaşık aynı olduğu bölgelerde, yaklaşık sabittir. Söz konusu olan, atılan bir taş değil de, olduğu yerde dikey salınımlar yapan bir tekne olsa, benzeri dalgalar yine oluşur ve içiçe daireler halinde tekneden uzaklaşır. Tekne yerinde durmayıp, dalgalara göre yavaş bir hızla harekete geçecek olsa; geçtiği hemen her noktada, keza dairesel dalgalara yol açacak ve kendisinden daha hızlı hareket eden bu dalgalar, teknenin ön ucundan öteye doğru uzaklaşacak ve tekne de onların peşinden koşturuyor gibi olacaktır. Dalgaların her biri küçük, yani genliği düşüktür ve tekne sahilden yeterince uzaksa, sahile ulaşamayıp, yolda sönümlenir. Teknenin hızlanıp, dalgaların hızına ulaştığını düşünelim. Bu durumda, tekne hala dairesel dalgalar oluşturmakta, fakat dalgalar ön uçtan kaçıp uzaklaşamamaktadır. Teknenin ucu, oluşan bu küçük dalgaları, ardı ardına yakalar ve üst üste bindirip, önünde sürüklemeye başlar. Dairesel dalgaların tepe noktalarının üst üste bindiği böyle noktaların kümesi, teknenin iki yanından doğru açılan büyük birer dalga oluşturur. Tekne daha da hızlanarak, dalga hızını aştıkça, bu dalgaların arasındaki açı küçülür. Dalgalar büyüktür ve artık, yakın sahile kadar ulaşmaya başlarlar.





    Bir uçak da hareket halinde iken sürekli olarak, yarıçapları uçağın bulunduğu konumdan dışarıya doğru büyüyen küresel ses dalgaları oluşturur. Bu dalgaların hızı; havanın yoğunluğuna, nem oranına vb bağlı olup; sesin o atmosfer koşullarındaki hızına eşittir. Uçak ses hızından yavaş hareket ediyorsa; bu görece küçük genlikli dalgalar, uçaktan uzaklaştıkça sönümlenirler. Uçak yeterince yüksekten uçuyorsa, yere ulaşamazlar dahi. Dolayısıyla onları duymayız bile. Ancak uçak ses hızına ulaştığında, tekne örneğinde olduğu gibi; yol açtığı ses dalgalarını adeta önüne katıp sürüklemeye başlar. Tepesi uçağın burnunda bulunan koni yüzeyi şeklinde, büyük bir dalga oluşmuştur. Uçak hızını arttırdıkça, koninin kapsadığı katı açı kesiti daralır. Böyle bir uçak üzerimizden geçtiğinde, önce bir ses duymayız. Tıpkı açıktan geçen bir sürat teknesinin yol açtığı dalganın, kumsalda önce hissedilmemesi gibi. Ancak, uçak bir süre uzaklaştıktan sonra, koni yüzeyi yere ulaşır ve patlama sesini andıran güçlü bir ses duyulur. Tıpkı açıktan geçen sürat teknesinin yol açtığı dalganın, tekne önümüzden geçip gittikten sonra sahile ulaşması gibi. Uçağın başımızın üzerinden geçip gitmesinden sonra sesin bize ulaşma süresi, birçok kereler şahit olduğumuz gibi; uçağın ucundaki koninin darlığına, yani ses hızını ne kadar aşmış olduğuna, sesin o anki atmosfer koşullarındaki hızına ve uçağın yerden yüksekliğine bağlıdır.

    ‘Sonik patlama’ buna deniyor. Aslında, hava basıncının ansızın yükselip ardından azalmasından ibaret. Bu basınç değişikliği, 10kg/m2 civarında olup, bir asansörde birkaç katlık bir yüksekliği inerken yaşanan basınç değişimine eşdeğer. Ancak, çok daha kısa bir sürede yaşandığı için, çok daha etkileyici...

    Vural Altın

    Kaynak




  • quote:

    Yukarıdaki olayı yorumlayacak olursak uçaklar nemli havalarda ses hızını geçerken böyle bir görüntü çıkıyor olabilir mi?


    Bahsettiginiz durum da gerceklesmektedir ama ses duvariyla bir ilgisi yok. Nemin yogun oldugu hava sartlarinda, ozellikle surtunmesi yuksek durumlarda (acilmis flap ve slatlar cokken) kanatlarda ve kuyrukta yogunlasmalar ve ufak girdaplar gozle gorulur hale gelir.

    Ustten 3. fotograf ilk basta bende bu izlenimi uyandirmisti cunku bu kadar duzensiz bir bariyer patlamasi gormemistim, ama ses patlamasi oldugu belli yine de.
  • İnanmamın sebebi yalvartmaları filan değil. Nedir bu alınganlık ve saldırganlık anlamadım. Sonik patlama denilen olay bir gerçektir. Öyle 2-3 yıl önce 3-5 tipin ortaya attığı bir şey değil. Google'da aratın bu konuda binlerce bilimsel makale bulursunuz. Sonik patlama esnasında oluşan görüntü ise budur. Bunun böyle olmadığını siz neye dayanarak söylüyorsunuz ki? Şekillerin çok muntazam olması sizi şaşırtmasın. Bu fotoğraflardakiler "mükemmel" sonik patlamalar olarak geçiyorlar. Bütün sonik patlamalar böyle mükemmel şekiller oluşturmuyorlar.

    Benim derdim olayın bilimsel yönünü bırakıp fotoşap mı değil mi tartışması yapmamız. Adamlar yapmışlar işte .ok atacağımıza kendimize bir ders çıkartalım öğrenelim ki onları yakalayabilelim.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    Ses duvarı dendiği zaman sanki sanal bir terimmiş gibi algılarız. Oysa ses duvarı gerçekten vardır. Uçak sesten hızlı gittiğinde ses dalgaları sesten hızlı gidemeyeceği için geriye doğru bir koni oluşturur. Bu koninin kenarları ise üst üste binerek şiddeti katlanan ses dalgalarından oluşur. İşte ses duvarı budur. Biz yerde iken tepemizden sesten hızlı bir uçak geçtiği zaman bir patlama sesi duyarız, o esnada ses duvarı bizim üzerimizden geçiyordur. Tıpkı aşağıdaki resimdeki gibi.
     \*Ses Hızına Varan Uçaklar*/

    https://store.donanimhaber.com/a6/82/c6/a682c62a7c62cae8af604a8a63980de3.png
    Bu olaya "sonic boom" denir.



    Verdiğiniz resim dopler etkisine ait değil mi?

    Ses duvarıyla alakası var tabiki ama olayı tam açılklamıyor...




  • Dururken ses bu şekilde yayılır.



    Diyelim ki sağa doğru hareket ettik o zaman bu şekilde yayılır.



    Ses hızını aşarken ise böyle bir durum oluşur.



    Görüldüğü gibi ses hızını aşarken bütün ses dalgaları üst üste biner ve bir nevi duvar oluşur. Uçak bu duvarın içinden geçerkende bir patlama oluşur. Gerçekten sesten bir duvar oluştuğu için bu olaya ses duvarı patlaması denilmiştir. Ama bu fotoğraflardaki uçakların ses duvarını kesinlikle aştığını söyleyemeyiz bu görüntüler daha düşük hızlarda da oluşabilir. Ama bu görüntüler fotoşop filan değildir bunların fotoşop olduğunu iddia eden arkadaşlar da var.




  • Mehmetpara çok güzel bir noktaya değinmişsin, benimde aklıma gelirdi ancak hep unutuyorum. Şimdi bildiğimiz üzere ses hızı sabit değil. Yayıldığı ortamın yoğunluğuna göre değişiyor. Bu durumda 10.000 metre yükseklikte bir uçak ses hızını geçtiğinde aslında yer yüzündeki ses hızından daha düşük bir hızı geçmiş oluyor değil mi? Bu durumda şunu merak ediyorum, yeryüzünde mach 1 hızına ulaştığı söylenen bir cisim ile 10.000 metrede mach 1 hızına ulaştığı söylenen bir cisim aynı hızlara mı ulaşmış oluyorlar? Yani mach 1 denilen hız 340m/s saniye olarak sabitmi yoksa ses duvarının aşılmasına bağlı bir terim mi?
  • Sesten çok daha hızlı olan yani 2 veya 3 kat daha hızlı olanların noktası dalgalanma sisteminden de uzakta oluyor sanırım.
  • @Red Kit,

    E=mc^2
    Işık hızına ulaşıldığında biliyoruz ki zamanın algılanmasında bir yavaşlama söz konusudur.

    Hatta dün bununla ilgili NTV'de bir belgesel vardı.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vasago

    Mehmetpara çok güzel bir noktaya değinmişsin, benimde aklıma gelirdi ancak hep unutuyorum. Şimdi bildiğimiz üzere ses hızı sabit değil. Yayıldığı ortamın yoğunluğuna göre değişiyor. Bu durumda 10.000 metre yükseklikte bir uçak ses hızını geçtiğinde aslında yer yüzündeki ses hızından daha düşük bir hızı geçmiş oluyor değil mi? Bu durumda şunu merak ediyorum, yeryüzünde mach 1 hızına ulaştığı söylenen bir cisim ile 10.000 metrede mach 1 hızına ulaştığı söylenen bir cisim aynı hızlara mı ulaşmış oluyorlar? Yani mach 1 denilen hız 340m/s saniye olarak sabitmi yoksa ses duvarının aşılmasına bağlı bir terim mi?


    Evet aynen öyledir. Mach hızı uçağın hızının, o an bulunuğu irtifadaki ses hızına bölünmesidir. Yani mach hızı sabit değildir, uçak yükseldikçe mach hızı düşer.

    Deniz seviyesinde 1mach 340 m/sn iken 10000 metrede 1 mach yaklaşık olarak 300 m/sn'dir.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: mehmetpara
    Görüldüğü gibi ses hızını aşarken bütün ses dalgaları üst üste biner ve bir nevi duvar oluşur. Uçak bu duvarın içinden geçerkende bir patlama oluşur. Gerçekten sesten bir duvar oluştuğu için bu olaya ses duvarı patlaması denilmiştir. Ama bu fotoğraflardaki uçakların ses duvarını kesinlikle aştığını söyleyemeyiz bu görüntüler daha düşük hızlarda da oluşabilir. Ama bu görüntüler fotoşop filan değildir bunların fotoşop olduğunu iddia eden arkadaşlar da var.


    Ses duvarı izafi bir tanım

    Ortada üst üste binen ses dalgalarının oluşturduğu bir duvar yok.
    Öyle olsa uzayda saatte 20 bin km hızla giden araçlar paramparça olurdu.

    Bahsettiğiniz duvarı hava molekülleri oluşturur. Ses ile alakası yoktur.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: TuVNeRa


    quote:

    Orjinalden alıntı: mehmetpara
    Görüldüğü gibi ses hızını aşarken bütün ses dalgaları üst üste biner ve bir nevi duvar oluşur. Uçak bu duvarın içinden geçerkende bir patlama oluşur. Gerçekten sesten bir duvar oluştuğu için bu olaya ses duvarı patlaması denilmiştir. Ama bu fotoğraflardaki uçakların ses duvarını kesinlikle aştığını söyleyemeyiz bu görüntüler daha düşük hızlarda da oluşabilir. Ama bu görüntüler fotoşop filan değildir bunların fotoşop olduğunu iddia eden arkadaşlar da var.


    Ses duvarı izafi bir tanım

    Ortada üst üste binen ses dalgalarının oluşturduğu bir duvar yok.
    Öyle olsa uzayda saatte 20 bin km hızla giden araçlar paramparça olurdu.

    Bahsettiğiniz duvarı hava molekülleri oluşturur. Ses ile alakası yoktur.



    Yukarıdaki grafikte görüldüğü gibi bütün ses dalgaları üst üste biniyor. Sonuçta hepsi uçağın önünde bir an birleşiyor, ama patlama basınç ile ilgili bişey.

    Uzayda ses yayılmaz bu yüzdende Uzay mekiklerinin parçalanması gibi bir durum söz konusu olamaz.




  • Şu an dünyanın en hızlı uçağı hangisi bilen varmı ?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: _HURMACI_

    Şu an dünyanın en hızlı uçağı hangisi bilen varmı ?


    Kullanımda olan en hızlı savaş uçağı 2.5 mach ile F-15'tir. Rusların bir Mig25'i vardı 3000 km/s kadar çıkabilen ama kullanımdan kaldırıldı 1999'da. Bide casus uçaklar var mesela Sr-71 3500 km/s ama buda kullanımdan kaldırıldı. Birde 100 kilometre yukarıda uçanlar var ama onlar artık uçaklıktan çıkıyor. 8000 km/s üstüne bile çıkabiliyorlar.
  • 3500 km/s süper yaBilgiler için saol

    Mig 25
     \*Ses Hızına Varan Uçaklar*/

     \*Ses Hızına Varan Uçaklar*/


    Sr-71 Çok enteresan bir görüşünü var
     \*Ses Hızına Varan Uçaklar*/

     \*Ses Hızına Varan Uçaklar*/




  • quote:

    Orjinalden alıntı: mehmetpara

    Yukarıdaki grafikte görüldüğü gibi bütün ses dalgaları üst üste biniyor. Sonuçta hepsi uçağın önünde bir an birleşiyor, ama patlama basınç ile ilgili bişey.

    Uzayda ses yayılmaz bu yüzdende Uzay mekiklerinin parçalanması gibi bir durum söz konusu olamaz.



    Peki neden yayılmaz?

    Ayrıca dünyanın en hızlı uçağı budur:

     \*Ses Hızına Varan Uçaklar*/


    http://www.wvi.com/%7Esr71webmaster/srspee%7E1.htm



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TuVNeRa -- 5 Mayıs 2008; 18:51:38 >




  • Sesin yayılması için bir ortama ihtiyaç vardır. Ancak uzay boşluk olduğu için uzayda sesin yayılmasını sağlayacak hiçbir ortam yoktur. Bu sr-71 lerden bir tanesi casusluk yaparken düşürülmüştü diye hatırlıyorum, yanlış mı hatırlıyorum?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: TuVNeRa

    quote:

    Orjinalden alıntı: mehmetpara

    Yukarıdaki grafikte görüldüğü gibi bütün ses dalgaları üst üste biniyor. Sonuçta hepsi uçağın önünde bir an birleşiyor, ama patlama basınç ile ilgili bişey.

    Uzayda ses yayılmaz bu yüzdende Uzay mekiklerinin parçalanması gibi bir durum söz konusu olamaz.



    Peki neden yayılmaz?

    Ayrıca dünyanın en hızlı uçağı budur:

     \*Ses Hızına Varan Uçaklar*/


    http://www.wvi.com/%7Esr71webmaster/srspee%7E1.htm


    Yukarıda yazdım zaten en hızlı uçağın Sr-71 olduğunu, ben şu anda kullanımda olan en hızlı savaş uçağının F-15 olduğunu yazdım, bu uçak artık kullanılmıyor, müzelerde sergileniyor. (Belki NASA filan kullanıyor olabilir bazı testler için ama USAF kullanmıyor artık.)

    @vasago

    Sr-71'in düşürülmesi ile ilgili birşey duymadım, düşürüldüğünü düşündüğün uçak F-117 olabilir mi???




  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.