Şimdi Ara

Rüzgar Türbini Uygulamalarinda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Ve Flans Alternatör Yapimi. (20. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
941
Cevap
51
Favori
276.926
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
3 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1819202122
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Şimdi gelelim akım, gerilim, güç isteğimizi karşılayabilecek değerlere.

    Örnek olarak sabit 100 devirde 12 volt gerilim üretebilen alternatörümüz 1 mm iletkenlerden mamul bobinden oluşmuş olsun.
    Tekrar ediyorum 100 devirde sabit olduğunu varsayıyoruz.

    Şimdi bu alternatörümüzden devamlı çalışmada güvenli olarak çekebileceğimiz maksimum akım 3,6 amperdir.
    Gerilimimiz 12 volt olduğuna göre alternatörümüzden elde edeceğimiz maksimum güvenli güç 43,2 wattır.


    Devir sabit kalmak koşuluyla,
    Elde edilen bu gücü, artırmak için ya gerilimi arttıracağız,
    ya da iletken çapımızı arttırarak sistemden daha fazla akımı güvenle çekebileceğiz.

    Görüldüğü gibi her iki sistemde de bobinlerle oynama yoluna gidiyoruz.

    Bu sefer karşımıza bir kısır döngü çıkacak.
    Gerilimi devir sabitken ve mıknatıs flanşlarımızı değiştirmeden arttırabilmek için bobin spir sayısını arttırmak gerekli.
    Ancak bobin spir sayısını arttırdığımızda 1mm kesitli iletkenle daha fazla spiri aynı stator kalıbının içine yerleştiremeyeceğiz.

    Akımı arttırmak için iletken kesitini artıralım dersek bu seferde daha kalın iletkenle daha az spir sarmak zorunda kalacağız,
    ki gerilim düşecek busefer.

    Yani her iki şıkta da durum kelek.
    Peki o zaman ne yapmak gerek dediğinizi duyar gibiyim.

    Biraz beyin fırtınası yapalım bakalım.




  • Sayın drokya

    Eğer kutup sayıları ile oynayamıyorsak bence gerilimin artması daha mantıklı .
  • Evet gerilimi artırmak ve böylece akımı nisbeten makul ölçülerde tutup bobinlerin ısınmasını önlemek daha mantıklı.
    Ancak sonuçta gerilimi artırmak için (Devir sayısı sabit iken)
    iletken boyutunu arttırmak gerekli yani kutuplarla oynamazsak spir sayısını artırmak gerekli.
    Bu seferde artan spir sayısı nedeniyle bobin kalıbımız büyüyecek ve belkide fazladan sarmamız gereken spiri almıyacak.

    Son tahlilde söylemek istediğim işte aynı burada ki durum gibi statoru oluşturmadan tek ((TEK)) bir bobin sarıp denemek,
    olmadı ise, birkaç spir artırıp yeniden denemek.
    Ya da spiri düşürüp çapı arttırıp tekrar sarıp gene denemek.

    Böylece elimizde 9-12-15-18-21-24 bobinden oluşmuş epoksi ile oluşturulmuş statorla,
    arpacı kumrusu gibi düşünmekten kurtulmuş olacağız.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: MEMOX ENERJİ

    quote:

    Orijinalden alıntı: fakir59

    quote:

    Orijinalden alıntı: MEMOX ENERJİ

    Genelde benzer uygulamalar yapılsada doğru bir uygulama olmadığını belirtmek isterim.

    Üstad " doğru bir uygulama değil " derken alternatörün modifiyesi için mi yoksa rotorda tamir polyesterinin kullanımı için mi bunu söyledin ?


    rotorun polyester kaplanmasını kastedtim.

    Üstad, komple rotoru değilde mıknatısların arasındaki boşlukları doldurup mukavemeti arttırmayı düşünüyorum, yanlış mı düşünüyorum ?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Drokya


    Örnek olarak sabit 100 devirde 12 volt gerilim üretebilen alternatörümüz 1 mm iletkenlerden mamul bobinden oluşmuş olsun.
    Tekrar ediyorum 100 devirde sabit olduğunu varsayıyoruz.

    Şimdi bu alternatörümüzden devamlı çalışmada güvenli olarak çekebileceğimiz maksimum akım 3,6 amperdir.
    Gerilimimiz 12 volt olduğuna göre alternatörümüzden elde edeceğimiz maksimum güvenli güç 43,2 wattır.


    bu parametrelere harfiyen uyan ama çok farklı tasarımlara sahip 2 alternatörümüz olabilir:


    100dd, 12v ve 1mm çapında tel kesitimiz sabit kalmak üzere;

    1- 1m uzunluğunda tel, merkezden 100cm uzakta, boylu boyunca konumlandırılmış olabilir
    2- 10m uzunluğunda tel, merkezden 10cm uzakta, boylu boyunca konumlandırılmış olabilir

    biri 1m, diğeri 10m olan her iki telden geçirebileceğimiz akım da 3.6 amper midir?




  • Asıl değinmek istediğim konu;

    Bobinleri mümkün olduğunca ince ama yayvan yapmak.
    Tabi ince uzun bacaklı ( V ) formundan fazla uzaklaşmadan.
    Böylelikle N S arasındaki mesafeyi azaltmış dolayısı ile
    B değerini büyütmüş oluruz ki bu da gerilimin değerini artırır.

    Bu arada kutup sayısının gerilimle direk ilintisi yoktur.
    Kutup sayısı frekansla ilintili bir değerdir, flanş alternatörlerde kutup sayısı arttıkça
    gerilimin sinüsoidal yapısı düzelir. Bu da elde edeceğimiz gerilime etken bir olaydır.
    Ancak bir B değeri bir kesme hızı bir kesme açısı bir iletken boyu gibi direk etken bir durumda değildir.

    Sistemimizi tasarlarken flanş çapını mümkün mertebede büyük tutarsak,
    N ile S arasındaki manyetik alanının bobinleri kesme hızı çoğalmış olur.
    Merkeze doğru daraldıkça hızımız düşer merkezden uzaklaştıkça hızımız artar.
    Ayrıca büyük flanş çapı bize bobinlerin yerleşebileceği daha büyük alanlar sunar,
    böylelikle bobinlerimiz daha ince, biraz daha yassı olur.

    Bu ne demek;
    Rotorların arasında ki açıklığın küçülmesi demek.
    Bu durumda da artan manyetizma ve dolayısı ile artan gerilim demek.

    Önceki iletilerimde yazmıştım bobinleri oldukça sıkı bir şekilde sarmalıyız,
    (elimizle asılarak değil, bobin teli sıkılığını sağlayan aparatla)
    bobinleri kalıptan sökmeden hızlı yapıştırıcı türünden bir tutkalla,
    kalıp üzerinde iken sabitlemeliyiz ki kalıbı açtığımızda bobinler esnemesin.

    Bobinlere kablo cırtıyla bile sabitlemek bize bir kaç milim kaybettirir.
    Kaybettiğimiz bu bir kaç milimler bize yol su elektrik olarak geri gelir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: cokenerjik

    quote:

    Orijinalden alıntı: Drokya


    Örnek olarak sabit 100 devirde 12 volt gerilim üretebilen alternatörümüz 1 mm iletkenlerden mamul bobinden oluşmuş olsun.
    Tekrar ediyorum 100 devirde sabit olduğunu varsayıyoruz.

    Şimdi bu alternatörümüzden devamlı çalışmada güvenli olarak çekebileceğimiz maksimum akım 3,6 amperdir.
    Gerilimimiz 12 volt olduğuna göre alternatörümüzden elde edeceğimiz maksimum güvenli güç 43,2 wattır.


    bu parametrelere harfiyen uyan ama çok farklı tasarımlara sahip 2 alternatörümüz olabilir:


    100dd, 12v ve 1mm çapında tel kesitimiz sabit kalmak üzere;

    1- 1m uzunluğunda tel, merkezden 100cm uzakta, boylu boyunca konumlandırılmış olabilir
    2- 10m uzunluğunda tel, merkezden 10cm uzakta, boylu boyunca konumlandırılmış olabilir

    biri 1m, diğeri 10m olan her iki telden geçirebileceğimiz akım da 3.6 amper midir?



    Başol bey, verdiğim 3,6 amper/mm2 değeri uzun araştırmalar sonucunda,
    yanyana sarılmış emaye izoleli iletkenlerde izin verilen güvenli akım taşıma sınırı.
    Tek spir olduğunda bu değer artar tabi ki.

    1 metre uzunluğunda 1 mm kesitinde iletkenden geçirebileceğimiz akım tabiki bir parça daha toleranslı olucaktır.
    iletkenimiz 10 metre oldumu toleransımız da düşecektir haliyle.

    Bu verdiğim değerler tabiki standart iletkenler içindir.
    İçine katkı konularak üretilmiş bakır iletkenler için bu değer daha da aşağıya düşer.

    Bu değere uymazsak ne olur?
    Arşivimde bir resim olacaktı, onu yüklemeye çalışayım.




  •  Rüzgar Türbini Uygulamalarinda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Ve Flans Alternatör Yapimi.


    İzin verilen akım sınırlarının üstüne çıkıldığında statorun hali
  • benim de merak ettiğim o toleransların neler olduğu. yukarıda örneklediğim çok farklı tasarımlar arasında kayda değer bir fark var mı yok mu? literatür, 1mm2 kesitten geçecek güvenli akım 3.6amper derken, bu yapılan uzun araştırmalar bize bu toleranslarla ilgili birşeyler söylemiş mi yoksa bu sizin şimdi yaptığınız mantıki bir yorum mu?

    bu arada ilk alternatörün iç direncinin diğerinden 10 kat daha düşük olduğunu özellikle hatırlatırım.

    soruyu bir de tersten mesela memoxa sorayım:

    1- 1m uzunluğunda 1mm çapında bir telden 80 derece ısıya izin verecek şekilde, en fazla ne kadarlık bir akım geçirebilirsin?
    2- 10m uzunluğunda 1mm çapında bir telden 80 derece ısıya izin verecek şekilde, en fazla ne kadarlık bir akım geçirebilirsin?



    3- buradan çıkacak sonuçlar, bize o toleranslar hakkında bir fikir verir mi?

    memoxa not: her 2 durum için de ısıyı sadece tel tarafında değil, akım üreteci tarafında da ölçmek ilginç olabilir...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi cokenerjik -- 26 Aralık 2012; 0:52:04 >




  • indim gece gece atölyeye

    elimde 0,90 tel var.

    1 ve 5 metre olarak ölçmeye çalıştım ama lazer ölçüm cihazı tel ince olduğu için okumadı
    güç kaynağı power suply var 7 amper verdim,atölye sıcaklığı 4 derece.
    her ikisindede tel hiç ısınmadı.

    daha güçlü deneme için yarını beklememiz ve alternatör kullanmamız gerekli !
  • bu durumu bobin değilde tek tel olarak düşündüğümüzde sanıyorumki 1mm² kesitten 80 c° olacak şekilde
    1 metrede 15 amper taşınabilir. ama bobin olarak düşünürsek üzerinde ısı birikmesi olacak ve güvenli sınır çok aşağı inecektir.
  • sen 1x ve 10x metre olarak dene de, ister düz tel olsun ister bobin ister direnç teli, şartlar aynı olsun, sadece uzunluklar 10 kat farklı olsun...
  • tamam.
  • ali bey kanat tasarımı konusunda bilgilimisiniz

    sizden kanat tasarımıyla ilgili bilgi alabilirmiyiz
  • quote:

    Orijinalden alıntı: cokenerjik

    quote:

    Orijinalden alıntı: ali_kocak

    quote:

    Orijinalden alıntı: cokenerjik

    quote:

    Orijinalden alıntı: ali_kocak

    quote:

    Orijinalden alıntı: cokenerjik

    bana sadece cokenerjik diyebilirsin,

    kanat çapı için 4.2m demiştin

    Pervane tarama Alanı = çap x pi = 4.2 x 3.14 = 13.2 m2

    Güç = 1/2 x 13.2 x 1.23 x 3 x 3 x 3 x 0.25 = 54.77watt




    alan formulünde yanlışlık yapmışsınız galiba

    pi * (r * r) diye biliyorum ben

    4.2'lik pervanenin yarıçapı 2.1

    yerine yazarsak

    alan = 3.14 * (2.1 * 2.1) = 13.84 m2

    Güç = 1/2 * 13.84 * 1.23 * 3 * 3 * 3 * 0.25 = 57.45 watt

    bu şekilde doğru oluyor

    doğrudur

    alan yerine çevre formülü koymuşuz

    not: sen daha önce bunu nasıl bulmuştun:)

    "benim yapacağım pervaneye göre tarama alanı 15.45 m^2 çıkıyor. buna göre formüle yerleştirdiğimizde %25 verimle 3m/s rüzgar hızında 64.16 watt güç üretecek doğru mu anlamışım?"


     Rüzgar Türbini Uygulamalarinda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Ve Flans Alternatör Yapimi.

    D1 çapı 4.46m
    D2 çapı 0.46m

    D1 den D2 yi çıkararak buldum o sonucu

    peki 4.46 yı nerden buldun? mesajında 4.2 yazıyordu, kanatlar uzadı mı:)

    ayrıca o bölgeyi çıkarmana gerek yok, %25 verim derken o ölü bölgeyi de verimsizlik oranı olan %75in içinde düşün...

    pal uzunluğu 2.1 metre. çapda 4.2 metre yapar. ortadaki flanş çapını da ekleyince çap 4.46 yapıyor. ben orta kısmı komple çıkarıp hesapladım. amaç en düşük verimi bulabilmek çünkü.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: WebFaresi

    ali bey kanat tasarımı konusunda bilgilimisiniz

    sizden kanat tasarımıyla ilgili bilgi alabilirmiyiz

    ilk kanadımı yapmaya başladığım için şu anda bişey söyleyemiyecem. kanadı yaptıktan sonra performans tablosunu burdan paylaşırım.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ali_kocak -- 26 Aralık 2012; 13:48:20 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: cokenerjik

    quote:

    Orijinalden alıntı: MEMOX ENERJİ

    Küçük türbinlerde omaj problemi var malesef.
    1000 watt 24 volt bir alternatörün iç direnci 0.41 ohm.
    1000 watt 220 volt alternatörün ise 48.5 ohm
    Kabaca;voltajı 9 kat yükseltince omaj 100 kattan fazla artmış.

    220 voltluk alternatörden 500 watt çektiğimizde %95 verim ile çalışabilir
    24 voltluk alternatörden 500 watt çektiğimide % 50 yi aşamaz.

    Görünen o ki gerilimi yükselterekte verimi yükseltmek mümkün,ama bu seferde güvenlik ön plana çıkıyor.

    Çözüm yokmu ?var !
    Henüz kendimiz üretemediğimiz için farklı destek çözümleri uyguluyorum ama maliyete ciddi etki ediyor.

    Açıkcası şu anki maliyeti nedeni ile,kendi araştırmalarım dışında kurduğum sistemlere,
    bu entegrasyonu uygulamaya kalkarsam satış yapmam oldukça zor görünüyor.Ağar aksak ilerlesede aşacağız inşallah.

    Öncelikle akülü sistemler ile şebekeye paralel sistemleri birbiriyle kyaslamamız gerekiyor !

    Düşük rüzgar hızlarında da verim önemli çünkü güçlü akü grupları olduğu için bazen şarz edebilmek olanaksız oluyor.
    Sizin 100 amper akünüz varsa ve özellikle bu akü boşalmışsa bu aküyü ara sıra gelen 2-3 amperle doldurmaya çalışırsan
    %25 verimle elde ettin enerjiyi %10 düşürüyorsun demektir !(akü ile ilgili bir araba dolusu detay var,hiç onlara girmiyorum)

    Rüzgar hızı arttığında ise zaten koyacak yer bulunmuyor(Kim takar verimi olayı devreye giriyor)







    omaj hesabında bir yanlışlık var sanki, o bahsettiğin 1000w 24v alternatörü seri olarak 10 adet birbirine bağlasan, omaj 10a katlar yani 4.1 ohm olur. voltajın da 240v olur. 1000w 24v alternatörü .41ohm yapmak sorun değil de 1000w 220v alternatörü 4.1ohm yapmak sorun ise, bu nerden kaynaklanıyor, önce onu bir anlayalım derim.

    mesela 1000w 24v dediğin alternatörü, 10 kat hızlandırsan, ya da hızlandırabilecek bir gücün olsa arkada, o zaman o alternatör de 240v seviyesine, 1 kuruş harcamadan çıkabilir (mukavemet maliyeti hariç). sorun, yaptığın alternatörün hangi devre dayanacağı. ki o alternatörün gerçek kapasitesi de zaten odur, yoksa senin hedef yaptığın devirdeki, hedef yaptığın güç değildir.

    yine hatırlatırım ki, "gerilimi artırarak" değil, "hızı arttırarak" verimi yükseltmek mümkün, yani teli uzatmak yerine hızı arttırmanın çaresine bakılmalı...

    türbin verimi düşük rüzgar hızında %50 olsa da, evet akü de doldursan, enterkonnekte hatta bağlanıyor da olsan, eğer voltaj düşükse, kaçınılmaz olarak başka bir verimsizlik yaşanacaktır. bu durum zaten belki de o verdiğim örnekteki güç grafiğine bu şekilde yansıyordur, çünkü düşük rüzgar hızlarında, elde edilen güç belki de %50dir ama voltaj seviyesi ne aküye ne de enterkonnekte sisteme aktarmak için yetereli olmadığından, MPPT bu gücü elektrik enerjisine çevirirken ayrıca bir kayıpla çalışıyordur, bu büyük olasılıkla böyledir.

    Sayın Cokenerjik,Sayın Memox Enerjinin bahsettigi gerilimin on katına cıkmasıyla omaj degerinin katlayarak artmasının nedeni aynı kalıba aynı kalınlıktaki tel ile on kat teli sıgdıramadıgımız icin tel capını da onkat kucultmek zorunda kalıyoruz.Aynı uzunluktakı birbirinden on kat farklı kalınlıktaki teller arasındaki omaj farkı dogrumu bilmiyorum ama oyle zannediyorum on kat olmalı.Dolayısıyla onkat fazla omajlı tel ile onkat fazla sipir 100 kat fazla omaj eder.



    Selam ve Dua ile.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: sinkro

    quote:

    Orijinalden alıntı: cokenerjik

    quote:

    Orijinalden alıntı: MEMOX ENERJİ

    Küçük türbinlerde omaj problemi var malesef.
    1000 watt 24 volt bir alternatörün iç direnci 0.41 ohm.
    1000 watt 220 volt alternatörün ise 48.5 ohm
    Kabaca;voltajı 9 kat yükseltince omaj 100 kattan fazla artmış.

    220 voltluk alternatörden 500 watt çektiğimizde %95 verim ile çalışabilir
    24 voltluk alternatörden 500 watt çektiğimide % 50 yi aşamaz.

    Görünen o ki gerilimi yükselterekte verimi yükseltmek mümkün,ama bu seferde güvenlik ön plana çıkıyor.

    Çözüm yokmu ?var !
    Henüz kendimiz üretemediğimiz için farklı destek çözümleri uyguluyorum ama maliyete ciddi etki ediyor.

    Açıkcası şu anki maliyeti nedeni ile,kendi araştırmalarım dışında kurduğum sistemlere,
    bu entegrasyonu uygulamaya kalkarsam satış yapmam oldukça zor görünüyor.Ağar aksak ilerlesede aşacağız inşallah.

    Öncelikle akülü sistemler ile şebekeye paralel sistemleri birbiriyle kyaslamamız gerekiyor !

    Düşük rüzgar hızlarında da verim önemli çünkü güçlü akü grupları olduğu için bazen şarz edebilmek olanaksız oluyor.
    Sizin 100 amper akünüz varsa ve özellikle bu akü boşalmışsa bu aküyü ara sıra gelen 2-3 amperle doldurmaya çalışırsan
    %25 verimle elde ettin enerjiyi %10 düşürüyorsun demektir !(akü ile ilgili bir araba dolusu detay var,hiç onlara girmiyorum)

    Rüzgar hızı arttığında ise zaten koyacak yer bulunmuyor(Kim takar verimi olayı devreye giriyor)







    omaj hesabında bir yanlışlık var sanki, o bahsettiğin 1000w 24v alternatörü seri olarak 10 adet birbirine bağlasan, omaj 10a katlar yani 4.1 ohm olur. voltajın da 240v olur. 1000w 24v alternatörü .41ohm yapmak sorun değil de 1000w 220v alternatörü 4.1ohm yapmak sorun ise, bu nerden kaynaklanıyor, önce onu bir anlayalım derim.

    mesela 1000w 24v dediğin alternatörü, 10 kat hızlandırsan, ya da hızlandırabilecek bir gücün olsa arkada, o zaman o alternatör de 240v seviyesine, 1 kuruş harcamadan çıkabilir (mukavemet maliyeti hariç). sorun, yaptığın alternatörün hangi devre dayanacağı. ki o alternatörün gerçek kapasitesi de zaten odur, yoksa senin hedef yaptığın devirdeki, hedef yaptığın güç değildir.

    yine hatırlatırım ki, "gerilimi artırarak" değil, "hızı arttırarak" verimi yükseltmek mümkün, yani teli uzatmak yerine hızı arttırmanın çaresine bakılmalı...

    türbin verimi düşük rüzgar hızında %50 olsa da, evet akü de doldursan, enterkonnekte hatta bağlanıyor da olsan, eğer voltaj düşükse, kaçınılmaz olarak başka bir verimsizlik yaşanacaktır. bu durum zaten belki de o verdiğim örnekteki güç grafiğine bu şekilde yansıyordur, çünkü düşük rüzgar hızlarında, elde edilen güç belki de %50dir ama voltaj seviyesi ne aküye ne de enterkonnekte sisteme aktarmak için yetereli olmadığından, MPPT bu gücü elektrik enerjisine çevirirken ayrıca bir kayıpla çalışıyordur, bu büyük olasılıkla böyledir.

    Sayın Cokenerjik,Sayın Memox Enerjinin bahsettigi gerilimin on katına cıkmasıyla omaj degerinin katlayarak artmasının nedeni aynı kalıba aynı kalınlıktaki tel ile on kat teli sıgdıramadıgımız icin tel capını da onkat kucultmek zorunda kalıyoruz.Aynı uzunluktakı birbirinden on kat farklı kalınlıktaki teller arasındaki omaj farkı dogrumu bilmiyorum ama oyle zannediyorum on kat olmalı.Dolayısıyla onkat fazla omajlı tel ile onkat fazla sipir 100 kat fazla omaj eder.



    Selam ve Dua ile.

    örnekleyelim

    1m uzunluğunda 10x10mm ebatında bir kalıbımız olsun;

    a)
    1x1mm kare teli
    10x10= 100kere dönersem, 100m uzunluğunda 1x1mm ebatında tek bir bobin olur

    b)
    1x10mm dikdörtgen teli
    10 kere dönersem 10m uzunluğunda 1x10mm ebatında tek bir bobin olur

    her iki bobini de aynı v hızıyla manyetik alana sokarsak ne oluyor ona bakalım: (Tesla 1, sin(90))

    a)
    voltaj= 100v,
    İç Direnç=100m ve 1mm2 tel direnci =1.7 ohm

    b)
    voltaj=10v,
    İç Direnç=10m ve 10mm2 tel direnci =0.017 ohm


    evet memoxun dediği gibi omaj 100 kat arttı fakat bu bir sorun değil, her iki durumda da ortaya çıkan güç birbirinin aynıdır. her iki kaynağı da örneğin cos fi 91 olacak şekilde bir yüke yönlendirelim: (cos fi 91 olacaksa, bu demektir ki yük direnci kaynağın iç direncinin yaklaşık 10 katı olmalı, böylece girişteki gücün %9u kaynakta %91 i de yükte harcanacaktır)


    a)
    cos fi =91
    yük direnci = 10x1.7=17ohm
    devre direnci= İç direnç + yük direnci = 1.7+17=18.7ohm
    devre akımı= kaynak voltajı/devre direnci=100v/18.7ohm=5.35a
    yük voltajı=devre akımı*yük direnci=5.35a x 17ohm =91v
    yükte harcanan=91vx5.35a=486w
    alternatör voltajı=devre akımı*iç direnç=5.35a*1.7ohm=9v
    alternatörde harcanan=9v x 5.35a = 49w

    giriş gücü=486+49=535w
    cos fi = 486/535 = % 91

    b)
    cos fi =91
    yük direnci = 10x0.017=0.17ohm
    devre direnci= İç direnç + yük direnci = 0.017+0.17=0.187ohm
    devre akımı= kaynak voltajı/devre direnci=10v/0.187ohm=53.5a
    yük voltajı=devre akımı*yük direnci=53.5a x 0.17ohm =9v
    yükte harcanan=9vx53.5a=486w
    alternatör voltajı=devre akımı*iç direnç=53.5a*0.017ohm=0.9v
    alternatörde harcanan=0.9v x 53.5a = 49w

    giriş gücü=486w+49w=535w
    cos fi = 486/535 = % 91


    alternatörün hangi kapasitede olduğunu doğru anlamak için, boşta ölçtüğünüz voltajı 1.05 değerine bölün ve o değerdeki voltaja sahip bir yüke yönlendirin. örneğin alternatör 100v verdiyse, hedef yük 100/1.05=95v seviyesindeki bir yük olmalı. ve devir sabit kalmak şartıyla, aynı yükü paralel bağlayarak alternatörün durumunu gözlemlemelisiniz. ben bu yukarıdaki değerleri sadece hesaplama yoluyla bulabiliyorum, bilmem gereken tek şey, alternatörün iç direnci ve boştaki voltaj seviyesi. bu ikisi bana hangi seviyede bir alternatörle karşı karşıya olduğumuzu net olarak söylüyor zaten. tıpkı voltajını ve amperajını bildiğiniz bir akü gibi yani. kimse 12v 100ah akünün gücü nedir diye sormadığına göre, voltajı ve iç direnci bilinen bir alternatörün gücü de öyle aman aman sorgulanamaz diye düşünüyorum

    kapiş?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi cokenerjik -- 27 Aralık 2012; 22:21:22 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ŞEF34

    Sayın çokenerjik.
    Kapiş olmasına kapiş de, keşke bu bilgileri 10-15 gün önce verebilseydiniz ne güzel olurdu. Özellikle de son paragraf.
    Yaptığım bir alternatörü test ettim, videoya çektim. Yakın bir zamanda buraya verip, hakkında yorum yapmanızı isteyecektim.
    Eeee.. şef ,yeniden test et diyeceksin. Maalesef söküp dağıttım. Neyse sağlık olsun. Yeni çalışmamın bitmesine az kaldı. 3-5 güne kalmaz biter herhalde.

    Sağlıcakla kalın.

    :)

    buradan empati kuramadığım için, sadece soruya göre birşeyler karalıyorum.

    yine de aklında olsun, drokya hocamızın daha önce resmettiği gibi, tek bir bobini test ederek, sadece ona bakarak, geleceği görebilmek mümkün. o bobinin tel kalınlığı, uzunluğu, manyetik alana giren kısım uzunluğu ve dolayısı ile çöp kol uzunluğu, bize alternatörün büyüyünce ne olacağını gösterecektir. hepinizin atladığı şey, o bobinin iç direncidir, yani omajı. o bilgi işte şu yukarıdaki hesapların baz alındığı bilgidir.

    hani bir zamanlar boşa kürek tartışıyorken, ustura2 araya girip bir şimşek çakmıştı, max güç teoremi diye bir durum. işte ustura2 kardeşimiz sağolsun (buradan kendisine tekrar tekrar teşekkür ediyorum) şu yukarıda yazdığım herşeyin altyapısını oluşturan teoriyi bana uyandırmıştı. max güç teorisi, güç kaynağının direnci ile yükün direnci eşit olursa, en yüksek güç aktarımı söz konusudur diyordu. ama bu durumda cos fi %50 olmaktaydı. yani alternatör tarafındaki tellerimiz cozurdama kıvamında çalışmaktaydı. dolayısı ile cos fi oranını yüksek tutmak için, alternatör, kendi iç direncinin 10 katı civarındaki dirence sahip bir yük/yük grubuna servis vermelidir (angorapardusun da kulakları çınlamalıdır), belli süreler için bu oran çok aşağılara da inebilir, buna da literatür ve deneyimler birlikte karar verir.




  • 
Sayfa: önceki 1819202122
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.