Şimdi Ara

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]... (8. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
6 Misafir (1 Mobil) - 5 Masaüstü1 Mobil
5 sn
18.533
Cevap
202
Favori
1.864.535
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
18 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 678910
Sayfaya Git
Git
sonraki

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...


(En Son Oy Tarihi: 24.3.2024)
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: gorele2000

    türbülans@
    Kusura bakma ,biraz geç oldu.
    Dediğim gibi astra cdti de motor yağı 30 bin kmde değişiyor,

    yağ ise shell helix 5w-40 w

    Alıntıları Göster
    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozhamarat

    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: ozhamarat

    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.


    bu manuel şanzıman ve diferansiyel yağı için geçerli bence

    vezir hocam 0-30 veya 40 yağı ben eksi dereceler
    için oldugunu likiditesi fazla oldugunu sanıyordum

    kış aylarında 0w yağ
    yaz aylarında 5w veya 10 w yağ ?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: simdax

    shellin
    castrol ve mobil bire göre kalite anlamında çok farkı varmıdır ?

    Alıntıları Göster
    simdax ,
    yağ isi çok teknikbir konudur markanın aslında hiçbir önemi yoktur .Esas önemli olan numaralr harfler anlamlarıdır .bunları temel bilginiz olması için yedire yederi açıklayacağım. Bu harf ve sayılar devamlı olara API tarafındna modifiye edilir.

    markalar arasındaki fark içinde kullndıkları katkılar ve bunların motor temizleme , sludge yani yaü çamuru özme gibi artı etkileri vardır.Yani yaplama özelliği numaralar işe garanti altına alınır .Çok sıkı testler ile piyasaya sürülmeden önce denetlenir.Değişik motorlarda onbinlerce km denenir, sonra piyasaya sürülür.bu yüzden yerli olanlar dışında (bunlara kötü anlamında değil ama testler hakkında bilgim yok) hepsi aşagı yukarı aynıdır.İçindeki katkıları zaten bir sırdır açıklamazlar.Ticari sırların dışında bize ucuzunu ve en uygununu almak düşer.


    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax



    shellin
    castrol ve mobil bire göre kalite anlamında çok farkı varmıdır ?





  • quote:

    Orijinalden alıntı: simdax

    quote:

    Orjinalden alıntı: ozhamarat

    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.


    bu manuel şanzıman ve diferansiyel yağı için geçerli bence

    vezir hocam 0-30 veya 40 yağı ben eksi dereceler
    için oldugunu likiditesi fazla oldugunu sanıyordum

    kış aylarında 0w yağ
    yaz aylarında 5w veya 10 w yağ ?

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    quote:

    Orjinalden alıntı: ozhamarat

    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.


    bu manuel şanzıman ve diferansiyel yağı için geçerli bence

    vezir hocam 0-30 veya 40 yağı ben eksi dereceler
    için oldugunu likiditesi fazla oldugunu sanıyordum

    kış aylarında 0w yağ
    yaz aylarında 5w veya 10 w yağ ?

    ilk 2 hanesi sayı kışın yapğın donma derecesini veya viskositesini anlatır.Son 2 hane ise yazın motor hareretiyle birlikte yanmaması için yağın kalınlığını gösterir.yaniaynı yağ ısıtıldığında su gibi olmuyor akıcılığını azaltmıyor demektir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    quote:

    Orjinalden alıntı: ozhamarat

    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.


    bu manuel şanzıman ve diferansiyel yağı için geçerli bence

    vezir hocam 0-30 veya 40 yağı ben eksi dereceler
    için oldugunu likiditesi fazla oldugunu sanıyordum

    kış aylarında 0w yağ
    yaz aylarında 5w veya 10 w yağ ?

    ilk 2 hanesi sayı kışın yapğın donma derecesini veya viskositesini anlatır.Son 2 hane ise yazın motor hareretiyle birlikte yanmaması için yağın kalınlığını gösterir.yaniaynı yağ ısıtıldığında su gibi olmuyor akıcılığını azaltmıyor demektir.

    Alıntıları Göster
    bu arabımı yogun kış şartlarında kullanmayacağım yani öyle düşünüyorum en azından
    o yüzden 0 yağ koymayacağım
    bu shell ultra racing 10w-60 tan bulabilirsem koyacağım
    veya getirteceğim 6 kilo
    baktım olmadı mobil 1 0w-40 koyacağım

    sizin ek bir öneriniz varmı vezir hocam
    bu arada sizin o taraflar iyice ısınmaya başlamıştır
    Allah yardım etsin




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozhamarat

    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: ozhamarat

    Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.



    tamamen yanlı ve saçma bir yorum.nedeni ise yağ sadece motor yağlamasında kullnılan bir madde değildir.Motor yağını her değiştirdiğinizde motor elemanlarından mikron mertebesinde kopan parçaları da motordan uzaklaştırmış olursunuz.Motor yağı sadece temizleme fonksiyonuyla motor ömrünü uzatır.Kopan parçalar bir yerlerde birikirse ileride büyük problemşler doğabilecektir.bu yüzden arabanız değerli para da bol ise sık sık yağınızı , yağ filtresi ile birlikte değiştiriniz.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: simdax

    bu arabımı yogun kış şartlarında kullanmayacağım yani öyle düşünüyorum en azından
    o yüzden 0 yağ koymayacağım
    bu shell ultra racing 10w-60 tan bulabilirsem koyacağım
    veya getirteceğim 6 kilo
    baktım olmadı mobil 1 0w-40 koyacağım

    sizin ek bir öneriniz varmı vezir hocam
    bu arada sizin o taraflar iyice ısınmaya başlamıştır
    Allah yardım etsin

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    bu arabımı yogun kış şartlarında kullanmayacağım yani öyle düşünüyorum en azından
    o yüzden 0 yağ koymayacağım
    bu shell ultra racing 10w-60 tan bulabilirsem koyacağım
    veya getirteceğim 6 kilo
    baktım olmadı mobil 1 0w-40 koyacağım

    sizin ek bir öneriniz varmı vezir hocam
    bu arada sizin o taraflar iyice ısınmaya başlamıştır
    Allah yardım etsin


    Sıfır yağ kışlık yağdır ama biraz once de bahsettiğim gibi yakıt tasarrufuna da katkısı vardır.İnce yağ daha az sürtünme katsayısı vardır. Piston krank hepsi daha az sürtünmede daha fazla performans gösterirler.Bunun dışında bir yararı yoktur .Ama ikinci sayı büyük olursa bu sefer yağ eksiltmesi az olur . Teoride hiç eksiltme yapmaması gerekir.Şmdi otorup iyice hesap yapmalı .Benzin ateş pahası , %1-2 yakıttan tasarruf ederek eksilen yağı kaç km de amorti ederiz.

    Para hesabını yapmayacak durumdaysanız shell ultra şu ana kadar duyduğum en geniş aralıklı piyasa yağıdır.BMW merco gibi araçlar için hele turbolu ise kaçırılmayacak bir fırsat gibi duruyor.Ama diper markalar da illaki pazarı kaybetmemek için 60 numara yağ çıkarırlar. Bu piyasa milyarlarca dolarlık sııkı rekabetin olduğu bir pazardır.Bir marka çıkaracakda diğerleri bakacak .Hiç sanmam.Belki de halen test aşamasında 3-5 çeşit yağları vardır.

    evet buralar ısınmaya başladı ama şu aralar iyi gidiyor.Nazar değömesin yazın 60 numara yağ bile yetmez buralara.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 30 Nisan 2008; 9:37:42 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: altin-orfoz

    quote:

    Orjinalden alıntı: celenay

    bende şimdi değil ama 2 ay sonra yağımı değiştirmeyi düşünüyorum 96 şahin arabamda şu an castrol magnatac 10w 40 yağ var fakat kışın aracı çalıştırmakta çok zorlanıyorum (-30,-40 c) acaba 5 40 yada 0 40 yağ koysam farkedermi araba sabahları çalışmassa pürmüzle karteli ısıtıyom öyle çalışıyor




    ince yağı yazın koymak mantıklımı

    Alıntıları Göster
    Motor Yağının Görevi Nedir?
    Motor yağı, motorun tüm hareketli aksamı üzerinde film şeklinde ince bir tabaka oluşturarak sürtünme ve aşınmayı azaltır, bu da tekerleklere daha fazla güç aktarıldığı anlamına gelir. Motor yağı içerdiği deterjanlar vasıtası ile motoru temizlemeye yardımcı olur, pasa karşı korur ve aynı zamanda silindirlerin çevresindeki aşırı sıcağın bir bölümünü kartere indirmeye yardımcı olur.

    Mineral Yağlar
    Mineral yağlar yıllardır kullanılmakta olan klasik yağlardır. Yeraltındaki bildiğimiz petrolün distile edilmesinden sonra deterjan, viskozite geliştirici ve aşınma önleyici birtakım katkılar eklenmek suretiyle üretilirler. Fiyatları genelde ucuzdur ve ortalama bir performans sunarlar.

    Sentetik Yağlar
    Sentetik yağlar laboratuvarlarda çeşitli kimyasal işlemler sonucunda kimyagerler tarafından üretilen yağlardır. Fiyatları mineral yağlara oranla daha pahalıdır ancak hem daha iyi performans, hem daha uzun süreli kullanım sunarlar. Termal dayanıklılıkları fazladır. Yağlama görevlerini daha uzun süreler yerine getirirler ve çok daha fazla sıcağa dayanabilirler.

    Yarı Sentetik Yağlar
    Yarı sentetik yağlar bu ikisinin karışımıdır ve hem fiyatları, hem de sundukları performans bu iki yağın arasındadır. Genellikle %70-80 mineral yağa %20-30 sentetik yağ karıştırılmak suretiyle elde edilirler.

    Viskozite ve Viskozite Endeksi Nedir?
    Viskozite basit şekliyle bir yağın kalınlığının ölçüsüdür. Belirli bir sıcaklıkta yağın ne kadar akıcı olduğunu göstermek için de Viskozite Endeksi kullanılır. Genellikle bir yağ kalınsa viskozitesi yüksek, ince ise viskozitesi düşüktür. Viskozite endeksi bize bir yağın ısıya maruz kaldığında ne kadar inceleceğini gösterir. Rakam ne kadar yüksekse, ısıya maruz kaldığında yağ o kadar az incelir. Rakam düşükse yağın viskozitesi düşük, yüksekse viskozitesi yüksektir. Vizkozite endeksi aynı zamanda bir yağın belirli koşullar altında nasıl davranacağını da gösterir. Çok yüksek viskoziteli bir yağ (Ör: 50) özellikle düşük sıcaklıklarda motorun belirli kısımlarına ulaşamayabilir, hatta yüksek devirlerde silindir ile motor arasındaki film kopabilir. Çok düşük viskoziteli bir yağ ise (Ör:0) özellikle aşırı yüksek sıcaklıklarda çok fazla incelerek koruma özelliğini yitirebilir.
    Tek Viskozite ve Multi-Viskozite Yağlar
    Hizmet ettikleri sıcaklık aralığı bakımından yağlar ikiye ayrılır: Tek viskozite ve çok viskoziteli (multi-viskoziteli) yağlar. Tek viskoziteli yağlar hava sıcaklıklarının daimi olarak sabit olduğu durumlara uygundur, dolayısı ile bu tür yağlar hem yaz, hem kış kullanımına uygun değildir

    (Ör: 20W-50 değil de sadece 50W) . Zaten bugün bir benzin istasyonuna gidip herhangi bir marka motor yağı almaya kalktığınızda hepsi multi-viskozite olacağından, isterseniz hemen bu tip yağlara geçelim.Günümüzde araçların tamamına yakınında kullanılan multi-viskozite yağlar ise yapı olarak değişken hava koşullarında hizmet etme özelliğine sahip olduklarından hem yaz sıcağında, hem de kışın soğuğunda kullanılabilirler. Kalın bir yağ soğuk hava koşullarında jelleşecek ve görevini tam olarak yerine getiremeyecektir. İnce bir yağ ise soğukta rahat akacak, ancak yüksek sıcaklıklarda motor ile silindir arasındaki film tabakası incelecek, ya da kopacaktır. Sonuçlarını düşünün.. Tek viskoziteli yağların bu dezavantajları üzerine ince bazlı bir tek viskozite yağa çeşitli polimerler eklenmek suretiyle multi-viskozite yağlar üretilmiştir. Eklenen bu polimerler sayesinde multi-viskozite yağlar kışın soğuğunda yada ilk çalıştırma esnasında görev yapabilecek kadar ince, yaz sıcağında güvenebileceğiniz kadar da kalındırlar. İkisi aynı anda saçma, belki de inanılmaz geliyor değil mi? Nasıl olduğunu makalenin ilerleyen paraglaflarında okuyabilirsiniz.. Çok basit.

    Multi-Viskozite Yağların Avantajı Nedir?
    Tek viskoziteli bir yağın akıcılığı her sıcaklıkta aynıdır. Çok viskoziteli yağlar ise tek viskoziteli yağlardan farklı olarak kendilerini değişen sıcaklıklara adapte ederler. Çok viskoziteli bir yağ tek viskoziteli bir yağa oranla soğuk havalarda daha akıcı, yüksek sıcaklıklarda ise kesinlikle daha kalın ve güvenlidir.Bu, aynı zamanda şu anlama da geliyor: Otomobilinizi belirli bir süre için kullanmadığınızda motor yağı kartere doğru süzülecek ve tekrar çalıştırdığınızda çok kısa bir süre için dahi olsa, motorunuzun tüm parçalarına ulaşması için belirli bir süre geçecektir. Çok viskoziteli yağlar soğuk havalarda tek viskoziteli yağlara oranla daha akıcı olduklarından motorun içerisindeki parçalara daha çabuk ulaşırlar, böylelikle ilk çalıştırma anındaki motor aşınmaları daha azdır.Çok viskoziteli yağlar tek viskoziteli yağlara oranla %1,5 ila %3 arasında yakıt tasarrufu sağlarlar. Çok viskoziteli yağlar hem düşük, hem yüksek sıcaklıklarda daha fazla koruma sağlarlar.Multi-Viskozite Yağların Çalışma PrensibiYağ kullanımında sorun şudur: 10W kadar ince bir yağ kullanırsak yağ oldukça ince olduğundan ne ilk çalıştırma anında, ne de soğuk havalarda akıcılık açısından bir problem yaşamayız. Peki hava oldukça sıcaksa, ya da motor ısısı son derece arttığı zaman ne olacak? Gidip hemen yağı mı değiştireceğiz? İşte bu problemi çözmek için üretim aşamasında diğer birçok katkıyla birlikte multi-viskozite yağlara “viskozite geliştirici” katkı maddeleri eklenir. Yağ yine aynı yağdır, 10W bazlıbir yağ.. Ancak, eklenen polimerler sayesinde ısındığında örneğin 40 viskoziteli bir yağ gibi davranır, böylelikle sıcak hava koşullarında da görevini yerine getirir. Nasıl mı?

    Eklenen polimerleri kimyasal olarak yağ soğukken içinde bağımsız olarak yüzen toplar olarak düşünün. Yağ ısındıkça bu polimerler çözülmeye ve uzun zincirlere dönüşmeye başlarlar, ve böylelikle yağın incelmesini önlerler. Ondan sonra dalga geç “alt tarafı polimer”... Nereye dalga geçiyosun? Öhö.. Eee. Evet, ne diyordum, birleşirler ve böylelikle ne olur efenim? Bir yağın içinde iki yağ... Yağınız 10W-40 ise soğukta 10W gibi ince, sıcakta ise 40 viskozite yağ kadar kalın gibi davranır. Burada önemli olan viskozite aralığını seçerken kışın tahmini en soğuk, yazın ise tahmini en sıcak derecesine dikkat etmektir. 10 bazlı bir yağı 10W-30 yapmak için daha az, 10W-40 yapmak için daha fazla polimer eklemek gerekir. E, asıl yağlamayı yapan polimer değil de yağ olduğuna göre, neden gereksiz yere içerisinde daha fazla polimer olan bir yağ kullanalım? 10W-30 idare ediyorsa neden 0W-40 gibi.. Yani şu saçma: “Abi, var ya en iyisi Mobil 0W-40’mış”.. Böyle birşey yok arkadaşlar. Bu bana iyi gelir de, sen Antalya’nın sıcağındasındır, kışları Antalya -40 derece mi 0 bazlı yağ kullanılsın? Viskozite aralığı tavsiye üzerine değil, kesinlikle ve kesinlikle içerisinde bulunulan iklime göre seçilmelidir. Tavsiyeyi aynı ildeki arkadışınız yapıyorsa ayrı.. Her bir viskozite aralığı için tek tek olmasa da, isterseniz genel bir görüş oluşturması açısından aşağıda en bilinen viskozite sınıflandırmalarını verelim. Bunlardan en ayrıntılı ve en bilineni SAE’ ninkidir, yani şu hep konuşulan 10W-30, 20W-50 gibi.. Ancak SAE derecelendirmesinde hangi viskoziteyi seçeceğinizden emin olamıyorsanız, kutunun üzerine bakıp daha basit olan API, ya da ondan da basit olan ACEA sınıflandırmasına göre de seçim yapabilirsiniz. (Bakın diyorum ama, du bakıyım var mı? Eveeet.. Yağımızı elimize alalım.. Ne diyor? Shell Helix Ultra SAE 5W-40, API SJ/CF, ACEA A3/B3.

    Viskozite Derecesini Seçmek
    En bilinen viskozite sınıflandırmaları şunlardır:SAE (Society of Automotive Engineers) sınıflandırmasıSAE sınıflandırması diğerlerinden farklı olarak yağı düşük ve yüksek ısılardaki viskozitesine göre sınıflandırır, dolayısıyla bir miktar daha ayrıntılı olduğu söylenilebilir. Ancak en bilinen ve en çok kullanılanı olması sebebi ile, ilk sırada

    SAE sınıflandırmasını inceleyelim.
    SAE sınıflandırmasında derece “W” harfi ile ayrılan iki rakamdan oluşur. W, winter yani kış anlamındadır ve yağın düşük sıcaklıktaki viskozitesini gösterir. Örneğin 10W-40’taki “10W” gibi. Bu, aynı zamanda yağın baz viskozitesidir, yani polimer eklenmeden önceki asıl viskozitesi. Bu rakam ne kadar düşük olursa yağ o kadar ince olacağından, bu bize aynı zamanda yağın düşük ısılarda ne kadar akıcı olacağını ve motorun ne kadar kolaylıkla çalışacağını da gösterir.İkinci rakam yağın yüksek ısı viskozitesini verir. 10W-40’taki “40” gibi. Bu rakam ne kadar yüksekse, yağ sıcakken o kadar viskoziteli, yani kalın demektir.

    API (American Petroleum Institute) Sınıflandırması
    Sınıflandırma iki harf ile yapılır. İlk harf yağın benzinli (S) veya dizel (C) motorlardan hangisine uygun olduğunu, ikinci harf ise yağın aynı gruptaki performans değerini gösterir. Performans sınıflaması her iki grupta da A en düşük olmak üzere benzinli motorlar için A-J arası, dizel motorlar için ise C-F arası yapılır.Benzinli motorlarda: (min.performans) SA..SB..SC..SD..SE..SF..SG..SH..SJ (max.performans)Dizel motorlarda: (min. performans) CA..CB..CC..CD..CE..CF (max.performans)Eğer yağ kutunuzun üzerinde “API SJ/CF” şeklinde bir ibare görürseniz bu, yağın hem benzinli, hem de dizel tüm motorlarda kullanılabileceği (Ferrari dahil) anlamına gelir.<

    b>ACEA (Association of European Car Manufacturers) Sınıflandırması
    Sınıflandırma bir harfi takip eden bir rakam ile yapılır (A3 gibi). ACEA standardı iki kategoriye ayrılır. Birinci kategori yağın hangi motorda kullanılabileceğini açıklar:Benzinli motorlar için A Dizel otomobil motorları için B Dizel kamyon motorları için C Yağın performans seviyesini ise takip eden rakam belirler:Yakıt ekonomisi için 1 Genel amaç için (ortalama seviye) 2 Yüksek performans için 3 Örnegin A3 benzinli motorlar için yüksek performanslı bir yağı, A1 benzinli motorlar için ekonomi amaçlı bir yağı tanımlar.Viskozite konusunda yapacağınız seçim sıcaklık, otomobilin üzerindeki kilometre, piston aralıkları ve kullanım şartları gibi birçok değişkene bağlı olmakla birlikte, genel kural olarak viskozite aralığını çok açmadan mümkün olan en ince yağı kullanmak en iyisidir. Çok kalın yağların da sürtünmeyi arttırdığı bir gerçektir. En ince derken, akla 0W-40 gelebilir, ancak bulunduğunuz iklimde hava kış mevsiminde -18 derecenin altına düşmüyor, yaz mevsiminde de aşırı sıcaklar yoksa neden 0W-40 yerine 10W-30 olmasın? Burada seçim tamamıyla size kalmıştır. Bir yağ kutusunun içinde katkı maddesi ne kadar az ise o kadar iyidir, 0W-40 alırsınız, içerisinde fazla fazla katkı maddesi vardır, ya da 10W-30 alırsınız, içindeki gerçek yağ oranı o kadar fazladır. Sadece bazı 0 yerine 10 olduğu için diğerinden biraz daha kalındır. Aslında bu seçimi yaparken kilometreyi de hesaba katmakta fayda var. 0 km. bir arabada ince yağ, 100.000 km.’deki, yada daha eski teknolojili bir arabada daha kalın yağ kullanımı mantıklı olabilir. Yeni bir arabada piston aralıkları daha incedir, dolayısıyla ince yağ kullanımı hem sürtünmeyi azaltması sebebiyle, hem de aralıkların zaten dar olmasından ötürü mantıklıdır. Ancak 100.000 km.yapmış bir motorda aralıklar fazlasıyla açık olacağından nispeten daha kalın bir yağ kullanmak mantıklı bile olabilir. Böylelikle yağ sızıntılarını bile önleyebilirsiniz. 20W-50 mesela..

    Değişik Tip Yağların Karıştırılması
    Sentetik yağların yarı sentetik olanlarla hatta mineral yağlarla uyumlu olduğunu söyleyenler olabilir, ancak yağ kaçırma problemleri yaşamamak ve motorunuzun nihai performansı açısından başlangıçta bu tipten birini seçmenizi ve kesinlikle değiştirmemenizi tavsiye ederim. Mineral yağların içerikleri sentetik olanlardan farklıdır, ve mineral yağ emmiş contaların sonradan özellikle daha ince olan sentetik yağa geçildiğinde yağ kaçırabilmeleri olasıdır. 250.000 km sorun çıkarmadan çalışmış motorların, bu kilometrede mineralden sentetik yağa geçildiğinde kaçırmaya başladığına da rastlanılmıştır. Bunda sebep büyük olasılıkla sentetik yağa geçiş öncesi motoru belirli bir süre rolantide çalıştırmak sureti ile temizleme amaçlı kullanılan ince yağın motor içinde zamanla birikip artık sızdırmazlık görevi gören kalıntıları silip süpürmesi ve bunları da temizlemesidir. Buradan şu sonucu çıkartabiliriz: Arabanız yeniyse ve mineral bazlı yağ kullanıyorsanız temizleme amaçlı yağı uyguladıktan sonra sentetik yağa iç rahatlığıyla geçebilirsiniz. Hatta 5W-40 gibi bir viskozite aralığı seçip mecbur kalmadıkça bunu bile değiştirmemek en iyisi. Çünkü bunun değişmesi kesinlikle yağın kalınlığının da değişmesi anlamına gelir. Ancak ve ancak arabanız çok fazla km. yaptıysa bir miktar daha kalın yağa geçin. Yukarıdaki örnekte kalın bir mineral yağdan çok ince bir sentetik yağa geçiş sonrası da kaçırma oluşmuş olabilir. Çünkü 250.000 km. yapmış bir motorda aşınma çok fazla olacağından belki de suç ince yağ seçiminde.

    Yağ Katkıları Yararlı mı?
    Günümüzde hepsi de birbirinden mükemmel olduğunu iddia eden bir çok yağ katkısı satışa sunulmuştur. Özellikle televizyonda gece yarısı reklam kuşaklarını istila eden bu ürünler gerçekten işe yarıyor mu?Şimdi şunu düşünelim: Shell, Mobil gibi araştırma ve geliştirmeye yılda milyonlarca dolar bütçe ayıran ve hatta dünyanın en iyi kimyagerlerini istihdam eden dev şirketler bu sihirli formülleri bulamıyorlar da yağ katkısı üreten firmalar mı sadece bu sihirli formüllere sahip?Aynı şey otomobil üreticisi firmalar için de geçerli. Eğer bu mucize katkılar gerçekten motor gücünü arttırıyor, ya da en azından yakıt tüketimini azaltıyorsa neden otomobil üreticisi firmalar her otomobil başına bir kutu da bu katkılardan eklemiyorlar?Üçüncü olarak, bu mucize yağ katkılarından hiç biri tanınmış yağ üreticilerinin markasını taşımamaktadır. Sonuç olarak, yağ üreticisi firmalar en iyi karışımı elde edebilmek için zaten her yıl milyonlarca dolar harcamaktadır. Dolayısıyla yaptıkları bu harcamanın sonucunu diğer ufak firmalardan daha iyi aldıklarına emin olabilirsiniz. Ayrıca zaten kaliteli bir yağ, üretim aşamasında 10’a yakın katkı ile zenginleştirilmektedir. Bunların neler olduğunu ve görevlerini makaleyi daha fazla uzatmamak için yazmıyorum. Ancak deterjanlar, pas önleyiciler, aşınma azaltıcılar, antifriz vs. örnek verilebilir. Yani, kullanmakta olduğumuz yağın içerisinde bir bakıma yağ katkıları zaten fazlasıyla vardır. Öyle ise ne olduğunu bilmediğimiz katkılara neden para ödeyelim? Üstelik motora bırakın yararlı olmayı, zarar verme ihtimalleri varken.. Bu zarar iki türlü olabilir: Birincisi zaten yağın içerisinde olan bir maddeyi içeren katkı ekliyor ve bu maddenin oranını aşırı derecede arttırıyorsunuzdur, ikincisi de yağın içinde hiç olmayan bir maddeyi ekliyorsunuzdur, bunun da sonuçları iyi olmayabilir. İsterseniz piyasadaki yağ katkılarının içinde genel olarak en çok bulabileceğiniz iki maddeyi inceleyelim:

    TeflonKimi yağ katkıları başlangıçta işe yarıyor gibi görünse de, Teflon gibi partiküller içeren katkılar zamanla yağ filtresini tıkayabilirler. Yağ filtresinin tıkandığını gösteren bir uyarı ışığı da olmadığına göre... PTFE’yi keşfederek Teflon’un patentini elinde bulunduran DuPont şirketi bile “Teflon içten yanmalı motorlarda yağ katkısı olarak kullanılmaya uygun değildir” açıklamasını yapmıştır. Tabi bu açıklamayı yağ firmalarından aldığı yüklü rüşvet karşılığında yapmadıysa... Biz, gerçeği açıkladığını varsayalım.

    Çinko
    Diğer bir çeşit yağ katkısı ise çinko içerenlerdir. Çinko genelde tüm motor yağlarında motordaki aşınmaya karşı koruyucu madde olarak bulunmakta ve motorda metal-metale temas eden yüzeylerde koruma görevi görmektedir. Normalde sık karşılaşılmayacak bir durum olan metal-metale sürtünme anında koruyucu görev görmesi için bilinen tüm markaların yağları zaten çinko içermektedir. O halde neden daha fazlasını ekleyelim? Motor yağına eklenen daha fazla çinko daha iyi koruma sağlamayacak, sadece metal-metale temas aşırı derecede fazlaysa korumanın süresini uzatacaktır. Yağınıza daha fazla çinko içerikli yağ katkısı eklemek silindir valflerinde kalıntı oluşturmaktan ve bujilerinizde ateşleme sorununa sebep vermekten başka bir işe yaramayacaktır, inanın.<

    b>Motor Yağı ile Yakıt Sarfiyatı Arasındaki İlişki Nedir??
    Bir yağın viskozitesi yağın kendi içsel sürtünmesiyle bağlantılıdır. Bir yağın viskozitesi ne kadar yüksekse, yani kalınlığı ne kadar fazlaysa, sürtünme o kadar fazla olacaktır. 20W-50 yağ yerine 0W-30 viskoziteli bir yağ kullandığınızda sürtünme daha az olacaktır. Ancak yukarıda da bahsettiğimiz gibi, yağ seçiminde asıl etken sizin sürtünmeyi nasıl istediğiniz değil, bulunduğunuz iklim şartları olmalıdır. Gereksiz yere çok ince yağ kullanmayın. Aklınıza benim aklıma gelen şey geldi mi acaba merak ettim? Eğer bir yağ ne kadar ince ise sürtünme o kadar az ise?... ve eğer drag yarışına katılacaksanız? Yağınız kalın ise ayvayı yediniz.

    Koyu Renk (Kirli) Yağlar Motordaki Olası Problemlerin Habercisi mi?
    Kirli, yahut koyu renkli yağ kesinlikle motordaki olası problemlerin habercisi değildir. Aksine iyi bir işarettir. Kirli yağ, yağın görevini yerine getirdiğinin kanıtıdır: Motor veya her ne ise, artıkları toplayıp motorun belirli kesimlerinde takrar toplanmamak üzere onları kendi içinde biriktiriyor demektir. Zaten yağınızı ve yağ ile birlikte filtrenizi de değiştiriyorsanız sorun yok demektir.

    Motor Yağı Seviyesi Kontrolü
    Doğru bir okuma için öncelikle otomobilinizi düz bir zeminde parkedip en az 5dk. olmak üzere yağın süzülmesini bekleyin. Yağ çubuğunu çıkarıp bir bez ya da kağıt mendil ile silin. Yağ çubuğunu yerine yerleştirip birkaç saniye bekleyin. Yağ seviyesini okumak üzere tekrar çıkardığınızda büyük bir ihtimalle MIN ve MAX seviyeleri arasında, genellikle de MIN seviyesine yakın olacaktır. Her seferinde çok fazla olmamak sureti ile ve yine her defa kontrol etmek sureti ile MAX seviyesine yaklaşıncaya kadar yağ ekleyin. Kesinlikle MAX seviyesini geçmeyin. 1600 cc. hacimli bir motorda genellikle 1 lt.’lik yağın yarısı yeterli olacaktır. Belki biraz fazlası.. Ancak kutunun dibinde çok az dahi kalmış olsa, “bunu taşıyacağıma ekleyeyim, MAX seviyesini biraz geçiversin, ne olacak?” mantığıyla kalan yağı da eklemeyin. Motorun performansına göre birkaç hafta, en geç bir ay sonra zaten elinizde kalan yağ miktarı kadar eksilme olacaktır. Daha sonra ekleyin, en iyisi... Çubuğu yerine yerleştirdikten sonra motor yağ kapağını kapatmayı unutmayın. Periyodik yağ seviye kontrolleri her 2000 km.’de bir yapılabilir. Ancak en iyisi herkesin kendi istatistiğini tutması. Yağ eksiltme; motor performansı, motorun üzerindeki km. ve bakımıyla alakalı olduğu kadar aynı model ve yaşa sahip otomobillerde sürücülerin kullanım tarzından kaynaklanan farklılıklar olması da doğaldır. Bu sebeple isterseniz ilk birkaç sefer ortalama bir km. belirleyin, ve kontrollerinizi kendinize özel aralıklarla yapın.

    Sonuç
    Her yağ, mümkün olan en yüksek performansı vermek üzere formüle edilir. Bu sebeple, yağınız zaten kaliteli ise hiç katkı eklememek, yok kaliteli değil ise de katkıya para vermek yerine yağı daha kaliteli seçmek en iyisi. Sadece gidip otomobilinize göre raftaki en kaliteli yağı alın, ve mümkün olduğunca markadan markaya, mineralden sentetiğe, değişik viskozitelere geçmeyin. Katkıya para vermek yerine motorunuzu ilk çalıştırdığınızda kalkış öncesi 15 sn. rölantide çalışmasına izin verin. Böylelikle tek bir kutu katkı almadan motor ömrünüze belki de fazladan bir 100.000 km. ekleyebilirsiniz. Performans ihtiyacınız ne ise, ona uygun bir yağ seçin. Evet, sentik yağlar mineral yağlara oranla hatırı sayılır derecede pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Mümkün olan en dar viskozite aralığını seçin. Daha geniş viskozite aralığı daha fazla polimer demektir ve daha fazla polimer de motorunuz için iyi değildir. Ör: 10W-30 ve 10W-40. 10W-40, 10W-30’a göre daha fazla viskozite aralığına sahiptir. Her iki yağın da soğuk havadaki akışkanlıkları aynıdır, ancak 10W-40 viskoziteli yağa sıcak koşullarda daha performanslı olabilmesi için daha fazla polimer eklenmiştir. Bulunduğunuz iklimde yazlar aşırı sıcak değilse ve motorunuz aşırı performanslı değilse neden kullanılsın? Piyasada bulabileceğiniz en ince bazlı yağı değil, bulunduğunuz iklimin kurtardığı en ince bazlı yağı seçin. Yani, ince derken, yok yere 0W bazlı yağ seçmeyin, 15W baz kurtarıyorsa 15W baz, emin olamayıp fazla güvenemiyorsanız, 10W baz... Ör: 10W-40 ile 20W-50 aynı aralığa sahiptir, ancak 20W-50 de baz 10W-40’tan daha yüksek olduğundan (10 yerine 20) daha az polimer eklemekle de görevini yerine getirir. Her yağ değişiminde yağ filtrenizi de mutlaka değiştirin. Yağ filtresi motorun içinde dolaşan yağ içerisindeki kir ve metal parçacıklarını tutma görevini yerine getirir. Eğer yağ filtresi tıkanırsa, motordaki bir bypass valfi yağın tekrar akmasını sağlar. Tabii ki kirli yağın. Otomobilin gösterge panelinde de tıkanmış yağ filtreleri için bir uyarı ışığı olmadığına göre, en iyisi çok da pahalı olmayan bu parçayı her yağ değişiminde değiştirmektir. Kilometre az yapılmış olsa dahi en azından her sene yağ değiştirmek gerekir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: simdax

    Motor Yağının Görevi Nedir?
    Motor yağı, motorun tüm hareketli aksamı üzerinde film şeklinde ince bir tabaka oluşturarak sürtünme ve aşınmayı azaltır, bu da tekerleklere daha fazla güç aktarıldığı anlamına gelir. Motor yağı içerdiği deterjanlar vasıtası ile motoru temizlemeye yardımcı olur, pasa karşı korur ve aynı zamanda silindirlerin çevresindeki aşırı sıcağın bir bölümünü kartere indirmeye yardımcı olur.

    Mineral Yağlar
    Mineral yağlar yıllardır kullanılmakta olan klasik yağlardır. Yeraltındaki bildiğimiz petrolün distile edilmesinden sonra deterjan, viskozite geliştirici ve aşınma önleyici birtakım katkılar eklenmek suretiyle üretilirler. Fiyatları genelde ucuzdur ve ortalama bir performans sunarlar.

    Sentetik Yağlar
    Sentetik yağlar laboratuvarlarda çeşitli kimyasal işlemler sonucunda kimyagerler tarafından üretilen yağlardır. Fiyatları mineral yağlara oranla daha pahalıdır ancak hem daha iyi performans, hem daha uzun süreli kullanım sunarlar. Termal dayanıklılıkları fazladır. Yağlama görevlerini daha uzun süreler yerine getirirler ve çok daha fazla sıcağa dayanabilirler.

    Yarı Sentetik Yağlar
    Yarı sentetik yağlar bu ikisinin karışımıdır ve hem fiyatları, hem de sundukları performans bu iki yağın arasındadır. Genellikle %70-80 mineral yağa %20-30 sentetik yağ karıştırılmak suretiyle elde edilirler.

    Viskozite ve Viskozite Endeksi Nedir?
    Viskozite basit şekliyle bir yağın kalınlığının ölçüsüdür. Belirli bir sıcaklıkta yağın ne kadar akıcı olduğunu göstermek için de Viskozite Endeksi kullanılır. Genellikle bir yağ kalınsa viskozitesi yüksek, ince ise viskozitesi düşüktür. Viskozite endeksi bize bir yağın ısıya maruz kaldığında ne kadar inceleceğini gösterir. Rakam ne kadar yüksekse, ısıya maruz kaldığında yağ o kadar az incelir. Rakam düşükse yağın viskozitesi düşük, yüksekse viskozitesi yüksektir. Vizkozite endeksi aynı zamanda bir yağın belirli koşullar altında nasıl davranacağını da gösterir. Çok yüksek viskoziteli bir yağ (Ör: 50) özellikle düşük sıcaklıklarda motorun belirli kısımlarına ulaşamayabilir, hatta yüksek devirlerde silindir ile motor arasındaki film kopabilir. Çok düşük viskoziteli bir yağ ise (Ör:0) özellikle aşırı yüksek sıcaklıklarda çok fazla incelerek koruma özelliğini yitirebilir.
    Tek Viskozite ve Multi-Viskozite Yağlar
    Hizmet ettikleri sıcaklık aralığı bakımından yağlar ikiye ayrılır: Tek viskozite ve çok viskoziteli (multi-viskoziteli) yağlar. Tek viskoziteli yağlar hava sıcaklıklarının daimi olarak sabit olduğu durumlara uygundur, dolayısı ile bu tür yağlar hem yaz, hem kış kullanımına uygun değildir

    (Ör: 20W-50 değil de sadece 50W) . Zaten bugün bir benzin istasyonuna gidip herhangi bir marka motor yağı almaya kalktığınızda hepsi multi-viskozite olacağından, isterseniz hemen bu tip yağlara geçelim.Günümüzde araçların tamamına yakınında kullanılan multi-viskozite yağlar ise yapı olarak değişken hava koşullarında hizmet etme özelliğine sahip olduklarından hem yaz sıcağında, hem de kışın soğuğunda kullanılabilirler. Kalın bir yağ soğuk hava koşullarında jelleşecek ve görevini tam olarak yerine getiremeyecektir. İnce bir yağ ise soğukta rahat akacak, ancak yüksek sıcaklıklarda motor ile silindir arasındaki film tabakası incelecek, ya da kopacaktır. Sonuçlarını düşünün.. Tek viskoziteli yağların bu dezavantajları üzerine ince bazlı bir tek viskozite yağa çeşitli polimerler eklenmek suretiyle multi-viskozite yağlar üretilmiştir. Eklenen bu polimerler sayesinde multi-viskozite yağlar kışın soğuğunda yada ilk çalıştırma esnasında görev yapabilecek kadar ince, yaz sıcağında güvenebileceğiniz kadar da kalındırlar. İkisi aynı anda saçma, belki de inanılmaz geliyor değil mi? Nasıl olduğunu makalenin ilerleyen paraglaflarında okuyabilirsiniz.. Çok basit.

    Multi-Viskozite Yağların Avantajı Nedir?
    Tek viskoziteli bir yağın akıcılığı her sıcaklıkta aynıdır. Çok viskoziteli yağlar ise tek viskoziteli yağlardan farklı olarak kendilerini değişen sıcaklıklara adapte ederler. Çok viskoziteli bir yağ tek viskoziteli bir yağa oranla soğuk havalarda daha akıcı, yüksek sıcaklıklarda ise kesinlikle daha kalın ve güvenlidir.Bu, aynı zamanda şu anlama da geliyor: Otomobilinizi belirli bir süre için kullanmadığınızda motor yağı kartere doğru süzülecek ve tekrar çalıştırdığınızda çok kısa bir süre için dahi olsa, motorunuzun tüm parçalarına ulaşması için belirli bir süre geçecektir. Çok viskoziteli yağlar soğuk havalarda tek viskoziteli yağlara oranla daha akıcı olduklarından motorun içerisindeki parçalara daha çabuk ulaşırlar, böylelikle ilk çalıştırma anındaki motor aşınmaları daha azdır.Çok viskoziteli yağlar tek viskoziteli yağlara oranla %1,5 ila %3 arasında yakıt tasarrufu sağlarlar. Çok viskoziteli yağlar hem düşük, hem yüksek sıcaklıklarda daha fazla koruma sağlarlar.Multi-Viskozite Yağların Çalışma PrensibiYağ kullanımında sorun şudur: 10W kadar ince bir yağ kullanırsak yağ oldukça ince olduğundan ne ilk çalıştırma anında, ne de soğuk havalarda akıcılık açısından bir problem yaşamayız. Peki hava oldukça sıcaksa, ya da motor ısısı son derece arttığı zaman ne olacak? Gidip hemen yağı mı değiştireceğiz? İşte bu problemi çözmek için üretim aşamasında diğer birçok katkıyla birlikte multi-viskozite yağlara “viskozite geliştirici” katkı maddeleri eklenir. Yağ yine aynı yağdır, 10W bazlıbir yağ.. Ancak, eklenen polimerler sayesinde ısındığında örneğin 40 viskoziteli bir yağ gibi davranır, böylelikle sıcak hava koşullarında da görevini yerine getirir. Nasıl mı?

    Eklenen polimerleri kimyasal olarak yağ soğukken içinde bağımsız olarak yüzen toplar olarak düşünün. Yağ ısındıkça bu polimerler çözülmeye ve uzun zincirlere dönüşmeye başlarlar, ve böylelikle yağın incelmesini önlerler. Ondan sonra dalga geç “alt tarafı polimer”... Nereye dalga geçiyosun? Öhö.. Eee. Evet, ne diyordum, birleşirler ve böylelikle ne olur efenim? Bir yağın içinde iki yağ... Yağınız 10W-40 ise soğukta 10W gibi ince, sıcakta ise 40 viskozite yağ kadar kalın gibi davranır. Burada önemli olan viskozite aralığını seçerken kışın tahmini en soğuk, yazın ise tahmini en sıcak derecesine dikkat etmektir. 10 bazlı bir yağı 10W-30 yapmak için daha az, 10W-40 yapmak için daha fazla polimer eklemek gerekir. E, asıl yağlamayı yapan polimer değil de yağ olduğuna göre, neden gereksiz yere içerisinde daha fazla polimer olan bir yağ kullanalım? 10W-30 idare ediyorsa neden 0W-40 gibi.. Yani şu saçma: “Abi, var ya en iyisi Mobil 0W-40’mış”.. Böyle birşey yok arkadaşlar. Bu bana iyi gelir de, sen Antalya’nın sıcağındasındır, kışları Antalya -40 derece mi 0 bazlı yağ kullanılsın? Viskozite aralığı tavsiye üzerine değil, kesinlikle ve kesinlikle içerisinde bulunulan iklime göre seçilmelidir. Tavsiyeyi aynı ildeki arkadışınız yapıyorsa ayrı.. Her bir viskozite aralığı için tek tek olmasa da, isterseniz genel bir görüş oluşturması açısından aşağıda en bilinen viskozite sınıflandırmalarını verelim. Bunlardan en ayrıntılı ve en bilineni SAE’ ninkidir, yani şu hep konuşulan 10W-30, 20W-50 gibi.. Ancak SAE derecelendirmesinde hangi viskoziteyi seçeceğinizden emin olamıyorsanız, kutunun üzerine bakıp daha basit olan API, ya da ondan da basit olan ACEA sınıflandırmasına göre de seçim yapabilirsiniz. (Bakın diyorum ama, du bakıyım var mı? Eveeet.. Yağımızı elimize alalım.. Ne diyor? Shell Helix Ultra SAE 5W-40, API SJ/CF, ACEA A3/B3.

    Viskozite Derecesini Seçmek
    En bilinen viskozite sınıflandırmaları şunlardır:SAE (Society of Automotive Engineers) sınıflandırmasıSAE sınıflandırması diğerlerinden farklı olarak yağı düşük ve yüksek ısılardaki viskozitesine göre sınıflandırır, dolayısıyla bir miktar daha ayrıntılı olduğu söylenilebilir. Ancak en bilinen ve en çok kullanılanı olması sebebi ile, ilk sırada

    SAE sınıflandırmasını inceleyelim.
    SAE sınıflandırmasında derece “W” harfi ile ayrılan iki rakamdan oluşur. W, winter yani kış anlamındadır ve yağın düşük sıcaklıktaki viskozitesini gösterir. Örneğin 10W-40’taki “10W” gibi. Bu, aynı zamanda yağın baz viskozitesidir, yani polimer eklenmeden önceki asıl viskozitesi. Bu rakam ne kadar düşük olursa yağ o kadar ince olacağından, bu bize aynı zamanda yağın düşük ısılarda ne kadar akıcı olacağını ve motorun ne kadar kolaylıkla çalışacağını da gösterir.İkinci rakam yağın yüksek ısı viskozitesini verir. 10W-40’taki “40” gibi. Bu rakam ne kadar yüksekse, yağ sıcakken o kadar viskoziteli, yani kalın demektir.

    API (American Petroleum Institute) Sınıflandırması
    Sınıflandırma iki harf ile yapılır. İlk harf yağın benzinli (S) veya dizel (C) motorlardan hangisine uygun olduğunu, ikinci harf ise yağın aynı gruptaki performans değerini gösterir. Performans sınıflaması her iki grupta da A en düşük olmak üzere benzinli motorlar için A-J arası, dizel motorlar için ise C-F arası yapılır.Benzinli motorlarda: (min.performans) SA..SB..SC..SD..SE..SF..SG..SH..SJ (max.performans)Dizel motorlarda: (min. performans) CA..CB..CC..CD..CE..CF (max.performans)Eğer yağ kutunuzun üzerinde “API SJ/CF” şeklinde bir ibare görürseniz bu, yağın hem benzinli, hem de dizel tüm motorlarda kullanılabileceği (Ferrari dahil) anlamına gelir.<

    b>ACEA (Association of European Car Manufacturers) Sınıflandırması
    Sınıflandırma bir harfi takip eden bir rakam ile yapılır (A3 gibi). ACEA standardı iki kategoriye ayrılır. Birinci kategori yağın hangi motorda kullanılabileceğini açıklar:Benzinli motorlar için A Dizel otomobil motorları için B Dizel kamyon motorları için C Yağın performans seviyesini ise takip eden rakam belirler:Yakıt ekonomisi için 1 Genel amaç için (ortalama seviye) 2 Yüksek performans için 3 Örnegin A3 benzinli motorlar için yüksek performanslı bir yağı, A1 benzinli motorlar için ekonomi amaçlı bir yağı tanımlar.Viskozite konusunda yapacağınız seçim sıcaklık, otomobilin üzerindeki kilometre, piston aralıkları ve kullanım şartları gibi birçok değişkene bağlı olmakla birlikte, genel kural olarak viskozite aralığını çok açmadan mümkün olan en ince yağı kullanmak en iyisidir. Çok kalın yağların da sürtünmeyi arttırdığı bir gerçektir. En ince derken, akla 0W-40 gelebilir, ancak bulunduğunuz iklimde hava kış mevsiminde -18 derecenin altına düşmüyor, yaz mevsiminde de aşırı sıcaklar yoksa neden 0W-40 yerine 10W-30 olmasın? Burada seçim tamamıyla size kalmıştır. Bir yağ kutusunun içinde katkı maddesi ne kadar az ise o kadar iyidir, 0W-40 alırsınız, içerisinde fazla fazla katkı maddesi vardır, ya da 10W-30 alırsınız, içindeki gerçek yağ oranı o kadar fazladır. Sadece bazı 0 yerine 10 olduğu için diğerinden biraz daha kalındır. Aslında bu seçimi yaparken kilometreyi de hesaba katmakta fayda var. 0 km. bir arabada ince yağ, 100.000 km.’deki, yada daha eski teknolojili bir arabada daha kalın yağ kullanımı mantıklı olabilir. Yeni bir arabada piston aralıkları daha incedir, dolayısıyla ince yağ kullanımı hem sürtünmeyi azaltması sebebiyle, hem de aralıkların zaten dar olmasından ötürü mantıklıdır. Ancak 100.000 km.yapmış bir motorda aralıklar fazlasıyla açık olacağından nispeten daha kalın bir yağ kullanmak mantıklı bile olabilir. Böylelikle yağ sızıntılarını bile önleyebilirsiniz. 20W-50 mesela..

    Değişik Tip Yağların Karıştırılması
    Sentetik yağların yarı sentetik olanlarla hatta mineral yağlarla uyumlu olduğunu söyleyenler olabilir, ancak yağ kaçırma problemleri yaşamamak ve motorunuzun nihai performansı açısından başlangıçta bu tipten birini seçmenizi ve kesinlikle değiştirmemenizi tavsiye ederim. Mineral yağların içerikleri sentetik olanlardan farklıdır, ve mineral yağ emmiş contaların sonradan özellikle daha ince olan sentetik yağa geçildiğinde yağ kaçırabilmeleri olasıdır. 250.000 km sorun çıkarmadan çalışmış motorların, bu kilometrede mineralden sentetik yağa geçildiğinde kaçırmaya başladığına da rastlanılmıştır. Bunda sebep büyük olasılıkla sentetik yağa geçiş öncesi motoru belirli bir süre rolantide çalıştırmak sureti ile temizleme amaçlı kullanılan ince yağın motor içinde zamanla birikip artık sızdırmazlık görevi gören kalıntıları silip süpürmesi ve bunları da temizlemesidir. Buradan şu sonucu çıkartabiliriz: Arabanız yeniyse ve mineral bazlı yağ kullanıyorsanız temizleme amaçlı yağı uyguladıktan sonra sentetik yağa iç rahatlığıyla geçebilirsiniz. Hatta 5W-40 gibi bir viskozite aralığı seçip mecbur kalmadıkça bunu bile değiştirmemek en iyisi. Çünkü bunun değişmesi kesinlikle yağın kalınlığının da değişmesi anlamına gelir. Ancak ve ancak arabanız çok fazla km. yaptıysa bir miktar daha kalın yağa geçin. Yukarıdaki örnekte kalın bir mineral yağdan çok ince bir sentetik yağa geçiş sonrası da kaçırma oluşmuş olabilir. Çünkü 250.000 km. yapmış bir motorda aşınma çok fazla olacağından belki de suç ince yağ seçiminde.

    Yağ Katkıları Yararlı mı?
    Günümüzde hepsi de birbirinden mükemmel olduğunu iddia eden bir çok yağ katkısı satışa sunulmuştur. Özellikle televizyonda gece yarısı reklam kuşaklarını istila eden bu ürünler gerçekten işe yarıyor mu?Şimdi şunu düşünelim: Shell, Mobil gibi araştırma ve geliştirmeye yılda milyonlarca dolar bütçe ayıran ve hatta dünyanın en iyi kimyagerlerini istihdam eden dev şirketler bu sihirli formülleri bulamıyorlar da yağ katkısı üreten firmalar mı sadece bu sihirli formüllere sahip?Aynı şey otomobil üreticisi firmalar için de geçerli. Eğer bu mucize katkılar gerçekten motor gücünü arttırıyor, ya da en azından yakıt tüketimini azaltıyorsa neden otomobil üreticisi firmalar her otomobil başına bir kutu da bu katkılardan eklemiyorlar?Üçüncü olarak, bu mucize yağ katkılarından hiç biri tanınmış yağ üreticilerinin markasını taşımamaktadır. Sonuç olarak, yağ üreticisi firmalar en iyi karışımı elde edebilmek için zaten her yıl milyonlarca dolar harcamaktadır. Dolayısıyla yaptıkları bu harcamanın sonucunu diğer ufak firmalardan daha iyi aldıklarına emin olabilirsiniz. Ayrıca zaten kaliteli bir yağ, üretim aşamasında 10’a yakın katkı ile zenginleştirilmektedir. Bunların neler olduğunu ve görevlerini makaleyi daha fazla uzatmamak için yazmıyorum. Ancak deterjanlar, pas önleyiciler, aşınma azaltıcılar, antifriz vs. örnek verilebilir. Yani, kullanmakta olduğumuz yağın içerisinde bir bakıma yağ katkıları zaten fazlasıyla vardır. Öyle ise ne olduğunu bilmediğimiz katkılara neden para ödeyelim? Üstelik motora bırakın yararlı olmayı, zarar verme ihtimalleri varken.. Bu zarar iki türlü olabilir: Birincisi zaten yağın içerisinde olan bir maddeyi içeren katkı ekliyor ve bu maddenin oranını aşırı derecede arttırıyorsunuzdur, ikincisi de yağın içinde hiç olmayan bir maddeyi ekliyorsunuzdur, bunun da sonuçları iyi olmayabilir. İsterseniz piyasadaki yağ katkılarının içinde genel olarak en çok bulabileceğiniz iki maddeyi inceleyelim:

    TeflonKimi yağ katkıları başlangıçta işe yarıyor gibi görünse de, Teflon gibi partiküller içeren katkılar zamanla yağ filtresini tıkayabilirler. Yağ filtresinin tıkandığını gösteren bir uyarı ışığı da olmadığına göre... PTFE’yi keşfederek Teflon’un patentini elinde bulunduran DuPont şirketi bile “Teflon içten yanmalı motorlarda yağ katkısı olarak kullanılmaya uygun değildir” açıklamasını yapmıştır. Tabi bu açıklamayı yağ firmalarından aldığı yüklü rüşvet karşılığında yapmadıysa... Biz, gerçeği açıkladığını varsayalım.

    Çinko
    Diğer bir çeşit yağ katkısı ise çinko içerenlerdir. Çinko genelde tüm motor yağlarında motordaki aşınmaya karşı koruyucu madde olarak bulunmakta ve motorda metal-metale temas eden yüzeylerde koruma görevi görmektedir. Normalde sık karşılaşılmayacak bir durum olan metal-metale sürtünme anında koruyucu görev görmesi için bilinen tüm markaların yağları zaten çinko içermektedir. O halde neden daha fazlasını ekleyelim? Motor yağına eklenen daha fazla çinko daha iyi koruma sağlamayacak, sadece metal-metale temas aşırı derecede fazlaysa korumanın süresini uzatacaktır. Yağınıza daha fazla çinko içerikli yağ katkısı eklemek silindir valflerinde kalıntı oluşturmaktan ve bujilerinizde ateşleme sorununa sebep vermekten başka bir işe yaramayacaktır, inanın.<

    b>Motor Yağı ile Yakıt Sarfiyatı Arasındaki İlişki Nedir??
    Bir yağın viskozitesi yağın kendi içsel sürtünmesiyle bağlantılıdır. Bir yağın viskozitesi ne kadar yüksekse, yani kalınlığı ne kadar fazlaysa, sürtünme o kadar fazla olacaktır. 20W-50 yağ yerine 0W-30 viskoziteli bir yağ kullandığınızda sürtünme daha az olacaktır. Ancak yukarıda da bahsettiğimiz gibi, yağ seçiminde asıl etken sizin sürtünmeyi nasıl istediğiniz değil, bulunduğunuz iklim şartları olmalıdır. Gereksiz yere çok ince yağ kullanmayın. Aklınıza benim aklıma gelen şey geldi mi acaba merak ettim? Eğer bir yağ ne kadar ince ise sürtünme o kadar az ise?... ve eğer drag yarışına katılacaksanız? Yağınız kalın ise ayvayı yediniz.

    Koyu Renk (Kirli) Yağlar Motordaki Olası Problemlerin Habercisi mi?
    Kirli, yahut koyu renkli yağ kesinlikle motordaki olası problemlerin habercisi değildir. Aksine iyi bir işarettir. Kirli yağ, yağın görevini yerine getirdiğinin kanıtıdır: Motor veya her ne ise, artıkları toplayıp motorun belirli kesimlerinde takrar toplanmamak üzere onları kendi içinde biriktiriyor demektir. Zaten yağınızı ve yağ ile birlikte filtrenizi de değiştiriyorsanız sorun yok demektir.

    Motor Yağı Seviyesi Kontrolü
    Doğru bir okuma için öncelikle otomobilinizi düz bir zeminde parkedip en az 5dk. olmak üzere yağın süzülmesini bekleyin. Yağ çubuğunu çıkarıp bir bez ya da kağıt mendil ile silin. Yağ çubuğunu yerine yerleştirip birkaç saniye bekleyin. Yağ seviyesini okumak üzere tekrar çıkardığınızda büyük bir ihtimalle MIN ve MAX seviyeleri arasında, genellikle de MIN seviyesine yakın olacaktır. Her seferinde çok fazla olmamak sureti ile ve yine her defa kontrol etmek sureti ile MAX seviyesine yaklaşıncaya kadar yağ ekleyin. Kesinlikle MAX seviyesini geçmeyin. 1600 cc. hacimli bir motorda genellikle 1 lt.’lik yağın yarısı yeterli olacaktır. Belki biraz fazlası.. Ancak kutunun dibinde çok az dahi kalmış olsa, “bunu taşıyacağıma ekleyeyim, MAX seviyesini biraz geçiversin, ne olacak?” mantığıyla kalan yağı da eklemeyin. Motorun performansına göre birkaç hafta, en geç bir ay sonra zaten elinizde kalan yağ miktarı kadar eksilme olacaktır. Daha sonra ekleyin, en iyisi... Çubuğu yerine yerleştirdikten sonra motor yağ kapağını kapatmayı unutmayın. Periyodik yağ seviye kontrolleri her 2000 km.’de bir yapılabilir. Ancak en iyisi herkesin kendi istatistiğini tutması. Yağ eksiltme; motor performansı, motorun üzerindeki km. ve bakımıyla alakalı olduğu kadar aynı model ve yaşa sahip otomobillerde sürücülerin kullanım tarzından kaynaklanan farklılıklar olması da doğaldır. Bu sebeple isterseniz ilk birkaç sefer ortalama bir km. belirleyin, ve kontrollerinizi kendinize özel aralıklarla yapın.

    Sonuç
    Her yağ, mümkün olan en yüksek performansı vermek üzere formüle edilir. Bu sebeple, yağınız zaten kaliteli ise hiç katkı eklememek, yok kaliteli değil ise de katkıya para vermek yerine yağı daha kaliteli seçmek en iyisi. Sadece gidip otomobilinize göre raftaki en kaliteli yağı alın, ve mümkün olduğunca markadan markaya, mineralden sentetiğe, değişik viskozitelere geçmeyin. Katkıya para vermek yerine motorunuzu ilk çalıştırdığınızda kalkış öncesi 15 sn. rölantide çalışmasına izin verin. Böylelikle tek bir kutu katkı almadan motor ömrünüze belki de fazladan bir 100.000 km. ekleyebilirsiniz. Performans ihtiyacınız ne ise, ona uygun bir yağ seçin. Evet, sentik yağlar mineral yağlara oranla hatırı sayılır derecede pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Mümkün olan en dar viskozite aralığını seçin. Daha geniş viskozite aralığı daha fazla polimer demektir ve daha fazla polimer de motorunuz için iyi değildir. Ör: 10W-30 ve 10W-40. 10W-40, 10W-30’a göre daha fazla viskozite aralığına sahiptir. Her iki yağın da soğuk havadaki akışkanlıkları aynıdır, ancak 10W-40 viskoziteli yağa sıcak koşullarda daha performanslı olabilmesi için daha fazla polimer eklenmiştir. Bulunduğunuz iklimde yazlar aşırı sıcak değilse ve motorunuz aşırı performanslı değilse neden kullanılsın? Piyasada bulabileceğiniz en ince bazlı yağı değil, bulunduğunuz iklimin kurtardığı en ince bazlı yağı seçin. Yani, ince derken, yok yere 0W bazlı yağ seçmeyin, 15W baz kurtarıyorsa 15W baz, emin olamayıp fazla güvenemiyorsanız, 10W baz... Ör: 10W-40 ile 20W-50 aynı aralığa sahiptir, ancak 20W-50 de baz 10W-40’tan daha yüksek olduğundan (10 yerine 20) daha az polimer eklemekle de görevini yerine getirir. Her yağ değişiminde yağ filtrenizi de mutlaka değiştirin. Yağ filtresi motorun içinde dolaşan yağ içerisindeki kir ve metal parçacıklarını tutma görevini yerine getirir. Eğer yağ filtresi tıkanırsa, motordaki bir bypass valfi yağın tekrar akmasını sağlar. Tabii ki kirli yağın. Otomobilin gösterge panelinde de tıkanmış yağ filtreleri için bir uyarı ışığı olmadığına göre, en iyisi çok da pahalı olmayan bu parçayı her yağ değişiminde değiştirmektir. Kilometre az yapılmış olsa dahi en azından her sene yağ değiştirmek gerekir.

    Alıntıları Göster
    sayıların anlamları hakkında biraz daha detay verelim.Diğer viskosite işi anlaşılmıştır sanırım.Ama harf işi daha ince noktalardır.

    • A1 Fuel Economy Petrol
    • A2 Standard performance level
    • A3 High performance and / or extended drain
    • B1 Fuel Economy diesel
    • B2 Standard performance level
    • B3 High performance and / or extended drain
    • B4 For direct injection passenger car diesel engines
    • E1 Non-turbo charged light duty diesel
    • E2 Standard performance level
    • E3 High performance extended drain
    • E4 Higher performance and longer extended drain
    • E5 (1999) High performance / long drain plus American/API performances. - This is ACEAs first attempt at a global spec.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    bu arabımı yogun kış şartlarında kullanmayacağım yani öyle düşünüyorum en azından
    o yüzden 0 yağ koymayacağım
    bu shell ultra racing 10w-60 tan bulabilirsem koyacağım
    veya getirteceğim 6 kilo
    baktım olmadı mobil 1 0w-40 koyacağım

    sizin ek bir öneriniz varmı vezir hocam
    bu arada sizin o taraflar iyice ısınmaya başlamıştır
    Allah yardım etsin


    Sıfır yağ kışlık yağdır ama biraz once de bahsettiğim gibi yakıt tasarrufuna da katkısı vardır.İnce yağ daha az sürtünme katsayısı vardır. Piston krank hepsi daha az sürtünmede daha fazla performans gösterirler.Bunun dışında bir yararı yoktur .Ama ikinci sayı büyük olursa bu sefer yağ eksiltmesi az olur . Teoride hiç eksiltme yapmaması gerekir.Şmdi otorup iyice hesap yapmalı .Benzin ateş pahası , %1-2 yakıttan tasarruf ederek eksilen yağı kaç km de amorti ederiz.

    Para hesabını yapmayacak durumdaysanız shell ultra şu ana kadar duyduğum en geniş aralıklı piyasa yağıdır.BMW merco gibi araçlar için hele turbolu ise kaçırılmayacak bir fırsat gibi duruyor.Ama diper markalar da illaki pazarı kaybetmemek için 60 numara yağ çıkarırlar. Bu piyasa milyarlarca dolarlık sııkı rekabetin olduğu bir pazardır.Bir marka çıkaracakda diğerleri bakacak .Hiç sanmam.Belki de halen test aşamasında 3-5 çeşit yağları vardır.

    evet buralar ısınmaya başladı ama şu aralar iyi gidiyor.Nazar değömesin yazın 60 numara yağ bile yetmez buralara.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax



    Sıfır yağ kışlık yağdır ama biraz once de bahsettiğim gibi yakıt tasarrufuna da katkısı vardır.İnce yağ daha az sürtünme katsayısı vardır. Piston krank hepsi daha az sürtünmede daha fazla performans gösterirler.Bunun dışında bir yararı yoktur .Ama ikinci sayı büyük olursa bu sefer yağ eksiltmesi az olur . Teoride hiç eksiltme yapmaması gerekir.Şmdi otorup iyice hesap yapmalı .Benzin ateş pahası , %1-2 yakıttan tasarruf ederek eksilen yağı kaç km de amorti ederiz.

    Para hesabını yapmayacak durumdaysanız shell ultra şu ana kadar duyduğum en geniş aralıklı piyasa yağıdır.BMW merco gibi araçlar için hele turbolu ise kaçırılmayacak bir fırsat gibi duruyor.Ama diper markalar da illaki pazarı kaybetmemek için 60 numara yağ çıkarırlar. Bu piyasa milyarlarca dolarlık sııkı rekabetin olduğu bir pazardır.Bir marka çıkaracakda diğerleri bakacak .Hiç sanmam.Belki de halen test aşamasında 3-5 çeşit yağları vardır.

    evet buralar ısınmaya başladı ama şu aralar iyi gidiyor.Nazar değömesin yazın 60 numara yağ bile yetmez buralara.


    vezir hocam arabayı zaten pek kullanmıyorum ayda yılda bir gezmek için uzunyol için
    o yüzden maksimumda kullansam edebileceğim zarar benzinden 50-100 ytl minumumda kullansam edeceğim kar 50-100 ytl
    ama kontağa bastığımda da araç ile ilgili hiçbirşey aklımda kalmasın
    sadece sorunsuz beni götürsün o yüzden 50-100 ytl (mili servet vs konuuna girmiyorum ) işin gerçeği pek düşünmüyorum




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    sayıların anlamları hakkında biraz daha detay verelim.Diğer viskosite işi anlaşılmıştır sanırım.Ama harf işi daha ince noktalardır.

    • A1 Fuel Economy Petrol
    • A2 Standard performance level
    • A3 High performance and / or extended drain
    • B1 Fuel Economy diesel
    • B2 Standard performance level
    • B3 High performance and / or extended drain
    • B4 For direct injection passenger car diesel engines
    • E1 Non-turbo charged light duty diesel
    • E2 Standard performance level
    • E3 High performance extended drain
    • E4 Higher performance and longer extended drain
    • E5 (1999) High performance / long drain plus American/API performances. - This is ACEAs first attempt at a global spec.

    Alıntıları Göster
    SM Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in November 2004
    SL Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998
    SJ Still current but nearly obsolete For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1996
    SH Obsolete For model year 1996 and older engines.
    SG Obsolete For model year 1993 and older engines.
    SF Obsolete For model year 1988 and older engines.
    SE Obsolete For model year 1979 and older engines.
    SD Obsolete For model year 1971 and older engines.
    SC Obsolete For model year 1967 and older engines.
    SB Obsolete For older engines. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.
    SA Obsolete For much older engines with no performance requirement. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.

    CJ-4 Current Introduced in 2006 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2007 on-highway exhaust emission standards. CJ-4 oils are compounded for use in all applications with diesel fuels ranging in sulphur content up to 500ppm (0.05% by weight). However, use of these oils with greater than 15ppm sulfur fuel may impact exhaust aftertreatment system durability and/or oil drain intervals. CJ-4 oils are effective at sustaining emission control system durability where particulate filters and other advanced aftertreatment systems are used. CJ-4 oils exceed the performance criteria of CF-4, CG-4, CH-4 and CI-4.
    CI-4 Current Introduced in 2002 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2004 exhaust emission standards implemented in 2002. CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust gas recirculation (EGR) is used and are intented for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4 and CH-4
    CH-4 Current Introduced in 1998 for high-speed four-stroke engines. CH-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4 and CG-4.
    CG-4 Current Introduced in 1995 for high-speed four-stroke engines. CG-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content less than 0.5% weight. CG-4 oil needs to be used for engines meeting 1994 emission standards. Can be used in place of CD, CE and CF-4.
    CF-4 Current Introduced in 1990 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CD and CE.
    CF-2 Current Introduced in 1994 for severe duty, two stroke motorcycle engines. Can be used in place of CD-II.
    CF Current Introduced in 1994 for off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel over0.5% weight sulphur. Can be used in place of CD.
    CE Obsolete Introduced in 1987 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CC and CD.
    CD-II Obsolete Introduced in 1987 for two-stroke motorcycle engines.
    CD Obsolete Introduced in 1955 for certain naturally aspirated and turbo engines.
    CC Obsolete Introduced in 1961 for all diesels.
    CB Obsolete Introduced in 1949 for moderate-duty engines.
    CA Obsolete Introduced in 1940 for light-duty engines.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 30 Nisan 2008; 9:48:31 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    SM Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in November 2004
    SL Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998
    SJ Still current but nearly obsolete For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1996
    SH Obsolete For model year 1996 and older engines.
    SG Obsolete For model year 1993 and older engines.
    SF Obsolete For model year 1988 and older engines.
    SE Obsolete For model year 1979 and older engines.
    SD Obsolete For model year 1971 and older engines.
    SC Obsolete For model year 1967 and older engines.
    SB Obsolete For older engines. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.
    SA Obsolete For much older engines with no performance requirement. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.

    CJ-4 Current Introduced in 2006 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2007 on-highway exhaust emission standards. CJ-4 oils are compounded for use in all applications with diesel fuels ranging in sulphur content up to 500ppm (0.05% by weight). However, use of these oils with greater than 15ppm sulfur fuel may impact exhaust aftertreatment system durability and/or oil drain intervals. CJ-4 oils are effective at sustaining emission control system durability where particulate filters and other advanced aftertreatment systems are used. CJ-4 oils exceed the performance criteria of CF-4, CG-4, CH-4 and CI-4.
    CI-4 Current Introduced in 2002 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2004 exhaust emission standards implemented in 2002. CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust gas recirculation (EGR) is used and are intented for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4 and CH-4
    CH-4 Current Introduced in 1998 for high-speed four-stroke engines. CH-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4 and CG-4.
    CG-4 Current Introduced in 1995 for high-speed four-stroke engines. CG-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content less than 0.5% weight. CG-4 oil needs to be used for engines meeting 1994 emission standards. Can be used in place of CD, CE and CF-4.
    CF-4 Current Introduced in 1990 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CD and CE.
    CF-2 Current Introduced in 1994 for severe duty, two stroke motorcycle engines. Can be used in place of CD-II.
    CF Current Introduced in 1994 for off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel over0.5% weight sulphur. Can be used in place of CD.
    CE Obsolete Introduced in 1987 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CC and CD.
    CD-II Obsolete Introduced in 1987 for two-stroke motorcycle engines.
    CD Obsolete Introduced in 1955 for certain naturally aspirated and turbo engines.
    CC Obsolete Introduced in 1961 for all diesels.
    CB Obsolete Introduced in 1949 for moderate-duty engines.
    CA Obsolete Introduced in 1940 for light-duty engines.

    Alıntıları Göster
    vezir hocam sabah sabah seni yorduk kusura bakma verdiğin güzel bilgiler için teşekkurler




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    SM Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in November 2004
    SL Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998
    SJ Still current but nearly obsolete For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1996
    SH Obsolete For model year 1996 and older engines.
    SG Obsolete For model year 1993 and older engines.
    SF Obsolete For model year 1988 and older engines.
    SE Obsolete For model year 1979 and older engines.
    SD Obsolete For model year 1971 and older engines.
    SC Obsolete For model year 1967 and older engines.
    SB Obsolete For older engines. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.
    SA Obsolete For much older engines with no performance requirement. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.

    CJ-4 Current Introduced in 2006 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2007 on-highway exhaust emission standards. CJ-4 oils are compounded for use in all applications with diesel fuels ranging in sulphur content up to 500ppm (0.05% by weight). However, use of these oils with greater than 15ppm sulfur fuel may impact exhaust aftertreatment system durability and/or oil drain intervals. CJ-4 oils are effective at sustaining emission control system durability where particulate filters and other advanced aftertreatment systems are used. CJ-4 oils exceed the performance criteria of CF-4, CG-4, CH-4 and CI-4.
    CI-4 Current Introduced in 2002 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2004 exhaust emission standards implemented in 2002. CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust gas recirculation (EGR) is used and are intented for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4 and CH-4
    CH-4 Current Introduced in 1998 for high-speed four-stroke engines. CH-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4 and CG-4.
    CG-4 Current Introduced in 1995 for high-speed four-stroke engines. CG-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content less than 0.5% weight. CG-4 oil needs to be used for engines meeting 1994 emission standards. Can be used in place of CD, CE and CF-4.
    CF-4 Current Introduced in 1990 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CD and CE.
    CF-2 Current Introduced in 1994 for severe duty, two stroke motorcycle engines. Can be used in place of CD-II.
    CF Current Introduced in 1994 for off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel over0.5% weight sulphur. Can be used in place of CD.
    CE Obsolete Introduced in 1987 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CC and CD.
    CD-II Obsolete Introduced in 1987 for two-stroke motorcycle engines.
    CD Obsolete Introduced in 1955 for certain naturally aspirated and turbo engines.
    CC Obsolete Introduced in 1961 for all diesels.
    CB Obsolete Introduced in 1949 for moderate-duty engines.
    CA Obsolete Introduced in 1940 for light-duty engines.

    Alıntıları Göster
    bu helix yağına dahha yakından incelemeye alırsak harflere odaklanmanızı istiyorum

    API SL/CF sınıfı yağ denmiş .yukjarıdaki tablodan bakarsanız.

    SL Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998

    CF Current Introduced in 1994 for off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel over0.5% weight sulphur. Can be used in place of CD.


    göreceksiniz.Demek ki CF off road araçlarında 94 yılından sonra eklenen , direk veya indirek dizel engine ve ağırlıkça %0,5 sulfur içeren bir yağ demekmiş.Bunları detay olarak yazmakta yarar var.








    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 30 Nisan 2008; 10:08:59 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    bu helix yağına dahha yakından incelemeye alırsak harflere odaklanmanızı istiyorum

    API SL/CF sınıfı yağ denmiş .yukjarıdaki tablodan bakarsanız.

    SL Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998

    CF Current Introduced in 1994 for off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel over0.5% weight sulphur. Can be used in place of CD.


    göreceksiniz.Demek ki CF off road araçlarında 94 yılından sonra eklenen , direk veya indirek dizel engine ve ağırlıkça %0,5 sulfur içeren bir yağ demekmiş.Bunları detay olarak yazmakta yarar var.







    Alıntıları Göster
    vezir hocam o zaman bu yağ bizim araç için uygun değil
    off road aracı değil ki bizim arac




  • quote:

    Orijinalden alıntı: simdax

    vezir hocam o zaman bu yağ bizim araç için uygun değil
    off road aracı değil ki bizim arac

    Alıntıları Göster
    tanıtımına bakarsan tüm turbolu araçlar için diye söylemiş ve sınıf olarak CF demişler.Kısa gemişler.Ama CF nin de kaç tane alt açıklaması var . Bu yüzden pazarlama kataloglarındaki ince detaylar önemlidir.

    4x 4 araçlara uygun olan yağ demek ağır koşullar altında çalışmaya dayanıklı demektir.Turbo ve klisk dört zamnlı için de uygun demek sonuçta bu yağ performans ve ağır şartlara uygun bir yağ demektir.Kısacası budur.Artık herkez aracını nasıl kullandığını ve performansını bildiği için hangisi uygunsa onu şeçmelidir.

    şahsi görüşüm luks ve performasnlı aracınız yoksa bu yağınc cebinizi yakmasından başka artı yanını görmeniz zordur.Ama icr cayenne porshce veya ferrariniz varsa veay bir M5 gibisinden yüksek performans ve ağır araçlar için yüksek sürat severler için güzel bir yağ.

    bu forumlarda bir arkadaş vardı nick name dinazor (kusura bakmasın ismini hatırlayamadım)adına benzeyen hep 200 üstünde gitmeyi alışkanlık haline getirdiğinden bahsediyordu.İşte bu yağ tam ona göre .Devamlı 180 km üstünde hızlarda turbo aşırı besleme yaparak yağın son performansına kadar kullanır .Bu noktada yağ ısıyı üzeri,nden atamayarak yanmaya başlar.İşte 60 numara yağ viskositesi nedeniyle biraz daha fazla ısıya karşı dayanabilir.Siz m3-4 saat saatte 200 ile gitmeyi önceden kafaya koyduysanız bu yağ güzel bir koruma sağlar.tabii ki teoride hepsi.Ama ben sakin 90-120 bandında kullnırım derseniz bence hiç gerek yok.Ancak havalar 45 derece olacak siz de 150 km süratle klima açık püfür püfür gideceksiniz ki o zman farkı ortaya çıkar.

    soğuk yerde yaşayanlar için tansiye etmiyorum.Ama parası olana gıcır mal .
    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    vezir hocam o zaman bu yağ bizim araç için uygun değil
    off road aracı değil ki bizim arac




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    tanıtımına bakarsan tüm turbolu araçlar için diye söylemiş ve sınıf olarak CF demişler.Kısa gemişler.Ama CF nin de kaç tane alt açıklaması var . Bu yüzden pazarlama kataloglarındaki ince detaylar önemlidir.

    4x 4 araçlara uygun olan yağ demek ağır koşullar altında çalışmaya dayanıklı demektir.Turbo ve klisk dört zamnlı için de uygun demek sonuçta bu yağ performans ve ağır şartlara uygun bir yağ demektir.Kısacası budur.Artık herkez aracını nasıl kullandığını ve performansını bildiği için hangisi uygunsa onu şeçmelidir.

    şahsi görüşüm luks ve performasnlı aracınız yoksa bu yağınc cebinizi yakmasından başka artı yanını görmeniz zordur.Ama icr cayenne porshce veya ferrariniz varsa veay bir M5 gibisinden yüksek performans ve ağır araçlar için yüksek sürat severler için güzel bir yağ.

    bu forumlarda bir arkadaş vardı nick name dinazor (kusura bakmasın ismini hatırlayamadım)adına benzeyen hep 200 üstünde gitmeyi alışkanlık haline getirdiğinden bahsediyordu.İşte bu yağ tam ona göre .Devamlı 180 km üstünde hızlarda turbo aşırı besleme yaparak yağın son performansına kadar kullanır .Bu noktada yağ ısıyı üzeri,nden atamayarak yanmaya başlar.İşte 60 numara yağ viskositesi nedeniyle biraz daha fazla ısıya karşı dayanabilir.Siz m3-4 saat saatte 200 ile gitmeyi önceden kafaya koyduysanız bu yağ güzel bir koruma sağlar.tabii ki teoride hepsi.Ama ben sakin 90-120 bandında kullnırım derseniz bence hiç gerek yok.Ancak havalar 45 derece olacak siz de 150 km süratle klima açık püfür püfür gideceksiniz ki o zman farkı ortaya çıkar.

    soğuk yerde yaşayanlar için tansiye etmiyorum.Ama parası olana gıcır mal .
    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    vezir hocam o zaman bu yağ bizim araç için uygun değil
    off road aracı değil ki bizim arac


    Alıntıları Göster
    sadece ya bu araba 200 ile gidermi gibisinden 10 dk gidersem o
    oda yılda 1 bilemdiniz 2 kez olur
    genelde 90 -120 gibi seyrederim
    arada 140 a çıkarsam belki

    performanslı araç kullandığım söylenemez




  • quote:

    Orijinalden alıntı: simdax

    sadece ya bu araba 200 ile gidermi gibisinden 10 dk gidersem o
    oda yılda 1 bilemdiniz 2 kez olur
    genelde 90 -120 gibi seyrederim
    arada 140 a çıkarsam belki

    performanslı araç kullandığım söylenemez

    Alıntıları Göster
    o zman bu yağ biraz lüks kaçar. Gwerçek yağ performansını ancak aşırı şartlara zorlanan araçlarda verecektir.
    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    sadece ya bu araba 200 ile gidermi gibisinden 10 dk gidersem o
    oda yılda 1 bilemdiniz 2 kez olur
    genelde 90 -120 gibi seyrederim
    arada 140 a çıkarsam belki

    performanslı araç kullandığım söylenemez




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    o zman bu yağ biraz lüks kaçar. Gwerçek yağ performansını ancak aşırı şartlara zorlanan araçlarda verecektir.
    quote:

    Orjinalden alıntı: simdax


    sadece ya bu araba 200 ile gidermi gibisinden 10 dk gidersem o
    oda yılda 1 bilemdiniz 2 kez olur
    genelde 90 -120 gibi seyrederim
    arada 140 a çıkarsam belki

    performanslı araç kullandığım söylenemez


    Alıntıları Göster
    peki vezir hocam
    motor yağı değişiminden önce eski motor yağını boşaltık yeni yağı ekleyeceğiz .Bu işlemden önce irrigasyon işlemi yapılabilirmi .Yeni motor yağımı tertemiz bir motora koymak istiyorum .böyle bir solusyon varmıdır veya işlem .? Az önce bir topikte okudum mazotla yıkanması gibi bir mantık doğal olarak kabul edilemez ama yağı birkaç kez değiştirmek mantıklı ama ben bunu özel bir şekilde yapmak istiyorum .? varmı böyle bir prosedur bildiğiniz veya solusyon ?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi collZero -- 1 Mayıs 2008; 18:12:44 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: collZero

    peki vezir hocam
    motor yağı değişiminden önce eski motor yağını boşaltık yeni yağı ekleyeceğiz .Bu işlemden önce irrigasyon işlemi yapılabilirmi .Yeni motor yağımı tertemiz bir motora koymak istiyorum .böyle bir solusyon varmıdır veya işlem .? Az önce bir topikte okudum mazotla yıkanması gibi bir mantık doğal olarak kabul edilemez ama yağı birkaç kez değiştirmek mantıklı ama ben bunu özel bir şekilde yapmak istiyorum .? varmı böyle bir prosedur bildiğiniz veya solusyon ?


    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: collZero

    peki vezir hocam
    motor yağı değişiminden önce eski motor yağını boşaltık yeni yağı ekleyeceğiz .Bu işlemden önce irrigasyon işlemi yapılabilirmi .Yeni motor yağımı tertemiz bir motora koymak istiyorum .böyle bir solusyon varmıdır veya işlem .? Az önce bir topikte okudum mazotla yıkanması gibi bir mantık doğal olarak kabul edilemez ama yağı birkaç kez değiştirmek mantıklı ama ben bunu özel bir şekilde yapmak istiyorum .? varmı böyle bir prosedur bildiğiniz veya solusyon ?



    Bu konuda bir forumda tartışmıştık , mazot ile motor yıkıyorlarmış .tamamen karşıyım çok hatalı bir işlem.Bir motoru yağ değişiminde temizlemek gerekli değişdir.Çünkü yağın içerisinde zaten temizleme kimyasalları vardır. burada bu gereksinim aslında tamamen ekonomik nedenlerden çıkmaktadır.Yağ dan daha uxuz bir şey kullanılması gerektiği düşünülüyor.Benim yazılarımı okuduysanız , ben motorun yıkanma tabirini pek kabul etmiyorum.Bunun yerine ucuz sıfır açık yağ ile temizlenmesi veya çalıştırlması diyelim daha uygundur.Açık 30numara yağ vardır bir bidona litre olarak tenekeden boşaltırlar ,işte bu yağ ile aracınızı kısa süre kullanıp km vermek doğru değil ama 50-100 km diyelim.Sonra yağı boşalttırır sıfır 30 numara yağ ile kıyaslar renk değişimine göre bir kere daha tekrar etmeniz gerekiyorsa tekrar yaparsınız.Ama sonuçta 2 kere 4 litre 30 numara yağ kullanırsanız bile yüklü bir para tutuabileceği için , benim önerim, normal 20/50 yağ koyup bir 3000 km giderseniz ve bunu değiştirirseniz motor temizlenmiş olacaktır.Ama parası olan için böyle numaralara hiç gerek yok .Koyarsınız 10w-30 yağ yarı süresinde değiştirirseniz iş hallolur.

    bu konuda km vermeyi hiç sevmiyorum çünkü aracın hangi koşullarda kullanıldığı çok önemli.Bazen dur kalk şehşir içinde yağ simsiyah oluyor.Bu yağ görevini tamamlamıştır değiştirilmesi gerekir.Siz arabanızı yıkarken kirlenmiş suyla temizlik yapılacağını düşünmezsiniz herhalde.Bu durum da aynı durumdur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    Orjinalden alıntı: collZero

    peki vezir hocam
    motor yağı değişiminden önce eski motor yağını boşaltık yeni yağı ekleyeceğiz .Bu işlemden önce irrigasyon işlemi yapılabilirmi .Yeni motor yağımı tertemiz bir motora koymak istiyorum .böyle bir solusyon varmıdır veya işlem .? Az önce bir topikte okudum mazotla yıkanması gibi bir mantık doğal olarak kabul edilemez ama yağı birkaç kez değiştirmek mantıklı ama ben bunu özel bir şekilde yapmak istiyorum .? varmı böyle bir prosedur bildiğiniz veya solusyon ?



    Bu konuda bir forumda tartışmıştık , mazot ile motor yıkıyorlarmış .tamamen karşıyım çok hatalı bir işlem.Bir motoru yağ değişiminde temizlemek gerekli değişdir.Çünkü yağın içerisinde zaten temizleme kimyasalları vardır. burada bu gereksinim aslında tamamen ekonomik nedenlerden çıkmaktadır.Yağ dan daha uxuz bir şey kullanılması gerektiği düşünülüyor.Benim yazılarımı okuduysanız , ben motorun yıkanma tabirini pek kabul etmiyorum.Bunun yerine ucuz sıfır açık yağ ile temizlenmesi veya çalıştırlması diyelim daha uygundur.Açık 30numara yağ vardır bir bidona litre olarak tenekeden boşaltırlar ,işte bu yağ ile aracınızı kısa süre kullanıp km vermek doğru değil ama 50-100 km diyelim.Sonra yağı boşalttırır sıfır 30 numara yağ ile kıyaslar renk değişimine göre bir kere daha tekrar etmeniz gerekiyorsa tekrar yaparsınız.Ama sonuçta 2 kere 4 litre 30 numara yağ kullanırsanız bile yüklü bir para tutuabileceği için , benim önerim, normal 20/50 yağ koyup bir 3000 km giderseniz ve bunu değiştirirseniz motor temizlenmiş olacaktır.Ama parası olan için böyle numaralara hiç gerek yok .Koyarsınız 10w-30 yağ yarı süresinde değiştirirseniz iş hallolur.

    bu konuda km vermeyi hiç sevmiyorum çünkü aracın hangi koşullarda kullanıldığı çok önemli.Bazen dur kalk şehşir içinde yağ simsiyah oluyor.Bu yağ görevini tamamlamıştır değiştirilmesi gerekir.Siz arabanızı yıkarken kirlenmiş suyla temizlik yapılacağını düşünmezsiniz herhalde.Bu durum da aynı durumdur.

    Alıntıları Göster
    gunaydin vezir hocam
    dün mobil-1 0w -40 yağ aldım
    bugün bugün olmazsa yarın yağ değişecek
    7 kilosu 175 ytl
    az para değil öncesinde motoru temizlemek için solusyon olurmu diye düşünmüştüm ama yağı anladıgım kadarı ile ancak yağ ile temizlemek gerekir ki dogrusuda bu sanırım .. deterjan etkili zaten bu yağlar ..en iyisi bir 5 -6 bin km sonrasında tekrar bir yağ değişimi olacağıdır
    bilgiler için teşekkurler
    şanzuman yağıda aldım hepsini istanbuldan distribitorden sipariş verdim..malum turkiye merdivena altına toslamak istemiyorum..şanzuman bakımıda yaptıracağım onun yağı mercedesin kendi için özel bir yağmış piyasada muadili yok dexron 3 atf olabilir ama önermeyiz dediler ..onun için ek bir öneriniz varmı
    bilgilerinize bu kadar yakın olmak hoşuma gidiyor .. ayrıca teşekkurler




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi collZero -- 2 Mayıs 2008; 9:14:02 >




  • 
Sayfa: önceki 678910
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.