Şimdi Ara

Kader le ilgili aklıma takılan ciddi bir soru (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
71
Cevap
0
Favori
3.137
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Örneğin üniversite sınavını düşünelim .. Hazırlanan bilir yoğun sıkıcı ve bunaltıcı günler geçiririz . EĞER SINAVDA HANGİ NETİCEYİ ALACAĞIMIZ ÖNCEDEN BELLİYSE NEDEN ÇALIŞIYORUZ sorusu doğuyor . Yani çalışmamız o neticeyi değiştirmiyecek o halde neden çalışıyoruz .. Sadece neticeyi görebilmek için çalışmış oluyoruz ve buda çok ama çok saçma geliyo bana ..
  • Bir öğrenci var harıl harıl çalışıyor, birde başka bir öğrenci var vurdum duymaz sallamıyor.
    İki öğrencide ortam ve diğer tüm faktörler bakımından eşit olsun. Geriye teste tabi tuttuğumuz çalışma eylemi kalıyor.

    Bu durumda ne dersiniz "yahu çalışan adam kazanır" değil mi ?
    Çalışmayan öğrencinin daha önceden hangimizin kazanacağı belliydi ben bu sınavı saymam deme hakkı var mıdır ?
    Yani sınavın sonucunu siz önceki tecrübelerinizden ve gözlemlerinizden biliyorsunuz, ama bu sınavın sonucuna direk etkiniz olduğu anlamına gelmiyor.

    Bu örneği kendi hayatlarımıza uygularsak, Yaratıcı elbetteki yarattığının ne yapıp yapmayacağına bilebilecek kudrette olmalıdır.
    Yoksa herşeyi bilip gözeten Yaratıcı olmazdı.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kabuska
    Bizim kararlarımız yoksa, bizim irademiz yoksa neden cennet ve cehennemin varlığından bahsediliyor?

    Bu soruya yanıt olarak insanın yok olmayı kabullenemediğini söyleyebilirim, ama konumuza dahil olduğunu düşünmüyorum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nasozby

    Bir öğrenci var harıl harıl çalışıyor, birde başka bir öğrenci var vurdum duymaz sallamıyor.
    İki öğrencide ortam ve diğer tüm faktörler bakımından eşit olsun. Geriye teste tabi tuttuğumuz çalışma eylemi kalıyor.

    Bu durumda ne dersiniz "yahu çalışan adam kazanır" değil mi ?
    Çalışmayan öğrencinin daha önceden hangimizin kazanacağı belliydi ben bu sınavı saymam deme hakkı var mıdır ?
    Yani sınavın sonucunu siz önceki tecrübelerinizden ve gözlemlerinizden biliyorsunuz, ama bu sınavın sonucuna direk etkiniz olduğu anlamına gelmiyor.

    Bu örneği kendi hayatlarımıza uygularsak, Yaratıcı elbetteki yarattığının ne yapıp yapmayacağına bilebilecek kudrette olmalıdır.
    Yoksa herşeyi bilip gözeten Yaratıcı olmazdı.

    Olayların yaratıldığını kabul etmiyor musunuz? Yukarıda söylediğinize göre ediyorsunuz. Bu bahsettiğiniz öğrencilerin seçimleri de birer olay değil midir? Olaydır. Durum bu iken bir sınavdan söz edebilir miyiz? Evet, ama şu halde söz edebileceğimiz tek sınav yaratıcının kendi kendini sınaması olabilir. O da ne kadar mantıklı geliyorsa.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi PHaLaNX. -- 15 Ocak 2012; 19:17:19 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: PHaLaNX.

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho
    kişinin kendi iradesiyle seçim yapması ile evreni yaratmasının ne ilgisi var, biraz örneklerle açıkalrsanız daha net anlabiliriz..
    ben mesela kendi irademle içki içmiyorum evrenin bir bölümünü yaratmış mı oluyorum şimdi ben ?

    Evet seçim yapabilseydiniz öyle olacaktı. Evrendeki herhangi bir maddenin şu anki durumunu ele alın, bu durumun oluşmasının nedeni maddenin bir önceki durumudur. Bir sonraki duruma sonuç bir önceki duruma da neden derseniz bunu maddenin yaratıldığı ana kadar götürebilirsiniz. Bu durumda maddenin tek bir durumda yaratılmasıyla onun sonsuza kadar içinde bulunacağı durumlar da belirlenmiş olur.

    Eğer bunu reddediyorsanız ya evrende rastgele (neden-sonuç ilişkisinin dışında) olayların var olduğunu kabul ediyorsunuz demektir, ki bu da Allah'ın yarattığı evrende ne olacağını bilmemesi anlamına geliyor, ya da evrene neden-sonuç ilişkisini bozacak şekilde dışarıdan müdahale ediliyor demektir bu da birden çok yaratıcıya işaret eder.

    kusura bakmayın ama hiçbir şey anlamadım, kimsenin de bir şey anladığını sanmıyorum..ama anlamamamın sebebi sizin kader ile kişinin evrenin yarattığı arasında konu ile ilgisiz bağ kurmanızdan kaynaklanıyor.
    evren yaratıldı, maddeler oluştu, bir maddenin önceki durumu sonraki durumu ile sizin iradenizde olan tercihleriniz arasındaki ilişkiyibirleştirmeniz konu ile alakasız..eğer anlatmak istediğiniz şeyi başka bir şekilde ve özellikle örneklerle anlatırsanız daha iyi anlarız..aksi halde bahsettiğiniz evrenin yaratılmışlığı ile insanın bu dünyadaki maddesel tercihleri arasında hiçbir bağlantı yok..

    mesela benim verdiğim örnekten gidin..ben kendi irademi kullanıp içki içmiyorum, ben nasıl evreni yaratmış oluyorum lütfen örnekler vererek açıklamayı deneyin..bu kadar yıldır gerek bu forumda gerekse başka forumlarda bu konuyu çok tartıştım ama sizin yorumunuz çok ilginç ve anlamak istiyorum..kişinin iradesi ile seçtiği bir durum ile o kişinin evreni yaratması en demek?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kabuska

    quote:

    Orijinalden alıntı: Volpenotte

    quote:

    Orijinalden alıntı: tizar

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    kişinin kendi iradesiyle yaptığı davranışlar var..
    birde Allah'ın o kişinin o davranışları yapacağını ezelden bilmesi var..
    Allah o kişiye o davranışları yapacaksın diye kaderine yazmıyor, sanırım bu ikisi yanlış anlaşıldığı için anlaşmazlık doğuyor..

    bir kişi içki içiyorsa onun içki içmesi tamamen kişinin kendi tercihi..Allah onun için "bu kişi içki içsin" demiyor..içki içmesi tamamen kişinin kendi tercihi olmakla birlikte Allah o kişinin içki içeceğini ezelden biliyor..

    benim nacizane insan beynimle kader gibi devasal bir düzeneğin küçük bir parçasından çıkarttığım anlam budur..kader çok geniş ve insanın aklının fazla almayacağı bir konu..en doğrusunu elbette ALLAH bilir..belki benim çıkarttığım bu anlam yanlış da olabilir, en doğrusunu ALLAH bilir.




    yahu hem ezelden biliyor diyorsun, hemde kendi tercihidir diyorsun. bu ne perhiz bu ne lahana turşusu?

    Allah kişinin kendi iradesiyle vereceği kararı, vermeden önce bildiği için kaderinde varoluyor. Anlaşılmayacak bir şey yok

    Madem kararlarımız biz o kararı vermeden önce biliniyor, neden sorumlu tutuluyoruz? Bize ne yazılmışsa onu yaşıyorsak eğer, yani bir kişinin cennete diğerinin cehenneme gideceği doğuştan belliyse o durumda eşitsizlik vardır. Kader çok derin araştırılması gereken, herkesin eksikliklerinin olduğu bir konudur. Ama benim emin olduğum şey bize yazılanı oynamadığımız gerçeğidir..

    İnsan neden cennete ya da cehenneme gidecek? Kendi iradesiyle verdiği kararlar ve yaşadığı hayat için. Sana yazılan zaten senin iradenle vermiş olduğun kararlar. Allah'ın onu önceden bilmesi senin sorumluluğunu neden kaldırıyor?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Volpenotte

    quote:

    Orijinalden alıntı: Kabuska

    quote:

    Orijinalden alıntı: Volpenotte

    quote:

    Orijinalden alıntı: tizar

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    kişinin kendi iradesiyle yaptığı davranışlar var..
    birde Allah'ın o kişinin o davranışları yapacağını ezelden bilmesi var..
    Allah o kişiye o davranışları yapacaksın diye kaderine yazmıyor, sanırım bu ikisi yanlış anlaşıldığı için anlaşmazlık doğuyor..

    bir kişi içki içiyorsa onun içki içmesi tamamen kişinin kendi tercihi..Allah onun için "bu kişi içki içsin" demiyor..içki içmesi tamamen kişinin kendi tercihi olmakla birlikte Allah o kişinin içki içeceğini ezelden biliyor..

    benim nacizane insan beynimle kader gibi devasal bir düzeneğin küçük bir parçasından çıkarttığım anlam budur..kader çok geniş ve insanın aklının fazla almayacağı bir konu..en doğrusunu elbette ALLAH bilir..belki benim çıkarttığım bu anlam yanlış da olabilir, en doğrusunu ALLAH bilir.




    yahu hem ezelden biliyor diyorsun, hemde kendi tercihidir diyorsun. bu ne perhiz bu ne lahana turşusu?

    Allah kişinin kendi iradesiyle vereceği kararı, vermeden önce bildiği için kaderinde varoluyor. Anlaşılmayacak bir şey yok

    Madem kararlarımız biz o kararı vermeden önce biliniyor, neden sorumlu tutuluyoruz? Bize ne yazılmışsa onu yaşıyorsak eğer, yani bir kişinin cennete diğerinin cehenneme gideceği doğuştan belliyse o durumda eşitsizlik vardır. Kader çok derin araştırılması gereken, herkesin eksikliklerinin olduğu bir konudur. Ama benim emin olduğum şey bize yazılanı oynamadığımız gerçeğidir..

    İnsan neden cennete ya da cehenneme gidecek? Kendi iradesiyle verdiği kararlar ve yaşadığı hayat için. Sana yazılan zaten senin iradenle vermiş olduğun kararlar. Allah'ın onu önceden bilmesi senin sorumluluğunu neden kaldırıyor?

    Benim vereceğim karar önceden biliniyorsa ben bilinen şeyi yaşıyorum demektir. Madem bilinen bir şeyi yaşıyorum, o zaman gideceğim yer de belli demektir. Madem gideceğim yer belli, neden yaşıyorum?

    (Birinci tekil ağızdan yazdım ama genel düşünebilirsiniz)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: PHaLaNX.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Kabuska
    Bizim kararlarımız yoksa, bizim irademiz yoksa neden cennet ve cehennemin varlığından bahsediliyor?

    Bu soruya yanıt olarak insanın yok olmayı kabullenemediğini söyleyebilirim, ama konumuza dahil olduğunu düşünmüyorum.

    Cevabınızın konuyla alakası olmadığını siz söylemişsiniz, bana da benim sorumla alakası olmadığını söylemek düşüyor
  • İslamda kader inancına göre bizim özgür irademiz var ve biz istediğimiz kararı verip, kendi seçimlerimizi yapıyoruz. Bu nedenle de eğer günah işlersek bundan sorumluyuz.
    Bu kısıma itirazım yok. Bu bakış açısından bakınca oldukça tutarlı bir düşünce.

    Ancak ben biraz fikir yürüteceğim. Bizi yaratan kişinin sıfatlarına göre her şeyi biliyor. Geçmişi de, geleceği de. Hatta bunu evreni yaratmadan önce de biliyordu.

    Bunlar ışığında şunu samimi bir şekilde soruyorum:
    Madem beni yaratmadan önce benim günahkar olacağımı biliyordu. Beni(ben olarak düşünmeyin, inanmayanları kastediyorum) cehenneme atıp sonsuza kadar orada tutmaktaki hikmet nedir? Neden ben acı çekeceğim?
    Öyleyse
    a) Neden beni yarattı ? Hiç yaratmasaydı keşke... (Galu belada verdiğim sözü hatırlamıyorum. Hatırlasaydım bu soruları sormazdım zaten)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tizar

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    quote:

    Orijinalden alıntı: tizar

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    kişinin kendi iradesiyle yaptığı davranışlar var..
    birde Allah'ın o kişinin o davranışları yapacağını ezelden bilmesi var..
    Allah o kişiye o davranışları yapacaksın diye kaderine yazmıyor, sanırım bu ikisi yanlış anlaşıldığı için anlaşmazlık doğuyor..

    bir kişi içki içiyorsa onun içki içmesi tamamen kişinin kendi tercihi..Allah onun için "bu kişi içki içsin" demiyor..içki içmesi tamamen kişinin kendi tercihi olmakla birlikte Allah o kişinin içki içeceğini ezelden biliyor..

    benim nacizane insan beynimle kader gibi devasal bir düzeneğin küçük bir parçasından çıkarttığım anlam budur..kader çok geniş ve insanın aklının fazla almayacağı bir konu..en doğrusunu elbette ALLAH bilir..belki benim çıkarttığım bu anlam yanlış da olabilir, en doğrusunu ALLAH bilir.




    yahu hem ezelden biliyor diyorsun, hemde kendi tercihidir diyorsun. bu ne perhiz bu ne lahana turşusu?

    lahana turşusu falan yok,anlaşılması da hiç zor değil..ne yapacağımızı kendimiz kendi irademizle kimse müdahale etmeden biz kendimz belirliyoruz, ne yapacak olacağımızı da Allah biliyor.

    kendi kurduğun cümlenin derinine inip çelişkiyi göremiyorsun. önceden bilinen bir şeye nasıl müdahale olmadığını savunabilirsin? yaratan madem olacakları önceden biliyor, kişinin yapacaklarının onun için önemi nedir? ne için gerçekleşmesini bekliyor? yanılıp yanılmadığını görmek için mi? ki sana göre haşa yanılmaz %100 önceden biliyor diyorsan zaten olaylar kurgulanmış olduğu için müdahale kaçınılmaz oluyor. şimdi sen bana diyorsun ki yaratan sadece geleceği görüyor önceden olayları kurgulamıyor! madem seçim benim yapacağım hareketleri ve bunun sonunda alacağım cennet yada cehnnem ödülünü nasıl bilebiliyor? önceden bir müdahale olmamış kararları ben özgür irademle seçiyorsam sonucunu nasıl bilebiliyor? seçme hakkı verdiği birinin kötülük yapıp cehenneme gideceğini gördüğü halde neden yaratıyor? madem seçimlerine karışmıyor ne yapacak olacağını nasıl bilmiş oluyor? ne dediğini kendin biliyor musun?

    öncelikle kader Allah'ın yarattığı devasal bir düzenektir..bu konu hakkında insanın bildikleri de oldukça sınırlı..ben bugüne kadar kader ile ilgili gerek hayat gerekse islami bilgi çerçevesinde bir yorum çıkarttım kendime ve bu yorum bana mantıklı geliyor, lakin en doğrusunu ALLAH bilir..öncelikle bu hususu belirtmek istedim..

    kurgulanmış olan bir kader var, bunun ismi MUTLAK KADER..yani cinsiyetimiz, ailemizin kim olduğu, doğduğumuz ülke şehir, ekonmik durumumuz vs. bunlar kurgulanmış kader..bunlara yapacak bir şeyimiz yok..

    bir de kurgulanmamış yani tamamen bizim irademizle hayatımızı yönlendirdiğimiz kendimize ait bir hayatımız var..hırsızlık yapmamak, adam öldürmemek, iman etmek, zina yapmamak vs..bunları biz kendi irademizle seçiyoruz..bizim şu anki konuştuğumuz kader de bu kader..yani kendi irademizle yönlendirdiğimiz kader..

    demişsiniz ki "madem seçim benim, yapacağım hareketleri ve bunun sonunda alacağım cennet yada cehnnem ödülünü nasıl bilebiliyor?" kader dini bir terimdir dolayısı ile dini kavramlarla açıklamak zorundayım..Allah kitabında cennete veya cehenneme nasıl gidileceğini belirtmiş, siz eğer kitaba göre yaşarsanız cennete kitaba göre yaşamazsanız da cehenneme gidersiniz..Allah sizin nereye gideceğinizi şu an biliyor, ezelden de biliyordu, bunu nasıl bilebiliyor sorusunu biz bilemeyiz, Allah bilir, Allah kimsenin bilmediğini bilir, Allah için "ilerde biizm ne yapacağımızı bilmiyor" demek Allah'ın tanımına ve sıfatlarına aykırı..ama eğer sizi yaşatmadan direkt cehenneme atsaydı ahirette sizin "ama ben yaşamadım ki neden cehenneme atıyorsun" deme şansınız vardı, bu da hakkaniyetsiz olurdu, işte sizin bunu dememeniz için sizi yaşatıyor, sınava tabi tutuyor, yaşatıyor siz kendi iradenizle cenneti hakediyor veya haketmiyrosunuz..umarım sorunuzu anladım ve bu paralelde cevap vermişimdir..

    yine demişsiniz ki "seçme hakkı verdiği birinin kötülük yapıp cehenneme gideceğini gördüğü halde neden yaratıyor?"..Allah bu düzeni böyle kurmuş, ibadet edip salih amel işleyenleri ödüllendirecek, ibadet etmeyip salih amel yapmayanları ise cezalandıracak..buna biz karışamayız, kötüler cehenneme iyiler de cennete gidecek, kötülerin kötülük yaptığını görüp neden müdahale etmiyor diye sormanız Allah'ın düzenine aykırı, o zaman tüm kötüye gidenleri yolundan çevirir onların kaderlerine müdahale eder böylece herkes cenente giderdi ama böyle bir düzen yok malesef..

    kader konusuna ilave oalrak; belki ben ağustos sıcağında buz gibi bir bira içen adamı görüp nefsime hakim olup sevap kazanacağım..o adam olmasa belki ben içki konusunda imtihan olmayacağım mesela..yada iman etmeyen birini görüp zevki sefa içindeki yaşantısına bakıp ona imreneceğim ama nefsime hakim olup onun gibi olmayacağım, belkide nefsime yenik düşüp o adam gibi olacağım..işte herkes birbiriyle imtihan oluyor ki bu kutsal kitapda da yazar; Allah sizi birbirinizle imtihan eder" der..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: soho
    kusura bakmayın ama hiçbir şey anlamadım, kimsenin de bir şey anladığını sanmıyorum..ama anlamamamın sebebi sizin kader ile kişinin evrenin yarattığı arasında konu ile ilgisiz bağ kurmanızdan kaynaklanıyor.
    evren yaratıldı, maddeler oluştu, bir maddenin önceki durumu sonraki durumu ile sizin iradenizde olan tercihleriniz arasındaki ilişkiyibirleştirmeniz konu ile alakasız..eğer anlatmak istediğiniz şeyi başka bir şekilde ve özellikle örneklerle anlatırsanız daha iyi anlarız..aksi halde bahsettiğiniz evrenin yaratılmışlığı ile insanın bu dünyadaki maddesel tercihleri arasında hiçbir bağlantı yok..

    mesela benim verdiğim örnekten gidin..ben kendi irademi kullanıp içki içmiyorum, ben nasıl evreni yaratmış oluyorum lütfen örnekler vererek açıklamayı deneyin..bu kadar yıldır gerek bu forumda gerekse başka forumlarda bu konuyu çok tartıştım ama sizin yorumunuz çok ilginç ve anlamak istiyorum..kişinin iradesi ile seçtiği bir durum ile o kişinin evreni yaratması en demek?

    Madde ve zamanı birbirinden ayrı düşündüğünüz için bunlar oluyor. Sizi ve çevrenizi yani evreni oluşturan maddenin (atomlar, moleküller, enerji, ne isterseniz) şu anki konumunu alın. Maddenin bir bütün olarak bundan hemen sonraki konumunu belirleyen nedir? Bir önceki bulunduğu konum, yani şu andır, onu belirleyen de ondan öncekidir. Sanırım buraya kadar bir itirazınız yok, çünkü nedenselliğin olmadığı yerde kaos vardır ve orada mutlak bir iradeden söz edilemez, bunu daha önce de açıkladım.

    Örneğinizdeki içki içmenizin nedeni sizi ve çevrenizi oluşturan maddenin bin yıl önce belirli bir konumda olmasıydı. Dolayısıyla siz daha doğmamışken vereceğiniz karar belli. Bir yaratılış anından söz ediyorsak o anda da belli olmak zorundadır, aksi halde nedensellik yani neden-sonuç ilişkisi bozulmuş olur. Sonuç olarak kendi durumunuzu herhangi bir şekilde belirlemeniz demek, sonsuz zaman zarfı içindeki durumlarınızı belirlemeye eşdeğer olacaktır. Bunu yapabildiğini iddia etmek de kendi kendini yarattığını söylemektir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi PHaLaNX. -- 15 Ocak 2012; 20:32:03 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    yine demişsiniz ki "seçme hakkı verdiği birinin kötülük yapıp cehenneme gideceğini gördüğü halde neden yaratıyor?"..Allah bu düzeni böyle kurmuş, ibadet edip salih amel işleyenleri ödüllendirecek, ibadet etmeyip salih amel yapmayanları ise cezalandıracak..buna biz karışamayız, kötüler cehenneme iyiler de cennete gidecek, kötülerin kötülük yaptığını görüp neden müdahale etmiyor diye sormanız Allah'ın düzenine aykırı, o zaman tüm kötüye gidenleri yolundan çevirir onların kaderlerine müdahale eder böylece herkes cenente giderdi ama böyle bir düzen yok malesef..


    Doğmadan önce kötü biri olacağımız belliyse, kendi irademizle bunu değiştiremeyiz o zaman(Sonuçta kötü olacağımız biliniyor). Ben benim dışımda yazılan şeylerden neden sorumluyum o zaman?


    quote:

    demişsiniz ki "madem seçim benim, yapacağım hareketleri ve bunun sonunda alacağım cennet yada cehnnem ödülünü nasıl bilebiliyor?" kader dini bir terimdir dolayısı ile dini kavramlarla açıklamak zorundayım..Allah kitabında cennete veya cehenneme nasıl gidileceğini belirtmiş, siz eğer kitaba göre yaşarsanız cennete kitaba göre yaşamazsanız da cehenneme gidersiniz..Allah sizin nereye gideceğinizi şu an biliyor, ezelden de biliyordu, bunu nasıl bilebiliyor sorusunu biz bilemeyiz, Allah bilir, Allah kimsenin bilmediğini bilir, Allah için "ilerde biizm ne yapacağımızı bilmiyor" demek Allah'ın tanımına ve sıfatlarına aykırı..ama eğer sizi yaşatmadan direkt cehenneme atsaydı ahirette sizin "ama ben yaşamadım ki neden cehenneme atıyorsun" deme şansınız vardı, bu da hakkaniyetsiz olurdu, işte sizin bunu dememeniz için sizi yaşatıyor, sınava tabi tutuyor, yaşatıyor siz kendi iradenizle cenneti hakediyor veya haketmiyrosunuz..umarım sorunuzu anladım ve bu paralelde cevap vermişimdir..


    Ben doğmadan önce benim nereye gideceğim belliyse ben neden yaşıyorum? Öldüğüm zaman soracağım "Bana niçin yaşama şansı vermedin?" sorusunun önünü kapatmak için mi boş yere yaşıyorum? Yani benim yaşamam ya da yaşamamam gideceğim yeri değiştirmeyecekse ben neden burdayım?


    Şahsi düşünceme gelirsek bir müslüman olduğum için kadere inanıyorum, ama farklı yorumluyorum. Bana göre Allah bizi yarattı, ama iyi ya da kötü olacağımız konusundaki tercihi bize bıraktı. Bize bıraktığı bu tercihleri de önceden kendi isteğiyle bilmemeyi seçti, eğer bilseydi bu bize verilen irade ile çelişirdi.




  • karışık mesele
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kabuska

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    yine demişsiniz ki "seçme hakkı verdiği birinin kötülük yapıp cehenneme gideceğini gördüğü halde neden yaratıyor?"..Allah bu düzeni böyle kurmuş, ibadet edip salih amel işleyenleri ödüllendirecek, ibadet etmeyip salih amel yapmayanları ise cezalandıracak..buna biz karışamayız, kötüler cehenneme iyiler de cennete gidecek, kötülerin kötülük yaptığını görüp neden müdahale etmiyor diye sormanız Allah'ın düzenine aykırı, o zaman tüm kötüye gidenleri yolundan çevirir onların kaderlerine müdahale eder böylece herkes cenente giderdi ama böyle bir düzen yok malesef..


    Doğmadan önce kötü biri olacağımız belliyse, kendi irademizle bunu değiştiremeyiz o zaman(Sonuçta kötü olacağımız biliniyor). Ben benim dışımda yazılan şeylerden neden sorumluyum o zaman?


    quote:

    demişsiniz ki "madem seçim benim, yapacağım hareketleri ve bunun sonunda alacağım cennet yada cehnnem ödülünü nasıl bilebiliyor?" kader dini bir terimdir dolayısı ile dini kavramlarla açıklamak zorundayım..Allah kitabında cennete veya cehenneme nasıl gidileceğini belirtmiş, siz eğer kitaba göre yaşarsanız cennete kitaba göre yaşamazsanız da cehenneme gidersiniz..Allah sizin nereye gideceğinizi şu an biliyor, ezelden de biliyordu, bunu nasıl bilebiliyor sorusunu biz bilemeyiz, Allah bilir, Allah kimsenin bilmediğini bilir, Allah için "ilerde biizm ne yapacağımızı bilmiyor" demek Allah'ın tanımına ve sıfatlarına aykırı..ama eğer sizi yaşatmadan direkt cehenneme atsaydı ahirette sizin "ama ben yaşamadım ki neden cehenneme atıyorsun" deme şansınız vardı, bu da hakkaniyetsiz olurdu, işte sizin bunu dememeniz için sizi yaşatıyor, sınava tabi tutuyor, yaşatıyor siz kendi iradenizle cenneti hakediyor veya haketmiyrosunuz..umarım sorunuzu anladım ve bu paralelde cevap vermişimdir..


    Ben doğmadan önce benim nereye gideceğim belliyse ben neden yaşıyorum? Öldüğüm zaman soracağım "Bana niçin yaşama şansı vermedin?" sorusunun önünü kapatmak için mi boş yere yaşıyorum? Yani benim yaşamam ya da yaşamamam gideceğim yeri değiştirmeyecekse ben neden burdayım?


    Şahsi düşünceme gelirsek bir müslüman olduğum için kadere inanıyorum, ama farklı yorumluyorum. Bana göre Allah bizi yarattı, ama iyi ya da kötü olacağımız konusundaki tercihi bize bıraktı. Bize bıraktığı bu tercihleri de önceden kendi isteğiyle bilmemeyi seçti, eğer bilseydi bu bize verilen irade ile çelişirdi.


    herkesin kader anlayışına saygı duyarım, sizinkine de saygı duyarım..kader gibi bir kavramı reddetmediğiniz ve Allah'ın yüceliğine aykırı bir şey söylemediğiniz müddetçe bu konuda değişik yorumlar olabilir (aslında bakarsanız bu konuda fazla konşmak da istemiyorum )
    sorunuza kendi kadere bakış açımla cevap vereyim yine de;

    demişsiniz ki " Ben doğmadan önce benim nereye gideceğim belliyse ben neden yaşıyorum? Öldüğüm zaman soracağım "Bana niçin yaşama şansı vermedin?" sorusunun önünü kapatmak için mi boş yere yaşıyorum? Yani benim yaşamam ya da yaşamamam gideceğim yeri değiştirmeyecekse ben neden burdayım?..boş yere yaşamak diye bir şey sözkonusu değil çünkü sizin nereye gideceğinizi yaşamınızda belirleyeceğiniz kendi iradenizle aldığınız kararlar belirleyecek, durum böyle iken boşa yaşamak diye bir şey sözkonusu değil..sizin nereye gideceğinizi bilen tek Allah'tır..düşünün, sizin nereye gideceğiniz belliyse siz sormaz mısınız beni neden cehenneme attın ben ne yaptım da cehenneme koydun" demezmisiniz..80 alıp geçtiğiniz bir sınava girmeden nasıl 80 alıp geçeceksiniz? o sınava girip 80 almalısınız ki dersi geçebilesiniz öyle değil mi..Allah siizn 80 alıp dersi geçeceğinizi ezelden biliyor ama o sınava girip 80 almadan dersi geçemezsiniz ki..veya 20 alıp kaldığınız bir dersin sınavında 20 almadan nasıl kalırsınız? o sınava girmeniz ve 20 alıp kalmanız gerekir..yani o sınava girmeniz şart..dolayısı ile yaşamanız da şart..umarım örnek anlaşılmıştır..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    quote:

    Orijinalden alıntı: Kabuska

    Doğmadan önce kötü biri olacağımız belliyse, kendi irademizle bunu değiştiremeyiz o zaman(Sonuçta kötü olacağımız biliniyor). Ben benim dışımda yazılan şeylerden neden sorumluyum o zaman?


    quote:

    demişsiniz ki "madem seçim benim, yapacağım hareketleri ve bunun sonunda alacağım cennet yada cehnnem ödülünü nasıl bilebiliyor?" kader dini bir terimdir dolayısı ile dini kavramlarla açıklamak zorundayım..Allah kitabında cennete veya cehenneme nasıl gidileceğini belirtmiş, siz eğer kitaba göre yaşarsanız cennete kitaba göre yaşamazsanız da cehenneme gidersiniz..Allah sizin nereye gideceğinizi şu an biliyor, ezelden de biliyordu, bunu nasıl bilebiliyor sorusunu biz bilemeyiz, Allah bilir, Allah kimsenin bilmediğini bilir, Allah için "ilerde biizm ne yapacağımızı bilmiyor" demek Allah'ın tanımına ve sıfatlarına aykırı..ama eğer sizi yaşatmadan direkt cehenneme atsaydı ahirette sizin "ama ben yaşamadım ki neden cehenneme atıyorsun" deme şansınız vardı, bu da hakkaniyetsiz olurdu, işte sizin bunu dememeniz için sizi yaşatıyor, sınava tabi tutuyor, yaşatıyor siz kendi iradenizle cenneti hakediyor veya haketmiyrosunuz..umarım sorunuzu anladım ve bu paralelde cevap vermişimdir..


    Ben doğmadan önce benim nereye gideceğim belliyse ben neden yaşıyorum? Öldüğüm zaman soracağım "Bana niçin yaşama şansı vermedin?" sorusunun önünü kapatmak için mi boş yere yaşıyorum? Yani benim yaşamam ya da yaşamamam gideceğim yeri değiştirmeyecekse ben neden burdayım?


    Şahsi düşünceme gelirsek bir müslüman olduğum için kadere inanıyorum, ama farklı yorumluyorum. Bana göre Allah bizi yarattı, ama iyi ya da kötü olacağımız konusundaki tercihi bize bıraktı. Bize bıraktığı bu tercihleri de önceden kendi isteğiyle bilmemeyi seçti, eğer bilseydi bu bize verilen irade ile çelişirdi.


    herkesin kader anlayışına saygı duyarım, sizinkine de saygı duyarım..kader gibi bir kavramı reddetmediğiniz ve Allah'ın yüceliğine aykırı bir şey söylemediğiniz müddetçe bu konuda değişik yorumlar olabilir (aslında bakarsanız bu konuda fazla konşmak da istemiyorum )
    sorunuza kendi kadere bakış açımla cevap vereyim yine de;

    demişsiniz ki " Ben doğmadan önce benim nereye gideceğim belliyse ben neden yaşıyorum? Öldüğüm zaman soracağım "Bana niçin yaşama şansı vermedin?" sorusunun önünü kapatmak için mi boş yere yaşıyorum? Yani benim yaşamam ya da yaşamamam gideceğim yeri değiştirmeyecekse ben neden burdayım?..boş yere yaşamak diye bir şey sözkonusu değil çünkü sizin nereye gideceğinizi yaşamınızda belirleyeceğiniz kendi iradenizle aldığınız kararlar belirleyecek, durum böyle iken boşa yaşamak diye bir şey sözkonusu değil..sizin nereye gideceğinizi bilen tek Allah'tır..düşünün, sizin nereye gideceğiniz belliyse siz sormaz mısınız beni neden cehenneme attın ben ne yaptım da cehenneme koydun" demezmisiniz..80 alıp geçtiğiniz bir sınava girmeden nasıl 80 alıp geçeceksiniz? o sınava girip 80 almalısınız ki dersi geçebilesiniz öyle değil mi..Allah siizn 80 alıp dersi geçeceğinizi ezelden biliyor ama o sınava girip 80 almadan dersi geçemezsiniz ki..veya 20 alıp kaldığınız bir dersin sınavında 20 almadan nasıl kalırsınız? o sınava girmeniz ve 20 alıp kalmanız gerekir..yani o sınava girmeniz şart..dolayısı ile yaşamanız da şart..umarım örnek anlaşılmıştır..

    Benimle paralel gidiyorsunuz, ama olmadık yerde yön değişiyor:) Allah madem biliyor cehenneme gideceğimizi ve bizim yapacağımız tercihler de bu bilinen şeyi değiştirmeyecek(değiştiremez de zaten), neden dünyaya gönderdi ki bizi? Bu sorunun cevabı "Bana yaşama fırsatı vermedin" sorusunun önünü kapatmak ise, bu sefer da bizim irademizden söz edilemez.

    Sizin dediğinizle bakarsak denklem şu: Allah bizi yarattı, yaratırken nereye gideceğimizi biliyordu, itiraz etmeyelim diye bize yaşama şansı verdi. Peki neden irade verdi? Bizim bu irademiz bilinen gerçeği değiştiremiyorsa bu çelişki değildir de nedir?


    Sınav örneğinize gelirsek. Allah bizim 80 alacağımızı sınavdan ne kadar önce biliyor? Eğer bunu sınavdan çok daha önce biliyorsa, ben o sınava çalışmasam yine 80 mi alacağım? Tam tersi çok çalışırsam yine mi 80 alacağım? Bu örneğinizi İslam'daki tevekkül anlayışıyla bağdaştırırsak eğer: Biz sınava belli bir oranda çalışırız ve Allah'a tevekkül ederiz. Bizim bu çalışmamızdan Allah ne alacağımızı bilir. Farklı bir bakış açısından ele alırsak: Allah bizim ne alacağımızı kendi isteğiyle bilmemeyi seçer. Biz çok çalışıp tevekkül edersek bize yardımcı olur, çalışmazsak yardımcı olmaz.




  • eğer tanrı var ise neden insanları yaratıp onlara bir dünya veriyor ve davranışlarına göre ödüllendiriyor veya ceza veriyor.oyunmu oynuyor bizimle.yaratılmak bir lütufmuş gibi gösteriliyor ama belkide bazı insanlar varolmaktan mutlu değiller.sizcede garip değil mi bu durum...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: PHaLaNX.

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho
    kusura bakmayın ama hiçbir şey anlamadım, kimsenin de bir şey anladığını sanmıyorum..ama anlamamamın sebebi sizin kader ile kişinin evrenin yarattığı arasında konu ile ilgisiz bağ kurmanızdan kaynaklanıyor.
    evren yaratıldı, maddeler oluştu, bir maddenin önceki durumu sonraki durumu ile sizin iradenizde olan tercihleriniz arasındaki ilişkiyibirleştirmeniz konu ile alakasız..eğer anlatmak istediğiniz şeyi başka bir şekilde ve özellikle örneklerle anlatırsanız daha iyi anlarız..aksi halde bahsettiğiniz evrenin yaratılmışlığı ile insanın bu dünyadaki maddesel tercihleri arasında hiçbir bağlantı yok..

    mesela benim verdiğim örnekten gidin..ben kendi irademi kullanıp içki içmiyorum, ben nasıl evreni yaratmış oluyorum lütfen örnekler vererek açıklamayı deneyin..bu kadar yıldır gerek bu forumda gerekse başka forumlarda bu konuyu çok tartıştım ama sizin yorumunuz çok ilginç ve anlamak istiyorum..kişinin iradesi ile seçtiği bir durum ile o kişinin evreni yaratması en demek?

    Madde ve zamanı birbirinden ayrı düşündüğünüz için bunlar oluyor. Sizi ve çevrenizi yani evreni oluşturan maddenin (atomlar, moleküller, enerji, ne isterseniz) şu anki konumunu alın. Maddenin bir bütün olarak bundan hemen sonraki konumunu belirleyen nedir? Bir önceki bulunduğu konum, yani şu andır, onu belirleyen de ondan öncekidir. Sanırım buraya kadar bir itirazınız yok, çünkü nedenselliğin olmadığı yerde kaos vardır ve orada mutlak bir iradeden söz edilemez, bunu daha önce de açıkladım.

    Örneğinizdeki içki içmenizin nedeni sizi ve çevrenizi oluşturan maddenin bin yıl önce belirli bir konumda olmasıydı. Dolayısıyla siz daha doğmamışken vereceğiniz karar belli. Bir yaratılış anından söz ediyorsak o anda da belli olmak zorundadır, aksi halde nedensellik yani neden-sonuç ilişkisi bozulmuş olur. Sonuç olarak kendi durumunuzu herhangi bir şekilde belirlemeniz demek, sonsuz zaman zarfı içindeki durumlarınızı belirlemeye eşdeğer olacaktır. Bunu yapabildiğini iddia etmek de kendi kendini yarattığını söylemektir.

    kendi kendinize birşeyleri birşeylerle eşdeğer görüp ona göre bir nedensellik ve sonuçsallık çıkarıyorsunuz..söylediğiniz net olan hiçbir şey okuyamadım da göremedim de..böyle yazmaya devam ederseniz benim vereceğim hiçbir cevap olamaz çünkü hiçbir söylemleriniz hiç açıklayıcı değil..

    mesela;
    benim içki içmememin sebebi o maddenin bin yıl önceki konumunun yaratılış anıyla o anda belli olması ne demek?
    maddenin bir bütün olarak bundan hemen sonraki konumunu belirleyen nedir demek ne demek?
    benim kendi durumumu belirlemekle sonsuz zaman sarfı içindeki durumlarımı belirlemeye eşdeğer olmak ne demek? bunların kaderle benim tercihlerimle ne ilgisi var allaşkına?

    bişiler yazıyorsunuz ama dediklerinizi kendiniz anlıyormusunuz diye sordum bu soruları..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi soho -- 15 Ocak 2012; 22:37:29 >




  • Şimdi biz daha doğmadan önce hayatımız boyunca ne yapacağımız, nasıl biri olacağımız, vereceğimiz kararlar, öldükten sonra cennet ile mi ödüllendirileceğiz yoksa cehennem ile mi cezalandırılacağız.. Bunları hepsi belirli evet ve kaderimiz mi evet.. Sorun şu; o zaman ben neden yaşıyorum?

    Aslında cevap şurada: irade! Evet Allah senin neler yapıp neler yapmayacağını önceden biliyor ve belirliyor ama bunlar senin iraden olduğu için herhangi bir itiraz hakkın olmuyor.. Yani sen burda gönlünce yaşıyorsun ama öldükten sonra sana sorulduğunda kaderde varmış demek olmuyor.. Çünkü sen düşünen irade sahibi bir varlıksın ve seni diğer canlılardan ayıran asıl noktada işte burası..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    quote:

    Orijinalden alıntı: PHaLaNX.

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho
    kişinin kendi iradesiyle seçim yapması ile evreni yaratmasının ne ilgisi var, biraz örneklerle açıkalrsanız daha net anlabiliriz..
    ben mesela kendi irademle içki içmiyorum evrenin bir bölümünü yaratmış mı oluyorum şimdi ben ?

    Evet seçim yapabilseydiniz öyle olacaktı. Evrendeki herhangi bir maddenin şu anki durumunu ele alın, bu durumun oluşmasının nedeni maddenin bir önceki durumudur. Bir sonraki duruma sonuç bir önceki duruma da neden derseniz bunu maddenin yaratıldığı ana kadar götürebilirsiniz. Bu durumda maddenin tek bir durumda yaratılmasıyla onun sonsuza kadar içinde bulunacağı durumlar da belirlenmiş olur.

    Eğer bunu reddediyorsanız ya evrende rastgele (neden-sonuç ilişkisinin dışında) olayların var olduğunu kabul ediyorsunuz demektir, ki bu da Allah'ın yarattığı evrende ne olacağını bilmemesi anlamına geliyor, ya da evrene neden-sonuç ilişkisini bozacak şekilde dışarıdan müdahale ediliyor demektir bu da birden çok yaratıcıya işaret eder.

    kusura bakmayın ama hiçbir şey anlamadım, kimsenin de bir şey anladığını sanmıyorum..ama anlamamamın sebebi sizin kader ile kişinin evrenin yarattığı arasında konu ile ilgisiz bağ kurmanızdan kaynaklanıyor.
    evren yaratıldı, maddeler oluştu, bir maddenin önceki durumu sonraki durumu ile sizin iradenizde olan tercihleriniz arasındaki ilişkiyibirleştirmeniz konu ile alakasız..eğer anlatmak istediğiniz şeyi başka bir şekilde ve özellikle örneklerle anlatırsanız daha iyi anlarız..aksi halde bahsettiğiniz evrenin yaratılmışlığı ile insanın bu dünyadaki maddesel tercihleri arasında hiçbir bağlantı yok..

    mesela benim verdiğim örnekten gidin..ben kendi irademi kullanıp içki içmiyorum, ben nasıl evreni yaratmış oluyorum lütfen örnekler vererek açıklamayı deneyin..bu kadar yıldır gerek bu forumda gerekse başka forumlarda bu konuyu çok tartıştım ama sizin yorumunuz çok ilginç ve anlamak istiyorum..kişinin iradesi ile seçtiği bir durum ile o kişinin evreni yaratması en demek?

    soho öncelikle cevabın için teşekkürler . demek istediğim şu .. öğrenciler daha yaratılamdan önce kimin ne akdar ders çalışcağı .. kimi aylak aylak gezeceği .. kimin sınavda kaç puan alacağı vs vs hepsi belliydi .. böyleyse tabiki bu öğrenciler önceden belli olan bu durumları uygulayacaklardır ve ... çok önceden belirlendiği gibi aylak olan daha az puan alacaktır .. bu yüzden öğrencilerin ne akdar çalışacağıda kendi ellerinde değil aslında .. önceden belli olan neyse bunu yapıyorlar ...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kabuska

    quote:

    Orijinalden alıntı: soho

    yine demişsiniz ki "seçme hakkı verdiği birinin kötülük yapıp cehenneme gideceğini gördüğü halde neden yaratıyor?"..Allah bu düzeni böyle kurmuş, ibadet edip salih amel işleyenleri ödüllendirecek, ibadet etmeyip salih amel yapmayanları ise cezalandıracak..buna biz karışamayız, kötüler cehenneme iyiler de cennete gidecek, kötülerin kötülük yaptığını görüp neden müdahale etmiyor diye sormanız Allah'ın düzenine aykırı, o zaman tüm kötüye gidenleri yolundan çevirir onların kaderlerine müdahale eder böylece herkes cenente giderdi ama böyle bir düzen yok malesef..


    Doğmadan önce kötü biri olacağımız belliyse, kendi irademizle bunu değiştiremeyiz o zaman(Sonuçta kötü olacağımız biliniyor). Ben benim dışımda yazılan şeylerden neden sorumluyum o zaman?


    Arkadaşım kötü olacağının bilinmesiyle iraden dışı hayat sürmen arasındaki bağı nasıl kuruyorsun? Senin kendi iradenle vereceğin kararları Allah önceden biliyor. Bunu bilmesi, senin 5 gün sonra yapacağın bir olayda kendi iraden dışı bir karar almanı sağlamıyor




  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.