Şimdi Ara

İstanbul için lastik seçimi...

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
6
Cevap
2
Favori
4.536
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
7 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Lastik araştırmasına başladığımda almadan önce detaylıca araştırdığım her üründe olduğu gibi bu konunun da beni yoracağını tahmin etmiştim  Uzun araştırmalarım sonucunda edindiğim bilgilerimi ve geldiğim noktayı sizlerle paylaşmak istedim.

    Başlıkta da yazdığı gibi odaklandığım lastik seçimi “İstanbul” ili içindir. Türkiye’nin diğer illerinden birinde yaşıyor olsa idim görüşlerim çok farklı olabilirdi. Ama bu yazım sanıyorum İstanbul ili haricinde yaşayanlar için de fikir vermek açısından iyi olacaktır.

    İstanbul kışı çok az yaşayan bir şehir. Kıştan da kastım "kar ve buzlanma" -yani kış lastiği kullanmayı gerektirecek kar ve buzlanma...

    Kış lastikleri kendi performanslarını +7 derecenin altında gösterebiliyorlar. Peki, İstanbul bir yıl içerisinde kaç gün +7 derecenin altında bir hava şartını bize yaşatıyor?

    Şu linke bakalım; İl ve İlçe İstatistikleri

    Buradaki veriler 1929 - 2017 arası İstanbul'un sıcaklığını gösteriyor. Buna göre bu yıllar arası ortalama alındığında sadece Ocak ve Şubat ayında İstanbul +7 derecenin altına düşmüş (hadi biz Mart ayını da katalım). Bu da bana “ortalama değer” olarak hala fazla ve garip geldi. Hemen o verilerin altında "En yüksek ve en düşük sıcaklık" derecelerini gösteren bir tablo daha var. Bu tabloda mouse ile en yüksek derecelerin üzerine geldiğinizde ağırlıklı olarak 2000'ler ve sonrasını, en düşüklere geldiğinizde ise yine ağırlıklı olarak 1975'ler ve öncesini görüyorsunuz. Yani İstanbul 2000'lerden sonra ısınmış, öncesinde de daha soğukmuş! "Küresel Isınma" gerçeğini burada da gözlemlemiş oluyoruz kanımca.

    Konuya geri dönersek; İstanbul'da yaşadığımız şu dönemde bence 12 ay içinde toplam 1 ay dahi +7 derecenin altı yaşanmıyor! Ya da maksimum hadi 1 ay yaşanıyor diyelim... Bu durumda şu sorularım geliyor basit mantık yürüten ve "Kışın kış lastiği, yazın yaz lastiği kullan, riske etme" diyen arkadaşlara;

    1. +7 derecenin altına 1 ay düşen kış aylarında İstanbul'da en az 4-5 ay kış lastiği kullanarak aslında hata etmiyor musunuz?
    2. O kış lastikleri ile risk altında değil misiniz?
    3. Ve tabi ki paranızı da boşa vermiş olmuyor musunuz?

    Gelelim "4 Mevsim" lastiklere...

    Bunda da yine bir klişe söz var; "Üreticilerin pazarlama taktiği olarak markete çıkarttıkları, işe yaramaz ürünler".

    Tahmin edersiniz ki buraya yazmadan önce konu ile ilgili bir sürü forum gezdim, o forumlarda yorumlar okudum, youtube video'ları izledim, vs... Bunların neticesinde 4 mevsim lastikler (ve genel İstanbul) için benim çıkarttığım sonuç şu;

    Evet yaz lastikleri performansı yok, evet kış lastikleri performansı da yok -sadece bunların en iyilerine "yaklaşan" değerler var... Ama üreticiler bunları da bir "ihtiyaç" doğrultusunda üretiyorlar. Örneğin İstanbul'da "kış" lastiğini 3-5 ay kullanmak +7 derece altına çok az inen bir şehir olduğu için benim çıkarttığım sonuca göre "risk” ve “boşa para”... Yaz lastikleri ise İstanbul için kabul edilir uygunlukta (ki yağış performansı çok iyi olan bir sürü yaz lastiği var sektörde). Ama yine de havaların soğuduğu dönemlerde İstanbul için yaz lastiklerinin sorun teşkil edebileceği ciddi dönemler de yok değil (Kasım, Aralık, Ocak, Şubat, Mart ayları içinde bazı günler). Bu zaman dilimlerinde İstanbul’da havalar +7 derecenin altına inmese de nispeten “soğuk” olabiliyor. İşte tam da İstanbul gibi şehirler için üretilmiş bu 4 mevsim lastikler (diye düşünüyorum). Yani kış dönemlerinde ne kış lastiklerinin kullanılabileceği kadar soğuk ve karlı/buzlu, ne de yaz lastiklerinin performanslarını azaltmayacağı ısıda bu şehir... Tam arada bir yerlerde... Bu noktada “üreticiler 4 Mevsim lastiklerinin en ideal olabileceğini düşünmüşler” –diye ben düşünüyorum :)

    Bu düşünceye ulaşmamda tüm okuduklarım ve incelediklerimle beraber, bazı üreticilerin web sayfalarından aldığım bilgilerin de katkısı var elbette. Mesela;

    Michelin

    Kış lastikleri için en doğru hava koşulu: +7 derecenin altına düşen aylar; genellikle Ekim ortası - Nisan ortası aralığı” (İstanbul için kesinlikle geçerli değil)
    Yaz lastikleri için en doğru hava koşulu: +7 derecenin üzerindeki aylar...
    4-Mevsim lastiklerine geçmeniz için doğru sebepler:
    - Aynı lastikleri tüm yıl boyunca kullanmak istiyorsanız (kim istemez :)),
    - Kışın çok az zaman diliminde sıcaklığın -5 derecenin altına düştüğü bir yerde sürüş yapıyorsanız (bence tam İstanbul’a uygun),
    - İkinci bir lastik setini saklayacağınız bir yeriniz yoksa

    Not: Michelin, kendi CrossClimate modeli için “All-Season” demiyor, “All-Weather” diyor ve bu lastiğinin yaz lastiği üzerinden özel tasarlanarak, kışın da performans gösterecek bir lastik ürettiklerini belirtiyor. Benim gibi “İstanbul için sadece yaz lastiği kullanmak daha mantıklı” görüşü temelinde arayışa çıkanlar için ideal bir çözüm olabilir diye düşünüyorum. Ancak, forumları gezerken bu lastikle ilgili çok çabuk yıpranma, 1-2 sene sonra performansının çok düştüğü gibi iddalarda bulunan birçok kullanıcıya denk geldiğimi söylemem gerekiyor. Bu da biraz kafa karıştırıcı bir durum...

    Continental

    Bu firma ise “4-Mevsim” lastikleri için biraz kafa karıştırıcı bir söylemde bulunmuş. Sitesinde bir grafik yapmış ve bu grafikte 4-Mevsim lastiğini karlı ve kuru yollar için ideal, yaz lastiğini kuru ve yağışlı yollar için ideal, kış lastiğini de karlı ve yağışlı yollar için ideal olarak göstermiş. Bu durumda “Continental” markaya yönelecek olsam yine mutlaka kış ve yaz lastiği seçmem gerekirdi. Çünkü kendi çizimlerinde 4-Mevsim olarak ürettiği lastiğin doğası gereği yağışta performansının düşük olacağını söylemiş oluyor. Bu arada şunu da hemen belirteyim; bazı sitelerdeki testlerde ise Continental’in yukarıda bahsettiğim 4-Mevsim lastiği olan “AllSeasonContact” modeli, 4-Mevsim lastiklerin içinde birinci seçilmiş!

    Diğer edindiğim ek bilgiler ve çıkarımlarım;

    - 4-Mevsim lastikleri genel olarak şehir içi kullanımlarda ve yılda 6-7 bin km’den az yapanlar için daha ideal.
    - Çok performanslı araç kullanıyorsanız (hız yapmak, virajlara sert girmek, vs) gibi durumlarda zaten hava şartları odaklı lastik kullanmanız gerekir (örneğin; yazın mutlaka yaz performans lastiği gibi –ki bu tarz araç kullananlar zaten kışın özel zevkleri olan spor araçlarını trafiğe çıkarmamaya gayret ederler).
    - Kaliteli bir 4-Mevsim lastiği, düşük kaliteli bir yaz lastiğinden yazın daha iyi sonuç verir.
    - Kar yağana kadar ve hava soğukluğu +7 derecenin altına inene kadar yağışlı havalarda en iyi performansı yaz lastiği veriyor.
    - +15 derece ve üzerinde 4-Mevsim lastikleri frenlemede kış lastiklerine göre yağmurda kesinlikle daha iyi sonuç veriyor.
    - -5 derecenin altında 4-Mevsim lastiklerinin kullanılmaması gerekiyor (Goodyear’ın bilgisi). Aynı şekilde kış lastiklerinin de +7 derecenin üzerinde kullanılmaması gerekiyor.
    - Benzin tüketimi açısından 4-Mevsim lastikleri, yaz lastiklerine göre yazın dezavantajlı.
    - Lastiklerin performansları aracınıza göre bile değişebiliyor (örneğin; aynı lastiğin 205/55/16 modeli testlerde birinci seçilirken, 225/45/17 modeli daha kötü performans sergileyebiliyor). Bu sebeple, alacağınız lastiğin özelliklerine göre testleri incelemenizde fayda var.

    Öne çıkan 4-Mevsim lastikleri ve testler:

    - Michelin CrossClimate +
    - Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
    - Continental AllSeasonContact
    - Nokian Weatherproof 4


    Test 1:
    www.tyrereviews.co.uk
    2017 All Season Tyre Test - Tyre Reviews
    http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-All-Season-Tyre-Test.htm

    - Michelin CrossClimate + yaz lastiklerine daha yakın bir performans sergiliyor. Michelin’e en yakın kuru zeminde iyi sonuç veren lastik ise Continental AllSeasonContact ve peşinden de Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2 geliyor.
    - Islak zemin frenlemede ise Goodyear Vector 4 Season Gen 2 yaz lastiğine en yakın performansı sergilerken, Continental ve sonra da Michelin ikinci ve üçüncü sırada yer alıyor.
    - Islak zeminde aracın kontrolü konusunda Continental referans yaz lastiğinden bile daha iyi performans sergilerken, Goodyear üçüncü, Michelin dördüncü sırada yer alıyor.
    - Karda ise Continental ilk sırada yer alırken, Goodyear ikinci sırada yer alıyor. Michelin altlarda olmasına rağmen kar performanslarındaki % değişim oranı çok az olduğu için tüm 4-Mevsim lastikleri için “yeterli” diyebiliriz (tabi hep İstanbul veya benzeri iklime sahip iller için yazıyorum bunları).
    - Yıpranma verilerinde Michelin 43.000 km civarı. Onu takiben Goodyear 40.000 km ve Continental 31.500 km civarı.
    - Yuvarlanma direnci en düşük olan Continental (yani yakıt tasarrufu en yüksek olan).

    Test 2: https://www.oponeo.co.uk/tyre-article/adac-test-of-all-season-tyres-size-205-55-r16-v
    - Bu testte birinci Michelin CrossClimate olmuş. Nokian üçüncü, Goodyear ise dördüncü sırada yer almış. VE
    - Kuru zeminde: Michelin
    - Islak zeminde: Michelin, Goodyear
    - Karda sürüşte: Nokian, Goodyear
    - Buzda sürüşte: Michelin, Goodyear
    - Yıpranmada: Michelin en iyi seçilmiş...

    Bu arada daha önce de belirttiğim gibi hangi lastiği alacaksanız, o lastiğin özelliklerine göre testlere bakın. Bu yukarıdaki testler benim aradığım 205/55/16 lastikler için geçerli. Mesela aynı testin (ADAC) 175/65/14 için olanında Michelin 9. Sırada yer almış, Continental ikinci, Goodyear ise üçüncü sırada ve Nokian dördüncü sırada yer almış. Bu testin birincisi ise Nexen N Blue 4 Season (http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-ADAC-All-Season-Tyre-Test.htm)

    ...

    Bana gelince; ben arkadan itişli aracımı performanslı kullanmayı sevdiğim için 4-Mevsim lastik olayı bana göre değil  Kış lastiği alırsam da ancak nadiren İstanbul’da oluşabilecek zorlu hava şartlarında kullanmak için almam gerek, onda da muhtemelen aracımı sokağa çıkartmak dahi istemem, atlarım taksiye veya toplu taşıma araçlarına... Ben bu araştırmaya eşimin aracının lastik değişim zamanı geldiği için başladım ve sanıyorum sonunda karar da verdim...
    Eşimin aracı için tüm araştırmalarım sonucunda kararım şudur; Standart bir şekilde araç kullanıyorsanız ve İstanbul’da yaşıyorsanız seçiminiz bence yazın yaz, kışın da kış lastiği kesinlikle olmamalı.

    İstanbul için ideal olanı bence şudur;

    Kış mevsiminde (Kasım, Aralık, Ocak, Şubat, Mart aylarında): 4-Mevsim lastiklerinden özellikle de yağış performansı diğerlerinden iyi olan bir lastik.
    Yaz ve bahar mevsimlerinde (Nisan, Mayıs, Haziran, Temmuz, Ağustos, Eylül, Ekim aylarında): Kuru ve yağışlı zeminlerde performansı iyi olan bir yaz lastiği kullanmak.

    Bu durumda şöyle bir avantajınız da olacaktır; Kullanıyor olduğunuz 4-Mevsim lasitiği olması sebebi ile havalar ısındığında acil bir şekilde lastik değişimi yapma zorunluluğunuz yok. Müsait olduğunuzda, canınız istediğinde yaz lastiğinize geçebilirsiniz. Hatta şehir içinde sakin bir kullanım tarzınız var ise yaz lastiğine hiç geçmeden yaz aylarını atlatabilirsiniz 4-Mevsim lastiklerinizle.

    Her iki durumda da (ideal olan seçenek veya sürekli 4-Mevsim seçiminde), 4-Mevsim lastiklerinden “yağış performansı” iyi olanını seçmenizi tavsiye ederim. Çünkü İstanbul’un kar ve buz yoğunluğuna her türlü 4-Mevsim lastiğinin cevap verebileceğini düşünüyorum. Ama yağışta lastikler arası ciddi performans farklılıkları var.

    Ben bu anlamda tercihimi İstanbul için “ideal çözüm” olarak düşündüğüm “Yaz + 4-Mevsim” lastiklerinden yana kullanacağım. Yaz lastiğini Nisan ayına yaklaşınca araştıracağım.

    4-Mevsim olarak da yağışlı havalarda 4-Mevsim lastikler içinde en iyi fren mesafesini yakalayanlardan biri olan Michelin CrossClimate modelinde karar kıldım. “Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2” ikinci alternatifim ve genel olarak Goodyear ile aşağı-yukarı aynı performansı sergileyen “Continental AllSeasonContact” de üçüncü alternatifim.

    Bu arada Michelin CrossClimate’ı forumlardaki olumsuz kullanıcı yorumları sebebi ile listemden çıkartmıştım. Mesela şu testte Michelin’in özellikle kuru ve ıslak zemin performansı “acaba yorumlarda bir tuhaflık mı var” dedirtiyor insana 
    www.tyrereviews.co.uk
    New VS 4mm VS 2mm All Season Tyre Performance - Tyre Reviews
    http://www.tyrereviews.co.uk/Article/New-VS-4mm-VS-2mm-All-Season-Tyre-Performance.htm
    Michelin CrossClimate “Plus” modeli ile kendini yeniledi. Onun için yeni görüşleri ve testleri beklemekte fayda olacaktır. 1 sene sonra daha iyi bir değerlendirme yapılabilir bu lastikler için. Ben beklemedim ve bu lastikleri aldım... Umuyorum yanıltmaz beni...

    Tekrar belirtmemde fayda var; yukarıdaki 4-Mevsim lastiklerini 205/55/16 ölçülerindeki lastiklerin performanslarına göre seçtim. Farklı ölçüler için mutlaka araştırma yapınız.

    Barış Büyük, 18/11/2018







  • Yillardir foruma girip bir yorum yapmamistim. Sirf bu faydali arastirmanizi bizimle paylastiginiz icin tesekkur etmek istedimden giris yaptim.
  • Yazi 2 yil once yazilmis yazan arkadas herhalde forumda degil artik. Ama yazdiklarinin cogu dogru ve mantikli.
    Burada bence tek dikkat edilmesi gereken nokta alinacak 4 mevsim lastik uzerinde kar tanesi isareti var mi yok mu?
    Eger yoksa karda polis/jandarma durdugunda zincir takmak zorunda kalirsiniz kis lastigi olarak kabul gormez.

    Bildigim kadariyla Allseasoncontact da kar tanesi var yani aslinda kis lastigi standartlarini sagliyor.
  • ne yazmışsın mübarek okumak için senelik izine çıkayım
  • İstanbul'da yaşıyorum yaz-kış hafta sonları Marmara ve Batı Karadeniz bölgesinde dağ bayır, dere tepe dolaşırım 1985 den beri 4 mevsim lastik kullanıyorum, her türlü hava şartında kullanıldı, yumuşak yapısı nedeniyle yaz sıcaklarında gaza yüklenmeden sakin kalkış yapmak gerekiyor agresif kullanımda 4 mevsim lastiklerde pullanma görülebilir, bu konuda en çok şikayet nokiandan gelmekte ben de 4 senedir nokian wp kullanmaktayım mayıs ayında çok hafif pullanmalar başladı, forumdaki şikayetlere göre pullanmanın bu kadar gecikmesini ben her 4 ayda bir lastiklerin ön arka değişiminden kaynaklandığına bağlıyorum...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi degobar -- 16 Haziran 2020; 8:40:32 >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.