Intel, yaklaşan Xe3 grafik mimarisinde 16x MSAA desteğini tamamen kaldıracağını duyurdu. Şirketin bu kararı, modern oyun ve grafik teknolojilerinde gelişen alternatif yükseltme ve yapay zeka destekli anti-aliasing yöntemlerinin yaygınlaşmasıyla açıklanıyor.
16x MSAA’ya veda
Eskiden yüksek MSAA değerlerine geçmek performansı ciddi şekilde etkilerdi. Ancak günümüzde Intel XeSS, AMD FSR ve Nvidia DLSS gibi yapay zeka tabanlı yükseltme teknolojileri kenar yumuşatma işlemini çok daha düşük GPU yüküyle başarıyor. Bu yöntemler, MSAA’dan çok daha az GPU yükü ile daha kaliteli görseller sunuyor. Ayrıca hareket bulanıklığını azaltmada TAA gibi geleneksel yöntemleri de geride bırakabiliyorlar.
Intel mühendislerinin Mesa sürücü güncellemesinde paylaştığı bilgiye göre, Xe3 mimarisinin bazı varyantlarında 16x MSAA hiç desteklenmeyecek. Kalan modellerde ise bu destek aşamalı olarak kaldırılacak. Artık sadece 2x, 4x ve 8x MSAA desteklenecek.
16x MSAA, geçmişte yüksek performans maliyeti ve sınırlı görsel faydası nedeniyle oyun geliştiricileri ve donanım üreticileri tarafından nadiren tercih edilmişti. Gerçek zamanlı render işlemlerinde pratik olmaması da bu desteğin günümüzde gereksiz görülmesinin en önemli nedeni.Intel Xe3 mimarisi yeni Panther Lake işlemcilerle birlikte piyasaya çıkacak. Bununla birlikte 16x MSAA desteğinin kaldırılması, sürücü yönetimini basitleştirirken geliştiricileri modern yükseltme yöntemlerine yönlendirmeyi amaçlıyor.
Bu gibi kararlar gelecek için iyi ama klasik oyun severler için sorunlara yol açabiliyor.
Bazen gençliğinde çok sevdiğin bir oyunu açıp oynamak istiyorsun ama sistem oyunu eskisi gibi çalıştıramıyor. Çünkü bunun gibi bazı strateji değişiklikleri yeni sistemlerde eski oyun çalıştırmak isteyenleri olumsuz etkiliyor.
Her firma kendi yönteminin standart olmasını istiyor. Oysa tüm firmalar oturup ortak kararlar alsalar oyun severler için daha iyi olur bence. Firmalar da onca yatırım yapıp geleceği garanti olmayan bir şeye para bağlamamış olur.
Bu teknolojiyi çok bilmiyorum ama yaptığı şey düşük çözünürlükle oyunu çalıştırıp yüksek çözünürlüklüymüş gibi oyuncuya sunmayı hedefliyor gibi.
Bu tip uyanıklıklara hep temkinli yaklaşmışımdır. Normal çözünürlüğü neyse ona razı olmamız gerek bence. Oyun yapımcısının ürettiği görseli bir çip ile daha güzel göstermeye çalışmak verimsiz bir yöntem diye düşünürüm.