Şimdi Ara

FREN DİSKİYLE İLGİLİ BİR SORU (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
29
Cevap
0
Favori
840
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    Arkadaşlar şimdi bir teker Düşünelim ve fren balatası, fren diskini Tepeden kavrayacak şekilde yani saat 12 hizasında konumlandırılmış olsun şimdi frene basınca balata diski sıkıştıracak dönmekte olan disk ile balata arasında sürtünmeden dolayı etki tepki kuvveti oluşacak... balata sürtünme ile diske geri yönde bir F kuvveti uygulayacak, disk de aynı şekilde balatayı F kuvvetiyle ileri doğru itmek isteyecek. balata diskin kendisine uyguladığı itme kuvvetini bağlı bulunduğu yapılar ile gövdeye iletecek yani gövdeye ileri yönde bir F etki edecek, diğer taraftan balata tarafından diske uygulanan negatif F kuvveti nedeniyle teker de gövdeye negatif yönde F kuvveti etki edecek sonuçta gövdeye bir pozitif F bir negatif F etki edecek net sıfır olacak bu durumda yavaşlama nasıl olacak?

    diskin balataya uyguladığı kuvvet etki tepki prensibine göre balatanın diske uyguladığı durdurucu kuvvete Eşit büyüklükte ve Zıt yönlü olmaz mı ve diğer bir konu da balatanın saat kadranına göre 12 hizasında olması durumunda bu kuvvet balatayı ve bağlı bulunduğu gövdeyi o kuvvet ölçüsünde ileri itmeyecek mi balatanın saat 12 hizasında konumlandırılması ile örneğin 10 hizasında bulunmasi bu uygulanan kuvvetin yönünü ve gövdeye etkisini değiştirir mi frenlemede bir fark yaratır mı


    not: frenlemede sistemini biliyorum ama yukarıdaki gibi düşününce kafam karışıyor

    Balata diske sürtündüğü zaman, balata diskin dönme hareketine karşın durma kuvveti uyguluyor. Diskin dönmek istemesine karşın sabit duran bir balata mevcut. İkisinin arasındaki sürtünme ısı ve traşlama sonucunda aracın kinetik enerjisini ısı enerjisi ve traşlama işine çeviriyor basitçe.

    Söylediğiniz işleyişi ben de biliyorum ama dediniz ya balata diskin dönmek istemesine karşı bir kuvvet uyguluyor ve sabit duruyor diye işte dönmek isteyen disk de balataya Eşit ama Zıt yönlü bir kuvvet uyguluyor balata nasıl sabit duruyor gövdeye bağlı olması sayesinde yani diskin kendine uyguladığı kuvveti gövdeye iletiyorbenim sorum balata özellikle saat 12 hizasında konumlu ise bu kuvvet ileri doğru hareket yönünde olur ve gövdeye de aynı şekilde iletilir bu durumda disk balata ve gövdeyi ileri iterken balata da diski aynı kuvvetle geri iter net etki sıfır olur halbuki yavaşlamak için net kuvvet hareket yönünün tersine olmalı ben bunu soruyorum işte bu düşüncedeki hatayı soruyorum

    Madmax50 hocam duyarlılığınız için teşekkür ederim

    Guyverland arkadaşım herkes mühendis değil ama herkes merak edip sorgulama hakkına sahip birçok döküman ve video araştırması Yaptım özellikle de İngilizce ama genelde hep diskin sıkıştırılması ve hidrolik üzerine anlatımlar buldum burası bir forum ve var olma amaçları Arasında paylaşım yardımlaşma aydınlanma var



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tosbağa 06 -- 10 Şubat 2015; 12:28:11 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Balatanin diske uyguladığı f kuvveti ve diskin yarı çapı ile orada moment oluşup aracı bu moment yavaşlatmiyormu ? Makine elemanları dersinde böyle aklımda kalmış

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam


    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    Arkadaşlar şimdi bir teker Düşünelim ve fren balatası, fren diskini Tepeden kavrayacak şekilde yani saat 12 hizasında konumlandırılmış olsun şimdi frene basınca balata diski sıkıştıracak dönmekte olan disk ile balata arasında sürtünmeden dolayı etki tepki kuvveti oluşacak... balata sürtünme ile diske geri yönde bir F kuvveti uygulayacak, disk de aynı şekilde balatayı F kuvvetiyle ileri doğru itmek isteyecek. balata diskin kendisine uyguladığı itme kuvvetini bağlı bulunduğu yapılar ile gövdeye iletecek yani gövdeye ileri yönde bir F etki edecek, diğer taraftan balata tarafından diske uygulanan negatif F kuvveti nedeniyle teker de gövdeye negatif yönde F kuvveti etki edecek sonuçta gövdeye bir pozitif F bir negatif F etki edecek net sıfır olacak bu durumda yavaşlama nasıl olacak?

    diskin balataya uyguladığı kuvvet etki tepki prensibine göre balatanın diske uyguladığı durdurucu kuvvete Eşit büyüklükte ve Zıt yönlü olmaz mı ve diğer bir konu da balatanın saat kadranına göre 12 hizasında olması durumunda bu kuvvet balatayı ve bağlı bulunduğu gövdeyi o kuvvet ölçüsünde ileri itmeyecek mi balatanın saat 12 hizasında konumlandırılması ile örneğin 10 hizasında bulunmasi bu uygulanan kuvvetin yönünü ve gövdeye etkisini değiştirir mi frenlemede bir fark yaratır mı


    not: frenlemede sistemini biliyorum ama yukarıdaki gibi düşününce kafam karışıyor

    Balata diske sürtündüğü zaman, balata diskin dönme hareketine karşın durma kuvveti uyguluyor. Diskin dönmek istemesine karşın sabit duran bir balata mevcut. İkisinin arasındaki sürtünme ısı ve traşlama sonucunda aracın kinetik enerjisini ısı enerjisi ve traşlama işine çeviriyor basitçe.

    Söylediğiniz işleyişi ben de biliyorum ama dediniz ya balata diskin dönmek istemesine karşı bir kuvvet uyguluyor ve sabit duruyor diye işte dönmek isteyen disk de balataya Eşit ama Zıt yönlü bir kuvvet uyguluyor balata nasıl sabit duruyor gövdeye bağlı olması sayesinde yani diskin kendine uyguladığı kuvveti gövdeye iletiyorbenim sorum balata özellikle saat 12 hizasında konumlu ise bu kuvvet ileri doğru hareket yönünde olur ve gövdeye de aynı şekilde iletilir bu durumda disk balata ve gövdeyi ileri iterken balata da diski aynı kuvvetle geri iter net etki sıfır olur halbuki yavaşlamak için net kuvvet hareket yönünün tersine olmalı ben bunu soruyorum işte bu düşüncedeki hatayı soruyorum

    Yanlış düşünüyorsunuz. İş direnç hesaplarına giriyor. Bir arabayı durduğu yerde bir sürü direnç tutar. Aracı ileri doğru götürmek istediğimiz zaman bir sürü direnç ile karşılaşırız. Tekerleklere güç aktarmaya başladığımız zaman, tekerlek zemini geriye doğru itmeye çalışarak arabayı ileriye doğru taşır. Ne zaman ki tekerleğe aktarılan güç arabayı tutan dirençleri yenerse araba o zaman hareket etmeye başlar. Bu dirençler tekerleğin kendi yuvarlanma direnci, rampa direnci, yürüyen aksamın kendi içindeki dirençler ve daha bir sürü direnç var. Yüksek hızlarda rüzgar direnci de dahil mesela. Direnç toplamı, uygulanan güç ile eşitse arabanın hızı sabit kalır mesela. Fren pedalına bastığımız zaman, balata diski sıkarak dönmesine karşı bir sürtünme direnci oluşturuyor. Disk dönmek isterken balata onun dönmesini engellemeye çalışıyor. Gövdeye bağlı olmak zorunda değil yani. Frenleme ile direnç miktarı artırılarak, aracın ilerlemesi için gerekli direnç miktarı artırılarak daha doğrusu, eldeki kinetik enerjinin dirence yenik düşmesi sağlanır. Yani arabanın hareketinin sonucu üzerinde biriken bir kinetik enerji var (yakıt yakarak sürekli bu kinetik enerjiyi yenilememiz gerekir çünkü tüm bu dirençler bu kinetik enerjiyi törpüler, ama ısı enerjisine çevirir ama aşınma ama başka bir iş olarak kullanır ama bu enerjiyi sürekli törpüler). Frene bastığımız zaman arabanın yürümesine karşı olan dirençlere fren direnci ekleriz ve çok fazla direnç ekleyeceğimiz için aracın üzerindeki kinetik enerji fren disklerini ısıtmaya, balataları aşındırmaya harcanacaktır (Yakıt yakıp enerjiyi yenilemediğimiz için de araç yavaşlamaya hızla devam edecektir).

    Yani yavaşlamayı sağlayan kuvvet, aracın gidiş yönüne ters bir kuvvet değil, aracın gidişine direnç gösterme kuvvetidir.
    Ama mesela çok sağlam bir şanzıman olsa, giden aracı geri vitese taksanız o zaman geriye doğru bir kuvvet uygulamak söz konusu olacaktır.

    Mesela fantezi bir örnek vereyim. Citroen gibi 3 teker üstünde gidebilen bir arabada tekerlerden birisini söktünüz. Bütün fren sistemini de iptal ettiniz. Bir sürücü bu araç ile yola koyuldu siz de yanından bir kamyonetin arkasındaki treylerde bu aracın yanında yola koyuldunuz. Treylerden fren diskine doğru uzandınız (Bu disk dönmektedir) ve iki elinize daha önceden sabitlediğiniz fren balataları ile diske iki taraftan bastırdınız, evet saçma bir örnek belki ama araba ile tek temas noktanız bu balatalar iken, arabanın gövdesine başka hiç bir bağlanınız yokken uygulayacağınız fren kuvveti sizin bağlı olduğunuz treylerinizi değil, diskini sıktığınız araba yavaşlayacaktır. Çünkü burada önemli olan diskin yüzeyi kullanılarak diskin dönmesine karşı bir direnç uygulanması ve arabanın gitmesinin zorlaştırılması söz konusudur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    Arkadaşlar şimdi bir teker Düşünelim ve fren balatası, fren diskini Tepeden kavrayacak şekilde yani saat 12 hizasında konumlandırılmış olsun şimdi frene basınca balata diski sıkıştıracak dönmekte olan disk ile balata arasında sürtünmeden dolayı etki tepki kuvveti oluşacak... balata sürtünme ile diske geri yönde bir F kuvveti uygulayacak, disk de aynı şekilde balatayı F kuvvetiyle ileri doğru itmek isteyecek. balata diskin kendisine uyguladığı itme kuvvetini bağlı bulunduğu yapılar ile gövdeye iletecek yani gövdeye ileri yönde bir F etki edecek, diğer taraftan balata tarafından diske uygulanan negatif F kuvveti nedeniyle teker de gövdeye negatif yönde F kuvveti etki edecek sonuçta gövdeye bir pozitif F bir negatif F etki edecek net sıfır olacak bu durumda yavaşlama nasıl olacak?

    diskin balataya uyguladığı kuvvet etki tepki prensibine göre balatanın diske uyguladığı durdurucu kuvvete Eşit büyüklükte ve Zıt yönlü olmaz mı ve diğer bir konu da balatanın saat kadranına göre 12 hizasında olması durumunda bu kuvvet balatayı ve bağlı bulunduğu gövdeyi o kuvvet ölçüsünde ileri itmeyecek mi balatanın saat 12 hizasında konumlandırılması ile örneğin 10 hizasında bulunmasi bu uygulanan kuvvetin yönünü ve gövdeye etkisini değiştirir mi frenlemede bir fark yaratır mı


    not: frenlemede sistemini biliyorum ama yukarıdaki gibi düşününce kafam karışıyor

    Sorduğunuz sorular gayet güzel, farklı düşünen arkadaşlar olmuş onlara katılmıyorum.

    Bu soruda takıldığınız nokta fizikte öğretildiği gibi sürtünmeli bir yüzeyde hareket eden m kütlesine etki eden sürtünme kuvveti ile arasında bağlantı kuramamanız. Yanlış anlaşılmasın, sürtünme kuvvetini bilmiyorsunuz demiyorum. Hidrolik fren sistemi gibi basit yapıya sahip bir sistemi bilmediğinizide söylemeye çalışmıyorum.

    Pürüzlü bir yüzeyde sürtünme kuvvetinin etki ettiği nokta cismin tabanıdır, arabanın fren sistemi dikkate alındığında yere direkt olarak temas eden bir yapı olmadığından kafa karışıklığına sebep oluyor. Otomobilde fren sistemi dikkate alındığında hareket eden yüzeyin zemin(yol) değil fren diski olduğu düşülmelidir. Kısacası bizim temel fizikteki m kütlemizin ağırlığı balataya etki eden kuvvet, m kütlesinin hareket ettiği kısımda disk frenin yüzeyidir. Kaliperdeki ve diskteki bağlantı parçalarına gelen kuvvetler kafanızı karıştırabilir, onun için şöyle bir örnek vereyim;

    Bir halatla bağladığınız m kütleli bir cismi bir eksen etrafında zeminle temas halinde döndürdüğünüzü düşünelim, cisme her ne kadar merkezkaç kuvveti ve ipin cisme bağlandığı noktada merkezkaç kuvvetine ters bir kuvvet oluşsa bile cismin yüzey sürtünmesi değişmez. Ağırlığına bağlı olarak gene sürtünmeye maruz kalır.

    Bu şekilde düşünürseniz sanırım sonuca ulaşabilirsiniz, otomobildeki fren sistemini bir savaş uçağının yavaşlamak için arkasından açtığı paraşüte, uçak gemisine inen uçağın durmak için takıldığı halata ya da ticari uçaklardaki piste indiği anda devreye alınan ters itiş (reverse thrust) sistemine, veya geminin bıraktığı çapaya benzetemediğiniz için böyle bir soru sorduğunuzu düşünüyorum. Çünkü otomobilde gözle bir kuvvet uygulandığını göremiyorsunuz.

    Kaliperin konumunu kartezyen değilde, silindirik koordinat sistemine göre düşünürseniz konumu hakkındaki sorunun cevabını kendiniz bulabilirsiniz.

    Saygılar...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Ozn.Onl

    hadi o zaman bir soruda ben . Arkadaşın dediği gibi tek kaliper li değilde bir diske 2 kaliperli bir sistem uygulansaydı o zaman ;

    1- Sürtünme kuvvetinde azalma olurmuydu ? olursa da bunun negatif etkisi sürtünmenin azalmasından dolayı frenleme mesafesi artardı ancak ikili kaliper sistem kullandığı için diğer kaliper bu negatifliği nötrliyebilirmiydi.

    2- ikili kaliper sistemin gayet net olarak maliyet artıcaktır ancak bu sefer de balata değişim ömründe yanlış hesaplama yapmadıysam artış olucağından kendini amorti edebilirmiydi.

    3- Beyin jimnastiği yaptığım bu ikili kaliper sisteminin düşünemediğim + ları ve - leri ne olurdu ?

    Çift kaliper kullanıldığında, yaşanacak ilk sorun diskin soğutulması olacaktır. Disk ile balata arasındaki ufak boşluk o kısımdan yeterli miktarda hava geçmesine engel olur, yeterli soğutma sağlanamazsa fren boşalması denen olayla karşılaşılır.

    Hidrolik sistemlerde kaçak ihtimali her zaman vardır, çift kaliper daha fazla bağlantı elemanı daha fazla bağlantı noktası demektir. Bu da hidrolik azaltma riskini artırabilir. Böyle bir sistem tasarlandığında kullanılacak hidrolik basıncı veya silindir yüzeyi büyüklüğü farklı olacaktır, sürtünme kuvveti konusunda problem olacağını düşünmüyorum.

    Saygılar....




  • BUradaki anahtar nokta surtunme.

    Burada etki eden 3 tane temel surtunme var.
    1. balata ve disk arasinda: bu surtunme olmasaydi, balata diski sikinca disk ayni hizla donmeye devam ederdi. Surtunme oluyor ve enerji isi olarak kayboluyor.
    2. Latik ile asfalt arasindaki surtunme, bu surtunme olmasaydi frene bastiginiz anda lastik donmesi dururdu ama surtunme olmadigi icin arac yavaslamadan ilerlemeye devam ederdi. Yani frene bastiginizda buradaki surtunme sizin yavaslamanizi saglayan en onemli kuvvet.
    3. Frene bassaniz da basmasanizda hava surtunmesi ve motorun surtunmesi var gazdan ayaginizi cekince araci yavaslatan etmenler bunlar.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    Arkadaşlar şimdi bir teker Düşünelim ve fren balatası, fren diskini Tepeden kavrayacak şekilde yani saat 12 hizasında konumlandırılmış olsun şimdi frene basınca balata diski sıkıştıracak dönmekte olan disk ile balata arasında sürtünmeden dolayı etki tepki kuvveti oluşacak... balata sürtünme ile diske geri yönde bir F kuvveti uygulayacak, disk de aynı şekilde balatayı F kuvvetiyle ileri doğru itmek isteyecek. balata diskin kendisine uyguladığı itme kuvvetini bağlı bulunduğu yapılar ile gövdeye iletecek yani gövdeye ileri yönde bir F etki edecek, diğer taraftan balata tarafından diske uygulanan negatif F kuvveti nedeniyle teker de gövdeye negatif yönde F kuvveti etki edecek sonuçta gövdeye bir pozitif F bir negatif F etki edecek net sıfır olacak bu durumda yavaşlama nasıl olacak?

    diskin balataya uyguladığı kuvvet etki tepki prensibine göre balatanın diske uyguladığı durdurucu kuvvete Eşit büyüklükte ve Zıt yönlü olmaz mı ve diğer bir konu da balatanın saat kadranına göre 12 hizasında olması durumunda bu kuvvet balatayı ve bağlı bulunduğu gövdeyi o kuvvet ölçüsünde ileri itmeyecek mi balatanın saat 12 hizasında konumlandırılması ile örneğin 10 hizasında bulunmasi bu uygulanan kuvvetin yönünü ve gövdeye etkisini değiştirir mi frenlemede bir fark yaratır mı


    not: frenlemede sistemini biliyorum ama yukarıdaki gibi düşününce kafam karışıyor

    Balata diske sürtündüğü zaman, balata diskin dönme hareketine karşın durma kuvveti uyguluyor. Diskin dönmek istemesine karşın sabit duran bir balata mevcut. İkisinin arasındaki sürtünme ısı ve traşlama sonucunda aracın kinetik enerjisini ısı enerjisi ve traşlama işine çeviriyor basitçe.

    Söylediğiniz işleyişi ben de biliyorum ama dediniz ya balata diskin dönmek istemesine karşı bir kuvvet uyguluyor ve sabit duruyor diye işte dönmek isteyen disk de balataya Eşit ama Zıt yönlü bir kuvvet uyguluyor balata nasıl sabit duruyor gövdeye bağlı olması sayesinde yani diskin kendine uyguladığı kuvveti gövdeye iletiyorbenim sorum balata özellikle saat 12 hizasında konumlu ise bu kuvvet ileri doğru hareket yönünde olur ve gövdeye de aynı şekilde iletilir bu durumda disk balata ve gövdeyi ileri iterken balata da diski aynı kuvvetle geri iter net etki sıfır olur halbuki yavaşlamak için net kuvvet hareket yönünün tersine olmalı ben bunu soruyorum işte bu düşüncedeki hatayı soruyorum

    Madmax50 hocam duyarlılığınız için teşekkür ederim

    Guyverland arkadaşım herkes mühendis değil ama herkes merak edip sorgulama hakkına sahip birçok döküman ve video araştırması Yaptım özellikle de İngilizce ama genelde hep diskin sıkıştırılması ve hidrolik üzerine anlatımlar buldum burası bir forum ve var olma amaçları Arasında paylaşım yardımlaşma aydınlanma var

    Fren sistemini biliyorum demiştin ancak kuvvetlerin niceliği kadar dahi kendini ikna edebilecek kadar bilmiyorsun. Senin kurguladığın mantık döner tekerleğin yada bağlı bir plakanın tek bir noktadan pad ile ani sıkıştırılması üzerine kurulu. Bu yüzden parçalara, sıkıştırmanın nasıl çalıştığına bak, oluşacak ters kuvvetin nasıl tolere edildiğini değerlendir demeye çalıştık. Madem işin matematiğindesin en başa dön işin hesap kitabına bunlarla başla anlayacaksın.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ccnv8voKx9Y
    https://www.youtube.com/watch?v=dtjb-djWnfg
    https://www.youtube.com/watch?v=-vMvk7NDpro
    https://www.youtube.com/watch?v=Kk2_4kJ841c
    https://www.youtube.com/watch?v=Lm7UL0XU74U
    http://www.engineeringinspiration.co.uk/brakecalcs.html
    http://www.altraliterature.com/pdfs/P-1648-pages41-44.pdf

    Özet ayrıntı 5 dk herşey bulunuyor.

    Bunlara da iyice bakınca cevaplar ortaya çıkar.
    https://www.youtube.com/watch?v=sgsCZw3nVfE
    https://www.youtube.com/watch?v=AwraupNmxGA
    https://www.youtube.com/watch?v=AJ-CFaqJ4jg

    Heat tarafı
    https://www.youtube.com/watch?v=PqeynzxT2QQ
    https://www.youtube.com/watch?v=31n0AtdP7K4
    https://www.youtube.com/watch?v=B3OlqDi-HiM

    Burdan da padleri inceleyin düz mantıkta insana metal plaka tesirinde birşey miş gibi gelebilir ama değil.
    https://www.youtube.com/watch?v=CJSMvbYiemg
    http://imsysinc.com/Knowledgebase/ProductionETEK.htm

    Braking dynamic ile de bir sürü kaynak eklenebilir.
    Örnek:http://stoptech.com/docs/media-center-documents/the-physics-of-braking-systems
    https://books.google.com.tr/books?id=mNIhYSCBfmUC&pg=PR4&lpg=PR4&dq=Automotive+Brakes+Delmar+Learning&source=bl&ots=EfVTzAS_OE&sig=fzt80B-Alk-IUlJphYwIzFa16ZI&hl=tr&sa=X&ei=WufZVLHtHc-VapSLgKAG&ved=0CFYQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
    https://books.google.com.tr/books?id=5rW-ppyB_ugC&pg=PR4&lpg=PR4&dq=Automotive+Brakes+Delmar+Learning.+2004&source=bl&ots=fdmxgipAms&sig=0Suaw7gmnxBKAGHhNhHHotmb1aI&hl=tr&sa=X&ei=HOXZVOyXJ8eVatvZgOAH&ved=0CCkQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false
    http://experimental.worldcat.org/kindredworks/Kindred?sn=17002460

    Geçmişte bu tip şeylere bakmıştım ama biraz daha farklı bir başlıkta. Gelelim Caliper konumuna işin mühendisliğini bilmiyorum ne kadar önemli bilemiyorum çok fazla farklı uygulama var ama önemi var işte bu tartışmaya değer :)
    Caliper konumunu 12, 3, 2, 9, 5 gibi konumlarda uygulanıyor genellikle üst performans ve yarış araçlarında önlerde 2, 3, 5 arkalarda 9, 10, 12 şeklindedir. Konum neye göre belirlenebilir en başta soğutma planına göre (soğutma hattı ön tampondan başlar) 1 numaralı konu bu. Sonra tercih edilen süspansion geometrisi, linkleri... braking balance dediğimiz % sel fren dengesinin centre of mass'a göre dizaynı, centre of gravity yani ağırlık merkezinin frenlemede korunmasına, caliperin boyutuna (4 yada 6 pistonlu caliperler mevcut), üreticinin üretim yada sonra ki servis kaygısına, verilerine, alışkanlığına göre belirleniyor olabilir. Binekler için bunlardan süspansiyon ve soğutma dışında servis, müdahale kadar önemli göreceklerini sanmıyorum açıkçası. Bu yüzden çok farklı uygulama var. Mesela varsa kurumsal jant tercihine göre de belirlenebilir. İşte bu konuda performans ilişkili kaynak bulmak güç.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: guyverland

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    Arkadaşlar şimdi bir teker Düşünelim ve fren balatası, fren diskini Tepeden kavrayacak şekilde yani saat 12 hizasında konumlandırılmış olsun şimdi frene basınca balata diski sıkıştıracak dönmekte olan disk ile balata arasında sürtünmeden dolayı etki tepki kuvveti oluşacak... balata sürtünme ile diske geri yönde bir F kuvveti uygulayacak, disk de aynı şekilde balatayı F kuvvetiyle ileri doğru itmek isteyecek. balata diskin kendisine uyguladığı itme kuvvetini bağlı bulunduğu yapılar ile gövdeye iletecek yani gövdeye ileri yönde bir F etki edecek, diğer taraftan balata tarafından diske uygulanan negatif F kuvveti nedeniyle teker de gövdeye negatif yönde F kuvveti etki edecek sonuçta gövdeye bir pozitif F bir negatif F etki edecek net sıfır olacak bu durumda yavaşlama nasıl olacak?

    diskin balataya uyguladığı kuvvet etki tepki prensibine göre balatanın diske uyguladığı durdurucu kuvvete Eşit büyüklükte ve Zıt yönlü olmaz mı ve diğer bir konu da balatanın saat kadranına göre 12 hizasında olması durumunda bu kuvvet balatayı ve bağlı bulunduğu gövdeyi o kuvvet ölçüsünde ileri itmeyecek mi balatanın saat 12 hizasında konumlandırılması ile örneğin 10 hizasında bulunmasi bu uygulanan kuvvetin yönünü ve gövdeye etkisini değiştirir mi frenlemede bir fark yaratır mı


    not: frenlemede sistemini biliyorum ama yukarıdaki gibi düşününce kafam karışıyor

    Balata diske sürtündüğü zaman, balata diskin dönme hareketine karşın durma kuvveti uyguluyor. Diskin dönmek istemesine karşın sabit duran bir balata mevcut. İkisinin arasındaki sürtünme ısı ve traşlama sonucunda aracın kinetik enerjisini ısı enerjisi ve traşlama işine çeviriyor basitçe.

    Söylediğiniz işleyişi ben de biliyorum ama dediniz ya balata diskin dönmek istemesine karşı bir kuvvet uyguluyor ve sabit duruyor diye işte dönmek isteyen disk de balataya Eşit ama Zıt yönlü bir kuvvet uyguluyor balata nasıl sabit duruyor gövdeye bağlı olması sayesinde yani diskin kendine uyguladığı kuvveti gövdeye iletiyorbenim sorum balata özellikle saat 12 hizasında konumlu ise bu kuvvet ileri doğru hareket yönünde olur ve gövdeye de aynı şekilde iletilir bu durumda disk balata ve gövdeyi ileri iterken balata da diski aynı kuvvetle geri iter net etki sıfır olur halbuki yavaşlamak için net kuvvet hareket yönünün tersine olmalı ben bunu soruyorum işte bu düşüncedeki hatayı soruyorum

    Madmax50 hocam duyarlılığınız için teşekkür ederim

    Guyverland arkadaşım herkes mühendis değil ama herkes merak edip sorgulama hakkına sahip birçok döküman ve video araştırması Yaptım özellikle de İngilizce ama genelde hep diskin sıkıştırılması ve hidrolik üzerine anlatımlar buldum burası bir forum ve var olma amaçları Arasında paylaşım yardımlaşma aydınlanma var

    Fren sistemini biliyorum demiştin ancak kuvvetlerin niceliği kadar dahi kendini ikna edebilecek kadar bilmiyorsun. Senin kurguladığın mantık döner tekerleğin yada bağlı bir plakanın tek bir noktadan pad ile ani sıkıştırılması üzerine kurulu. Bu yüzden parçalara, sıkıştırmanın nasıl çalıştığına bak, oluşacak ters kuvvetin nasıl tolere edildiğini değerlendir demeye çalıştık. Madem işin matematiğindesin en başa dön işin hesap kitabına bunlarla başla anlayacaksın.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ccnv8voKx9Y
    https://www.youtube.com/watch?v=dtjb-djWnfg
    https://www.youtube.com/watch?v=-vMvk7NDpro
    https://www.youtube.com/watch?v=Kk2_4kJ841c
    https://www.youtube.com/watch?v=Lm7UL0XU74U
    http://www.engineeringinspiration.co.uk/brakecalcs.html
    http://www.altraliterature.com/pdfs/P-1648-pages41-44.pdf

    Özet ayrıntı 5 dk herşey bulunuyor.

    Bunlara da iyice bakınca cevaplar ortaya çıkar.
    https://www.youtube.com/watch?v=sgsCZw3nVfE
    https://www.youtube.com/watch?v=AwraupNmxGA
    https://www.youtube.com/watch?v=AJ-CFaqJ4jg

    Heat tarafı
    https://www.youtube.com/watch?v=PqeynzxT2QQ
    https://www.youtube.com/watch?v=31n0AtdP7K4
    https://www.youtube.com/watch?v=B3OlqDi-HiM

    Burdan da padleri inceleyin düz mantıkta insana metal plaka tesirinde birşey miş gibi gelebilir ama değil.
    https://www.youtube.com/watch?v=CJSMvbYiemg
    http://imsysinc.com/Knowledgebase/ProductionETEK.htm

    Braking dynamic ile de bir sürü kaynak eklenebilir.
    Örnek:http://stoptech.com/docs/media-center-documents/the-physics-of-braking-systems
    https://books.google.com.tr/books?id=mNIhYSCBfmUC&pg=PR4&lpg=PR4&dq=Automotive+Brakes+Delmar+Learning&source=bl&ots=EfVTzAS_OE&sig=fzt80B-Alk-IUlJphYwIzFa16ZI&hl=tr&sa=X&ei=WufZVLHtHc-VapSLgKAG&ved=0CFYQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
    https://books.google.com.tr/books?id=5rW-ppyB_ugC&pg=PR4&lpg=PR4&dq=Automotive+Brakes+Delmar+Learning.+2004&source=bl&ots=fdmxgipAms&sig=0Suaw7gmnxBKAGHhNhHHotmb1aI&hl=tr&sa=X&ei=HOXZVOyXJ8eVatvZgOAH&ved=0CCkQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false
    http://experimental.worldcat.org/kindredworks/Kindred?sn=17002460

    Geçmişte bu tip şeylere bakmıştım ama biraz daha farklı bir başlıkta. Gelelim Caliper konumuna işin mühendisliğini bilmiyorum ne kadar önemli bilemiyorum çok fazla farklı uygulama var ama önemi var işte bu tartışmaya değer :)
    Caliper konumunu 12, 3, 2, 9, 5 gibi konumlarda uygulanıyor genellikle üst performans ve yarış araçlarında önlerde 2, 3, 5 arkalarda 9, 10, 12 şeklindedir. Konum neye göre belirlenebilir en başta soğutma planına göre (soğutma hattı ön tampondan başlar) 1 numaralı konu bu. Sonra tercih edilen süspansion geometrisi, linkleri... braking balance dediğimiz % sel fren dengesinin centre of mass'a göre dizaynı, centre of gravity yani ağırlık merkezinin frenlemede korunmasına, caliperin boyutuna (4 yada 6 pistonlu caliperler mevcut), üreticinin üretim yada sonra ki servis kaygısına, verilerine, alışkanlığına göre belirleniyor olabilir. Binekler için bunlardan süspansiyon ve soğutma dışında servis, müdahale kadar önemli göreceklerini sanmıyorum açıkçası. Bu yüzden çok farklı uygulama var. Mesela varsa kurumsal jant tercihine göre de belirlenebilir. İşte bu konuda performans ilişkili kaynak bulmak güç.

    hocam her ne kadar sert üslubununuzu doğru bulmasam da emek harcayıp buraya link eklemişsiniz emeğe saygıdan ben de çoğuna baktım ancak benim eksikliğim herhalde belki ama kalipere etki eden kuvvet ve bu kuvvetin gövdeye aktarımıyla ilgili kısmı göremedim.
    konuyla ilgili olarak da sorduğum şey için döner tekerleğin yada bağlı bir plakanın tek bir noktadan pad ile ani sıkıştırılması üzerine kurulu demişsiniz ben size çok açık ve net olarak soruyorum hareket halindeki bir araçta frene basıldığında saat 12 hizasında konumlu bir kaliper ve bu kaliperi bir şekilde ana gövdeye sabitleyen kaliper support mekanizmasına etki eden kuvvetinin şiddet ve yönünü, ilaveten kaliperin diske uyguladığı durdurma kuvvetinin şiddetini ve yönünü basitçe yazar mısınız.




  • Eyvallah benim mizaç biraz serttir bazen malesef çektiriyor. :) çıkmadan hızlıca bakayım.
    1. brake pad ile presure sonucu oluşan kuvvet ve ters kuvvetin hesabı ilk sıralarda ki videolarda vardı. Diyorsan ki ters kuvvetin kaliper üzerindeki pabuç, pense, civataya oradan ventilatore etkisini yada tolerasyonu nedir onu hesap edebilecek mühendisliğe sahip değilim bunu zaten formülünü bilmiş olsak da işe yaramaz o malzemelerin mühendislerine sormak lazım o fren sistemi marka model ölçüleri nedir ona bakmak lazım. Mesela hızlıcahttp://turkish.alibaba.com/product-gs/brake-caliper-part-xgma-lonking-shantui-sem-yto-xcmg-sdlg-foton-wheel-loader-spare-parts-1587224459.html
    şunların üretici ayrıntılı kataloglarını bulmak lazım. Zaten bu ters kuvvet küçük ve önemsiz aracın durağan ve frenleme anında ki kuvvetleri, kaliper ve rotların bağlı olduğu mekaniklerin fiziksel dayanıklılıklarına göre düşük bunu da çok ayrıntılı olmasada o formüllü videolardan anlaman lazım. Altta bak pdf içerikli linkler verdim onlara da bak ters kuvvetin sürüklenme kuvvetine nasıl mağlup olduğu belirtiliyor. Ya bahsedilmiyor yada önemsiz kabul edilip geçiliyor. Bu linkleri çekerken kısadan gördüm simulasyonlar var denerken kalem kağıt al o videolarda ki gibi frenleme enerjisini hesap et formülleri yerine koyarken etki eden kuvveti bulursun. Bir işe yarar mı sanmıyorum.:)
    2. kaliperin değil brake pad'in yani balatanın disk yüzeyine oluşturduğu kuvvet doğrusaldır ve disk tablasına çift taraflıdır. Kuvvetin şiddeti ise sabit değil bunu en başta pedal baskısı belirliyor. Oluşan sürtünme kuvveti konumu sabit enerjisi hareket yönünün tersine sürtünme katsayısı değişken.
    Sürtünme dolayısıyla oluşan ters kuvvet ise tam aksi yönde bunları sadece 12 yönlü olanda değerlendirmeye gerek yok. Buraya kadar bir sorun yok senin baştan beri yanıldığın nokta sen burada ki sürtünme enerjisi ile oluşan ters kuvvetin büyüklüğünü sert zeminlerde sürüklenen kutu ölçeğinde düşünüyorsun o yüzden sana caliperi yerinden sökecek bir ters kuvvet oluşması gerektiğini düşündürüyor. Sadece tekerleğin üzerinde sürüyle formül olan ve değişkenlik ilede bildiğimiz kadarıyla 0 kabullerin alındığı yüzlerce değişkenli otomobilin frenleme dizaynını konuşuyoruz. Disk üzerinde aksi yönde bir ok çizip düşünmekle olmuyor. Burada diskin dış çerçevesine yada döküm demirden oluşmuş merkezinde de sadece düz bir rot olan tekerleğe temas eden balatadan bahsetmiyoruz. Caliperin konumuyla ilgili önemi haricen yazdık burada önemsiz kabul et kaliper balatayı hızla hareket eden disk temas yüzeyine sürtüyor oluşan şey sürtünme katsayıları ile sürtünme kuvveti bu kuvvet ivmesel olarak aracın ağırlık felan diğer kuvvetlerini yenmeye çalışıyor durdurma için oluşan ters kuvvet ise yine sadece diskin temas yüzeyinde cereyan ediyor ve bu kaliper içerisinde yaylarla felan tolere ediliyordur. Ediliyor ki kırılmıyor. Disk yamulduğunda ne oluyor tolerasyon bütünlüğü kayboluyor newton aksa kadar transfer oluyor aynı şey abs için de geçerli. Kaliper konumunu yine koruyor herşekilde sadece ortaya çıkan enerjiyi içerisinde sönümleyemeyip bağlı olduklarına aktarıyor. Tabi aslında yanlış anlattık bu iki örnekte çoğunluk titreşim transferi diskin bağlı olduğu merkezin momentinden transfer oluyor. Yani ben illa çözecem anlamadım diyorsan bu ters yüklü kuvveti hesaplayacaksın sonra da o yürüyen mekanizmalarının dirençlerini hesaplayacaksın kıyaslayıp tatmin olacaksın başka yolu yok.

    edit..
    bu arada çalışırken gönderemedik çıkmadan al hızlıca birkaç link daha göndereyim bunlara bak çöz.

    kaliper üzerine kaynak
    http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-58782008000200010
    http://www.sensorprod.com/news/white-papers/2006-01_mdc/wp_mdc-2006-01.pdf
    bunda değişik şeyler var belki anlamana yardımcı olur :)
    http://mjgradziel.com/job/lowering_devices.html

    Bunları vermiştik işte oralarda ki n-m değerleri lazım.
    http://www.celicahobby.com/forums/ubbthreads.php/topics/448649/brake-pad-comparison-gt-vs-gts-diagram.html
    http://ww2.justanswer.com/uploads/ebrock63/2010-07-03_002632_2010-07-02_182549.png

    türkçe arayınca neler çıkıyormuş bak arasaydın bulurdun :) bunlar hesap kitap yapmaya isteyene yeter herhal içeriklerine hızlıca göz gezdirebildim.
    http://web.itu.edu.tr/~akalin/class/mak461e/tkfren.pdf
    http://hilmi.trakya.edu.tr/ders_notlari/mtm/mtm.pdf




  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.