Şimdi Ara

EDEBİYAT NOTLARI YANIYOOR DOLUŞUN (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
67
Cevap
81
Favori
6.247
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
31 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Böyle paylaşımlar güzel devamı gelsin. Teşekkürler bu arada.
  • Hocam ellerine saglik su gunumuz yazarlarindan da derlesen tadindan yenmicek.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Sen adamsın.
  • jokerzalim J kullanıcısına yanıt
    Yaptıkça ekliyorum hocam sırayla gelicem inşallah :))

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • A D M I R A L kullanıcısına yanıt
    Cumhuriyet bekliyoruz

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yarından itibaren eklemeye başliycam kısmetse hocam. Şu vizelerim bitsin de 😀😀

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • +1 iste bu yuzden seviyorum burayi cumartesi baya ise yarar bu konu

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: A D M I R A L

    Yarından itibaren eklemeye başliycam kısmetse hocam. Şu vizelerim bitsin de 😀😀

    Hocam özele bakar mısınız ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI

    1. 1923 yılında Cumhuriyetin ilanından sonra batılılaşmaya devam eden Türk edebiyatı farklılaşmaya başlamıştır. Edebiyatçılar ülkenin gerçeklerini görmüş ve kentlerdeki, köylerdeki yaşamı, insan ilişkilerini, yurtdışına göç eden insanları ele almışlardır.

    2. Cumhuriyeyin ilanından sonra ana tema değişmiş ve artık milli mücadele yerine Cumhuriyetin kuruluşunu anlatan, devrimleri tanıtan ve savunan eserler yazılmıştır. Harf devrimi de edebiyatı etkilemiş yeni dil eski dil tartışmaları sona ermiştir. Yörelere özgü şiveler edebiyata girmiş ve Türk Dil Kurumu ile dilin geliştirilmesi ve araştırılması hız kazanmıştır.

    3. Milli Edebiyat döneminde başlayan edebiyatçıların halka inmesi ve Anadolu'yu tanıma çabası Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının ana ilkesi olmuştur. Artık eserlerdeki İstanbul tekeli tamamen ortadan kalkmış Anadolu işlenmeye başlanmıştır. Romanlarında ve öykülerinde Anadolu insanını ve sorunlarını işleyen edebiyatçılar tiyatroda ise sosyal ve psikolojik konular ile birlikte Anadolu'yu da işlemişlerdir. Şiirde aruz ölçüsü tamamrn terkedilmiş onun yerine sade ve anlaşılık bir dille hece ölçüsü kullanılarak şiirler yazılmıştır.

    4. Beş Hececiler, Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdüren Şairler, Öz Şiir Anlayışını Sürdüren Şairler, Yedi Meşaleciler, Serbest Nazımcı ve Toplumcu Şairler, Garipçiler, Garip akımı dışında kalan şairler, İkinci Yeni Şairleri, İkinci Yeni sonrası Toplumcu şairler, 1980 sonrası şairlerve Halk Şairleri gibi Cumhuriyet döneminde çeşitli şiir akımları oluşmuştur.

    5. Cumhuriyet dönemi öykü ve romanlarında ise Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını sürdüren romancılar, Toplumcu-Gerçekçi romancılar, Bireyin İç Dünyasını Esas Alan romancılar, Modernizmi Esas Alan romancılar vardır.

    6. Ayrıca Tiyatro, Deneme, Makale, Fıkra, Gezi Yazısı, Günlük, Anı, Röportaj ve Mülakat gibi birçok edebi tür de Cumhuriyet Döneminde gelişmiş bütün halk tarafından tanınmıştır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 2 Mayıs 2017; 14:30:43 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • CUMHURİYET DÖNEMİ - BEŞ HECECİLER

    1. Birinci Dünya Savaşı ile Milli Mücadele yıllarında tanınan ve Anadolu'yu ve Anadolu insanını şiirlerinde işlemesiyle ünlenen topluluk BEŞ HECECİLER'dir.

    2. Memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlıklar gibi konular işlemişlerdir. Milli Edebiyat akımı ile Ziya Gökalp'ten etkilendikleri için aruz ölçüsünü tamamen bırakmış 11'li ve 14'lü hece ölçüsü kullanmışlardır.

    3. Beş Hececiler şiirlerinde sade ve özentisiz olmayı tercih etmişlerdir. Şiirde hece ölçüsü kullanılmış fakat dörtlük kullanmamışlar daha çok serbest şiirler yazmışlardır. Bir olayı ve hikayeyi anlatmak için uzun şiirler yazmışlar ve şiiri düzyazıya yaklaştırmışlardır.

    4. Faruk Nafiz Çamlıbel, Orhan Seyfi Orhon, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç BEŞ HECECİLER topluluğunun beş ismidir.

    5. Faruk Nafiz Çamlıbel Beş Hececiler topluluğunun en başarılı ismidir. İlk şiirlerini aruzla yazmış fakat daha sonra milli edebiyat akımından etkilenerek hece ölçüsü ile yazmaya başlamıştır. Milli Edebiyat akımının yurttu duyarlılığını geliştirmiş ve güçlü bir lirizm ile aşk şiirleri de yazmıştır.

    6. Enis Behiç Koryürek aruz ölçüsü ile aşk şiirleri yazarak edebiyata girmiştir. Ziya Gökalp ile tanıştıktan sonra heve ölçüsünü kullanmıştır. Enis Behiç, ulusal duygularla yüklü kahramanlık şiirler yazmasıyla ünlü olmuştur. Hece ölçüsünün değişik kalıplarını kullanmayı denemiştir ayrıca yaşamının sonlarına doğru mistik şiire yönelmiştir.

    7. Halit Fahri Ozansoy edebiyat hayatına Fecri Ati akımından etkilenerek başlamıştır. Rübab ve Şehbal adındaki dergilerde bu tarz şiirler yazmıştır. Milli Edebiyat akımından etkilendikten sonra Aruza Veda adlı şiirini yazarak aruz ölçüsünü kullanmayı bırakmıştır. Şiirlerinde genellikle hüzün ve melankoli gibi bireysel duygulara, aşk ve kadın temalarına yer vermiştir.

    8. Yusuf Ziya Ortaç bütün Beş Hececiler gibi aruz ölçüsü ile yazarak edebiyata başlamış ve Ziya Gökalp'in etkisi ile hece ölçüsünü kullanmıştır. Şiirlerinde günlük yaşamın sade yönlerini anlatmıştır. Akbaba dergisinde yazdığı fıkra ve siyasal mizahlar ile ünlenmiştir. Ayrıca hece ölçüsü ile yazdığı Binnaz adlı tiyatro oyunu tarihin en başarılı oyunlarından biri olmuştur.

    9. Orhan Seyfi Orhon da hecenin beş şairinden biri olup diğerleri gibi aruzla başlayıp Milli Edebiyatın etkisiyle hece ölçüsünü kullanmıştır. Divan şiiri kalıplarını hece ölçüsü ile yazmayı denemiş ve gazel benzeri şiirler ortaya çıkarmıştır.

    Han Duvarları - F.Nafiz Çamlıbel
    Sanat - Faruk Nafiz Çamlıbel
    Dinle Neyden - F.Nafiz Çamlıbel
    Çoban Çeşmesi - F.Nafiz Çamlıbel
    Şarkın Sultanları - F.Nafiz Çamlıbel
    Gönülden Gönüle - F.Nafiz Çamlıbel
    Zindan Duvarları - F.Nafiz Çamlıbel
    Yıldız Yağmuru - F.Nafiz Çamlıbel

    Miras - Enis Behiç Koryürek
    Güneşin Ölümü - E.Behiç Koryürek
    Varidatı Süleyman - E.Behiç Koryürek

    Aruza Veda - Halit Fahri Ozansoy
    Rüya - Halit Fahri Ozansoy
    Cenk Duyguları - H.Fahri Ozansoy
    Paravan - H.Fahri Ozansoy
    Aşıklar Yolunun Yolcuları - H.Fahri Ozansoy

    Binnaz - Yusuf Ziya Ortaç
    Akından Akına - Yusuf Ziya Ortaç
    Bir Rüzgar Esti - Yusuf Ziya Ortaç
    Şeker Osman - Yusuf Ziya Ortaç
    Kürkçü Dükkanı - Yusuf Ziya Ortaç
    Portreler - Yusuf Ziya Ortaç
    Bizim Yokuş - Yusuf Ziya Ortaç

    Fırtına ve Kar - Orhan Seyfi Orhon
    Gönülden Sesler - O.Seyfi Orhon
    Peri Kızı ile Çoban - O.Seyfi Orhon



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 2 Mayıs 2017; 14:34:6 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: A D M I R A L

    CUMHURİYET DÖNEMİ - BEŞ HECECİLER

    1. Birinci Dünya Savaşı ile Milli Mücadele yıllarında tanınan ve Anadolu'yu ve Anadolu insanını şiirlerinde işlemesiyle ünlenen topluluk BEŞ HECECİLER'dir.

    2. Memleket sevgisi, yurt güzellikleri, kahramanlıklar gibi konular işlemişlerdir. Milli Edebiyat akımı ile Ziya Gökalp'ten etkilendikleri için aruz ölçüsünü tamamen bırakmış 11'li ve 14'lü hece ölçüsü kullanmışlardır.

    3. Beş Hececiler şiirlerinde sade ve özentisiz olmayı tercih etmişlerdir. Şiirde hece ölçüsü kullanılmış fakat dörtlük kullanmamışlar daha çok serbest şiirler yazmışlardır. Bir olayı ve hikayeyi anlatmak için uzun şiirler yazmışlar ve şiiri düzyazıya yaklaştırmışlardır.

    4. Faruk Nafiz Çamlıbel, Orhan Seyfi Orhon, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç BEŞ HECECİLER topluluğunun beş ismidir.

    5. Faruk Nafiz Çamlıbel Beş Hececiler topluluğunun en başarılı ismidir. İlk şiirlerini aruzla yazmış fakat daha sonra milli edebiyat akımından etkilenerek hece ölçüsü ile yazmaya başlamıştır. Milli Edebiyat akımının yurttu duyarlılığını geliştirmiş ve güçlü bir lirizm ile aşk şiirleri de yazmıştır.

    6. Enis Behiç Koryürek aruz ölçüsü ile aşk şiirleri yazarak edebiyata girmiştir. Ziya Gökalp ile tanıştıktan sonra heve ölçüsünü kullanmıştır. Enis Behiç, ulusal duygularla yüklü kahramanlık şiirler yazmasıyla ünlü olmuştur. Hece ölçüsünün değişik kalıplarını kullanmayı denemiştir ayrıca yaşamının sonlarına doğru mistik şiire yönelmiştir.

    7. Halit Fahri Ozansoy edebiyat hayatına Fecri Ati akımından etkilenerek başlamıştır. Rübab ve Şehbal adındaki dergilerde bu tarz şiirler yazmıştır. Milli Edebiyat akımından etkilendikten sonra Aruza Veda adlı şiirini yazarak aruz ölçüsünü kullanmayı bırakmıştır. Şiirlerinde genellikle hüzün ve melankoli gibi bireysel duygulara, aşk ve kadın temalarına yer vermiştir.

    8. Yusuf Ziya Ortaç bütün Beş Hececiler gibi aruz ölçüsü ile yazarak edebiyata başlamış ve Ziya Gökalp'in etkisi ile hece ölçüsünü kullanmıştır. Şiirlerinde günlük yaşamın sade yönlerini anlatmıştır. Akbaba dergisinde yazdığı fıkra ve siyasal mizahlar ile ünlenmiştir. Ayrıca hece ölçüsü ile yazdığı Binnaz adlı tiyatro oyunu tarihin en başarılı oyunlarından biri olmuştur.

    9. Orhan Seyfi Orhon da hecenin beş şairinden biri olup diğerleri gibi aruzla başlayıp Milli Edebiyatın etkisiyle hece ölçüsünü kullanmıştır. Divan şiiri kalıplarını hece ölçüsü ile yazmayı denemiş ve gazel benzeri şiirler ortaya çıkarmıştır.

    Han Duvarları - F.Nafiz Çamlıbel
    Sanat - Faruk Nafiz Çamlıbel
    Dinle Neyden - F.Nafiz Çamlıbel
    Çoban Çeşmesi - F.Nafiz Çamlıbel
    Şarkın Sultanları - F.Nafiz Çamlıbel
    Gönülden Gönüle - F.Nafiz Çamlıbel
    Zindan Duvarları - F.Nafiz Çamlıbel
    Yıldız Yağmuru - F.Nafiz Çamlıbel

    Miras - Enis Behiç Koryürek
    Güneşin Ölümü - E.Behiç Koryürek
    Varidatı Süleyman - E.Behiç Koryürek

    Aruza Veda - Halit Fahri Ozansoy
    Rüya - Halit Fahri Ozansoy
    Cenk Duyguları - H.Fahri Ozansoy
    Paravan - H.Fahri Ozansoy
    Aşıklar Yolunun Yolcuları - H.Fahri Ozansoy

    Binnaz - Yusuf Ziya Ortaç
    Akından Akına - Yusuf Ziya Ortaç
    Bir Rüzgar Esti - Yusuf Ziya Ortaç
    Şeker Osman - Yusuf Ziya Ortaç
    Kürkçü Dükkanı - Yusuf Ziya Ortaç
    Portreler - Yusuf Ziya Ortaç
    Bizim Yokuş - Yusuf Ziya Ortaç

    Fırtına ve Kar - Orhan Seyfi Orhon
    Gönülden Sesler - O.Seyfi Orhon
    Peri Kızı ile Çoban - O.Seyfi Orhon

    güzel paylaşım ellerine sağlık




  • Ekonominin Babası kullanıcısına yanıt
    Sağolun hocam yazdıkça ekliyorum yeni konuları :))

    MİLLİ EDEBİYAT ZEVK VE ANLAYIŞINI SÜRDÜREN ŞAİRLER

    1. Kurtuluş Savaşının ve daha sonrasında etkilerinin sürdüğü dönemlerde ortaya çıkan Milli Edebiyat geleneği Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında da devam etmiştir.

    2. Cumhuriyet döneminde Milli Edebiyat geleneğini sürdüren şairler hece ölçüsünü kullanmış ve yabancı sözcükler yerine Türkçe karşılıklarını kullanmışlardır. Milli duygular ön plana çıkartılmış, toplumsal ve milli konular işlenmiştir.

    3. Ahmet Kutsi Tecer, Arif Nihat Asya, Orhan Şaik Gökyay, Necmettin Halil Onan, Kemalettin Kamu, Ömer Bedrettin Uşaklı, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Behçet Kemal Çağlar, Çoşkun Ertepınar, Zeki Ömer Defne Cumhuriyet döneminde Milli Edebiyat akımını devam ettiren isimlerdir.

    4. Ahmet Kutsi Tecer ilk şiirlerinde romantik aşıkları, ölüm, yalnızlık, hüzün gibi bireysel konuları işlerken ülkenin toplumsal sorunlarına yönelmiş ve dönemin de havasına uygun olarak tarzını değiştirmiştir. Lirik şiirleri ve memleket şiirleri ile tanınmıştır. Batılı şiir anlayışı yerine aşık tarzı söyleyişe yönelmiştir. Geleneksel Türk Halk şiirinden yararlanmıştır ayrıca Aşık Veysel ile tanışarak onu edebiyatımıza kazandırmıştır.

    5. Arif Nihat Asya Türk edebiyatında bayrak şairi olarak tanınmıştır. Şiirlerinde aruz ve hece ölçüsünü kullanmıştır. En çok rubailer yazmıştır. Şiirlerinde genellikle yurt, millet, bayrak sevgisi, kahramanlık gibi temalar işlemiştir.

    6. Orhan Şaik Gökyay aruzla şiirler yazarak başladığı edebiyat hayatına aşık tarzında hece ölçüsüyle şiirler yazarak devam etmiştir. Ulusal konuları işleyen lirik şiirleri ile tanınmıştır. Bu Vatan Kimin adlı şiiri çok ünlüdür.

    7. Necmettin Halil Onan hece ölçüsüyle yazdığı ulusal duyguları işleyen çoskun şiirleri ile ünlüdür. Dur Yolcu adlı şiiri çok ünlü olmakla birlikte şiirlerini Bir Yudum Daha adlı kitabında toplamıştır. Son zamanlarında şiirlerinde Yahya Kemal etkisi görülmektedir.

    8. Kemalettin Kamu aruzla başladığı edebiyat hayatına milli edebiyat akımının etkisiyle hece ölçüsü ile devam etmiştir. İlk şiirlerinde vatan sevgisi ve milli mücadele gibi konular hakimken daha sonraları aşk, gurbet, yalnızlık gibi bireysel konular işlemiştir.

    9. Ömer Bedrettin Uşaklı Anadolu'da görev yaptığı için orada elde ettiği izlenimler şiirlerinin kaynağı olmuştur. Döneminde Anadolu şairi olarak ünlenmiştir.

    10. Bedri Rahmi Eyüboğlu masal, şiir, deyiş gibi halk edebiyatı türlerine hayran olduğu için bunu şiirlerine yansıtmıştır. Aynı zamanda ressam olan Bedri Rahmi'nin yazdığı şiirler resimleriyle ortak özellikler taşır.

    11. Behçet Kemal Çağlar şiirlerinde Atatürk'e olan hayranlığını ve sevgisini yansıtmıştır. Ulusal konuları ve vatan sevgisini işlemiştir. Halkevleri müfettişi olarak görev yaptığı için Anadolu'nun her yerini gezme fırsatı bulmuştur. Bazı şiirlerinde Ankaralı Aşık Ömer takma adını kullanmıştır. Faruk Nafiz Çamlıbel ile beraber 10. Yıl Marşını yazmış ayrıca radyo programları da yapmıştır.

    12. Zeki Ömer Defne kendine özgü şiir anlayışı ile halk şiirini birleştirmiştir. Anadolu'yu ana tema yaptığı yurt güzellemeleri ile meşhurdur.

    13. Çoşkun Ertepınar edebiyat hayatının ilk zamanlarında Muhit dergisinde D.Münir takma adıyla şiirler yazmıştır. Daha sonra şiirlerinde memleket sevgisi, barış ve dostluk gibi konuları işlemiştir.

    Orda Bir Köy Var Uzakta - A.Kutsi Tecer
    Köşebaşı - Ahmet Kutsi Tecer
    Koçyiğit Köroğlu - A.Kutsi Tecer

    Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor - Arif Nihat Asya
    Kökler ve Dallar - Arif Nihat Asya
    Dualar ve Aminler - Arif Nihat Asya
    Yastığımın Rüyası - Arif Nihat Asya
    Avrupa'dan Rubailer - A.Nihat Asya

    Bu Vatan Kimin - O.Şaik Gökyay
    Dedem Korkut'un Kitabı - O.Şaik Gökyay
    Destursuz Bağa Girenler - O.Şaik Gökyay

    Dur Yolcu - Necmettin Halil Onan
    Bir Yudum Daha - N.Halil Onan
    Çakıl Taşları - Necmettin Halil Onan

    Bingöl Çobanları - Kemalettin Kamu
    Gurbet - Kemalrttin Kamu

    Yıldızların Altında - Ö.Bedrettin Uşaklı
    Eğilmez Başın Gibi - Ö.Bedrettin Uşaklı
    Kapıldım Gidiyorum - Ö.Bedrettin Uşaklı
    Deniz Sarhoşları - Ö.Bedrettin Uşaklı
    Deniz Hasreti - Ö. Bedrettin Uşaklı
    Yayla Dumanı - Ö.Bedrettin Uşaklı

    Yaradana Mektuplar - B.Rahmi Eyüboğlu
    Karadut - Bedri Rahmi Eyüboğlu
    Canım Anadolu - B.Rahmi Eyüboğlu
    Delifişek - Bedri Rahmi Eyüboğlu

    Erciyesten Kopan Çığ - B.Kemal Çağlar
    Burada Bir Kalp Çarpıyor - B.Kemal Çağlar
    Hür Mavilikte - B.Kemal Çağlar

    Dönülmez Zaman İçin - Çoşkun Ertepınar
    Mevsimlerin Ötesinden - Çoşkun Ertepınar



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 2 Mayıs 2017; 20:6:38 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 17 haziran akşamı bakıcam :)



    not : mf4üm

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • ÖZ-SAF ŞİİR ANLAYIŞINI SÜRDÜREN ŞAİRLER

    1. Paul Valery'nin şiirde, dili her şeyin üzerinde tutmasıyla öz şiir diğer adıyla saf şiir akımı başlamıştır. Öz şiir anlayışına göre şiirde her türlü ideoloji ve siyaset dışlanmıştır. Şiirin tek amacı okuyucuya keyif vermektir. Türk edebiyatında öz şiir akımı Ahmet Haşim'in yazdığı Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar adlı makalesi ile başlamıştır.

    2. Öz Şiir anlayışına göre şiir dili her şeyin üzerindedir. Şiirlerde söz sanatları, ses benzerlikleri, refif ve kafiyeler kullanılmıştır. Öz şiirin tek amacı güzel ve keyif veren şiirler yazmaktır. Onlara göre şiirde en değerli şey dizedir. Şiirleri toplum için değil sanat için yazarlar fakat ağır bir dil kullanmamışlardır.

    3. Ahmet Haşim ve Yahya Kemal Beyatlı Cunhuriyet döneminde öz şiir akımına uygub şiirler yazmaya devam etmişlerdir. Ayrıca Ahmet Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı, Necip Fazıl Kısakürek, Ahmet Muhip Dıranas, Asaf Halet Çelebi, Özdemir Asaf ve Yedi Meşaleciler akımının tüm isimleri Öz Şiir anlayışında şiirler yazan isimlerdir.

    4. Ahmet Hamdi Tanpınar sembolizm etkisinde musiki, his ve hayal ağırlıklı şiirler yazmıştır. Şiirlerinde ahenk, zaman ve bilinçaltı kavramları ağır basar. Şiirlerini sade bir dille ve hece ölçüsüyle yazmıştır. Öykü ve romanlarında da psikoloji ve bilinçaltı kavramlarını kullanmıştır.

    5. Cahit Sıtkı Tarancı temiz dili ve yeni buluşlarıyla edebiyat dünyasında tanınmıştır. Baudelarie ve Verlaind gibi Fransız şairlerden etkilenmiştir. Şiirlerinde ölüm korkusu, yalnızlık ve yaşama sevinci ana temalar olmuştur. Cahit Sıtkı Tarancı'ya göre ölçülü veya serbest nasıl olursa olsun her şiir güzeldir. Ona göre şiir kelimelerle güzel şekiller kurma sanatıdır.

    6. Necip Fazıl Kısakürek çağdaş Türk şiirinin mistik şairidir. Geleneksel halk şiirinden yararlanmış ve ona batılı bir özellik kazandırmıştır. Şiirlerinde metafizik konuları ve felsefi görüşlerini işlemiştir daha sonra ise dine yönelmiştir. Büyük Doğu adında siyasi bir dergi çıkarmış ve birçok kez hapse girmiştir.

    7. Ahmet Muhip Dıranas Anadolu'yu, memleket manzaralarını, doğa ve tarih sevgisini, aşkı, ölümü anlatan şiirler yazmıştır. Ölçü ve uyağa sıkı sıkıya bağlı kalmış sese ve ahenge önem vermiştir. Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla adlı şiiri ile tanınmıştır.

    8. Asaf Halet Çelebi divan edebiyatı ile fars edebiyatını iyi bilmektedir. 18 yaşına kadar bu edebiyatlara bağlı gazel ve rubailer yazmıştır. Türk şiirnde modern-gelenekçi tarzın en önemli temsilcisi olmuştur. Doğu ve Batı kültürlerini sentezlemiş, Asya tasavvuf ve dinler tarihinin ünlü kişilerinden ve doğu medeniyetinden ilham almıştır. Egzotik ve gizemli şiirleri ile tanınmıştır.

    9. Özdemir Asaf ise iki ve dört dizeden oluşan şiirleri ile ünlenmiştir. Duygu ve düşüncelerin ağır bastığı şiirlerinde alay ve taşlama da vardır. İnsan ilişkilerinin toplumsal ve bireysel yanlarını sen-ben ikileminde anlatmıştır.

    Huzur - A.Hamdi Tanpınar
    Mahur Beste - A.Hamdi Tanpınar
    Saatleri Ayarlama Enstitüsü - A.Hamdi Tanpınar
    Sahnenin Dışındakiler - A.Hamdi Tanpınar
    Beş Şehir - A.Hamdi Tanpınar

    Ömrümdeki Sükut - C.Sıtkı Tarancı
    Otuz Beş Yaş - Cahit Sıtkı Tarancı
    Düşten Güzel - Cahit Sıtkı Tarancı
    Ziya'ya Mektuplar - C.Sıtkı Tarancı

    Örümcek Ağı - N.Fazıl Kısakürek
    Kaldırımlar - N.Fazıl Kısakürek
    Ben ve Ötesi - N.Fazıl Kısakürek
    Çile - Necip Fazıl Kısakürek
    Aynadaki Yalan - N.Fazıl Kısakürek

    Kar - Ahmet Muhip Dıranas
    Olvido - Ahmet Muhip Dıranas
    Fahriye Abla - A.Muhip Dıranas

    Om Mani Padme Hum - Asaf Halet Çelebi
    He - Asaf Halet Çelebi
    Laleler - Asaf Halet Çelebi
    Lamelif - Asaf Halet Çelebi

    Dünya Kaçtı Gözüme - Özdemir Asaf
    Lavinia - Özdemir Asaf
    Yalnızlık Paylaşılmaz - Özdemir Asaf
    Çiçekleri Yemeyin - Özdemir Asaf



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 4 Mayıs 2017; 23:57:30 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • YEDİ MEŞALECİLER

    1. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Beş Hececiler topluluğunu eleştirmiş ve onlara karşı çıkmış topluluk Yedi Meşalecilerdir. Yedi Meşaleciler, Beş Hececiler'in gerçekçilikten ve içtenlikten uzak yurt sevgilerini eleştirmiş onlara karşı daha içten bir milliyetçilik yapmışlardır.

    2. Yedi Meşaleciler samimilik, içtenlik, canlılık ve devamlı yenilik olarak ilkelerini açıklamışlardır. Bu topluluğun üyeleri eserlerini tek bir kitapta toplayarak Yedi Meşale adı altında yayınlamışlardır. Fransız edebiyatını kendilerine örnek almalarına rağmen bu topluluğun etkisi kısa sürmüş ve Beş Hececiler'in yolundan gitmeye devam etmişlerdir.

    3. Ziya Osman Saba, Yaşar Nabi Nayır, Sabri Esat Siyavuşgil, Kenan Hulusi Koray, Vasfi Mahir Kocatürk, Cevdet Kudret Solok, Muammer Lütfi Bahşi 7 Meşaleciler topluluğunun üyeleridir.

    4. Ziya Osman Saba şiirlerinde çocukluk özlemini, anılara düşkünlüğünü, ev-aile sevgisini işlemiştir. Üzgün ve yumuşak, açık ve duru şiirler onun genel özelliğidir. Şiirlerini genelde hece ölçüsüyle bazen de serbest bir şekilde yazmıştır. Öykülerinde ise bir anı atmosferi görülmektedir.

    5. Yaşar Nabi Nayır edebiyat hayatına şiir yazarak başlamış daha sonra öykü, roman, oyun, gezi yazıları ve deneme gibi çeşitli türlerde eserler vererek devam etmiştir. Yaşar Nabi Nayır, Varlık dergisinin ve Varlık yayınevinin de sahibidir.

    6. Sabri Esat Siyavuşgil çeşitli dergilerde yazdığı şiirlerin yanı sıra psikoloji, eğitim, folklor konularında araştırmalara yönelmiştir. Değişik gazetelerde fıkra yazarlığı da yapmış Yedi Meşale topluluğu dağıldıktan sonra ekspresyonist bir ressam gibi eşya ve görünüm betimlemeleri içeren şiirler yazmıştır.

    7. Kenan Hulusi Koray hikaye, mensur şiir, eleştiri ve röportajlar yayımlamıştır. İlk öyküleri konusu Arap dünyasından olan masala benzer denemelerdir.

    8. Vasfi Mahir Kocatürk ilk şiirlerinde vatanseverlik ve kahramanlık konularını işlerken daha sonra kırsal kesim insanının günlük sorunlarını işlemiştir. Hece ölçüsü ile yazdığı şiirlerinin yanı sıra ders kitapları yazmış ve çeviriler yapmıştır.

    9. Cevdet Kudret Solok şiir, oyun, roman ve hikayeler yazmış der kitapları hazırlamıştır. Süleyman'ın Dünyası adı altında topladığı 3 romanında Türk toplumunun iki dünya savaşı arasındaki 30 yıllık dönemini anlatmıştır.

    10. Muammer Lütfi Bahşi ise Yedi Meşaleciler topluluğunun en az tanınan üyesidir. Eseri yoktur ve çeşitli dergi ve gazetelerde kendi başına şiirler yazmıştır.

    Sebil ve Güvercinler - Z.Osman Saba
    Geçen Zaman - Ziya Osman Saba
    Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi - Ziya Osman Saba

    Kahramanlar - Yaşar Nabi Nayır
    Sevi Çıkmazı - Yaşar Nabi Nayır
    Bir Kadın Söylüyor - Y.Nabi Nayır
    İnkılap Çocukları - Y.Nabi Nayır

    Odalar ve Sofalar - S.Esat Siyavuşgil

    Bahar Hikayeleri - K.Hulusi Koray
    Osmanoflar - Kenan Hulusi Koray

    Dağların Derdi - V.Mahir Kocatürk
    Tunç Sesleri - V.Mahir Kocatürk
    Bizim Türküler - V.Mahir Kocatürk

    Süleyman'ın Dünyası - C.Kudret Solok
    Sınıf Arkadaşları - C.Kudret Solok
    Havada Bulut Yok - C.Kudret Solok
    Karıncayı Tanırsınız - C.Kudret Solok



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 4 Mayıs 2017; 23:58:38 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • A D M I R A L kullanıcısına yanıt
    yatmadan önce alırım bi dal
  • SERBEST NAZIM VE TOPLUMCU ŞAİRLER

    1. Genellikle ölçü ve uyağa bağlı kalmayan, dizelerdeki hece sayısı değişik olan ve herhangi bir kalıp kullanılmayan şiir türüne Serbest Nazım denir. Şiirin ahengi Aliterasyon ve Asonanslar ile sağlanır.

    2. Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında yer alan Toplumcu Şairler ise serbest nazımı kullanmıştır. Bu topluluk materyalist bir dünya görüşüne sahip olmakla birlikte marksist ideolojiyi benimsemiştir. Bu topluluğun ana teması insan, toplum ve üretim ilişkileridir.

    3. Serbest Nazım ve Toplumcu Şiir geleneğinde savunulan bir görüş vardır bu görüş şiirlerde anlatılır. Şiirler toplum için yazılmalıdır. Şiirler geniş kitleleri hitap etmeli ve onları harekete geçirmelidir. Şiirlerde biçimden ve sanattan çok içeriğe önem vermişlerdir bu yüzden ölçüsüz ve uyaksız şiirler yazmışlardır. Fütürizm yani gelecekçilik akımından etkilenmişlerdir.

    4. Nazım Hikmet, Rıfat Ilgaz, Aziz Nesin, Ceyhun Atıf Kansu, Ahmed Arif, Ercüment Behzat Lav, Arif Damar, Şevket Süreyya Aydemir, Vedat Nedim Tör, Enver Gökçe, Şükran Kurdakul ve Mehmet Başaran bu topluluğun üyeleridir.

    5. Nazım Hikmet 1938 yılında harp okulu olayı yüzünden tutuklanmış ve hapse girmiştir. Daha sonra Rusya'ya giderek orada vefat etmiştir. Serbest ve Toplumcu şiirin öncüsü olan Nazım Hikmet, Mayakovski'nin sanat görüşünü benimsemiştir.

    6. Rıfat Ilgaz, Hababam Sınıfı romanları ile tanınmıştır. He kişisel yaşamında hem de edebi yaşamında toplumcu bir geleneği benimsemiştir. Eserlerinde yoksulların yaşamını mizahi bir şekilde anlatmıştır. Son dönemlerinde ise çocuklar için eserlet vermiştir.

    7. Aziz Nesin edebiyat hayatına şiir yazarak başlamış daha sonra mizah ve hiciv içeren öyküleri ile tanınmıştır. Eserlerinde toplumun aksayan yönlerini mizahi bir üslupla anlatmıştır.

    8. Ahmed Arif şiirlerinde hep ezilenlerin yanında olmuştur. Ezilenlerin kardeşliğini anlattığı türkü, ağıt, masal gibi eserlerini Hasretinden Prangalar Eskittim adlı yapıtında toplamıştır.

    9. Şevket Süreyya Aydemir, Atatürk, İsmet İnönü, Enver Paşa gibi Türk tarihinde önemli rol oynayan kişilerin biyografilerini yazmıştır. Toplumcu geleneğin en önemli isimlerinden biri olmuştur.

    10. Şükran Kurdakul şiir yazarak başladığı edebiyat hayatına toplumsal-devrimci bir anlayışla devam etmiştir. Şiirlerini kitleler önünde yüksek sesle okunacak bir şekilde yazmıştır.

    835 Satır - Nazım Hikmet
    Taranta Babu'ya Mektuplar - N.Hikmet
    Şeyh Bedrettin Destanı - N.Hikmet
    Ferhat ile Şirin - Nazım Hikmet
    Kuvayyı Milliye Destanı - N.Hikmet

    Hababam Sınıfı - Rıfat Ilgaz
    Bizim Koğuş - Rıfat Ilgaz
    Karadenizin Kıyıcığında - Rıfat Ilgaz
    Meşrutiyet Kıraathanesi - Rıfat Ilgaz
    Karartma Geceleri - Rıfat Ilgaz

    Zübük - Aziz Nesin
    Şimdiki Çocuklar Harika - Aziz Nesin
    Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz - A.Nesin

    Bağbozumu Sofrası - C.Atıf Kansu
    Çocuklar Gemisi - C.Atıf Kansu
    Yanık Hava - Ceyhun Atıf Kansu
    Haziran Defteri - Ceyhun Atıf Kansu
    Bağımsızlık Gülü - C.Atıf Kansu

    Hasretinden Prangalar Eskittim - Ahmed Arif

    S.O.S - Ercüment Behzat Lav
    Açıl Kilidim Açıl - E.Behzat Lav

    Suyu Arayan Adam - Ş.S.Aydemir
    Tek Adam - Ş.Süreyya Aydemir
    İkinci Adam - Ş.Süreyya Aydemir
    Toprak Uyanırsa - Ş.Süreyya Aydemir

    İşsizler - Vedat Nedir Tör
    Hayvan Fikri Yedi - V.Nedim Tör
    Resim Öğretmeni - V.Nedir Tör

    Tomurcuk - Şükran Kurdakul
    Giderayak - Şükran Kurdakul
    Halk Orduları - Şükran Kurdakul
    Tanığın Biri - Şükran Kurdakul
    Beyaz Yakalılar - Şükran Kurdakul

    Ahlat Ağacı - Mehmet Başaran
    Mehmetçik Mehmet - M.Başaran



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 5 Mayıs 2017; 0:3:39 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 1.YENİ GARİPÇİLER

    1. 1941 yılında Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday ve Oktay Rifaz Horozcu adında üç şair biraraya gelerek şiirde aşırı duygusallığa, kalıplaşmış söyleyişlere karşı çıkmışlardır.

    2. Şiirde o güne kadarki alışılmış tarzın dışına çıkmak istemişler ve Garip adında bir ortak kitap yayımlamışlardır. Garipçiler adındaki bu üç şair şiire yeni bir anlayış getirmişlerdir. Bu anlayış Birinci Yeni yani diğer adıyla Garipçiler akımını ortaya çıkaracaktı.

    3. Garipçiler şiirin yapısında köklü değişiklikler yapmak istiyorlardı. Onlara göre şiirden uyak atılmalıydı çünkü uyak ilkel insanın ilkel şiir anlayışıydı. Ayrıca uyakla beraber her türlü söz sanatları da şiirden atılmalıydı.

    4. Şiirde hece ölçüsü de aruz da gereksizdi. Şiir duygulardan çok akla hitap etmeli ve geleneksel şiirin bütün konuları bir daha kullanılmamalıydı. Kısacası Garipçiler kuralsızlığı kural ilan etmişlerdi.

    5. Orhan Veli Kanık edebiyat hayatına ölçü ve uyağı yani şiirin kurallarını çok iyi kullanarak yazdığı şiirler ile başlamıştır. Garip kitabının önsözünde ölçünün ve uyağın şiiri yozlaştırdığını, şiirin insanın beş duyusuna değil beynine seslenen bir söz sanatı olduğunu yazmıştır.

    6. Oktay Rifat Horozcu bazı şiirlerinde gerçeküstü öğelere yer vermiştir. Halk masallarından, deyimlerden, tekerlemelerden yararlanmış ve onlara yeni görünümler kazandırmıştır. Şiirlerinde kentlerde yaşayan sıradan insanları lirizmden uzak bir şekilde anlatmıştır. Garip anlayışına uygun şiirler yazarken bir yandan da karşı çıktıkları geleneksel şiire uygun şiirler yazmayı da denemiştir.

    7. Melih Cevdet Anday ilk şiirlerini beş hececilerin özelliklerine uygun yazmıştır. Şiirlerinde kendi yaşamına uzak söyleşiler kullanmıştır. Sonraki şiirlerinde toplumsal bir çizgi izlemiştir. 1960 sonrasında şiirde mitolojik unsurlar kullanmaya başlamıştır.

    Vazgeçemediğim - Orhan Veli
    Destan Gibi - Orhan Veli Kanık

    Yaşayıp Ölmek - O.Rifat Horozcu
    Aşk ve Avarelik Üstüne - O.Rifat
    Perçemli Sokak - O.Rifat Horozcu
    Bir Kadının Penceresinden - O.Rifat
    Danaburnu - Oktay Rifat Horozcu

    Rahatı Kaçan Ağaç - M.Cevdet
    Telgrafhane - M.Cevdet Anday
    Teknenin Ölümü - M.Cevdet Anday
    Kolları Bağlı Odysseus - M.Cevdet



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 5 Mayıs 2017; 0:4:27 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • GARİP AKIMI DIŞINDA KALAN BAĞIMSIZ ŞAİRLER

    1. Garip akımının olduğu yıllarda şiiri onlar gibi yazmak istemeyen, geleneksel şiir biçimlerine sadık kalan, lirizmi kullanan şairler de yer almıştır. Bu şairlerin her biri kendine özgü şiir tarzlarını oluşturmuşlardır.

    2. Attila İlhan, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Behçet Necatigil, Cahit Külebi, Salah Birsel, Sabahattin Kudret Aksal, Cahit Zarifoğlu, Erdem Beyazıt, Hilmi Yavuz gibi isimler Garip akımında yer almayıp şiir yazmayı sürdüren isimlerdir.

    3. Attila İlhan kendi çıkardığı Mavi adlı dergide Orhan Duru ve Ferit Edgü gibi arkadaşları ile beraber garip akımına karşı çıkmıştır. Maviciler topluluğunu oluşturarak şairanr ve geleneksel şiir anlayışının en büyük savunucuları olmuştur. Daha sonra bu dergi toplumsal gerçekçiliğin yani sosyal realizmin sözcüsü olmuştur. Şiire yeni bir ses düzeni, çoşkulu bir anlatım kazandırmışlardır. Bireysel ve toplumsal her konuda yazan Attila İlhan, bağımsızlık, adalet, eşitlik, özgürlük gibi temaları işlemiştir.

    4. Fazıl Hüsnü Dağlarca eserlerini çok sade ve duru bir Türkçe ile yazmıştır. Önceleri ölçülü ve uyaklı şiirler yazmış fakat daha sonra serbest şiirler yazmıştır. Bireysel konulardan uzaklaşarak toplumsal konulara daha çok yer vermiştir. Destan tarzı şiirleri ile ünlenmiş Kurtuluş Savaşı ile ilgili epil-lirik şiirler yazmıştır. Şiirlerinde güçlü bir Türkçe olan Fazıl Hüsnü Dağlarca, Türkçem benim ses bayrağım diyerek dile verdiği önemi anlatmıştır.

    5. Behçet Necatigil ilk şiirlerini lisede öğrenciykrn Varlık dergisinde yazmıştır. Şiirlerinde doğumundan ölümüne kadar orta halli bir vatandaşın birey olarak başından geçenleri anlatmıştır. Genellikle ev-aile-yakın çevre üçgenindr grçen olayları, gerçek ve hayali yaşantıları işlemiştir. Zengin bir kelime hazinesi ve kendine özgü bir söyleşidi vardır. Otuza yakın kitap çevirmiş ve radyo oyunları yazmıştır.

    6. Cahit Külebi ilk şiirlerini Nazmi Cahit takma adıyla yazmış ve Gençlik dergisinde yayımlamıştır. Şiirlerinde yarım uyaklar, iç sesler ve zarif benzetmeler kullanmıştır. Yurt köşelerindeki yaşamı güçlü ve içten bir şekildr anlatmıştır.

    7. Salah Birsel önceleri garip tarzında şiirler yazmış falat daha sonra garip akımından tamamen ayrılmıştır. Kendine özgü bağımsız bir şiir yapısı kurmuştur. Şiirlerini duygudan çok zekanın bir ürünü yapmak istemiştir. Her şiirinde yeni bir yapı kurmaya çalışmış ironi ve humor özellikleri taşıyan şiirler yazmıştır. Asıl ününü ise şiirleriyle değil peş peşe yayımlanan denemeleri ile kazanmıştır.

    8. Sabahattin Kudret Aksal ilk şiirlerinde Orhan Veli ve Oktay Rifat'ın etkisinde kalmıştır. Daha sonra garip etkisinden çıkmış ve düşünce yönü ağır basan şiirler yazmıştır.

    9. Cahit Zarifoğlu'nun ilk şiirlerinde ikinci yeni akımının etkileri görülmüştür. Şiirlerinde madde-ruh çatışması ile batı diktasına karşı doğu protestosu temalarını işlemiştir.

    10. Erdem Beyazıt şiirlerinde kendi öz değerlerine yabancılaştırılan bir neslin mücadelesini vermiştir. İslami anlayışını şiirlerine yansıtmıştır.

    11. Hilmi Yavuz edebiyat hayatına ikinci yeni etkisinde başlamıştır. Daha sonra gelenekçi ama çağdaş bir tarzı benimsemiştir. Şiirlerini islam mistisizmi ve tasavvuftan yararlanarak yazmıştır.

    Sokaktaki Adam - Attila İlhan
    Sisler Bulvarı - Attila İlhan
    Yağmur Kaçağı - Attila İlhan
    Ben Sana Mecburum - Attila İlhan
    Elde Var Hüzün - Attila İlhan
    Kurtlar Sofrası - Attila İlhan
    Sırtlan Payı - Attila İlhan
    Abbas Yolcu - Attila İlhan

    Havaya Çizilen Dünya - Fazıl Hüsnü
    Çocuk ve Allah - F.Hüsnü Dağlarca
    Çakır'ın Destanı - F.Hüsnü Dağlarca
    Üç Şehitler Destanı - Fazıl Hüsnü
    Toprak Ana - Fazıl Hüsnü Dağlarca

    Kapalı Çarşı - Behçet Necatigil
    Çevre - Behçet Necatigil
    Evler - Behçet Necatigil
    Eski Toprak - Behçet Necatigil
    Yaz Dönemeci - Behçet Necatigil

    Adamın Biri - Cahit Külebi
    Atatürk Kurtuluş Savaşında - C.Külebi
    Yeşeren Otlar - Cahit Külebi

    Dünya İşleri - Salah Birsel
    Kikirikname - Salah Birsel
    Dört Köşeli Üçgen - Salah Birsel
    Boğaziçi Şıngır Mıngır - Salah Birsel
    Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu - S.Birsel

    Gazoz Ağacı - S.Kudret Aksal
    Şarkılı Kahve - S.Kudret Aksal

    İşaret Çocukları - Cahit Zarifoğlu
    Yedi Güzel Adam - Cahit Zarifoğlu
    Menziller - Cahit Zarifoğlu
    Savaş Ritimleri - Cahit Zarifoğlu
    Korku ve Yakarış - Cahit Zarifoğlu

    Sebeb Ey - Erdem Beyazıt
    Risaleler - Erdem Beyazıt



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A D M I R A L -- 5 Mayıs 2017; 0:6:4 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.