Şimdi Ara

# EDEBİYAT BİLGİHANESİ # (4. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
172
Cevap
36
Favori
4.784
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bazı tiyatro yapıtları ve yazarları:

    Oktay Rifat: Çil Horoz, Oyun İçinde Oyun

    Ahmet Kutsi Tecer: Köşebaşı, Satılık Ev

    Orhan Asena: Gılgamış, Tohum ve Toprak

    Haldun Taner: Keşanlı Ali Destanı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım

    Haldun Taner, Devekuşu Kabare Tiyatrosu'nun kurucularındandır.
  • Yakup Kadri'nin mensur şiirleri ----> Erenlerin bağından , Okun ucundan

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ilhan Berk - Gunesi Yakanlarin Selami
    Nazim Hikmet - Gunesi Icenlerin Turkusu

    Karistirmayin ha

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ziya Osman Saba

    Sebil ve Güvercinler (şiir)
    Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi (öykü)
  • Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın pastoral şiiri yoktur!

    Behçet Necatigilin şiiri yalın değildir!
  • Tiyatro

    Kösem Sultan: Turan Oflazoğlu

    Hürrem Sultan: Orhan Asena
  • Deneme

    Mavi ve Kara: Sabahattin Eyüboğlu

    Yokuşa Doğru: Suut Kemal Yetkin

    Karalama Defteri: Nurullah Ataç
  • Orhan Veli, geleneksel şiir anlayışına uygun ölçülü, uyaklı şiirler de yazmıştır. Kaynak Birey Soru Bankası sayfa 302 soru 13 :)
  • Sait Faik Abasıyanık'ın romanları

    -Medar-ı Maişet Motoru (1952'de Birtakım İnsanlar adıyla yayımlanmıştır.)

    -Kayıp Aranıyor
  • I.Yeni ve II.Yeni'nin ortak yönlerinden biri Sürrealizm akımından etkilenmeleridir.
  • Behçet Necatigil

    Şiir: En/Cam (1970) Başka şiir kitapları da var.


    Düzyazı:

    Bile/Yazdı (1979)
    Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü (1960)
    Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü (1971)
  • 1. Sagu-ağıt-mersiye konu yönüyle ortaktır. Mersiye ölçü yönünden farklıdır.
    2. Koşuk, sagu ve destan İslamiyet öncesi dönemde, dörtlükler biçiminde, hece ölçüsüyle ve genellikle yarım uyak kullanılarak söylenmiştir.
    3. Yapay destanlar, doğal destan sürecinden geçmeyen yazarı bilinen destanlardır.
    4. Orhun (Göktürk) Yazıtları 8.yy. da Orhun Irmağı kıyısında dikilen, yazılı edebiyatımızın ilk ürünleridir.
    5. Kutadgu Bilig, siyasetname olup, Yusuf Has Hacib tarafından yazılan, didaktik özellikler taşıyan alegorik bir eserdir.
    6. Atabetü’l-Hakayık (Edip Ahmet), Divan-ı Hikmet (Ahmet Yesevi) tasavvufî eserlerdir.
    7. Dede Korkut Hikayeleri, Oğuzların savaşlarını anlatan, destan devrinden halk hikayeciliğine geçişin ürünü olan, on iki hikayeden oluşan anonim ürünlerdir.
    8. Mevlana, Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Veli 13.yy. da yaşayıp insanlık sevgisini anlatan tasavvufçulardır.
    9. Risaletü’n-Nushiye (Yunus Emre), Divan-ı Kebir (Mevlana), Makalat (Hacı Bektaş-ı Veli) tasavvufu anlatan eserlerdir.
    10. İlahi (nefes-deme), şathiye, nutuk, devriye tasavvuf şiirinin dörtlükle oluşan türleridir.
    11. Koşma, semai, varsağı, destan aşık edebiyatı ürünleridir. Dörtlüklerle ve hece ölçüsüyle yazılırlar. Koşma, işlediği konulara göre koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt dörde ayrılır.
    12. Kaygusuz Abdal ve Pir Sultan Abdal tasavvufu farklı yorumlayan kişilerdir.
    13. Karacaoğlan, Emrah, Aşık Veysel güzelleme; Dadaloğlu, Köroğlu koçaklama türünde eserler vermişlerdir.
    14. Seyranî (kişsel), Dertli (toplumsal) taşlama örnekleri vermişlerdir.
    15. Mani, “aaxa” uyak düzeninde, 7’li hece ölçüsü ve tek dörtlük oluşu nedeniyle anonim edebiyatın en yaygın nazım biçimidir. Divan şiirindeki rubai ve tuyuğla ortak özelliklere sahiptir.
    16. Olağanüstülük, kahramanlarının soylu kişilerinden oluşması, abartılı anlatım destanla masalın ortak özellikleridir. Destan milli, masal çoğunlukla evrenseldir. Destan konusunu tarihi bir gerçekten alır, masal tamamıyla hayal ürünüdür.
    17. Gazel 5-15, kaside 33-99 beyit ve “aa xa xa xa…” uyak düzeniyle, mesnevi ise beyit sayısında sınırlama olmaksızın “aa bb cc dd …” uyak düzeniyle yazılır.
    18. Şarkı ve tuyuğ Türk edebiyatına özgü nazım şekilleridir.
    19. Rubai, tuyuğ, murabba dörtlüklerle oluşturulan divan şiiri nazım türleridir.
    20. Felsefî ve dinî konuların işlendiği “terkib-i bend” de vasıta beyiti devamlı değişir. “Terci-i bend”de vasıta beyiti aynı kalır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 20. Felsefî ve dinî konuların işlendiği “terkib-i bend” de vasıta beyiti devamlı değişir. “Terci-i bend”de vasıta beyiti aynı kalır.
    21. Gazel ve kasidede ilk beyite matla, son beyite makta, şairin adının geçtiği beyite mahlas beyiti veya taç beyit denir.
    22. Dize sonlarındaki uyaktan başka şiirin ortasında da uyak bulunursa buna musammat gazel veya musammat kaside denir.
    23. Münacat, naat, h,c,v divan şiirinde şiirin konularına göre aldığı isimlerdir.
    24. Divan edebiyatında şairler hakkında bilgi veren eserlere tezkire, halk edebiyatında cönk adı verilir.
    25. Mecalisi’n-Nafais (Ali Şir Nevai) ilk şairler tezkiresidir.
    26. Harname (Şeyhi), 15.yy.da yazılmış hiciv türünde bir mesnevidir.
    27. Şikayetname, Fuzuli’nin maaşını alamadığı için yazdığı mektup türündeki eseridir.
    28. Nefi, 17.yy.da hiciv örneği “Siham-ı Kaza”; nabi, aynı yüzyılda yazdığı, didaktik eser olan “Hayriyye” ile tanınır.
    29. Nedim ve Şeyh Galib hece ile de yazan divan şairleridir.
    30. Katip Çelebi “Cihannüma” (coğrafya), Keşfü’z-Zünun; Evliya Çelebi, Seyahatnme; Naima, “Naima Tarihi” adlı eserleri yazan Divan edebiyatının nesir ustalarıdır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Adı duyulmamış yazarlardan ve zorlayıcı türden kaç soru gelir sizce?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: sasa_iliç

    Adı duyulmamış yazarlardan ve zorlayıcı türden kaç soru gelir sizce?

    4-5 tane gelir tahmin etmek imkansiz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Fareler ve İnsanlar, Gazap Üzümleri gibi yapıtların yazarı olan ABD'li John Steinbeck natüralizm akımından etkilenmiştir.
  • Mai ve Siyah - Halit Ziya Uşaklıgil

    Mavi ve Kara - Sabahattin Eyüboğlu
  • Menandros, Plautus ve Terentius'un ortak yönü komedya türündeki yapıtlarıyla tanınmalarıdır.
  • İtalyan edebiyatı 16.yy

    Ariosto - Çılgın Orlando

    Tasso - Kurtarılmış Kudüs
  • Fransız - Emile Zola - Natüralizm - Toprak, Germinal

    Fransız - Gustave Flaubert - Realizm - Madam Bovary

    Fransız - Stendhal - Realizm - Parma Manastırı, Kızıl ve Kara

    İngiliz - Charles Dickens - Realizm - Oliver Twist, David Copperfield, Antikacı Dükkanı, İki Şehrin Hikayesi.
  • 
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.