Şimdi Ara

Atmosferik Dizel Motor Neden Yok? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
49
Cevap
1
Favori
2.889
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • Power to Weight Ratio
  • quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    Dizelin tüm "delikanlılığı" turbodan kaynaklanıyor da ondan . "Dizel motor yüksek tork verir yahu" diyenlerin çoğu bundan habersizdir.

    Altını çize çize söylüyorum aynı turbo basıncında çalışan veya atmosferik olan dizel ile benzinli arasında kıyaslama yaparsak, dizelin daha yüksek torka sahip olması çook zor. Dizelin yanma tepkimesi sırasında yaşadığı bazı sıkıntılardan ötürü. Peki günümüz dizelleri bu torka ulaşmayı nasıl başarıyor ?

    Arkadaşlar, daha yeni değerini okuduğum için bir örnek vereyim. 1.5 dizel fiesta 1.1 bara yakın turbo basıncıyla çalışıyor. Motor için ciddi yük bu. 185 Nm tork üretiyor bu turbo basıncında. Bu turbo basıncını ortalama bir 1.3 atmosferik benzinli araca verirseniz yaklaşık 230 Nm tork, 170 hp e yakın güç alırsınız. Canlı örneği mevcut 1.4 tsi larda 250 Nm tork var. Ölçmedim ama turbo basıncının da 1.1 bardan az olduğu kanaatindeyim.

    Dizel motorun tek esprisi yakıt ekonomisidir. Bunun da en temel nedenleri gaz kelebeği bulundurmaması(düşük yükte hava akışını kısıtlayıcı, zorlayıcı faktör yok, yüksek volumetrik verim) ve düşük yük altında yüksek termik verimdir. He dizelle gazı köklerseniz termik verimi benzinli motorun da altına inebilir. O yüzden yok efendim dizel motor şöyle kuvvetli, böyle torklu, böyle güçlü demeden önce iki kere düşünün.

    Eşit turbo basıncına sahip benzinli araç gelirse dizelle dalga geçer. Hatta atmosferik haldeyken bile kafa tutabilir benzinli motor. Mesela 1.4 tdi 90 hp(bakın 70 liği bile karşılaştırmıyorum) , 1.3 dual vvti yaris motoru 97 hp miydi neydi.

    Zaten dizelin güç konusunda da sıkıntıları var, devir çeviremiyor. Ki bir makinenin en önemli parametresi güçtür. Tork değil. Burada on kere anlattım niye böyle olduğunu, hala anlamayan/anlamamakta ısrar eden arkadaşlar var. O yüzden bu konuya girmeyeceğim.

    Kıssadan hisse, dizel motordan bahsederken az yakıyor vs gibi şeyler söyleyin , hiç sıkıntı yok. Dediğiniz doğru. Ancak benzinli motordan kuvvetli derseniz, teknik veri kitapçıklarını okumaktan öteye gitmediğinizi anlarım.

    Yazdıklarının cogunun hatali oldugunu bahsetmek isterim en başta.

    Öncelikle dizel araclar yakin hp benzili araclardan her turlu daha fazla tork verir. En basit ornegi sana vereyim golf 5 1.6 mpi 102 hp 148 tork iken ayni aracta kullanilan turbozsuz 1.9 sdi 70hp motor 140 tork veriyordu (aradaki %45 guc farkina ragmen) tork farki sadece ve sadece 8 nm.

    Yani anlayacağın dizeldeki fazla torkun sebebi turbo degil ornegini zaten golf 5 ile verdim.

    Peki bu dizelin torku nerden geliyor su an kafamizda cakan simsekler bu. Olay tamamen yakit farkindan ve motorlarin calisma prensibinden geliyor. Yani şoyle ki dizel araclar ortalama 25 30 kat hava-yakit sıkıştırma oranına ugrayarak patlama esaslı yakılıyor. Benzinli araclar ise ortalama 10 15 arasi bir sıkıştırma orani ile yakılıyor. Ee cok cok dogal olarak dizel motorun pistonla kranka ittirdigi kuvvet cok daha guclu oluyor. Ve bu nedenden ötürü tork bariz fazla aliyor.

    Bir diger husus turbolar dizel icin bicilmis kaftandır zaten sıkıştırma yaparak yakit yakan motora bir de sıkıştırılmış hava gonderiyorsunuz.

    Şimdi diger bi etken dizele verdiginiz turbo basıncını normal olarak bir benzili araca veremezsiniz. Normal kullanım araçları icin her zaman dizelin turbo basıncı daha fazla diyebiliriz.

    Bir de su konu var benzinli motorun otomobilde kullanisi otomobil tarihi ile baslar fakat dizelde ayni olay malesef yok tarihi gec başladığı gibi gereken onemde verilmemistir. Adam akilli dizel tarihi 15 seneden asla uzun degil fakat bu süreçteki gelisim benzinli aracin 50 yilina bedel bir gelişim. Ha dizelin benzer benzinliden daha az hp vermesinin tek nedeni bu mu degil karakter olarak dizel motor az rpm cevirir bu sebeb aslinda dizelin daha az hp gucunde olmasinin asil sebebidir.

    Yani en basitiyle dizel okuzdür benzinli attır. Öküze dört nala kos diyemecegin gibi atada şu tarlayi sür diyemezsin olay sizin sandiginiz gibi sadece yakit ekonomisi degildir. Nerede agir bir makina varsa orada dizel vardir kamyon tir hatta tren hatta ve hatta devasa gemiler hep dizeldir bunlardaki olay yakit ekonomisi asla degildir olay ağırlığa hareket verebilmektir yani ittirebilmektir torktur.

    Bir diger etken yakit derken aslinda dizel arac benzinliden daha az yakit yakmaz size yansiyan daha az kurus yakar. Dizelin oz kutlesi 1.2 iken benzin 0.8 dir. Yani 10 litre benzin 8 kilo iken 10 litre mazot 12 kilodur. Ha yakit litre olarak satılır bu bize dizel az yakar dedirtir ama kilo bazinda emin olun isler cok farkli olacaktir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Paul Klee

    Yüksek basınç altında çalışması dizel motorun ömrünü benzinli atmosferiğe göre daha mı kısa yapıyor hocam?

    Tabi ki. E bir de o 1 barda çalışan motor, sıkıştırma zamanında ne gibi basınçlara ve sıcaklıklara maruz kalıyor bir bilseniz..

    Kuvvete bağlı çatlama , kırılma, eğilme gibi fiziksel deformasyonlara çözüm bulabiliyorlar. Ancak aşınmaya net bir çare bulunmuş değil. Sadece ömrünü arttırabiliyorlar malzemeye alaşım katarak vs. O yüzden yüksek yük altında diye kaliteli malzeme kullansanız bile ömrü bir yere kadar oluyor motorun.
  • Turbosuz dizel motorlar verimsiz olur tork alamazsınız. Turbo olmasında benzinli gibi bir teknolojik zorluk yok. Benzinli motorlarda yuksek basınçlı hava ile benzin zamanından önce tutuşabilir.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: doctor I


    quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    Dizelin tüm "delikanlılığı" turbodan kaynaklanıyor da ondan . "Dizel motor yüksek tork verir yahu" diyenlerin çoğu bundan habersizdir.

    Altını çize çize söylüyorum aynı turbo basıncında çalışan veya atmosferik olan dizel ile benzinli arasında kıyaslama yaparsak, dizelin daha yüksek torka sahip olması çook zor. Dizelin yanma tepkimesi sırasında yaşadığı bazı sıkıntılardan ötürü. Peki günümüz dizelleri bu torka ulaşmayı nasıl başarıyor ?

    Arkadaşlar, daha yeni değerini okuduğum için bir örnek vereyim. 1.5 dizel fiesta 1.1 bara yakın turbo basıncıyla çalışıyor. Motor için ciddi yük bu. 185 Nm tork üretiyor bu turbo basıncında. Bu turbo basıncını ortalama bir 1.3 atmosferik benzinli araca verirseniz yaklaşık 230 Nm tork, 170 hp e yakın güç alırsınız. Canlı örneği mevcut 1.4 tsi larda 250 Nm tork var. Ölçmedim ama turbo basıncının da 1.1 bardan az olduğu kanaatindeyim.

    Dizel motorun tek esprisi yakıt ekonomisidir. Bunun da en temel nedenleri gaz kelebeği bulundurmaması(düşük yükte hava akışını kısıtlayıcı, zorlayıcı faktör yok, yüksek volumetrik verim) ve düşük yük altında yüksek termik verimdir. He dizelle gazı köklerseniz termik verimi benzinli motorun da altına inebilir. O yüzden yok efendim dizel motor şöyle kuvvetli, böyle torklu, böyle güçlü demeden önce iki kere düşünün.

    Eşit turbo basıncına sahip benzinli araç gelirse dizelle dalga geçer. Hatta atmosferik haldeyken bile kafa tutabilir benzinli motor. Mesela 1.4 tdi 90 hp(bakın 70 liği bile karşılaştırmıyorum) , 1.3 dual vvti yaris motoru 97 hp miydi neydi.

    Zaten dizelin güç konusunda da sıkıntıları var, devir çeviremiyor. Ki bir makinenin en önemli parametresi güçtür. Tork değil. Burada on kere anlattım niye böyle olduğunu, hala anlamayan/anlamamakta ısrar eden arkadaşlar var. O yüzden bu konuya girmeyeceğim.

    Kıssadan hisse, dizel motordan bahsederken az yakıyor vs gibi şeyler söyleyin , hiç sıkıntı yok. Dediğiniz doğru. Ancak benzinli motordan kuvvetli derseniz, teknik veri kitapçıklarını okumaktan öteye gitmediğinizi anlarım.

    Yazdıklarının cogunun hatali oldugunu bahsetmek isterim en başta.

    Öncelikle dizel araclar yakin hp benzili araclardan her turlu daha fazla tork verir. En basit ornegi sana vereyim golf 5 1.6 mpi 102 hp 148 tork iken ayni aracta kullanilan turbozsuz 1.9 sdi 70hp motor 140 tork veriyordu (aradaki %45 guc farkina ragmen) tork farki sadece ve sadece 8 nm.

    Yani anlayacağın dizeldeki fazla torkun sebebi turbo degil ornegini zaten golf 5 ile verdim.

    Peki bu dizelin torku nerden geliyor su an kafamizda cakan simsekler bu. Olay tamamen yakit farkindan ve motorlarin calisma prensibinden geliyor. Yani şoyle ki dizel araclar ortalama 25 30 kat hava-yakit sıkıştırma oranına ugrayarak patlama esaslı yakılıyor. Benzinli araclar ise ortalama 10 15 arasi bir sıkıştırma orani ile yakılıyor. Ee cok cok dogal olarak dizel motorun pistonla kranka ittirdigi kuvvet cok daha guclu oluyor. Ve bu nedenden ötürü tork bariz fazla aliyor.

    Bir diger husus turbolar dizel icin bicilmis kaftandır zaten sıkıştırma yaparak yakit yakan motora bir de sıkıştırılmış hava gonderiyorsunuz.

    Şimdi diger bi etken dizele verdiginiz turbo basıncını normal olarak bir benzili araca veremezsiniz. Normal kullanım araçları icin her zaman dizelin turbo basıncı daha fazla diyebiliriz.

    Bir de su konu var benzinli motorun otomobilde kullanisi otomobil tarihi ile baslar fakat dizelde ayni olay malesef yok tarihi gec başladığı gibi gereken onemde verilmemistir. Adam akilli dizel tarihi 15 seneden asla uzun degil fakat bu süreçteki gelisim benzinli aracin 50 yilina bedel bir gelişim. Ha dizelin benzer benzinliden daha az hp vermesinin tek nedeni bu mu degil karakter olarak dizel motor az rpm cevirir bu sebeb aslinda dizelin daha az hp gucunde olmasinin asil sebebidir.

    Yani en basitiyle dizel okuzdür benzinli attır. Öküze dört nala kos diyemecegin gibi atada şu tarlayi sür diyemezsin olay sizin sandiginiz gibi sadece yakit ekonomisi degildir. Nerede agir bir makina varsa orada dizel vardir kamyon tir hatta tren hatta ve hatta devasa gemiler hep dizeldir bunlardaki olay yakit ekonomisi asla degildir olay ağırlığa hareket verebilmektir yani ittirebilmektir torktur.

    Bir diger etken yakit derken aslinda dizel arac benzinliden daha az yakit yakmaz size yansiyan daha az kurus yakar. Dizelin oz kutlesi 1.2 iken benzin 0.8 dir. Yani 10 litre benzin 8 kilo iken 10 litre mazot 12 kilodur. Ha yakit litre olarak satılır bu bize dizel az yakar dedirtir ama kilo bazinda emin olun isler cok farkli olacaktir.

    Dizel motorda 2 litre hacimden 140 nm tork çıkartılabilmiş, devir çevrilemediği için güç 70 beygirde kalmış. Atmosferik ise 4/5'lik hacme rağmen 148 nm tork ve devir çevirebilme avantajıyla yüksek güç çıkartabilmiş. Ancak turbo konusunda söylediklerinize katılıyorum.

    Bu arada adam akıllı dizel motorun tarihi 10-15 seneden daha uzundur. 1950'li yıllarda dahi turbo dizel motorlar vardı. Hatta 1970 li yıllarda çift turbo dizeller kullanılıyordu ancak ağır sanayide.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: doctor I


    quote:

    Orijinalden alıntı: msansertekin

    Dizelin tüm "delikanlılığı" turbodan kaynaklanıyor da ondan . "Dizel motor yüksek tork verir yahu" diyenlerin çoğu bundan habersizdir.

    Altını çize çize söylüyorum aynı turbo basıncında çalışan veya atmosferik olan dizel ile benzinli arasında kıyaslama yaparsak, dizelin daha yüksek torka sahip olması çook zor. Dizelin yanma tepkimesi sırasında yaşadığı bazı sıkıntılardan ötürü. Peki günümüz dizelleri bu torka ulaşmayı nasıl başarıyor ?

    Arkadaşlar, daha yeni değerini okuduğum için bir örnek vereyim. 1.5 dizel fiesta 1.1 bara yakın turbo basıncıyla çalışıyor. Motor için ciddi yük bu. 185 Nm tork üretiyor bu turbo basıncında. Bu turbo basıncını ortalama bir 1.3 atmosferik benzinli araca verirseniz yaklaşık 230 Nm tork, 170 hp e yakın güç alırsınız. Canlı örneği mevcut 1.4 tsi larda 250 Nm tork var. Ölçmedim ama turbo basıncının da 1.1 bardan az olduğu kanaatindeyim.

    Dizel motorun tek esprisi yakıt ekonomisidir. Bunun da en temel nedenleri gaz kelebeği bulundurmaması(düşük yükte hava akışını kısıtlayıcı, zorlayıcı faktör yok, yüksek volumetrik verim) ve düşük yük altında yüksek termik verimdir. He dizelle gazı köklerseniz termik verimi benzinli motorun da altına inebilir. O yüzden yok efendim dizel motor şöyle kuvvetli, böyle torklu, böyle güçlü demeden önce iki kere düşünün.

    Eşit turbo basıncına sahip benzinli araç gelirse dizelle dalga geçer. Hatta atmosferik haldeyken bile kafa tutabilir benzinli motor. Mesela 1.4 tdi 90 hp(bakın 70 liği bile karşılaştırmıyorum) , 1.3 dual vvti yaris motoru 97 hp miydi neydi.

    Zaten dizelin güç konusunda da sıkıntıları var, devir çeviremiyor. Ki bir makinenin en önemli parametresi güçtür. Tork değil. Burada on kere anlattım niye böyle olduğunu, hala anlamayan/anlamamakta ısrar eden arkadaşlar var. O yüzden bu konuya girmeyeceğim.

    Kıssadan hisse, dizel motordan bahsederken az yakıyor vs gibi şeyler söyleyin , hiç sıkıntı yok. Dediğiniz doğru. Ancak benzinli motordan kuvvetli derseniz, teknik veri kitapçıklarını okumaktan öteye gitmediğinizi anlarım.

    Yazdıklarının cogunun hatali oldugunu bahsetmek isterim en başta.

    Öncelikle dizel araclar yakin hp benzili araclardan her turlu daha fazla tork verir. En basit ornegi sana vereyim golf 5 1.6 mpi 102 hp 148 tork iken ayni aracta kullanilan turbozsuz 1.9 sdi 70hp motor 140 tork veriyordu (aradaki %45 guc farkina ragmen) tork farki sadece ve sadece 8 nm.

    Yani anlayacağın dizeldeki fazla torkun sebebi turbo degil ornegini zaten golf 5 ile verdim.

    Peki bu dizelin torku nerden geliyor su an kafamizda cakan simsekler bu. Olay tamamen yakit farkindan ve motorlarin calisma prensibinden geliyor. Yani şoyle ki dizel araclar ortalama 25 30 kat hava-yakit sıkıştırma oranına ugrayarak patlama esaslı yakılıyor. Benzinli araclar ise ortalama 10 15 arasi bir sıkıştırma orani ile yakılıyor. Ee cok cok dogal olarak dizel motorun pistonla kranka ittirdigi kuvvet cok daha guclu oluyor. Ve bu nedenden ötürü tork bariz fazla aliyor.

    Bir diger husus turbolar dizel icin bicilmis kaftandır zaten sıkıştırma yaparak yakit yakan motora bir de sıkıştırılmış hava gonderiyorsunuz.

    Şimdi diger bi etken dizele verdiginiz turbo basıncını normal olarak bir benzili araca veremezsiniz. Normal kullanım araçları icin her zaman dizelin turbo basıncı daha fazla diyebiliriz.

    Bir de su konu var benzinli motorun otomobilde kullanisi otomobil tarihi ile baslar fakat dizelde ayni olay malesef yok tarihi gec başladığı gibi gereken onemde verilmemistir. Adam akilli dizel tarihi 15 seneden asla uzun degil fakat bu süreçteki gelisim benzinli aracin 50 yilina bedel bir gelişim. Ha dizelin benzer benzinliden daha az hp vermesinin tek nedeni bu mu degil karakter olarak dizel motor az rpm cevirir bu sebeb aslinda dizelin daha az hp gucunde olmasinin asil sebebidir.

    Yani en basitiyle dizel okuzdür benzinli attır. Öküze dört nala kos diyemecegin gibi atada şu tarlayi sür diyemezsin olay sizin sandiginiz gibi sadece yakit ekonomisi degildir. Nerede agir bir makina varsa orada dizel vardir kamyon tir hatta tren hatta ve hatta devasa gemiler hep dizeldir bunlardaki olay yakit ekonomisi asla degildir olay ağırlığa hareket verebilmektir yani ittirebilmektir torktur.

    Bir diger etken yakit derken aslinda dizel arac benzinliden daha az yakit yakmaz size yansiyan daha az kurus yakar. Dizelin oz kutlesi 1.2 iken benzin 0.8 dir. Yani 10 litre benzin 8 kilo iken 10 litre mazot 12 kilodur. Ha yakit litre olarak satılır bu bize dizel az yakar dedirtir ama kilo bazinda emin olun isler cok farkli olacaktir.

    1.6 motorun torkuyla 1.9 motorun torkunu kıyaslamışsınız farkında mısınız ? 1.9 un torkunun %18 daha fazla olması gerekiyorken torku yerlerde. Ancak 1.9 sdi 68 hp 133 Nm tork.http://www.auto-data.net/tr/?f=showCar&car_id=8667

    Yani anlayacağın dizelin fazla torkunun sebebi gayet de turbodan.

    Bir makineden alabileceğiniz iş, ona verdiğiniz ısıl girdi ile alakalı. Benzinli motorların max yakıt fazlalık katsayısı(kullanılabilen yakıt/hava oranının, ideal yakıt/hava oranına bölümü) 1.2 civarındadır. Benzinli motor, ona verdiğiniz havanın tamamını yakarak ısıl girdiye dönüştürebilir. Dizel yakıt kendi kendine yandığı için hiçbir zaman havanın tamamını yakamaz. Lambda değeri maksimum 0.9 dolaylarındadır. Fazla yakıt verirseniz deli gibi is atmaya başlar. Yakıtı tüketemeyip dışarı atar. Bu yüzden dizeller daima fakir karışımla çalışır. Bu halde de performans üretemez.

    Motorlar, mil ortalama efektif basıncına göre mukayese edilir. Atmosferik dizelde en yüksek mil ortalama efektif basıncı 9.03 bar'dır. (1999 Nissan Sunny B15 2.2D) Benzinli motorda ise en yüksek mil ortalama efektif basıncı 15.08 bar'dır. (2010 Ferrari 458) Ferrari ile nissan'ı mı kıyaslıyorsun diyenler olabilir. Bu parametre, motorun hacminden bağımsızdır. Kaldı ki çoğu atmosferik benzinli motorun bu değeri 13-14 bar civarındadır. Turbo dizellerde en yüksek mil ortalama efektif basıncı 30.9 bar (2012 BMW 5 Series M550d) benzinlide ise 35.1 bar (2014 Mitsubishi Lancer Evolution X)

    Benzinli motorun termik verimi sıkıştırma oranına bağlıdır. Yüke bağlı değildir. Dizel motorda hem yüke(ters orantılı) hem sıkıştırma oranına bağlıdır. Yani ortada sıkıştırma oranına aşırı bağlı bir motor varsa o da benzinli motordur. Dizelin verimi yük oranıyla da pek ala değişir.

    Ne demek veremezsiniz ? F1 benzinli motorlar 3.5 bar civarı turbo basıyor. Burada 3.44 bar basınçta çalışan nissan motoru var.https://www.youtube.com/watch?v=ieVDfnUKN9s Gayet de verilir. Normal kullanım araçlarına da verilebilir. Yeni fiesta red 2.6 bar turbo basıncında çalışıyor.

    Dizele de gerekli önem verilmiştir. Bu ülkede dizel motorlar binek araçlara yeni geldi diye dünyada bu zamana kadar dizel motor geliştirmesi olmadı sanmayın. Dizel motorun kapasitesi belli.

    Benzinli motor tarla da sürer, at gibi de koşar. Hala atamadınız şu tork kafasını. Turbo kullanılarak tork verilecekse benzinli motor alasını verir. Ağır makinelerin dizel olmasının sebebi gayet de yakıt ekonomisidir. Onlar için km de yarım litre az yakmak bile çok büyük önem taşır.




  • Yaşı 30 üzeri olanlar hatırlar. Bir zamanlar dizel dedin mi rampada şişmesi akla gelirdi. Otobüsler, Mercedes 200 D falan rampa çıkamazdı zaten.

    Şuan ise turbo sağolsun dizeller rampalarda çok rahat. Bolu dağında otobüs ya da kamyonun arkasına denk gelmeyelim diye dua ettiğimi çok hatırlıyorum zamanında. Ciddi ciddi karşıdan geliş yoğunsa tüm rampayı 10 km/s hızın altında çıkardık.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Fiesta red gercekten 1.6 bar turbo basincina sahipmis. Oldukca yuksek bence.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • Teknik olarak anlatırsak silindir içine hava sıkıştırılır vede sıkışan havaya Yakıt püskürtülür ne kadar iyi sıkıştırma olursa verim o kadar iyidir dizeler için Buda turbo bir sistemle yapılarak verim alınabiliyor kısaca :)

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.