![]() Araçları perte çıkarmak zorlaşacak. 1 Temmuzda trafik ve kaskoda hasarlı, halk arasında bilinen adıyla da pert araçlara yönelik yeni uygulama başlıyor. Hasarlı araçları perte çıkarmak zorlaşacak. Olası bir kaza durumunda oluşan maddi hasarları karşılayan trafik sigortası ve kaskoda önemli değişiklik bugün hayata geçti. Normal şartlarda kaza sonrası araçlar perte çıkarılıyor ve bu tutarlar sürücülere sigorta şirketi tarafından ödeniyordu. Bugün itibarıyla artık hasarlı araçları perte çıkarmak zorlaşacak. 2024 yılında kasko sigortası olan 51 bin 774 araç, trafik sigortası olan 37 bin 777 araç perte çıkarılmıştı. Bir başka deyişle kaskolu her 100 araçtan 4’ü, zorunlu trafik sigortalı her 100 araçtan 3’ü perte çıktı. Genellikle düşük bedelli araçlar bir kazaya karıştığında maddi tazminat tutarı yüksekse sigorta şirketi aracı perte çıkarmayı tercih edebiliyor ya da sürücü "kaza yaptım, araçtan soğudum, artık kullanmak istemiyorum" dediği zaman sigorta şirketi müşteriyi kaybetmemek için aracı perte ayırabiliyordu. 1 TEMMUZDA NELER DEĞİŞECEK? İşte, bu düzen, 1 Temmuz tarihinden itibaren değişecek. Hemen belirteyim, sigorta şirketleri açısından pek bir şey değişmeyecek ancak sigortalılar için değişecek. Bir kere, ‘kaza yaptım psikolojim bozuldu bu aracı kullanmak istemiyorum, perte çıkarın, bedelini bana ödeyin’ dönemi kapanıyor. Peki, neler değişecek? Hasar gören aracın onarım masrafı, aracın piyasa değerini aşarsa ve araç onarım görülemeyecek durumdaysa sigorta şirketi aracı tam hasarlı sayacak. Hasar gören aracın onarım masrafı, aracın piyasa değerinin yüzde 60’ını aşarsa sigorta şirketi aracı ağır hasarlı sayacak. Buradan da anlaşılacağı üzere, sigorta şirketleri, yüzde 60’ın altındaki hasarlarda artık araçları perte çıkaramayacak. Ne yapacak? Aracı onartacak. Yani, yeni dönemde, yüzde 60 altı hasarlarda artık tamir yoluna gidilecek. Ama istisnai bir durum var. Araçtaki belirli parçalar kazada zarar görürse, hasar oranı yüzde 60’ın altında da olsa sigorta şirketi o aracı perte çıkarabilecek. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), bu şekilde 10 parça belirlemiş. Bunlar; aracın şasi kolları, marşpiyel, tavan ve göğüs sacı, orta direk, ön-arka travers, elektrikli araç bataryası ve ana enerji hattı, hava yastıkları, sürücü-yolcu emniyet sistemleri, aracın ana elektrik tesisat ve elektronik sistem parçaları. İşte bu parçalardan biri bile zarar görürse, araç perte çıkarılabilecek. SİGORTALILAR NASIL ETKİLENECEK? 1 Temmuz’dan itibaren tam hasar ve ağır hasarın tespitini eksperler yapacak. Sigorta şirketi ile sigortalı aralarında anlaşamayacak. Eksperler, 5 iş günü içinde raporlarını hazırlayacak. Tam hasarlı araçta, hurda tescil belgesi sigorta şirketine teslim edilmeden sigorta şirketi hasarı ödemeyecek. Ağır hasarlı araçta trafikten çekilme belgesi sigorta şirketine teslim edildikten sonra hasar sigortalıya ödenecek. Tam ve ağır hasarın dışındaki hasarlarda sigorta şirketi, aracı, hurda ihale platformları üzerinden satamayacak. 1 Temmuz’da uygulamaya girecek yeni düzenleme böyle. Peki, bu ne getirecek? Birincisi, artık aracı perte çıkarmak zorlaşacak. Sigortalılar, özellikle de kaskolu sigortalılar, istedikleri gibi sigorta şirketinden talepte bulamayacak; bu durum sigortalılarda memnuniyetsizlik yaratacak. Muhtemelen de sigortalılar, daha önce sigorta şirketlerine ilettikleri taleplerini yeni dönemde eksperlere iletecek. |
Bildirim