Akaryakıtçılar vatandaşı böyle kazıklıyor Rekabet Kurumu'nun ardından Devlet Denetleme Kurulu (DDK) da akaryakıt fiyatlarıyla ilgili zehir zemberek rapor yayımladı. Kurul tavan fiyatın eksik uygulandığını tespit etti. İşte 120 milyar dolarlık enerji sektöründeki oyunlar...
120 milyar dolarlık enerji sektörünü mercek altına alan Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu, çarpıcı gerçekleri gün ışığına çıkardı. 550 sayfalık raporun tam metnine ulaşıldı.
Akaryakıtta, rafineri çıkışından pompaya uzanan ağda yüksek kazançların elde edildiği tespiti yapılan raporda "Ülkemizdeki dağıtıcı ve bayi paylarının, rekabet düzeyinin yüksek olduğu AB ülkelerindeki dağıtıcı ile bayi marjlarına kıyasla oldukça yüksek seyrettiği tespit edildi" ifadesine yer verildi.
Geçtiğimiz yıl haziran ayında başlayan iki ay süre ile geçerli tavan fiyat uygulamasının da beklenen olumlu ve kalıcı etkiyi sağlamadığı vurgulandı.
Akaryakıt piyasasında ithalatın yasal mevzuat nedeniyle neredeyse imkânsız hale getirildiği belirtilen raporda, akaryakıt şirketlerinin indirimleri pompaya yansıtmada zamlar kadar istekli olmadıkları belirtiliyor.
Rekabet Kurumu da 2008 yılında Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'na (EPDK) bir yazı göndererek, akaryakıt sektöründe uygulanan fiyatların çok yüksek olduğunu, bunun sektörde rekabetin sağlanmamasından kaynaklandığını bildirmişti.
Zehir zemberek rapordan başlıklar KÂR ŞAHANE: Akaryakıtta bayi ve dağıtıcı kâr payları, Türkiye'ye yakın dört Avrupa Birliği (AB) ülkesinin deki kar paylarının yaklaşık 2 katı. Benzinde AB ortalamasında toplam kar payı 25 kuruş iken Türkiye'de 42 kuruş. Motorinde ise AB'de toplam kâr payı 32 kuruş iken Türkiye'de 39 kuruş.
FAHİŞ FİYAT: Türkiye'de rafineriler dağıtıcılarla yaptığı anlaşmada akaryakıt fiyatını belirlenen formüllerden yer yer yüzde 14'e kadar pahalıya satabiliyor. Bu rakam milyarlarca dolarlık fazladan kâr getirirken maliyet tüketicilerin sırtına yükleniyor. Rafineriler için fiyat metodolojisi değişmeli. Dünya standartları uygulanmalı.
İTHALAT KOLAYLAŞSIN: Ülkemizde petrol ithalatı serbest olmasına karşın, petrol ithalat rejiminin zorlaştırıcı yapısı dağıtıcıları tek rafineriye mecbur etmekte. AB ülkelerinde ithalat 1-2 günde yapılırken ülkemizde bu süreç 14 günü bulmakta. İthalatın önü açılarak akaryakıtta serbest piyasa şartları oluşturulmalı.
İNDİRİMLER YANSITILMIYOR: Akaryakıtta serbest piyasaya geçilmesi ile fiyat artışlarını anında pompaya yansıtan akaryakıt şirketleri, indirimleri yansıtmakta çok yavaş kalıyor. İncelemelerde fiyat düşüşlerinin bazen geç yansıtıldığı bazı durumlarda ise hiç yansıtılmadığı tespit edildi.
GİZLİ ZAM: Akaryakıt zamlarında genellikle küsuratlı rakamlar yuvarlanıyor. Bu şekilde zamlar olması gerekenden daha yüksek oranlarda pompaya yansıyor.
TABAN FİYAT OLSUN: Bazı ihalelerde şirketlerin rekabet gereği maliyet altında teklif verdiği görülmekte. Şirketleri kaçağa götüren bu durma karşı akaryakıtta taban fiyat uygulanmalı. Buna paralel olarak denetimler sıklaştırılmalı.
KAÇAKLA MÜCADELE FONU KAÇAK KULLANILIYOR: Kaçak akaryakıtla mücadele için bugüne kadar yaklaşık 250 milyon Lira fon Jandarma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Sahil Güvenlik gibi destek veren 'protokolcü' kuruluşlara aktarıldı. Ancak bu ödeneklerin amacına uygun kullanılmadığı tespit edildi. Örneğin Sahil Güvenlik Komutanlığı'nda yapılan denetimde kaçak akaryakıt için ayrılan ödeneğin dalış eğitimi, yurtdışı yolluğu, harcırah gibi amacı dışında kullandığı görüldü.
'Tavan fiyat eksik uygulandı' DDK tarafından hazırlanan raporda geçtiğimiz yıl Temmuz-Ağustos aylarında akaryakıt fiyatlarında beklenmedik yükseliş üzerine EPDK tarafından uygulanmaya başlanan tavan fiyat uygulamasına da eleştiriler getirildi.
Uygulamada bayi ve dağıtıcı kârlarının yüzde 60 azalmasına rağmen rafine ve vergi payının etkilenmediğinin altı çizilerek "Veriler uygulamanın tüketiciye istenen düzeyde yansımadığını gösteriyor.
Tavan fiyat uygulaması rafineriyi de içine alacak şekilde tekrar yapılandırılmalıdır. EPDK'nın tavan fiyat kararı almadan Dış Ticaret Müsteşarlığı ve Maliye'nin görüşünü alması yerinde olacaktır" ifadelerine yer verildi.
Rapor Başbakanlık'ta 20 Mayıs tarihinde tamamlanan rapor değerlendirilmek üzere Başbakanlığa gönderildi. Anayasa'nın 108. maddesine göre Cumhurbaşkanlığına bağlı olan Devlet Denetleme Kurulu tüm kamu kurumlarını denetleme yetkisine sahip.
Cumhurbaşkanının isteği üzerine harekete geçen Kurul, kurumlar üzerinde gerçekleştirdiği teftiş sonrası oluşturduğu raporu, "Gereği 45 gün içinde yerine getirilmesi" şerhiyle Başbakanlığa gönderiyor. Rapor sonucu gerekli adli ve idari soruşturmaların yapılması isteniyor. (Sabah)
Keşke, hazır bu rapor oluşturma işine el atmışken kendi vergi politikası için de bir rapor hazırlasaymış...
Bununla uğraşamazlar, yoksa devletin kendi soygunu ortaya çıkar.
Benzinin litresinden 2.45 TL vergi alındığını, bayi karlarının bunun yanında faso fiso olduğu açığa çıkar.
quote:
Orijinalden alıntı: Fastdriver.
Geçtiğimiz yıl haziran ayında başlayan iki ay süre ile geçerli tavan fiyat uygulamasının da beklenen olumlu ve kalıcı etkiyi sağlamadığı vurgulandı.
geçen yıl uygulanan tavan fiyat ile önce fiyatlar düşürüldü sonra dünyanın vergisini yükleyip tavan fiyat uygulamasına son verdiler. çocuk kandırır gibi..
yukarıda yazanlarda tek katıldığım petrolün varil fiyatı düşünce, veya dövizde düşme olunca oralı olmayan şirketlerin, petrolde veya dövizdeki en ufak yükselmeyi hemen pompaya yansıtıyorlar.
Bayi karlarıymış bıraksınlar bu işi alınan vergiyi araştırsalar keşke
quote:
Orijinalden alıntı: Altay Han
quote:
Orijinalden alıntı: Fastdriver.
Geçtiğimiz yıl haziran ayında başlayan iki ay süre ile geçerli tavan fiyat uygulamasının da beklenen olumlu ve kalıcı etkiyi sağlamadığı vurgulandı.
geçen yıl uygulanan tavan fiyat ile önce fiyatlar düşürüldü sonra dünyanın vergisini yükleyip tavan fiyat uygulamasına son verdiler. çocuk kandırır gibi..
yukarıda yazanlarda tek katıldığım petrolün varil fiyatı düşünce, veya dövizde düşme olunca oralı olmayan şirketlerin, petrolde veya dövizdeki en ufak yükselmeyi hemen pompaya yansıtıyorlar.
3 Liranın altına inmişti fiyatlar, 750 kuruş birden vergi geçirdiler.
Bayiler ise günah keçisi aradıklarından, yoksa istedikleri anda kendileri belirleyebilirler.
benim aracım km.de 3 kuruş benzin 30 kuruş vergi yakıyor... vergiler arttıkça çekiş düşüyor, sizde de oluyor mu ? :)
bayiler daha çok kazansın, devlet daha az kazıklasın olmaz mı? bayi payı arttıkça istasyon sayısı da artar, tüketim de ona göre şekillenir. devlet sürümden daha fazla vergi toplar.. deeeermişim
quote:
Orijinalden alıntı: alikemal80
benim aracım km.de 3 kuruş benzin 30 kuruş vergi yakıyor... vergiler arttıkça çekiş düşüyor, sizde de oluyor mu ? :)
Yok, ben benzin aldıktan sonra, söve söve gaza bastığımdan, bir şey farketmiyorum çekişte.
Kulakları çınlıyormudur ki?
aldığınız 150 liralık ayakkabının türkiyeye gümrük nakliye bütün herşey dahil 30-33 liraya geldiğini düşünürseniz sadece petrolcülere yüklenmek pek adil birşey değil
quote:
Orijinalden alıntı: connectgücü
aldığınız 150 liralık ayakkabının türkiyeye gümrük nakliye bütün herşey dahil 30-33 liraya geldiğini düşünürseniz sadece petrolcülere yüklenmek pek adil birşey değil
Aldığım ayakkabının, bu gün sanayi çıkışında satıyorlardı, 10 liralık olanıda var.
Fakat, benzinin 2 liralık olanı yok.
Devlet 2.45 lira vergi alırsa, geriye ne kalıyor?
quote:
Orijinalden alıntı: M. Reha
quote:
Orijinalden alıntı: connectgücü
aldığınız 150 liralık ayakkabının türkiyeye gümrük nakliye bütün herşey dahil 30-33 liraya geldiğini düşünürseniz sadece petrolcülere yüklenmek pek adil birşey değil
Aldığım ayakkabının, bu gün sanayi çıkışında satıyorlardı, 10 liralık olanıda var.
Fakat, benzinin 2 liralık olanı yok.
Devlet 2.45 lira vergi alırsa, geriye ne kalıyor?
ben vergiden değil esnafın koyduğu kardan bahsetmeye çalışmıştım .. bu arada 2 liralık benzin var fakat biraz doğuya gitmek gerek
quote:
Orijinalden alıntı: connectgücü
ben vergiden değil esnafın koyduğu kardan bahsetmeye çalışmıştım .. bu arada 2 liralık benzin var fakat biraz doğuya gitmek gerek
Esnaf eski karları elde edemez bu devirde, on line alışveriş var, kargo var, internetten fiyat öğrenmek var, var oğlu var, efendim.
Şu anda en büyük soyguncu devlet, faturalarım bana bunu söylüyor.
Keşke sadece akaryakıtta olsa kazık... Buyrun daha vahim bir tablo
bu raporu görünce geçen yaz aklıma geldi önce akaryakıt şirket karları yüksek diye akaryakıt fiyatlarını düşürdüler sözde bizim iyiliğimiz için sonrada ÖTV zammını koydular... şimdi aynı senaryo yazık, sanki çocuk kandırıyorlar bir de sıkılmadan böylesine bir rapor hazırlıyorlar ne diyeyim Allah sizin sonunuzu da o rapora benzetsin bunlara gerek yok çıkın delikanlı gibi biz bu ülkeyi akaryakıta zam yapmadan yönetemiyoruz deyin siz de rahatlayın biz de böylece raporların arkasına sığınıp kendinizi masum akaryakıt şirketlerini düşman göstermenin manası yok
2,5 ytl DEVLETİN ALDIĞI VERGİ, 0,42 DAĞITICI VE BAYİ PAYI....
Kar dediği payda, dağıtıcı, bayi giderler, nakliye v.b. de dahil...
Adamlar gerek ana firma, gerek bayi nakliye çalışan giderleri v.b.den sonra bile o 0,42 den kalan kuruşlarla kar edebiliyorlarsa, DEVLET SIFIR MASRAF 2,5 YTL ile ne kar ediyordur ama.... Hayır kafama takılan, akaryakıttaki fiyat yüksekliğinin temel kaynağı beklli iken, böyle safsata raporların hazırlanması için devletim kaç para harcıyor benim ödediğim vergiler ile? Her ay kazandığım paranın %42.6 sını vergi olarak veriyorum, daha iyi raporları beklemek benim hakkım. Ha iyi hoş yediği ekmekten kullandığı tuvalet kağıdına kadar akaryakıt fiyatı etki eidyorken, hala özel arabası olan düşünsün diyenlere bile rastlanıyor ki, o adamların olmayan zeka düzeyine küfretsen yiyeceğin ban a değmez....
Ya diğer ülkelerle kıyaslayınca bayi 17 kuruş fazla alıyormuş. Ya bi zahmet diğer ülkelerle aldıkları şu vergileri de kıyaslasalar ya. Ya ben o 17 kuruşu helal ediyorum. Ciddi söylüyorum da o vergiler için aynı şeyi zor söylerim. Yok fiyatlar düşmüş firmalar düşürmemiş. Ya peki şunu açıklasınlar petrolün varili 147 dolarken lt fiyatı 3.55- 3.60 tl olup 5 te 1ine kadar (32 dolar) düşmesine rağmen fiyat nasıl 2.75 civarı olur. Ya da şöyle diyeyim petrolün varili 147 dolarken 2.03 tl vergi alırken varili 32 dolardayken 1.91 tl vergi almak nasıl bir beceridir o da ayrı bir durum. Şöyle diyeyim dünya bize benzini beleş verse benzin istasyonları hayrat niyetine dirhem kar koymasalar benzini beleşe alabileceğimizi düşünüyorsanız daha çok beklersiniz. Böyle bir durumda bile benzini 2-2.2 tl civarına alabiliyoruz. Çünkü bizde benzin fiyatına göre sadece kdv alınıyor. Bizde saçma bir sabit ötv olayı var. Yani olay şu:
((Benzinin geliş fiyatı+sabit ötv)*(1+0.18(kdv))+akaryakıt firma karları)=...(nokta noktayı siz doldurun)
Sabit bir ötv var. Buna uygulanan kdv var. Benzin fiyatına uygulan bir kdv var. Ve bu iki toplamın üzerine akaryakıt firma karları ekleniyor ve sonuç ortada. Yani benzinin geliş fiyatı 0 olsa firmalar para almasa genede 2 tlden fazla ödüyeceğiz. Korkarım yakında akaryakıt firmalarının karından da kdv alırlar. Ne diyeyim vay halimize.
Ben yazıda, devletin yine kendini aklama çabasını görüyorum. Siz unuttunuz mu bilmem ama ben daha geçen yıl bu zamanlarda tavan fiyat uygulamasının yasal süresinin dolup benzine litrede 24 kuruş zam geldiğini, ardından da kriz teğet geçti denilen ülkemde yılbaşı gecesi 23 kuruş zam geldiğini unutmadım.
Sonrada efenim medya suçlu, esnaf suçlu, memur suçlu, köylü suçlu. Böyle bir zihniyet olmaz kardeşim, önlem alınmadan suçlama başlıyor. Ne yani, EPDK ile ilgili yasayı düzenlemek çok mu zor?
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme