Şimdi Ara

Yakıt Tüketimi İle İlgili Bir Soru..??? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
29
Cevap
0
Favori
1.080
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • aynen katılıyorum

    quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk

    @Vezir ve TRCaPiTaL,

    Benim demek istediğim çok farklı bir şey değil aslında... Sadece şunu belirtmek istedim, tek başına gaz pedalı konumu veya tek başına devir, tüketimi belirlemek için yeterli değildir. Verdiğim örnekte belirttiğim üzere, gaza daha az basıldığı halde tüketimin daha fazla olabileceği durumlar olabilir. Yani sonuç olarak, tüketimin tayini için hem gaz pedalı konumunu, hem de deviri göz önüne almak gerekir, çünkü devir, tüketimi direkt olarak etkileyen bir faktör (saniyede yapılan enjeksiyon sayısını belirlediği için)...





  • quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk

    @trcapital,

    Tam olarak şu iki durumu karşılaştırıyoruz aslında;
    Yolda sabit hızda gidiyorsunuz, yani ivme sıfır.... Şimdi bir vites küçültelim... Devir yükseldi değil mi? Ama hala aynı hızda gidiyoruz. Yani ivmelenme isteği söz konusu değil... Sabit hızla ilerliyoruz..... Gaza az basarak 4'te mi az tüketiriz, yoksa 5'te mi...Hangi durumda daha fazla yakıt tüketilir? Arkadaşın sorusu bunu sorgulamaya yönelik sanıyorum, ki benim yorumum da bunun duruma göre değişeceği...



    Burada bir yanlış olduğunu düşünüyorum, ya siz yanlış yazmışsınız ya ben yanlış anlıyorum.

    Birincisi denklemimizden hız faktörünü sabit tutarak çıkarıyoruz, yani hızımızı her ne şart olursa olsun 90 km/s olarak alalım.

    Bu hızı 5. viteste yakalamak ve korumak için gaza çok az basılması gerekir. Oysa aynı hızı 4. viteste yakalamak ve korumak istersek gaza daha fazla basılması gerekir. Hatta 3. vitese geçirirsek çok daha fazla dip gaz yapılması gerekir. Bunu şu örnekle açıklayayım; 5. viteste gaza ne kadar basıyorsanız o seviyede tutun, vitesi küçültün, 4'e alın ama gaza basışınızı hiç değiştirmeyin, araba bir önceki vitesteki hızını koruyamayacaktır. Siz hala aynı hızda gitmek istiyorsanız gaza biraz daha basmak zorunda kalacaksınız.

    Burada cevap verilmesi gereken durum "gaza çok basıldığı için mi devir artıyor" yoksa "devir arttığı için mi gaza çok basılıyor". Devir arttığı için gaza basılmadığını herhalde hepimiz kabul ediyoruz (yokuş aşağı salma örneğine bknz), o zaman sonuç gaza basıldığı için devrin artıyor olması.

    Ben şu genellemeyi kesinlikle yapabilirim: Gaza her basıldığında yakıt tüketimi artar ama devrin her artmasında yakıt tüketiminin artması gerekmez, hatta bazı durumlarda devrin kritik seviyede azalması yakıt tüketimini arttırır. Demek ki birinci dereceden tüketimi arttıran olay gaza basılmasıdır. Sonra da vezir'in eklemesiyle devirin artması bazı şartlarda yakıt tüketimini arttırır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TRCaPiTaL -- 16 Kasım 2006; 23:52:07 >




  • sanırım herkez aynı şeyi değişik şekillerde anlatmış ama sonuç olarak gaza basılması birincil benzin tüketimini artıran olgu olarak ortaya çıkıyor.

    Trcapitalin açıklamaları da değişik açıdan ama doğru bir saptama .

    yanlız konumuzu saptırmayacaksa bir üst bilgi olarak hızı korumak ile ilgili saptama yapmak istiyorum.Trcapitalin hızı korumak ile iligli açıklamaları ancak aşagıdaki konumda geçerliliğini koruyacaktır.

    eğer sürtünme kayıpları ve yolun eğimi aracın hızını korumak için kaybettiği enerjiyi sağlamak durumunda kalırsa yani teknik olarak gerekn güç değeri HP cinsinden değişiklik göstermez.Birçok araç kullanıcısı sanki vites değiştirince aracın daha fazla güçlendiğini sanır.Halbuki burada oynadığımız şey anlık gereken tork değişimden ibarettir.Bu da ivmeyi direk olarak etkiler ama bu ivmeyi korumak için güç (HP) gereklidir.
    Aklımızda tek kalması gereken şey ne kadar hp ile hangi koşulda hızımızı koruyacağımızdır.Vites ne olursa olsun verilen hp aynıdır.Bunu artırmanın tek yolu gaza basmaktır.

    burada birsürü alt soru oluşturarak kafanızı karıştırmak istemiyorum ama devir parametrelerden biridir ancak güç için benzin yakmanız gerekir.Daha fazla benzin yakabildiğiniz konumda daha fazla güç üretirsiniz.Tabii ki her motor dizaynında max güç elde etmek için bir motor devri ve yakıt karışım oranı vardır.Ama akılda kalması gereken zengin karışım her şartta max güç üretmez, Çünkü bir miktar yakıt yakılamadan silindir hareketini tamamlamış olur.

    bir üst düzeye daha çıkarak örnekleme yapayım.
    3000 devirde gaza 3/10 mertebesinde bastığınız değerde aracın maximum HP değerinin yarısını ürettiğimizi farzedelim.100 hp olan motorda bu 50 hp eder.
    yine 3000 devirdeyken siz gaza yüklenip tam gaz yaparsanız ,atıyorum zengin karışımla motordan 60hp alırsınız.Bu da aradaki fark kadar 10 hp lik bir ivmelenme sağlar .Ancak hepiniz fizk derslerinden hatırlarsınız ki birinci saniye ile 5 . saniyede hız arasında farklılık oluşacaktır.Yani birinci saniyede aracı +5km/hr hızını artırdığınızda aracınızın deviri de 3250 olacaktır artık.Siz bu devirde gazı ayağınız altından hala bırakmamaışsanız ikinci saniyede durum farklılaşır.Çünkü motrdan aldığınız güç 60 hp+10 hp olarak devam eder .toplamda 70hp ile hızlanma degeri ile daha az yakıt tüketirsiz.Çünkü aracın ağırlığını düşünürseniz bunu ve yol eğimi ve sürtünme gibi faktörleri ele aldığınızda artık daha fazla gücünüz vardır.Birim zamanda bu güç ile daha fazladan iş yaparsınız.Ama harcamanız gerekenden daha fazla gücünüz olduğunda bu aracı hızlandırmak için kullanılırken benzin tüketimide düşmeye başlar.

    umarım çok kafa karıştırıcı açıklama olmamıştır.

    Ancak anlık tüketim değerini görebileceğiniz aracınız varsa bu durumu gözlemleyebilirsiniz.
    Sabit viteste belli bir hızda yol alırken gazı kökleyin ve ayagınızı hiç çekmeden anlık hız göstergesine bakın . Birinci saniyedeki anlık yakıt miktarı 5 .saniyedeki anlık yükentim miktarından AZ olacaktır.Tüketim azalan bir grafik izleyecektir.




  • vezir güzel noktalara değinmişsin ama açıklama biraz kafa karıştırıcı olmuş Belki de yazarak anlatmanın güçlüğünden kaynaklanıyordur, sonuçta birebir konuşularak daha etkin anlatılabilir. Ben de hem senin söylediklerine naçizane katkım hem de ek bilgi vermek açısından kısaca bir şeyler yazacağım.

    Birincisi motor vezir'in de dediği gibi aynı devirde her zaman aynı gücü ve torku verir, zaten arabaların da katalog bilgilerine bakıldığında güç ve tork değerleri viteste bağımsız olarak sadece devirle birlikte yazılabilir.

    Devir ve torkun değişimi büyük oranda vites kutusunda değiştirilir (az bir kısmı da diferansiyelde). Peki devir ve torkun değiştirilmesine neden gerek vardır?

    Güç = ( Moment x devir ) / katsayı

    Bu formülde katsayısı hiç önemsemeyelim, şimdilik bize lazım değil. Motordan gelen gücün de sabit olduğunu biliyoruz çünkü sabit bir motor devri var ve o devirde her zaman motorumuzun verdiği güç aynı (gücün korunumu). Güç sabit olduğu taktirde momenti arttırmanın tek bir yolu vardır o da devirin azaltılması. İşte viteslerimizin yaptığı iş bu, deviri azaltarak momenti (tork da denilebilir) arttırmak. O yüzden araba 2000 devirde aynı gaza basma oranıylar 1. viteste 25 km/s, 2. viteste 35 km/s, 3. viteste 45 km/s, 4. viteste 55 km/s, 5. viteste 70 km/s yapabiliyor (hızları tahmini uydurdum ).

    Torkla ilgili karıştırılan en önemli nokta katalog verilerin motorun torkunu yazdığı, her viteste ve devirde farklı torkların tekerleğe iletildiğidir.

    Şimdi 3. viteste aynı güçle 45 km/s hızla gidiliyorsa (iş zamanı) 5. viteste aynı güçle 70 km/s hızla gidiliyorsa hangisi daha ekonomiktir? Aynı güçle daha fazla işin yapılabilmesi daha ekonomiktir. O zaman 3. viteste aynı işi (70 km/s hızla ilerlemek) yapabilmek için yapılması gereken deviri arttırmaktır, güç elde etmek adına devirin arttırılması için gaza daha fazla basmak gerekir.

    Bu yüzden motorun zorlanmadan gidebileceği en az devir ve en yüksek vites her zaman en ekonomiktir. Ama burada devirin düşük olmasının nedeni daha az gaza basılmasıdır. Yani soru "gaza daha az basmak mı yoksa devirin az olması mı" şeklinde gelen bir soruya kesinlikle gaza daha az basmak derim, zaten bu da devirin azalmasını tetikler. Ama devirin azalması gaza az basılmasını tetiklemez.




  • trcapital güzel anlatmışsın eline, ağzına sağlık

    benim detaya girmemin sebebi ivme ile yakıt tüketimi arasındaki ilişkiye bir başka bakış sağlamak idi.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 17 Kasım 2006; 17:55:19 >
  • trcapital e bende sonuna kadar katılıyorum..çok güzel anlatmış..bir de arkadaş şöyle demişti;rampayı çıkmaya başlamadan 4000 devir/dakika ile aracımızı sürüyoruz,ardından rampa başlıyor ve araç 2000 devir/dakikaya düşene kadar bayılıyor..bu durumda düz yolda 4000 devirle ilerlerken mi fazla tüketim olur,yoksa 2000 devirde aynı vitesle rampayı çıkarken mi fazla tüketim olur..normal şartlarda düz yolda 4. vites 4000 dv/dk ile giderken motora binen yük ile 2000 dv/dk da rampayı çıkarken motora binen yük yaklaşık aynı olsa gerek..ne kadar devir azalsa da rampa çıkmak motora ekstra yük getireceğinden düz yolda yüksek devirle gitmeye eşdeğer tüketim oluşacaktır diye düşünüyorum..kaldı ki belli bir devirin altına düşüldüğünde de tüketim artıyor..ama 2000 devirle rampayı çıkarken aynı hızı korumaya çalışıp arabanın bayıldığını göre göre tam gaz yapmak yakıtın çiğ olarak egzostan atılmasını neticesinde düz yoldaki üst devirlerde kullanımdan çok daha fazla tüketim olmasını sağlar..çok noktadan enjeksiyonlu araçlar için (besleme ve ateşleme düzeneği bir elektronik kontrol ünitesi tarafından düzenlendiğinden olsa gerek) deniyor ki;hızlanmak için tam gaz yapın ve istediğiniz hıza ulaşınca gaz kesin ve o hızı koruyun..ancak eski tip karbüratörlü araçlar ve dizeller için ise yavaş yavaş hızlandıkça gazı artırın ve tam gaz yapmayın..bu ispatlanmış dediğine göre derginin..




  • quote:

    Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

    vezir güzel noktalara değinmişsin ama açıklama biraz kafa karıştırıcı olmuş Belki de yazarak anlatmanın güçlüğünden kaynaklanıyordur, sonuçta birebir konuşularak daha etkin anlatılabilir. Ben de hem senin söylediklerine naçizane katkım hem de ek bilgi vermek açısından kısaca bir şeyler yazacağım.

    Birincisi motor vezir'in de dediği gibi aynı devirde her zaman aynı gücü ve torku verir, zaten arabaların da katalog bilgilerine bakıldığında güç ve tork değerleri viteste bağımsız olarak sadece devirle birlikte yazılabilir.

    Devir ve torkun değişimi büyük oranda vites kutusunda değiştirilir (az bir kısmı da diferansiyelde). Peki devir ve torkun değiştirilmesine neden gerek vardır?

    Güç = ( Moment x devir ) / katsayı

    Bu formülde katsayısı hiç önemsemeyelim, şimdilik bize lazım değil. Motordan gelen gücün de sabit olduğunu biliyoruz çünkü sabit bir motor devri var ve o devirde her zaman motorumuzun verdiği güç aynı (gücün korunumu). Güç sabit olduğu taktirde momenti arttırmanın tek bir yolu vardır o da devirin azaltılması. İşte viteslerimizin yaptığı iş bu, deviri azaltarak momenti (tork da denilebilir) arttırmak. O yüzden araba 2000 devirde aynı gaza basma oranıylar 1. viteste 25 km/s, 2. viteste 35 km/s, 3. viteste 45 km/s, 4. viteste 55 km/s, 5. viteste 70 km/s yapabiliyor (hızları tahmini uydurdum ).

    Torkla ilgili karıştırılan en önemli nokta katalog verilerin motorun torkunu yazdığı, her viteste ve devirde farklı torkların tekerleğe iletildiğidir.

    Şimdi 3. viteste aynı güçle 45 km/s hızla gidiliyorsa (iş zamanı) 5. viteste aynı güçle 70 km/s hızla gidiliyorsa hangisi daha ekonomiktir? Aynı güçle daha fazla işin yapılabilmesi daha ekonomiktir. O zaman 3. viteste aynı işi (70 km/s hızla ilerlemek) yapabilmek için yapılması gereken deviri arttırmaktır, güç elde etmek adına devirin arttırılması için gaza daha fazla basmak gerekir.

    Bu yüzden motorun zorlanmadan gidebileceği en az devir ve en yüksek vites her zaman en ekonomiktir. Ama burada devirin düşük olmasının nedeni daha az gaza basılmasıdır. Yani soru "gaza daha az basmak mı yoksa devirin az olması mı" şeklinde gelen bir soruya kesinlikle gaza daha az basmak derim, zaten bu da devirin azalmasını tetikler. Ama devirin azalması gaza az basılmasını tetiklemez.

    Artık sanırım kimsenin aklında soru işarti kalmamıştır.....




  • Gaz pedali mi, Motor devrimi yakit sarfiyatini etkiler? Cevap herikiside... Yeni enjeksiyonlu araclarin hepsi enjektorun yakit puskurtme miktarini arac beyni (ECU) tarafindan ayarlar. Beyin denilen unite bircok bilgiyi alir, icerdigi algoritmaya gore isler ve cikis olarak aktuatorlere gonderir. Yani isin Turkcesi: beyin gaza bastigimiz miktari gaz pedalindaki potansiyometre ile 'voltaj' olarak goruyor. (elde var bir) ote yandan motor devir sensorunden devir bilgisi beyine geliyor (etti iki) Simdi beyinin elinde 2 onemli bilgi var. Beyin icindeki programa gore bu bilgileri isleyip, enjektorlere gonderiyor. (Ornegin Hz gibi) gelen elektriksel degere gore enjektorlerin kac milisaniye acik kalacaklari ayarlaniyor. Bu is burada da bitmiyor, enjektor yaptigi hareketi geribesleme olarak beyine gonderiyor ve yapilan islem beyin tarfindan kontrol ediliyor. Aslinda bu alattigim butun kontrol sistemlerinin temelini olusturur. Yani, INPUT-DEGERLENDIRME-OUTPUT-OPERASYON-GERI BESLEME(KONTROL)

    Forumda gaz pedali mi motor devri mi diye soruldugu icin yukarida sadece onlardan bahsettim. Ancak unutmayalim yakit sarfiyatini hava sensorlerinden (MAF), Oksijen sensorlerinden (Lambda) gelen bilgiler de etkiler.

    Sonuc olarak yakit sarfiyati icin cok fazla parametre vardir. Ancak temel (birincil) parametre gaz pedal pozisyonudur. Cunku pedal pozisyonu beyin icin 'talep edilen guc' (requested torque) demektir ve beyin bu emri gerceklestirmekle yukumludur. Dolayisiyla gaza bastiginizda beyin enjektorleri daha uzun sureli acik tutacak ve yakit sarfiyatiniz artacaktir.

    Sevgiler ve selamlar




  • Genel mantık olarak şöyle düşünebilirsiniz:

    Gaz pedalına basma miktarınıza göre: bir devirde motorun emebileceği yakıt miktarını ayarlarsınız.
    Tabi günümüzdeki teknolojik motorlarda başa bir sürü sistem var ama genel mantık bu.
    Gaz pedalı sabitse, 2000 dev/dak ile dönüyorsa motor dakikada 2000 kere yakıt emer. 4000 dev/dak ile dönüyorsa 4000 kere yakıt emer...

    Devir sabit, gaz pedalını değiştiriseniz bu sefer devir başına emilen yakıt miktarı değişecektir...

    Yani sizin sorunuz biraz tavuk mu yumurtadan çıkar.... gibi bir şey oluyor...


    Motorlu taşıtlar hava sürtünme katsayısının en düşüğe yakın olduğu 90 km/saat hızda motorun en verimli devirde çalışmasını sağlayacak şekilde ayarlanırlar. trafik kurallarıda zaten bunu gerektirir.
    (sürtünme katsayısı 90 km/saate kadar azalr sonra azalma durur. Ancak sürtünme katsayısı sabit kalsa bile havanın uygulayacağı direnç, hızın karesiyle orantılı olarak artar).

    o nedenle siz hızlandıkça havanın direnci artar yani yakıt tüketimi artar, motor devri artar yine yakıt tüketimi artar.

    mümkün olan en düşük devirde en az gaza basarak 90 km bir hızla gitmek tek çözüm...

    arz ederim




  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.