Şimdi Ara

Mostar Köprüsü

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
23
Cevap
0
Favori
10.863
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Mostar Köprüsü, Bosna-Hersek Cumhuriyeti'nin Mostar şehrinden geçen, Neretva Nehri üzerinde Mimar Sinan'ın öğrencisi Mimar Hayruddin tarafından 1566 yılında inşa edilen köprü.Mimar Sinan'ın öğrencisi olan Hayruddin, köprü için 456 kalıp taş kullandı.Köprü, çevresindeki kente adını da verdi. Mostar, Hersek bölgesinin ana kenti oldu.
     Mostar Köprüsü


    Neretva Nehri'nden 24 metre yüksekte 30 metre uzunluğunda, 4 metre genişliğinde olan Mostar Köprüsü, dönemine göre gelişmiş bir teknolojiyle inşa edildi. Köprü inşaatında 456 kalıp taş kullanıldı. Köprü, inşa edildikten sonra yakınındaki şehre ismini verdi, şehirde ticareti canlandırdı ve zenginleştirdi. Böylece Mostar, Hersek bölgesinin önemli bir şehri haline geldi. Mostar Köprüsü, cesur sporcular tarafından yıllarca bir atlama platformu olarak kullanıldı. Geleneğe göre şehrin erkekleri, nişanlılarına cesaretlerini ispatlamak için düğün öncesinde köprüden atlarlardı...

     Mostar Köprüsü


    Bosna-Hersek'te başlayan iç savaş sırasında Mostar Köprüsü'ne ilk saldırıyı 1992'de Bosnalı Sırplar düzenledi. 1993'te Hırvat tankları köprüye daha büyük bir zarar veren saldırılarını başlattı. Kasım ayının sonunda köprü tamamen yıkıldı. Dev taşları, Neretva Nehri'nin sularına gömüldü. Mostar Köprüsü, yüzyıllar boyunca Bosna'da hoşgörü ve kültürel çeşitliliğin sembolüydü. Şehrin Müslüman ve Hırvat kesimini, birbirine bağlıyordu. Köprünün yıkımı, Mostar'ın çok uluslu mirasının reddedilmesi anlamına geliyordu.
     Mostar Köprüsü


    Savaş sonrasında İngiliz güçleri yıkılan köprünün yerine geçici bir demir köprü yaptı. Mostar civarındaki diğer köprüler de tahrip edildiğinden, nehrin iki yakasını birleştiren tek yapı olarak bu köprü kaldı.

    Mostar Köprüsü'nün eski haline uygun olarak yeniden inşaası çalışmaları (TİKA) UNESCO ve Dünya Bankası'nın desteğiyle 1997'de başladı. Köprünün inşaatını Türk şirketi olan ER-BU üstlendi. Macar ordusundan dalgıçlar orijinal taşları nehir yatağından bulup vinçlerle çıkardı.suyun içinde bozulmaya uğrayan taşlar yapıda kullanılamadığından orjinal taşların çıkarıldığı günümüzde kapalı olan taş ocağı tekrardan bu iş için açılıp aynı ocaktan çıkarılan taşlar yapımında kullanıldı. Orijinal modele sadık kalan şirket, köprünün temellerini de sağlamlaştırdı. 30 metre uzunluğundaki, 24 metre yüksekliğindeki köprünün kemerindeki çalışma Haziran 2002'de başladı. Kilit taşı Ağustos 2003'te yerine konuldu.

    İnşaatı tamamlanan Mostar Köprüsü, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu çok sayıda devletin temsilcilerinin hazır bulunduğu bir törenle, İngiliz Prensi Charles tarafından 23 Temmuz 2004 tarihinde açıldı. Açılışı çok sayıda televizyon ekibi naklen yayınla seyircilerine ulaştırdı.

    Mostar Köprüsü, eski Mostar şehriyle birlikte 2005 yılında Dünya Miras Listesi'ne eklendi.

    Bugün çok uluslu bir yönetim tarafından idare edilen Mostar'da savaş döneminde başlayan bölünmeler hala devam etmektedir. Hırvatlar nehrin batısında, Müslümanlar ise doğusunda yaşıyor. Savaş sırasında şehirden ayrılan Sırplarsa bir daha geri dönmedi.







  • Çok güzel ve güzel olduğu kadar da acı dolu hikayeleri barındıran bir köprü.
  • Hep bir gün oraya gideceğim derim hatta duvarımda posteride vardır inşallah nasip olur.Teşekkürler
  • Savaştan yani yıkılmadan önceki fotoğraflarından:

     Mostar Köprüsü
    National Geographic - 1986
  • quote:

    Orjinalden alıntı: feylesof

    Çok güzel ve güzel olduğu kadar da acı dolu hikayeleri barındıran bir köprü.


    katılıyorum, Fetih güzel bir paylaşım teşekkürler. Daha önce bir kaç şey duymuştum ama adını öğrendiğim iyi oldu
  • Mostar ve Bosna Hersek çok ilgimi çekiyor, mutlaka bir gün gidip fotoğraflayacağım burasını. Paylaşım için teşekkürler.
  • Artık sadece ismi kalmış orjinalliğini büyük ölçüde yitimiş bir köprü.
    Yurttan çıkmaya gerek yok, hala eski haliyle yıllara meydan okuyan aynı mimarideki bu kemer köprü denilen yapılardan doğu Karadenizde çok var.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BARIŞA ÖZLEM -- 25 Mayıs 2009; 2:15:35 >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Kuzey Köprüsü
    8 yıl önce açıldı
    kuzey güney
    14 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Ferfecir

    Artık sadece ismi kalmış orjinalliğini büyük ölçüde yitimiş bir köprü.
    Yurttan çıkmaya gerek yok, hala eski haliyle yıllara meydan okuyan aynı mimarideki bu kemer köprü denilen yapılardan doğu Karadenizde çok var.


    Siz yorum yapmışsınız aklıma acaba gogıl örtten bakmış mıdır diye geçti, şu an çok kederli olsam da yine de yüzümde sayenizde bir tebessüm belirdi. Orijinalliğini yitirmiş bu konuda haklısınız.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Ferfecir
    Artık sadece ismi kalmış orjinalliğini büyük ölçüde yitimiş bir köprü.
    Yurttan çıkmaya gerek yok, hala eski haliyle yıllara meydan okuyan aynı mimarideki bu kemer köprü denilen yapılardan doğu Karadenizde çok var.


    Fırtına Deresinde görünce şaşırmıştık. Acaba neden Doğu Karadeniz'de bu tarz mimari çok var? Kim yapmış ve neden genelde Karadeniz bölgesinde yapılmış merak ediyorum doğrusu.İşte onlardan bir örnek:

     Mostar Köprüsü




  • @Neverlate , Osmanlının son zamanlarında yapılmıştır geneli 1850-1900 yılları arasında, üstelik köy yollarına. Osmanlı zamanında zor şartlara rağmen karadenizde bir çok köprü yapılmış. Artvin taş işçiliğinde önemli bir yere sahiptir bunun da önemi var. Köprünün bu biçimli olmasının bir sebebi de yağmur zamanı derenin birden yükselmesidir. Dere aniden yükselerek gelir ne varsa götürür. Halamı seneler önce bu sebepten sulara verdik. Ayrıca köprü yapımında bu tip kemer köprü bir tarzdır. Yazarak izah edemeyeceğim. Bu da Artvin / Arhavi benim köyümdeki çifte köprü.

     Mostar Köprüsü


    Bu da çifteköprünün sonrasındaki şelale; sağ tarafta bir insan var, şelalenini boyutunu siz tahmin edin.

     Mostar Köprüsü

    Devletimiz sağolsun bu köprüye giden yolda bir vadiyi oydu, karadeniz sahil yoluna taş çıkarmak ve denizi doldurmak için. Burdan sevgiler yolluyoruz kendilerine, müthaitlere ve ilgililere. Allah gani gani belalarını versin.

     Mostar Köprüsü


    Google Earth Görünümü: 1Km uzunluğunda bazı yerlerde 250 Metre yüksekliğinde doğa katliamı.
    Çifte köprüye ve Mencuna şelalesine giderken. Ki buralar yerli yabancı turist çeker.

     Mostar Köprüsü



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BARIŞA ÖZLEM -- 25 Mayıs 2009; 15:18:45 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: neverlate

    quote:

    Orjinalden alıntı: Ferfecir
    Artık sadece ismi kalmış orjinalliğini büyük ölçüde yitimiş bir köprü.
    Yurttan çıkmaya gerek yok, hala eski haliyle yıllara meydan okuyan aynı mimarideki bu kemer köprü denilen yapılardan doğu Karadenizde çok var.


    Fırtına Deresinde görünce şaşırmıştık. Acaba neden Doğu Karadeniz'de bu tarz mimari çok var? Kim yapmış ve neden genelde Karadeniz bölgesinde yapılmış merak ediyorum doğrusu.İşte onlardan bir örnek:

     Mostar Köprüsü




    Böyle bir resim lazım bana masaüstü arka plana atabilaceğim




  •  Mostar Köprüsü

    burasıda uşaktan bir görünüm clandıras köprüsü
  • quote:

    Orjinalden alıntı: mercan2021

     Mostar Köprüsü

    burasıda uşaktan bir görünüm clandıras köprüsü


    İlginç burası da çok güzelmiş.
  • Mostar Köprüsü'nden nerelere geldik. Bu da son derece normal elbette, bu kentler ve bu köprüler arasında tarihsel bir bağ var. Aynı kaynaktan beslenmişler.
    Konu süper gidiyor, katkıda bulunanlara teşekkürler.
  • savaşın acı yüzü.. insan nefsinin insanı nasıl pençesine aldığının bir örneğği... yani insanların karşıdan karşıya geçmesinin ne suçu vardı da o köprüyü yıkıyorsun sen...


    ve yanlış hatırlamıyorsam o köprüyle ilgili bir gelenek varmış osmanlı zamanından kalma.. genç sevdiği bir kıza sahip olmak isterse köprüden suya atlıyormuş
  • Bosna Hersek... Gitmek isteyipde sürekli birşeylere takılan...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: feylesof

    Mostar Köprüsü'nden nerelere geldik. Bu da son derece normal elbette, bu kentler ve bu köprüler arasında tarihsel bir bağ var. Aynı kaynaktan beslenmişler.
    Konu süper gidiyor, katkıda bulunanlara teşekkürler.




    Yazınızı okunca aklıma Ali Osmaniye'nin Avrupa'da yaptığı imar çalışmaları geldi. Ne yazık ki bir çok eser yıkıldı tahrip edildi. Atina'da Camii olmaması ise en çarpıcı örneği.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Ferfecir
     Mostar Köprüsü


    Şahane bir yere benziyor. Artvin/Arhavi, kesinlikle gidip görmek lazım.
    Bir başkadır bizim memleketimiz
  • Bir belgeselde izlemiştim. Ne acılar ne hüzünler barındıran bir köprü. Hikayesini dinledikçe hüzünlenmemek elde değil. Teşekkürler dostum bu konuyu açtığın için.
    Bir şey daha vardı belgeselde. Sevdiği kıza cesur olduğunu ispatlamak isteyen erkekler tarafından halen kullanılıyormuş. Çok şaşırdım. O mesafeden tatlı suya atlamak gerçektende riskli bir iş.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.