Şimdi Ara

dizel bi araç mı daha seridir yosa benzinli mi..? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
73
Cevap
0
Favori
3.354
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Önce doğru bilinen yanlışlar:

    1. Tork ile maksimum hız arasında hiç bir ilişki yoktur. Maksimum hız tamamen beygir gücü, transmisyon ve toplam sürtünme direnci arasındaki karşılıklı ilişkilerin sonucudur. Dolayısıyla benzinli aracın maksimum hızı daha yüksektir demek külliyen yanlış. Aynı beygir gücü ve aynı kasaya sahip araçlar teorik olarak (transmisyon tercihlerinden bağımsız) aynı son hıza sahiptirler. 110 HP lik Citroen C4 dizel ile 110 HP'lik C4 benzinli aynı son hıza sahitir. Bir aracın son hızı onun benzinli veya dizel oluşuyla ilintili değildir.

    2.Benzinli motorlar ortalama 6000, dizeller 4500 çevirir. Doğru ama bu mutlaka benzinlinin daima daha seri olacağı anlamına gelmez. Benzinli burada %25 daha fazla süre bir üst viteste kalma avantajına sahiptir. Öte yandan, bir alt vitesteki tork farkı %25’den daha küçükse bu defa dizel daha çabuk hızlanır. Yani bu hesap kitap işidir. Vaktim olursa gerçek 2 örnekten yola çıkarak bir dizi akselerasyon hesabı yaparız.

    3.Dizeller turbo olduğu için güçlüdür inanışı kısmen doğru, kısmen yanlıştır. Turbo dizeller 50 yıldır varlar. Ama otomobillerde böyle yaygın kullanım bulmasının nedeni turbo değil, common-rail ve pump duche teknolojileridir. Yani bilgisayarın dizel motorda kullanılmaya başlaması ve daha yüksek basınç altında mazotun atomize edilebilmesi ile her çevrimde 1 yerine birden çok enjeksiyonun yapılabilir hale gelmesidir. Bir diğer neden ise mazotun giderek daha rafine hale gelmesini sayabiliriz. Son neden olarak silindir kafalarının 8 süpaptan 16 süpaba çıkmış olmasını sayabiliriz (4 silindirli motorlar için).Turbonun dizellerde beygir gücüne katkısı ancak dizelin maksimum rpm tavanının yükseltilmesi ile faydalı hale gelmiştir. Eskiden beridir dizellerin çoğu tüboludur ama eski dizeller 2 süpap ve maksimum 3000-3500 rpm çevirebilirken günümüzde 4500-5000 rpm’e kadar çıktı. İşte temelde bu 2 değişiklik, yeni pompa teknolojileri ile birleşince dizelin tork eğrisini belirgin şekilde düzleştrdi. Düz tork eğrisi sürekli yükselen ve geniş bir arc çizerek inen güç eğrisinin de anahtarıdır. Velhasılı dizeller geçmişte de bungünkü değerlere yakın ölçülerde tork üretiyorlardır ama bu tork çok düşük bir devirde gelip hemen ardından gülle gibi düşüyordu. Dolayısıyla bu da daha fazla beygir gücü üretilmesine engel oluyordu.

    4.“Benzinliler sollama gibi esneklik isteyen konularda daha iyidir.” Yanlış. Vites küçültmeden yapılan sollamada dizel daima daha iyidir. Çünkü sollarken beygirgücü değil tork kullanılır ve yüksek tork işte burda kendini gösterir.

    Özetle;

    1.Dizeller aynı viteste sollarken ve yokuş çıkarken ya da romörk çekerken daha yüksek performans gösterirler.

    2.Maksiumum hız doğrudan beygir gücü ile ilintilidir. Aynı beygir gücü aynı son hızı üretir, dizel veya benzinli fark etmez.

    3.0-400 ve 0-1000 metre hızlanmalarında tüm vitesler kullanıldığı için aynı beygir gücünde olan 2 araçtan benzinlinin daha iyi derece elde etme ihtimali daha yüksektir. Bu, büyük ölçüde şu 3 faktör ile ilgilidir. 1. Tork çıktısı, 2. Maksimum devir 3. Transmisyon oranları

    4.0-100 kms hızlanmasında ise genellikle ilk 3 vites kullanıldığı için işler biraz karışıyor ama göründüğü kadarıyla aynı beygir gücünde olan 2 araçtan benzinlisi biraz daha avantajlı gibi. Fakat burda hesabı iyi yapmak gerek. Bir kere arabaların ağırlıkları eşit değil, bu hesaba katılmalı. Hatta son hız hariç her durumda hesaba katılmalı.

    5.Bu topiğe gerek yok. Hangisinin daha seri olduğunu görmek isteyen alır broşürleri karşılaştırır. Orda zaten yazıyor.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: ecar limon

    Dizelden dizele benzinliden benzinliye çok fark var. Ama en güzel karşılaştırmayı şöyle yapayım sana. Verilerin gerçek olması lazım
    1. araç Citroen C4 1.6 benzinli 110 bg 150 Nm
    2. araç Citroen C4 1.6 Dizel 110 bg 240 Nm

    Buradan bakınca bg güçleri aynı torku yüksek olan dizelin hızlanması daha iyi diye tahmin edilebilir ilk bakışta. Ama test cerilerine bakınca benzinlinin 0-100 ünün dizelden yaklaşık 2 sn kısa. Yani torku daha düşük olan araç daha önce 100 e ulaşıyor. peki bu nasıl oluyor. Bu olayın tek açıklaması şanzıman oranları. Dizel araçlar yüksek devir çeviremediklerinden benzinliyle anı hız ulaşabilmeleri için dişli oranları küçük tutulmuştur. Küçük dişiliyi hızlandırmak da doğal olarak daha uzun sürmektedir.



    hayır öyle değil.


    Aynı BG gücünde Tork yüksekse,aracın çevirdiği devir düşüktür, hızlanma yavaştır. Nedeni ise şu Piston kolunun gidip gelmesi uzundur, bu nedenle Tork yüksektir.

    Gemilerde Tork yüksektir, ama Yarış araçlarında Tork düşüktür.


    Çünkü yarış araçlarının kolay devirlenmesi istenir, piston ileri geri hızlı gidip gelir.


    Yani uzun lafın kısası dizel araçlar seri değildir.

    Yani günümüzde teknoloji gelişti turbolu araçlar üretiyorlar.


    Neticede 1.4 lük turbolu benzinli araçların ne kadar BG güçleri ürettiğini ne kadar seri olduklarını görüyorsunuz.

    1.4 lük benzinli turbolu araç 140Bg, 1.6 lık dizel 110bg üretiyor


    Bunun yanında 1.6 lık turbo araçlar 160-180bg arası üretiyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi antiochos -- 21 Ağustos 2007; 11:36:02 >




  • Yani bu kadar gereksiz bir başlık olur. Milletin işi gücü bi başlık açıp kullanıcıları gaza getirmek.

    Şimdi başlığı açıp soran arkadaşa sorum :

    Türkiye Pist şampiyonasına mı yoksa Ralli şampiyonasına mı katılacaksın ? Ona göre öneride bulunalım .......

    WTCC de malum dizel araçlar yarışmaya başlıyor yakında....

    http://www.sariyersentez.com/haber/20070810/Ilk-dizel-yaris-otomobili.php



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi racerant -- 21 Ağustos 2007; 12:31:56 >
  • Her iki açıklamada da kısmi doğrular ve kısmi yanlışlar var. Düzeltmek gerekirse;
    "Aynı BG gücünde Tork yüksekse,aracın çevirdiği devir düşüktür, hızlanma yavaştır. Nedeni ise şu Piston kolunun gidip gelmesi uzundur, bu nedenle Tork yüksektir. "

    Bu ifadenin ilk kısmı doğru. Yani aynı beygir gücünde tork yüksekse devir düşüktür veya tersi. Ama bunun sebebi biyel kolunun uzunluğu değil güç formulüdür yani P = F x V Beygir gücü de = Tork x rpm / dönüşüm faktörü olduğu ve bu faktör sabit olduğu için aynı güçte 2 motordan torku yüksek olanın formül gereği devri düşüktür.

    Sanırım dizel motorda torkun neden yüksek olduğunu açıklamaya çalışmışsın. Eğer buysa o da büyük ölçüde doğru sayılır ama tek başına krankpin offset mesafesi dizelin yüksek torkunu açıklamaz. daha başka faktörler de var hesaba katılması gereken. Nedenine gelince, hacmi artırmadan, biyel kolu uzunluğunu artırmanın yolu silindir çapını daraltmaktır. Silindir çapı daralır, derinliği artarsa bu defa piston yüzey alanı küçülür. silindir hacmi değişmediği için basınç da değişmeyeceğinden, pistonu aşağı iten toplam basınç azalacak ama bu artan krankpin offseti sayesinde dengelenecektir. Hatta, piston TDC'de iken yanma odası hacmi daralacağı için, yanma odası basıncı artacak ve dolayısıyla kolun uzaması ortaya net bir kaznaç çıkarabilecektir. Biyel kolunu uzatmanız demek, uzatılan miktar kadar silindir derinliğinin ve dolayısıyla hacminin artması demektir. Dizellerde biyel kolunun uzun olmasının esas nedeni torku artırmak değil, sıkıştırma oranını artırmaktır. Sıkıştırma oranının yüksek olabilmesi ya yanma odasını çok sığ yapacağınız, ya da silindir derinliğini artıracağınız anlamına gelir Ama 20:1 gibi bir sıkıştırma oranı için sığ yanma odası da yetmez, mutlaka strokun uzaması gerekir.
    Neyse, fazla teknik oldu galiba. Özetle, aynı beygir gücünde; güç, hız ve kuvvetin çarpanı olduğu için kuvvet yüksekse hız düşük olmak zorundadır. Benzinli motorun daha kısa stroklu olduğu ve bu yüzden daha yüksek devirlere çıkabildikleri de doğru. Yanlış olan dizelde uzun krankpin ofseti yüksek tork için değil, yüksek sıkıştırma oranı için kullanılır, bu da dizel motorun maksimum devrini sınırlayan en önemli etmendir.

    Peki dizel neden daha yüksek torkludur?

    1. Türbo (volümetrik verim)
    2. Yüksek sıkıştırma oranı (termal verim)
    3. Daha uzun krankpin ofseti (mekanik verim ve aynı zamanda negatif mekanik verim ama net kazanç var)
    4. Sabit silindir içi basıncı (uzun bir öykü)
    5. Mazotun benzinden daha zengin termokalorifik içeriği

    Yukarıdaki nedenlerin toplamı yüksek torkun nedenidir. Bu kadar yüksek tork neden yüksek beygir gücüne dönüşmüyor?

    1. Tepe torku rpm bandının %40-50 aralığında geliyor. Oysa benzinlilerde bu %50-70 arasında.
    2. sınırlı rpm bandı

    Son olarak dizel motorlar yüksek sıkıştırma oranı yüzünden daha ağır volanlara sahiptirler. daha ağır volan da motorun daha geç devirlenmesine sebep olur.

    Yani biyel kolu dışındaki söylediklerine genel olarak katılıyorum. O da doğru ama kullanıldığı yer yanlış.

    Diğer arkadaşın dedikleri de doğru tek istisna "daha küçük dişiyi çevirmek daha uzun zaman alması" meselesi. Sebep bu değil.


    quote:

    Orjinalden alıntı: antiochos

    quote:

    Orjinalden alıntı: ecar limon

    Dizelden dizele benzinliden benzinliye çok fark var. Ama en güzel karşılaştırmayı şöyle yapayım sana. Verilerin gerçek olması lazım
    1. araç Citroen C4 1.6 benzinli 110 bg 150 Nm
    2. araç Citroen C4 1.6 Dizel 110 bg 240 Nm

    Buradan bakınca bg güçleri aynı torku yüksek olan dizelin hızlanması daha iyi diye tahmin edilebilir ilk bakışta. Ama test cerilerine bakınca benzinlinin 0-100 ünün dizelden yaklaşık 2 sn kısa. Yani torku daha düşük olan araç daha önce 100 e ulaşıyor. peki bu nasıl oluyor. Bu olayın tek açıklaması şanzıman oranları. Dizel araçlar yüksek devir çeviremediklerinden benzinliyle anı hız ulaşabilmeleri için dişli oranları küçük tutulmuştur. Küçük dişiliyi hızlandırmak da doğal olarak daha uzun sürmektedir.



    hayır öyle değil.


    Aynı BG gücünde Tork yüksekse,aracın çevirdiği devir düşüktür, hızlanma yavaştır. Nedeni ise şu Piston kolunun gidip gelmesi uzundur, bu nedenle Tork yüksektir.

    Gemilerde Tork yüksektir, ama Yarış araçlarında Tork düşüktür.


    Çünkü yarış araçlarının kolay devirlenmesi istenir, piston ileri geri hızlı gidip gelir.


    Yani uzun lafın kısası dizel araçlar seri değildir.

    Yani günümüzde teknoloji gelişti turbolu araçlar üretiyorlar.


    Neticede 1.4 lük turbolu benzinli araçların ne kadar BG güçleri ürettiğini ne kadar seri olduklarını görüyorsunuz.

    1.4 lük benzinli turbolu araç 140Bg, 1.6 lık dizel 110bg üretiyor


    Bunun yanında 1.6 lık turbo araçlar 160-180bg arası üretiyor.




  • Neden daha küçük dişiliyi çevirmek daha uzun zaman almasın ki. 50 den 90 a bi 3. vitesle çık bi de 2. vitesle çık bakalım. Hangisinde daha kısa sürede 90 a ulaşacaksın. Küçük dişiliyi çeviriken momentin düşeceği için hızlanman yavaşlayacak. bu en basit fizik kuralı.
  • tabi ki benzinli
  • Forumda en mantıklı yorum yapan üyelerden birisin gördüğüm kadarıyla. Bu yorumun da gayet mantıklı. Tek istisnası sondaki "küçük dişli meselesi".

    Ben dedim ki, sebep o değil.

    Şunu demedim: "daha küçük dişiliyi çevirmek daha uzun zaman almaz". Böyle bir şey dedim mi ki konuyu buraya getirdin anlamadım.

    Hala aynı şeyi söylüyorum. Sebep transmisyon dişli oranları değil. O sonuç.

    Sebep küçük dişliyse, daha büyüğü ile değiştirelim gitsin, sorun morun kalmasın

    Küçük dişli bir nedenin sonucu olarak oraya konuyor, sırf dizeller daha az seri olsun diye değil.

    Peki neden küçük dişli konuyor acaba oraya?

    Neden-sonuç ilişkisini karıştırmadan doğru cevabı verebilecek misin?

    Bir ipucu:

    Ford Focus Duratec 1.6 motor 5. vites 0,878:1 Ayna-mahruti: 4,059:1
    Ford Focus Duratorq TDCi 1.6 motor 5. vites 0,851:1 Ayna-mahruti: 3,410:1
    Lastik ebatlarını bilmiyorum ama herhalde her ikisi de 195/65R15 olmalı.

    1.4 80 HP, 1.6 100 Hp ve 1.6 115 HP motorlu tüm Ford Focuslarda aynı manuel şanzuman kullanılıyor.

    Focus TDCi 1.6 ise 109 HP. Seç beğen, hangi motorla karşılaştırmak istersen.

    Benzinli Focus'un 5. vites dişlisi sadece %3 daha büyük. ama diferansiyelde durum belirgin. Dizelinkinden %19 daha büyük.

    Toplam redüksiyonda dizel %22,9 daha az manivela etkisine sahip ama tork çıktısı en az (240-155) %55 daha fazla (ama mesela 2 araçtan 115 ps olanı 0,1 saniye daha hızlı).

    Şimdi bana verdiğim örneğe bakarak dizelin neden daha az seri olduğunu (tabii eğer gerçekten öyleyse, ki değil) açıklayabilir misin?

    Benim açıklamam var. Ama kusura bakmazsan seninkinden sonra...



    quote:

    Orjinalden alıntı: ecar limon

    Neden daha küçük dişiliyi çevirmek daha uzun zaman almasın ki. 50 den 90 a bi 3. vitesle çık bi de 2. vitesle çık bakalım. Hangisinde daha kısa sürede 90 a ulaşacaksın. Küçük dişiliyi çeviriken momentin düşeceği için hızlanman yavaşlayacak. bu en basit fizik kuralı.




  • Yorumlarımı dikkate değer ve mantıklı bulduğun için çok teşekkür ederim. Aynı şekilde ben de senin yorumlarını çok beğeniyorum. Boş laf değil teknik bilgi veriyorsun. Faydalanan herkes adına teşekkür ederim.
    Öncelikle belirteyim ben makinacı veya otomotivci değilim elektrik mühendisiyim ama otomobillere ve otomobil tekniğine oldukça ilgiliyim ve otomobiller konusunda orta seviyenin üstünde bilgim olduğuna inanıyorum. Fakat pek tabi ki yanlışlarım da olabilir. Senin gibi teknik bilgisi olan arkadaşların düzeltmesinden de çok memnun olurum.
    Gelelim sorunun cevabına. Bildiğim kadarıyla ve bana mantıklı geldiği şekliyle açıklamya çalışayım. Dizele neden büyük dişli takamayız. Sebep şu. Basit bi genelleme yaparsak dizeller benzinlilerden yaklaşık olarak 2000 devir daha az çeviriyor. Beninli arabanın yüksek devir büyük dişli kombinasyonuan yakın değer elde edebilmek için dizellerde düşük devirin yanına küçük dişli konuyor ki benzinli kadar hıza çıkabilsin. Bi örnek vereyim mesela.
    Atıyorum benzinli 6000 de dizel 4000 de redline a girsin. Bu arabalara aynı dişliyi takarsak aynı viteste atıyorum benzinli bulunduğu viteste son devirde giderken 120 yapabilirken dizel sadece 80 yapabilecektir. Bunu bertaraf etmek için de torku yüksek olan dizele daha küçük dişli takarak yaklaşık aynı hıza ulaşılabilmektedir. Tabi ki bunu yaparken de akselerasyondan taviz verilecektir.




  • Evet hocam, tam da bu işte. Asıl sebep küçük dişli değil. O sonuç. Asıl sebep, aynen ifade ettiğin gibi, dizelin rpm potansiyelinin benzinlininkinden küçük olması. Bunun sebeplerini de zaten iyi kötü muhtelif kereler ben ve diğer bazı forum üyeleri açıklamaya çalışmıştı.

    Ben de bilmukabele teşekkür ederim.

    Mantıklı, akılcı ve bilgiye dayalı yazıların.

    Ben de işte bunu söylemiştim "sebep bu değil" derken. Yoksa tahmin etmiştim gerçek sebebi bildiğini çünkü dediğim gibi, yazdıklarından yola çıkarak, bu konularda bilgili ve makulü yakalamış bir otomobilsever olduğun hemen belli oluyor.

    Ne var ki, yazarken hepimiz aceleyle yazıyoruz ve her an referanslara göz atma imkanımız olmuyor. Ben de hata yapıyorum bazen yazarken çünkü aceleyle yazıyorum. Sonra dönüp bakıyorum, bir dizi hata yapmışım.
    Senin yazının son cümlesinin de aceleye geldiği belliydi.

    Yoksa o yazıdaki tüm yazdıklarına katılıyorum. Diğer arkadaşın söylediklerine de katılıyorum. Tek istisnası bu son cümleydi.

    Görüyorum ki onda da uzlaştık.

    Amacım ukalalık etmek değil, "bilgim çerçevesinde" bir yanlışlık görürsem düzeltmeye çalışmak. Zaten bilmediğim konularda yazmıyorum. Bildiğim konularda da genellikle eminsem ve bu konuda kaynak ya da referanslarım varsa yazıyorum. Mahçup olmaktan hoşlanmam çünkü.

    Anlaştığımıza sevindim.



    quote:

    Orjinalden alıntı: ecar limon

    Yorumlarımı dikkate değer ve mantıklı bulduğun için çok teşekkür ederim. Aynı şekilde ben de senin yorumlarını çok beğeniyorum. Boş laf değil teknik bilgi veriyorsun. Faydalanan herkes adına teşekkür ederim.
    Öncelikle belirteyim ben makinacı veya otomotivci değilim elektrik mühendisiyim ama otomobillere ve otomobil tekniğine oldukça ilgiliyim ve otomobiller konusunda orta seviyenin üstünde bilgim olduğuna inanıyorum. Fakat pek tabi ki yanlışlarım da olabilir. Senin gibi teknik bilgisi olan arkadaşların düzeltmesinden de çok memnun olurum.
    Gelelim sorunun cevabına. Bildiğim kadarıyla ve bana mantıklı geldiği şekliyle açıklamya çalışayım. Dizele neden büyük dişli takamayız. Sebep şu. Basit bi genelleme yaparsak dizeller benzinlilerden yaklaşık olarak 2000 devir daha az çeviriyor. Beninli arabanın yüksek devir büyük dişli kombinasyonuan yakın değer elde edebilmek için dizellerde düşük devirin yanına küçük dişli konuyor ki benzinli kadar hıza çıkabilsin. Bi örnek vereyim mesela.
    Atıyorum benzinli 6000 de dizel 4000 de redline a girsin. Bu arabalara aynı dişliyi takarsak aynı viteste atıyorum benzinli bulunduğu viteste son devirde giderken 120 yapabilirken dizel sadece 80 yapabilecektir. Bunu bertaraf etmek için de torku yüksek olan dizele daha küçük dişli takarak yaklaşık aynı hıza ulaşılabilmektedir. Tabi ki bunu yaparken de akselerasyondan taviz verilecektir.




  • benim bildiğim en basit açıklama şöyle,en temeline inersek benzin mazottan daha yanıcı bir madde aynı oranda benzin ve mazot yandığında benzinde daha fazla yanma ortaya çıkıyor bu da daha büyük bir enerjiye dönüşüyor bu yüzden benzinli motorlarda dişi boyutu ve küçülüyor oranlar da buna göre daha uzun süre hızlanıyor dizelde ise dişli daha kolay harkeet verebilsin diye daha büyük hızlanma oluyor ama çabuk bitiyor, turbo olmasa dizelle ancak bakkala gidilir,turbo devreye girince tork artıyo ve performans benzinli motora yaklaşıyor.
  • Yüksek süratlerde turbodizeller çabuk hız kaybetmiyor..Bunu iyi biliyorum.
  • yorumlarınız ve bizi bilgilendiren değerli arkadaşlara çok teşekkür ederim,varolun
  • Hocam maalesef öyle değil. Yaygın olarak bilinenin aksine mazot benzinden daha fazla enerji içerir. Daha fazla enerji ise daha fazla yanma, daha fazla yanma daha yüksek sıcaklık, daha yüksek sıcaklık ise daha hızlı ve yoğun genleşme, bu da daha yüksek gaz basıncı demektir. Daha yüksek gaz basıncı ise daha yüksek torkun belirleyici nedenidir. Ancak bu daha fazla beygirgücü anlamına gelmiyor. Fizikten anlayanlar bilirler gücün bir tanımı da birim zamanda enerji tüketim hızıdır veya oranıdır. Yani hangi hızda enerji dönüşümü olduğudur (kimyasal enerjiden ısı enerjisine ordan mekanik enerjiye)

    Daha fazla yanma kuvvet (tork) üretirken daha sık yanma (rpm) beygirgücü üretir.

    Dizel motorları daha kuvvetlidir ama bu daha güçlü oldukları anlamına gelmiyor. Burada güç ve kuvvet sözcüklerini ayrı kullandığıma dikkat çekerim. Fizikte bunlar farklı kavramlar ama günlük hayatta her ikisini eşanlamlı kullanabiliyoruz.

    Gelelim biraz bilgiye...

    Mazot ağırlıklı olarak C14H30 hidrokarbon moleküllerinden oluşur. Benzin ise C9H20 molekülünden müteşekkildir çokğunlukla. Hangisinde daha çok hidrojen ve karbon var? Peki yanma neydi? Kabaca oksidasyon yani bir elementin oksijenle birleşmesi karbon oksijenle birleştiğinde CO ve CO2 açığa çıkar, yan ürün olarak da başıboş kalan hidrojen oksijenle birleşerek su buharı oluşturur.

    Demek ki, daha fazla karbon ve hidrojen daha fazla yanma demekmiş. Hangisinde bunlarda daha çok var? Mazotta.

    Ama tabii oksidasyon hızı da önemli. Daha küçük HC molekülleri daha hızlı okside oluyor. Benzinin oksidasyon hızı sanırım bir miktar daha yüksek.

    Burda dikkate alınması gereken bir diğer unsur mazotun HC molekküleri neredeyse 2 katı uzun olduğu halde enerji içeriği sadece %15-18 daha fazla. Neden?
    Çünkü N sayıda C14H30, yine N sayıda C9H20 molekülünden 2 katı fazla hacim kaplamıyor 1 cm3 lük sıvı formlarında. Sadece aralarındaki mesafe kadar daha fazla yer kaplıyorlar.

    Karıştırma ise şurdan geliyor. Benzinin buharlaşma ve tutuşma eşiği hızı mazotunkine nazaran çok küçük. Mazot kolayca buharlaşmadığı için kolayca parlamıyor ama benzin öyle değil, o çok daha çabuk buharlaşıyor. Oda sıcaklığında bir bardak benzin kısa sürede uçar gider. O yüzden benzin çabuk parlar. İnsanlar buna bakıp, benzin daha yanıcı sanır. Bir de oksidasyon hızlarını hesaba kartarsanız...

    Doğrusu ise şudur:
    1 Litre mazot = 39000 BTU , 1 litre benzin = 33000 BTU. İşin esası bu. Dolayısyla 1 litre mazot yakan dizel motor, 1 litre benzin yakan benzinliden %18 daha fazla ısı ortaya çıkarır.

    Başta ne demiştik? Daha çok ısı = daha yüksek basınç = daha fazla tork.

    Sanırım bu mesele anlaşıldı.

    Peki öyleyse benzinli motor nasıl daha güçlü olabiliyor? Basit. Bir dizelin tek silindiri dakikada 4000 devir dönerken dakikada 2000 kez güç üreten faz yaratıyor. yani tek silindir dakikada 2000 kez yanma yapıyor. Benzinli ise dakikada 6000 rpmle dönerken bu işlemi 3000 defa tekrarlıyor. Yani birim zamanda %50 daha fazla enerji dönüştürüyor. Her 2 motor da aynı hacimde olsalar. Dizel %18 daha fazla yanma yapacak ama bunu %50 daha seyrek yapacak. Bu da diğer değişkenleri (turbo kompresyon, atomizasyon vs. vs.) hesaba katmazsanız benzinlinin %21 (1,18/2,0%) daha fazla beygir gücü üreteceği anlamına geliyor.

    4 silindirli bir motorda 4000 rpm devirdeyken dakikada 4 bin yanma zamanı, 4 bin sıkıştırma zamanı, 4 bin emme zamanı ve 4 bin egsoz zamanı oluşur. Yani bir dizel (hemen hemen) aynı miktar mazotu dakikada 4000 kere yakarken, benzinli motor dakikada 6000 kere yakar.

    Şimdi bir hesap yapalım. 1.6 dizel motorumuz dakikada 2000 devirdeyken saatte 100 km sabit hızda 4,5 lt/90 km mazot tüketsin. 1.6 Benzinli de 3000 rpm de 7 lt./100 km. benzin tüketsin.

    7 x 33000 = 231000 BTU
    4,5 x 39000 = 175500 BTU

    Aynı hızda benzinli %24 daha fazla toplam ısı açığa çıkardı. Bu da TE/VE/ME verimliliklerini ve transmisyon kayıplarını hesaba katmazsanız %24 daha fazla güç demektir.

    Elde veriler olduktan sonra kolayca daha derin hesaplar da yapabiliriz.

    Bunun dişli oranlarıyla ilgisi yok. O başka bir hikaye.

    Bütün olay torkun büyüklüğünden ziyade onun ne sıklıkta üretildiği...

    Daha büyük tork = dizel
    Daha sık tork = benzinli

    Bu bir genelleme, istisnalar elbette olacaktır.




    quote:

    Orjinalden alıntı: rainyday

    benim bildiğim en basit açıklama şöyle,en temeline inersek benzin mazottan daha yanıcı bir madde aynı oranda benzin ve mazot yandığında benzinde daha fazla yanma ortaya çıkıyor bu da daha büyük bir enerjiye dönüşüyor bu yüzden benzinli motorlarda dişi boyutu ve küçülüyor oranlar da buna göre daha uzun süre hızlanıyor dizelde ise dişli daha kolay harkeet verebilsin diye daha büyük hızlanma oluyor ama çabuk bitiyor, turbo olmasa dizelle ancak bakkala gidilir,turbo devreye girince tork artıyo ve performans benzinli motora yaklaşıyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 22 Ağustos 2007; 15:47:30 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: tralles

    Hocam maalesef öyle değil. Yaygın olarak bilinenin aksine mazot benzinden daha fazla enerji içerir. Daha fazla enerji ise daha fazla yanma, daha fazla yanma daha yüksek sıcaklık, daha yüksek sıcaklık ise daha hızlı ve yoğun genleşme, bu da daha yüksek gaz basıncı demektir. Daha yüksek gaz basıncı ise daha yüksek torkun belirleyici nedenidir. Ancak bu daha fazla beygirgücü anlamına gelmiyor. Fizikten anlayanlar bilirler gücün bir tanımı da birim zamanda enerji tüketim hızıdır veya oranıdır. Yani hangi hızda enerji dönüşümü olduğudur (kimyasal enerjiden ısı enerjisine ordan mekanik enerjiye)

    Daha fazla yanma kuvvet (tork) üretirken daha sık yanma (rpm) beygirgücü üretir.

    Dizel motorları daha kuvvetlidir ama bu daha güçlü oldukları anlamına gelmiyor. Burada güç ve kuvvet sözcüklerini ayrı kullandığıma dikkat çekerim. Fizikte bunlar farklı kavramlar ama günlük hayatta her ikisini eşanlamlı kullanabiliyoruz.

    Gelelim biraz bilgiye...

    Mazot ağırlıklı olarak C14H30 hidrokarbon moleküllerinden oluşur. Benzin ise C9H20 molekülünden müteşekkildir çokğunlukla. Hangisinde daha çok hidrojen ve karbon var? Peki yanma neydi? Kabaca oksidasyon yani bir elementin oksijenle birleşmesi karbon oksijenle birleştiğinde CO ve CO2 açığa çıkar, yan ürün olarak da başıboş kalan hidrojen oksijenle birleşerek su buharı oluşturur.

    Demek ki, daha fazla karbon ve hidrojen daha fazla yanma demekmiş. Hangisinde bunlarda daha çok var? Mazotta.

    Karıştırma şurdan geliyor. Benzinin buharlaşma ve tutuşma eşiği hızı mazotunkine nazaran çok küçük. Mazot kolayca buharlaşmadığı için kolayca parlamıyor ama benzin öyle değil, o çok daha çabuk buharlaşıyor. Oda sıcaklığında bir bardak benzin kısa sürede uçar gider. O yüzden benzin çabuk parlar. İnsanlar buna bakıp, benzin daha yanıcı sanır. Doğrusu ise şudur:
    1 Litre mazot = 39000 BTU , 1 litre benzin = 33000 BTU. İşin esası bu. Dolayısyla 1 litre mazot yakan dizel motor, 1 litre benzin yakan benzinliden %18 daha fazla ısı ortaya çıkarır.

    Başta ne demiştik? Daha çok ısı = daha yüksek basınç = daha fazla tork.

    Sanırım bu mesele anlaşıldı.

    Peki öyleyse benzinli motor nasıl daha güçlü olabiliyor? Basit. Bir dizelin tek silindiri dakikada 4000 devir dönerken dakikada 2000 kez güç üreten faz yaratıyor. yani tek silindir dakikada 2000 kez yanma yapıyor. Benzinli ise dakikada 6000 rpmle dönerken bu işlemi 3000 defa tekrarlıyor. Yani birim zamanda %50 daha fazla enerji dönüştürüyor. Her 2 motor da aynı hacimde olsalar. Dizel %18 daha fazla yanma yapacak ama bunu %50 daha seyrek yapacak. Bu da diğer değişkenleri (turbo kompresyon, atomizasyon vs. vs.) hesaba katmazsanız benzinlinin %21 (1,18/2,0%) daha fazla beygir gücü üreteceği anlamına geliyor.

    Bunun dişli oranlarıyla ilgisi yok. O başka bir hikaye.

    Bütün olay torkun büyüklüğünden ziyade onun ne sıklıkta üretildiği...

    Daha büyük tork = dizel
    Daha sık tork = benzinli

    Bu bir genelleme, istisnalar elbette olacaktır.




    quote:

    Orjinalden alıntı: rainyday

    benim bildiğim en basit açıklama şöyle,en temeline inersek benzin mazottan daha yanıcı bir madde aynı oranda benzin ve mazot yandığında benzinde daha fazla yanma ortaya çıkıyor bu da daha büyük bir enerjiye dönüşüyor bu yüzden benzinli motorlarda dişi boyutu ve küçülüyor oranlar da buna göre daha uzun süre hızlanıyor dizelde ise dişli daha kolay harkeet verebilsin diye daha büyük hızlanma oluyor ama çabuk bitiyor, turbo olmasa dizelle ancak bakkala gidilir,turbo devreye girince tork artıyo ve performans benzinli motora yaklaşıyor.





    hocam bu bilimsel açıklamanın üstüne ne denir ki ancak saygı duyulur ve teşekkür edilir




  • sayın tralles e

    forum donanım haber maaş bağlayıp teknik danışman ilan etmeli bir nevi ombudsmanlik vermeli



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi altin-orfoz -- 22 Ağustos 2007; 15:48:18 >
  • quote:

    Orjinalden alıntı: tralles

    Evet hocam, tam da bu işte. Asıl sebep küçük dişli değil. O sonuç. Asıl sebep, aynen ifade ettiğin gibi, dizelin rpm potansiyelinin benzinlininkinden küçük olması. Bunun sebeplerini de zaten iyi kötü muhtelif kereler ben ve diğer bazı forum üyeleri açıklamaya çalışmıştı.

    Ben de bilmukabele teşekkür ederim.

    Mantıklı, akılcı ve bilgiye dayalı yazıların.

    Ben de işte bunu söylemiştim "sebep bu değil" derken. Yoksa tahmin etmiştim gerçek sebebi bildiğini çünkü dediğim gibi, yazdıklarından yola çıkarak, bu konularda bilgili ve makulü yakalamış bir otomobilsever olduğun hemen belli oluyor.

    Ne var ki, yazarken hepimiz aceleyle yazıyoruz ve her an referanslara göz atma imkanımız olmuyor. Ben de hata yapıyorum bazen yazarken çünkü aceleyle yazıyorum. Sonra dönüp bakıyorum, bir dizi hata yapmışım.
    Senin yazının son cümlesinin de aceleye geldiği belliydi.

    Yoksa o yazıdaki tüm yazdıklarına katılıyorum. Diğer arkadaşın söylediklerine de katılıyorum. Tek istisnası bu son cümleydi.

    Görüyorum ki onda da uzlaştık.

    Amacım ukalalık etmek değil, "bilgim çerçevesinde" bir yanlışlık görürsem düzeltmeye çalışmak. Zaten bilmediğim konularda yazmıyorum. Bildiğim konularda da genellikle eminsem ve bu konuda kaynak ya da referanslarım varsa yazıyorum. Mahçup olmaktan hoşlanmam çünkü.

    Anlaştığımıza sevindim.



    quote:

    Orjinalden alıntı: ecar limon

    Yorumlarımı dikkate değer ve mantıklı bulduğun için çok teşekkür ederim. Aynı şekilde ben de senin yorumlarını çok beğeniyorum. Boş laf değil teknik bilgi veriyorsun. Faydalanan herkes adına teşekkür ederim.
    Öncelikle belirteyim ben makinacı veya otomotivci değilim elektrik mühendisiyim ama otomobillere ve otomobil tekniğine oldukça ilgiliyim ve otomobiller konusunda orta seviyenin üstünde bilgim olduğuna inanıyorum. Fakat pek tabi ki yanlışlarım da olabilir. Senin gibi teknik bilgisi olan arkadaşların düzeltmesinden de çok memnun olurum.
    Gelelim sorunun cevabına. Bildiğim kadarıyla ve bana mantıklı geldiği şekliyle açıklamya çalışayım. Dizele neden büyük dişli takamayız. Sebep şu. Basit bi genelleme yaparsak dizeller benzinlilerden yaklaşık olarak 2000 devir daha az çeviriyor. Beninli arabanın yüksek devir büyük dişli kombinasyonuan yakın değer elde edebilmek için dizellerde düşük devirin yanına küçük dişli konuyor ki benzinli kadar hıza çıkabilsin. Bi örnek vereyim mesela.
    Atıyorum benzinli 6000 de dizel 4000 de redline a girsin. Bu arabalara aynı dişliyi takarsak aynı viteste atıyorum benzinli bulunduğu viteste son devirde giderken 120 yapabilirken dizel sadece 80 yapabilecektir. Bunu bertaraf etmek için de torku yüksek olan dizele daha küçük dişli takarak yaklaşık aynı hıza ulaşılabilmektedir. Tabi ki bunu yaparken de akselerasyondan taviz verilecektir.




    Evet dediğin gibi yazılarımız aceleye geliyor ve bazen kafamızdan geçeni karşımızdaki anlar diye düşünüyoruz.
    Cevabın için ayrıca teşekkürler ben de kafamdakileri doğrulamış oldum. Neticede bir doğru cevap var aklın yolu bir.




  • havadan maaş veriyorlarsa hiç itiraz etmem.

    Yok be hocam abartmayın, motor, hız, güç vb. gibi konularda ne kadar çok kuramsal bilgim varsa, pratik meselelerde o kadar az bilgim var.

    Pratik bilgisi benden çok daha fazla bir çok forum arkadaşı var.

    Araba ve motor konsunda her konuyu değil ama bu konuları iyi bilirim, paylaşmaktan memnuniyet duyarım, kendine sakladığın bilgi bilgi değildir.

    Hepinize teşekkürler...

  • kural şudur

    ne kadar pratik bilirsen bil teorik yoksa mahcup olursun ..sende teorik

    kural budur
  • Dizeller niye dik rampalarda kalkışda cok zorlanıyor su ana kadarç Passat 2.0 TDI, Citroen C2 1.4 HDI, peugeot 307 1.6 HDI 110 hp, megane 2 1.5dci 80p. hepsindede aynı şey oldu. dik bir rampada iç biride kalkamıyor.

    daha önce iç dizel kullanmamıştım dik bi rampada arabayı kaldıramadan (ilk passatta bunu yaşadım, rampa cok dik değildi okadar diğer arabalar yanımdan geçip gittiler) yarım debriyaj gaz verdim sabit duruyor kıpırdamıyor, tam gaz verdim 4500 debriyajı nerdeyse tamamem bırakmak üzereyim kalkmadı 4 arabadada aynı şeyi yaşadım C2 de dahada kaydı başka arabaya çarptık (arkadaşım kullanıyordu, sofordende kaynaklanmıyor haralde bu).

    benzinli arabada aynısını yapsanız asfaltı parçalar yinede kıpırdardı, bu dizelin dezavantajımı, 4 arabadada yaşadım dizele has bi şey bu herhalde.
  • @tralles
    Açıklamaların ve verdiğin bilgiler için teşekkürler.
  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.