Şimdi Ara

Dizel Araç Üretimi Neden Terk Ediliyor?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
63
Cevap
4
Favori
5.119
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
23 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • 1- Emisyon Skandalı
    2014 yılında Uluslararası Çevre Vakfı’ndan Peter Mock, Volkswagen'in açıkladığı NOx emisyonlarının gerçeği yansıtmadığından şüphelendi. Uluslararası Çevre Vakfı’nın yaptığı testlerin sonucu, Mock'un şüphelerini doğrular nitelikteydi. Yapılan araştırmalarla Volkswagen’ın; NOx yayınım değerlerini, gerçek değerlerinin çok daha altında gösterdiği keşfedildi. 2014’ün Mayıs ayında yayınlanan rapora göre otomobillerin gerçek emisyon değeri, yasal sınırın nerdeyse 40 katıydı.
    Bu ciddi iddiaya kulak veren ABD Çevre Koruma Ajansı EPA, yaptığı araştırmalar sonucu 18 Eylül 2015’te bir rapor yayınladı. Yayınlanan raporda 2009 ve 2015 yılları arasında üretilmiş Volkswagen ve Audi dizel araçlarında, emisyon oranlarını düşük gösteren hileli cihazlar kullanıldığı ortaya çıkarıldı. Küresel otomotiv piyasasında büyük yankı uyandıran bu raporla Volkswagen, tepkilerin odak noktası haline geldi.
    Volkswagen, bir süre sessizliğini koruduktan sonra iddiaları kabul etti. 22 Eylül 2015’te otomotiv devi tarafından yapılan açıklamada, dünya genelinde 11 milyon dizel araçta emisyon değerlerini düşük gösteren hileli cihazların kullanıldığı belirtildi. Yaşanan bu gelişme sonrası, otomotiv tarihinin en büyük skandallarından biri daha resmiyete kavuşmuş oldu.(webtekno alıntı)

    2- RDE(Real Driving Emission-Gerçek Sürüş Emisyonları) mevzuatının yayınlanması
    Avrupa’da 2016 yılında iki ayrı yönetmelik yayınlandı. Bu yönetmelikler ile RDE bildirim süreci başlacı. Her firma sağlamakla zorunlu olmasa da RDE değerlerini bildirmekle yükümlü hale geldi. Bu aşamada NOx için 2.1 uygunluk değeri belirlendi. Yani dizel araçlarda laboratuvar ortamında 80 mg olması gereken NOx değerinin gerçek sürüş koşulları altında 168 mg ile sınırlandırılması kabul edildi. Uygulama tüm araçlar için 1 Eylül 2019’da faaliyete girecek. Mevcut dizel araçların bu değerleri sağlamaktan çok uzak olduğu 2016 yılında yapılan RDE ölçümleri ile ortaya çıktı. Birçok firmanın araçlarının normalin onlarca kat üstünde NOx salımı yaptığı ortaya çıkarıldı.

    Linkten firmaların bildirdiği mevcut RDE değerlerini görebilirsiniz(Linkin devamına eklenen kısmı silerek ulaşabilirsiniz):
    https://www.acea.be/publications/article/access-to-euro-6-rde-monitoring-data

    Dizel Araç Üretimi Neden Terk Ediliyor?

    Dizel Araç Üretimi Neden Terk Ediliyor?

    3- WLTP(Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure/ Dünya Çapında Uyumlu Hafif Taşıtlar Test Prosedürü) mevzuatının yayınlanması
    2017 yılında WLTP mevzuatı yayınlanarak Avrupa’da 50 yılı aşkın zamandır uygulanan NEDC(The New European Driving Cycle-Yeni Avrupa Sürüş Döngüsü) laboratuvar test çevrimi terk edilerek gerçek sürüş koşullarına uygun WLTP test çevrimine geçileceği açıklandı. Geçiş RDE ile eş zamanlı olarak uygulanacak. Mevzuat kapsamında partiküller için uygunluk değeri 1,5 olarak belirlendi. Uygulama tüm araçlar için 1 Eylül 2019’da faaliyete girecek.

    4- Neden Dizel Araçlarda bu problem var(Teknik Boyutu)?
    Yakıt karakteristiği ve yanma şekli sebebiyle Dizel araçlar çok yüksek NOx ve Partikül salınımı yapmaktadır. Bu sebeple RDE değerleri benzinli araçlarda sadece bir partikül filtresi ile sağlanabilirken dizel araçlarda bu mümkün olmamaktadır. Dizel araçların bu değerleri sağlayabilmesi için;
    1. Motor optimizasyonu(%70 NOx azalması burada sağlanıyor.)
    2. EGR(Performanstan ve yakıt tüketiminden kayıp vermek zorundasınız)
    3. Lean NOx Trap(ilave %60 NOx azalması burada)
    4. Diesel oxidation catalyst (DOC)(Karbon monoksit ve hidrokarbon tutucu)
    5. SCR( Adblue katkısı ile %90 NOx azalması burada)
    6. DPF( Partiküller burada tutuluyor)
    7. Fazladan egzoz girişi ve çıkışına 2 adet NOx sensörü.
    Gibi önlemlerin tamamını birlikte sağlaması gerekmektedir. Bunların tamamı ekstra maliyet kalemi olarak dizel araç fiyatlarına yansımak zorunda bu da dizel araç fiyatlarında %10-15 tutarında artışı beraber getirmektedir. Tüm bunların yanı sıra tüm bu sistemler tıkanma, eskime ve performans düşüşü gibi etkilere açık olmasının yanı sıra birde sürekli olarak yakıt yanında adblue katkısı eklenmesine muhtaç olacaktır.

    5- Neden Dizel Araçlarda bu problem var(Sosyal Boyutu)?
    Dizel skandalı sonrası bir çok ülke, eyalet ve belediye avrupada sert yaptırımlar uygulama kararı almıştır. Dizel araçların şehir içine girişinin engellenmesi, ekstra 400 euro vergi gibi önlemlerin yanı sıra Avrupa başkentlerinden bazıları 2.1 uygunluk değerini tanımayacaklarını ve uygunluk değeri 1’in üzerindeki araçların şehirlerine girişlerini yasaklayacaklarını duyurdular. Bu da şu demektir ki hiçbir dizel araç bu şehirlere giremez. Bununla birlikte zaten 2.1 olan uygunluk değeri 2021 yılında mevzuat gereğince 1.43’e düşecek. Dizel araçlar her taraftan bir kıskaç halinde ve üreticiler bu sebeple hybrid sistemlere yönelmiş durumdadır.

    Tüm bu gelişmelerin getirisi olarak Avrupa'da dizel araç satışları hızla azalırken hybrid araç satışları hızla artmakta. Geçişi hızlı sağlayan firmalar(Toyota gibi) pazar paylarını artırmaktadır. 2017 yılında %44 olan Avrupadaki dizel araç miktarı bu yıl %35 oranına gerilemiştir. 2019 yılı itibariyle 29 seviyelerinde Bu gerilemenin hızla devam etmesi ile dizel araç üretiminde kalan firmalar pazar payı kayıpları yaşamakta ve hızlı bir şekilde hybrid ve elektrikli araçlarını piyasaya sürme telaşına düşmektedir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi edgar1899 -- 8 Kasım 2019; 15:3:35 >







  • Teşekkürler, emeğine sağlık.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • bulentcandan B kullanıcısına yanıt
    Birisinin okumasına sevindim
  • Bu maddelerin her biri genel olarak tüm içten yanmalı motorlari emisyon konusunda geliştirmelerin olması gerektiğini belirtir.
    Benzinlide TWC - Üç yollu katalizör ve Dizeldeki DPF ikiside önümüzdeki yillarda gelişecek belki ek filtrasyon sistemleri gelecek.

    Mesela Mercedes Dizel Üretimini terk etmiyor ve geliştiriyor. Aslında Elektrik geçişi o kadar kolay olmayacak. Bu nedenle motor üreticileri Yeni patentler ile.termal verimliliği arttırmak için çalışıyor.

    Mesela Hybrid araçların hem İçten yanmalı motorlari hem bataryalari var. Bu bataryaların kullanım ömürleri uzun da olsa bunların da doğaya verdiği bazi zararlar var.Ayni zamanda bu içten yanmalı atmosferik motorların da tüketimi var.(egzoz emisyonu)

    Sifir emisyonu olan elektrik araçlara gelinirse, hem kocaman bataryanin hem de kullanilacak toplam elektriğin artması söz konusudur. Burada elektrik yenilenebilir kaynaklardan tedarik edilebilir gibi gorunse de rüzgar yollarının tribünler tarafindan kesilmesi iklim problemlerine, solar panellerin üretimi ve verimliliğinin artmasi veya atom enerjisi ihtiyaci ve enerji tedarik alt yapilarinin artmasi da oldukca zaman alacaktır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • edgar1899 kullanıcısına yanıt
    Bunları aylar önce hep yazdık fakat azılı dizelciler gerçeği bir türlü kabullenemedi. Dizel motor artık otomobillerde sona çok yaklaştı.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Benzinli araçların RDE konusunda problemi bulunmuyor. Mevcut durumda TWC ve GPF tüm benzinli araçların RDE değerlerini sağlamasına yeterli geliyor. Hatta bazı firmalar GPF kullanmadan dahi bu değerleri sağlayabiliyor.

    Dizel araçlar içinse durum felaket maalesef. Tüm araçlar neredeyse tüm motor seçeneklerinde yukarıdaki tüm uygulamaları sağlamak zorunda. Burada problem sağlamaktan ziyade sağlarken ortaya çıkacak maliyet ve kullanım sorunları. Corsa, Fiesta gibi bir araçta emisyon değerlerini sağlamak için ekstra 1000 eurodan fazla maliyet gelecek, bunun yanı sıra alan kişi benzinli araçta olmayan vergiler ödeyecek, ayrıca bir tanka adblue alıp düzenli adblue doldurması gerekecek( O da kullanımına izin veriliyorsa).

    Dizele hala yatırım yapan firmalar var mı evet var ancak sağlamak için yapacakları işlemler onları sürekli dezavantajlı duruma düşürüyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi edgar1899 -- 1 Mart 2019; 22:11:37 >
  • Ellerine emeğine sağlık,son derece sade ve aydınlatıcı bir yazı olmuş.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • edgar1899 kullanıcısına yanıt
    Cevabını beğendim. Öncelikle belli bir kalitede konu açtığın için seni tebrik ediyorum ancak ben de ufak tefek eklemeler yapmak isterim

    RealDrivingEmissions.
    Gerçek Kullanım Emisyonlari.

    http://eprints.whiterose.ac.uk/109794/1/RDE%2520Cold%2520Start%2520Presentation%2520Berlin%25202%2520open.pdf

    Leeds Üniversitesinin yayınladığı Linkte belirttiğim sunumu biraz inceledim.

    TWC, DPF bunlarin çoğunlukla çalışma prensibi sıcaklık ile yakma ve karbon zenginlestirmesi gibi reaksiyon ile oluyor. RDE'ye esas olan koşullardan bazilari motorun isinma süresi, soğuk havalarda olan emisyonlar vs...

    Verdiğim linkteki derlemede Her iki sistem de sorunlar olduğu görünüyor. Benzinli kullanimda ise kullanici farki major bir etken olabiliyor.

    Tabi dizellerin eksileri yok değil, belki ileride daha etkin Nox filtrasyon için egzoz isitma sistemi eklenebilir.

    Dizellerin isi daha zor olsa da, dizel bugün tum firmalar biraksa en az 25 sene sonra araclar ortadan kalkar, ki böyle bir durum söz konusu bile değil. Bir sabah kalkacağız ve dizel olan tum arabalar trafikten men edilecek gibi bir durum da yok.


    Bizim gibi 3 ve 4 kategoride gelismekte olan dünya ülkeleri icin bu regülasyonlar ise sadece levantenden masallar...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AIRBOSS -- 1 Mart 2019; 23:22:32 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Öncelikle teşekkürler...

    Mesela şöyle bir örnek vereyim

    egea 1.6 benzin TWC, NOx değeri 11 mg
    egea 1.6 dizel EGR/NSC/DPF, NOx değeri 561 mg

    Benzinli için sınır değer 126 mg ve mevcut değer ortada
    Dizel için sınır değer 168 mg ve mevcut değer ortada. Bu değerin sağlanması için daha 2 belki daha fazla egzoz arıtma sistemi lazım. Bunun yanında 2.1den 1.43e düşecek uygunluk değeri.

    Son cümlen açısından ise biz bu konuda 3. ya da 4. kategori değiliz. Avrupanın tüm emisyon normlarını mevcut durumda uyguluyoruz. RDE mevzuatı Avrupa ile eş zamanlı olarak bizde de 1 eylül 2019 tarihinde uygulamaya başlıyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi edgar1899 -- 1 Mart 2019; 23:51:6 >
  • edgar1899 kullanıcısına yanıt
    Siz bu bilgileri nereden aliyorsunuz ? Verdiginiz Data'nin hangi kosullarda elde edildigi onemli.

    Kaynak Paylasirsaniz sevinirim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yukarıda linkini verdim aslında aceaya (Avrupada otomotiv firmalarının çatı örgütü) firmaların bildirdiği resmi rakam bu. Bu rakam aynı zamanda rde bildirimi kapsamında Avrupa Komisyonuna bildiriliyor. Mevzuatta belirtilen aynı test prosedürü uygulanıyor araçlara.

    Marka olarak Fiat ı seçip modelde tipoyu seçtiğinizde rakamları görebilirsiniz. Egea için şehiriçi sürüş NOx değeri 753 mg. Ortalama değer 561 mg.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi edgar1899 -- 2 Mart 2019; 10:36:32 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • edgar1899 kullanıcısına yanıt
    Model olarak Civic'i secip baktim.

    bir cok veri var elbet orada, ancak baktiklarimda orada dikkat etmeniz gereken ayni yontemler ile olculmus olmasi. Complete RDE trip: NOx degerlerini incelersek

    Turbo araclarda Three-Way catalyst Without EGR 126g/km
    Dizel araclarda NSC+DPF EGR/ext/cooled/high and Low 168g/km
    Atmosferik araclarda Three-Way catalyst EGR/non-cooled 126g/km

    Evet bahsettigim gibi dizel handikap sahibi ancak 5-10 misli degil.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Önemli olan onay seviyesi orada hangi mevzuattan onay almış öncelikle ona bakmalısınız. Hali hazırda bu yatırımı zaten yapmış firmalardan bir tanesine bakmışsınız.

    Ayrıca baktığınız değerler yanlış o değerler mevzuatta ki sınır değerler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi edgar1899 -- 2 Mart 2019; 11:20:39 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • edgar1899 kullanıcısına yanıt
    Yukarıda complete RDE Trip NOX yazıyor ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • İyi güzelde bu yukarıdaki geliştirmelerin hepsini arabaya ekldediğimizde araç yaşlandıkça hepsi sorun olmaya başlayacak, buda o aracın işletme masrafını katlamaya başlayacak, sonra Dizel bakımı çok pahalı abi ya diye konu başlıkları açılacak.
  • O değer 2.1 uygunluk değeri ile mevcut üst sınır. Benzinli araçlarda euro 6 NOx limiti 60 mg, dizellerde ise 80 mg. Bunları 2.1 ile genişlettiğinizde 126 ve 168.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • AO A kullanıcısına yanıt
    Aslında tüm mesele bu zaten. Çok fazla filtre, sistem. Birde işin scr yani ekstra adblue kısmı var. Bunun yanında dizeli tamamen yasaklayan şehirler, ülkeler.

    Örneğin Ford şu an mecburen 2000 motor dizellerde adblue ya geçti. Uygunluk değerinin düşmesi ile 1.6 ve daha alt motorda da geçmek durumunda kalabilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi edgar1899 -- 2 Mart 2019; 11:41:37 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Millet elektirikliye geçti biz hala dizelde en çok satan ülkeyiz. çok gerideyiz çok

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Günümüz benzinli araçları gayet ekonomik. 100km de dizel olana kıyasla şehir dişi 0.5-1.0 litre, şehiriçi 1-2 litre fark anca oluyor.

    Alım maliyetleri daha uygun. Sürüşleri pürüzsüz. Birçok konuda rahat ettiriyor. Üstelik ekstra egzoz sistemleri olmadığı icin ilk günkü tüketim ve performansını uzun sure masraf çıkartmaksızın koruyor.

    Dizelin ek maliyetleri yerine hibrit üretilip dizelden daha ekonomik ve çevreci araclar üretilebiliyor. Bkz Toyota.

    O yüzden dizel bence ileride sadece ticari araçlarda olacak.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.