Şimdi Ara

Tork Ve Beygir Grafiklerini Okumak

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
31
Cevap
4
Favori
13.647
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Motorların Tork(Nm) ve Beygir gücü(Hp) grafikleri nasıl okunmalı?

    İki araç düşündüğümüzde ikisinin de aynı beygire ve torka sahip olduğunu ve bu iki aracın aynı şanzıman oranlarına sahip olduğunu,son devirlerininde 7000 olduğunu düşünelim.Tork ve beygir güçlerini erken devirlerde veren araçmı bu yarışı kazanır yoksa geç veren araçmı?

    Piyasada benzer otomobiller var mesela iki araçta 110hp birisi bu gücü 5000 de veriyor birisi 6000-6500 de veriyor.Benim bildiğim kadarıyla maksimum beygir gücünü geç devirde veren motor daha performanslı motordur.Peki tork için hangisi geçerli?Yine benim bildiğim kadarıyla bir motorun maks tork devri ile maks beygir devri arasındaki fark ne kadar çoksa o motor o kadar performanslı olur.Yani 1500dd de maks torkunu veren motor 6500dd de maks beygir gücünü veriyorsa aradaki 5000 devir boyunca bu torku ve ivmelenmeyi koruyabiliyordur.Yanlış mı biliyorum?

    Yani 110hp 150nm değerlerini

    a aracının motoru
    110hp(6500dd)
    150nm(3500nm)

    b aracının motoru
    110hp(5500dd)
    150nm(1500nm)

    hangi araç yarışı kazanır?



    _____________________________




  • tork hız ıcın gereklı degıl.ama beygır gucunu kısa zamanda elde etmek daha ıyı olmazmı?
    _____________________________

    Formula 1 tarihinde bir sezonda yapılan 16 yarışın 15 ini kazanan,10 unda da duble yapan,o sezon içerisinde 27 tur dışında tüm yarışlarda lider giden,halen bu rekorun tek sahibi,f1 tarihinin en mukemmel ikilisi alain prost ve ayrton senna ya sahip olan tek takım.McLAREN
  • şehir içi atak araba istiyorsan alt devirlerde vermeli şehirdışı uzun yollarda istiyosan üst devirlerde. Benim görüşüm..
    _____________________________
  • Tork ve beygir güçlerini erken devirlerde veren araçmı bu yarışı kazanır yoksa geç veren araç mı?

    Erken veren kazanır tabi. Onun ivmelenmesi daha iyi oluyor çünkü.

    Piyasada benzer otomobiller var mesela iki araçta 110hp birisi bu gücü 5000 de veriyor birisi 6000-6500 de veriyor.Benim bildiğim kadarıyla maksimum beygir gücünü geç devirde veren motor daha performanslı motordur.

    Olmaz. Niye olmaz dersen, 5000 devire geldiğinde biri 110 HP olacak,ama diğeri 95-100'lerde kalacak belki de. Bu yüzden erken veren basıp gidecek. Eğer aralarında az bir fark olsaydı ve beygiri fazla olanın maksimum devri de fazla olsaydı o zaman aradaki fark tartışmalı bir duruma gelirdi.

    Yani 1500dd de maks torkunu veren motor 6500dd de maks beygir gücünü veriyorsa aradaki 5000 devir boyunca bu torku ve ivmelenmeyi koruyabiliyordur

    Tork- HP eğrisini görüp konuşmak lazım. Böyle çok havada kalıyor. Belki arada dalgalanmalar var.


    a aracının motoru
    110hp(6500dd)
    150nm(3500nm)

    b aracının motoru
    110hp(5500dd)
    150nm(1500nm)


    Araçlar özdeş olursa B aracı kazanır.
    _____________________________




  • B alır...
    _____________________________
  • maksimum beygir verilen noktadan sonra düşüşe geçilmiyor mu ? Demek istediğim 5.000 de maksimum beygir gücünü ulaşıyor, 6.000 de daha az bir güç söz konusu değil mi beygir açısından_?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi -s-laughter -- 9 Mayıs 2011; 2:27:33 >
    _____________________________
    sLAUGHTER IS THE BEST MEDICINE
  • Performans da devir iyidir diye biliyorum, nekadar RPM okadar guzel :)
    Yarislar ise Beygir gucu ile kazaniliyor diye okumustum..

    Ama dediginiz gibi Tork u az devirde BG yi yuksek devirde veren motorlar cok iyi..

    Ben Dizel kullaniyorum ve Benzinli aracta..

    2200cc Dizelde 1400rpm de 250nm tork veriyor.
    2000cc Benzinli 3250rpm de 206nm tork veriyor.
    (benzin dizel ornegi veriyorum malesef)

    Simdi dersinizki, 1400 RPM de dizelde full gaza yapisiyim, Tork falan hissetmiyorum, hikaye.. Ama benzinlide 3250rpm de yuklendimmi araba ok gibi firliyor... (Turbo benzinlerde durum nedir bilmiyorum, kullanmadim!)

    Ben bu hissi yasadikdan sonra, Tork hikayesini unuttum. Tork daha cok calistigim fabrikada 30ton u cekmek icin gorevlendirilen Tirlara lazim

    Edit: hata



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AytacFx -- 9 Mayıs 2011; 4:46:09 >
    _____________________________
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Yani 1500dd de maks torkunu veren motor 6500dd de maks beygir gücünü veriyorsa aradaki 5000 devir boyunca bu torku ve ivmelenmeyi koruyabiliyordur

    Tork- HP eğrisini görüp konuşmak lazım. Böyle çok havada kalıyor. Belki arada dalgalanmalar var.

    haklısın tork-hp eğrisini görmek önemli. bütün motorlar maksimum torkunu verdikten sonra düşüşe geçer. Motorun verimliliği açısından önemli olan maksimum torkun düşük ddevirde verilmesinden sonra eğrinin yokuş aşağı değil düze yakın gitmesi.
    _____________________________
  • b alır, erken güç erken hız
    _____________________________
    fiyatlar ve iletişim için http://www.fahrikuyumculuk.com email:ferhatde@hotmail.com 0535 619 77 30
  • soru güzel ama eksik verilmiş ya grafikler verilmeli yada maksimum güç ile birlikte tork rpm de verilmelidir.

    Kavramlar bilinmeden cevap bulmak sadece tartışma yaratır.

    Soru şudur yarış kazanmak söz konusuysa FAZLA YOL ALMAK ve ZAMAN değerleri öne çıkmaktadır.

    Peki hangisinin içinde ZAMAN kavramı vardır .

    TORK içinde mi BEYGİR gücü içinde mi ?


    ayrıca gözlerden kaçan ayrı bir şey daha vardır .RPM yani dakikadaki devir sayısını gösterir , bunu herkes bilmektedir. AMA en önemli nokta gözlerden kaçar .
    Nedir bu nokta ?

    mesela 5000 rpm devire A aracı 3,5 saniyede çıkar , B aracı 4,5 saniyede işte cevaplar bunun altında gizlidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 9 Mayıs 2011; 9:39:47 >
    _____________________________
    JUPİTER ve yörüngesindeki tüm UYDULARI ve doğal kaynakları ,madenleri Türkiye&amp;#39;nindir .

  • Ben bir grafik ekleyeyim. Symbol'ün benzinli ve dizel motorları piyasadaki alt seviyedeki motorlardan biri. Markadan çok grafiği yorumlamaya özen gösterirseniz sevinirim. Konu bilgilendirici gidiyor, öyle de kalsın.


     Tork Ve Beygir Grafiklerini Okumak
    _____________________________
  • mesela yukarıda bir arkadaşımızın verdiği örneklerde rpm için hangi sürede maksimum beygir gücüne çıktığının yorumunu yapamayız. sadece o devirlerde alınan güç ve tork değeri konusunda bir fikrimiz olur. Ama his olarak sanki aynı zamanda bu değere çıkıyormuş gibi anlaşılan durum bizi karar verirken yanıltan en büyük unsurlardan biridir.
    _____________________________
    JUPİTER ve yörüngesindeki tüm UYDULARI ve doğal kaynakları ,madenleri Türkiye&amp;#39;nindir .

  • Grafik olarak şöyle iki aracın grafiğini buldum.

    Honda Civic 1.6 VTEC-II -01 (81 kW)

     Tork Ve Beygir Grafiklerini Okumak

    Performance

    Powertrain performance
    Wheel power 75 (102 / 101)
    kW (PS / bhp)
    at 1/min 5805
    Total wheel torque / total reduction 139 (102)
    Nm (lb-ft)
    at 1/min 4312


    Stated engine performance
    Engine power 81 (110 / 109)
    kW (PS / bhp)
    at 1/min 5600
    Engine torque 152 (112)
    Nm (lb-ft)
    at 1/min 4300







    Toyota Corolla 1.6 5d -02 (81 kW)

     Tork Ve Beygir Grafiklerini Okumak


    Powertrain performance
    Wheel power 71 (97 / 95)
    kW (PS / bhp)
    at 1/min 5807
    Total wheel torque / total reduction 134 (99)
    Nm (lb-ft)
    at 1/min 4800


    Stated engine performance
    Engine power 81 (110 / 109)
    kW (PS / bhp)
    at 1/min 6000
    Engine torque 150 (111)
    Nm (lb-ft)
    at 1/min 4800

    Bu iki aracın şanzıman oranlarını ve ağırlıklarını aynı kabul edersek hangisi daha performanslıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Eski Günler -- 9 Mayıs 2011; 11:35:41 >
    _____________________________




  • başta sorduğum soruya sönmemiz gerekiyor . İÇİNDE zaman içeren kavram hangisidir.

    Tork birimini herkez bilmektedir ama hiç detayları irdelemeden bakıldığı için kavramın zamandan bağımsız bir kavram olduğu pas geçilir.

    TORK : Nevton x metre demektir. yani bunun fizikteki anlamı zamandan bağımsız bir şeyler göstermesidir. Yani torkun fazla olması F yani newtonun itme çekme veya torka göre çevirme değerini ister kg veya newton karşılığı olarak vermesi anlamına gelir. Tork güç aynı kalmak kaydıyla istendiği gibi arttıralabilir .Bu nedenle üzerinde oynanaması en kolay şeydir .Nasıl mı oynanır,

    1- vites kutusu oranlarıyla
    2-Tekerlek çapının değiştirilmesiyle
    3-differansiyel oranları ile ,
    4- motor içindeki pşston kolu vs bir çok parametre ile (burada tasarımda netleşir sonradan değiştirmek demek motor revizyonu demektir.)

    anlatmaya çalıştığım şey konuştuğumuz kavramları net algılamadan ileri yorumlar yapmamızın anlamsız tartışmalar ve çekişmelere neden olabilmesi olasılıdır.

    Demek ki Tork artı veya eksi yönde artırabilip azaltıldığına göre bir şeylerden de kaybetmek gerekiyor newton kanunları bunu söyler. Tork artıyorsa ne eksilebilir yanıtı her zaman , kavramın birimine bakarak anlaşılabilir. Bu bizler için formulu bilmeden yorum yapabilem şansı sağlar.

    N xM = tork ise birimleri yerine koyarsanız T= F xM (metre) çıkar eğer motordan gelen F değeri değişmiyor ise ki taarıomda netleşen şeyler değişmez grafiğe göre belirli devirde birlirli bir F yani newton alabileceğiniz şey aynı kalır. Vites kutusu ile bir denklem varsa bunun iki tarafına bakarak yorum yapılır.Basit anlatıyorum ama gerçekten birçok kişi temel fizik , matematik konularında oldukça eksikler , olayın temilini anlamadan ileri yorumlar yapmak bizleri geriye götürüyor ,ileri değil.

    farz edelim vitesi büyültük tork düşer nerden biliyoruz çekiş düşüyor ama bu sefer eşitliğin diğer tarafı artıyor .Rakamsal örnek vermek olayın kavranımlasını kolaylaştır.

    150 Nm = F x M ile
    75 Nm = F xM kıyalayalım .
    metre birim zamanda alınan yoldur . burada bizim şaft döndüğü için alınan yol ile devir arasında bir eilişkinin söz konus olması gerekir.

    RPM: devir / dakika olduğuna göre F motordan gelen kuvvet sabit olacağına göre yoldan kazanç veya kaybın olması gerekir. Yani devir değişmesi gerekir.

    işte vites attığımızda aynı güç çektiğimiz motor aniden bağırması veya çekmemesinin altında bu ilişki yatmaktadır. Devir tork ilişkisi bize kuvvet olarak aynı motorda aynı değeri verir.

    GÜÇ = KW veya HP olarak = Nxm /saniye dir. işte içinde zaman barındıran şey güçtür. Birim zamanda üretebileğimiz torktur ve devirle ilişkisi bize eğrileri verir.
    karşılaştırma yaparken beygir gücü büyük olan her zaman fark yapacaktır ama sonuç olarak bu motrdan belirli devirde belirli bir güç aldığınız için eğrinin altında kalan alanın (güç -rpm) büyüklüğü birim zamanda yapılan işin büyüklüğünü vereceği için tork ne olursa olsun motorun üreteceği F rpm göre değişecek ve aracın hızlanmasında rol alacaktır.
    _____________________________
    JUPİTER ve yörüngesindeki tüm UYDULARI ve doğal kaynakları ,madenleri Türkiye&amp;#39;nindir .





  • Tabi gözden kaçırdığım bir nokta olmuş, sayın vezir açıklamış. Araba maksimum torku- beygiri verdiği aralığa ne kadar zamanda çıkıyor. Farklı araçları karşılaştırmak için bayağı parametrenin bilinmesi lazım. Fakat dediğim gibi eğer araçlar özdeş ise maksimum beygir aralığına çabuk gelen araç önde gider.
    _____________________________
  • formullere girersek işin içinden çıkılmaz hal alır ama sağolsun internette verileri bilirseniz hersapları sizin için yapan onlarca site var.
    Mesela aşağıda verdiğim site de sürücü ağırlığından , teker çağına ve araç ağırlığına kadar veriler değiştirilerek araç hakkında fikir sahibi olabilirsiniz.

    http://vlsicad.ucsd.edu/~sharma/Potpourri/perf_est.html

    tabiiki işler hokus pokusla olmuyor hesaplamaları detaylı inclemek isteyenelr için linkteki verileri değiştirerek alınacak mesafenin değişimini görün . Önce ulaşan yarışı kazandığına göre buna göre verileri değiştirebilirsiniz.

    http://www.baranidesign.com/acceleration/acceleration.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 10 Mayıs 2011; 9:44:11 >
    _____________________________
    JUPİTER ve yörüngesindeki tüm UYDULARI ve doğal kaynakları ,madenleri Türkiye&amp;#39;nindir .





  • vezir üstadım verdiğin bilgiler için teşekkürler.Ancak benim bu konudaki amacım sadece motorların kıyaslanması idi.Otomobilin tamamını baz aldığımızda çok değişken var farkındayım o yüzden herşeyiyle iki aynı araca yukarıdaki corolla ve civic motorlarını taktığımızda acaba hangisi önde olur bunu merak ediyorum.Yukarıdaki grafikleri performans dahilinde yorumlayabilirmisiniz?
    _____________________________
  • hatta bu karşılaştırmaya 105hp olmasına rağmen mazda 3 motorunuda dahil etmek isterim.çünkü tekerde 110hp olan corolladan yüksek güç vermiş.Corollanın motoru 6000dd(maks hp) 4800dd(maks nm) iken Mazda 3'ün motoru 6000dd(maks hp) 4000dd(maks nm).Örneğin mazda 3 kasasına kendi motorunu mu taksak daha performanslı olur corolla motorunu mu.güçlerin aynı olduğunu farz edelim.sadece maks gücünü verdiği devirler farklı.Yani bana basitçe şunu söyleyebilirmisiniz sayın vezir,son devri 7000 olan bir aracın en iyi hızlanmaya sahip olabilmesi için (diğer tüm faktörlerden bağımsız(vites kutusu ağırlık vs) torkunu ve gücünü erken devirdemi vermesi iyidir geç devirdemi yoksa torkunu erken gücünü geç devirde mi vermesi iyidir.Bu durum grafiğin durumuna göre değişiklik gösterir farkındayım ama buna örnek olarak bu 3 aracı corolla,civic,mazda 3 grafiklerini karşılaştırabilirmiyiz?

    mazda 3 ün grafiği
     Tork Ve Beygir Grafiklerini Okumak


    Performance

    Powertrain performance
    Wheel power 73 (99 / 98)
    kW (PS / bhp)
    at 1/min 5991
    Total wheel torque / total reduction 134 (99)
    Nm (lb-ft)
    at 1/min 3983


    Stated engine performance
    Engine power 77 (105 / 103)
    kW (PS / bhp)
    at 1/min 6000
    Engine torque 145 (107)
    Nm (lb-ft)
    at 1/min 4000
    _____________________________




  • Hangi amaçla bu 3 motoru kıyaslamak istiyorsunuz?

    Yarış için mi (kapalı döngü pist)
    Drag için mi (0-400m veya 0-1000 m)
    Günlük kullanım ve roll-on (sollama 90-120 km veya 60-90 km vs.) için mi?

    Ayrıca transmisyon dişli oranları sonucu etkileyecektir.

    Akılda tutulması gereken bir başka husus, tork ve beygir gücünün birbirinden bağımsız olmadığıdır. Maksimum tork düşük devirde geliyorsa, maksimum HP de görece düşük devirde gelir, yüksek devirde gelmez (neredeyse tüm atmosferik ve çoğu turbo için geçerlidir bu). Yani şöyle bir lüksümüz pek yok: Tork düşük devirde gelsin ama HP yüksek devirde gelsin. Genellikle bunun tersi olur. İkisi de düşük devirde veya yüksek devirde gelir.

    Not: grafikler bu haliyle okunmuyor. Siz okuyabiliyorsanız, averaj HP'yi hesaplayın ya da tork eğrisinin altında kalan toplam alan büyüklüğünü hesaplayın (transmisyon bağımsız)

    Ayrıca şu topiği okumanızı da tavsiye ederim:
    http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/tm.htm

    Edit: Link ekleme



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 10 Mayıs 2011; 14:08:52 >
    _____________________________




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Hangi amaçla bu 3 motoru kıyaslamak istiyorsunuz?

    Yarış için mi (kapalı döngü pist)
    Drag için mi (0-400m veya 0-1000 m)
    Günlük kullanım ve roll-on (sollama 90-120 km veya 60-90 km vs.) için mi?

    Ayrıca transmisyon dişli oranları sonucu etkileyecektir.

    Akılda tutulması gereken bir başka husus, tork ve beygir gücünün birbirinden bağımsız olmadığıdır. Maksimum tork düşük devirde geliyorsa, maksimum HP de görece düşük devirde gelir, yüksek devirde gelmez (neredeyse tüm atmosferik ve çoğu turbo için geçerlidir bu). Yani şöyle bir lüksümüz pek yok: Tork düşük devirde gelsin ama HP yüksek devirde gelsin. Genellikle bunun tersi olur. İkisi de düşük devirde veya yüksek devirde gelir.

    Not: grafikler bu haliyle okunmuyor. Siz okuyabiliyorsanız, averaj HP'yi hesaplayın ya da tork eğrisinin altında kalan toplam alan büyüklüğünü hesaplayın (transmisyon bağımsız)

    Ayrıca şu topiği okumanızı da tavsiye ederim:
    http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/tm.htm

    Edit: Link ekleme

    Bu motorları drag anlamında kıyaslamak istiyorum yani değişken olarak sürekli yavaşlanıp hızlanılan bir düzende değil.Doğrusal olarak 0 dan başlayıp maks hıza kadar hangisi daha performanslı olur merakındayım.Tranmisyon oranları sonucu etkileyeceği için bu motorları aynı araca monte ettiğimizi varsayalım.Yani vites oranlarının,ağırlık,aktarma kayıplarının tamamen aynı olduğunu varsayalım.Bu 3 ünden hangisi öne geçer acaba?

    Resimleri bilgisayarınıza kaydedip resim görüntüleyici programla açıp büyütürseniz biraz daha iyi görülebilir diye düşünüyorum.Onun grafiklerin dışında linklerini verdiğim sitedeki boyutları bu şekilde.


    Dediğiniz gibi tork rpm ini yukarı çektiğinizde hp rpm ide yukarı çıkıyor.Fakat motordan motora 1000dd gibi farklılıklar olabiliyor.Mesela Mazda 3 motoru 4000dd 6000dd iken Corolla motoru 4800dd 6000dd hangisi avantajlı bu durumda?

    Link için teşekkürler
    _____________________________




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.