M

Yüzbaşı
01 Ocak 2015
Tarihinde Katıldı
Takip Ettikleri
8 üye
Görüntülenme
Toplam: 50 (Bu ay: 0)
Gönderileri
Mmo odasi artik silindir takin koltuga minimum 10 cm mesafede olmasini istiyor.

Yeni uygulamaya baslanmis bakanlik direktifi ile.

Dun peugeot 206 icin istanbul mimaroba mmo ya gittim, tank dikine , koltuga ve bagaj kapagina sifir duruyordu, bu halde olmaz dedi.

Depoyu yan cevirip koltuktan uzaklastirttim. Tekrar gidecegim bunun icin.

Ruhsata isleteceklerin dikkatine.
Haftaya ctesi aksami tatil icin bodruma gidiyorum.

Onceki senelerde deneyimim genelde bu guzergahtaki lpg fiyatlari istanbula gore oldukca yuksekti.

Sikinti yasamamak adina bilgili arkadaslardan yoldaki uygun fiyatli istasyonlari belirtmelerini rica ederim :)

Bodrum tarafina giden benim gibi arkadaslara da faydali olur :)
Vectra B GT lerde kullanılan fabrikasyon eksantrik milleridir. Motordaki eksantrik milleri çıkartılıp yerine, hiç bir değişiklik veya ek parça gerektirmeden bu miller monte ediliyor. Uzman tekniker tarafından soğumuş motorda, 1-1.5 saatlik bir işlemdir.

Std motor da net 9-10 hp artısı var. İsteyen arkadaşlara kendi vectra A GT deki önce/sonra dyno ölçümlerini paylaşabilirim.

Headers la birlikte desteklenirse 14-15 hp artış oluyor.


Fiyat 500 TL











İletişim Murat - 0532 494 72 72 (watsapp)
Öncelikle şunu belirtmeliyim ki herhangi bir markayi ovme, bir başka markayi yerme amacim yok, amator bir lpg kullanicisi olarak bilgi vermek isterim.

OBD özelliğine girmeden biraz benzin ve LPG enjeksiyon sistemi ile ilgili bilgi vermek gerekir.

Elektronik benzin enjeksiyon sistemlerinde oksijen sensoru bulunmaktadir. Bu sensorun gorevi gaza tam veya tama yakin basilmadigi surece hava yakit karisimini 14.7:1 oraninda tutmaktir.

Tam gaz durumunda hava yakit karisimi performans amaciyla 11:1 ile 13:1 arasinda degisen bir degere gelir.

Ama bu degerler benzin icin gecerlidir.

Tum yakitlar icin ortak ifade edilecek birim lambda dir.

Benzinde 14.7:1 orani icin lambda = 1 dir.

Lpg de karsiligi da 15.5:1 dir.

Yani oksijen sensoru eksoz gazini olcer ve gazdaki lambda = 1 oranini saglamaya calisir. Benzinde de lpg de de senaryo aynidir.

Oksijen sensoru ile birlikte enjeksiyon sistemi su sekilde calismakta: hava olculur, buna gore enjektorler yakit puskurtur. Ortaya cikan hava yakit karisimi anlik olculur, eger istenen deger lambda = 1 den zenginse yani 0.95 se, oksijen sensoru bunu algilar ve orani 1 yapacak sekilde yakiti azaltir, eger lambda = 1.05 ise bu sefer yakiti azaltir.

Buna yakit duzeltme (fuel trim) denmektedir.

Benzin enjeksiyon sistemi bu kontrol ve düzeltmeyi sürekli yapar.

Peki Lpg yakiti benzinli sistemde nasil calisiyor?

Kalibrasyon denilen islem sayesinde lpg yakitinin miktari ayarlanarak yukarida bahsettigim lambda = 1 degeri saglayacak sekilde enjektor calisma suresi ayarlanir.

Bunun yaparkende yukarida bahsettigim benzin sisteminin oksijen sensoru ile yaptigi yakit duzeltme verileri kullanilir.

Yani aracin benzinde calisirken ortaya cikan enjeksiyon calismasi, lpg de uzuyorsa (yani fakir karisim lambda buyuk 1 durumu), bu durumda kalibrasyon sayesinde lpg enjeksiyon suresini ayarlar. Burdada benzin sisteminin oksijen sensoru sayesindr yaptigi duzeltmeleri kullanir. Bu sekilde farkli motor yuku icin enjektor calisma suresi belirler.

Kalibrasyon boyle calisir ama mukemmel sekilde lpg enjektor calisma suresini ayarlayamaz.

Bu nedenle arac benzinde calisirken +/- %5 duzeltme yaparak calisirken, kalibrasyon ile +- %10-15-20 duzeltme yaparak calisabilir.

Bu durum benzin lpg gecislerinde sorun, eger duzeltme cok buyukse ariza isigi gibi sorunlara neden olur.

Bu yuzden iyi lpg ayari denilen sey yapilir, ve lpg enjeksiyon sureleri ayarlanarak benzin sisteminin yaptigi duzeltmeleri minimuma indirecek sekilde enjeksiyon sureleri ayarlanir. Bunun icin benzin enjeksiyon sistemini inceleyebilecegi bir ekipman kullanmak zorundadir genelde, boylece hangi noktada duzeltme fazla ise o noktaya mudahale eder, duzeltmeyi sifira yaklastirir

Bu sekilde iyi bir ayar ve saglikli calisan sistem elde edilir.

Bu bahsettigim sadece ve sadece gaza tam basmadigimiz durumlarda yani closed loop ta gecerlidir. Tam gaz durumunda hic bir duzeltme yapilmaz.

Gelelim obd sisteme :)

Obd sistem aracin benzin enjeksiyon sistemine surekli baglidir ve closed loop ta yani yarım gaz ve rölantide hiç gaza basılmadığı durumda yapilan duzeltmeleri okur ve bunlari degerlendirerek surekli enjeksiyon surelerini iyilestirir. (pozitif veya negatif yönde)

Yani yukarida anlattigim iyi ayar surecini bir insanin yapamayacagi kadar iyi ve surekli olarak yapar.

Bu nedenle uyumlu olan her araca takilmasi gerekir.

Tabi obd sadece yardimcidir, obd ozelligi olmayan sistemde nasil araca uygun ekipman secmek gerekirse obd li sistemde de öncelikle uygun ekipman secmek gerekir. ve + olarak obd li kit olursa surekli duzeltme yaparak benzin sisteminden daha iyi calisan lpg sistemi haline gelir.

Eğer obdli sistemde arıza ışığı yanacaksa, bu zaten hatalı bir temel kurguya işarettir. Böyle bir durumda OBD özelliği olmayan bir kitle hiç bir insan arıza ışığını yaktırmayacak bir ayar yapamaz.

OBD özelliği olmayan kitte, arıza ışığı yanmayacak şekilde ayarlanabiliyor tabiki, ama temelde uygun kapasitede enjektör ve regülatör seçimi vardır.

Bu uygun seçim OBD özellikli kitlerde de yapılmalıdır. + olarak OBD sistemi sürekli enjeksiyon sürelerini gerektiği şekilde güncelleme yeteneğine sahiptir.

Tekrar tekrar ayar yapmanız gerekmez çünkü ayar hiçbir zaman bozulmayacaktır.


OBD sistemi araçta arızaya neden olabileceğine dair iddialar var, ama ben ne gördüm ne duydum, forumda OBD li LPG kiti kullanıpta böyle bir arıza yaşayan varsa yazsın lütfen!

Herkese iyi forumlar
Kendi aracıma LPG dönüşümü yaptırıp, montaj yapan bayinin yetersiz kalacağını bildiğim için, kendi ayarımı kendim yaptım her zaman.

Sadece bilgisayar ile yolda yaptığım ayarda yetersiz kaldığını anladığım için, aracıma eksoz gazı analiz gihazı göstergeside taktım. O gün, sadece bilgisayar ile yolda yapılan ayarın ne kadar yetersiz kalabileceğini görüp anlamış oldum.



Kendi oksijen sensörü olan ve yollarımızdaki araçların hemen hemen tamamına göre daha geniş aralıkta ve daha hassas ölçüm yapan bu gösterge ile , benzine muadil olacak şekilde ayar yapmak benim için mümkün oldu.

Kendi aracımı sattım, ama kullandığım 1 sene boyunca hobi olarak merak, araştırma, deneme yanılma sonrası, ciddi bir deneyim elde etmiş oldum.

Artık eş dost, tanıdıklara, bu gaz analiz cihazını kullanarak, son derece memnun kalacakları ciddi bir LPG ayarı yapmaya başladım




İnternet te çeşitli forumları gezdim okudum, LPG konusunda en ciddi ve en dolu forum olarak donanımhaberi gördüğüm için, bilgi birikimimi bu forumda da paylaşmak isterim.

aşağıdaki linkte, birkaç uygulamamı taşıdığım blog sitesi bulunmakta

LPG AYAR

merak edilen noktaları, sorularıda seve seve cevaplarım.

İyi forumlar

Murat
Temel Bilgiler ve İstatistikler
Aktiflik: Şu anda DH'de değil
Son Giriş: 4 yıl önce
Son Mesaj Zamanı: 4 yıl
Mesaj Sayısı: 929
Gerçek Toplam Mesaj Sayısı: 955
İkinci El Bölümü Mesajları: 0
Konularının görüntülenme sayısı: 14.425 (Bu ay: 219)
Toplam aldığı artı oy sayısı: 146 (Bu hafta: 0)
En çok mesaj yazdığı forum bölümü: Motorlu Araçlar Dünyası
Mesajları
İkinci El Referansları
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.