Tork-Beygir Eğrisi (Tüm Sürüm)
Tüm Forumlar >> Motorlu Araçlar Dünyası >> Otomobil Genel >> Otomobil ve Otomotiv Dünyası Genel
Mesaj
kusursuz_ruh => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 19:00:47)
Bir otomobilin motorundan alınan en yüksek verim tork-beygir grafiğinde tork ile beygirin kesiştiği nokta mıdır, yoksa torkun veya beygirin max. olduğu nokta mıdır?

Örnek resim:


< Resime gitmek için tıklayın >

Kotiledon => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 20:00:06)
( Tork / Devir ) 'in en yuksek oldugu yerdir.

q-_-p => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 20:34:31)
Bence beygir yerine katır yada eşek olsaydı daha güzel olırdu

newtonmeter => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 21:13:01)
Tork ile hp grafiği kesişmez, aynı grafikte gösterilmez.

HondAta => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 21:49:43)
ahhh ahhh tralles hocamın söyle bi konusu vardı bi zamanlar.

http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/f_//tm.htm#38360434

19can84 => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 21:54:59)
verimi o grafikten çıkarmak mümkün değil,

motorun bsfc grafiği motorun verimi hakkında bilgi verir.

thesixspeed => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 21:59:53)
Verimden kastın nedir bilmiyorum ama en yüksek hızlanmayı torkun en yüksek olduğu 3400 devirde verir. En yüksek sürate çıkabilmek için de beygirin en yüksek olduğu 4800 devire kadar çevirmen gerekir.

kusursuz_ruh => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 22:02:28)
aradığım cevap buydu teşekkür ederim hocam

mrcn[KAL] => Tork-Beygir Eğrisi (28.6.2015 23:41:18)
Motorlarda güç torkXaçısal hız formülü ile elde edilir. Yani torkun en yüksek olduğu devirde en güçlü anda olmayabilirsiniz. En iyi hızlanma ve en yüksek sürat de tahmin edeceğiniz gibi en yüksek güç üretilen noktada üretilir.

Yani düşününce verdiğiniz örnekte 3500 devirde 320 Nm tork (3500 rpm x 320 Nm = 1.120.000 Nmrpm) üretiyorsa ve 4000 devirde 280 Nm tork (4000 rpm x 280 Nm = 1.120.000 Nmrpm) üretiyorsa aslında 3500-4000 devir arası eşit miktarda güç üretiyor diyebiliriz. 1-2 saniyelik gözlem ve çarpımla elde edilen değerlerden arasında da sabit olduğunu varsaydım, matlab ile aslında tam olarak elde edilebilir.

NOT: Benim kullandığım birim SI birimi değil dolayısıyla bilimsel olarak bunu kullanamazsınız. Ve zaten beygir gücü motorun gücünü belirtir(1 hp ~0.75 kW) Dolayısı ile beygir nerede maksimumsa motor gücü de orada maksimumdur ve maksimum hızlanma ve maksimum sürat teorik olarak oradadır. Bunları etkileyen hem araç dışı etkenler hem de araç içi etkenler olabilir. Yani araç belirli bir noktadan sonra daha fazla güç üretiyor duruma gelse bile verim düşebilir.

gyradel => Tork-Beygir Eğrisi (29.6.2015 00:30:04)
quote:

Orijinalden alıntı: kusursuz_ruh

aradığım cevap buydu teşekkür ederim hocam

En basitinden benim aracım max torku 2000 devirde veriyor. Bu devirde mi en iyi şekilde hızlanabilirim ? Yoksa aynı viteste iken 3500 devirdeyken mi ?

Ralli pilotları sürekli hızlanma peşinde açın bakın bakalım hangi devirde vites değiştiriyorlar.

Her zaman yazıyoruz tork'u devirden bağımsız olarak değerlendirmeyin. Bakın yukarıda arkadaş açıklamış.

thesixspeed => Tork-Beygir Eğrisi (29.6.2015 01:15:55)
Arkadaşlar yukarıdaki grafik, aracın hızlanması için ne ifade ediyor, ona bir açıklık getireyim.

Öncelikle yukardaki tork eğrisi motorun verdiği tork çıktısıdır. Tekerlere giden tork ise o anda bulunduğunuz vitesle orantılır. Tekere giden tork, motor'un torku ile vites oranının (gear ratio) çarpılmasıyla bulunur. Düşük viteste "gear ratio" daha büyüktür. Vites arttıkça "gear ratio" azalır. Yani aynı devirde vites arttıkça tekere giden tork azalır.

Aynı viteste kaldığımızı varsayarak 0 devir'den 5000 devir'e çıkana kadar gaza basacağız diyelim. Hızlanmaya başladık, devir 3600 civarlarındayken araç biraz daha çabuk hızlanır. Bu devir aralığını geçtiğimizde aracın hızlanması tekrar yavaşlar.

Peki madem 3600 devirdeyken en iyi hızlanmayı sağlıyoruz, o zaman aracı hep o devirlerde tutalım demek isteyebilirsiniz. Bu yanlıştır. Vites yükselttiğinizde motor 2500 devire düştü diyelim. Bu vitesteki dişli oranı (gear ratio) ile 2500 devirde motorun torkunu çarparak bulduğumuz tekere giden tork, vites küçültmeden devam ettiğimiz zamanki [devir X gear ratio] çarpımından küçüktür. O yüzden çoğu araçta en iyi hızlanmayı yakalamak için redline yani kesiciye girene kadar devir çevirmeliyiz. Bu sayede hem mevcut yüksek gear ratio'dan faydalanırız, hem de bir sonraki viteste daha yüksek devirde olacağımız için yine aynı çarpımı kullanarak daha yüksek tork elde ederiz.

Biraz karışık oldu gibi, umarım anlaşılmıştır.

Sayfa: [1]